اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مصطفي حسنى يتكلم عن الحجاب ولبس البنات

pocy

Recommended Posts

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

انا عايزه افتح الموضوع بتاع الحجاب من زمان بس لقيت انى افتحه بكلام مصطفي حسنى أحسن

ومنتظره مشاركاتكم ورأيكم فيما يقول

واليكم الحلقه :-

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

• الردود 94
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا بحب اسمع مصطفى حسني جدا

كلامه جميل وسلس وبيفكرني باسلوب عمرو خالد

بس للاسف النت عندي زفت ومش عارفه اشوف الرابط

اللهم احفظ مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

عنده مغالطات كتيرة في كلامه

عمل برنامج اسمه خدعوك فقالوا وكان عن البدع

طبعا العلماء افحموا في الرد وفصصوا كلامه حتت

اكتب في اليوتيوب عن "الرد علي مصطفي حسني"

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

مصطفى حسني بيفرنج الدين وبيعمل دين يرضي فئات معينة

ومن يستمع إلى مصطفى حسنى لابد أن يسمع رد العلماء عليه

لإن أخطاءه جسيمه

وهو المخدوع في برنامج خدعوك فقالوا

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

شفت له حلقة واحده فقط وفاكره له فيه حوار لا انساه

وحده اتصلت بالبرنامج وقالت له انا ابني انسجن ظلم في قضية ملفقة اتهم بسرقة موبايل وهو ملوش علاقه بالموضوع ومستقبله ضاع و و ووانفجرت في البكاء

هي كانت مركزه ان يحصل له كل ده ليه وهو مظلوم

قاطعها مصطفى حسني وقالها

ويوسف عليه السلام دخل السجن ليه وهو مظلوم ؟

الست هديت وبطلت عياط

فقعد كمل لها عن الابتلاء وازاي ان يوسف عليه السلام مكانش هيتمكن في الارض لولا دخوله السجن وماتعرض له من الظلم

بصراحه اعجبني اسلوبه جدا وحسيت انه ماشاء الله بيتمتع بالذكاء والتمكن والقدره على الاقناع بالحجة والمنطق

عن نفسي مش متابعاه او مشفتش له برامج تانيه لاني بحس انه نسخه مفتعله بعض الشيء من عمرو خالد .. ولما كنت مش متابعه عمرو خالد اصلا بس مقدرش افوت حلقة لو بالصدفة كنت بتفرج ولقيته فقررت اني مش هتابع مصطفى حسني برضه

اجمالا وللي مش عاجبهم مصطفى حسني بصوا ياجماعه لسنة وطريقة لبسه وكلامه عشان تعرفوا انه مش موجه لنا احنا لا في سننا ولا في اسلوبنا الحياتي . . داعية شاب بيخاطب الشباب فسيبوه كده كده الشباب اصلا متعلق برموز اشد خطرا من داعيه ( متفرنج ) على حد تعبيركم

يعني لما وحده تلبس الحجاب بدري سنتين تلاته اهي وفرت على نفسها كم معاصي بتاع سنتين تلاته .. لما واحد يقعد ساعه يسمع درس ديني حتى لو مش داخل مزاجكم اهو وفر على نفسه ساعه كان ممكن يقضيها في جلسة نميمه او حتى تحشيش

واحلى مافي الدين انك كل ماتاخذ منه يزيدك تعطش للمزيد .. لو ان مصطفى حسني مش كويس او حتى عمرو خالد مش كويس فكفايه انه بيوقف الشباب دول على بدايه الطريق بيقولهم ياجماعه في حاجه حلوة في الدنيا جربوها .. بيديلهم منها قضمه .. مش مهم بقى البقية ايه لان الي ذاق حلاوة الدين مش هيبطل منها يستزيد سواء بقى مد ايده ينهل من عند حسني او خالد او بحث بنفسهم عن مصادر اخرى تزيده

بلاش كل مانلاقي طاقة نور نسدها مش هنقضي بقية عمرنا عايشين في الضلمه

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

شفت له حلقة واحده فقط وفاكره له فيه حوار لا انساه

وحده اتصلت بالبرنامج وقالت له انا ابني انسجن ظلم في قضية ملفقة اتهم بسرقة موبايل وهو ملوش علاقه بالموضوع ومستقبله ضاع و و ووانفجرت في البكاء

هي كانت مركزه ان يحصل له كل ده ليه وهو مظلوم

قاطعها مصطفى حسني وقالها

ويوسف عليه السلام دخل السجن ليه وهو مظلوم ؟

الست هديت وبطلت عياط

فقعد كمل لها عن الابتلاء وازاي ان يوسف عليه السلام مكانش هيتمكن في الارض لولا دخوله السجن وماتعرض له من الظلم

بصراحه اعجبني اسلوبه جدا وحسيت انه ماشاء الله بيتمتع بالذكاء والتمكن والقدره على الاقناع بالحجة والمنطق

عن نفسي مش متابعاه او مشفتش له برامج تانيه لاني بحس انه نسخه مفتعله بعض الشيء من عمرو خالد .. ولما كنت مش متابعه عمرو خالد اصلا بس مقدرش افوت حلقة لو بالصدفة كنت بتفرج ولقيته فقررت اني مش هتابع مصطفى حسني برضه

اجمالا وللي مش عاجبهم مصطفى حسني بصوا ياجماعه لسنة وطريقة لبسه وكلامه عشان تعرفوا انه مش موجه لنا احنا لا في سننا ولا في اسلوبنا الحياتي . . داعية شاب بيخاطب الشباب فسيبوه كده كده الشباب اصلا متعلق برموز اشد خطرا من داعيه ( متفرنج ) على حد تعبيركم

يعني لما وحده تلبس الحجاب بدري سنتين تلاته اهي وفرت على نفسها كم معاصي بتاع سنتين تلاته .. لما واحد يقعد ساعه يسمع درس ديني حتى لو مش داخل مزاجكم اهو وفر على نفسه ساعه كان ممكن يقضيها في جلسة نميمه او حتى تحشيش

واحلى مافي الدين انك كل ماتاخذ منه يزيدك تعطش للمزيد .. لو ان مصطفى حسني مش كويس او حتى عمرو خالد مش كويس فكفايه انه بيوقف الشباب دول على بدايه الطريق بيقولهم ياجماعه في حاجه حلوة في الدنيا جربوها .. بيديلهم منها قضمه .. مش مهم بقى البقية ايه لان الي ذاق حلاوة الدين مش هيبطل منها يستزيد سواء بقى مد ايده ينهل من عند حسني او خالد او بحث بنفسهم عن مصادر اخرى تزيده

بلاش كل مانلاقي طاقة نور نسدها مش هنقضي بقية عمرنا عايشين في الضلمه

لو طاقة نور لن يوجد من يريد أن يسدها وسوف تشع رغم عن الجميع

لا يصح إلا الصحيح

كم الضلالات التي توجد في كلمات عمرو خالد أو خالد الجندي أو مصطفى حسني بها من الخطورة الكثير

ويكفي كما تفضل الأخ دياب بالبحث عن الردود عليه من العلماء الأفاضل ومثله الآخرين ( عمرو وخالد ) ولن تجديهم يقولون بأهوائهم في ردودهم بل سيفندون كلامه بقال الله وقال الرسول

المشكلة أننا عوام ولا نعرف في الغالب الغث من السمين وهنا مكمن الخطر

في أول ظهور عمر خالد كنت أستمع له وإقول لمن ينتقده أكثر مما قلتي الآن ولكن عندما استمعت لشيخ كشف الأخطاء الموجوده له في شريط واحد وبدأت أراجع خلفه تراجعت عن سماعه مطلقا

في هذا المقطع مثلا أجد مصطفى حسني يصرف البنات عن لبس الملابس المثيرة للغرائز بأسلوب مثير للغرائز فليتق الله هو من يكتب له برنامجه

مصطفى حسني ما هو إلا مقدم أو مؤدي للمراد منه

أ

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

لا يصح إلا الصحيح

كم الضلالات التي توجد في كلمات عمرو خالد أو خالد الجندي أو مصطفى حسني بها من الخطورة الكثير

ويكفي كما تفضل الأخ دياب بالبحث عن الردود عليه من العلماء الأفاضل ومثله الآخرين ( عمرو وخالد ) ولن تجديهم يقولون بأهوائهم في ردودهم بل سيفندون كلامه بقال الله وقال الرسول

في أول ظهور عمر خالد كنت أستمع له وإقول لمن ينتقده أكثر مما قلتي الآن ولكن عندما استمعت لشيخ كشف الأخطاء الموجوده له في شريط واحد وبدأت أراجع خلفه تراجعت عن سماعه مطلقا

في هذا المقطع مثلا أجد مصطفى حسني يصرف البنات عن لبس الملابس المثيرة للغرائز بأسلوب مثير للغرائز فليتق الله هو من يكتب له برنامجه

يمكن حضرتك يادكتورتي الفاضلة تعرفي القصة الشهيرة

حديث جابر بن عبد الله رضي الله عنه قال : كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في غزاة ، فكسع رجل من المهاجرين رجلا من الأنصار ، فقال الأنصاري : يا للأنصار . وقال المهاجري : يا للمهاجرين . فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ما بال دعوى الجاهلية ؟ قالوا : يا رسول الله كسع رجل من المهاجرين رجلا من الأنصار فقال : دعوها فإنها منتنة ، فسمعها عبد الله بن أُبيّ فقال : قد فعلوها ! والله لئن رجعنا إلى المدينة ليخرجن الأعزّ منها الأذل . قال عمر : لو شئت يارسول الله أمرتني فضربت عنقه .. فقال : دعه حتى لايقول الناس أن محمدا يقتل أصحابه .

لا اقول ان عمرو خالد او غيره من المنافقين وحاشاي ان افعل .. احسبهم على خير ولا ازكي على الله .. ولكن الشاهد هو وجود شخص محسوب على الاسلام وشخص آخر يرى انه على خطا ويريد تقويمه وفي الخلفية طرف ثالث مش معمول حسابه من المقوم هيستغل عملية التقويم بس في انه ينتقد الاسلام ككل مش شخص واحد او اثنين ..

في القصة الراجل كان منافق فعلا وكان يستحق القتل وكان في من لديه استعداد لتنفيذ المهمه والخلاص من شر المنافق ومع ذلك رفض عليه الصلاة والسلام قتله وده ببساطه لانه مبيبصش تحت رجليه .. بيص لبعيد . .

لما كل واحد هيتصدى لفعل خير او دعوة الناس للدين ويجي واحد تاني يقف قصاده وبدال مايشد على ايده او يعمل هو صح ينبري لاثبات ان الثاني على خطأ

مش هنستفيد حاجه صدقيني غير ان الي مش على الدين هيقول ايوه هم دول المتدينين .. محدش هيتكلم في الفضائل الي قالها( شيخك ) الي ذم في عمر خالد ولكن كله هيفتكر له بس مذمة ابن خالد

كلنا دخلنا المدرسة الابتدائية وكلنا دلوقت لما نشوف المناهج الي كانت بتدرس فيها نضحك عليها ومش ممكن طبعا هنتوقف دقيقة وحده حتى نقراها تاني او نتعلم منها شيء لاننا تجاوزنا المرحلة دي وخلاص .. هل لو دكتور في الجامعه قرأ المناهج بتاعت ابتدائي دي وقال رايه فيها من انها تافهة وملهاش لازمه والمفروض محدش مننا يقراها هيبقى غلطان ؟ بالتاكيد لاه لانها فعلا مقارنة بما يفترض ان نتعلمه لا شيء .. ولكن في نفس الوقت لولا المناهج التافهة البسيطه دي مكناش ابدا قدرنا دلوقت نقرأ ونفهم ماهو اعظم

وبنفس المنطق عمرو خالد وغيره ممكن يتبعون الاسلوب البسيط في الدعوة ممكن تعتبريهم مرحلة مفيده ( للعوام ) من امثالنا لغايه مايعرفوا الطريق وبعد كده كل واحد يكمل بقى بناء على مايراه ..

رايي ان الي يشوف داعية بيدعوا بطريقة غلط بدال مايتوقف لانتقاده او يفرد له ( حلقة ) يرد فيها على كلامه ويستعدي الناس ضده انه يقوم هو بالدعوة بالطريقة الي يشوفها مناسبة ويعمل هو الي بينتقد غيره انه معملوش ..

ياريت نتفرغ شويه لتحسين صورة انفسنا بدال مااحنا بس فالحين نشوه في صور غيرنا

والكلام طبعا موجه لي قبل اي حد تاني ولبعض شيوخنا الافاضل بعد ذلك ..

تم تعديل بواسطة doha

رابط هذا التعليق

لا يصح إلا الصحيح

أ

أختي الغالية دكتورة أم أحمد

ياريت حضرتك تشرفينا في موضوع

الدعوة علم و أسلوب

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...6940&st=150

قلنا فيه إن في فرق بين العلماء و الدعاة

و الفاضل أبا عمر

قال

كل يؤخذ من كلامه و يُرَدُ عليه إلا المعصوم صلى الله عليه و سلم ..

قلنا أيضا ان الدعاة إلى الله

لو مخلصين ربنا حيكافئهم

و لو ضالين ربنا يهديهم

و لو مضلين أكيد ربنا حينتقم منهم

بس في الآخر عمرو خالد أو مصطفى حسني أو أي واحد من مشايخ السلفية بدون ذكر أسماء عشان محدش يزعل

كلهم مجتهدون

و لا يعلم نواياهم إلا الله جل و علا

{إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ مَن يَضِلُّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ }الأنعام117

{ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ }النحل125

{إِنَّكَ لَا تَهْدِي مَنْ أَحْبَبْتَ وَلَكِنَّ اللَّهَ يَهْدِي مَن يَشَاءُ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ }القصص56

{إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبِيلِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدِينَ }القلم7

و أكيد يا أختي الغالية

لما ربنا عز وجل يقول أربع مرات

و هو أعلم بالمهتدين

يبقى مينفعش بقى إن احنا نقرر مين همة المهتدين

:lol:

تم تعديل بواسطة مصرية متغربة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

يا جماعة انتم خرجتم عن الموضوع اللي طرحته مدام بوسي

هي عايزة تتكلم عن الحجاب واشكاله وحالة لبس البنات بشكل عام

مش عن مصطفي ولا عمرو خالد

رابط هذا التعليق

يا جماعة انتم خرجتم عن الموضوع اللي طرحته مدام بوسي

هي عايزة تتكلم عن الحجاب واشكاله وحالة لبس البنات بشكل عام

مش عن مصطفي ولا عمرو خالد

حضرتك عندك حق

الموضوع حلو يا بوسي ربنا يكرمك

و يكرم أي حد بيدل الناس على الخير

:)

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

هما الناس ليه بتهاجمه في اليوتيوب؟

و ليه بتأيده؟

ايه وجهات النظر للطرفين؟

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بادئ ذي بدء احب اقول انى معرفش مصطفي حسنى ده واول مره اسمعه بس ناس قلولى عليه انه كويس

انا عجبنى الموضوع نفسه الحجاب وان فى اعتقاد سائد ان اللى بيتلبس ده وكان على المانيكان الخشبي ده هو ده اللبس الشرعي وكتر خيره الراجل بيناشد فئه معينه من الشباب وهو بيدأ واحد اتنين تلاته

على فكره انا كنت بسمع للشيخمحمد0حسان ومحمدحسين يعقوب ووجدى غنيم وبعد كده لاقيتنى اتشددت فى حاجات كتير رجه انى لبست النقاب وانا مقتنعه بيه جدا م كلامهم انه فرض المهم وخصوصا محمد حسين يعقوب وللاسف الشديد قلعت النقاب لظروف خاصه جداجدا المهم وطبعا بسبب الله يرحمه ويرحمنا جميعا كلام الشعراوى المهم ربنا يرحمنا ويجعله فى ميزان حسناتنا يارب المهم بعد كده لقيت الكل بيقول عمرو خالد وازاى انخ كلامه يمس القلب اتفرجت على كذا حلقه ليه وبصراحه اللى يسمع لمحمد حسان ومحمد حسين يعقوب ولوجدى غنيم صعب جدا انه يتابع مع عمر خالد لانه عدى المرحله وخطاب العقل ليه وزى ما بقول يا جماعه عمرو خالد ومصطفي حسنى من النوع اللى بيخاطب ضعاف النفوس اللى فى اول الطريق

خلتونى اطلع من الموضوع الاساسي وهو الحجاب ولبس البنات

هل انتم متوافون معه فى هذا الزى ولا لا وما هو الزى الاسلامى الصحيح والشرعي

وهل هى العباءه الكتف ام عباءه الرأس أم انه النقاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظراكم ان شاء الله

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

بصوا يا جماعة

لما الواحد يكون عارف وهو عند النقطة البادية انه المفروض يمشي مستقيم

لو انحرف درجة واحدة بس من بتوع المنقلة

درجة واحدة

بعد نقطة البداية بشوية مش هبلاقي فرق ملحوظ بيته وبين اللي مش من غير انحراف

لكن

بعد مسافة طويلة هيلاقي انه بعد قوي

ويفضل يبعد ويبعد

نفس الكلام عن الي بيقول ان سيبوه يهدي الشباب وهو عنده اخطاء جسمية

بتلاقي في هشاشة في التفكير

عدم وجود عمق في الوعي والإداراك

اخد الأمور بسطحية

معندهوش نفس حتي يكمل كتاب كبير

كل اعتماده علي الملخصات

دنيا الملخصات اللي ملت حياتنا

ثقافة الملخصات في المدرسة انتقلت للجامعة

حتي في الشغل

بيقولك هات من الاخر

حتي لو في النص تفاصيل دقيقة هامة ممكن تفرق

هي دي مشكلتي انا كمان وكتير من جيلي

تربية عمرو خالد

وعشان كدة مش عاوزين ولادنا يبقوا زينا

خدتوا بالكوا

تحياتي

دياب

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

كلامك صحيح100% وانا معاك فى نظريه المنقله بس في ناس لما تيجي تكلمها متعرفش اى حاجه عن الدين غير انها او انه مسلم مش اكتر

ساعتها لما يجي واحد بيتكلم ببساطه وبطريقتهم هيقدروا يفهموا بس معلش لو من الاولسمعوا لبعض الشيوخ امثال من ذكرتهم هتلاقوهم يبعدوا قبل ما يقربوه لان هتبقي كل حاجه حرام كله ممنوعه فاهم قصدى

وشكرا لتعقيبك الجميل واللى انا شايفاه انه ممتاز مع فئه غير اللى بتكلم عنها

رابط هذا التعليق

خلتونى اطلع من الموضوع الاساسي وهو الحجاب ولبس البنات

هل انتم متوافون معه فى هذا الزى ولا لا وما هو الزى الاسلامى الصحيح والشرعي

وهل هى العباءه الكتف ام عباءه الرأس أم انه النقاب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

منتظراكم ان شاء الله

ما هو معروف يا بوسي اللبس الشرعي مش محتاج لف ولا دوران

لا يصف ولا يشف واضحه

من وجهه نظري ليس لبس محدد بعينه المهم تنطبق عليه الشروط والله اعلم

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

لا يصح إلا الصحيح

يمكن حضرتك يادكتورتي الفاضلة تعرفي القصة الشهيرة

حديث جابر بن عبد الله رضي الله عنه قال : كنا مع النبي صلى الله عليه وسلم في غزاة ، فكسع رجل من المهاجرين رجلا من الأنصار ، فقال الأنصاري : يا للأنصار . وقال المهاجري : يا للمهاجرين . فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ما بال دعوى الجاهلية ؟ قالوا : يا رسول الله كسع رجل من المهاجرين رجلا من الأنصار فقال : دعوها فإنها منتنة ، فسمعها عبد الله بن أُبيّ فقال : قد فعلوها ! والله لئن رجعنا إلى المدينة ليخرجن الأعزّ منها الأذل . قال عمر : لو شئت يارسول الله أمرتني فضربت عنقه .. فقال : دعه حتى لايقول الناس أن محمدا يقتل أصحابه .

لا اقول ان عمرو خالد او غيره من المنافقين وحاشاي ان افعل .. احسبهم على خير ولا ازكي على الله .. ولكن الشاهد هو وجود شخص محسوب على الاسلام وشخص آخر يرى انه على خطا ويريد تقويمه وفي الخلفية طرف ثالث مش معمول حسابه من المقوم هيستغل عملية التقويم بس في انه ينتقد الاسلام ككل مش شخص واحد او اثنين ..

في القصة الراجل كان منافق فعلا وكان يستحق القتل وكان في من لديه استعداد لتنفيذ المهمه والخلاص من شر المنافق ومع ذلك رفض عليه الصلاة والسلام قتله وده ببساطه لانه مبيبصش تحت رجليه .. بيص لبعيد . .

لما كل واحد هيتصدى لفعل خير او دعوة الناس للدين ويجي واحد تاني يقف قصاده وبدال مايشد على ايده او يعمل هو صح ينبري لاثبات ان الثاني على خطأ

مش هنستفيد حاجه صدقيني غير ان الي مش على الدين هيقول ايوه هم دول المتدينين .. محدش هيتكلم في الفضائل الي قالها( شيخك ) الي ذم في عمر خالد ولكن كله هيفتكر له بس مذمة ابن خالد

كلنا دخلنا المدرسة الابتدائية وكلنا دلوقت لما نشوف المناهج الي كانت بتدرس فيها نضحك عليها ومش ممكن طبعا هنتوقف دقيقة وحده حتى نقراها تاني او نتعلم منها شيء لاننا تجاوزنا المرحلة دي وخلاص .. هل لو دكتور في الجامعه قرأ المناهج بتاعت ابتدائي دي وقال رايه فيها من انها تافهة وملهاش لازمه والمفروض محدش مننا يقراها هيبقى غلطان ؟ بالتاكيد لاه لانها فعلا مقارنة بما يفترض ان نتعلمه لا شيء .. ولكن في نفس الوقت لولا المناهج التافهة البسيطه دي مكناش ابدا قدرنا دلوقت نقرأ ونفهم ماهو اعظم

وبنفس المنطق عمرو خالد وغيره ممكن يتبعون الاسلوب البسيط في الدعوة ممكن تعتبريهم مرحلة مفيده ( للعوام ) من امثالنا لغايه مايعرفوا الطريق وبعد كده كل واحد يكمل بقى بناء على مايراه ..

رايي ان الي يشوف داعية بيدعوا بطريقة غلط بدال مايتوقف لانتقاده او يفرد له ( حلقة ) يرد فيها على كلامه ويستعدي الناس ضده انه يقوم هو بالدعوة بالطريقة الي يشوفها مناسبة ويعمل هو الي بينتقد غيره انه معملوش ..

ياريت نتفرغ شويه لتحسين صورة انفسنا بدال مااحنا بس فالحين نشوه في صور غيرنا

والكلام طبعا موجه لي قبل اي حد تاني ولبعض شيوخنا الافاضل بعد ذلك ..

سأحاول الأختصار

وجود طرف ثالث متربص لا يعني أبدا ترك المخطيء سواء كان متعمدا او جاهلا يسير في خطاه لأن هذا الخطأ يضل به الكثيرون

ممن يخدعون به ولا يعلمون أنه على خطأ أو لأن كلامه وافق هوى في أنفسهم فارتاحوا لرأيه وستكانوا به وظنوا أنهم فعلوا ماعليهم فالكثيرون يجيدون خداع أنفسهم وليس مقولة (علقها في رقبة عالم واخرج سالم ببعيدة)

ليس لي شيخ معين وحتى لا أتذكر اسم هذا الشيخ ولكن شيخي من يقول لي بقال الله قال رسول الله أي كان لونه وجنسه وبلده

حاول المشايخ الكرام الاستفاده من ظاهرة عمرو خالد وأكيد غيره لصالح الدعوة نظر ا لأن الإقبال كان كبيرا عليه وعرضوا عليه مراجعة المادة الشرعية التي يقولها سرا وأعلموه خطورة ما هو عليه لكنه أبى ،لم يفعل ذلك من يسميهم البعض مشايخ السلفية فقط بل فعله أيضا الداعية وجدي غنيم و غيره ألح عليه في مقابلته وضرب له مواعيد أخلفها جميعا حتى اضطر لعمل بيان بعنوان إلى الضال المضل عمر خالد وهو على النت

عنده استهانة عجيبة بخطأه اضطر الأزهر لتذيره بعد أن كثر خطأه في قراءة القرءاتن بطريقة فجة وحظر شرائط له بسبب ذلك ( كيف لمثله أن يفسر القرءان )

عموما عمرو خالد نجمه آخذ في الأفول ولذلك على مايبدو قدم نجم آخر

خطورة هؤلاء تكمن في أنهم يلمعون و يقدمون على أنهم يقدمون الدين في وسطيته بعيدا عنن ما يسمونه التشدد في الدين

فالأولى بمن لا يستطيع أن يلتزم بالرأي الذي يقول له بقال الله قال الرسول أن يعترف بتقصيره وعدم استطاعته ويطلب من الله العون فهو على خير ما دام على ذلك

أما أن يتهم من يقول له بقال الله وقال الرسول بالمتشددين وغير ذلك فلا أدري حقيقة من يتهم ؟

مسألة أخذ الدين على مراحل أنا شخصيا لا أقتنع بها لأنه قد يقننع من يقع في ذلك بما هو عليه بل ويصعب إقناعه بغيره

ولذلك يهتم المشايخ الكرام بالتصحيح والرسول صلى الله عليه وسلم ظل يصحح العقيد ويرسي قواعدها الصحيحة 13 عاما

في مجال حفظ القرءان أصعب الناس استجابة لتصحيح القراءة هم الذي حفظوا بنطق خطأ أما غيرهم فستجابتهم سريعة

عموما أرى هؤلاء حواجز توضع عمدا أو بغير عمد في طريق العاملين في المجال الدعوي كلما جدوا في المسير وجدوا أمامهم هذه الحواجز فيقفوا ليزيلوها

في مسابقة جاء هذا السؤال

من أشد خطرعلى الإسلام ؟

1- القنبلة النووية الإسرائلية

2- جمال البنا

3- زكريا بطرس

إجابتي هي جمال البنا الذي يقدم على أنه المفكر الإسلامي الكبير

هذا اختصار شديد لرأي

وكما يقولون الاختلاف في الرأي لايفسد للود قضية

إلى العزيزة أم عمرو سامحيني

إن كنت خرجت على الأقل من وجهة نظرك عن الموضوع

وأرجو أن يتاح لي رد آخر إن شاء الله

الفاضلة متغربة مصرية

قرات عدة مداخلات في موضوع الدعوة علم وأسلوب وما قرأته لك متفقه معك فيه تماما والحقيقة دخولي قليل جدا لظروف خاصة أرجو أن ييسر الله لي المشاركة فيه

على سفر وأسألكم الدعاء

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

عاوزه ارد على حضرتك يادكتوره بس اتمنى لو الادارة تفصل المداخلات الخاصه بالدعاة الجدد في موضوع مستقل عن موقف الملتزم من الدعاة

هرد عليكي هناك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

في مسابقة جاء هذا السؤال

من أشد خطرعلى الإسلام ؟

2- جمال البنا

3- زكريا بطرس

هذا اختصار شديد لرأي

وبما ان الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضيه

فأنا رأيي ان الشيخ الحويني و الشيخ محمد حسان اشد خطرا على الاسلام من الثلاثة المذكورين اعلاه و لنفس السبب الذي ارفقته الدكتوره لاختيارها جمال البنا

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

في مسابقة جاء هذا السؤال

من أشد خطرعلى الإسلام ؟

2- جمال البنا

3- زكريا بطرس

هذا اختصار شديد لرأي

فأنا رأيي ان الشيخ الحويني و الشيخ محمد حسان اشد خطرا على الاسلام من الثلاثة المذكورين اعلاه و لنفس السبب الذي ارفقته الدكتوره لاختيارها جمال البنا

الاثنان ..علماء افاضل

و رد حضرتك يدل على انك متابع غير جيد لانه لا يجوز وضع الاثنان فى سلة واحدة

لان اراء الشيخ حسان تختلف فى احيان كثيرة عن اراء الشيخ الحوينى الذى اختلف معه كثيرا

ولكن هذا لا ينفى كونه من الشخصيات المحترمة

اما الشيخ حسان من الشخصيات المستنيرة بعض الشىء

وتجد ذلك فى فتوى البنوك مثلا الرجل فى المجمل لم يحرمها وانما اباح البنوك الاسلامية لظروف المسلمين و ظروف الحياة

طالما ان المسلم لا يستطيع ان يتاجر او يشغل امواله بنفسه........حتى لو كانت البنوك الاسلامية اسمية ...فقد قال حينها تكون قد اعذرت لدى الله

-----

المجمل ان الاثنان كلاهما علماء افاضل ولا يجوز ان نخطىء فى حقهم.......لان لحم العلماء على ما اسمع مر

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

في مسابقة جاء هذا السؤال

من أشد خطرعلى الإسلام ؟

2- جمال البنا

3- زكريا بطرس

هذا اختصار شديد لرأي

لأ هنا يُفسد يا زهيري ويبوظ ويخرب الدنيا

يا ريتنا نوصل شعره في رأس هؤلاء العلماء المحترمين

وما أجمل الخطر إذا كان متمثلاً في مثل هؤلاء

خلي بالك يا زهيري ... إنت صاحبي وأخي ... صح ؟

لكن نصيحة .. إنت نزلت برجلك في مستنقع الخلاف والاختلاف لمجرد الاختلاف وللأسف ليس مبنياً على أي علم ديني أو حتى دنيوي ...

يعني نفسي أسمع منك مثلاً .. والله من خلال دراستي الطويلة لعلم الحديث أو الفقة والشريعة ... أستطيع ان اقول أني اختلف مع العالم الفلاني والشيخ العلاني ...

لكن كدهو من غير أساس بتختلف وتشجب وتندد بجميع أراء المشايخ حتى مش رأي واحد مثلاً ولا رأيين ؟؟؟؟؟؟؟!!!!

ولم أكن مخطئاً عندما حذرتك من قبل بإنك دخلت مرحلة القلم الاحمر اللي هاتعدل فيه القرآن على هواك

وها أنت فعلتها ... للأسف كنت مشغول جداً ومسافر وقرأت لك مداخلة من اسبوعين تقريباً وصفت فيها الجزية التي من المفروض أن تُفرض على اليهود والنصارى الذين تحت الحكم الإسلامي ووصفتها بالنص الصريح تهكماً منك بإنها " فِردة "

الفردة دي زي ما احنا عارفين اللي بيفرضها البلطجية والصيع على الغلابة وبيقلبوهم يي الرايحه والجاية

وبالتالي مسكت إنت قلم احمر وشطبت أية مهمه في القرآن بتقول

"قَاتِلُوا الَّذِينَ لاَ يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلاَ بِالْيَوْمِ الآخِرِ وَلاَ يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلاَ يَدِينُونَ دِينَ الحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الكِتَابَ حَتَّى يُعْطُوا الجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ " .... سورة التوبة

ده غير عشرات الأحاديث النوبية الصحيحة

وبالتالي إنكار أية قرآنية أو التهكم عليها .... ده كُفر وخروج من الملة

أقولها تاني ... كفر وخروج من الملة

معليش ده مش في موضوع الحجاب لكن الشيء بالشيء يُذكر

ونصحية أخرى .. خليك بقى في موضوعات الموسيقى والأفلام على الاقل دي ما فيهاش كُفر ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...