اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

نوع من الأغاني!

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

إذا كان لون وولف زميلنا الجديد قد تحدث عن الموسيقى البديلة كحركة تمرد على الإبداع الرسمي و شلة الملحنين و الكتاب الرسميين ، فنتحدث هنا عن حركة مختلفة تماما ..تقدم ما هو غريب جدا من أجل الشهرة و لفت النظر..

على قناة ميلودي التي تعتبر مسرحا لكل ما هو عجيب و غريب الشكل استمعت لأغنية للمطربة اللبنانية مروى-هكذا تكتب اسمها بالمناسبة- لا تستطيع فهم حرف منها و لا عم تتحدث..و على نفس الدرب نرى يوري مرقدي و آخرين..

هل تلك الأغاني تعتبر هابطة ، أم أن أصحابها يريدون أن يقولوا شيئا لم يتيسر لعقولنا أن تفهمه؟..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

نظرا لان بيتنا العامر عديم الدش حتى اليوم

لا يتاح لى رؤية مروى و اخواتها سوى فى المطاعم مثلا التى يتاح لى زيارتها وتكون مشغله القنوات دى

ويبقوا كل الناس مطنشه الاغانى دى لانهم زهقوا منها وانا اللى منظرى عجيب وانا متابعه الاغنيه باهتمام ولولا الكسوف كنت فتحت بقى على الآخر زى القروى اللى بهرته ضوضاء المدينه

واسعدنى الحظ الحقيقه بمشاهدة اغنية مروى يوم الجمعه قبل الماضيه .. وبامانه حسيت اننا ظالمين وزير اعلامنا .. ده الراجل طلع شايل عننا بلاوى واحنا مش داريين

انا فعلا حسيت بغثيان حين رايت هذه المروى !! سواء من حركاتها او ايماءتها او نظراتها الوقحه .. وطبعا مخرج الغنوه كان ماشى معها على الموجه فى اختيار زوايا التصوير .. الى اين يمتد التنافس على قمة البذاءه و العرى !! سؤال لا احب ان اعرف اجابته

تم تعديل بواسطة فــيــروز

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

هي مروى دي طلعت لبنانية :o

صراحة انا ثقافتي الكليباتية مضروبة جدا

فلااعرف مروى

ولا روبي

رغم ان عندنا دش لكن اتمتع بجهل كليباتي يحسدني الكثيرين عليه

وحتى انا نفسي عندما اتعسني زماني ورايت بالصدفة اغنية للست روبي هانم حمدت الله على نعمة الجهل :huh:

مايحدث بصراحة كثير ولا يوجد له اي تفسير

هذه مؤامرة على عقولنا وعلى كل شيئ جميل

فالاغاني لايوجد بها اي طرب ولا كلمات ولا اي حاجة ولا حتى ملابس :D

منتهي الاسفاف

خلص الكلام على رايك ياشريف :D

مٌر الكلام

زي الحسام

يقطع مكان ما يمر

اما المديح سهل ومريح

يخدع صحيح ويغٌر

والكلمة دين

من غير إيدين

بس الوفا

ع الحر

رابط هذا التعليق

زمان من حوالى كام شهر كده كان الاسفاف متجسداً فى روبى و هيفاء و مروى و .......

و لكن الاسفاف يزداد بمعادله exponential ( أسيه)

حد شاف كليب لوسى أو واحده اسمها نجلاء

يا فيروز مش لازم دش روحى

www.melodyhits.tv

و انت ح تلاقى كل الفن الراقى ده online

رابط هذا التعليق

شكرا يا بسبوسه cr((: ابقى اروح اتفرج فى الخباثه احسن ثقافتى الكلوباتيه بقت فى الحديد cr((:

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 110
      بحكم نشأتي في المملكة العربية السعودية الحبيبة كان لذلك عظيم الأثر في اطلاعي على العديد من الثقافات و الفنون و طبعا انبهرت جدا بالموسيقى الخليجية و ايقاعاتها المميزة جدا هذا الموضوع للفن الخليجي من كل دول الخليج و العديد من المطربين الغير خليجيين تغنوا باللهجة الخليجية المحببة هنا مساحة لأحلى الأغاني الخليجية
    • 1
      بدأت إذاعة الأغاني البث على أجهزة الراديو انترنت ضمن البرمجة المعتمدة لأجهزة الراديو انترنت من الولايات المتحدة الأمريكية والتي تشمل كل أجهزة الراديو انترنت لجميع الماركات والموديلات العالمية المعتمدة ، ويمكن لكل مستخدمي هذه الأجهزة في كل أنحاء العالم الاستماع إلى إذاعة الأغاني المصرية بالبحث باسم “Elaghany Radio 105.8 FM” على أجهزتهم عن طريق اسم القارة وتحديد قارة إفريقيا ثم اختيار دولة مصر ثم اختيار إذاعة الأغاني . وأضافت الاذاعة فى بيان لها أنه البث بدأ مساء الجمعة وأنه يمكن للمستمع التعرف
    • 40
      السلام عليكم و رحمة الله و بركاته أغاني منير....مش بس غنوة..انا بحسها توليفة استثنائية من الكلمات ع الموسيقي ...بحسها طالعة من ارض خصبة اوي مروية بمية النيل و طارحة احساس يخليك تعافر في الدنيا...و بملامحك المصرية اوي انا مش عايزة اتكلم كتير كل حد مننا حاسس بأغنية من بتوع منير....يقولنا عليها بحب دي اوي...و حاسة كانه بيغنيها لينا كلنا النهاردة... الليلادي لسه الاغاني ممكنة http://www.youtube.com/watch?v=sv743sd0F78&feature=player_embedded علي صوتك بالغنا و لو في يوم راح تنكسر ل
    • 42
      حاجه نضيفة قوي لا تقولي رزع حلل بتاعت الدكتور هشام .. ولا رزع الاطباق الألمونيا عودة للزمن الجميل ... مش هاتكلم كتير .. أسيبكو بقى مع الحنيه والحركات وسع يا معلم لأول أغنيه اللي لما بأسمعها قلبي بيدوب زي حته الكنافه لما تيجي تسقيها شربات ويكون الشربات سخن والكنافة لسه خارجة من التلاجه فتعمل طشششششششششششش Celine_Dion__My_Heart_Will_Go_On http://www.BLOCKED77/file/34305913/15b37...ill_Go_On_.html تاني أغنية ... بس المره دي قلبي بيبقى عامل زي الحلاوه الطحينيه لما تحطها في رغيف فينو سخ
    • 16
      بصراحة الموضوع بقى سخيف قوي وأي حد معدي في الشارع دلوقت بيروح رازعنا حته وطني بمناسبة مولد 25 يناير قد يقول البعض : طب دول فنانين وما عندهمش غير صوتهم يعبروا به عن فرختهم .. أقول لهم لأ ... الفرخه ممكن الواحد يعبر عنها بمليون طريقة خصوصاً لما يكون مالتي مليونير زي عمرو دياب ولا تامر حُسني ولا ولا ولا ووراهم جيش من المؤلفين والملحنين والأستديوهات يبقى ما كانش ربع التكلفة دي كلها جملو با ميدان معين .. ولا ساعدوا بها أهل شهيد معين ؟
  • أضف...