اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

اثر النشأة في مجتمع خليجي على نظرتنا لمصر .. وعلينا كمصريين

doha

Recommended Posts

وانا وجهة نظري ليست تخصني انا فقط انا واي واحد عاش طفولته بره مصر هيقول كده وانا ليا صحابي كده انتهى بهم المطاف يا ف الخليج يا في كندا

والناس واضحه مع نفسهم نزلوا لقو بلدهم بتدي ابو 50% اكتر من الطبيب اناشايف ده وما اظنش ان حد يقدر ينكره ان ابو حديد هو اللي ماشي ف البلد وكلنا عارفين ده

ومازلت اصر هل ف حد طلع الامارات ولا السعوديه ولا الكويت وهو شارب حاجه هل حد كان مخطوف وانهم خدروه وخدوه الكويت

اللي مشتاق يرجع وبدون عنتريات ومناقضة للذات الصراحه حلوة

مهندس هيرو انا برده افتكرت ان الكلام موجه ليا وخصوصا عند ذكر كلمة

سواء بقى يترحم على ايامها .. او يقارن بينها وبين مصر .. او يذكر قد ايه الحياه فيها منظمه ومرتبه سواء كان للامر علاقه بما نتحدث عنه او لم يكن ..

تعرفي يا مدام ضحي الطبيب الباحث بياخد كام ؟ 340 جنيه في الشهر

ممكن ياخد جنيه بدل نباطشية اه والله جنيه واحد مصر 1 باوند هههههههه يعني مايكفيش ساندويتش فول من عند جاد وهو سهران

تعرفي الدكتور ده لو فيه تفتيش من المحافظة بيتعمل فيه ايه اقل واجب؟ بيتحول للتحقيق واحيانا بدون سبب واضح

تعرفي دكتور الجامعة في مصر بياخد كام؟ 1200 جنيه

عايز اسألك سؤال يامهندس هيرو : أمال لو اتعرضت للتعذيب في وطنك هاتقول ايه؟ :sad:

فعلا معاك حق المشكلة ليست في الوطن انما يجب الفصل بين الوطن والحكومة

علي سبيل المثال لا الحصر مدينة الشيخ زايد

يا أخي انا باستغرب فعلا من عدم القدرة علي اتخاذ القرار الذي يميز كثير من المصريين لدرجة انه يشعرك بكذب كل كلمة يقولها يعني علي رأيك لو انت مشتاق اوي لمصر ماتنزل هو حد حابسك في الخليج ؟!

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

• الردود 54
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

. هل فعلا البعض منا بيكره مصر وبيحب بلاد تانيه عشان الاولانية فعلا وحشه والثانيه تستاهل تنحب ولا لمجرد انه ( اتربى على كده ) ؟

الموضوع بيفكرنى بصديق لى كان له ام من الرضاعة بالاضافة بأمه من النسب ,,

امه من الرضاعة كانت تحبه كثيرا وتعطف عليها وتعتبره ابنها الحقيقى , وهو كان دوما يحن اليها ويستشارها فى كل اموره

لدرجة ان امه الحقيقة كانت تغار منها وتعتب على ولدها بأنه المفروض يكون انتمائه لها وحدها بحكم الامومة الحقيقة .

وبالرغم من قسوة امه الحقيقة عليه احيانا ,وطيبة وحنان امه من الرضاعة الا انه ظل يحبهما سويا ويودهما بالتساوى .

فلا يقدر ان يتخلى عن امه بحكم الامومه بالرغم مابها من جفاء وقسوة ولا يقدر ان ينسى امه من الرضاعة لما لها من فضل عليه .

كذلك من نشأ فى بلد غير وطنه , فلن يقدر ان يتخلى عن جزوره بالفطرة ويحزن ويفرح بحزنها وفرحها وأيضا يغار على البلد الذى نشأ فيها .

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

بسم الله والصلاه والسلام ع أشرف الخلق سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والسلام ..

في البداية : كل اللي هقولة يعبر عن وجهة نظري الشخصية ولا مجال فيها للتعميم وإنها تعبر عن نظرتي الشخصية فقط ..

بسم الله الرحمن الرحيم ..

والدي كان يعمل بالكويت حتي سنة 90 بالظبط .. وقرر ساعتها انه ينزل ياخدنا انا ووالدتي ونعيش معاه هناك .. لكن حصلت ظروف كلنا عرفناها وهي الحرب .. وساعتها قرر أنه يستقر في مصر ..

بعد ما تخرجت رجعت بذاكرتي ورا وقولت ( الحمد لله إني إتعلمت في مصر ) .. ودي ميزة مقدرش أنكرها إننا إتعلمنا كويس

المهم .. أيام الجامعة كنا عبارة عن 3 أفراد أصحاب جدا ً ,, انا وواحد منهم كان عندنا رغبة شديدة أننا نخلص ونشوف أي عقد ونسافر برة مصر والتالت اتجوز ومستقر في مصر حاليا ً دا مفيش معاه مشاكل .. المهم بعد ما خلصنا صاحبي فعلاً سافر السعودية ..

وأنا خدتني الشجاعة في لحظة تجلّي وقولت مصر دي أمي ومش هسيبها وهيا أوّلي بيا ومحيت تماما ً فكرة أني أسافر برة مصر ..

ولازم أجرب الشغل في مصر الأول لعل وعسي يكون أفضل من برة .. إشتغلت فعلاً والحمد لله ..

لكن إتخنقت من (( مفيش تقدير للكفاءات )) ياعني اللي شغال زي اللي مش شغال .. مرتبات عقيمة مبتكفيش حتي مواصلات ..

وحسيت أني عمري ممكن يضيع هدر دون اي إستفادات مادية ولا إجتماعية وحياه كريمة نضيفة ..

مع العلم أني بعتبر الفترة من ( 21 إلي 30 سنة ) هيا فترة تكون فيها أو لا تكون !! فقولت حرام أضيع شبابي في مصر .. بلد تانية أولي بيها ..

كلمت صاحبي بالسعودية أسأله عن الظروف هناك والحياه والعيشة .. قالي ان الوضع مش كويس والحياه خنقة ومفيش روح ولا حلاوة مصر واللمة والعيشة وقعد يمدّح فيها .. وقالي المصريين معاملتهم مع بعض هنا زي الزفت وكسفونا ..

ساعتها قولت : ياعني إللي قاعد في مصر مش مرتاح .. واللي برة مصر بردة مش مرتاح !!

العيب بقا في مين .. يمكن ظروف كل واحد هيا السبب .. رغبة كل واحد شاب فينا في بداية حياته أنه عايز يعف نفسة ويتجوز وصعب بل مستحيل من وجهة نظري أنك تعرف تبني مستقبلك في مصر .. دا يمكن يكون السبب .. البحث عن لقمة العيش دون النظر لحياه كويسة بردة ممكن يكون دا السبب .. البحث عن حياه وعيشة أفضل دون النظر للماديات برده دا ممكن يكون السبب

تختلف الأسباب حسب بيئة وظروف كل شخص فينا .. لكن مهما كان السبب فالرغبة واحده وهي البعد عن مصر والسفر خارجها !!

فكرت فعليا ً في السفر والحمد لله سافرت .. شعرت بالخزي والعار كوني مصري فعلاً وذلك لتصرفات بعض المصريين هناك ..

معاملة غير محترمة من مصريين مع مصريين زيهم (( إرجع لموضوع فنون التعامل مع الآخرين وأقرأ قصتي المريرة في التعامل مع المصريين بالغربة .. موجود بقسم الموضوعات الجادة )) ..

نرجع لموضوعنا .. شعرت بالخزي والعار كوني مصري وأحمل جواز سفر مصري .. من تعاملات بعض المصريين الغير محترمين وسلوكياتهم ..

ونظرة الأجانب واصحاب العمل لينا .. كنت بشوف في عيونهم جملة ( المصريين بيقطعوا بعض علشان كل واحد يوصل علي كتاف التاني )

كان مين السبب في دا .. إحنا كأشخاص ولا دا كان سبب غير مباشر وتوابع تصرفات الحكومة بتاعتنا وتعاملها معانا ..

لكن كنت بغير ع مصر جدا ً رغم أني لي بعض التحفظات عليها لكن قولت هيا زنبها اية ..

بلدنا فيها خير بلدنا كويسة مش وحشة بس العيب في حكومتنا .. لقيت كلة هاجم مصر ( مصريين وأجانب ) ..

شوفوا بنوا جدار عازل شوفوا مبارك عمل اية شوفوا الإعتقالات شوفوا شوفوا شوفوا ..

ولو نظرنا للأسباب والتحفظات دي لوجدناها نابعة من تصرفات المسئولين الذين لا يخافوا الله لوجدناها نابعة من حكومتنا للشعب ..

زهقت وكرهت مصر والمصريين أكتر وأكتر ..

وقولت لو بلدنا كانت وفرت لينا شغل وقدّرت الكفاءات اللي فيها ووظفتهم صح .. كان زمان حالنا دلوقتي غير الحال ..

العلماء والدكاترة والمهندسين والمدرسين ودكاترة الجامعات وكل الفئات دي اللي عندهم خبرة وكفائة وسابوا مصر وإستضافتهم دول تانية عندها ( علشان عندهم تقدير كفاءات ) مش هقول عندها إمكانيات .. لا ... لان مصر فيها إمكانيات بس كل مسروق ومنهوب .. لو كانت الناس دي إشتغلت في مصر كان زمان حالنا إية دلوقتي ..

لو الحكومة بتراعي الله ومفيش سرقة ولا فساد في مصر كان حالها هيبقي إية ..

لو مفيش حاجة اسمها واسطة ولا رشوة .. كان زمان مصر حالها اية دلوقتي ..

عوامل كتير جدا ً دفعتنا اننا نسيب مصر ونعيش براها .. مش علشان بنكرهها .. علشان هيا طردتنا مش إحنا اللي سبناها ..

هيا اللي قالت لينا اطلعوا برة ..

لو كنت بقول انا بكره مصر فبكره حكومتها .. والدي الله يخليه ويديه طولة العمر ( قولوا آمين ) قالي يارب ربنا يصلح حالك وتشتغل شغلانة كويسة برة مصر طبعا ً ..

وتستقر هناك وتاخد إخواتك ومترجعوش تاني هنا أبدا ً وسيبني انا ووالدتك أهي كلها ايام ونقابل وجه كريم ..

مش عارف كلامة صح ولا لأ .. بس أكيد صح هرجع مصر أعمل اية بلاش نقول كفاية الروح والعيشة والناس الطيبة ومصر بلدنا والأهل والقرايب والأصحاب والكلام اللي مش هيأكلنا عيش دا ..

وحشك أهلها وحشك ناسها وحشك أكلة من إيد والدتك وحشك صحابك إنزل أجازة إقعد زي ما تقعد لحد ما تزهق ..

وهتزهق وتبقي ترجع تاني .. انما تكمل وتستقر صعب !!

اللي عاش برة مصر وأتأقلم وشاف وضع غير الوضع .. صعب أوي إنه يستقر جواها .. هتصرف ع ولادك وبيتك إزاي وانت في مصر ..

هل مهما إشتغلت هنا كنت هتعمل اللي عملته برا مصر .. هتركب عربية زي اللي كنت راكبها هناك ..

مهما كنت وصلت وإعتليت أعلي المناصب في وظيفتك وبنيت ليك كيان كبير هناك هتنزل مصر هتبدأ من الصفر !! انته نفسك بعيدا ً عن الماديات والخياه الكريمة والنضيفة أنته نفسك من جواك هتستحمل دا ..

كيانك اللي تعبت سنين وسنين وقعد تبني ووصلت لمنصب كبير كل دا هتضيعة .. وياريت هتلاقي مقابل يستاهل علشان دا كلة ..

هل هتلاقي مشروع كويس ممكن تعملة .. هيكسبك قد اية وقول هيكلفك قد اية .. وهتفتحه فين .. وهيخدم اي قئة من فئات الشعب .. ولو حاولت تفتح صدقني هتكون ع الأقل راشي عايز ترشي دا وترشي دا علشان تخلص مصالحك وتخلص ورقك ..

يا جماعة وأقسم بربي مصر مبقاش لينا فيها مكان .. كل يوم الوضع بيكون أسوأ من التاني .. حتي لما سبناها وهيا في حالها واحنا في حالنا سفارتنا برة حد يقولي كدة السفارة في أي بلد كانت عملت لينا اية عاملتنا إزاي ..

السعودية مثلا ً مهو كل يوم مشاكل مع عمال وموظفين مصريين حد فيهم راح للسفارة والسفارة نصفتهم !!

بكل أسف لأ وهنفضل طول عمرنا كدة .. مصر بتاعت زمان ماتت وإنتهت .. إنزل الشارع كدة وشوف وجوه وتعبيرات الناس ع وشوشهم هتلاقي الناس قرفانه .. جربواها والله انزلوا مرة الشارع واتفرجوا ع وشوش الناس هتحسوا قد اية مصر قست علينا كلنا ..

زنبنا اية .. مش عارف ..

موضوع هكمل حياتي فين بالنسبة ليا .. هكملها في اي بلد تانية غير مصر بتقدّر كفاءه كل شخص بيشتغل .. يكون فيها عيشة كريمة وحياه أفضل .. أولادي إن شاء يتربوا في بيئة افضل ومع ناس أفضل ..

مش هقول اني هطبّع بطباع البلد اللي هكون فيها ولا هعوج لساني واتكلم سعودي ولا ألبس الجلابية والعقال .. لا هاخد الحاجات الحلوة اللي اتربيت عليها في مصر وأطبقها وأربي بيها ولادي ..

وهقولهم مصر جميلة يا أولادي الاعزاء وأخليهم يتفرجوا عليها من فوق مش من تحت !!

ولما يكبروا إن شاء الله يبقوا يقرروا يعيشوا فين ...

إدعولي بقا إتجوز وأخلف wst::

تحياتي لكم جميعا ً وأتمني لكم عيشة هنيئة وحياه افضل في اي مكان أنت تختارة ..

وآسف ع الإطالة .. أو تغيير مسار الموضع .. لكن كان لابد من إبداء وتوضيح وجهة نظري في هذا الموضوع الهام ..

:sad:

-------------أخوكم في الله-----------

-------------عماد حمدي-------------

--------------Omda2006--------------

تم تعديل بواسطة omda2006
رابط هذا التعليق

الفاضلان هيرو هيرو و الغريب ..

على كل حال مداخلتك في الموضوع اثرته بكل تاكيد فهي نموذج صارخ عن الي بتكلم عنه بدليل ان موضوع مفتوح عن مصر تشارك فيه بقصيده حب في الكويت !!

على كل حال بعتذر اخي الفاضل لو موضوعي ضايقك واتقبل من حضرتك اقتراح ماتراه مناسبا للحذف من الموضوع بحيث ميكونش فيه اي اشاره ليك او تشابك مع خيوط حياتك الواقعية ..

سيدتي انا لا اقصد مدح او حب انا اذكر وقائع حصلت والترايخ يشهد عليها واسالي اي حد عن الكويت قبل سنة 90 وموضوع تعويضات الخليج الك عارفه وموضوع ان مصر اضاعت حقوقنا الكل عارفه

وانا بقول بلدي وبحبها ولكني كاره وبدعي كل يوم ع نظامها

ابسط شيئ هل المصري ف تقييمه زي الاردني ولا اللبناني

فاهمين يعني ايه اردني الاردن وهي بلد لا يوجد فيها مصادر دخل

بحلم باليوم اللي يتقال ده شركة كلها مصريين وبيعينوا بعض

اظن شركات لا داعي لحصرها هنا ف السعودية حكر ع اناء جنسية معينه ولا داعي للذكر

انا بتكلم عن الطفولة الي عيشتها واان ارى انها لم تكن سيئة ابدا وانا بكرر الكويت غير السعوديه

عشان ما اظلمش حد وانا لا اتجمل ولا امدح بلد انا بكرر اني بذكر واقع شخصي نتفق او نختلف فيه

وكما ذكرت ليس مهم من هو الشخص ولكن انا مبدئي take it or leave it

عشان كده مبحبش اي حد يتشكى مش عاجبك بدو الخليج سيبهم انا راجل عملي زي ما بيقولوا راجل ديجيتال زي حكومتنا البهية " صفر او واحد"

وعموما الاختلاف ف وجهات النظر يثريها ويزيدها

واتمنى ان اسمع تجارب من اخوة اعضاء كانوا عاشوا بره مصر ونتكلم بصراحه

وبكرر كلنا بنحن للماضي ايا كان حلو او وحش لانه فيه حنين وشوق

رابط هذا التعليق

بسم الله والصلاه والسلام ع أشرف الخلق سيدنا محمد عليه افضل الصلاه والسلام ..

لكن إتخنقت من (( مفيش تقدير للكفاءات )) ياعني اللي شغال زي اللي مش شغال .. مرتبات عقيمة مبتكفيش حتي مواصلات ..

وحسيت أني عمري ممكن يضيع هدر دون اي إستفادات مادية ولا إجتماعية وحياه كريمة نضيفة ..

تختلف الأسباب حسب بيئة وظروف كل شخص فينا .. لكن مهما كان السبب فالرغبة واحده وهي البعد عن مصر والسفر خارجها !! المصريين بيقطعوا بعض علشان كل واحد يوصل علي كتاف التاني )

العلماء والدكاترة والمهندسين والمدرسين ودكاترة الجامعات وكل الفئات دي اللي عندهم خبرة وكفائة وسابوا مصر وإستضافتهم دول تانية عندها ( علشان عندهم تقدير كفاءات ) مش هقول عندها إمكانيات .. لا ... لان مصر فيها إمكانيات بس كل مسروق ومنهوب .. لو كانت الناس دي إشتغلت في مصر كان زمان حالنا إية دلوقتي ..

لو الحكومة بتراعي الله ومفيش سرقة ولا فساد في مصر كان حالها هيبقي إية ..

لو مفيش حاجة اسمها واسطة ولا رشوة .. كان زمان مصر حالها اية دلوقتي ..

لو كنت بقول انا بكره مصر فبكره حكومتها .. والدي الله يخليه ويديه طولة العمر ( قولوا آمين ) قالي يارب ربنا يصلح حالك وتشتغل شغلانة كويسة برة مصر طبعا ً ..

وتستقر هناك وتاخد إخواتك ومترجعوش تاني هنا أبدا ً وسيبني انا ووالدتك أهي كلها ايام ونقابل وجه كريم ..

وهتزهق وتبقي ترجع تاني .. انما تكمل وتستقر صعب !!

هل مهما إشتغلت هنا كنت هتعمل اللي عملته برا مصر .. هتركب عربية زي اللي كنت راكبها هناك ..

هل هتلاقي مشروع كويس ممكن تعملة .. هيكسبك قد اية وقول هيكلفك قد اية .. وهتفتحه فين .. وهيخدم اي قئة من فئات الشعب .. ولو حاولت تفتح صدقني هتكون ع الأقل راشي عايز ترشي دا وترشي دا علشان تخلص مصالحك وتخلص ورقك ..

. إنزل الشارع كدة وشوف وجوه وتعبيرات الناس ع وشوشهم هتلاقي الناس قرفانه .. جربواها والله انزلوا مرة الشارع واتفرجوا ع وشوش الناس هتحسوا قد اية مصر قست علينا كلنا ..

إدعولي بقا إتجوز وأخلف :D

g]

أخويا عماد انت كتبت كلام انا كنت مكسل اكتبه اه والله النضارة اتكسرت وحالتي حالة :)

في أحد المشروعات الي اشتغلت فيها كان البيه الاستشاري دكتور الجامعة المحترم (الي مرتبه كما ذكرت سابقا لا يتعدي 1200 جنيه) كان عايز يشارك صاحب الشركة بالعافية في الارباح وطبعا صاحب الشركة كان راجل محترم ومش بيحب لوي الدراع رفض

الاستشاري ده كان دايما بيجي يستلم الشغل يدينا رفض ليه يا عم الحاج ؟ هو كده يتكلم في اي تفاهات انا عايز كشاف نور زي بتاع الاستاد كلام فاضي زيه

فعلا علشان تفتح مشروع في مصر يبقي تفتح مخك وتشخلل جيبك مصر متميزة اوي في النقطة دي الفساد ده موجود في العالم كله لكن في مصر موجود ببجاحة وعيني عينك كانه حق مكتسب !

أما بالنسبة لانك حسيت ان عمرك هايضيع هدر ، الحياة في مصر فعلا خسارة waste خسارة فلوس وصحة وتعليم ووقت

هل مهما اشتغلت في مصر هاتعمل حاجة ؟ ده الي انا كنت باتكلم عليه قبل كده للاسف البركة قلت وتكاد تكون اختفت من حياتنا بركة الفلوس وبركة الوقت

لا مش هاتعمل اي حاجة ومش هاتشيل جنس منديل احمر من الراتب !

لان الي متحكم في الاسعار مثلا شوية تجار معدومي الضمير وزي ماقلت قبل كده مصر ماشية بالمزاج

التاكسي بالمزاج - البقالة بالمزاج - اللحوم بالمزاج - الخ الخ الخ الخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

في مصر بتشتغل من 8 صباحا ل 5 مساء وطبعا فيه ساعة في الطريق صباحا وساعتين ونص في الطريق مساء بسبب الزحام ال 24 ساعة 24 hours jam مش ساعتين في اليوم زي باقي دول العالم !

المهم احكيلك ايه واعيدلك ايه

لما دكتور في الجامعة يقلك انه عرض افكار رائعة لتطوير المرور في مصر وقوبلت بالرفض لمجرد تعديه علي 3-4 اشجار !!! قالهم هازرعلكوا جنينة بدلهم قالوا لا ممنوع البيئة والبتاع !!!!

لما مجدي يعقوب يسيب مصر والسبب ؟ اهمال الممرضة الي راحت تكلم خطيبها في التليفون وسابت المريض الي طالع من عملية في القلب بدون متابعة ودوا ماتاخدش في ميعاده !!!

فعلا مصر غير مستقطبة للمواهب والكفاءات بل هي طاردة لهم جميعا

لو شفت وشوش الناس الي راجعين من بره مصر من الخليج او اوروبا هاتشوف البشاشة لكن وشوش المصريين الي يوميا في دوامة الغتاتة والبلطجة وانعدام النظام من سائق ميكروباص بيطلع 20 جنيه ويسوق من غير رخصة ولا حتي بطاقة لغيره وغيره

هاتحس حتما بالبؤس !!!!

لنا الله يا عمدة

الطفل الي عنده 13 سنة وبيدّرس حاليا في الجامعة الامريكية ده هل هايستمر في مصر؟

اشك

لنا الله يا عمدة

ربنا يوفقك يا اخي وابقي انزل مصر اجازات هاتشوفها حلوة اوي فسح وخروج وبتاع لكن حياة واستقرار هنا ؟؟؟؟ مش جايبه همها من كل النواحي

ضغط بقا وسكر وأمراض خلاص اختفت من العالم كله بس احنا أصلا أوي :)

ربنا يطول في عمر والدك ويحسن خاتمتنا جميعا

ربنا يرزقك بنت الحلال الي تنكشك ليل ونهار :P بس دي بقا لازم تبقي مصرية فاهم ولا لا ؟ :happy:

:sad: wst::

تم تعديل بواسطة kitkat

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

تحياتنا لك يا بشمهندس كيت كات

انا مقتنع اني مشكلتنا ف مصر اننا كمصريين بنقفل ع نفسنا تلاقينا مش بنختلط كتير وبالتالي بنتصور ان مفيش زينا

وكلام حضرتك صح ، يعني مثلا التاكسي بنساله تحب تروح حدائق القبة وممكن يقولك لا ، هو الطبيعي ان يودينا اللي عاوزه ولا اللي احنا عاوزينه

وعلاقتنا بمقدم الخدمة ، القصه كلها عاوزة اعادة ترتيب وبصراحه انا مقتنع ان البقاء ف مصر مضيعه للوقت

اضطر للعيشه فيها انما هل هكون راضي عمري ماهكون راضي ولا مقتنع

لان البلد مش بلدنا غش وخداع ف كله

يمكن الواحد المجتمع الخليجي اثر عليه ف ان الحياة مرتبة فتعب من نظرته للمجتمع المصري ومحدش يقولي عدد السكان لان غيرنا عندهم ادنا اضعاف اضعاف والامور ماشية صح

ونا مقتنع ان نفس تاثير المجتمعات التانيه ع مميزين زي مجدي يعقوب واحمد زويل وفاروق الباز وغيرهم مئات ليه مارجعوش مصر

ياريت نلاقي اجابة وانا شايف انها هتجواب ع سؤالنا نظرتنا ليست مرتبطة بمجتمع خارجي وانا جوا مصر مقتنع انها غلط والا لو لم ادرك ذلك فانا اكيد من القله المتمتعه بخيرات مصر واشك ان فيه حد ف المنتدى منها

رابط هذا التعليق

الفاضل كيت كات وهيرو

بستأذن حضراتكم نأجل التعبير عن ( الخنقة ) لبعدين لان مش ده هدف الموضوع .. ايوه انا مقدرة وبجد اسباب السخط الي انتم فيه على مصر ولا اظن اني نفسي راضيه عنها .. مش هجادلكم في ده

بس مش هو ده موضوعنا هنا ..

انا مش بقول انتم كارهين مصر ليه .. انا بقول تفتكروا النشأة في بلاد الخليج هي احد الاسباب الي بتخلي البعض منا ( يضخم ) عيوب مصر ويشوفها سوده اوي على عكس حقيقتها الي ممكن يكون فيها امل ؟

انا لاحظت ومش عارفه ان كان حد تاني لاحظ معايا ولا لاه ان الي نشأوا في الخليج ( الاولاد تحديدا اكثر من البنات ) عندهم مايشبه عقده النقص ان احنا مش اقل وان ( انا ) كويس بس مصر هي الي ( .... ) . مش عارفه الحكايه دي لاحظتها في ناس كتير لما قاربت تكون قاعده وعشان كده فتحت التوبيك ده .. ياجماعه حد غيري ملاحظ ؟

طيب ان كانت الملاحظة دي موجوده فهل نستنتج من كده ان المعامله السيئة الي كان بيلقاها المصري بالذات على ايد اقرانه في المدارس هي الي شكلت وكونت الشعور بالدونية ده داخله والي انعكس بعد كده على شعوره تجاه بلده انك انتي السبب في الذل الي كنت بحس بيه او لولاك لكنت شخص له مكانه افضل ؟

مازلت اعتقد ان الوضع الي فيه مصر مش هو لوحده السبب في نظرة كتير مننا ليها بدليل ان في دول اكثر فقرا واقل تقدما من مصر ـ زي السودان على سبيل المثال ـ ومع ذلك عمرنا ماشفنا سوداني بيستعر من اصله او يلعن اليوم الي خلاه يتولد على تراب بلده ..

وعشان كده عاوزه اتأكد .. هل في حد نشأ برا مصر وبرا الخليج وله نفس النظرة ؟

هل في حد نشأ وكبر وفضل في مصر ومعندوش حته ( بستعر ) دي ؟

بتمنى اسمع رايكم في الجزئية دي .. هيرو هيرو تقريبا خلاص وجهة نظره واضحه تماما .. هو نشأ طول عمره في الكويت ومش طايق مصر ولا سيرتها وبيحلم باليوم الي يهج منها وللابد ..

ماذا عنك ياكيت كات ؟ نشأت فين ووجهة نظرك ايه بالنسبة لاستمرار الحياه في مصر مستقبلا ..

==========

الفاضل عماد .. بشكرك بجد على مداخلتك الثرية .. عن نفسي استفدت منها كتير

وكذلك مداخلة اسلام المصري وميرا ميخائيل الي كان فيها تاكيد على وجهة النظر ان الي مطلعش برا مصر شايف فيها عيوب بس برضه شايف ان مكن ينعاش فيها والاهم ان معندوش كبر او رفض تجاه كونه مصري ..

مازلت انتظر المزيد من الردود لتاكيد النظرية او رفضها ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

والله انتوا ظالني ياجماعه انا عاوز حد يناقشني ويرد عليا خدوني ع اد عقلي

1- موقف السفارة المصرية اثناء غزو العراق للكويت !!من المصريين

2- موقف السفارة والحكومة المصرية من قتل السفير المصري ف العراق ع يد جماعه ارهابيه !! مقارنة بموقف رئيسة الفلبين من مقتل سائق فلبيني فمنعت اي فلبيني من العمل ف العراق وهذا ماراه ف جوازات سفرهم

3 - موقف السفاره المصرية تجاه ابنائها ف السعودية والكويت وما مر به المصريين من مواقف

4- موقف الحكومة المصرية من اي معتقل مصري ف جوانتانامو

5- لما بننزل في مطار القاهرة الدوليليه مالناش شباك لنا كمصريين حتى اداريا لنا اجراءات غير بقية الناس

ومعلش ما ينفعش ابقى عايش ف مصر وتاخد راي عن المعيشه ف كندا يعني الي طول عمره ف مصر هيرى غيرها منين وهيعرف هل اللي شايفه ده الطبيعي ولا لا

ويا اخت ضحى استحمليني شوية والمفروض انت تربية الخليج بس بصراحه السعودية صعبه يادوب الواحد يعيش فيها ع كبر انما طفولة فصعب قوي كان الله ف عون من نئوا فيها

\

فبدون اي نشاة ه انا الاسلة اللي بحب نفكر فيها بصوت عالي ياترى ماتديناش مؤشر ازاي هنبص لحكومتنا

بالعكس مصر مش عاوزة الا حكومة وقائد صح وكله هيتغير بسرعه قوي بس نعترف بان فيه مشاكل بلاش ليس ف الامكان افضل مما كان

رابط هذا التعليق

تحياتى للجميع

لماذا نصر اصرار على اننا بنستعر من مصر ؟؟؟ لماذا نلح اصرار على ابراز عيوب مصر ؟

اننى ارى ان مصر هى التى تستعر مننا وطاردة لنا وقاتلة لمواهبنا وافكارنا والدليل على ذلك اننا كمصريين سواء فى الدول العربية او الاوربية او الامريكية نكاد نكون جميعا متفوقين فى اعمالنا والجميع يرحب بوجودنا فى العمل من اجل المصلحة الخاصة طبعا وليس من اجل سواد عيوننا

ان منطق المسلحة الاقتصادية البحتة والمجردة من العواطف هى الفيصل الوحيد فى علاقة رب العمل بالانسان المصرى

واماى العديد من الامثلة اننا جئنا من مصر مثلا لنحل محل موظفين من جنسيات اوربية وثمن راتبهم ولكننا تفوقنا عليهم فى العمل ونظرا لضآلة رواتبنا اجملا كمصريين وايضا للعائد المستهدف من تشغيل المصرى نجد انفسنا كمصريين فى الغربة اننا فى

بلاد مثالية ومصر هيا المفترية لكن انا لااوافق على الاوضاع فى مصر اطلاقا بل اننى ارى اننا من دمرنا انفسنا وجعلنا الرشوة والفساد هو النظام والقانون السائد واليوم نلوم مصر ان مصر تنهار منذ بدأ المصريين يحكموا انفسهم وليس من اليوم

نعم نحن كمصريين عندما نتواجد فى بيئة تساعدنا على ان نكون منتجين فاننا ننتج ونلتزم بالنظام والعادات والتقاليد المحترمة ولكن عندما تضع الانسان المصرى الذى تربى على قيم معينة وتعيد انشاؤة داخل المجتمع المصرى حاليا فسوف يحدث لة انهيار ولا يستطيع اكمال مسيرتة

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

هل في حد نشأ وكبر وفضل في مصر ومعندوش حته ( بستعر ) دي ؟

بتمنى اسمع رايكم في الجزئية دي .. هيرو هيرو تقريبا خلاص وجهة نظره واضحه تماما .. هو نشأ طول عمره في الكويت ومش طايق مصر ولا سيرتها وبيحلم باليوم الي يهج منها وللابد ..

==========

وكذلك مداخلة اسلام المصري وميرا ميخائيل الي كان فيها تاكيد على وجهة النظر ان الي مطلعش برا مصر شايف فيها عيوب بس برضه شايف ان مكن ينعاش فيها والاهم ان معندوش كبر او رفض تجاه كونه مصري ..

مازلت انتظر المزيد من الردود لتاكيد النظرية او رفضها ..

اللي عايش جوا مصر شاف نظرة الاخرين من الجنسيات الاخري ازاي مستحيل حد وهو ف مصر كاتن عارف ان مواقف مصر السياسية بتاثر علينا بره

السوداني وجنسيات فقيره ومثال الفلبين

البلد عامله قيمة لابنها احنا نسين موقف الفلبين من الخدامه اللي قتلت كفيلها الكويتي الفلبين كله وقفت معاها

ومواقف كتير لدول فقيره محدش قال ان الواحد بيستعر من كونه مصريلكن حكومتنا مضيعه قيمتنا والدليل ف بلدنا كمان بتدي الاجنبي اكتر مننا وله قيمة عننا

حد يرد علا ويقولي صح ولا لا مش ده بيحصل ولا انا اعرف بلد تانيه غير اللي بتتكلموا عليها

واللي عايش طول عمره ف مصر يعرف الحياة برا ازاي متصور ان الحياة كلها مشقه كده والدليل اي مصري بيجي يطلع بره مصر بيحس الاه ده الحياة مختلفه الوضع مش زي اليل عندي

حكومتي عاوزة تخنق الشعب وتذله قبل الغريب ما يظلمة هي بتظلمنا

رابط هذا التعليق

لا أترك مصر إلا لشهور قليلة ولا أستطيع أكثر من ذلك

بالرغم من أني بكون أقل إنشغالا وأكثر راحة

لكن عموما لما بشوف أي شيء جميل مفتقد في مصر بتمناه لبلدي لكن مش بحمل مصر السبب

إذ نحن السبب في كل ما يحدث لمصر وليس العكس

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

اولا انا نشأت فى مصر وتعلمت فى مصر وتخرجت من الكلية ودخلت الجيش واشتغلت فترة فى مصر وبعدين سافرت الكويت

حأكى تجربتى بعد ما ارد على هيروهيرو

انا سافرت الكويت بعد سنة 92 ولكن عشت ماحدث للمصريين عند الغزو خلال اخى الأكبر

وشفت موضوع ال500 دولار من الحكومة الكويتية اللى تحولوا خلال حكومة مصر الرشيدة الى 1200 جنيه مصرى لاغير(معلش ياهيرو الحكومة خدت السمسرة بتاعتها)

والطابور المزرى علشان تاخدوا الفلوس

وشفت المعاناة للمصريين اللى رجعوا من الكويت بدون اى شىء بدون فلوس ومدى الأهمال من حكومتهم والتقدير من حكومة الكويت التى كانت فى وضع لايحسدوا عليه كانت بلدهم وثرواتهم محتلة ومع ذلك افتكروا المصريين ومصر لم تفتكرهم

وانا اعيش فى الكويت وادين اليها بالفضل فى اشياء كثيرة وانتقدها فى اشياء اخرى بس على استحياء

عارفين ليه على استحياء؟لان لو قارنت ماتفعله الحكومة المصرية لاى مصرى عادى مش سوبر وماتفعله الحكومة المصرية لمصرى عادى مش مواطن كويتى

الاقى ان الحكومة الكويتة احسن

احيانا افكر ايه اللى الى بيضايقنى فى الكويت انهم بفرقوا فى المعاملة بين الكويتى وغير الكويتى

ولكن فى النهاية برضة المعاملة فى الكويت كأجنبى احسن من المعاملة فى مصر كمصرى

ثانيا بالنسبة لى انا شخصيا بقارن مصر حاليا بمصر عندما تركتها

الوضع بالنسبة لى انا بشوف التغير مرة واحدة مش زى اى واحد قاعد فى مصر بيكون التغير تدريجى فلا يشعر بالتغير

حتى الناس وتعاملاتها مع بعض بشوف فيها تغير كبير عن فترة قيل السفر وحتى عن كل سنة

انا بزعل جدا انا يكون فى بلد عربى مثل الكويت اى شىء حلو ولايوجد فى مصر

انا بنتقد مصر(ليست كبلد ولكن كحكومة ) انتقاد المحب وليس الكاره لبلده

انا لما بشوف احترام المرور فى الكويت وبدون عسكرى مرور واحد والاستهتار بقواعد المرور وكذلك بعسكرى المرور الغلبان بزعل على مصر وليس بكرهها.

اليس من حقنا كمصريين ان نطالب ان نكون مواطنين درجة اولى مثل المواطنين العرب فى بلادهم؟

اليس من حقنا كمصريين ان نشوف اهتمام من حكومتنا بالمصريين كأهتمام حكومات دول الخليج بمواطنينها؟

الحكاية ليست فلوس والكل عارف ان مصر فيها فلوس ولكن بتروح للمصريين السوبر فقط والباقى بيكلوا ظلط وتفرض عليهم ضرائب تكسر الظهر

انا ناقم على الحكومة اللى فيها حفنه من المواظفين السوبر بياخدوا مرتبات تصل الى مليون جنيه فى الشهر للشخص الواحد (موظف حكوى والله وليس رجل اعمال)وفى نفس المكان فيه موطف باخد 99 جنيه ومرتب الؤهل العالى لايصل اى 300 جنيه والمواطنين السوبر لايدفعوا ضرائب والغلابة بيدفعوا ضريبة على كل شىء حتى الهواء اللى بيتنفسوه.

طبعا اللى نشأ فى مصر وقضى فترة طفولته فى مصر يختلف عن اللى نشأ وقضى فترة طفولته فى دوله اخرى على الاقل نفسيا واحساسه بحقوقه المفروض ان تعطيها له حكومة بلده

انا طالب اهتمام من حكومتنا حتى لو بكلمة حلوة واحترام فى المعاملة فى الاماكن الحكومية ومع رجال الدولة والشرطة

انا وجدت هنا مساعدة من رجال الشرطة الكويتية عندما تعطلت سيارتى فوق الوصف لدرحة ان الشرطى بعد ما ساعدنى على ركن السيارة المعطلة فى مكان امن وصلنى حتى باب البيت .

سؤال هل من الممكن فى مصر ان يوصلك رجل الشرطة الى باب بيتك الا اذا كان عاوز بفتشه ويودك وراء الشمس؟

ياجماعة احنا بنتكلم عن دولة عربية من دول العالم الثالث ونقارن طيب بتوع الدول العالم الأول يعملوا ايه؟

انا عاوز اقول حاجة ان كل الى تربوا فى دولة اخرى غير مصر اكيد عندهم ذكريات الطفولة الجميلة فى هذا البلد بأصدقاء الطفولةو الأماكن وحتى اللعب بتاعتهم وغرف نومهم

رابط هذا التعليق

انا سعيد ان ارى رد من يادكتورة

ان اريد ان اقول انى لا احمل مصر الاخطاء الموجودة ولكن احمل حكومة مصر كل المسؤلية كاملة حتى عن اخطاء الشعب

لان الشعب المصرى كان ومازال من احسن الشعوب وهو مثل الجوهرة التى لم تصان وتراكم عليها التراب وتغير من الخارج ومن السهل اذا كانت هناك حكومة نقية ترد له نقاء جوهره

رابط هذا التعليق

اولا انا نشأت فى مصر وتعلمت فى مصر وتخرجت من الكلية ودخلت الجيش واشتغلت فترة فى مصر وبعدين سافرت الكويت

حأكى تجربتى بعد ما ارد على هيروهيرو

انا سافرت الكويت بعد سنة 92 ولكن عشت ماحدث للمصريين عند الغزو خلال اخى الأكبر

وشفت موضوع ال500 دولار من الحكومة الكويتية اللى تحولوا خلال حكومة مصر الرشيدة الى 1200 جنيه مصرى لاغير(معلش ياهيرو الحكومة خدت السمسرة بتاعتها)

والطابور المزرى علشان تاخدوا الفلوس

وشفت المعاناة للمصريين اللى رجعوا من الكويت بدون اى شىء بدون فلوس ومدى الأهمال من حكومتهم والتقدير من حكومة الكويت التى كانت فى وضع لايحسدوا عليه كانت بلدهم وثرواتهم محتلة ومع ذلك افتكروا المصريين ومصر لم تفتكرهم

وانا اعيش فى الكويت وادين اليها بالفضل فى اشياء كثيرة وانتقدها فى اشياء اخرى بس على استحياء

عارفين ليه على استحياء؟لان لو قارنت ماتفعله الحكومة المصرية لاى مصرى عادى مش سوبر وماتفعله الحكومة المصرية لمصرى عادى مش مواطن كويتى

الاقى ان الحكومة الكويتة احسن

احيانا افكر ايه اللى الى بيضايقنى فى الكويت انهم بفرقوا فى المعاملة بين الكويتى وغير الكويتى

ولكن فى النهاية برضة المعاملة فى الكويت كأجنبى احسن من المعاملة فى مصر كمصرى

ثانيا بالنسبة لى انا شخصيا بقارن مصر حاليا بمصر عندما تركتها

الوضع بالنسبة لى انا بشوف التغير مرة واحدة مش زى اى واحد قاعد فى مصر بيكون التغير تدريجى فلا يشعر بالتغير

حتى الناس وتعاملاتها مع بعض بشوف فيها تغير كبير عن فترة قيل السفر وحتى عن كل سنة

انا بزعل جدا انا يكون فى بلد عربى مثل الكويت اى شىء حلو ولايوجد فى مصر

انا بنتقد مصر(ليست كبلد ولكن كحكومة ) انتقاد المحب وليس الكاره لبلده

انا لما بشوف احترام المرور فى الكويت وبدون عسكرى مرور واحد والاستهتار بقواعد المرور وكذلك بعسكرى المرور الغلبان بزعل على مصر وليس بكرهها.

اليس من حقنا كمصريين ان نطالب ان نكون مواطنين درجة اولى مثل المواطنين العرب فى بلادهم؟

اليس من حقنا كمصريين ان نشوف اهتمام من حكومتنا بالمصريين كأهتمام حكومات دول الخليج بمواطنينها؟

الحكاية ليست فلوس والكل عارف ان مصر فيها فلوس ولكن بتروح للمصريين السوبر فقط والباقى بيكلوا ظلط وتفرض عليهم ضرائب تكسر الظهر

انا ناقم على الحكومة اللى فيها حفنه من المواظفين السوبر بياخدوا مرتبات تصل الى مليون جنيه فى الشهر للشخص الواحد (موظف حكوى والله وليس رجل اعمال)وفى نفس المكان فيه موطف باخد 99 جنيه ومرتب الؤهل العالى لايصل اى 300 جنيه والمواطنين السوبر لايدفعوا ضرائب والغلابة بيدفعوا ضريبة على كل شىء حتى الهواء اللى بيتنفسوه.

طبعا اللى نشأ فى مصر وقضى فترة طفولته فى مصر يختلف عن اللى نشأ وقضى فترة طفولته فى دوله اخرى على الاقل نفسيا واحساسه بحقوقه المفروض ان تعطيها له حكومة بلده

انا طالب اهتمام من حكومتنا حتى لو بكلمة حلوة واحترام فى المعاملة فى الاماكن الحكومية ومع رجال الدولة والشرطة

انا وجدت هنا مساعدة من رجال الشرطة الكويتية عندما تعطلت سيارتى فوق الوصف لدرحة ان الشرطى بعد ما ساعدنى على ركن السيارة المعطلة فى مكان امن وصلنى حتى باب البيت .

سؤال هل من الممكن فى مصر ان يوصلك رجل الشرطة الى باب بيتك الا اذا كان عاوز بفتشه ويودك وراء الشمس؟

ياجماعة احنا بنتكلم عن دولة عربية من دول العالم الثالث ونقارن طيب بتوع الدول العالم الأول يعملوا ايه؟

انا عاوز اقول حاجة ان كل الى تربوا فى دولة اخرى غير مصر اكيد عندهم ذكريات الطفولة الجميلة فى هذا البلد بأصدقاء الطفولةو الأماكن وحتى اللعب بتاعتهم وغرف نومهم

سيدي مش قادر اتكلم ولا اقول حاجه بس اظاهر انك هتنضم لحزب اللي بيلبسوا النظارة السوداء مادام الاعتراف بالواقع اللي لازم نغيره يبقى معناه اننا بنلبس النظارة السوداء

تحياتي لك وتمنياتي لك بحياة فيها مزيد من النظام والاحترام

رابط هذا التعليق

ان اريد ان اقول انى لا احمل مصر الاخطاء الموجودة ولكن احمل حكومة مصر كل المسؤلية كاملة حتى عن اخطاء الشعب

لان الشعب المصرى كان ومازال من احسن الشعوب وهو مثل الجوهرة التى لم تصان وتراكم عليها التراب وتغير من الخارج ومن السهل اذا كانت هناك حكومة نقية ترد له نقاء جوهره

لو انتظر الشعب إلى أن تغيره الحكومة أو كما تفضلت لتزيل عنه التراب فسوف يطول الإنتظار إلى ما لانهاية

في الواقع الحكومة هي الشماعة التي علقنا عليها كل مشاكلنا لننام مستريحي الضمير

وتركنا السبب الرئيسي لكل ما نحن فيه وهو السلبية واللامبالاة وانتظار حل يأتي من السماء

هل الحكومة مستوردة أم هي من الشعب والشعب منها ؟؟؟

بقول المولى عز وجل قال : إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

ليتنا نبدأ بأنفسنا وبمن نعول وبمن تحت أمرتنا في العمل والجار والصاحب والزميل والقريب حسب ما يتيسر لنا

نعم لن نرى حل سحري سريع

ولكن حتما سيحدث التغير المرجو يوما ما ندعو الله إلا يتأخر علينا

المهم أن نبدأ

والله المستعان

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق

أظن أنتو فصلتو كتيير جدا في الموضوع بما فيه الكفاية ..

سؤالك يا ضحى : هل الولادة والنشأة في الخليج لها أثر في حب المصري لمصر ؟

الأجابة في وجهة نظري " نعم " ، أبدا عمر اللي أتعلم جو مصر وعاش طفولته هناك هيتساوى في حب مصر مع اللي عاش في الخليج في وضع مختلف تمام ، والأخير له العذر في ضعف إنتماءه لمصر

دكتورة أم أحمد شكرا على إيجابيتك ، وأحب أقولك أني أن شاء الله ناوي لما ربنا ييسرلي هعمل مشروع في مصر أشغل فيه الشباب اللي نفسهم يسافرو وأنا أن شاء الله هفضل أسافر لحد لما أحس أن المشروع وأموري في مصر تمام وبعدين هنزل نهائي ..

هيرو .. على طول لسان حالك بيقول أن اللي خارج مصر بيضحك على نفسه وبيقول أنه بيحب مصر طيب ما ينزل مصر ، أنا عاوز أقولك فعلا هو بيكون بيحب مصر دون أدنى شك ولكن المسكين أقلم حياته وحياة من يعول على مستوى معين وده اللي بيخليه يقعد 20 سنة زي ما بتقول لحد ما ينهي كل إلتزاماته وليس حبا في الخليج وكرها في مصر كما تعتقد ..

تحياتي ودعائي بالتوفيق للجميع ..

بس آخر طلب ، أرجوكم خليكوا إيجابيين في حل المشاكل اللي أنتم عمالين تكتبو فيها والتي لا تخفى على أحد .. شكرا

رابط هذا التعليق

لو انتظر الشعب إلى أن تغيره الحكومة أو كما تفضلت لتزيل عنه التراب فسوف يطول الإنتظار إلى ما لانهاية

وتركنا السبب الرئيسي لكل ما نحن فيه وهو السلبية واللامبالاة وانتظار حل يأتي من السماء

بقول المولى عز وجل قال : إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى يُغَيِّرُوا مَا بِأَنْفُسِهِمْ

ليتنا نبدأ بأنفسنا وبمن نعول وبمن تحت أمرتنا في العمل والجار والصاحب والزميل والقريب حسب ما يتيسر لنا

نعم لن نرى حل سحري سريع

المهم أن نبدأ

والله المستعان

حضرتك ده كلام كلنا مقتنعين به وهو ان الشعب يجب ان يكون مؤهل ويقوم نفسه ويعالج سلبياته وهذا شيئ مهم جدا

لكن الاترين ان الحكومة تتحمل جزء كبير من معاناة هذا الشعب هل الشعب مسئول عن السياسات الاقتصاديه الفاشلة اللتي تمتاز بالغباء هل اتاخد راينا ف شيئ هل تصدير الغاز بابخس الاثمان شي شعبي ومطلب شعبي

هل سياسة وزير الزراعه الولي المبارك يوسف والي هل هي سياسة شعبيه هل سرطنة الشعب بالمبيدات المسرطنة مطلب شعبي

هل اهدار ثروتنا الوطنية ف قطاعنا العام بابخس الاثمان من رجل العطف والبر عاطف بيه عبيد صح هل الشعب مسئول عن هذا

بيع اراضينا للاجانب بارخص الاثمان شي نحاسب الشعب عليه

هناك سلبيات خطيرة استشرت ف الشعب نتيجه ان الحكومة طبقت مبدا ايها المواطن العزيز حط ايدكك ف ايد جارك واخيك

مش ده الي حاصل

الشعب يريد قائد ويريد هدف يسعى الى تحقيقه هذا الشعب الاصيل حارب ف رمضان وانتصر وهل هو المسئول عن ترك سيناء كماهي بدون اي استثمار هل هذا اراده شعب

سيدتي حكومة تخطط وتنفذ واذا الشعب لم يعمل ولم يستغل هذه الموارد فليذهب الى الجحيم لكن الشعب هيعمل ايه حكومة ونظام بيفقره ببيع كل موارده البلد اتباعت سيدتي وتاثير رؤيتنا للمجتماعت الاخري يتضح هنا هل اي حد راى دولة تضيع مواردها ومن ثم تقول للشعب اتصرف واكل نفسك واعتمد ع نفسك

واركب القطار ، والحق القطار تعلمني غلط وتقولي الحق القطار ، والمصري اللي حق يقول للغلط لا

طب بنقول غلط والف غلط سياستكم ، يطلع واحد يقول انتوا عاوزين الضرب بالنار بالرصاص يبقى نعمل ايه

رابط هذا التعليق

في رأي الدولة التي نشأ وتربى بها الطفل لفترة من العمر الي الصبا تعتبر هي دولته الأم، على الأقل لأنه لم يتعرف على بلده الأصلي – في مثالنا مصر - بالقدر الذي يعطي له فرصة التعرف على الحياة العامة بها والتعايش مع اهلها وتكوين صداقات ومعارف،،، الخ، كما فعل بدولة المنشأ. ومن ثم يرى مصر تفتقد الاصدقاء والاصحاب، السهولة واليسر في وسائل الترفيه لهم..الخ.

أعتقد ان ما سبق يكون دافع لرفض بلده الأم.هذا الدافع ينمو به الي مرحلة الصبا وهي الفترة التي تتكون في نظرته عن بلده وتكون في الغالب سلبية وله العذر.

رابط هذا التعليق

نعم لن نرى حل سحري سريع

المهم أن نبدأ

والله المستعان

سيدتى اى سلبية؟

سلبية مواطن مكافح من الصباح للمساء حتى يؤمن لقمة العيش؟

سلبية اى نشاط ساسيى مفيد يضرب من الداخل ويسحل اعضاؤه وتنتهك اعراض عضواته؟

سلبية تهميش الاكفاء وترقية الفشلة ؟

سلبية اللجوء الى القانون والحكم لصالح المظلوم بعد عمر طويل وعدم تنفيذ الحكم بعد ذلك؟

انا اعتقد ان مجهود شخص واحد من القمة فى التغير يساوى مجهود 40 مليون من الناس العادين

فيه دول اتغيرت بسبب تغير شخص واحد فى الحكومة

رابط هذا التعليق

هيرو .. على طول لسان حالك بيقول أن اللي خارج مصر بيضحك على نفسه وبيقول أنه بيحب مصر طيب ما ينزل مصر ، أنا عاوز أقولك فعلا هو بيكون بيحب مصر دون أدنى شك ولكن المسكين أقلم حياته وحياة من يعول على مستوى معين وده اللي بيخليه يقعد 20 سنة زي ما بتقول لحد ما ينهي كل إلتزاماته وليس حبا في الخليج وكرها في مصر كما تعتقد ..

وده اللي بقوله انت اتعودت ع نظام معين وياسلام لو استرك معاك اتعودوا ع نظام معين محدش ابدا قال ان الخليج نموذج جميل وممتع لا طبعا انا مازلت مقتنع انه مرحله هناك من ينطلق منها للعالم الاخر التطور وهناك من يعود للاصول والجذور وكل له اراؤه ووجهات نظره ف هذا

ومازلت اؤكد سيدي ان الولاء ليس بالكلام لان كل الحرامية اللي شايفهم عاشوا واتربوا ف مصر وكلوا من خيرها ونهبوها الحمد لله

ولا ايه رايك الحرامية دول اتولدوا بره مصر عاشوا وتربوا فيها والحمد لله تغنوا بكل اغاني الولاء والنتيجه حرامية

يعني الولاء ليس بالكلام وله اشياء اخرى لسنا ف صددها

وانا بقول مش بيقعدج 20 سنة يقعد زي ماهو عاوز القصه ياجماعه كل واحد وله ظروفه واتمنى ان حضرتك توفق وتعمل المشروع ده لان بيني وبينك وبوشوشك عشان محدش يقول ان من القلة المندسة مشاريع مصر وعوامل نجاحها لها حسابات تانيه خالص

اما نقطة التاقلم ماهو حضرتك ممكن ياقلمهم زي الناس ماعايشه ف مصر يعني مش ده المشكلة الاساس انه لو كا تعبان ومضايق قوي اكيد مهما كان مكنش هيقدر وهيمشي واسرته تتكيف زيها زي بقية الناس

انا كل اللي بعترض عليه تغنينا بشعارات ليس اكثر لان انا شايف ناس ادامي كتير اقسمت بالله ع خدمة هذا الوطن فنهبوه ولا ايه رايك

فبقيت متعقد من التعبير عن الولاء والاخلاص بالكلام

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...