اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

قناة "الرحمة" تستنجد بالرئيس لوقف قرار منعها

herohero

Recommended Posts

اعتذر عن اجابة تساؤلاتك يا مسافر الا لما ترد على سؤالي بشكل واضح

اشكرك

ياعم زوهيري الحق ليه مش ليك ومش عايز تجاوب ده حقك

أنا سألتك الأول في المداخلة رقم54

الخلاصه ان ديننا لا يدعونا الى كراهية اي انسان غير مسلم لا يبادر بالعداء

و العداء هنا معناه هو الحاق الضرر كالحرب و ماشابه

أما مجرد اختلافه معك في العقيده فهو أمر لا يمت للضرر بصله

لأ دي عايزين عليها دليل من الكتاب والسنة لأني مختلف معاك فيها

وخصوصا بعد ردي السابق اللي طنشته

وأنت سألت في المداخلة رقم 56

وأنت طنشت وأنا فوتت لكن دلوقت أعمل زيك

ومش حجاوبك غير لما تجاوب إن وجدت إجابة

كلام رائع للشيخ يوسف القرضاوي في نفس الكتاب السابق

كما أن هناك من يستغل فكرة التسامح هادفًا إلى (تمييع) الأديان، وحل عرا الاعتزاز بها، والالتفاف من حولها، وإطفاء حرارة الإيمان الديني بدعوى التسامح أو الوطنية أو القومية، أو غيرها من المفاهيم.

نحن دعاة تسامح؛ لأن ديننا نفسه يأمرنا به، ويدعونا إليه، ويربينا عليه. ولكن ليس معنى التسامح أن نتنازل عن ديننا، إرضاءً لأحد كائنًا من كان.. فهذا ليس من التسامح في شيء. إنما هو إعراض عن الدين أو كفر به، إيثارًا للمخلوق على الخالق، وللهوى على الحق. ونحن لا نلزم غيرنا بترك دينه، حتى يطالبنا بترك ديننا.

ليس من التسامح أن يطلب من المسلم (تجميد) أحكام دينه، وشريعة ربه، وتعطيل حدوده، وإهدار منهجه للحياة، من أجل الأقليات غير المسلمة، حتى لا تقلق خواطرها، ولا تتأذى مشاعرها.

ولا أدري ما الذي يقلق المسيحي أو اليهودي من قطع يد السارق، مسلمًا كان أو غير مسلم، ومن جلد القاذف أو الزاني أو السكير، ومن غير ذلك من الأحكام والحدود؟

إن المسلم يتلقى هذه الأحكام على أنها (دين) يتعبد به، ويتقرب إلى الله تعالى بتنفيذه، وغير المسلم يأخذها على أنها (قانون دولة) ارتضته أغلبيتها.

ليس من التسامح في شيء أن تقوم العلاقات ـ بين المسلمين والمسيحيين مثلاً ـ على النفاق الزائف المكشوف، الذي يعلي الرابطة الوطنية أو القومية على الرابطة الدينية، مع مخالفة هذا الفكرة مخالفة صريحة لما في الإسلام والمسيحية معًا.

إنما ينبغي أن يقوم التسامح على ما أمر به الدينان من حسن الجوار، وحب الخير للجميع، ووجوب العدل مع الجميع.

والقول الذي يردده دعاة الوطنية العلمانية: (الدين لله، والوطن للجميع) قول لا معنى له، ويمكن أن نقلب هذه العبارة على كل الوجوه، فنقول: الدين لله، والوطن لله، أو الدين للجميع والوطن للجميع، أو الدين للجميع والوطن لله.

فلندع هذه العبارات الرجراجة، التي لا تعطي مفهومًا محددًا، ولا تحل إشكالاً، أو تقيم حجة.

ليس من التسامح في شيء أن نذيب الفوارق الأساسية بين الأديان، فيتساوى التوحيد والتثليث، والمنسوخ والناسخ، فمثل هذه الأفكار تأتى بعكس ما يراد منها، ولهذا تبعِّد ولا تقرِّب، وتفرِّق ولا تجمِّع، وتهدم ولا تبني.

إن كل دين له مقوماته الجوهرية، وخصائصه الذاتية، فلا يجوز إغفال هذه المقومات والخصائص من أجل مجاملات سطحية، أو كسب معارك وهمية.

فليكن هذا واضحًا للمسلمين ولغير المسلمين جميعًا.

والله يقول الحق وهو يهدى السبيل.

عائد أنا من حيث أتيت ....

عائد أنا لمسجدي .....

عائد إلى الصلاة والركوع والسجود .....

عائد إلى الطريق خلف أحمد الرسول .....

عرفت قصة الطريق كلها وعائد أنا برغمها

رابط هذا التعليق

• الردود 85
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أذكر هنا رأيي في إمكانية الجمع بين البغض والقسط .

الحب في الله و البغض في الله أمران قلبيان ، ولا يتعديان لذاتيهما إلى الجوارح . والقلب المؤمن لا يجتمع فيه الإيمان بالله عز وجل وحب من كفر به ، أي حب من بغضه الله عز وجل . هذه ببساطة طبيعة الإيمان ، وإلا كان الإيمان ناقصًا . فمن مقتضيات الإيمان حب من أحبه الله وبغض من أبغضه الله .

والجمع بين بغض الكافر والقسط إليه ليس مستحيلاً ، بل إن الجمع بين البغض والقسط عمومًا يحدث من الطرف الآخر كل يوم في بلاد الغرب كأحد متطلبات ما يطلق عليه "المهنية" . فالقانون يعطي حقوقًا للناس ، بصرف النظر عن دياناتهم . وبُغض البعض لهؤلاء الناس لا يفقدهم حقوقهم ، ببساطة لأن الحب والبغض من الأمور القلبية الصِرفة . وفي الغرب يتعامل المسلمون مع غير المسلمين ، ونسبة من الفريق الأخير تبغض الفريق الأول لأسباب ليس هذا مجال ذكرها . وغنيٌُ عن الذكر تعدّي هذا البغض القلبيّ إلى الفعل بالجوارح في بعض الأحيان ، وهذا وحده دليل على وجود البغض . ومع ذلك معظم هؤلاء يعاملون المسلمين بالقسط لأن القانون يعطي المسلمين هذا الحق . ويحدث نفس الشئ بين غير المسلمين بعضهم مع بعض . فربما كره شخص شخصًا آخر لخلاف شخصي بينهما ، لكن هذا لم يمنع الأول من أداء الحق القانوني للأخير ، ولا يمنع أداء المجتمع لحقوق هذا الأخير إن قصّر الأول في ذلك أو تعدّى كرهه قلبه . ونفس الشئ يحدث بين المسلمين بعضهم مع بعض . هذا السلوك يحدث بشكل يومي ، وهو دليل عقليّ على أن الجمع بين البغض والقسط ممكن وليس مستحيلاً . أما الأدلة النقلية والتاريخية فكثيرة .

وفي كافة الأحوال ، وبشكل عام ، لا تتطلع فئة من الناس ترى أنها غير محبوبة ممن حولها ، لا تتطلع إلى أكثر من القسط ، أي ألا يتحول هذا البغض إلى أذى بالفعل أو القول . بل إن هذا حال الأفراد أيضًا . ففي الغالب لا يتحسر كثيرًا شخص ما لفقدانه حب بعض الناس - سواء كان ذلك بسبب العقيدة أو لأي سبب آخر - إن ضمن قسطهم وسلم من ظلمهم . أما إن كان ذلك بسبب العقيدة ، لكان عدم التحسّر أولى . ولأنه في جميع الأحوال لا سيطرة للقانون على القلوب ، بل لا حكم للقانون على القلوب . وفي الإسلام ، ليست الدار الدنيا محل الحساب على الأمور القلبية والنوايا . بل محلها الآخرة ، ثوابًا أو عقابًا .

هذا رأيي ، الذي يحتمل الخطأ قبل الصواب .

تم تعديل بواسطة shawshank

كل لحظة إبطاء في نيل المعتدين جزاءهم ... خطوة نحو كفر المجتمع بالعدالة، ودرجة على سلم إيمانه بشريعة الغاب

رابط هذا التعليق

أذكر هنا رأيي في إمكانية الجمع بين البغض والقسط .

الحب في الله و البغض في الله أمران قلبيان ، ولا يتعديان لذاتيهما إلى الجوارح . والقلب المؤمن لا يجتمع فيه الإيمان بالله عز وجل وحب من كفر به ، أي حب من بغضه الله عز وجل . هذه ببساطة طبيعة الإيمان ، وإلا كان الإيمان ناقصًا . فمن مقتضيات الإيمان حب من أحبه الله وبغض من أبغضه الله .

والجمع بين بغض الكافر والقسط إليه ليس مستحيلاً ، بل إن الجمع بين البغض والقسط عمومًا يحدث من الطرف الآخر كل يوم في بلاد الغرب كأحد متطلبات ما يطلق عليه "المهنية" . فالقانون يعطي حقوقًا للناس ، بصرف النظر عن دياناتهم . وبُغض البعض لهؤلاء الناس لا يفقدهم حقوقهم ، ببساطة لأن الحب والبغض من الأمور القلبية الصِرفة . وفي الغرب يتعامل المسلمون مع غير المسلمين ، ونسبة من الفريق الأخير تبغض الفريق الأول لأسباب ليس هذا مجال ذكرها . وغنيٌُ عن الذكر تعدّي هذا البغض القلبيّ إلى الفعل بالجوارح في بعض الأحيان ، وهذا وحده دليل على وجود البغض . ومع ذلك معظم هؤلاء يعاملون المسلمين بالقسط لأن القانون يعطي المسلمين هذا الحق . ويحدث نفس الشئ بين غير المسلمين بعضهم مع بعض . فربما كره شخص شخصًا آخر لخلاف شخصي بينهما ، لكن هذا لم يمنع الأول من أداء الحق القانوني للأخير ، ولا يمنع أداء المجتمع لحقوق هذا الأخير إن قصّر الأول في ذلك أو تعدّى كرهه قلبه . ونفس الشئ يحدث بين المسلمين بعضهم مع بعض . هذا السلوك يحدث بشكل يومي ، وهو دليل عقليّ على أن الجمع بين البغض والقسط ممكن وليس مستحيلاً . أما الأدلة النقلية والتاريخية فكثيرة .

وفي كافة الأحوال ، وبشكل عام ، لا تتطلع فئة من الناس ترى أنها غير محبوبة ممن حولها ، لا تتطلع إلى أكثر من القسط ، أي ألا يتحول هذا البغض إلى أذى بالفعل أو القول . بل إن هذا حال الأفراد أيضًا . ففي الغالب لا يتحسر كثيرًا شخص ما لفقدانه حب بعض الناس - سواء كان ذلك بسبب العقيدة أو لأي سبب آخر - إن ضمن قسطهم وسلم من ظلمهم . أما إن كان ذلك بسبب العقيدة ، لكان عدم التحسّر أولى . ولأنه في جميع الأحوال لا سيطرة للقانون على القلوب ، بل لا حكم للقانون على القلوب . وفي الإسلام ، ليست الدار الدنيا محل الحساب على الأمور القلبية والنوايا . بل محلها الآخرة ، ثوابًا أو عقابًا .

هذا رأيي ، الذي يحتمل الخطأ قبل الصواب .

لم ارى بغض الغرب للمسلمين المقيمين في الغرب رؤيا العين او حتى سمعت عنه بالرغم من احتكاكي بمئات الغربيين الغير مسلمين و لعدة سنوات منهم سنه بإقامة كامله (مع استبعاد الاستثناءات بالطبع)

لكني رأيت هنا اعترافا صريحا بوجود الكراهية من المسلمين للآخر من ضمن شروط عقيدتهم

و سؤالي المكرر و الذي لن ينتهي

كيف تربي شباب و مراهقي هذا الجيل على كراهية جاره المسيحي و تضمن عدم تطور هذا الشعور المزروع كنوع من انواع العقائد الإجبارية الى اعتداء و تطرف و قتل و تدمير؟

و متروحوش بعيد

كل الحوادث الارهابيه اللي حصلت في مصر من فئات قليله متطرفه (اعلم انها تعبر عن نفسها فقط) ضد غير المسلمين الم يكن عنصر الكراهيه هو بداية اشعال الفتيل داخل الأدمغه الخاويه لهؤلاء الشباب المساكين و المغرر بهم؟

كيف تزرع الكراهيه في كل عناصر المجتمع بكافة اطيافه الاجتماعيه و الثقافيه و تضمن عدم تطورها سلبيا من ضعاف النفوس و صغار العقول؟

قد افهم الا تشعر تجاهه بالحب (رغم انني لا اؤمن بهذا)

الا انني لا استطيع ان افهم ابدا ان دين اسمه الاسلام نزل لينشر الخير و يكون من اولوياته كراهية الآخر

و الذي قد يصادف انه يريد ان يأتي اليك و تمنعه مشاعرك الكريهه تجاهه عن ذلك

هذا ليس ديني يا زملائي

اشكركم

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هو عدم الحب عندكم يا جماعه يساوي الكراهيه؟

عموما

توصلنا بوضوح الى ان الفكر السلفي مؤمن بأن كراهية (و ليس مجرد عدم حب) غير المسلم هو امر من صميم عقيدتهم

و بالرغم من ان احدا منهم لم يجبني على كيفية السيطره على مشاعر الكراهيه التي يجب زرعها في نفوسهم تجاه الآخر بدون ان تتطور الى امور اسوء (الميكانيزم) من عداء ثم قتل و تدمير لهذا المكروه

الا انني اكتفي بما وصلت اليه من حقيقة قناعتهم الدينيه

كراهية الغير مسلم مع احترامه

ارجوا ان نتذكر كلنا هذه الحقيقة في مواضيع أخرى

تحياتي

أخي الكريم زوهيري

ما دمت أستنتجت أن المظلل بالأحمر هنا هو عقيدة منهج فكري معين

فأنا أسألك سؤال يعلم الله أنه ليس مصيدة ولا طعم ولا هحتج بيه في موضوع آخر ولا الكلام ده

ما هو شعورك تجاه أهل الكتاب في ظل إعتقادهم الخاطئ في ربك (لا تحتاج هذه النقطة لتفسير فهي معروفة) ، ماهو شعورك تجاههم مع مراعاة هذا المعيار ؟

وأرجو أن تدلل على هذا الشعور بدليل شرعي..

وجوابك على هذا السؤال محل تقدير وإعتقاد مني مادمت قد دعمته بالأدلة الشرعية

فأنت مسلم مثلي وتستقي معي من معين واحد هو الكتاب والسنة ولعلك أطلعت على ما لا أطلع عليه

تحياتي وإحترامي :roseop:

رابط هذا التعليق

هو عدم الحب عندكم يا جماعه يساوي الكراهيه؟

عموما

توصلنا بوضوح الى ان الفكر السلفي مؤمن بأن كراهية (و ليس مجرد عدم حب) غير المسلم هو امر من صميم عقيدتهم

و بالرغم من ان احدا منهم لم يجبني على كيفية السيطره على مشاعر الكراهيه التي يجب زرعها في نفوسهم تجاه الآخر بدون ان تتطور الى امور اسوء (الميكانيزم) من عداء ثم قتل و تدمير لهذا المكروه

الا انني اكتفي بما وصلت اليه من حقيقة قناعتهم الدينيه

كراهية الغير مسلم مع احترامه

ارجوا ان نتذكر كلنا هذه الحقيقة في مواضيع أخرى

تحياتي

أخي الكريم زوهيري

ما دمت أستنتجت أن المظلل بالأحمر هنا هو عقيدة منهج فكري معين

فأنا أسألك سؤال يعلم الله أنه ليس مصيدة ولا طعم ولا هحتج بيه في موضوع آخر ولا الكلام ده

ما هو شعورك تجاه أهل الكتاب في ظل إعتقادهم الخاطئ في ربك (لا تحتاج هذه النقطة لتفسير فهي معروفة) ، ماهو شعورك تجاههم مع مراعاة هذا المعيار ؟

وأرجو أن تدلل على هذا الشعور بدليل شرعي..

وجوابك على هذا السؤال محل تقدير وإعتقاد مني مادمت قد دعمته بالأدلة الشرعية

فأنت مسلم مثلي وتستقي معي من معين واحد هو الكتاب والسنة ولعلك أطلعت على ما لا أطلع عليه

تحياتي وإحترامي :roseop:

انا مش بتكلم كمفتي او كعالم دين يا غريب

لكن بعرف اقرا و استنتج و افكر

و اشوف الشرع بيسمح لنا بالزواج من الكتابيات و بدون شرط اسلامهن (طبعا لو اسلمن يكون افضل )لكنه ليس شرطا للزواج

و طالما انا ممكن اتزوج من مسيحيه لآخر عمري و عمرها (يبقى اكيد بحبها)

و اخلف منها و اتعامل مع حمايا و جد ولادي و جدتهم و خيلانهم بالتأكيد بحب (بصفتهم من اهل اولادي و اهل زوجتي)

يبقى لا يمكن كل ده يتفق مع وجوب كرههم في عقيدة المسلمين

و هذا مجرد مثال واحد و هناك الكثير

اي آيه قرآنيه تعتقدون انها تقول عكس هذا فإن استنتاجي و يقيني انها لم يتم تفسيرها بشكل سليم

اما بالنسبة لشعوري تجاه أهل الكتاب فهو مثل شعوري تجاه اي انسان طالما لم يضرني (لا اكرهه ابدا)

و يكون دعائي له بالهداية الدينيه و الانضمام للإسلام

تماما كما يدعوا هو الله لي بالهدايه و الانضمام لدينه

و اتعامل معه فقط من منظور انساني لأننا لن نتفق جميعا كبني الانسان في المعتقد الديني

و بالتالي انشاء معامل تفريخ الكراهيه ضد كل من هو غير مسلم يعني اننا سنحض المسلمين على كراهية اكثر من 5 مليار بني آدم في هذا العالم! فهل يعقل هذا ؟

بل انني قد اكره بعض المسلمين بسبب سلوكياتهم الانسانيه السيئه

باختصار الكراهية تتولد عندي تجاه الأشخاص بسبب سلوكياتهم السيئه تجاه بني الإنسان (بصرف النظر عن عقائدهم)

اشكرك

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

للأسف تجاهلت المعيار في توضيح شعورك تجاه أهل الكتاب وهو إعتقادهم في ربنا

باختصار الكراهية تتولد عندي تجاه الأشخاص بسبب سلوكياتهم السيئه تجاه بني الإنسان (بصرف النظر عن عقائدهم)

اشكرك

وهل كراهيتك لا تتولد تجاه شخص لديه سلوك سيئ تجاه ربنا ، أم أن إعتقاد أهل الكتاب ليس سلوك سيئ

وياريت متقوليش هو حر ، لأ إعتقادهم هذا في ربك أنت

أنا لو حد سب أبويا مش هكره ؟؟ ، صعبة دي ..

لله المثل الأعلى في السموات والأرض

أظنها وصلت

تحياتي :roseop:

رابط هذا التعليق

للأسف تجاهلت المعيار في توضيح شعورك تجاه أهل الكتاب وهو إعتقادهم في ربنا

اشكرك

وهل كراهيتك لا تتولد تجاه شخص لديه سلوك سيئ تجاه ربنا ، أم أن إعتقاد أهل الكتاب ليس سلوك سيئ

وياريت متقوليش هو حر ، لأ إعتقادهم هذا في ربك أنت

أنا لو حد سب أبويا مش هكره ؟؟ ، صعبة دي ..

لله المثل الأعلى في السموات والأرض

أظنها وصلت

تحياتي :roseop:

مانا جاوبتك يا غريب على النقطه دي

معتقدي الديني ينفي الهه كما يعتقده هو

بل و يشير الى ان المسيح مجرد رسول و ليس رب كما يعتقد هو

و معتقده الديني ينفي نبوة محمد من الأساس

اذا نحن حاليا مختلفين في اساس الفكر العقائدي

و في امور لا يوجد بها حلول وسط

و لن يوجد فيها التقاء

يعني زي ما هو ممكن يكون بيسب ابويا في سره فأنا كمان بسب ابوه في سري

و زي مانا بفكر في معتقده بشكل سيئ و انه محرف وووو هو كمان بيفكر بنفس الطريقه

و الحل الوحيد هو استبعاد مواد الخلاف المشتركه ليعيش البشر في سلام و محبه

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا متابع الحوار و لكني لقيته اتحول الي الاخوة المسيحيين و الارهاب في مصر و الاستدلال بها في هذا الموضوع و اللي بيتكلم عن اليهود و ادعاء اليهود بان قناة الرحمة و دعاتها و شيوخا هم من معادي السامية .. !!!

هذه ملاحظتي حتي لا يضيع الحوار و يتشتت ..

سؤال محيرني ..

بالاشارة الا كلام زوهيري

اما بالنسبة لشعوري تجاه أهل الكتاب فهو مثل شعوري تجاه اي انسان طالما لم يضرني (لا اكرهه ابدا)

ما يقوم به اليهود الصهاينة في فلسطين من تشريد و قتل و تهويد لفلسطين و الفلسطينين في الداخل و الخارج هل من المفروض و انا مسلم اشهد ان لا اله الا الله و ان محمد رسول الله هل من المفروض ان هذه الامور لا تضرني و لا تخصني و لا التفت اليها لانها لم تضرني شخصيا و لا عائلتي ؟؟!!

هل يعلم الجميع ان يهود فلسطين يقومون بارسال بعثات من شباب اليهود في فلسطين المحتلة الي مدارس امريكا لتعريف الطلبة الامريكان باحقية اليهود في ارض فلسطين

تعليقي ..

ناس بتلعب علي تقيل و علي كل المستويات .. حتي مستوي الطلبة المراهقين .. هل ده معناه انهم بيحبونا ؟؟ بيفكروا تجاهنا علي الاقل بحيادية ؟؟

و من المعروف تاريخيا ان الكثير من ملوك العالم القديم و الجديد قد قاموا بطرد الجاليات اليهودية من بلادهم بسبب الخبث و الضرر الذي لحق ببلادهم من هذه الجاليات ..

و يمكنكم البحث في جوجل بكلمة "طرد اليهود" و ستظهر لكم مئات الصفحات و التي منها

http://adab.akhbarway.com/news.asp?c=2&id=34051

تحياتي لكم جميعا ..

تم تعديل بواسطة Amr Radwan

"إِنَّ اللَّهَ لاَ يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنفُسِهِمْ"

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

كما اوضحت سابقا يا عمرو

هناك فرق بين اليهودي و الصهيوني

و امام المثال الذي تفضلت انت بذكره هناك ايضا يهود يعارضون بشده كل ما تقوم به اسرائيل من عمليات ارهابيه و سياسات قذره

و بالتالي فالتفرقه بين اليهودي الغير ضار و الصهيوني اليهودي الضار ...مهم جدا

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انا متابع الحوار و لكني لقيته اتحول الي الاخوة المسيحيين و الارهاب في مصر و الاستدلال بها في هذا الموضوع و اللي بيتكلم عن اليهود و ادعاء اليهود بان قناة الرحمة و دعاتها و شيوخا هم من معادي السامية .. !!!

هذه ملاحظتي حتي لا يضيع الحوار و يتشتت ..

ابدا يا عمرو لم يتشتت الحوار

نظرا لأن بعض الأفاضل تفضلوا علينا بمفهومهم الديني حول وجوب كراهية أهل الكتاب اللي من ضمنهم اليهود

و بما ان المسيحيين زي اليهود من اهل الكتاب

و بما ان مصر فيها مصريين مسيحيين كتير (و هذا ما يهمني)

فإن كراهية المسلم للمسيحي جاره و زميله بل و حماه و حماته احيانا هي ما استرعى انتباهي

اذا تسلسل الحوار واضح و لم يخرج عن محاوره

القناه تحضنا _ و بعض الأخوه هنا- على كراهية اليهود (اهل الكتاب)....و المسيحيين كاليهود (اهل الكتاب) ...و المسيحيين المصريين (اهل الكتاب)...اذا هي دعوه للمسلمين لكي يكرهوا اخوانهم المسيحيين في نفس الوطن

و هذا هو ما يرغمني على الحوار

اشكركم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مجرد مثال صغير لوجود يهود شرفاء يعارضون اسرائيل بل و يؤيدون حقوق فلسطين

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

القناه تحضنا _ و بعض الأخوه هنا- على كراهية اليهود (اهل الكتاب)....و المسيحيين كاليهود (اهل الكتاب) ...و المسيحيين المصريين (اهل الكتاب)...اذا هي دعوه للمسلمين لكي يكرهوا اخوانهم المسيحيين في نفس الوطن

الفلاح يروي الارض بالماء و يخرج منها القمح و القطن

بما اننا نأكل القمح

اذا فلا حرج ان نأكل القطن

!!!

نتحدث عن علاقتنا باليهود

و بما ان اليهود من اهل الكتاب و المسيحين من اهل الكتاب

اذا فلنتحدث عن علاقتنا بالمسيحين

!!!

لا يعجبني ادراج الاخوة المسيحين في الحوار و خاصة و كما نعرف جميعا ان الموضوع عن اليهود .. هناك العديد من المواضيع و التي تحدثنا فيها كثيرا عن العلاقة مع اخواننا المسيحيين .. و لو عاوزين نكمل كلام في الموضوع ده ممكن نفتح المواضيع دي تاني و نكمل فيها الكلام ..

فالتفرقه بين اليهودي الغير ضار و الصهيوني اليهودي الضار ...مهم جدا

بس نفسي اعرف ازاي افرق بين اليهودي الضار و اليهودي الغير ضار ..

و يا ريت لو ادلة من الكتاب و السنة و يا حبذا نستزيد من التاريخ الطويل لليهود علي انهم فيه منهم الضار و الغير ضار .. (بالنسبة لنا)

و خاصة في ضوء الرابط ده

http://adab.akhbarway.com/news.asp?c=2&id=34051

تحياتي لكم جميعا

قال صلى الله عليه وسلم : من نفس عن مؤمن كربة من كرب الدنيا نفس الله عنه كربة من كرب يوم القيامة، ومن يسر عن معسر يسر الله عليه في الدنيا والآخرة، ومن ستر مسلما ستره الله في الدنيا والآخرة، والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه ... رواه مسلم

رابط هذا التعليق

اذا كنت معتقد ان كل اليهود أعداء يا عمرو و ان كلمة يهودي = صهيوني فأنت مخطئ

و اعتقد الصور اعلاه توضح وجود يهود يعارضون سياسة اسرائيل الصهيونيه و يعترضون عليها و ممكن اجيبلك العديد من الأخبار في مواقع اخباريه عالميه تفيد بهذا الأمر

و لما تقوللي ان المسلمين لازم يكرهوا اهل الكتاب فلا تفرقه اذا بناء على كلامك بين يهودي و مسيحي!!

و اذا كنت معتقد انه علينا كراهية كل اليهود بما فيهم الصهاينه بصفتهم من اهل الكتاب فبناء عليه يجب علينا ايضا ان نكره المسيحيين لأنهم من أهل الكتاب !

الكراهيه يجب ان توجه لكل من يضرنا حتى و لو كان مسلما

و العكس صحيح

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مش عارف يا زوهيري انت مصمم انك تدخل الاخوة المسيحين في الموضوع مش عارف ليه ..

و عموما .. انا هرد علي النقاط اللي فيها اليهود بس

انا معك تماما في انه ليس كل يهودي صهيوني ..

بس برده انت مش جاوبت علي سؤالي ..

ازاي انت تعرف تفرق بينهم .. ؟؟!؟؟!؟!

رابط هذا التعليق

مش عارف يا زوهيري انت مصمم انك تدخل الاخوة المسيحين في الموضوع مش عارف ليه ..

مانا وضحتلك يا عمرو و عايز اوضح لكل اللي بينادي بوجوب كراهية أهل الكتاب انه بكده بينادي بكراهية المسيحيين ايضا و ده الغلط اللي حيطور الأمور الى مواضيع تانيه خالص

و عموما .. انا هرد علي النقاط اللي فيها اليهود بس

انا معك تماما في انه ليس كل يهودي صهيوني ..

متفقين لأن التعميم في اي شيئ غلط

بس برده انت مش جاوبت علي سؤالي ..

ازاي انت تعرف تفرق بينهم .. ؟؟!؟؟!؟!

مش مطلوب انك تفرق بينهم يا عمرو لأنك اصلا مش محتك بيهم احتكاك مباشر

أما المحتك بهم فسيعرف بالطبع من يظهر له العداء و من يظهر له المشاعر الطيبه

انما لما تنادي بوجوب كراهيتهم جميعا فده التعميم الخاطئ و اللي وقع فيه ايضا مقدم برنامج قناه الرحمة

نادي فقط بعداء و كراهية كل من يعاديك منهم او حتى يظهر المشاعر العدائيه ..انما تعادي و تكره الراجل اللي في الصوره فوق مثلا و شايل علم لبنان و بيتظاهر ضد اسرائيل ده ليه؟

عشان مش معقول نعمل زي قله في الغرب تعتقد ان كل المسلمين بن لادن و كل المسلمين ارهابيين

اي تعميم خاطئ

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انتم واجعين دماغكم ليه ؟؟

لو تابعتم حواراتكم انتم انفسكم هتلاقوا انكم بتنقسموا تقريبا لفريقين .. ناس لنطلق عليها مجازا مسمى علمانيين وناس تانيه برضه هنقول عليها مجازا سلفية .. ومعروف لنا جميعا توجهات وافكار كل من الطرفين على وجه التقريب شكلها ايه ..

لو جيت سألت اي واحد سلفي انت بتحب اليهود والنصارى هيقولك لاه ببغضهم في الله هم ومن على شاكلتهم ( العلمانيين يعني ) ..

ولو جيت برضه سألت اي واحد علماني انت بتحب ( السلفية ) هيقولك نفس الكلمه لاه ببغضهم في الله برضه ..

وقبل مايستطرد ويقولك اصل الناس السلفية دي بتكره الناس في دين ربنا وبتعقد الدنيا ومحتكرين الاسلام لنفسهم وووو وقائمه الانتقادات الطويلة الي ( الانتي ـ سلفي ) هيقولها لك وخلاص هي معروفه للكل

تعال انت بقى وقبل مايبدا يسرد لك اسباب ( كراهيته ) للمتشددين دينيا روح انت داخل عليه بالسؤال .. بتكرههم ليه ؟ هم مش شركائك في الوطن ؟

وبرضه قبل مايقاطعك بقوله انه مش بيكرههم يعني يؤذيهم او يتمنى لهم الشر وانما بكرهم يعني مبحبهمش بمعنى اني لو علماني مش هيبقى صاحبي الانتيم سلفي وحتى لو ده حصل فاكيد مش هبقى راضي عن تصرفاته كلها بل هنفضل طول النهار ( نناقر ) في بعض هو يقولي عدل من سلوكك وانا اقوله ظبط انت الفيوزات عندك الاول ..

طبعا هيجي واحد هو الوحيد الي فاهم الدنيا ماشية ازاي وربنا خلقه بس عشان يفهم الي مبيفهموش من امثالي ولو افنى عمره في سبيل ذلك ويقولي معليش اسمحي لي اختلف معاكي الوضع مش كده ومينفعش تقارني ده بده خاصه والعلمانية مش بيكرهوا حد حتى ( اعدائهم ) من السلفية ..

هقوله من دلوقت قبل ماتعترض فكر في كلامي .. ايه الفرق في الحالتين ؟ هل يدعي واحد من السلفيه انه بيحب العلمانيين كده من الباب للطاق ولا مجرد انه علماني ده يخليه يفكر شويه قبل ما ( يفتح له قلبه ) ؟ الوضع هو نفسه بين العلمانيه والسلفيه انت لو قابلت واحد بدقن ولسه طالع من الجامع واول ماقلت له هاي رد عليك وقالك وعليكم السلام .. بذمتك هتحبه لله في لله كده ولا اول ماهيجي في بالك ان جلابيته البيضا دي تلاقيها مسروقه من على حبل غسيل الجيران ..

ادعاء المحبه المطلقة مفيش اسهل منه .. وقراءة الواقع ان اصلا حتى المسلمين بينهم وبين بعض مشاكل وبرضه المسيحيين بينهم وبين بعض نفس المشاكل يخلينا نقر بحقيقة ان مفيش حد بيحب حد كده خبط لزق وبدون سبب بل ان توجس الخوف وتوقع السيء هي المقدمه هنا على ماسواها من المشاعر بين الغرباء ..

مش مستغربة ابدا لما واحد سلفي يقول ان دينا بيقولنا خلوا بالكم المسيحيين والنصارى مبيحبوكمش اوي زي ماهم بيبينوا فمتبقوش حسني النية في التعامل معاهم لاقصى حد عشان لما ( تنقرصوا ) متطلعش بالدم .. وبرضه مش مستغربة لما يجي واحد عكسه ويقول ايوه اديك اهوه بتقول ابغضوهم يعني موتوهم واحرقوا بيوتهم .. يعني هو يانموت فيهم ونقلع عينينا ليهم يانموتهم ونقلع عينيهم هم ؟ مفيش وسط ؟؟ ده احنا حتى اسمنا الامة الوسط ..

معليش قطعت عليكم الاستمتاع بالحوار .. اكملوا بارك الله فيكم واقابلكم باذن الله في نفس الموعد السنةالجايه على نفس الباب بس بتوبيك مختلف وان كانت الوشوش غالبا هتكون هي وكلمات ومفردات الحورا لا فض فوه الجميع اظنها هتكون نفسها .. وبالكاربون ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

معليش قطعت عليكم الاستمتاع بالحوار .. اكملوا بارك الله فيكم واقابلكم باذن الله في نفس الموعد السنةالجايه على نفس الباب بس بتوبيك مختلف وان كانت الوشوش غالبا هتكون هي وكلمات ومفردات الحورا لا فض فوه الجميع اظنها هتكون نفسها .. وبالكاربون ..

نسيتي الحزب الثالث و هو اهم حزب في الموضوع ده يا ضحى :happy:

حزب الناصحون بأمر الله و اصحاب الحكمه و الثقافه و نظام بطلوا تعملوا كده ياولاد

تابعي معانا السنه الجايه و حتلاقيهم بنفس الطريقه المعتاده بينصحوا في حاجه يدعوا عدم الاهتمام بها و هم لها متابعون

اورفوار

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

نسيتي الحزب الثالث و هو اهم حزب في الموضوع ده يا ضحى :happy:

تابعي معانا السنه الجايه و حتلاقيهم بنفس الطريقه المعتاده بينصحوا في حاجه يدعوا عدم الاهتمام بها و هم لها متابعون

اورفوار

ومين قالك ان الحزب التالت ده مش متابع .. بالعكس وبصفتي على راس هذا الحزب بقولك اننا متابعين ومتابعين ونص كمان ..

ساعات كتير لما بيكون في بطوله كروية مابين مصر وحد تاني ولا الاهلي والزمالك بحب اوي اتفرج .. مش على الاهلي .. ولا على الزمالك .. وانما على مشجعي الفريقين وهم ( داهنين ) نفسهم وعمالين يهتفوا يمين وشمال بل ومنفعلين وممكن يشتموا كمان ويمكن حد فيهم يطق له عرق .. بحب اوي اشوف مظاهر التشجيع والانفعال دي واضحك بيني وبين نفسي على العالم المهتمه وهم لا لهم في الثور ولا في الطحين .. يعني لا هو بيلعب ولا هو هيفوز ولا هو هياخذ حاجه لو فريقه كسب .. هو بس عمال ( بيقضي وقت ) ومعتقد انه بيعمل شيء مهم .. وفي النهايه هينفض المولد وهيخلص الماتش والعروسه هتروح للعريس والجري في النهايه هيبقى للمشجعين قصدي المتاعيس ..

في ناس بتستمتع باللعب .. وناس بتستمتع بالتشجيع .. وناس بتستمتع بالفرجه على المشهد ..

انك ( تتفرج ) على حوار دائر و( تتابع ) ردود افعال اصحابه من وقت للتاني حاجه .. وانك ( تورط ) نفسك في الاشتراك في جدل عقيم لا هيودي ولا يجيب وتبقى طرف في الحوار ده و( تجهد ) نفسك ذهنيا في قراءة الردود قراءة متانية وكتابة رد اكثر تأني عليها ده حاجه تانيه خالص ..

انك تشارك في موضوع عقيم مرة من وقت للتاني شيء وانك تدمن مثل هذا النوع من الحوارات لدرجه انك تبقى مرتبط بيها وهي خلاص ارتبطت بيك شيء تاني مختلف تماما ..

اتابع ايوه لكن اهتم لاه والف لاه .. صدقني سيدي الفاضل انا واخده في نفسي قلم اكبر من انه يخليني ارتكب مثل هكذا فعل واظلمها هكذا ظلم ..

مسائك شريف افنظيم ..

وشم في دي :happy:

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

نسيتي الحزب الثالث و هو اهم حزب في الموضوع ده يا ضحى :blink:

اورفوار

ومين قالك ان الحزب التالت ده مش متابع .. بالعكس وبصفتي على راس هذا الحزب بقولك اننا متابعين ومتابعين ونص كمان ..

ساعات كتير لما بيكون في بطوله كروية مابين مصر وحد تاني ولا الاهلي والزمالك بحب اوي اتفرج .. مش على الاهلي .. ولا على الزمالك .. وانما على مشجعي الفريقين وهم ( داهنين ) نفسهم وعمالين يهتفوا يمين وشمال بل ومنفعلين وممكن يشتموا كمان ويمكن حد فيهم يطق له عرق .. بحب اوي اشوف مظاهر التشجيع والانفعال دي واضحك بيني وبين نفسي على العالم المهتمه وهم لا لهم في الثور ولا في الطحين .. يعني لا هو بيلعب ولا هو هيفوز ولا هو هياخذ حاجه لو فريقه كسب .. هو بس عمال ( بيقضي وقت ) ومعتقد انه بيعمل شيء مهم .. وفي النهايه هينفض المولد وهيخلص الماتش والعروسه هتروح للعريس والجري في النهايه هيبقى للمشجعين قصدي المتاعيس ..

في ناس بتستمتع باللعب .. وناس بتستمتع بالتشجيع .. وناس بتستمتع بالفرجه على المشهد ..

انك ( تتفرج ) على حوار دائر و( تتابع ) ردود افعال اصحابه من وقت للتاني حاجه .. وانك ( تورط ) نفسك في الاشتراك في جدل عقيم لا هيودي ولا يجيب وتبقى طرف في الحوار ده و( تجهد ) نفسك ذهنيا في قراءة الردود قراءة متانية وكتابة رد اكثر تأني عليها ده حاجه تانيه خالص ..

انك تشارك في موضوع عقيم مرة من وقت للتاني شيء وانك تدمن مثل هذا النوع من الحوارات لدرجه انك تبقى مرتبط بيها وهي خلاص ارتبطت بيك شيء تاني مختلف تماما ..

اتابع ايوه لكن اهتم لاه والف لاه .. صدقني سيدي الفاضل انا واخده في نفسي قلم اكبر من انه يخليني ارتكب مثل هكذا فعل واظلمها هكذا ظلم ..

مسائك شريف افنظيم ..

وشم في دي :happy:

ممتاز جدا

عموما اول ما تفتحي منتدى خاص بيكي ابقي امنعي المواضيع اللي مش عاجباكي و خلي اللي بتحبيه بس

و طبعا انتي هنا مش ضيفه و صاحبة مكان

ابقي شقري علينا كل شويه و بالمره ماتحرميناش من نصايحك النادره و المفيده اللي عددها قرب يفوق عدد المواضيع

اورفوار :happy:

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

انتم واجعين دماغكم ليه ؟؟

لو تابعتم حواراتكم انتم انفسكم هتلاقوا انكم بتنقسموا تقريبا لفريقين .. ناس لنطلق عليها مجازا مسمى علمانيين وناس تانيه برضه هنقول عليها مجازا سلفية .. ومعروف لنا جميعا توجهات وافكار كل من الطرفين على وجه التقريب شكلها ايه ..

لو جيت سألت اي واحد سلفي انت بتحب اليهود والنصارى هيقولك لاه ببغضهم في الله هم ومن على شاكلتهم ( العلمانيين يعني ) ..

ولو جيت برضه سألت اي واحد علماني انت بتحب ( السلفية ) هيقولك نفس الكلمه لاه ببغضهم في الله برضه ..

وقبل مايستطرد ويقولك اصل الناس السلفية دي بتكره الناس في دين ربنا وبتعقد الدنيا ومحتكرين الاسلام لنفسهم وووو وقائمه الانتقادات الطويلة الي ( الانتي ـ سلفي ) هيقولها لك وخلاص هي معروفه للكل

تعال انت بقى وقبل مايبدا يسرد لك اسباب ( كراهيته ) للمتشددين دينيا روح انت داخل عليه بالسؤال .. بتكرههم ليه ؟ هم مش شركائك في الوطن ؟

وبرضه قبل مايقاطعك بقوله انه مش بيكرههم يعني يؤذيهم او يتمنى لهم الشر وانما بكرهم يعني مبحبهمش بمعنى اني لو علماني مش هيبقى صاحبي الانتيم سلفي وحتى لو ده حصل فاكيد مش هبقى راضي عن تصرفاته كلها بل هنفضل طول النهار ( نناقر ) في بعض هو يقولي عدل من سلوكك وانا اقوله ظبط انت الفيوزات عندك الاول ..

طبعا هيجي واحد هو الوحيد الي فاهم الدنيا ماشية ازاي وربنا خلقه بس عشان يفهم الي مبيفهموش من امثالي ولو افنى عمره في سبيل ذلك ويقولي معليش اسمحي لي اختلف معاكي الوضع مش كده ومينفعش تقارني ده بده خاصه والعلمانية مش بيكرهوا حد حتى ( اعدائهم ) من السلفية ..

هقوله من دلوقت قبل ماتعترض فكر في كلامي .. ايه الفرق في الحالتين ؟ هل يدعي واحد من السلفيه انه بيحب العلمانيين كده من الباب للطاق ولا مجرد انه علماني ده يخليه يفكر شويه قبل ما ( يفتح له قلبه ) ؟ الوضع هو نفسه بين العلمانيه والسلفيه انت لو قابلت واحد بدقن ولسه طالع من الجامع واول ماقلت له هاي رد عليك وقالك وعليكم السلام .. بذمتك هتحبه لله في لله كده ولا اول ماهيجي في بالك ان جلابيته البيضا دي تلاقيها مسروقه من على حبل غسيل الجيران ..

ادعاء المحبه المطلقة مفيش اسهل منه .. وقراءة الواقع ان اصلا حتى المسلمين بينهم وبين بعض مشاكل وبرضه المسيحيين بينهم وبين بعض نفس المشاكل يخلينا نقر بحقيقة ان مفيش حد بيحب حد كده خبط لزق وبدون سبب بل ان توجس الخوف وتوقع السيء هي المقدمه هنا على ماسواها من المشاعر بين الغرباء ..

مش مستغربة ابدا لما واحد سلفي يقول ان دينا بيقولنا خلوا بالكم المسيحيين والنصارى مبيحبوكمش اوي زي ماهم بيبينوا فمتبقوش حسني النية في التعامل معاهم لاقصى حد عشان لما ( تنقرصوا ) متطلعش بالدم .. وبرضه مش مستغربة لما يجي واحد عكسه ويقول ايوه اديك اهوه بتقول ابغضوهم يعني موتوهم واحرقوا بيوتهم .. يعني هو يانموت فيهم ونقلع عينينا ليهم يانموتهم ونقلع عينيهم هم ؟ مفيش وسط ؟؟ ده احنا حتى اسمنا الامة الوسط ..

أجدت وأفدت

عائد أنا من حيث أتيت ....

عائد أنا لمسجدي .....

عائد إلى الصلاة والركوع والسجود .....

عائد إلى الطريق خلف أحمد الرسول .....

عرفت قصة الطريق كلها وعائد أنا برغمها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...