اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الزواج الثاني بين الاباحة الشرعية و الاستنكار الاجتماعي (رأيك)

the consultant

Recommended Posts

من الطبيعي ان يدافع الرجل عن التعدد بينما تراه المرأة شيئ ينرفز او يثير الاشمئزاز

لأن هذا الامر خلقه الله في طبيعة الرجل قال تعالي

زُيِّنَ لِلنَّاسِ حُبُّ الشَّهَوَاتِ مِنَ النِّسَاءِ وَالبَنِينَ وَالقَنَاطِيرِ المُقَنْطَرَةِ مِنَ الذَّهَبِ وَالفِضَّةِ وَالخَيْلِ المُسَوَّمَةِ وَالأَنْعَامِ وَالحَرْثِ ذَلِكَ مَتَاعُ الحَيَاةِ الدُّنْيَا وَاللَّهُ عِنْدَهُ حُسْنُ المَآبِ {14}

المقصود طبعا بالناس هم الرجال

اما بالنسبة لموضوع العدل وان النساء بيدافعوا عن عدم التعدد بحجة عدم العدل فأنا شايف ان الراجل هو ال هيتحاسب عن تقصيرة في العدل هو حر ربنا هو ال يحاسبه

ثم ان الله بدأ الاية

وَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تُقْسِطُواْ فِي الْيَتَامَى فَانكِحُواْ مَا طَابَ لَكُم مِّنَ النِّسَاء مَثْنَى وَثُلاَثَ وَرُبَاعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُواْ فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ ذَلِكَ أَدْنَى أَلاَّ تَعُولُواْ

بدأ ب مثني وانهي عند واحدة الحق سبحانه وتعالى حينما يشرع الحكم يشرعه مرة إيجاباً ومرة يشرعه إباحة ، فلم يوجب ذلك الأمر على الرجل ، ولكنه أباح للرجل ذلك ، وفيه فرق واضح بين الإيجاب وبين الإباحة . والزواج نفسه حتى من واحدة مباح . إذن ففيه فرق بين أن يلزمك الله أن تفعل وان يبيح لك أن تفعل . وحين يبيح الله لك أن تفعل ، ما المرجح في فعلك ؟ إنه مجرد رغبتك .

ولكن إذا أخذت الحكم ، فخذ الحكم من كل جوانبه ، فلا تأخذ الحكم ، وبإباحة التعدد ثم تكف عن الحكم بالعدالة ، وإلا سينشأ الفساد في الأرض ، وأول هذا الفساد أن يتشكك الناس في حكم الله . لماذا ؟ لأنك إن أخذت التعدد ، وامتنعت عن العدالة فأنت تكون قد أخذت شقاً من الحكم ، ولم تأخذ الشق الآخر وهو العدل ، فالناس تجنح أمام التعدد وتبتعد وتميل عنه لماذا ؟ لأن الناس شقوا كثيراً بالتعدد أخذاً لحكم الله في التعدد وتركاً لحكم الله في العدالة .

والمنهج الإلهي يجب أن يؤخذ كله ، فلماذا تكره الزوجة التعدد ؟ لأنها وجدت أن الزوج إذا ما تزوج واحدة عليها ألتفت بكليته وبخيره وببسمته وحنانه إلى الزوجة الجديدة ، لذلك فلابد للمرأة أن تكره زواج الرجل عليها بامرأة أخرى .

إن الذين يأخذون حكم الله في إباحة التعدد يجب أن يلزموا أنفسهم بحكم الله أيضاً في العدالة ، فإن لم يفعلوا فهم يسيعون التمرد على حكم الله ، وسيجد الناس حيثيات لهذا الترد ، وسيقال : انظر ، إن فلان تزوج بأخرى وأهمل الأولى ، أو ترك أولاده دون رعاية واتجه إلى الزوجة الجديدة . لذلك فلابد مرأة أن تكره زواج الرجل عليها بامرأة أخرى .

رابط هذا التعليق

• الردود 108
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لو في رجاله بتدافع ضد تعدد الزوجات وبتعتبره امر مستنكر فدول استثناء بالظبط زي مايكون في ست حالقة شعرها ( زلبطه ) ولابسه جينز وماشيه في مظاهرة وان شافت واحده بجيب قالت ( يع )

أوجزتِ و أوفيتِ

مش عارف انا فهمت كلامها انه وصف لغالبية الرجاله بالطفاسه مش التزام بتطبيق الشرع

علشان حضرتك دايماً بتفهم عكس الإجماع ... لكل من رأيه و فهمه و قناعاته التي على الآخرين احترمها و عليه ابدائها بنفس القدر من الاحترام.

مكاوى

و هو لو فيه مكان فيه 20 واحد بيعملوا حاجه غلط و اتنين مابيعملوش الغلط ده يبقى الاتنين دول مخالفين للإجماع؟

عموما ياريت ضحى توضح وجهة نظرها و انا متقبل رأيها ايا كان

برغم كراهتي النفسية للزواج الثاني الا اني مقدرش ابدا اقول عليه طفاسة

ايوه في رجاله استهبال وطفاسه منها بتتجوز تاني على اساس انهم بيشوفوا في الجواز الناحية الجسدية فقط وفي ناس تانيه لاه

الحكايه دي بالظبط زي اقامة العزومات بالنسبة للست

كل واحده فينا تحب تبقى ست بيت شاطرة ومعظمنا ان لم يكن كلنا نحب نعزم الضيوف عشان نوريهم ( شطارتنا )

في ستات تقدر تعمل عزومه لعشر اشخاص .. وفي ستات تانيه اشطر تقدر ترتب عزومه لمية شخص .. وفي نفس الوقت في ستات اخرها تضايف شخص واحد وممكن كمان تبقى متنرفزه وهي بتقدم له كوباية الشاي

معظمنا يتمنى يكون الصنف الشاطر الي يقدر يقوم لوحده بعزومه مية نفر وللاسف قليل مننا جدا الي يقدر يعمل كده فهي امكانيات وقدرات قبل ماتكون رغبات

هل الست الي بتحلم ترتب عزومه لناس كتير تبقى ست طفسه ؟ مش ممكن طبعا

كذلك الرجاله كلهم بلا استثناء ولو ترك الامر لهم هيختاروا يعددوا .. ده شيء مفروغ منه

بس برضه نقطة نوضحها ان في فرق كبير مابين واحد رافض الفكرة عشان ميرضاهاش لاي سبب او عارف نفسه مش حمل فتح بيتين من مصاريف والتزامات .. الخ وواحد تاني لا تلح عليه الفكرة اساسا وشايف انها ضد الفطرة او ضد تكوينه هو الشخصي

الرفض الاول شيء طبيعي انما الثاني هو استثناء بكل تاكيد من الطبيعي

وبمناسبة الحديث عن ترضاها لبنتك او زوجتك

فاقول

كل واحد فينا لازم يرضاها وعشان بنته مش عشان حد تاني

لو البنت دي لا قدر الله الف مرة ترملت او تطلقت او حصل اي عائق يخليها تتزوج بشكل طبيعي زي كل البنات كانت مثلا معاقة او فيها مايمنع انها تنخطب وتعيش عادي مع شخص عادي

في حاله زي دي كلنا هنتمنى ان البنت دي تتجوز ولو واحد متجوز امال هتروح فين يعني ؟

كلنا بنتخيل ان بناتنا كاملات مفيهمش اي حاجه تمنعهم من الزواج والانجاب والحياه المثالية الي بتترسم في مخيلة الجميع .. ولكن بنصطدم بعد كده بالواقع ان مش كل البنات دول مؤهلات للعيشه الطبيعيه لاي سبب كان

في حاله زي دي اعتقد ان وجود الزواج الثاني هو حل ..

مش بقول ان ميتجوزش واحد متجوز غير وحده فيها عيب وانما احيانا بتكون ظروف الست متنفعش غير انها تتجوز واحد متجوز

الخص رايي عشان محدش يتوه مني او يقولني حاجه مقلتهاش

1. انا ضد ربط الزواج الثاني بالاسلام واعتباره امر محبذ او مندوب وبالنسبة لي بعتبره مجرد رخصة زي الطلاق بالظبط لك انك تقوم بيها لو ظروفك الخاصه جدا اضطرتك لكده ولك انك تتجاهل وجودها لو مش محتاجه

2. الزواج مش شهوة جسديه وانما التزام ومسؤولية وحقوق يقابلها واجبات .. وبالتالي مش كل الناس قادرة على الزواج الثاني ولازم تفكر الف مرة في التزاماتها قبل ماتقدم عليه

3. كل الرجاله تتمنى تتزوج بعشرات النساء .. ده شيء غريزي في داخل كل رجل بالظبط زي ماكل الستات تتمنى يكون زوجها لها هي بس دون عن نساء العالم ولو كانت امه او حتى بنته .

4. برغم كراهيتي ( الغريزية ) لفكرة الزوجه الثانية الا اني مقرة بان الزواج الثاني احيانا بيكون الحل الوحيد لمشاكل كتير ومقرة ايضا باني لم امتلك زوجي وان من حقه فعلا اذا اراد ان يتزوج زوجه ثانية .وزي ماانا عارفه اني ممكن يبقى من حقي الانفصال في الحالة دي فبرضه عارفه اني يمكن اقرر الاستمرار معاه برغم ذلك .. الله اعلم وقتها الواحد ممكن يفكر ازاي خاصة والي على البر شاطر زي مابيقولوا وعشان كده مقدرش احكم على شيء مجربتوش

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

وبمناسبة الحديث عن ترضاها لبنتك او زوجتك

فاقول

كل واحد فينا لازم يرضاها وعشان بنته مش عشان حد تاني

لو البنت دي لا قدر الله الف مرة ترملت او تطلقت او حصل اي عائق يخليها تتزوج بشكل طبيعي زي كل البنات كانت مثلا معاقة او فيها مايمنع انها تنخطب وتعيش عادي مع شخص عادي

في حاله زي دي كلنا هنتمنى ان البنت دي تتجوز ولو واحد متجوز امال هتروح فين يعني ؟

كلنا بنتخيل ان بناتنا كاملات مفيهمش اي حاجه تمنعهم من الزواج والانجاب والحياه المثالية الي بتترسم في مخيلة الجميع .. ولكن بنصطدم بعد كده بالواقع ان مش كل البنات دول مؤهلات للعيشه الطبيعيه لاي سبب كان

في حاله زي دي اعتقد ان وجود الزواج الثاني هو حل ..

مش بقول ان ميتجوزش واحد متجوز غير وحده فيها عيب وانما احيانا بتكون ظروف الست متنفعش غير انها تتجوز واحد متجوز

و مين اللي عمل القاعده دي؟

مين اللي قال انها ماينفعش تتجوز غير واحد متجوز؟

ماينفعش تتجوز واحد ارمل و عنده عيال؟

ماينفعش تتجوز واحد مطلق؟

ماينفعش تتجوز واحد كبر في السن و ماتجوزش؟

ماينفعش تتجوز واحد شكله وحش شويه او فقير شويه و معاليهوش طلب؟

و الكثير من الاحتمالات؟

ليه الحصر فقط في انها تتجوز واحد متجوز؟؟؟؟؟؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

أخويا زهيري ...... حتة بس هو الأصل أو مش هو الأصل .. انا الصراحة معنديش فقه فيها فلا هأوافق ولا هأرفض ... لكن موضوع الظروف و الاحتياج ده متفقين فيه تمام

الفاضلة ضحى ..كلامك جميل أوي و واضح و محدد .. بس موقف إن حضرتك (1.انا ضد ربط الزواج الثاني بالاسلام واعتباره امر محبذ او مندوب وبالنسبة لي بعتبره مجرد رخصة زي الطلاق بالظبط)... طب مهو ده الاسلام حضرتك ... و ازاي ما نربطوش و الاتنين مذكورين في القرآن .. طب دي تيجي ؟؟ .. و اذا قلنا لأ الجواز الثاني مش مذكور في القرآن (و هو مذكور) طب مهو حضرتك قولتي عليه زي الطلاق .. و الطلاق له ما له في سورة البقرة من أحكام غير سورة كاملة اسمها الطلاق ... الخلاصة ... الاتنين من الاسلام طبعاً بنص صريح.

مكاوى

تم تعديل بواسطة mekkawy
رابط هذا التعليق

أخويا زهيري ...... حتة بس هو الأصل أو مش هو الأصل .. انا الصراحة معنديش فقه فيها فلا هأوافق ولا هأرفض ... لكن موضوع الظروف و الاحتياج ده متفقين فيه تمام

الفاضلة ضحى ..كلامك جميل أوي و واضح و محدد .. بس موقف إن حضرتك (1.انا ضد ربط الزواج الثاني بالاسلام واعتباره امر محبذ او مندوب وبالنسبة لي بعتبره مجرد رخصة زي الطلاق بالظبط)... طب مهو ده الاسلام حضرتك ... و ازاي ما نربطوش و الاتنين مذكورين في القرآن .. طب دي تيجي ؟؟ .. و اذا قلنا لأ الجواز الثاني مش مذكور في القرآن (و هو مذكور) طب مهو حضرتك قولتي عليه زي الطلاق .. و الطلاق له ما له في سورة البقرة من أحكام غير سورة كاملة اسمها الطلاق ... الخلاصة ... الاتنين من الاسلام طبعاً بنص صريح.

مكاوى

مظبوط ياسيدي الفاضل بس عمرنا ماسمعنا حد بيقول انا هطلق مراتي ولما يسألوه فيرد بكلمه وحده حقي الي قال عليه ربنا وانا لازم اطلقها عشان الاصل في الزواج الطلاق !!

لو واحد قال كده هنقول عليه يامجنون يابيتلكك .. وبرغم كده هتلاقي مليون واحد يقولك عاوز اتجوز ثاني اصل ده حقي الي ربنا قال عليه ولا انتم عاوزين تقفوا قدام شرع ربنا ؟

كل شيء لازم يكون له سبب ولازم الي يختار يتحمل تبعات اختياره

اي واحد بيقول انا عاوز اتجوز اولاني بيكون معروف السبب عاوز يفتح بيت ويبقى له اولاد ويعف نفسه .. الخ

وقبل ماابوه او حد من اهله بياخذه من ايده ويروح يخطب له بيكون متاكد الف في المية ان الي بيقول ياجواز ده عنده القدرة على فتح البيت وعنده القدرة على تحمل المسؤولية لو مش كده عمره ماهيمشي معاه في جوازه ولا هيفكر يحشر نفسه في موضوع يخصه

الغريب ان لما واحد بقى بيقول ياجواز للمرة الثانيه الوضع بيختلف والمقاييس بتتغير مع ان الحكايه هي هي مفيش فرق

رابط هذا التعليق

يا جماعه هو انتو مصعبين الموضوع كده ليه ربنا احل شئ الي يقدر يعمله نفسيا وماديا كان بها مع مولفقه الزوجه طبعا والي ميقدرش وده المفضل يبقي خلاص المهم ان نعترف ان ده حلال احله ربنا يمكن تطبيقه للقدره او لوجود ظروف معينه وده رأي المتواضع فالموضوع ده اما المنهده الغريبه الي بينكو دي ملهاش لازمه الموضوع معروف ومحسوم شرعا واجتماعيا

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

ماينفعش تتجوز واحد مطلق؟

و الكثير من الاحتمالات؟

كلام حضرتك جميل بس للاسف مش واقعي

مين الي عمل القاعده مش انا ولا انت وانما الظروف بتجتمع فتحط واقع اجتماعي يصعب تغييره من فرد او فردين واحيانا لايتغير ولو اجتمع الكل على محاولة تغييره

في ياسيدي الفاضل في مجتمعنا آنسات اقتربن من الاربعين بلا زواج وفي نفس الوقت محدش من الشباب الي تجاوز الاربعين ممكن يفكر يرتبط بيهم ببساطه لانه ( بيدور على الخلف ) بيقولك الكبيرة مش هتخلف ولو خلفت يادوب تجيب واحد انا عاوز ( عزوه ) .. البنت الي متجوزتش خالص دي وبقى صعب انها تخلف تروح فين ؟

لو قلنا انها تتجوز واحد ارمل او مطلق وتربي ابناءه

طيب الارمله او المطلقة تروح فين ؟

وعلى فكره لو بصيت حواليك هتلاقي ان زواج المطلقة والارملة اصبح صعب جدا لان حتى الارمل او المطلق بيلاقي آنسات لم يسبق لهن الزواج يرضوا بحالته بل ويرحبوا بيها كمان

ده لو فرضنا اساسا ان الي متجوزتش دي عندها القدرة على تربية ( عيال غيرها ) وطبعا كلنا عارفين ان مش كل الستات قادرة تعمل ده نفسيا على الاقل

في حاله زي دي فالزواج الثاني ممكن يكون حل ممكن تتجوز واحد بعد ماتتجاوز هي الاربعين ومش هتبقى مشكلة ابدا لو مخلفتش على اساس ان عنده اطفال من زوجته الاولى .. وممكن كمان لو الظروف تسمح تخلف لها طفل ولا حاجه وتكتفي هي بيه على اساس ان زوجها عنده اطفال تانيه من الزوجه الاولى

هتقولي ان كل ده غلط وان نظرة المجتمع لازم تتغير وان وان .. هقولك كلام سليم بس من هنا وحتى تتغير نظرة المجتمع وحتى تتزوج كل الي مش متجوزه مقدامناش غير نقبل بالزواج الثاني .. لغاية ماربنا يفرجها

رابط هذا التعليق

ماينفعش تتجوز واحد مطلق؟

و الكثير من الاحتمالات؟

كلام حضرتك جميل بس للاسف مش واقعي

مين الي عمل القاعده مش انا ولا انت وانما الظروف بتجتمع فتحط واقع اجتماعي يصعب تغييره من فرد او فردين واحيانا لايتغير ولو اجتمع الكل على محاولة تغييره

في ياسيدي الفاضل في مجتمعنا آنسات اقتربن من الاربعين بلا زواج وفي نفس الوقت محدش من الشباب الي تجاوز الاربعين ممكن يفكر يرتبط بيهم ببساطه لانه ( بيدور على الخلف ) بيقولك الكبيرة مش هتخلف ولو خلفت يادوب تجيب واحد انا عاوز ( عزوه ) .. البنت الي متجوزتش خالص دي وبقى صعب انها تخلف تروح فين ؟

لو قلنا انها تتجوز واحد ارمل او مطلق وتربي ابناءه

طيب الارمله او المطلقة تروح فين ؟

وعلى فكره لو بصيت حواليك هتلاقي ان زواج المطلقة والارملة اصبح صعب جدا لان حتى الارمل او المطلق بيلاقي آنسات لم يسبق لهن الزواج يرضوا بحالته بل ويرحبوا بيها كمان

ده لو فرضنا اساسا ان الي متجوزتش دي عندها القدرة على تربية ( عيال غيرها ) وطبعا كلنا عارفين ان مش كل الستات قادرة تعمل ده نفسيا على الاقل

في حاله زي دي فالزواج الثاني ممكن يكون حل ممكن تتجوز واحد بعد ماتتجاوز هي الاربعين ومش هتبقى مشكلة ابدا لو مخلفتش على اساس ان عنده اطفال من زوجته الاولى .. وممكن كمان لو الظروف تسمح تخلف لها طفل ولا حاجه وتكتفي هي بيه على اساس ان زوجها عنده اطفال تانيه من الزوجه الاولى

هتقولي ان كل ده غلط وان نظرة المجتمع لازم تتغير وان وان .. هقولك كلام سليم بس من هنا وحتى تتغير نظرة المجتمع وحتى تتزوج كل الي مش متجوزه مقدامناش غير نقبل بالزواج الثاني .. لغاية ماربنا يفرجها

مفيش قواعد في القسمه و النصيب

كله ممكن

و بالتالي مانجيش نحصرها فقط في انها مش حتلاقي غير واحد متجوز و الا مش ممكن تتجوز (دي مش قاعده و لا احصائيه ولا حاجه ابدا)

كل شيئ ممكن

و بالتالي ليه ترضى تاخد نص زوج طالما تقدر تاخد زوج كامل؟

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

مفيش قواعد في القسمه و النصيب

كله ممكن

و بالتالي مانجيش نحصرها فقط في انها مش حتلاقي غير واحد متجوز و الا مش ممكن تتجوز (دي مش قاعده و لا احصائيه ولا حاجه ابدا)

كل شيئ ممكن

و بالتالي ليه ترضى تاخد نص زوج طالما تقدر تاخد زوج كامل؟

صح في بنات كتير بتفكر بالطريقة دي وبتنتظر وبتلاقي فعلا ازواج ( كاملين ) وفي بنات تانيه للاسف بتعيش وتموت وهي لسه مستنية سي كامل ..

الكلام حلو اوي يامسيو خاصه لما تكون الايد في المية مش في النار

ربنا يرزق الجميع بالزوج الصالح ويهدينا جميعا لما يحبه ويرضاه

رابط هذا التعليق

عموما لو انعدمت الفرص الأخرى فلتجعل هذا المتزوج هو اخر اوبشن و ليس اول اختيار

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عموما لو انعدمت الفرص الأخرى فلتجعل هذا المتزوج هو اخر اوبشن و ليس اول اختيار

متفقين .. خاصه وهي كده كده ( غريزيا ) تميل لاخذ واحد مش متجوز ولو طالت اصلا تاخذه بلا اهل ولا اصحاب ولا حتى عمل كانت عملت كده بس للظروف احكام في كثير من الاحيان

رابط هذا التعليق

تصدقوا بالله

ان اللي بيحصل ده عيب

و عيب كبير كمان

الدنيا اخر بهدله و الشباب و البنات خاربينها ع الاخر

و احنا هنا بنتناقش ف زواج التانية و التالته

طب نشوف حل للكوارث اللي حاصلة ف المجتمع

انا بقالي كام شهر مستقر و شوفت فيهم كمية مصايب تودي علي بدروم جهنم حدف

غلط يا جماعه كده

واحد م الشباب او البنات م الزوار هيقول باللفظ

هي الناس دي هبله ولا عايشه ف مصر تانيه غير بتاعتنا اللي نعرفها

يلا

اهو كلمتين و معرفتش احوشهم

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

؟

السلام عليكم و رحمة الله وبركاته

و طبعا علامة الاستفهام دي يا اخ عكاوي......و خصوصا بعد مداخلة اخونا اللي اختفي في ظروف غامضة بعد ما قال انه متزوج اتنين.....مداخلتك دي افهم منها ايه بقي....نية مبيتة مع سبق الاصرار و الترصد.......ربنا يوفقك يا ابني

فوتك بامنية تفضل تتنطط في دماغ الواحد رايح جاي

رابط هذا التعليق

لا لا دي عشان حاجة تانية خالص .. أنا قلت انتي أكيد هتفهميها

عامة المعنى في بطن الزير .. بس ركزي قبليها شوية بس

مكاوى

رابط هذا التعليق

مكاوى

اوووووووووووووووووووووووووووباااااااااااااااااااااا

ده كده جووووووووووووون من نوع الهدف الذهبي

تفتكر ده بجد؟؟؟

و الله العظيم ما اخت بالي غير دلوقتي....

عكاوي....من موقعي هذا ارفعلك القبعة....

ربنا يستر

فوتك بعافية

رابط هذا التعليق

؟

و طبعا علامة الاستفهام دي يا اخ عكاوي......و خصوصا بعد مداخلة اخونا اللي اختفي في ظروف غامضة بعد ما قال انه متزوج اتنين.....مداخلتك دي افهم منها ايه بقي....نية مبيتة مع سبق الاصرار و الترصد.......ربنا يوفقك يا ابني

صباح الخير عليكم جميعا انا لم لختفي بعد بس ابقوا اطمنوا علي كل شوية ههههههههههههههههههه

رابط هذا التعليق

؟

صباح الخير عليكم جميعا انا لم لختفي بعد بس ابقوا اطمنوا علي كل شوية ههههههههههههههههههه

صبااااااااحك راحة بال يا رب

بس عجبتني اوي الكلمة اللي فوق دي

طب هتقلقنا علي حضرتك ليه.....ده كل الاخوة الشوباب واخدين حضرتك نموذج.....و كان نفسهم يعرفوا تفاصيل اكتر....بس عزة نفسهم منعاهم

ع العموم....ابقي خش كل شوية طمنا الله يرضي عنك......

سؤال....حضرتك بتفكر...تكمل......المسيرة و لا ايه النظام!!!!

رابط هذا التعليق

زواج الثانيه هو حل لمشكله العنوسه وعلي الساده المشرعين تسهيل الزواج للشباب والا فالاباحيه وسوء الاخلاق قادم لا محاله....واقف علي موضوع زواج المسيار بدول الخليج فقد اجازه المشرع اخيرا نظرا لحاجه المجتمع هناك وتسهيلا علي الشباب فالرجال بالخليج متعددوا الزيجات وبوفاه احدهم يترك ثلاثه او اربعه ارامل وهناك شباب من جنسيات مختلفه متواجدون بالقطر الشقيق مغتربون للعمل هناك فاصبح الوقوع في الرذيله امر سهل وميسور فتم تشريع زواج المسيار ورغم انف مجتمعنا المحافظ جدا ظهر الزواج العرفي ياريت المشرعون يشوفوا حل قبل ما السرطان ياكل اللي فاضل من مجتمعنا

رابط هذا التعليق

التطور الطبيعي للمواطن المصري

بقلم د. غادة عبد العال

يعكف علماء الأنثروبولوجيا (وهو علم دراسة الإنسان وتطور بنية المجتمعات الإنسانية اجتماعيا وثقافيا وسلوكيا) على دراسة التطورات الحادثة للمواطن المصرى ونشوء أنواع جديدة من المواطنين المصريين كانت هى التطور الطبيعى للمواطن المصرى للتكيف مع الظروف الحياتية اليومية، خد عندك مثلا..

المواطن الــ (إل. سى. دى) : وهو مواطن مضغوط الحجم مسطح يثبت كفاءة عالية فى الوقوف فى طوابير العيش وفى أتوبيسات النقل العام.. مساحة أصغر = كفاءة أعلى وتوفير فى المساحة وعدد الأتوبيسات وحماية دائمة من اتهامه بالتحرش بمن تقف أمامه فى الطابور،

المواطن الانتحارى: تقابله فى إشارات المرور عند عبور الشارع.. داخل مسكنه فى عمارات آيلة للسقوط منذ عشرات السنين وفوق أسطح قطارات السكة الحديد بل وداخلها يجلس صابرا محتسبا منتظرا قضاء الله وقدره (حد هياخد أكتر من عمره؟.. ونعم بالله)

المواطن النطاط: تراه عند بوابة عبور المترو (لأسباب اقتصادية بحتة) وعند الحواجز الحديدية فى أى ميدان (ده يا إما كسل من العثور على مكان العبور الصحيح أو بيكون ياعينى غلب حماره) وفى جميع الشوارع بعد هطول الأمطار وقد اكتسب هذا المواطن تلك القدرات الرياضية الفذة بعد سنوات وسنوات من التدريب على الجمباز الإيقاعى الذى يضطر إلى ممارسته كل صباح من أجل تخطى الحفر والمطبات وبرك المياه الدائمة فى شارعه العشوائى الحبيب،

المواطن سريع الاشتعال: افتح بقك معاه بأى اعتراض..المس عربيته بعربيتك فى أى إشارة.. فاصله فى حساب التاكسى أو كيلو الخضار.. بصله بصة بس ما تعجبوش واستعد للانفجار.. شتيمة من العيار الثقيل واستخدام للأيدى والأرجل ومش بعيد يغزك بقرن غزال لو قلتله صباح الخير بطريقة ما تعجبوش (إنت لازم تبقى ذوق برضه الناس على آخرها، خف تعوم)

المواطن الممتعض: وتقابله فى جميع المصالح الحكومية يتميز بفم مقلوب دليل على القرف الشديد من حضرتك، وعيناه شديدتا الملاحظة لكل شىء إلا سعادتك وأذن من طين وأخرى من طين أيضا وملامح سمحة تطفش الخميرة من البلد كلها إلا إذا عرفت سكة درج مكتبه وخليت عندك دم وطلعت بالمعلوم (مرتب الحكومة بعيد عنك يقلب الملاك إبليس)

المواطن الملتهب: وهو مواطن دائما ما تحيطه هالة من الدخان.. أبيض.. رصاصى.. أزرق.. كل حسب مقدرته يتدرج من السيجارة البريئة اللى بيخرج فيها غله للسيجارة غير البريئة اللى بتخليه يطير يطير يطير زى العصافير وهو الحل الوحيد من وجهة نظره لمواجهة ضغوط الحياة وتصريحات الحكومة والأزمة الاقتصادية العالمية والأخبار المنشورة يوميا فى جميع الصحف عن مرتب مدرب المنتخب وتكاليف مسلسلات رمضان..

المواطن البلوتوث: وهو ناقل جيد جدا للمعلومات.. نميمة بأه وتقطيع فى فروة الناس وطالما مش عارف يحقق حاجة لنفسه فهو يستمتع بمحاولة هدم الآخرين ما هو بلوتوث يعنى مواطن نابه أزرق..

المواطن أبوالعيال: وشعاره امشى جنب الحيط وإذا لزم جواه.. خليك فى حالك تاكل عيش.. ابعد عن القضايا لتتبهدل يا ضنايا.. واللى نعرفه أحسن من اللى ما نعرفوش (وقد وصل لتلك الفلسفة العميقة بعد عمر طويل من قراءة جرائد المعارضة ومذكرات معتقلين سابقين ومشاهدة أفلام مثل الكرنك وزوجة رجل مهم وأخيرا كليبات أقسام الشرطة الشهيرة على مواقع الإنترنت)

المواطن المفروس: وهى الفصيلة التى تنتمى لها كاتبة هذا المقال وهى فصيلة أتمنى أن يكون عدد أفرادها فى ازدياد.. فصيلة ترفض الرضا بالأمر الواقع وأنه ليس فى الإمكان أفضل مما كان وتؤمن بأن الشعور بالفرسة هو شعور صحى ومفيد وأول خطوة على طريق التغيير

رابط هذا التعليق

مكاوى

اوووووووووووووووووووووووووووباااااااااااااااااااااا

ده كده جووووووووووووون من نوع الهدف الذهبي

تفتكر ده بجد؟؟؟

و الله العظيم ما اخت بالي غير دلوقتي....

عكاوي....من موقعي هذا ارفعلك القبعة....

ربنا يستر

فوتك بعافية

ارفعي القبعة أوكشن بس حطيها بسرعة عشان أنا من السلفيين اللي ممكن يطيروا رقبتك في رفعة القبعة دي .. و بعدين قبعة ايه تعالى هنا .. انتي بتتشبهي بالكفار ؟!! :unsure:

كنت مستأكد انك هتفهمي قصدي ... مش خسارة فيكي نشوفلك كارنيه من الأسرة المكاوية ... ربنا يسهل و نلاقيلك نسخة النساء

مكاوى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...