اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عمار يامحاورات المصريين

SANAA

Recommended Posts

تضطرني الظروف ان اجلس امام الكمبيوتر لمده طويله في بيتي ولانني احب ان اقرأ اكثر من الكتابه فمعظم الوقت بأحب ادعبس في المنتديات العربيه معظمها اعجب به والبعض اجده تافه وهكذا يعني بااحاول اعرف افكار الشباب في مصر وبحس انني موجوده مع اهلي لان المنتديات تجمع شخصيات مصريه وعربيه مختلفه

كانت المحاورات المصريه اول منتدي اتعرف عليه وشدني معظم كتابه لدرجة انني بأحس انني اعرفهم كلهم وبحبهم كلهم علاقتي بمنتدي المحاورات بدأ من تقريبا 3 سنوات

بيني وبين نفسي احببت كثيرمن قواعدوقوانين المنتدي وكرهت بعضها ولكني اليوم وانا اتصفح بعض المنتديات التي كنت احبها ولكن كان لي بعض التحفظات علي بعض الالفاظ في الكتابه ولغة الشتائم مع البعض ولكني كنت انظر الي المضمون

المهم اليوم بالصدفه اول مره ااخد بالي ان هذا المنتدي فيه باب اسمه الثقافه الجنسيه اتخضيت ولكن رجعت نفسي وقلت يمكن دي ناس مثقفه ليه لا بيفيدوا الناس المهم دخلت علي هذا الباب وعينك متشوف الا النور اي ده الي هذا الحد تحرر الناس والشباب في بلدنا العربيه واين الحياء في الكلام واين الحدود في السؤال المهم اللي بيرد عليهم منهم فيهم وهم غير متخصصين يعني ثقافه مفيش ثقافه دا كل واحد بيقول رائيه صح غلط مش مهم اترعبت واول مره احس ان اولادنا في خطر

ولم اجد كلمه اقولها غير عمار يامحاورات المصرين واجدع سلام وتحيه لكل عضو فيها من غير مجامله وربنا يبارك فيكم كلكم

تم تعديل بواسطة SANAA

عيوبي، إنْ سألتَ بها، كثيرٌ، وأيُّ النّاس ليسَ له عُيوبُ؟

وللإنسان ظاهرُ ما يراهُ، وليس عليه ما تُخفي الغيوبُ

يجرّونَ الذيولَ على المخازي، وقد مُلئتْ من الغِشّ الجُيوبُ

وكيفَ يصولُ في الأيام ليثٌ، إذا وَهَتِ المخالِبُ والنُّيوبُ؟

رابط هذا التعليق

دي نعمة من ربنا بأن يكون هناك إحترام متبادل بين اعضاء مجتمع أو بيئة ما مما ينعكس على اسلوب حوارهم حتى وإن إختلفوا فلابد ان يكون هذا الإختلاف داخل إطار الإحترام ...

وأيضاً ما يميز منتدانا - ووالله العظيم دي حقيقة مش مجاملة - هو التفاعل بين الأعضاء والحيوية ... يعني أنا بأشوف منتديات كتير وبأكون مشترك فيها لكن تلاقي الموضوع ماتحركش من شهرين تلاتة وأوقات كتير جداً بأشك في جهاز الكمبيوتر عندي وأقول هو متجمد ليه كده ؟ معقول فه مواضيع لسه ماترضش عليها من يناير مثلاً ... فتلاقي ده بيصيب الأعضاء بالإحباط سواء اللي كتب الموضوع أو اللي عايز يرد او يكتب تعليق ...

وبعد إذن أخويا محبط .. ففي إحدى إتصالاته بي وكانت الأسبوع الماضي .. قال كلمه جميلة قوي ... فبيقولي إن أحلي حاجة بيحبها في منتدى المحاورات أنه بيشجعه على الكتابة لوجود هذا التفاعل من الاعضاء حتى اللي بيختلفوا معه في أفكاره وطروحاته وده بيدفعه انه يكتب اكتر وأكتر - لدرجة أنا ساعات بأقول لنفسي " يا واد يا س س هو محبط بيكون مجهز المواضيع اللي مابيقلش طولها عن 3 متر دي على جهازه وبعدين بيعمل قص ولزق .. ولا دي فتوحات من عند ربنا ولا إيه بالظبط " ؟-

ده العبد لله يوم ما بأفكر في موضوع لازم اجهز له الأول وأروح أكل اكله كويسه .. وأستعد نفسياً للهجوم والدفاع والأوفرات العالية ...

بس هي دي الفروق الفردية ... حاجة بتاعت ربنا :)

زي سناء مثلاً أهي مش مشتركة من يونية 2003 يعني حوالي سنة لكن لسة بدبورة واحده .. يعني Junior Memeber وعدد مشاركاتها 45 وكأنها بتطبق مثل اللي ما يشتري يتفرج .. هاتشتري يا ست سناء : لأ يا عم هانتفرج ...

أنا بأهزر معاكي إوعي تزعلي ..

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

أنا بأهزر معاكي إوعي تزعلي

انا لو زعلت من الدنيا كلها مقدرش ازعل منك ولا ازعلك

زي سناء مثلاً أهي مش مشتركة من يونية 2003 يعني حوالي سنة لكن لسة بدبورة واحده .. يعني Junior Memeber وعدد مشاركاتها 45 وكأنها بتطبق مثل اللي ما يشتري يتفرج .. هاتشتري يا ست سناء : لأ يا عم هانتفرج
...

لا... بس انا ماشيه بمبدأ ان لم تقل خيرا فالصمت احسن

عيوبي، إنْ سألتَ بها، كثيرٌ، وأيُّ النّاس ليسَ له عُيوبُ؟

وللإنسان ظاهرُ ما يراهُ، وليس عليه ما تُخفي الغيوبُ

يجرّونَ الذيولَ على المخازي، وقد مُلئتْ من الغِشّ الجُيوبُ

وكيفَ يصولُ في الأيام ليثٌ، إذا وَهَتِ المخالِبُ والنُّيوبُ؟

رابط هذا التعليق

انا كمان عامل زى النحلة ومشترك فى منتديات كتير

والمنتدى الجميل دة لة تاثير كبير وهحكى حاجة حصلت وبجد تثبت ان شبابنا كويس بس مش لاقى والكلمة الحلوة ممكن تكون فى اى منتدى

مثلا جالى اعلان على ايميلى لمنتدى اسمة سكساوى ( اسمة كدة )

ودخلت وبدور لقيت فية باب اسمة القلم الساحر

لقيت رجبيات ساخرة منقولة ومكتوب مقتبسة من احلى منتدى

ومنهم موضوع حسنين فى السفارة وكان مسجل اعلى نسبة مشاهدة حتى اعلى من مواضيع الهلس اللى الشباب بيدور عليها

رابط هذا التعليق

أختنا العزيزه سناء ...

أفكرك بموقف يمكن أنتي نفسك تكوني مش فاكراه ... أفكرك بأول مداخله ليكي ... كانت دعواتك ليا بالشفاء أيام كنت في المستشفى وبعد مارجعت البيت ودخلت المحاورات وقريت دعوات أخواتي وإخواتي هنا لقيت دعواتك وسطهم وقلت سبحانك يارب آدي أنسانه عمري حتى ماأتناقشت معاها في موضوع ولا حتى جاملتها في مناسبه وبتدعيلي

وساعتها عرفت أن المحاورات دي مش منتدى على النت لكن دا بيت وأهل وعيله حتى من غير مانشوف بعض ويمكن عمرنا ماحنشوف بعض كلنا لكن أحساسنا ببعض وقربنا من بعض حتى لما نختلف وساعات نتخانق بس في الآخر فعلا بنفضل أهل وبنحب بعض جدا كلنا وبنحترم الصغير والكبير

ربنا يديم علنا نعمة المحبه ويخلينا جميع أهل دايما

القسوة أن ألقاك غريبا ... في وطن ناء عن وطنك

والأقسى غربة أنفاس ... بين الخلان وفي أهلك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...