اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تليفون باللهجة الصعيدية والنوبية

KWA

Recommended Posts

رأيي الخاص أن ده كلام فارغ للأسباب الاتيه:

1- متي اشتكى المصريون من لهجتهم العربيه غير المفهومه.

2- هل معنى ذلك ان التليفزيون المصري لا يفهم في صعيد مصر او في النوبه. ( انا عارف ان الخدمه خاصه بالتليفونات بس انا بأعطي مثال التليفزيون للتوضيح).

3- احنا بنحاول نجمع بعض لا بنحاول نظهر تفرقنا . حيث ان استخدام اللهجات المختلفه تثير التفرقه . ومين قال ان اللهجه عامله مشكله من اصله.

4- ومش هقول ان هذا تقليد أعمى لاني لم اسمع هذا الكلام من قبل في اي مكان ( يمكن عن جهل مني).

5- وهو يعني خلاص المراكب السايره وقفت لشركه التليفون عشان تعمل خدمه زي دي.

هو بالفعل بعض اللهجات بتكون غير مفهومه زي النوبيه بس اكيد الناس دي برضه بتعرف عربي ولا ايه.

وبعدين هل حد اشتكى منهم ، وكمان لو ده حصل يبقى التليفزيون عليه دبلجة المسلسلات كمان.

ويكون الحوار هو:

انا اشتريت قطه

الدبلجه:

انا اشتريت جطه

وحاجه اخيره : هل لو استخدمت اللغه العربيه الفصحى السليمه والبسيطه ( مش لغة العقاد مثلا ) هيحصل مشكله في الفهم.

مثال اخر هنا في المانيا فيه لهجات كتير وانا مابفهمش من اللي بيكلمني ولا كلمه لو استخدم اللهجه فعلى طول بكلمه الماني صحيح بدون لهجة ( فصحى يعني) يقوم جاي محول الكلام معايا بلغه فصحي مباشرة بدون اي لهجه ويتفهم الكلام بدون صعوبه.

وكمان حاجه بكره يطلع الاسكندرانيه والبورسعيده ويطالبوا بلهجه كمان.

سقراط

تم تعديل بواسطة سقراط المصري

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

مش حنرد عليك احسن ..

على فكرة لو عملوا لهجة للاسكندرانية لازم يكون اللى بيسجل المكالمة اسكندرانى اصيل ....لأن كل سكان القاهرة عند تقليدهم للاسكندرانية يقولوا ......

حنقولولك ...وحنعملولولكم ..وحانروحوا ....

وطبعا ده مش اسكندرانى ولا حاجة من دى ...ده اى كلام وخلاص......!!!

كل اللى بيحصل ان اللهجة الاسكندرانية ببساطة انك بتحذف الألف الاولى وتضع مكانها نون....وطبعا فيه بعض كلمات زيادة ..

يعنى مثلا...

حنكلمك انهاردة ...بدل...حكلمك انهاردة.

حنشرب الشاى ونيجيلك على طول..بدل...حشرب الشاى واجيلك

واكثر الاسكندرانية يقولوا ....آنى..بدل..انا..

ايوه عليك ..بدل..آه من عمايلك..

الامة../بكسر الألف التانية /..بدل...الناصية.

القرع...بدل ..الكوسة..............والطماطم..بدل..القوطة.

والفلافل..بدل..الطعمية.

والبحر......................بدل............المالح.

حكاية اللهجات منتشرة فى كل انحاء العالم لأن اغلب البلاد الاوروبية منقسمة الى اقاليم .....يعنى هنا مثلا ...برضه ..استحالة واحد من جاليسيا يفهم واحد كتلان ...يعنى ولا كلمة واحدة ......اما بقى الباسك فده برضه من رابع المستحيلات بالنسبة للباقى .....

يعنى مع السلامة ....بالكتلان /اديو / وبالاسبانى الكلاسيك /اديوس/..وبالباسك ./ آجور /.....يعنى مفيش اى تشابه

عندنا بقى .....

اصل هم مش لاقيين لهم شغلة ....خلصت كل المشاكل واحنا فاضل لنا التشطيبات النهائية علشان نكون كاملين المعانى فى كل شئ .......حتى اللهجات فكرنا فيها ....ايه الهنا ده كله .يابختنا...

سلامى.

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&.

برجاء

الالتزام بمستوى الحوار ياسيد كبريت

حسب قواعد المحاورات

رجب

تم تعديل بواسطة ragab2
رابط هذا التعليق

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

برجاء

الالتزام بمستوى الحوار ياسيد كبريت

حسب قواعد المحاورات

رجب

تم تعديل بواسطة ragab2
رابط هذا التعليق

اعتقد انه يجب النظر للامر من زاويه اخرى

ان المواطنين لا يفهمون و لا يستطيعون التكلم باللغه العربيه

اللى هى مفترض اللغه الرسميه للبلد

قمنا اضطرينا نضيف اللهجات كى يستطيعو الاستفاده من التكنولوجيا

طيب واحد لا يستطيع ان يتحدث لغه عربيه تكنولوجيا ايه اللى عاوزينه يستفيد منها !! الم يكن من الاجدى انفاق هذه الاموال فى مشروع "حقيقى" لمحو الاميه !! بدلا من اضافة اللهجات المحليه العديده التى توجد بمصر!! الخبر بهذه الصوره يستوجب مساءلة السيد وزير التعليم عن هذا الحال المتدنى الذى وصلت اليه لغة الضاد على السنتنا

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

بـريــد الأهــرام

42887 ‏السنة 127-العدد 2004 مايو 8 ‏18 من ربيع الأول 1425 هـ السبت

نحنو نتكلم العربية‏!‏

أتاحت لي الظروف أن أطالع بعض كتابات طلبة إحدي كليات الحقوق وهالني ما طالعته من اخطاء فادحة‏..‏ ناهيك عن الأخطاء في الإعراب والأخطاء الإملائية وهي كثيرة‏..‏ ولم أكن أتصور أن يصل التدني في اللغة إلي هذا الحد‏..‏ ومن الأخطاء التي استوقفتني وهي علي سبيل المثال لا الحصر‏,‏ كلمات مثل الدراوة ويقصد بها الضراوة‏.‏ مؤسم ويقصد بها مؤثم‏,‏ لاكن ويقصد بها لكن‏,‏ نحنو ويقصد بها نحن‏,‏ الرضع العام ويقصد بها الردع العام‏,‏ درورة اجتماعية ويقصد بها ضرورة‏,‏ اتارات السيارة ويقصد بها اطارات‏,‏ الفحائش ويقصد بها الفواحش‏,‏ فضاحة الجريمة ويقصد بها فداحة‏,‏ صبق الاصرار ويقصد بها سبق الاصرار‏,‏ يحطات ويقصد بها يحتاط‏..‏ الخ‏.‏

ومن المحزن أن هذه الاخطاء ليست فردية أو استثناء‏,‏ بل انها صادرة ممن يفترض انهم يملكون ناصية البيان‏..‏ وجمال التعبير وقوة البلاغة‏,‏ فما بالنا بمن هم أقل منهم في الدرجة العلمية‏.‏

انه امر جلل يستحق من جميع المسئولين وقفة لاصلاح حال التعليم من الأساس وليس بالترميم المتهالك واعتبار ذلك هدفا قوميا يتكاتف الجميع من أجل تحقيقه‏,‏ لأن اللغة هي حجر الزاوية بالنسبة للحضارة العربية ومصر هي قاطرة هذه الحضارة‏,‏ فمن العار أن تصل الأمور إلي هذا المنحدر‏.‏

المستشار‏/‏ يوسف رضوان

رئيس محكمة الاستئناف العالي

رابط هذا التعليق

السيد كبريته كتب:

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عفوا

لحذف اقتباس كبريت لحذف الأصل سابقا

طبعاً انت بتهزر مش كده !

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عفوا

برضه بتهزر !

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

عفوا

برضه بيهزر بس هزار عام مش خاص.

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&

عفوا

عفوا

لحذف جزء من المداخلة والاقتباس لتلافى سبب الرد لحذف الأصل المقتبس منه

رجب

سقراط

تم حذف الجزء الاخير بمعرفتي ...سقراط

تم تعديل بواسطة سقراط المصري

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

اتفق مع الاخ سقراط المصرى ان الريس كبريتة بيهزر فلا اظنه يقصد الاساءة لك او للاخت العزيزة سلوى ولكن يظهر ان هزاره تقيل حبتين

أَلا إِنَّ نَصْرَ اللَّهِ قَرِيبٌ

رابط هذا التعليق

انا فعلا كنت بهزر يا حشيش

بس طالما وصل الموضوع لهوس دوري وخلل عقلي ومعرفش ايه

فالموضوع كبر في دماغي وانا مصمم على كل كلمة قلتها بقى

عناد بقى هتعمل ايه في دماغ صعيدي مركب شمال

&&&&&&&&&&&&&&&&&&

حسني مبارك سيدي وتاج راسي وتاج راسك انت كمان حتى لو كنت ساكن جوة بيت شرودر نفسه

&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

حذفت بعض الجمل

لهبوط مستوى الحوار

تم تعديل بواسطة ragab2
رابط هذا التعليق

&&&&&&&&&&&&&&&&&&

&&&&&&&&&&&&&&

عفوا

لحذف الاقتباس لحذف الأصل سابقا

ونهيب بالعضو كبريت الاهتمام بمستوى الحوار الراقى

رجب

الحقيقة انا مستاء جدا من طريقة المحاورة بهذا الأسلوب المتدني

وارجو عدم الخلط بين الهزار .. واداب الحوار

وشكرا

تم تعديل بواسطة ragab2
رابط هذا التعليق

اشكر الاستاذ رجب لتدخله في الوقت المناسب.

سقراط

رابط هذا التعليق

أنا لم أرى هذا الموضوع إلا الآن ولكن من الواضح أن هناك من يتجاوز حدود ادب الحوار إلى تهريج من الثقيل بينه وبين زملاء لا يقبلوا هذا ...

ومش عايز أفكركم إن إحنا كبار وعيب الواحد يتكلم عن أدب الحوار والحاجات اللي زي دي ....

كل واحد يكتب زي ما هو عايز ولكن في اطار الإحترام المتبادل سواء في باب الإبتسام او إن شالله السياسة الداخلية حتى

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...