اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إلى أي مــدى تـــؤثر الســـلوكيات الشخصية للأخر على طريقة تعاملك معه ؟

se_ Elsyed

Recommended Posts

بصراحة انا عاوزة اقولكم ان راى جوزى من راى الاغلبية واول ما بيشوفهم فى مكان

بيركبه عفريت ويتعصب ويتنرفز جدا ويقول ايه داه - مسخرة - قلة ادب - الطف بعبيدك يارب

وادخل فى مجادلات وحوارات مستميتة مع جوزى - اللى بتنتهي فى اغلب الاوقات لصالحه طبعا wst::

بس انا مصرة على رايي - انهم نوع من المرضى النفسيين و بصراحة عاوزين يتعالجو .

تحياتى

اغابي

wst::

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• الردود 44
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

كنت عاوز أكتب موضوع أسميه " ديل الحصان "

لا استني بقي يا استاذي

طب ما الخليج معروف ان الولاد بيربوا شعرهم...(اصله حلو اوي....و بيعقدونا الحقيقة منه لله دابر أملا)

و مجتمعات الخليج و خصوصا البدو منهم مهم عنده انه يطول شعره لحد كتافه.....انا لما كنت بشوف ولد عامل زعرورة من تحت الغترة.... كنت بتخض....لكن لما قربت من المجتمع شوية بشوية...حسيت ان ده جزء من عاداتهم القبلية البدوية...و الله اعلم

بس يمكن حضرتك تقصد انه يبقي واحدة ست.في تصرفاته...

طب انا فاروق فلوكس اللي حكيت لحضرتك عليه فووووق...ده زلبطة...و عنده 7 شعرات محتار يوديهم فين يمين و لا شمال

بس اتفرج عليه بقي لو اتكلم....و لو شاور بايده (زكيا زكريا....و الخاتم اللي كانت بتحطه في صباعها الصغير).....و فيه عيال اصحابي هنا بيقولولي شوفي كمان بيمشي ازاي....بس انا مكسوفة اعمل كده......مش عايزة فيوزات دماغي تضرب.....

ايه بس اللخبطة دي

يعني حتي حبة الرجالة المنقرضين اللي فاضلين علي كوكو الاكرة الارضية ادينا هنهرش دماغنا فيهم

لا كده كتير

رابط هذا التعليق

أسترجل واشرب بيريل

نداء الي جميع اعضاء المحاورات

شارك معنا لوضع مقاييس للرجولة

الرجالة في خطر ياجدعان

يا قدس يا سيدتي معذرة فليس لي يدان ،

وليس لي أسلحة وليس لي ميدان ،

كل الذي أملكه لسان ،

والنطق يا سيدتي أسعاره باهظة ، والموت بالمجان ،

سيدتي أحرجتني، فالعمر سعر كلمة واحدة وليس لي عمران ،

أقول نصف كلمة ، ولعنة الله على وسوسة الشيطان ،

جاءت إليك لجنة، تبيض لجنتين ،

تفقسان بعد جولتين عن ثمان ،

وبالرفاء و ا لبنين تكثر اللجان ،

ويسحق الصبر على أعصابه ،

ويرتدي قميصه عثمان ،

سيدتي ، حي على اللجان ،

حي على اللجان !

رابط هذا التعليق

أسترجل واشرب بيريل

نداء الي جميع اعضاء المحاورات

شارك معنا لوضع مقاييس للرجولة

الرجالة في خطر ياجدعان

و الله يا استاذي فكرتني باول مرة اكتب في المنتدي هنا.....كان توبيك اسمه "مشكلة العنوسة...الانوثة" و ساعتها قولنا هي مشكلة رجولة مش انوثة

بس هو حضرتك موجه السؤال "شارك" للولاد بس ليه......

بالعكس البنات هتقولك احسن....اصل الولاد قدام بعض بيقعدوا يبنوا احلام في الهوا خااااااااااااااااالص.... wst::

و عليه

الاجابة علي دعوة حضرتك...شرب حاجة سائعة اوي للرجالة

بسم الله الرحمن الرحيم

"الراجل مش بس بكلمته......الراجل برعايته لبيته و أسرته"

وش احمد ماهر و هو مركب حتة الموكيت علي راسه.....بس معبرة اوي(الكلمة طبعا مش حتة الموكيت)

فوتك بعافية

رابط هذا التعليق

كبت والنعمه فى الخليج بيبقى كبت

كلمتين و بس على راى فواد المهندس

ان لم تستحى فافعل ماشئت

ده بالنسبه لعرب

اماالاجانب فليس بعد الكفر ذنب

فاكره اول مره اشوف الكائنات الخزعبليه ديه كان فى تايلند

و كان واحد تايلندى فى الريسبشن و لابس تاير بجيبه و بجد بجد اراهن كائن من كان انه يعرف انه راجل

جت واحده جنبى و قالتلى ايه رايك فى الاخ ده مش احلى منى قعدت متنحه يجى ساعه اه فعلا ده ولد يتكلم اقولها لا لا يا شيخه دي بنت

و المهم فى نفس اليوم الاسود دخلت محل بيبيع شنط و بعد كلام و فصال يجى ساعه مع الراجل صاحب المحل طلع اختك فتكات

بصراحه الصدمه كانت شديده عليا و بقيت مش عارفلهم بنات من ولاد

حاجه تمخويل

و نفسينت من كل التيلندين الصراحه

احب اقولكم العرب بيروحوا تايلند بياخدوا راحتهم على الاخر

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

و نعم الفخر بصراحه

هكذا الفخر و الا فلا

على جنب بقى ( جتها نيله الى عايزه خلف لو طلع بالشكل دا )

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

لاحظت إن فيه لبس بين حالتين

الشذوذ .. و الجنس الثالث أو الخنثى

الخنثى حالة مرضية بالفعل ..يكون الذكر شكله الخارجي ذكوري و لكن بداخل جسمه بعض الأعضاء التناسلية الأنثوية

و العكس بالنسبة للأنثى .. يكون بداخل جسمها أعضاء تناسلية مذكرة

و علاج هذه الحالة بالتدخل الجراحي بالإضافة للهورمونات لتغليب الجنس الأقوى

و هي خلقة الله .. و ليست إدعاء أو عيب سلوكي

و مثال ذلك سيد الذي أصبح سالي

و لكن المجتمع لا يتقبله للأسف .. مع إنه ليس ذنبه

أما الشذوذ بنوعيه بالرغم من أنه يعتبر مرض

و لكن رأيي الشخصي أنه لا يمكن أن يكون مرض نفسي .. و قد عذب الله مرتكبيه

فالله أرحم بعباده .. من أن يعذبهم على مرض كتبه الله عليهم

و إلا عذب المجنون إذا قتل نفساً ..

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

طب بصوا الصورة دى بقى

images-f46dfb6649.jpg..

طب ده تسموه ايه؟؟؟

بصوا على خده كده!!!! حاجة تقطع القلب بصحيح :lol:

انا الدمعه فرت من عينى

لاحطوا يا جماعه ان فيه ناس فى السعوديه بقالهم لا يقل عن سنه مشفوش اى حاجه خالص

والصور دى بتعمل فتنه ليهم هههههههههه

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

أقولكم على حاجه أنا واحد من الناس ممكن أتعامل في الدنيا دي مع أي بني آدم يخطر في بالك لو تاجر مخدرات أو قتال قتله أو مسجل خطر حتى إنما الصنف ده بالتحديد أول ما أشوفهم جتتي بتتلبش وببقى عاوز أرجع بحس أني بيجيلي قرفه كده منهم ولا أحب أتكلم معاهم ولا أتعامل معاهم من أساسه ولا حتى أتواجد في المكان اللي موجودين فيه .

وللأسف حوالينا في جده في كتير من العينه دي ومعظمهم من الجنسيه الفلبينيه وميمنعش برضه أن فيه جنسيات أخرى وعرب ومره قرأت في الجريده عن أنهم قبضوا على واحد حلاق فلبيبني من الخواجات دي بعد ما نقل الإيدز لعدد كبير وغير معلوم تحديدا بعد إستقطابه لبعض الشباب لممارسة الشذوذ معاه :roseop:

واللي بيخليني أخرج عن شعوري بقى وأبقى عاوز أولع فيهم بجاز وسخ لما أشوف كلب من هواة الصيد في الماء العكر طالع على الشاشات والصحف ينادي بمساحه من الحرية لأمثال هؤلاء الملاعين أسوة بالغرب الذي فتح الباب على مصرعيه لممارسة كل ما يتنافي مع الدين والأخلاق والفضيله حتى عانى الأمرين من جراء ذلك لما لحق بهم من أمراض مستعصه وأوجاع لم يسمع بها من قبل مصداقا لقوله صلى الله عليه وسلم (ما ظهرت الفاحشة في قوم حتى أعلنوها إلا ابتلوا بالطواعين والأوجاع التي لم تكن في أسلافهم) ولا يكتفى أمثال هؤلاء المتشدقين بالشعارات الكاذبه بأن يعتبروا مما يحدث لهم فى الغرب بل ويريدون نشر هذه الأوبئه في بلادنا لعنهم الله هم وكل من أراد بالمسلمين شرا أو سوءاَ .

أفتكر لما كنت في مصر مع أصحابي لو كان واحد من العيال دي وقع في إيدينا كنا بنشطفه صح ونعملوا معه الإنسانيه اللي ترجعه لعقله أو تخليه ميوريناش خلقته تاني . وعلى رأي هاني رمزي في فيلم أبو العربي وهو بيقوله أنت لو كنت عندنا في بورسعيد كانوا قطعوك :roseop:

العيب عاللي بيعطيهم الحق في أنهم يتمادوا ويتبجحوا ويعلنوها بكل وقاحه وأباحه وفخر ( إحنا كده !!!!)

بالمناسبه فيه ماركة تي شيرتات بيبقى مكتوب عليها عباره بالإنجليزي إسمها ( GAP ) .

وهي إختصار لجملة ( Gay And Proud ) و تعني (( لوطي و فخور بأني لوطي ))

وقد أسس هذه الشركة أحد اللوطيين ...

و شركة GAP هي الممول الرئيسي لمحطة فضائية خلاعية مختصة باللواط و اللواطيين تسمى Gay TV تساعد اللوطيين و تدافع عن حقوقهم .

ربنا يعافينا ويبعد عنا وعن بلادنا وبلاد الإسلام والمسلمين كل شر ومكروه وسوء وبلاء .

:lol:

تم تعديل بواسطة أسد

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

رابط هذا التعليق

كبت والنعمه فى الخليج بيبقى كبت

كلمتين و بس على راى فواد المهندس

ان لم تستحى فافعل ماشئت

ده بالنسبه لعرب

اماالاجانب فليس بعد الكفر ذنب

فاكره اول مره اشوف الكائنات الخزعبليه ديه كان فى تايلند

و كان واحد تايلندى فى الريسبشن و لابس تاير بجيبه و بجد بجد اراهن كائن من كان انه يعرف انه راجل

جت واحده جنبى و قالتلى ايه رايك فى الاخ ده مش احلى منى قعدت متنحه يجى ساعه اه فعلا ده ولد يتكلم اقولها لا لا يا شيخه دي بنت

و المهم فى نفس اليوم الاسود دخلت محل بيبيع شنط و بعد كلام و فصال يجى ساعه مع الراجل صاحب المحل طلع اختك فتكات

بصراحه الصدمه كانت شديده عليا و بقيت مش عارفلهم بنات من ولاد

حاجه تمخويل

و نفسينت من كل التيلندين الصراحه

احب اقولكم العرب بيروحوا تايلند بياخدوا راحتهم على الاخر

إتفرجت قبل كده على حلقه في أحد البرامج بخصوص إنتشار الإيدز في تايلند وكونه بيمثل هناك نسبه عاليه بين بلدان العالم وإرتباط ده بموضوع الإباحيه والفوضى في ممارسة الرذيله وإنتشار البغاء هناك وفعلا وللأسف زي ما حضرتك بتقولي أن فيه هناك عينات من العرب بيروحوا تايلند ياخدوا راحتهم عالآخر وبعدين يرجعوا يبكوا بدل الدموع دم لما حد منهم بيعرف أنه مصاب بالإيدز أو مرض آخر من أمراض الجنس الفتاكه .

ربنا يحفظنا ويحفظ بلادنا من الزنا والبلاوي السوده دي

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

طب بصوا الصورة دى بقى

images-f46dfb6649.jpg..

طب ده تسموه ايه؟؟؟

بصوا على خده كده!!!! حاجة تقطع القلب بصحيح :happy:

يحميك لشبابك يا عين أمك

يخص عليكي يا فتفوته مفيش تعاطف خالص من أي نوع مع ننوس عين أمه ده حتى الواد متأثر ونايم على كتف أنكل تامر ومتشحتف عالآخر :lol: دي حتى دموعه بوظت الميك أب بتاعه ولحوست الروج اللي بقه :lol:

العيب مش عليك يا حماده العيب عالـ( تيت.... ) اللي رباك وعالـ( تيت..... ) اللي واخدك على كتفه ومنيمك على صدره وبيطبطب عليك :blink:

فعلا شوة عياال سيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــس

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
سبب كتابتي لهذا الموضوع .. هو تلك الضجة المثارة حول منع المطرب الانجليزي المشهور " التون جون " من الغناء في مصر تحت سفح الهرم ... والجهة التي منعته هم نقابة المهن الموسيقية

لكن هناك صفات أعتقد إنها تُحول الشخص إلى جرثومه في المجتمع لابد من أستئصالها إذا استعصت على العلاج

السلام عليكم ورحمة الله....

أخى الفاضل سى السيد...

حضرتك أثرت قضية هامة بالفعل وأؤيد ما ذهبت إليه ، إلا أن تداعيات ومداخلات الإخوة والأخوات حول هذا الموضوع ، بالإضافة إلى الروابط التى تناقش هذه القضية والتى قمت بالإطلاع عليها ، وإختلاف الاراء مابين مؤيد ومعارض ، ومابين مدرك أو غير مدرك لخطورة هذا الموضوع ومابين مهاجم ومتعاطف ، جعلنا نحاول أن نجلى ونوضح أبعاد هذه القضية الأخلاقية والسيكولوجية الخطيرة بالرغم من حساسيتها وحساسية النقاش حولها...

فهذا الموضوع يندرج ضمن مباحث العديد من التخصصات العلمية التى لا ينبغى أن نتجاهلها ونحن نتصدى لمثل هذه الموضوعات ، ولا يكفى أن ندلى بإنطباعاتنا ومشاعرنا المباشرة فقط ، بل ينبغى تأصيل هذه الإنطباعات والمشاعر على أسس علمية رصينة وموثقة ، فينبغى أولاً أن نرد هذه القضية إلى أصولها فى التخصصات العلمية التى تنصب على دراستها كعلم الجنس Sexolog، وهو أحد العلوم الحديثة ( البينية) ، والذى يخضع فى دراسته لمنهج علمى معاصر هو منهج التجاوز البينى . حيث يجتمع فى هذا العلم مكتشفات علم النفس المرضى Psychopathology، وكذلك العلوم الطبية المتخصصة فى الذكورة ، والعقم ، والصحة الإنجابية ، والأمراض التناسلية ، والإنحرافات الجنسية Sexualdeviations والتى يقع ضمنها ماطرحه الزميل العزيز "سى السيد" من قضية " الشذوذ الجنسى " أو مايعرف علمياً بإسم الجنسية المثلية ....أو كما يطلق عليه البعض إسم " اللواط" ، وهى تسمية خاطئة لإنها تنسب هذا الفعل الشائن والمشين إلى سيدنا "لوط" عليه السلام ، والأصح أن ننسبها إلى قومه فنقول ( فعل قوم لوط) ، وليس لوطياً ولا يصح أن ننسب البه هذه الأفعال التى تبرأ منها وهجر قومه هو وأسرته إلا أمرأته كانت من الغابرين.، أى أنها أصرت على البقاء ولم تهاجر معه ، مما يفتح لنا الباب أمام معرفة الشق من الشذوذ الجنسى وهو الشق الذى يتعلق بشذوذ الإناث .....

نعود لنقول أن فى المجتمعات الغربية أصبح هناك الأن من يروجون لمثل هذه الإنحرافات الجنسية ويشكلون جماعات الضغط المختلفة لغرض وجودهم كأمر واقع وصل بهم إلى حد تشكيل منتديات ونوادى وجماعات تندرج ضمن جماعات حقوق الإنسان ، ووصلت بهم الوقاحة ليس فقط إلى تبرير سلوكياتهم المنحرفة على مجتمعاتهم الغربية ، بل حاولوا ويحاولون تصدير هذه الثقافات المنحرفة إلى مجتمعاتنا الشرقية وفرضها أيضاً بثقافة الإستعلاء الغربى على مجتمعاتنا تحت لافتات براقة ومضللة وزائفة فى محافل دولية يحسبها الناس محافل محترمة مثل مؤتمر بكين وغيره من المؤتمرات الأخرى الذى حاولوا فيه تشجيع الشواذ جنسياً من الرجال والنساء والترويج لها بإعتبارها حق من حقوق الإنسان ، وأنها مسألة حرية شخصية ، ولم يعد الأمر كما كان فى المرحلة السابقة من هذا المخطط الإجرامى العالمى لنشر الفواحش ، ومايرتبط به من أمراض خطيرة كمرض الإيدز ، حيث كانوا يبررون سلوكيات الشواذ جنسياً بأنهم مرضى ، إلى غير ذلك من الأقاويل الضالة والمضلة ....

ورداً على تلك الأقاويل....نقول...

إذا كانت المسألة إنها قضية حرية شخصية كما يقول البعض...أو إنها مجرد مرض كما يقول البعض الأخر ، فلماذا عاقب المولى سبحانه وتعالى قوم "لوط" بأن أبادهم جميعاً فى قريتى سدوم وعمورة ، كما ورد فى الكتب السماوية الثلاثة ، فهل يعاقب المولى سبحانه وتعالى البشر على مرضهم بتدميرهم ولعنتهم ؟ أم يمن عليهم بالشفاء ؟

وإذا كانت مسألة قهرية لا يستطيعون التخلص منها ، فلماذا يعاقبهم وهو العادل وأرحم الراحمين؟

إن هذه القضية برمتها دليل قاطع على التضليل والتزييف الذى سقطت فيه الثقافة الغربية فى عمومها ، ومحاولة تزييف الحقائق الدامغة ، ومحاولة تصدير الفساد إلى العالم بحيث يمكن أن مصطلح " عولمة الفساد" أو قل " فساد العولمة "

وإلى من تأخذهم الشفقة بهؤلاء نقول لهم هل أنتم أرحم بهم من ربهم وخالقهم الذى صب عليهم لعناته ودمرهم تدميراً ، ولسوف يصب عليهم العذاب صباً إن لم يتوبوا ويقلعوا عن هذا الطريق المظلم .

:(كَذَّبَتْ قَومُ لُوطٍ بالنُّذُرِ* إِنَّا أَرْسَلْناَ عَلَيْهِمْ حَاصِباً إلاَّ آلَ لُوطٍ نَّجَّيْنَاهُمْ بِسَحَرٍ* نِّعْمَةً مِّنْ عِنْدِنَا كَذَلِكَ نَجْزِيْ مَنْ شَكَرَ* وَلَقَدْ أَنْذَرَهُمْ بَطْشَتَنَا فَتَمَارَوْا بالنُّذُر) (القمر: 33-36).

(فَأَخَذَتْهُمُ الصَّيْحَةُ مُشْرِقِيْنَ * فَجَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ حِجَارَةً مِّنْ سِجِّيْلٍ * إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَاتٍ لِلْمُتَوَسِّمِيْنَ* وَإِنَّها لَبِسَبِيْلٍ مُّقِيْمٍ ) (الحجر: 73-76)

(فَلَمَّا جَآءَ أَمْرُنَا جَعَلْنَا عَالِيَهَا سَافِلَهَا وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهَا حِجَارةً مِّنْ سِجِّيْلٍ مَّنْضُودٍ * مُّسَوَّمَةً عِنْد رَبِّكَ وَمَا هِيَ مِنَ الظَّالِمِيْنَ بِبَعِيْدٍ ) (هود: 82-83)

(ثُمَّ دَمَّرْنَا الآخَرِيْنَ * وَأَمْطَرْنَا عَلَيْهِمْ مَّطَراً فَسَآءَ مَطَرُ المُنْذَرِيْنَ * إِنَّ فِي ذَلِكَ لآيَةً وَمَا كَانَ أَكْثَرُهُم مُّؤْمِنِيْنَ * وَإِنَّ رَبَّكَ لَهُوَ العَزِيْزُ الرَّحِيْمُ ) (الشعراء: 172-175)

ورد أخر يأتينا من علم النفس المرضى والذى يندرج تحت لواءه مبحث الإنحرافات الجنسية ، والذى يشتمل على أشكال عديدة من الإنحرافات يأتى فى مقدمتها الجنسية المثلية ، فهذا العلم وخاصة فى أحدث مدارسه ، وهى المدرسة السيكولوجية والتى توضح لنا أن الإنحرافات الجنسية ماهى إلا عادات سلوكية متعلمة ومكتسبة ، وأن التعامل معها يتم ببرامج تعديل السلوك ...فجميع السلوكيات السوية أو غير السوية تخضع لعملية التعلم ، أى أنه يتم إكتسابها ثم نتيجة لتكرار هذا السلوك المكتسب يتحول إلى عادة سلوكية ، كالتدخين ، أو السلوك العدوانى ، أو السرقة ، إلى غير ذلك من السلوكيات الخاطئة .

إن المدرسة السلوكية فى تعاملها مع هذه السلوكيات المنحرفة أو الخاطئة تستخدم مايعرف علمياً بإسم الأساليب أو الفنيات العقوبية التنفيرية Aversive Techn. فى تقويم سلوكيات هؤلاء المنحرفين جنسياً ، شأنهم فى ذلك شأن المدمنين على الكحوليات أو التدخين ، وغير ذلك من أساليب إعادة التربية ، أو إعادة التعلم شريطة أن يكون ..مش حأقدر اقول المريض...ولكن ممكن أقول العميل ، راغباً بالفعل فى الإقلاع عن هذه السلوكيات المنحرفة ، لان رغبته تمثل نسبة 50% من النجاح ....

والموضوع بالفعل شائك جدا ومحتاج صفحات وصفحات...ولكن أقول

للحديث بقية ان شاء الله...

تم تعديل بواسطة Folana
تصحيح أخطاء املائية ولغوية

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

و الله يا اخواننا الواحدج نفسه اتسدت جدااااااااااااااا من السيرة

كل كا اتمناه..........نسأل الله العفو والعافية

اللهم عافنا ولا تبتلينا والمسلمين

الحمد لله الذى عافانا مما ابتلى به غيرنا

اللهم احفظ شباب وبنات المسلمين

انك ولى ذلك والقادر عليه...................

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذتي فولانة

شكرا لافادتنا ببعض المدراس في علم النفس و اللي ممكن نستزيد بالقراءة عنها

حضرتك ذكرتي في ردك تحليل عن الثقافة الغربية...بس لو هناقش الموضوع ده.....بجد احنا لازم نقرب من المجتمعات العربية و نقرب اوي كمان

مش هتكلم عن مجتمع الخليج...حيث الثقافات المستوردة......خلينا نتكلم عن مجتمع شرقي مسلم او مسيحي المفروض ان تكون فيه حدود الله واضحة جدا....و ع الرغم من ذلك ممكن تلاقي جدا كل النماذج اللي ذكرناها فوق

و الله قلبي بيتقطع لأني بحس بشكل او بآخر انهم مسئوليتنا(علي الرغم اني لست اهلا لا دينيا او في العلاج النفسي لذلك) لكن فعلا لا انفي المسئولية عني كفرد اصطدم في دائرة حياته بانماط سلوكية ظن يوما أنها لن تاتي بهذا القرب لدائرة حياته.

نسال الله العافية

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طبعا الواحد لازم يتعامل مع اللي زي ده أو صاحب أي فكر شاذ في المجتمع بطريقة تخليه

يعرف ان فيه حاجة غلط..ده ان كان البعيد ده عنده دم و بيحس أصلا

لأن فعلا نعمة الاحساس دي..نعمة من عند ربنا..مشكلتها ... انها ما تجيش حتي بالنصيحة

لازم تكون حاجة في البني آدم كده من صغره.

يعني مثلا أول ما سافرت بره مصر في 2005 .. كنت أتحايل علي الشخص اللي مشاركني في الغرفة

أقولله..ما تيجي نجيب غلاية و كام كيلو سكر و باكو شاي و نسكافيه و قهوة مثلا..و براد مياه..مع بعض ..شركة يعني

يقوللي .. لا ياعم .. أنا ماليش في الشاي و القهوة و الكلام ده.

طيب....

أروح يا عم أشتري لوحدي ..ألاقي البعيد تاني يوم .. جاي الصبح مصحيني علي ازعاج..ألاقيه بيعمل ايه بأه؟؟

حاطط سكر و نسكافيه و معلقة مياه في الكباية و عمال يطحن فيها و مسمع البيت كله..أٌقولله ..انت بتعمل ايه يا عم انت

يقوللي..يا أخي..ما أعرفش أبدأ يومي الا بكباية نسكافيه علي الصبح..طول عمري كده!!!!!!!!!!!

يالهوي...بصراحة..ساعتها.. أنا إزبهليت كدهون :roseop:

أنا عارف اني خرجت بره الموضوع شوية..بس متهيألي ان اللي سافر و اتغرب..يعرف يتعامل كويس مع العالم اللي ما عندهاش

دم دي.. "طبعا صاحبي ده مش منهم طبعا..لأنه منكن يكون قاعد بيقرأ الكلام ده دلوقتي".

أما بالنسبة لموضوع المطرب اياه ده..و حتة بأه انه جاي يغني كام أغنية..أنا متأكد ان الشباب هيقعد يردد الأغاني

و هو مش فاهم أي حاجة في أي حاجة..و ممكن تلاقيه كمان الكلام ده مكتوب علي تيشيرتات..و داخلين يصلوا بيه الجمعه

كمان...بشوفها كتير علي فكره..تلاقي واحد قاعد معاك في الجامع..و لابس تي شيرت مكتوب عليه هباب..و هو ولا عارف ايه

اللي مكتوب ولا حاجة..و كمان داخل بيها الجامع.

تم تعديل بواسطة Alattar

(( مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ))

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

العزيزة لماضة....الحقيقة أنا قرأت مداخلتك عدة مرات وعجزت عن فهم مغزاها....أو ان حلضرتك عجزتى عن فهم مداخلتى..مش عارفة...

حضرتك صنفتى المشكلة الى مشكلة تتبع الثقافة الغربية واخرى تتبع الخليج وثالثة تقع فى دائرة المجتمعات الشرقية ...!!!

مش كده والا أنا فاهمة غلط ؟

ما أريد توضيحه أننا لا نعيش فى القرون الوسطى ، بل نعيش فى عصر العولمة واختلاط الثقافات ، والثقافات العابرة للقارات ، والغزو الثقافى الذى يحاول اقتحام جميع الثقافات بما سماه صموئيل هانتنجتون بصراع الحضارات ، ومن ثم فلم يعد هناك جدار عازل يفصل بين الحضارة الشرقية أو الحضارة الغربية ، بل اختلط الحابل بالنابل . والمتابع لما يكتب من أراء ومقالات وأفكار تتطرق من قريب أو بعيد لمثل هذه القضايا ، يجد بالتأكيد أن هناك غزوا ثقافيا يستهدف تحطيم كل القيم الأخلاقية والدينية التى تحاول مجتمعاتنا العربية والاسلامية أن تتشبث بها ، ويحاول أن يحطم الحصن الأخير لقيمنا الأخلاقية ، ومحاولة تثبيت قاعدة تعتبر أن مثل هذه السلوكيات الشاذة والمنحرفة ماهى الا سلوكيات تعبر عن الحرية الشخصية ، واذا ضاق عليهم الأمر لجأوا الى حجة أنها مجرد مرض يستحق الاشفاق والدعاءولا يستحق الهجوم ولا العقاب ، وهذا ما جعلنى فى مداخلتى السابقة أسوق دليلا من الكتب السماوية خلاصته أن لو أن هؤلاء مرضى لما عاقبهم الله تعالى ونزل عليهم اللعنات ، ودليل علمى خلاصته أن هذا الفعل ليس مرض نفسى وانما عادات سلوكية منحرفة نطلق عليها سلوك مرضى .

وممكن نعيد قراءة المداخلة معا مرة أخرى بتأنى وقد نجد اجابة شافية لتساؤلاتنا ...وبالطبع هناك الكثير من المراجع العلمية المتخصصة التى تتناول هذه القضية بتوضيح أكثر وتخصص أعمق قد لا نستطيع نحن هنا التعرض لمثل هذه القضايا بشكل أوضح لاعتبارات كثيرة....

وأخيرا أريد ان اوضح فقط أن الجنس الثالث الذى أشارت اليه الأخت الفاضلة أغابى ليس هو المتشبه بالجنس الأخر أو المقصود بهذا الموضوع....لأن الجنس الثالث له خصائص بيولوجية قد تضطره لاجراءعملية تحول ، وجدير بالذكر أن هناك فرق جوهرى سيكولوجيا بين الجنس الثالث وبين ذوى الجنسية المثلية ، حيث يختار المثلى الجنسية أن يكون شاذا بمحض ارادته وليس بحتمية بيولوجية.

تحياتى .... jmb-)

{ لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَآءَكَ فَبَصَرُكَ ٱلْيَوْمَ حَدِيدٌ }

رابط هذا التعليق

من فترة شاركت في استطلاع للراي كان فيه سؤال حيرني لغايه دلوقت ..

بيقول مامدى تقبلك للمختلف عنك دينيا .. ثم سال طيب ومامدى تقبلك لواحد كان على نفس دينك وتحول لدين تاني ..

جاوبت وقلت عادي بالنسبة لي فعلا متفرقش معايا ..

لقيته سال بعدها طيب مامدى تقبلك لشخص مختلف عنك شاذ يعني ومش هقول مثلي لاني لا اعترف بهذه التسمية ( الدبلوماسية ) هو شاذ مفيش غيرها ولو في كلمه اكثر تقبيحا ونبذا كنت وصفته بيها ..

اكتشفت حاجه غريبة اوي .. اني ممكن اتقبل تحول حد عن دينه لكن لايمكن بحال اتقبل تحول حد عن فطرته او مايفترض بيه تفضيله بشكل طبيعي ..

بصراحه الربط مابين الحالتين كان مفاجيء بالنسبة لي ورد فعلي تجاه الاثنين برضه كان مفاجيء لي شخصيا ..

بدأت اراجع نفسي في موقفي بس مش من المتحولين جنسيا دول مفيش عندي جدال يجب تحقيرهم والتضييق عليهم واعتبارهم عضو فاسد في المتجتمع لغايه ماينصلح حالهم ويتوبوا عن الي هم فيه الي بالتاكيد ملوش علاقه بطبيعتهم او انهم ( مولودين كده ) هم اختاروا ماهم عليه بمحض ارادتهم وبتغذيتهم للانحراف داخلهم يبقى خلاص يستاهلوا بقى الي يجرى لهم ..

مش عارفه بقى هل انا ببالغ في رفضهم كوني قبلت التانيين ومقبلتهمش ولا المفروض ارفض الاثنين ؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

دأت اراجع نفسي في موقفي بس مش من المتحولين جنسيا دول مفيش عندي جدال يجب تحقيرهم والتضييق عليهم واعتبارهم عضو فاسد في المتجتمع لغايه ماينصلح حالهم ويتوبوا عن الي هم فيه الي بالتاكيد ملوش علاقه بطبيعتهم او انهم ( مولودين كده ) هم اختاروا ماهم عليه بمحض ارادتهم وبتغذيتهم للانحراف داخلهم يبقى خلاص يستاهلوا بقى الي يجرى لهم ..

الفاضله ضحى

التحقيى والتضييق واعتبارهم عضو فاسد فى المجتمع ليس هو الحل لمنعهم مما هم فيه عافنا الله جميعا

يجب النظر الى اسباب انتشار الشذوذ

لا اعتقد انها تأخر سن الزواج ولا الفقر ولا اى شئ من هذا

السبب الاساس فى الشذوذ هو التحرش الجنسى بالاطفال الذكور فى سن مبكره هناك نسبه كبيره تقلع عن هذه العاده المؤذيه تقارب ال80% ااما النسبه المتبقيه فيستمرون فى الشذوذ وليس لديهم الرغبه فى الاقلاع عنها ولو باعنف الوسائل

وفى اعتقادى ان المبالغه فى اظهار (التبجح) الشذوذ مرجعه الى اشهار اصابع الاتهام الى المجتمع الذى لم يحمى الاطفال من مغتصبيهم

المشكله الاكبر تكمن فى النسبه الكبيره الذين تمكنوا من الاقلاع عن الشذوذ حيث انهم يقوموا بدور معمل تفريخ شواذ جدد عن طريق التحرش باطفال اخرين انتقاما مما حدث لهم فى السابق

من قال لا اعلم فقد افتى

رابط هذا التعليق

دأت اراجع نفسي في موقفي بس مش من المتحولين جنسيا دول مفيش عندي جدال يجب تحقيرهم والتضييق عليهم واعتبارهم عضو فاسد في المتجتمع لغايه ماينصلح حالهم ويتوبوا عن الي هم فيه الي بالتاكيد ملوش علاقه بطبيعتهم او انهم ( مولودين كده ) هم اختاروا ماهم عليه بمحض ارادتهم وبتغذيتهم للانحراف داخلهم يبقى خلاص يستاهلوا بقى الي يجرى لهم ..

الفاضله ضحى

التحقيى والتضييق واعتبارهم عضو فاسد فى المجتمع ليس هو الحل لمنعهم مما هم فيه عافنا الله جميعا

يجب النظر الى اسباب انتشار الشذوذ

لا اعتقد انها تأخر سن الزواج ولا الفقر ولا اى شئ من هذا

السبب الاساس فى الشذوذ هو التحرش الجنسى بالاطفال الذكور فى سن مبكره هناك نسبه كبيره تقلع عن هذه العاده المؤذيه تقارب ال80% ااما النسبه المتبقيه فيستمرون فى الشذوذ وليس لديهم الرغبه فى الاقلاع عنها ولو باعنف الوسائل

وفى اعتقادى ان المبالغه فى اظهار (التبجح) الشذوذ مرجعه الى اشهار اصابع الاتهام الى المجتمع الذى لم يحمى الاطفال من مغتصبيهم

المشكله الاكبر تكمن فى النسبه الكبيره الذين تمكنوا من الاقلاع عن الشذوذ حيث انهم يقوموا بدور معمل تفريخ شواذ جدد عن طريق التحرش باطفال اخرين انتقاما مما حدث لهم فى السابق

كلام حضرتك يحمل قدر من الصحه ويبدوا منطقي لحد كبير وهو بالمناسبة وجهة نظر للعديد من المتحدثين عن ( الظاهرة ) دي .. بس في نفس الوقت بلاقيه مش بيجاوب على بديهية بتقفز الى الذهن كلما ذكر مثل هذا الكلام

لو ان كل شخص تعرض للاغتصاب او التحرش في الصغر ولم يستطع نسيان الامر واستمر هو بدوره في الاعتداء على غيره والحكايه دي موجوده من ايام آدم الى يومنا هذا ولكونها متوالية هندسية فبحسبه بسيطه جدا هنكتشف ان لو النظرية دي صحيحه فالمفروض ان كل سكان الكرة الارضية الآن يكونوا شواذ ..

اعتقد انها نظرية موضوعه لتبرير الفعل باكثر منها ايجاد حل للمشكلة فالطفل المتحرش به ضحيه وان كان اقلاعه عن الشذوذ فيما بعد امر مستحيل او مستبعد يبقى ازاي نلوم ضحيه على عدم قيامها بالمستحيل ؟؟

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...