اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسار عن اسبانيا

Recommended Posts

الاخوة الافاضل سوف اقضى 10 ساعات ترانزيت فى اسبانيا فى طريقى الى مصر و قررنا ان نزور مدريد خلال هذه الفترة حد ممكن يفيدنى ايه الاماكن اللى الواحد ممكن يشو فهاو يدينى فكرة عن المصاريف و شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

بكل تأكيد طبعاً يا مدام أبو تمام ( ماتغيري بقى الإسم اللي بيلخبطنا ده .. وممكن تمسمه أم تمام )

أنا من مكاني هذا بأفوض مدام سلوى وعمو أبو فصاد بإمدادك بالمعلومات اللازمة حيث انهما قادة الجناح السياسي في أسبانيا .

وأنا كان ممكن أبعت لك معلومات وفيرة ولكن قولت بلاش أتعدى على منطقة نفوذ غيري وعلى رأي المثل " إيدي العيش لخبازه "

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

http://www.descubremadrid.com/en/index.asp

الأخت الفاضلة ابو تمام ..

بصراحة لا استطيع ان اذكر لكى مكان محدد ...انا لا اعيش فى مدريد ..وربما ما يعجبنى لا يعجبك ....ممكن لو تحبى زيارة المتاحف ان تذهبى لمتحف البرادو ..

MUSEO DEL PRADO....ده جميل جدا ..

ويادوبك على ما تذهبى لتناول الغداء وتتسوقى شوية فى ..

GRAN VIA ..سوف يمر الوقت سريعا ...

وعموما انا وضعت لكى موقع ممكن تختارى ما يعجبك ..وهنا سهل البحث لأنه بالانجليزية ايضا ..

حظ سعيد ..نورتى اسبانيا ...

سلامى ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

آه .نسيت اقولك على المصاريف .

توجد ميزة هنا فى اسبانيا ....انك ممكن تجدى اسعار تناسبك ....

او بمعنى آخر ..كل حسب امكانياته .مفيش مشاكل

رحلة سعيدة ..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

رابط هذا التعليق

آه بالحق يا مدام أبو تمام ..

السلام أمانة لفريق ريال مدريد كـــــــــــــــــــــــله وقوليلهم الكابتن س س بيقولكوا معليش شدة وتزول ولكل حصان كبوة ووصيهم يسرحوا المدرب بتاعم كيروش التعبان وهما احوالهم هاتنصلح على طول ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

الأخت ابوتمام

اعتقد ان عشرة ساعات كافية للفرجة على نصف مدريد

فبمجرد خروجك من المطار عندك المترو يوصلن لوسط البلاد .. النزول في محطة اسمها (PLAZA SOL) يعني ميدان الشمس وفي هذا الميدان قطعة من النحاس مثبتة في الأرض بقطر 5 سم ومكتب عليها (0 Km) أي من هذه النقطة تحسب كافة المسافات الى كل المدن الأسبانية،

اتجهي خلف هذا الميدان ستجدين ساحة كبيرة جدا للمشاة فقط اسمها (PLAZA MAYOR) يتوسطها تمثال لشخص راكب حصان وهذه الساحة سابقا كانت مساكن للخبازين الذين كانوا يعملون بالقصر الملكي وهو لا يبعد كثيرا عن هذا المكان . وهو مفتوح للزوار ايام الآحاد وبجواره البرلمان وعلى مسافة قريبة منه أكبر سوق تجاري في أسبانيا اسمه (EL CORTE INGLES) وهو عبارة عن العديد من المباني المتجاورة وبها كل ما يخطر على بالك من مشتريات ( وعلى فكرة يمكنك استرد ضريبة المبيعات -16% عند خروجك من المطار الى دولة خارج السوق الاوروبية المشتركة)

وعندك أيضا كما ذكرت العزيز الفاضلة مدام سلوى متحف البرادو وبه العديد من التحف ولوحات المشاهير مثل جويا وبيكاسو ... الخ

ويا سلام لو كان من حظك ان في يوم زيارتك لمدريد يصادف اقامة مصارعة للثيران، فيمكنك عن طريق المترو محطتين او ثلاثة تنزلي في محطة اسمها (LAS VENTAS) وتدخلي المصارعة وطبعا حتكون حاجدة جديدة لك.

واذا تصادف وكانت جزء من العشر ساعات بالليل فيمكنك مشاهدة الرقص الفلامنكو على أصله في العديد من الصالات الفخمة في وسط المدينة ايضا، والبعض يكون فرجة مع مشروب فقط والبعض الآخر مع العشاء. وإذا حان موعد الأكل فأنصحك بمطعم يقدم الطبق الأول (PAELLِA) وهو طبق ارز مع تشكيلة من الأسماك وفواكه البحر والطبق الثاني إما طبق تشكيلة فواكه البحر مشوي أو طبق (DORADA AL SAL) وهي السمكة الذهبية (سميت الذهبية لأنه يوجد خط ذهبي بالعرض في مقدمة رأسها) مدفونة في الملح الخشن ومسوية في الفرن .. بالهنا والشفا

اعتقد ان العشر ساعات خلصو وان الطيارة على وشك مغادرة المطار

أما إذا كان بإمكانك ان تكون العشر ساعات ترازيت في احد مطارات جنوب اسبانيا، فلن نتردد زوجتي وانا في القيام بمهمة المرشدين خلال تجوالك في ساحل الشمس حيث المواني الجميلة ويخوت ملونيرات العالم .

أرجو أن يكون هذه المداخلة ما يساعدك على الاستمتاع بأسبانيا

مع تمنياتي بقضاء وقت ممتع.

ومرحبا بكل صديق بالمنتدى

رابط هذا التعليق

على فكرة ...سمكة ال DORADA...هى سمكة الدنيس ..

واعتقد ان اخونا الفاضل ابو فصاد شرح لك الموضوع شرح مبسط ....

على فكرة فيه اكثر من كورت انجليز فى مدريد وفى كل بلد من بلاد اسبانيا وهو فعلا ممكن تجدى فيه كل شئ ...وتستردى ضريبة المبيعات ..بس لازم الأول تختمى الفواتير فى الادارة الخاصة بالمحل ..مع اظهار باسبورك طبعا وملئ البيانات..

لكن لو اردتى زيارة تقليدية وتذهبى ...لوسط البلد ..فى جران فيا..

هناك توجد محلات رائعة ...بها مثلا ..مفارش سفرة مشغولة بطريقة تقليدية رائعة وبالطريقة القديمة ..صعب تجديها فى اى مكان آخر ......ايضا الطرحة الاسبانى المشهورة موجودة هناك بأشكال متعددة جميلة ..واشياء من هذا القبيل ...ولهذا قلت لك اذهبى هناك ....

وخللى بالك فيه محلات كتير رخيصة جدا لكن اغلب منتجاتها ...تكون صناعة صينية ...احذرى التقليد ..

حظ سعيد ..

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة مدام سلوى شكرا جزيلا على الرد و اسفة على تاخير الشكر انت عارفة البيت والولاد وماعهم المذاكرة مشكلة كبيرة بس قدرنا و الحمد لله على نعمه علينا

الاخ الفاضل ابو فصاد متشكرة جدا على الوصف الرائع صدقنى كانت مشكلة الماصلات قلقانا جدا وانت حلتهلنا بجد اناو زوجى عاجزين عن الشكر

الاخ س س بجد نفسى اغير الاسم انا كمان الى ام رانى او ام دانى ياريت تقولى ازاى و عموما سلامك لفريق ريال مدريد حيوصله زوجى هو كمان من عشاق الكرة زيك و كان بيلعب زمان في اشبال الاتحاد بس الدراسة خدته مش عايز اى حاجة من اسبانيا ولا من مصر

رابط هذا التعليق

مش عايز اى حاجة من اسبانيا

واحنا رحنا فين ؟؟

احنا سدادين لأي خدمة أو طلب من أسبانيا خاصة ل "س. س." أو أي زميل بالمنتدى

تمنياتي لك ولزوجك والأولاد برحلة ممتعة في مدريد

ولا تنسي ان تحكي لنا عن هذه التجربة بعد عودتكم بسلامة الله

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      السلام عليكم, حد يعرف نظام العمل فى شركة سدانة لمستحضرات التجميل ومستزلمات الاطفال, هو مقرهم فى الرياض, س للاسف مش عارف معلومات عن نظام الشركة ومنتجاتها وهل هى منتجاتها مطلوبة ولا لا, شكرا جزيلا.
    • 1
      السلام عليكم انا مدرسة ومعروض عليا عمل في مدرسة اسمها التهذيب القسم العامي بمرتب 6500 شامل السكن والمواصلات هل حد عنده معلومات عن المدرسه دي او اذا كان الراتب هيكفي المعيشة فرد واحد اقدر اصرف واحوش منه؟ لكم جزيل الشكر
    • 10
      السلام عليكم جالى عقد فى سلطنه عمان خارج مسقط ب 650 ريال عمانى اسرتى 4 افراد ايه رأيكم؟ برجاء الرد سريعا و كل عام وانتم بخير
    • 16
      ان شاء الله سيرزقنا المولى عز وجل بطفل عما قريب ...... وكنت اتسأل هل يمكن عمل باسبوره الجديد فى مصر ام لا ............عن طريق توكيل من الاب لاخوه فى مصر فيستخرج به شهاده ميلاد بها الرقم القومى واللى على أساسها يستخرج الباسبور ام ان هذا الامر يستدعى وجود الاب ................... واننا لازم ننزل مصر علشان نعمله باسبور واجراءات اقامته ..............؟؟؟؟ واتمنى الافاده بالاجراءات اللازم عملها اذا كان ممكنا بدأ من شهاده الميلاد الكويتيه اللى سهل استخراج
    • 6
      السلام عليكم ورحمة الله وبركاته عندي استفسار لأستاذ خالد شحاته جزاه الله خيراً أو لأي حد عنده أي معلومة يقدر يفدني جزاه الله خير زيارة عائلية لزوجتي وابنتي 3 شهور وأردت أجددها وذهبت لجوازات الرياض ولكن صادف انتهائها وقت العيد والدنيا اصبحت زحمة جدا في الجوازات وقتها شاء الله ان الزيارة تنتهي وتتطوف بعد ما مر ال 3 ايام السماح السؤال الآن بعد ما دفعت الغرامة 500 ريال عن كل جواز - هل فيه مده سماح جديدة (شهر مثلا او اسبوع) ؟ ولا لازم اروح اجدد الزيارة علي طول واقدر اروح بعد قد ايه لأن الفترة دي
  • أضف...