اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

معى 3 جنيه و ربع... كيف أصبح رجل اعمال؟

myusername

Recommended Posts

انا مش عارف الناس واخدة الموضوع هزار ليه؟

انا (واعوذ بالله من قولة انا)مثلا بدأت بتلاتة جنيه الا ربع مش وربع وشوفوا دلوقتى بقيت ايه(اعوذ بالله من شر كل حاسد)

عندى قفصين بسكوت مش قفص واحد

وان شاء الله السنه الجاية حفتتح مشروع صندوق الحاجة الساقعة(مين ينادى على وبيقول افتح ساقعة ياواد)

ولكل مجتهد نصيب

وخدنى مثال وقدوة

رابط هذا التعليق

انا (واعوذ بالله من قولة انا)مثلا بدأت بتلاتة جنيه الا ربع مش وربع وشوفوا دلوقتى بقيت ايه(اعوذ بالله من شر كل حاسد)

وان شاء الله السنه الجاية حفتتح مشروع صندوق الحاجة الساقعة(مين ينادى على وبيقول افتح ساقعة ياواد)

ولكل مجتهد نصيب

وخدنى مثال وقدوة

لو سمحت يا استاذ ssmaly بعد اذنك 156cc517af78d689db0321b2233c4228.gif

انا ماسمحش بكده ابداا هو انتوا دايما كده يا بتوع الكويت ظلمنى؟؟ يعنى براءة الاختراع دى ترجع ليا انا وانا اللى بفكر اعملها

قوم لما اقول ليوزر عليها انت وام مروان تاخدواها منى :blink:

وبعدين ده قفص وعليه ملايه قديمة ومقطعة وفوقيها بسكويت (لوكس) مش اى نوع وكمان لبان و كراتيه اهلاوى يعنى مش اى حاجة

ارجوكم بعد كده تبقوا تقولوا مين صاحب الاختراع الاساسى....مش كده بقى انتوا ظلمتونى كتير wst::

مش ملاحط ان يوز غاب قووووى.....ربنا يستر لايكون حد مسكه وهو معاه المبلغ الكبير ده

يا يوزر رد كفاية كده قلقتنا عليك يا بنى :roseop:

تم تعديل بواسطة fatfouta
رابط هذا التعليق

ولكل مجتهد نصيب

وخدنى مثال وقدوة

لو سمحت يا استاذ ssmaly بعد اذنك 156cc517af78d689db0321b2233c4228.gif

انا ماسمحش بكده ابداا هو انتوا دايما كده يا بتوع الكويت ظلمنى؟؟ يعنى براءة الاختراع دى ترجع ليا انا وانا اللى بفكر اعملها

قوم لما اقول ليوزر عليها انت وام مروان تاخدواها منى :lol:

وبعدين ده قفص وعليه ملايه قديمة ومقطعة وفوقيها بسكويت (لوكس) مش اى نوع وكمان لبان و كراتيه اهلاوى يعنى مش اى حاجة

ارجوكم بعد كده تبقوا تقولوا مين صاحب الاختراع الاساسى....مش كده بقى انتوا ظلمتونى كتير :lol:

مش ملاحط ان يوز غاب قووووى.....ربنا يستر لايكون حد مسكه وهو معاه المبلغ الكبير ده

يا يوزر رد كفاية كده قلقتنا عليك يا بنى :roseop:

انا جيت اهو... wst:: اصل النهاردة كان عندى امتحان تدريب عملى... و مدخلتش عالنت طول النهار :roseop:

برائة الاختراع ليكى طبعا يا فتفوتة... هى سايبة ولا ايه؟

زمان فكرت اعمل حكاية القفص دى... بس كنت هبيع عليها جرايد :lol: و لكن كالعادة الاهل بيعارضوا علشان الفضايح smk:

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

3 جنيه و ربع بحالهم

احنا معانا فى المحاورات على كده مليونيرات و احنا مش عارفين

عموما يا سيدى ال3 جنيه و الربع برضه مش قليلين

و تقدر تعمل بيهم مشروع محترم

اقولك ازاى

انت ممكن تشترى بيهم مناديل كلينكس و تنزل تبعها فى الاشارات

و الاشيه هتبقى معدن

على جنب بقى

الانترنت دلوقتى خلا كل انسان ممكن يشتغل و يكسب بدون اى راسمال اللهم الا اشتراك الانترنت و فاتوره الكهرباء

و شغل على تقيل بجد

يعنى مثلا ممكن تشترى بضاعه من على النت و تبعها للناس

و انت مش هتشترى و تدفع الفلوس الا لما الاول تجمع الطلبيه

و كل المطلوب منك انك تكون مشترك فى كذا منتدى عدد اعضاؤه كبير و تعمل دعايه لبضاعتك فيه بشكل مشوق

كمان فى مواقع على النت بتيح لك انك تبيع قبل ما تشترى

بمعنى انها لا تطالبك بتمن المنتج الا بعد بيعه و تقوم هى بالتوصيل لعنوان المشترى دايركت و تحصل منه التمن و تديلك نصيبك منه

كمان ممكن تشتغل كوسيط فى سلع كتيره جدا اساسيه و تعثر على البائع و المشترى ايضا من المواقع المختلفه

فى افكار كتير جدا

بس للى ياخدها بجد

و فى الاخر لكل مجتهد نصيب

تحياتى

سيدتى الفاضلة مغتربة...

انا كنت ببيع على موقع ebay... و كمان كان عندى موقع ببيع عليه video training خاص بالبرمجة و الكمبيوتر و شهادات ميكروسوفت و سيسكو... و الحمدلله حققت منه بداية كويسة.. و الكلام ده كان من حوالى 3 سنين تقريبا.

حاليا انا شغال مبرمج عن طريق الانترنت freelancer programmer - outsourcing... و الحمدلله أجرى فى الساعة يتعدى ال20 دولار احيانا.. و على الرغم من المنافسة الشديدة من الهنود فى هذا المجال على الانترنت... مع اجورهم المتدنية للغاية (و اللتى تمثل عائق حقيقى)... إلا أن القدرة على التسويق لقدراتك كمبرمج... اهم بكثير من ان يكون لديك تلك القدرات حقا... يعنى ممكن يبقى فيه مبرمج متميز جدا, بس معندهوش قدرة على انه يتكلم عن قدراته و يتواصل مع العميل بشكل جيد... و هو ده اللى بعتمد عليه فى كسب اى مشروع..

بالمناسبة.. انا عامل الموضوع ده فى باب دعوة للابتسام...

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

3 جنيه و ربع بحالهم

احنا معانا فى المحاورات على كده مليونيرات و احنا مش عارفين

عموما يا سيدى ال3 جنيه و الربع برضه مش قليلين

و تقدر تعمل بيهم مشروع محترم

اقولك ازاى

انت ممكن تشترى بيهم مناديل كلينكس و تنزل تبعها فى الاشارات

و الاشيه هتبقى معدن

على جنب بقى

الانترنت دلوقتى خلا كل انسان ممكن يشتغل و يكسب بدون اى راسمال اللهم الا اشتراك الانترنت و فاتوره الكهرباء

و شغل على تقيل بجد

يعنى مثلا ممكن تشترى بضاعه من على النت و تبعها للناس

و انت مش هتشترى و تدفع الفلوس الا لما الاول تجمع الطلبيه

و كل المطلوب منك انك تكون مشترك فى كذا منتدى عدد اعضاؤه كبير و تعمل دعايه لبضاعتك فيه بشكل مشوق

كمان فى مواقع على النت بتيح لك انك تبيع قبل ما تشترى

بمعنى انها لا تطالبك بتمن المنتج الا بعد بيعه و تقوم هى بالتوصيل لعنوان المشترى دايركت و تحصل منه التمن و تديلك نصيبك منه

كمان ممكن تشتغل كوسيط فى سلع كتيره جدا اساسيه و تعثر على البائع و المشترى ايضا من المواقع المختلفه

فى افكار كتير جدا

بس للى ياخدها بجد

و فى الاخر لكل مجتهد نصيب

تحياتى

سيدتى الفاضلة مغتربة...

انا كنت ببيع على موقع ebay... و كمان كان عندى موقع ببيع عليه video training خاص بالبرمجة و الكمبيوتر و شهادات ميكروسوفت و سيسكو... و الحمدلله حققت منه بداية كويسة.. و الكلام ده كان من حوالى 3 سنين تقريبا.

حاليا انا شغال مبرمج عن طريق الانترنت freelancer programmer - outsourcing... و الحمدلله أجرى فى الساعة يتعدى ال20 دولار احيانا.. و على الرغم من المنافسة الشديدة من الهنود فى هذا المجال على الانترنت... مع اجورهم المتدنية للغاية (و اللتى تمثل عائق حقيقى)... إلا أن القدرة على التسويق لقدراتك كمبرمج... اهم بكثير من ان يكون لديك تلك القدرات حقا... يعنى ممكن يبقى فيه مبرمج متميز جدا, بس معندهوش قدرة على انه يتكلم عن قدراته و يتواصل مع العميل بشكل جيد... و هو ده اللى بعتمد عليه فى كسب اى مشروع..

بالمناسبة.. انا عامل الموضوع ده فى باب دعوة للابتسام...

اسفه ان كان فى ردى ما ازعجك :closedeyes: :lol:

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

تشترى 50 طن مانجه بشيكات ( وتزوغ ) md2:

وتطلع على اى بلد عربى مثلا العراق زى القرموطى :closedeyes:

وبعدين متبعهاش بالطن انما تبيعها بالكيلو

وعلى رأى عمك ابو حسين

لو بعتها بالكيلوات راح تاخد الذهب وياك :lol:

بس ابقى افتكرنى

اللهم يــامن أجــاب نوحــــــــــــا حين ناداه

ويامن كشف الضر عن أيوب في بلــــــواه

ويامن سمع يعقوب في شكــــــــــــــــــــواه

ورد إليه يوسف وأخـــــــــــــــــــــــــــــــــاه

وبرحمته أرتد بصيرا وعادت النور عيناه

اللهم آتنا في الدنيا حسنة وفي الآخرة حسنة وقنا عذاب النار

رابط هذا التعليق

اسفه ان كان فى ردى ما ازعجك :clapping: gsp_)

حضرتك فهمتينى غلط تماما mfb: ده انا كان قصدى اشكرك smk:

انا فعلا كان قصدى انى اؤكد ان كلام حضرتك صح.. خصوصا فى الثورة التكنولوجية اللى حاصلة, و ازاى الشباب يستفيدوا منها بشكل صحيح...

حضرتك كتبتى معلومات فى غاية الاهمية.. و بجد مفيدة.. :110:

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يعني يا خويا كل يوم الصبح بالليل نلاقي التلاتة جنيه بتوعك...رايحين جايين يتمتختروا كده ع البانر

و الناس يا عيني تخش و تقولك خولاصة الخولاصة و زبدة الخولاصة برضه

و انت مسمعتناش لحد دلوكيتي هتعمل ايه....

قول يا ضونايا....(وش سهير الباروني).......هتعمل ايه؟؟؟

ع جنب بقي

انا عجبني موووووووووت فكرة فتافيتو.....

بس انا لو هفرش ابيع ع القفص.....بحب اوي العسلية....ايون

بس هفرشها قدام الموتحف المصري للسياح.......

اولا العسلية دي..تراث حضاري و نموذج لكفاح الايدي العاملة....حد عارف بتتعمل إزاي...(مش هقول عشان اللي بيحبها يفضل يحبها... :clapping: )

ثانيا بقي: مكسبها مضمون ان شاء الله......لان الاجانب هيشتروها انها شمع....بس من غير فتلة....

سابعا: انا بحبها.....و اخويا بيحبها...و اظن ده اكبر سبب.....عقليتين فذتين في علم الاقتصاد القفصي اهه...عايز ايه تاني

قولنا بقي يا يوزرك.......هتعمل ايه

فوتك بعافية

مساااااااااااااااااك قفص.....مليان أفكار.....و حد قاعد وراه و رابط منديل محلاوي اربع زوايا.... gsp_)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

يعني يا خويا كل يوم الصبح بالليل نلاقي التلاتة جنيه بتوعك...رايحين جايين يتمتختروا كده ع البانر

و الناس يا عيني تخش و تقولك خولاصة الخولاصة و زبدة الخولاصة برضه

و انت مسمعتناش لحد دلوكيتي هتعمل ايه....

قول يا ضونايا....(وش سهير الباروني).......هتعمل ايه؟؟؟

ع جنب بقي

انا عجبني موووووووووت فكرة فتافيتو.....

بس انا لو هفرش ابيع ع القفص.....بحب اوي العسلية....ايون

بس هفرشها قدام الموتحف المصري للسياح.......

اولا العسلية دي..تراث حضاري و نموذج لكفاح الايدي العاملة....حد عارف بتتعمل إزاي...(مش هقول عشان اللي بيحبها يفضل يحبها... :110: )

ثانيا بقي: مكسبها مضمون ان شاء الله......لان الاجانب هيشتروها انها شمع....بس من غير فتلة....

سابعا: انا بحبها.....و اخويا بيحبها...و اظن ده اكبر سبب.....عقليتين فذتين في علم الاقتصاد القفصي اهه...عايز ايه تاني

قولنا بقي يا يوزرك.......هتعمل ايه

فوتك بعافية

مساااااااااااااااااك قفص.....مليان أفكار.....و حد قاعد وراه و رابط منديل محلاوي اربع زوايا.... mfb:

يا جدعان انتوا بتشغونى ولا ايه؟ gsp_) رحت اشترى قفص علشان هحط فيه فراخ و ابيعها... الراجل الله يكرمه قال لى الفرخة بنص جنيه... smk: بس القفص ب150 جنيه smk: (وش لينا فى مسرحية المتفرجون)

ماتعرفوش حد أئجر منه القفص على ما تفرج؟ :clapping:

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...