اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصطفي حسنى يتكلم عن الحجاب ولبس البنات

pocy

Recommended Posts

أم عمر

أسمحيلي أسأل سؤال ديما بييجي على بالي

هل أي شكل من أشكال الحجاب ( حجاب عادي - خمار - نقاب) له أثر في علاقة المسلمة بالمجتمع ؟

هل يؤثر في إحتكاكها بالمجتمع المحيط ، يعني كل زي له إحتكاك معين ولا ده بحسب الأخلاق والطباع للمحجبة أصلا ؟

طبعا إجابتك أنتي وكل الفاضلات المشاركات ستأتي من واقع علاقتكم المختلفة في الجامعة والعمل وما إلى ذلك

ولو المشاركة دي هتخرج عن محور موضوعك بإمكانك بمنتهى السهولة الإبلاغ عنها لحذفها

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

لا يا سيدي الفاضل رايك لا يؤيد كلامي اطلاقا ..فانا لم اقل ان المنتقبه تتحبس في البيت مدى الحياه عقابا ليها علشان ارتكبت جريمة لبس النقاب ... ابدا واطلاقا ... المنتقبه دى امراه من حقها تلبس شيك و تتفسح و تسافر و تتعشى مع جوزها في المطاعم وتركب عربيه و تشتغل وتقابل صحباتها ( يعني ليها عالم ملىء بالاحداث) ... حضرتك اغتزلت ده كله و قلت :

صح و يستحسن ايضا (زياده في الحرص ) البقاء في بيتها طوال العمر و عدم الخروج منه ابدا حتى تضمن تماما انها لم ترتكب اي نوع من المعاصي نتيجة التفاعل مع البشر و حتى تضمن عدم التقصير بشكل مؤكد .

و كانك بتتكلم على كرسي مثلا مش انسانه .. عضوه فاعله في الحياه ليها دور في حياة اولادها و صحباتها و تلامذتها ... كده بمنتهى البساطه تبقى في بيتها طول العمر!!!!!! مش مشكلتى يا سيدى الفاضل ان حضرتك ما قابلتش قبل كده منتقبه بتجيد التعامل مع الاخرين و بتخلي الاخرين يحبوها ... حتى في كندا ولله الحمد عوملت معامله طيبه ... عرفت بقى ايه اللى زعلنى من كلامك؟ دمت في رعاية الله.

رابط هذا التعليق

لا يا سيدي الفاضل رايك لا يؤيد كلامي اطلاقا ..فانا لم اقل ان المنتقبه تتحبس في البيت مدى الحياه عقابا ليها علشان ارتكبت جريمة لبس النقاب ... ابدا واطلاقا ... المنتقبه دى امراه من حقها تلبس شيك و تتفسح و تسافر و تتعشى مع جوزها في المطاعم وتركب عربيه و تشتغل وتقابل صحباتها ( يعني ليها عالم ملىء بالاحداث) ... حضرتك اغتزلت ده كله و قلت :

صح و يستحسن ايضا (زياده في الحرص ) البقاء في بيتها طوال العمر و عدم الخروج منه ابدا حتى تضمن تماما انها لم ترتكب اي نوع من المعاصي نتيجة التفاعل مع البشر و حتى تضمن عدم التقصير بشكل مؤكد .

و كانك بتتكلم على كرسي مثلا مش انسانه .. عضوه فاعله في الحياه ليها دور في حياة اولادها و صحباتها و تلامذتها ... كده بمنتهى البساطه تبقى في بيتها طول العمر!!!!!! مش مشكلتى يا سيدى الفاضل ان حضرتك ما قابلتش قبل كده منتقبه بتجيد التعامل مع الاخرين و بتخلي الاخرين يحبوها ... حتى في كندا ولله الحمد عوملت معامله طيبه ... عرفت بقى ايه اللى زعلنى من كلامك؟ دمت في رعاية الله.

عموما ده رأيي و طبعا مع كل احترامي لرأيك

بس انا يمكن اكثر تشددا

فبدلا من لبس النقاب حتى نضمن عدم التقصير حسب رأيك ....كان رأيي ان بقاءها في البيت و عدم الخروج منه اطلاقا زياده في الحرص و لضمان عدم التقصير اكثر و اتقاء للشبهات

يعني نفس منهجك او منطقك بس اكثر تشددا

في حفظ الله

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

يا جماعه حيرتونى نقفل الشباك ولا نفتح الشبااااك؟

انا رديت والموضوع اتقفل وبعدين اتفتح تانى ونزلت مداخلتى على شكل اقتباس شكرا يا بوسى 000بس كان نفسى اسمع تعقيب واحد عليه ...يعنى انا مع ولا ضد ولا لوحدى كده

زوهيرى سامحنى انا كنت قلت فى مداخلتى ما معناه انك هاتتسبب فى غلق الموضوع .... وقد كان قبل ما دوس سند حتى

ودلوقتى رجع وبرررررررررردوا مافيش فايده .... على فكره القط يحب خناقه كل ما يتضرر حد من ردودك توصر الحاحا انت على المعارضه او ابداء الراى المعارض والخاص بك ان جاز التعبير .

يا جماعه الخير الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه وموضوع الحجاب محسوم من زمان مع احترامى لكم جميعا الحجاب الشرعى كلنا نعرف شروطه من ايام الدراسه النقطه هنا بقى مش ايه هو الحجاب ؟ النقطه اللى نناقشها ازاى نتعامل بالحجاب او ايه هو الحجاب اللى يناسب ظروف خروج المرأه للعمل او الدراسه اللى بتركب مواصلات وتحتك بالبشر كاهم رجال ونساء انا شخصيا ما اقدرش اكون بركب مواصلات عامه والبس اللى يجرجر على الارض ورايا ؟

ببساطه لو وضعنا مسميا لاشكال الحجاب افضل البنطلون التونيك" البلوزه او البالطو الشانيل او الميدى ..والطرحه العاديه لا هى بخمار ولا هى بمنديل محلاوى على حد تعبيرالفاضله ضحى

وبعدين بقى بصراحه اكتر الحجاب حجاب النفس اولا واخيرا ...عن المعاصى اينكانت شكلها سواء قول او نظره او فعل او معامله

اما موضوع النقاب فده شىء تانى خالص شروطه اكتر بكتيييير من مجرد حجاب

تحياتى :blush2:

رابط هذا التعليق

أنا شايف ان اليومين دول الحرب ع النقاب بقت كبيره اوي

بس هو ليه عايزين يمنعوه .. اشمعنا البنت ماشيه سايبه شعرها دا حريه و اللي لابسه نقاب دا مش حريه

هي بتيجي ع الحاجات دي يعني ؟؟؟ لو عايزنها حريه خلوها حريه بجد

رابط هذا التعليق

زوهيرى سامحنى انا كنت قلت فى مداخلتى ما معناه انك هاتتسبب فى غلق الموضوع .... وقد كان قبل ما دوس سند حتى

ودلوقتى رجع وبرررررررررردوا مافيش فايده .... على فكره القط يحب خناقه كل ما يتضرر حد من ردودك توصر الحاحا انت على المعارضه او ابداء الراى المعارض والخاص بك ان جاز التعبير .

يا قلب ابيض

ايه المانع اني اقول رأي مخالف و ادافع عنه بأدب؟

هو لازم الناس كلها تغني و ترد على بعض برأي واحد و مشكوووور و ما قصرت؟؟

المشكله ان المخالف لرأيي احيانا بيدخل و يكتب بعدم احترام لمجرد ان رأيي مخالف لرأيه

مما يدفعني للرد عليه

انا معنديش مانع اننا نختلف

لكن باحترام

انما تلقيح الكلام و الردود الهابطه دي سكه رزله و بغيضه و مبحبهاش رغم سهولتها الشديده

ارجوا من الجميع احترام الرأي المخالف و عدم التحدث بشأن كاتب الرأي بل الرأي نفسه فقط

اشكركم على تفهمكم

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ... عزيزتي بوسى سؤالك و حيرتك عن موضوع الحجاب شكله ايه بالضبط( عباءه ولا نقاب ولا ......) فعلا سؤال محير و اجابته الى الان اختلف فيها العلماء والشيوخ الافاضل منهم اللى قال فرض :unsure: ومنهم اللى قال فضل, منهم اللى قال عاده ومنهم من قال عباده :wub: ....طبعا حضرتك تكرمتى بعرض شروط الحجاب باستفاضه جزاك الله خيرا و لكن كلمه حجاب ماذا تعنى بالضبط؟؟!! هل هى تغطيه الوجه ام الشعر فقط(طبعا مع تغطية الجسم تماما دي مفيهاش نقاش) .عارفه يا بوسي الاجابه الشافيه هنعرفها امتى ان شاء الله؟؟؟!!! يوم القيامه ان شاء الله... يوم الوقوف بين يدى الرحمن للحساب... يااما اية الحجاب هيكون مقصود بيها تغطية الوجه(فنكون ساعتها عملنا اللى علينا) او يكون مقصود بيها تغطية الشعر ( فنكون ساعتها عملنا اللى علينا و زياده).

احنا يا بوسى في الدنيا دى عابري سبيل ... فانا شايفه ان الواحده تغطى وجهها في الدنيا(is not a big deal)...احسن ما تكتشف في الاخره انها قصرت في الناحيه دى ... علما بان النقاب لا يمنع المنتقبه من ممارسة حياتها بشكل طبيعى جدا ... ممكن تبقى شيك جدا و تشترى لبسها من فيفث ساكس افنيو او زارا او بي اتش اس او نيولوك او...او... لكن تلبسه في البيت لنفسها ولزوجها ولاقاربها المحارم ولصديقاتها وكمان تحت عباياتها الشيك لما تيجى تخرج . صح ولا كلامى غلط؟ دمت في رعاية الله .. سلامى لعموري . :wub:

حبيبتى جنه كلامك جميل وفعلا منطقى بس تعرفي انا اللى خلانى احتار انى والله اعلم شوفت فى موقع اخر ان العباءه بتاعه الكتف واللى عليها طرحه عاديه دى مش هى الحجاب الشرعي رغم ا نى كنت مقتنعه بيها جدا وعاجبنى جدا شكلها وزوقها بس سبحان الله لما عرفت من موقع اخر ان عباءه الرأس هى دى الشكل الصحيح للحجاب لانها مش بيصف منطقه الرقبه ولا تفصيل الكتف احتار واحتار دليلي وبعدين لقيت اللقنوات الدينيه مش لابسين عباءه الرأس ولا العباءه اساسا امال ايه هل ده تشدد من هذا الموقع ام انه مجرد استحباب وفعلا هو فرض ام فضل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وجزاكى الله خيرا عنى وعن جميع الاخوه والاخوات

احنا يا بوسى في الدنيا دى عابري سبيل ... فانا شايفه ان الواحده تغطى وجهها في الدنيا(is not a big deal)...احسن ما تكتشف في الاخره انها قصرت في الناحيه دى ...

صح و يستحسن ايضا (زياده في الحرص ) البقاء في بيتها طوال العمر و عدم الخروج منه ابدا حتى تضمن تماما انها لم ترتكب اي نوع من المعاصي نتيجة التفاعل مع البشر و حتى تضمن عدم التقصير بشكل مؤكد

تحياتي

الاستاذ زوهيري خير حجاب للمرأه هو الستر فى بيتها ولكن ظروف الحياه جعلت من هذا الامر صعبا جدا لذا نحن لا نتحدث عن حجابها فى بيتها انا بتكلم عن بره البيت ايه الحجاب اللى الواحد يلبسه وممكن يصلي بيه ويقف امام رب العالمين فيه انا بصراحه بالبس اسدال الصلاه فهل الزى هو الاسدال هو ده الزى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والرأى المخالف فى اى موضوع ليس فيه اى مشكله لكن لما كل الناس تتجه اتجاه وانت فى الاتجاه الاخر ساعتها الواحد لازم ولابد يراجع نفسه هل انا صح ام خطأ ويبحث حتى يجد دليل شافي على كلامه او كلام الاتجاه الاخر وجزاك الله خيرا

أم عمر

أسمحيلي أسأل سؤال ديما بييجي على بالي

هل أي شكل من أشكال الحجاب ( حجاب عادي - خمار - نقاب) له أثر في علاقة المسلمة بالمجتمع ؟

هل يؤثر في إحتكاكها بالمجتمع المحيط ، يعني كل زي له إحتكاك معين ولا ده بحسب الأخلاق والطباع للمحجبة أصلا ؟

طبعا إجابتك أنتي وكل الفاضلات المشاركات ستأتي من واقع علاقتكم المختلفة في الجامعة والعمل وما إلى ذلك

ولو المشاركة دي هتخرج عن محور موضوعك بإمكانك بمنتهى السهولة الإبلاغ عنها لحذفها

اخى الفاضل الاستاذ غريب كلامك او استفسارك اعتقد انه ممكن ان يغير مجرى الحديث بعض الشئ ولو انه فى الحجاب ايضا ولكنى سارد عليك اخى الفاضل بتجربه شخصيه

ربنا سبحانه وتعالى اكرمنى وانا فى الكليه بصحبه جميله ومن تالته كليه وانا نفسي البس النقاب وسبحان الله لبسته فى سنه رابعه كليه المهم وجدت نظره المجتمع وكل من حولى بدأت تتغير لي فبعض النظرات كانت للافضل والف مبروك والاخرى كانت خيفه منى

نعم اخى الفاضل اختلفت نظره المجتمع لى بعد ان كنت ادخل من باب الكليه من الباب اللى الناس كلها بتدخله لالا بقيت بدخل من باب تانى واروح امضي حضور وانصراف دا غير

التحقيق اللى حصل معاى مع مدير الحرس الجامعى هناك وليه وازاى وهل انضميتى لاسره النور طب مين اقنعك طب مين اقنعك ايه اسم الشيوخ اللى سمعتلهم طب مين اداكى الشريط وجبتيه من انهى مكتبه وووووووووووووووووووو هلم جره

واوقات الظباط يرخموا عليك و عايزين يتاكدوا من الهويه طب هاتوا موظفه لا معندناش ظباط ستات طب ان شالله الفراشه اى حد من ناحيتكم بس يكون ست و طبعا المحاضرات تروح وكنت لى نشاطاتى فى الكليه فمعظم اللى فى الكليه عارفني فكنت اروح اتصل بالامينه او مديره النشاط الثقافي فى الكليه وكانت بتدخلنى انا وزميلي بتليفون او كتر خيرها كانت بتجيلي ع الباب وتقولونا اى هى وهكذا وكان ربنا كل يوم بيثبتنا اكتر من اللى قبليه

على النقيد تماما اختلفت نظره زمايلي في المدينه الجامعيه انا نفسي اختلفت داخليا كنت بخاف اعمل حاجه غلط وكنا دايما نذكر الله لو حد فينا هيغلط وكنا نذكر بعض بالاذكار و بكل شئ وكانت صلاه الفجر حاضر ياريت الايام الجميله دى تترجع تانى وربنا يوفق الجميع

عندما تخرجت من الكليه وكنت اجى اقدم على اى شغل انسي انك تتعين وانت منقب مع العلم انى مهندسه وده طبعا صعب الموضوع اكتر ولما خلغت النقاب لظروف خاصه جدا وندمانه بس كان لازم وغصب عنى المهم كانت طريقه لبسي محترمه جدا ولله الحمد وقدرت اشتغل بس مكنش الاستيل بتاعى هيعجب طبعا الجامعه الامريكيه ولا المعهد البريطانى المهم تغير الحال وبعد سنه تقريبا تحول الحال الى انى الاستيل رجع تانىلزمان وكده اتقبلت طبعا فى المعهد البريطانى وبعدين فى الجامعه الامريكيه

اخى الفاضل المظهر بيلعب دور كبير جدا فى مجتمعنا المصري وبحدد المصري لانى هنا اتغير المنظور وخصوصا انى فى جهراء الكويت وهنا فى التزام شويه عن داخل الديره

اتذكر ان فى واحده جت تقدم هنا فى الكويت انها تشتغل فى المعهد اللى كنت اشتغل فيه لكن احترامها الزائد والتزامها للاسف كانوا سبب انها مش تشتغل والكلام كان قدامى تخيل بقي والله زعلت عليها كتير لانى احسبها محترمه وطريقتها كانت ممتازه1 فى الشرح بس لان مكنش باين منها اى حاجه نهائي حتى عنيها وطبعا تسمع تعليقات الرجاله المدرسين اللى كانوا حاضرين طب ودى هتشرح ازاى طب ما يا جماعه هى محدده من البدايه انها هتدرس بس لبنات وانتم وافقتوا بالشرط ده بس نقو ل ايه بقي نصيب

اتمنى كده اكون رديت رد وافي ان شاء الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

يا جماعه حيرتونى نقفل الشباك ولا نفتح الشبااااك؟

انا رديت والموضوع اتقفل وبعدين اتفتح تانى ونزلت مداخلتى على شكل اقتباس شكرا يا بوسى 000بس كان نفسى اسمع تعقيب واحد عليه ...يعنى انا مع ولا ضد ولا لوحدى كده

يا جماعه الخير الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه وموضوع الحجاب محسوم من زمان مع احترامى لكم جميعا الحجاب الشرعى كلنا نعرف شروطه من ايام الدراسه النقطه هنا بقى مش ايه هو الحجاب ؟ النقطه اللى نناقشها ازاى نتعامل بالحجاب او ايه هو الحجاب اللى يناسب ظروف خروج المرأه للعمل او الدراسه اللى بتركب مواصلات وتحتك بالبشر كاهم رجال ونساء انا شخصيا ما اقدرش اكون بركب مواصلات عامه والبس اللى يجرجر على الارض ورايا ؟

ببساطه لو وضعنا مسميا لاشكال الحجاب افضل البنطلون التونيك" البلوزه او البالطو الشانيل او الميدى ..والطرحه العاديه لا هى بخمار ولا هى بمنديل محلاوى على حد تعبيرالفاضله ضحى

وبعدين بقى بصراحه اكتر الحجاب حجاب النفس اولا واخيرا ...عن المعاصى اينكانت شكلها سواء قول او نظره او فعل او معامله

اما موضوع النقاب فده شىء تانى خالص شروطه اكتر بكتيييير من مجرد حجاب

تحياتى :unsure:

هو ده اللى كنت عايزه اسال عنه بس للاسف محدش فهمنى من الاول

أنا شايف ان اليومين دول الحرب ع النقاب بقت كبيره اوي

بس هو ليه عايزين يمنعوه .. اشمعنا البنت ماشيه سايبه شعرها دا حريه و اللي لابسه نقاب دا مش حريه

هي بتيجي ع الحاجات دي يعني ؟؟؟ لو عايزنها حريه خلوها حريه بجد

انت عارف ان الديمقراطيه موجوده فى كل شئ الا فى الدين محدد فى قوانين معرفش اخدينها منين وربنا يسترها يارب علينا

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

....بوسى موضعاتك دايما جميلة وبسيطة ...

بتلمس جوانا ...حاجات ...وبتوصل بسرعة ..

بعد اذنك ...انا كان ليه استفسار .موش بعيد عن الموضوع

..او

بمعنى اصح موضوعك بيطرح علينا نقطة مهمة فى حياتنا كلنا ...

...

ايه هى قصة حجابك ....؟؟

كل واحدة فينا ...مع نفسها ازاى قدرت تاخد قرار الحجاب ؟؟

وازاى كل ام تقدر تقنع بنتها ...بده؟؟

وياترى ...بقالك اد ايه محجبة ؟؟

انا عندى ثقة فى الله ان قصص الحجاب ...هايبقى وراها ..

..قصص ...وعبر ..كتير محتاجين نستعيدها على نفسنا ....

==================================

صباحك ...مودة ... :unsure:

رابط هذا التعليق

الاستاذ زوهيري خير حجاب للمرأه هو الستر فى بيتها ولكن ظروف الحياه جعلت من هذا الامر صعبا جدا لذا نحن لا نتحدث عن حجابها فى بيتها انا بتكلم عن بره البيت ايه الحجاب اللى الواحد يلبسه وممكن يصلي بيه ويقف امام رب العالمين فيه انا بصراحه بالبس اسدال الصلاه فهل الزى هو الاسدال هو ده الزى ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

والرأى المخالف فى اى موضوع ليس فيه اى مشكله لكن لما كل الناس تتجه اتجاه وانت فى الاتجاه الاخر ساعتها الواحد لازم ولابد يراجع نفسه هل انا صح ام خطأ ويبحث حتى يجد دليل شافي على كلامه او كلام الاتجاه الاخر وجزاك الله خيرا

لا و الله كتير معايا في نفس الرأي و منهم واحد بخمسوميت مخ اللي هو ابو محمد مثلا

و اسلام المصري

و محمد

و الكثيرين

بس هما شايفني داخل بهمه و مش شايفين لاشتراكهم داعي

ده اولا

ثانيا كلامي كان واضح و هو ان اللي شايفه ان النقاب حيسترها اكتر و يعفيها من الشبهات و يضمنلها درجات جيده يوم القيامه فمن باب اولى ان يكون بقاءها في البيت افضل و افضل و يمنع الشبهات تماما و يصل بالدرجات الى اقصاها

ربنا معاكم و تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

لا ياشيكو......مع احترامى ليكى الموضوع ده مفيهوش اقتناع.....الموضوع انى مسلمة.....فالمسلمة عليها 1-2-3-4

وكان للشيخ حسان بارك الله فيه راى فى هذا الخصوص

هو ان بعض السيدات اللى بالك فيهم تقول اقنعنى بالحجاب....

راح رادد وقال طيب من باب اولى قولى اقنعنى بالاسلام.طبعا

لانى طالما ارتضيت انى اكون مسلم/ة يبقى نطبق كلام الله دون نقاش .حتى لو هناك تكاسل فى بعض الامور لا نقول اقنعنى ولكن ندعو الله ان يهدينا

وشكرااااااااا لكى

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

..او

...

ايه هى قصة حجابك ....؟؟

صباحك ...مودة ... :lol:

يا اروبه يا شيكو

هى السلوك بنا موصله و لا ايه

اصل انا و قسما بالله كنت بفكر فى نفس الموضوع ده علشان افتحه من اسبوع كده و بعدين انشغلت و بوسى فتحت الموضوع بشكل اشمل فصرفت نظر

لكن ايه رايك لو بوسى حابه تركز الموضوع على شروط الحجاب الصحيح بس انك تفتحى بيه موضوع منفصل

صباحك سكر يا جميل

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

حبيبتى بوسى

لو انتى بتسالى عن شروط الحجاب الشرعى

فهى زى ما انتى اوردتيها كده بالضبط

و لا خلاف على ذلك

لكن لو عايزه اننا نتكلم بصراحه

فانتى عارفه ان مش كل البنات بتلتزم بالحجاب بالشكل الصحيح

لان مش كل البنات متحجبه طاعه خالصه لله

لا فى بنات بتتحجب علشان بقى المجتمع بيضغط عليها فى هذا الاتجاه علشان ينظر ليها نظره محترمه

مجتمعنا دلوقتى بقى فظيع جدا فى الاتكال على المظاهر فى تقييم الناس

مهما كان ادبك و اخلاقك و احترامك هيظل الناس يقيموكى وفقا لتغطيه شعرك من عدمه

انا هنا مش بعمم لكن منقدرش ننكر ان دا الغالب

سمحت لى الظرو5ف مره ان اتواجد داخل مصنع به طاقه عماليه عاليه جدا جلهم من بنات القرى

لقيت حاجه غريبه جدا

طبعا كلهم محجبات لكن كتير منهم لابس الحجاب على بلوزه نص كم ( نص مش تلتين )

و الله شفتها بعينى

و لما سالتهم عن السبب عرفت ان الناس فى مجتمعهم استحاله تتسامح معهم فى الطرحه حتى و ان كان على نص كم

دى فئه من البنات

و فئه تانيه اه لبسته طاعه بس مش قادره توصل لطبقه الكمال فيه

لاننا كلنا مش ملايكه

يعنى هى اخدت خطوه او اتنين لكن مش قادره توصل للاخر

الحجاب مقدره ربنا يدهلنا جميعا على اكمل شكل

فى الى معندهاش مقدره ابدا و فى الى نص نص و هكذا درجات لغايه ما نوصل للحجاب السليم

و فيه الى بتقدر توصل لاخر درجه و دى نقولها بجد يا بختك و فيه حتى الى بتزيد من عندها

دا الواقع و اى كلام تانى هيكون عفوا غير واقعى

عن نفسى فانا عارفه تماما انا واقفه على اى سلمه فى الحجاب و متوافقه مع نفسى فى كده

دمت بخير

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

هنا في السعوديه بيقولو ان الوجه عوره هو كمان مع اني اعرف انه مش عوره... يعني المفروض تلبس النقاب

اقلهم بس ربنا قال ان الوجه واليدين مش عوره

يقولولي دا في الصلاه فقط نما بقيت الاوقات هما عوره

بس مش عارف ارد عليهم في الموضوع دا ...

حد يفدني يجماعه

رابط هذا التعليق

وده يا جماعه سؤال برئ من تلميذه للمدرسه بتاعه الدين

((

مرة سألت مدرسة دين عن شروط الحجاب فكان جاوبها :

الحجاب الشرعي هو الحجاب الي بتقدري تأدي فريضة الصلاة فيه..

))

شوفتوا أد ايه الاجابه بسيطه

بالفعل الإجابة بسيطه وسهلة ولكن المشكلة أن الكثيرات ممن يلبسن بنطال والبدي وغير ذلك مما يجسم الجسم أو قصير بعض الشيء لا يعرفن الملابس التي يجب على المرأة أن تلبسها عندما تؤدي فريضة الصلاة فقد رأيت من يصلين بمثل ذلك

وقد ألهم الله القائمين على كثير من القائمين على المساجد بوضع إسدالات للصلاة في المسجد والتنويه بوجودها

فجزاهم الله خيرا

ومن النساء من تصلي بمثل ذلك في المنزل ظنا منها أنه ما دام لا يراها إلا الله فلا حرج

هذا باختصار لباس المرأة في الصلاة

يجب على المرأة أن تستر كامل بدنها في الصلاة غير وجهها وكفيها . فتجب تغطية وستر كامل البدن حتى القدمين . إلا الوجه والكفين . لحديث أم سلمة رضي الله عنها لمَّا سُئِلت عما تصلي فيه المرأة من الثياب ، فقالت : ( تُصَلِّي فِي الْخِمَارِ وَالدِّرْعِ السَّابِغِ الَّذِي يُغَيِّبُ ظُهُورَ قَدَمَيْهَا ) رواه أبو داود وله حكم الرفع

فإذا سترت المرأة جسدها صحت صلاتها .

بالنسبة لموضوع للبس المذيعات هل إذا لبست المذيعة ملابس فضفاضة وساترة كما تفضلت في سرد مواصفات الحجاب الشرعي ثم كانت تضع المساحيق هل نعتبرها محجبة ؟؟؟ أم أن هذا شيء آخر حقيقة لا أدري و نعلم أكيد أن ملايين العيون تبحلق في وجهها وتتفحصه .

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

..او

...

ايه هى قصة حجابك ....؟؟

صباحك ...مودة ... :flr1:

ويجعل صباحك أحلى صباح

ويجعل صباحك أحلى صباح

طيب أنا مشتاقة أعرف قصة حجابك يا شيكو

وقد قلت قصة حجابي في موضوعي

عزتي بحجابي

وأعيدها هنا لأن لي عليها إضافة( دوخت لغاية ما وجدتها في الصفحة 13 )

تعودت من صغري على المواظبة على الصلاة في وقتها وكان السبب في ذلك بعد نعمة ربي وفضله رؤيتي لوالدي رحمة الله عليه يصلي

ومر الأمر طبيعي طول مدة الدراسة في المدرسة أصلي الصلاة في وقتها اللهم ماعدا الظهر الذي يتأخر لبعد الخروج من المدرسة لكنه يكون قبل صلاة العصر

وتغير الحال في الجامعة إذ كنا نمكث معظم النهار في الكلية فيؤدي ذلك إلى جمع الظهر والعصر في معظم الأيام وأحيانا وبنسبة أقل ينضم إليهم المغرب ولم يكن ذلك لعدم وجود مكان للصلاة ولكن لأن الملابس لا يجوز بها الصلاة وسبب ذلك لي ألما نفسيا ووخز في ضميري وظللت ألوم نفسي واستمر هذا الحال إلى قرب نهاية الفصل الدراسي الأول تقريبا

حتى قلت لنفسي من أجل ماذا أترك الصلاة ؟ وذهبت إلى بورسعيد وكانت في أوج مجدها كمنطقة حره واشتريت مايلزم وفصلت ملابس واسعة مع استعمال طرحة والتي تغيرت بسرعة إلى خمار والحمد لله اولا وآخرا ،

هذا الموقف رسخ في نفسي مبدأ أن الطاعات والمعاصي كالمسبحة يجذب بعضه بعضا.

وأسأل الله أن يقبل توبتي ويثبتني على طاعته

ويرزقنا الهدى والصلاح

مر على ذلك قرابة الثلاثين عاما خلال هذه المدة كان يعرض علي النقاب بطرق مختلفة أما عن طريق سماع الشرائط للمشايخ الذين يرونه فرض أو يكلمني زوجي في ذلك أو أخت من الأخوات وأخيرا أولادي بعد أن كبروا وتعلموا العلوم الشرعية

وأصارحكم فبالرغم من ثباتي على الخمار وعدم الانتقاب طوال هذه المدة إلا أنني كثيرا ما كنت أجد في نفسي الخوف من أن يكون الرأي بأن النقاب هو الفرض خاصة وأنني عندما كنت أقرأ أدلة القائلين بفرضية النقاب كنت أكدها أقوى ولكني اخترت الذي يناسبني وأحسب أنني في ذلك مثل الذي يقول( علقها في رقبة عالم واخرج سالم )والفارق أن هؤلاء العلماء معتبرين وليسوا أصحاب هوى ولا ضلالة

ولكن حدث هذه الأيام أمر جعلني أميل بدرجة كبيرة إلى الرأي القائل بفرضية النقاب وهو أن الشيخ محمد الزغبي في رده على أعداء الإسلام الذين يذمون الحجاب في الإسلام وغيرهم ممن ينتسبون إلى الإسلام وينكرون الحجاب (في الحلقة 8 ، 9 )من برنامج أصداء وأضواء .

استدل الشيخ من العهد القديم والجديد على وجود النقاب في الديانتين اليهودية والنصرانية بل وكل الآيات والأراء التي قيلت فيهما كانت تتكلم فقط عن النقاب وفرضيته وتذم كاشفات الوجه بالزنى والعار وغير ذلك

مما جعلني أفكر بجدية في لبس النقاب بعد كل هذه السنوات التي ظللت فيها مختمرة فقط لم أتزعزع عن ذلك

فهل ترون تفكيري هذا منطقي و أن هذا سبب قوي لتحولي إلى ارتداء النقاب ؟؟؟

حقيقي احتاج إلى أرائكم ونصحكم

وجزاكم الله خيرا

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

مر على ذلك قرابة الثلاثين عاما خلال هذه المدة كان يعرض علي النقاب بطرق مختلفة أما عن طريق سماع الشرائط للمشايخ الذين يرونه فرض أو يكلمني زوجي في ذلك أو أخت من الأخوات وأخيرا أولادي بعد أن كبروا وتعلموا العلوم الشرعية

وأصارحكم فبالرغم من ثباتي على الخمار وعدم الانتقاب طوال هذه المدة إلا أنني كثيرا ما كنت أجد في نفسي الخوف من أن يكون الرأي بأن النقاب هو الفرض خاصة وأنني عندما كنت أقرأ أدلة القائلين بفرضية النقاب كنت أكدها أقوى ولكني اخترت الذي يناسبني وأحسب أنني في ذلك مثل الذي يقول( علقها في رقبة عالم واخرج سالم )والفارق أن هؤلاء العلماء معتبرين وليسوا أصحاب هوى ولا ضلالة

ولكن حدث هذه الأيام أمر جعلني أميل بدرجة كبيرة إلى الرأي القائل بفرضية النقاب وهو أن الشيخ محمد الزغبي في رده على أعداء الإسلام الذين يذمون الحجاب في الإسلام وغيرهم ممن ينتسبون إلى الإسلام وينكرون الحجاب (في الحلقة 8 ، 9 )من برنامج أصداء وأضواء .

استدل الشيخ من العهد القديم والجديد على وجود النقاب في الديانتين اليهودية والنصرانية بل وكل الآيات والأراء التي قيلت فيهما كانت تتكلم فقط عن النقاب وفرضيته وتذم كاشفات الوجه بالزنى والعار وغير ذلك

مما جعلني أفكر بجدية في لبس النقاب بعد كل هذه السنوات التي ظللت فيها مختمرة فقط لم أتزعزع عن ذلك

فهل ترون تفكيري هذا منطقي و أن هذا سبب قوي لتحولي إلى ارتداء النقاب ؟؟؟

حقيقي احتاج إلى أرائكم ونصحكم

وجزاكم الله خيرا

من امتى بتاخذي دينك من العهد القديم او الجديد ياام احمد ؟؟؟؟

على العموم لو نويتي على النقاب انتقبي ومتنتظريش رأي حد

ربنا يهدينا ويهديكي دائما للحق ويثبتنا عليه

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

بصراحه انا بحب اسلوب الدكتور عمرو خالد وكمان مصطفى حسنى بس فيه ناس كتير بتشكك فى اسلوبهم ومعلوماتهم والناس دول علماء فى الدين ليهم وزنهم برده مش عارفه مين اللى صح مع العلم ان عمرو خالد ومصطفى حسنى بيوصلوا لقلوب الشباب بسرعه واسلوبهم مؤثر جدا

بس الجدل عليهم اصابنا بحاله بلبله

وانا رايى انهم حتى لو كانوا اخطأوا فى بعض المعلومات بس هما كانوا سبب هدايه ناس كتير ومينفعش يتهاجموا بالطريقه دى

وطريقه التعبير عن الراى المفروض انها لاتحتوى على اى نوع من التجريح والاهانه والسب للطرف الاخر اى كان

زى ما قال بعض علماء الدين يصف عمرو خالد بأنه الضال المضلل وانه الفاسق وفى الحقيقه .....

رابط هذا التعليق

شفت له حلقة واحده فقط وفاكره له فيه حوار لا انساه

وحده اتصلت بالبرنامج وقالت له انا ابني انسجن ظلم في قضية ملفقة اتهم بسرقة موبايل وهو ملوش علاقه بالموضوع ومستقبله ضاع و و ووانفجرت في البكاء

هي كانت مركزه ان يحصل له كل ده ليه وهو مظلوم

قاطعها مصطفى حسني وقالها

ويوسف عليه السلام دخل السجن ليه وهو مظلوم ؟

الست هديت وبطلت عياط

و هل تعتقدى يا مدام ضحى إن دى سرعة بديهة أم إعداد جيد للبرنامج

مفكرتيش لحظة إيه اللى يخلى و احدة إبنها إتسجن ظلم تتصل بمصطفى حسنى :blush2:

و حتى لو كانت سرعة بديهة فدى مش من المهارات المطلوبة فيمن يتصدى للدعوة.

الدين وصل لنا و تم من الله بواسطة رسوله عليه الصلاة و السلام عن طريق نصوص.

و ما يستجد من أمور و ما يحتاج لقياس أو غيره يكون أيضا الكلام و الرأى فيه لمن ألم بالنصوص و بلغة محترمة (فهو كلام فى الدين)

و للعجب صار من يتحدث فى الدين بالنصوص (أصل الدين) خطر على الإسلام

و صار من يجعل من أهم وسائل الدعوة الإخراج و الإعداد و الbody language بصرف النظر عن محتوى طرحة أو موضوعة صار هو من يهدى الشباب.

فقط للتذكرة يا سادة

عندما نعتمد من يسموا بالدعاة الجدد و نثنى على أسلوبهم و خوضهم فى الدين بلا دليل و تساهلهم فى هذا الأمر

سيأتى يوم يكون فيه أمثال مصفى حسنى متشددين و خطر على الإسلام

و لكم أن تتخيلوا شكل الدعاة الجدد حينئذ.

و لكم أن تتخيلوا كيف سيكون محتوى الدين على مر الزمن إذا صار الأمر بهذه الطريقة.

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

شفت له حلقة واحده فقط وفاكره له فيه حوار لا انساه

وحده اتصلت بالبرنامج وقالت له انا ابني انسجن ظلم في قضية ملفقة اتهم بسرقة موبايل وهو ملوش علاقه بالموضوع ومستقبله ضاع و و ووانفجرت في البكاء

هي كانت مركزه ان يحصل له كل ده ليه وهو مظلوم

قاطعها مصطفى حسني وقالها

ويوسف عليه السلام دخل السجن ليه وهو مظلوم ؟

الست هديت وبطلت عياط

و هل تعتقدى يا مدام ضحى إن دى سرعة بديهة أم إعداد جيد للبرنامج

مفكرتيش لحظة إيه اللى يخلى و احدة إبنها إتسجن ظلم تتصل بمصطفى حسنى :lol:

و حتى لو كانت سرعة بديهة فدى مش من المهارات المطلوبة فيمن يتصدى للدعوة.

الدين وصل لنا و تم من الله بواسطة رسوله عليه الصلاة و السلام عن طريق نصوص.

و ما يستجد من أمور و ما يحتاج لقياس أو غيره يكون أيضا الكلام و الرأى فيه لمن ألم بالنصوص و بلغة محترمة (فهو كلام فى الدين)

و للعجب صار من يتحدث فى الدين بالنصوص (أصل الدين) خطر على الإسلام

و صار من يجعل من أهم وسائل الدعوة الإخراج و الإعداد و الbody language بصرف النظر عن محتوى طرحة أو موضوعة صار هو من يهدى الشباب.

فقط للتذكرة يا سادة

عندما نعتمد من يسموا بالدعاة الجدد و نثنى على أسلوبهم و خوضهم فى الدين بلا دليل و تساهلهم فى هذا الأمر

سيأتى يوم يكون فيه أمثال مصفى حسنى متشددين و خطر على الإسلام

و لكم أن تتخيلوا شكل الدعاة الجدد حينئذ.

و لكم أن تتخيلوا كيف سيكون محتوى الدين على مر الزمن إذا صار الأمر بهذه الطريقة.

كلامك يحتمل قدر كبير من الصحه وقد يكون هو ماحدث بالفعل

بس في حاجه حابه الفت نظر حضرتك ليها جيلي عارفها ( من تلاتين وانت طالع ) وهي ان امهاتنا كلهم تقريبا وفي مرحلة ما من اعمارهم وهم كبار وحلوين كده وممكن متجوزين كمان وكانوا بيمشوا في الشارع بميني جيب و ( كت ) ومكانش عندهم حاجه اسمها غطاء راس او ايشارب ومكانوش شايفين اي مشكلة في الحكايه دي

يشاء ربنا ان الامهات دي نفسها هي الي ربتنا احنا الجيل الي تقريبا محدش فيه مش محجب ومحدش فيه مبيلبسش طويل ولا ساتر الا الاستثناء الي لاينفي القاعده

الي قصدي اقوله ان ممكن جدا واحد تربى على ( مواعظ ) عمرو خالد ويطلع هو شخصيا في النهايه ليفوق محمد حسان تمسكا بالدين

مقدرش من دلوقت احارب فلان وعلان عشان ( احتمال ) مستقبلا الناس تبقى اكثر منهم تساهلا لان الامور مبتمشيش كده ولو العملية في النازل وخلاص كان زمان الجيل الحالي ماشي في الشارع مش هقولك من غير هدوم وانما جلده مسلوخ كمان

احتمال زي ماقلت ان بكرا يجي امثال عمرو خالد ويبقوا هم المتشددين المكروهين والاحتمال الثاني قائم برضه ان لما الناس كلها تعرف دين يعني ايه والناس كلها تذوق حلاوة الايمان هتدور بنفسها على المزيد ويمكن ساعتها منبقاش محتاجين دعاة من الاساس

تحياتي

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...