اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الدايت و سنينه ......

jasmin hamed

Recommended Posts

جمدالله على سلامتك يا جاسي

و الف الف سلامة على مامتك

انا الاسبوع دا كله مقضياه صيام الحمدلله

فا مش هاعرف اعمل ريجيم اكتر من اللي انا فيه حاليا

لاني في الصيام باكل وجبة الفطار بس و ما فيش اي حاجه تانية لحد السحور باكل فيه كوباية زبادي و اشرب مايا و دمتم

رابط هذا التعليق

• الردود 64
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حمد لله ع السلامة يا جاسي....متغبيشي تاني

من اولها كده انا مبحبش الريجيم....

و بحب الاكل جدا....

بس بتحرك كتير اوي

مشكلتي حاجة واحدة صغنتتة

شهور الاقي وزني جميل جدا و ابقي طايرة بيه

و شهور احس اني خلاص هقلب علي البقرة الضاحكة... ايون بتاعت الجبنة اللي لابسة حلق فردة و فردة لأ

نازلة مصر بعد شهرين و عندي مناسبة مهمة و عايزة الدنيا تبقي مظبوطة

يا تري الحق اظبط المظابيط و لا ايه النظام؟؟؟

صبااااااااااااحك كورن فليكس...و لبن....و شاندوشت فول...و لو لسه فيه مكان يبقي شيكولاتة جالكسي بلااااااك

شكلك كده من الشباب الكيكى و ميكى و الى عايزين يخسوا ميتين جرام و هتتعبينا معاكى يا ست

انتى عموما فى شهرين حضرتك عايزه تخسى اده ايه لو اتنين تلاته كيلو يبقى حاولى ماتكليش

قبل النوم بتلات ساعات لو اكتر من تلاته كيلو يبقى بدلى اكلك يعنى مثلا الصبح كلى نفس الفطار بتاعك

بس قبل الفطار تفاحه مثلا و بدل العيش الابيض بنى بدل البن كامل الدسم نص دسم بدل قالب الجبنه نص و زودى الخيار و الطماطم

فى الغدا لو بتاكلى من بره بدل كنتاكى يبقى صب واى مثلا لو بتتطبخى فى البيت بدل ماتكلى رز كلى فريك بدل اللحمه الحمرا صدور فراخ و هكذا

بس بما ان حضرتك نشيطه ذى مابتقولى كده بلاش تعملى ريجيم قاسى

لانك هتحسى بوهن و مش هتتحركى و بدل ماكنا بنحرق بالحركه هنعد و تحسى الاكل مش بيتحرق

عموما انا عايزه اوكد على حاجه قبل ما اكمل معظم الريجيمات المطرقعه الى انا كتبها و الى جربتها لا انصح بيها بوتيتا و لكن ذى ماقلتلك ممكن ناخد منها فكره

بكره ان شاء الله هتكلم على الاخ اتكنز

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

ايه داااه ... مين ؟؟

جاسمين

ازيك .... انت فين مختفية يا بنتى - دانا بجد كنت حابعتلك على الحاص .... وحشانى اوى

عموما انا متابعة الموضوع علشان اشوف رايك الجميل وراى كل الزملاء الافاضل طبعا

حدا عارف ممكن بكره فيه ايه مش يمكن فى يوم يزيد وزنى :) واحتاج للبتاع داه والمعلومات دى

تحياتى للجميع

اغابي

و الله و انتى كمان واحشانى جدا و انتى و المنتدى

بصى يا ست انتى كمان انتى بالذات مش عايزه اشوفك هنا الا لما تربربيلك قيمة عشرين كيلو و ده منعا للحقد و الحسد

و تيجى هنا نخسسك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ATKINS

ريجيم اتكنز هو اشهر الريجيمات قللية الكربوهيدرات

و ده من الريجيمات الى عملت ثوره فى عالم الدايت

عموما انا بشوفه مناسب للرجاله اكتر من السيدات و ده لكميات الحوم المهوله الى فيه

باختصار كده الدكتور اتكنز لاحظ ان كل واحد يجيى يعمل ريجيم الدكتراه تقوله خفف دهون او امنعها خالص

على الرغم من انه الناس فى القرن ال19 كانت بتستهلك كميات دهون اكتر باربع اضعاف من القرن العشرين

و معدلات السمنه ماكنتش عاليه ذى القرن العشرين

عمل تجربه على مجموعه من البشر و اعتمدوا فيها على الدهون و البوتنيات بشكل اساسى

وفى المقابل مجموعه بتعمل الدايت المتعارف عليه النتيجه ان المجموعتين

كانوا ابيفقدوا وزن فعلا بنفس النسبه رغم ان عدد الكالوريز عالى جدا بمقارنه بمجموعه

الى بتعتمد فى الريجيم على عدد الكالورى و تقليل الدهون و لكن كان الملاحظ على مجموعة اتكنز نشاط اكتر و التخلص من احساس

Craving

الى هوه ذى مابنقول بالبلدى عايزه اكل حاجه حلوه نفسى اكل حاجه مسكره حاسه انى هبطانه رغم انى لسه واكله كده يعنى

قواعد اتكنز

ينقسم الدايت الى اربع مراحل المرحله الاولى و هيه الاصعب و بيكون فيها نسبة الكربوهيدرات قلليه جدا و بعدين يتدرج الدايت و تزيد نسبة الكربوهيدرات مع الوصول الى الوزن المرغزب

قواعد المرحله الاولى

Induction

مسموح باكل اى كميه من البروتينات ذى البيض الحمه السمك الفراخ و اى كميه من الدهون

ممنوع اكل كل انواع الفواكهه و سكريات و النشويات بكل صورها عموما و القهوه و المنتجات التى تحتوى على كافيين و اللبن والذبادى

مسموح باكل مايعادل تلات اكواب سلطه او كوبين خضروات مطبوخه

يجب شرب مايوازى لتران مياه فى اليوم

مجموع ما تاخذ من كربوهيدرات لا يجب ان يتعدى العشرون جرام

مميزات الدايت

معدل ثابت فى نزول الوزن معقول حوالى 2 او 1 كيلو فى الاسبوع

مستوى نشاط عالى و عدم شعور بالهبوط الى عادة بيصاحب الريجيم

عيوب الدايت بعد تجربه شخصيه

ذى ما قلت قبل كده الدايت ده ممكن ينفع الرجاله اكتر لان معظم السيدات مش هاويه لحوم قوى انما البيغريهم اكتر الحلويات و عليه الدايت كان ممل بالنسبالى جدا لاى ببساطه مش بحب الحوم اصلا

موضوع عدم شرب القهوه ده راجل كان عملى تربانه فى دماغى بصراحه

عموما للامانه انا مكروته اتكنز كروته اخر حاجه لكن الى عايز يعرف عنه بالتفصيل الممل يسئلو انا اجاوب ده انا قريتلوا كتاب حوالى 400 صفحه

رابط هذا التعليق

ايه داااه ... مين ؟؟

جاسمين

ازيك .... انت فين مختفية يا بنتى - دانا بجد كنت حابعتلك على الحاص .... وحشانى اوى

عموما انا متابعة الموضوع علشان اشوف رايك الجميل وراى كل الزملاء الافاضل طبعا

حدا عارف ممكن بكره فيه ايه مش يمكن فى يوم يزيد وزنى :blink: واحتاج للبتاع داه والمعلومات دى

تحياتى للجميع

اغابي

و الله و انتى كمان واحشانى جدا و انتى و المنتدى

بصى يا ست انتى كمان انتى بالذات مش عايزه اشوفك هنا الا لما تربربيلك قيمة عشرين كيلو و ده منعا للحقد و الحسد

و تيجى هنا نخسسك ان شاء الله

اوك وانا موافقة بس ازيد الاول

وبعــــدين نشــــوف

تحياتى ونورتي المنتدى يا جاسمن

:blink:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

بعد اذنك ياياسمين اضافة صغيره بخصوص رجيم اتكنز واتمنى ميكونش فيها تطفل

هو فكرته نفس فكرة الرجيم الكيميائي وبيعتمد على حقيقة ان الجسم بيحتاج وقت ومجهود لهضم البروتين باكثر مما يحتاج لهضم المواد التانيه

وفي نفس الوقت فهو بيفترض انك لو اكلتي سكريات او نشويات وهي المواد الي بتهضم بسرعه والجسم بيستغل طاقتها بالكامل ففي الحاله دي الطاقة الازمه لعملية الهضم هيتم تمويلها من السكريات الي اكلتيها وعليه فوزنك هيفضل زي ماهو ان لم يزيد .. بينما لو ممتنعه عن السكريات والنشويات تماما فالجسم مش هيلاقي امامه عشان يهضم الاكل الي اكلتيه ده ويحوله لمواد نافعه غير حرق الدهون المخزنة من جسمك كوسيله اسرع بالنسبة له في الحصول على الطاقه من حرق الاكل الي لسه منهضمش

ده م جهة ومن جهة ثانية فالبروتينات بتاخذ وقت اكتر عشان تنهضم وبالتالي بتدي شعور بالشبع لمده اطول

بعد تطبيق النظام ده لمده طويلة وجدوا ان الناس بتنزل عليه فعلا وبشكل سريع اوي .. ولكن وجدوا ايضا بما لايدع مجال للشك انه بيتسبب في عده مشاكل اخرى منها انه بيتلف الكلى نتيجه كم البروتين الضخم الي فيه والي طبعا بيرفع من تركيز الاملاح في الدم وعشان كده بيأكدوا ان لازم نشرب كمية ماء كتير في اثناء اتباع الرجيم ده بس طبعا الكمية دي مهما كترت مش كفايه لان البروتين او اللحوم عامه هي سموم اكتر منها غذاء

وثانيا ان الوزن المفقود بيرجع بسرعه الصاروخ بمجرد التوقف عن الرجيم خاصه وهو معلمش الناس اسلوب جديد للحياه يقللوا فيه اكلهم وفي نفس الوقت من المستحيل الاستمرار في الرجيم ده مدى الحياه او حتى لمده طويلة .

رجيم اتكنز خدعه اكثر منه رجيم ومضاره اكثر بكثير من نفعه وده السبب ان معظم ان لم يكن كل من جربه توقف عنه ولم يعد اليه لانه ببساطه بيزود مشكلة الوزن بدال مايحلها ..

ملاحظة : عندي تجربة طويلة اوي في موضوع الرجيمات ده بعد اذنك ياسمين لو معندكيش مانع اشارك معاكي من وقت للتاني في موضوعك

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

استاذه ضحى كلامك سليم ميه فى الميه فى المليون كمان بالنسبه لريجيم اتكنز

و الحاجه الوحيده الى انا استفدتها منه فلسفة عدم الخلط يعنى لو طلبت مع حد لخبطه فى الاكل ياريت مش كلوا على كلوا

يعنى مش دهون و نشويات و بروتنيات مع بعض لان الجسم هيحرق النشويات كله فى نفس الوجبه لان الجسم هيحرق النشويات و يخزن الدهون

يبقى لو حبينا نلغبط فى وجبه واحده ياما دهون ياما نشويات ياما لحوم

عموما شكرا لاثرائك الموضوع و حضرتك اكيد تشرفينى لو شاريكتى معاى انتى و كل الاخوه المحاورتيه

تحياتى

رابط هذا التعليق

• YOU: On a Diet from Dr. Oz and Dr. Roizen.
  • The Ultimate Weight Solution
  • Burn the Fat Feed the Muscle By Tom Venuto.
  • where Did All the Fat Go?: by Rob Huizenga

أنا قرأت أول 3 كتب فقط والكتاب الأخير لو حد عرف يوصل له ياريت يبعتهولى

رابط هذا التعليق

• YOU: On a Diet from Dr. Oz and Dr. Roizen.
  • The Ultimate Weight Solution
  • Burn the Fat Feed the Muscle By Tom Venuto.
  • where Did All the Fat Go?: by Rob Huizenga

أنا قرأت أول 3 كتب فقط والكتاب الأخير لو حد عرف يوصل له ياريت يبعتهولى

شكرا لحضرتك و انا هحاول انزلهم ان شاء الله و الخصهم قدر الامكان للافاده

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم نكمل موضوع الريجيم و سنينه البيضا ان شاء الله

و هتكلم على ريجيم وجدته على النت بكثره و هو

ريجيم مركز دكتور نيوترشن

هعلق عليه بعد سرده

اليوم الاول :-

* فطور *

قطعتين جبن قليل الدسم + شريحة مارتديلا بقري (35 غ )

*غداء *

ربع كيلو مشاوي تكا + صحن سلطة صغير

* عشاء *

بيضة مسلوقه أو صحن شاورما عربي بدون خبز

اليوم الثاني :-

* فطور *

بيضة مسلوقة + قطعة جبن خالية الدسم أو قليلة الدسم

* الغداء *

صدر دجاج مشوي + نصف كوب لبن أب

* العشاء *

لبنه ملعقتين خاليه الدسم أو قليلة الدسم + شريحة مارتاديلا بقري

اليوم الثالث :-

* الفطور *

شريحة مارتاديلا بقري + جبنه خاليه الدسم

* الغداء *

صدر دجاج منزوع الجلد مشويأو مسلوق 200 غرام أو تكا دجاج أو خضار مسلوقة (ملفوف + قرنبيط + كوسه) مع المرق

* العشاء *

شريحة مارتاديلا + بيضة مسلوقة

اليوم الرابع :-

* فطور *

قطعة جبن خاليه الدسم أو لبنه (لايت) مقدار معقتين

* غداء *

سمك مشوي أو مسلوق

* عشاء *

كبد مشوي مقدار 200 غ + نصف كوب لبن أب

اليوم الخامس :-

* فطور *

بيضة مسلوقة + قطعة جبن خفيفة الدسم

*الغداء * صحن سلطة صغير + صدر دجاج مشوي أو مسلوق

* العشاء *

علبة سمك تونا بالماء

اليوم السادس :-

* فطور *

2 قطعة جبن قليلة الدسم

* الغداء *

مشاوي تكا + صحن سلطة صغير

* العشاء *

شريحة مارتاديلا بقري + ملعقتين لبنه لايت

اليوم السابع والاخير في هذا الاسبوع :-

* الفطور *

2 بيض مسلوق + قطعة جبن قليل الدسم

* الغداء *

باذنجان أو كوسه أو سبانخ (مسلوق ومطبوخ مع المرقة والتوابل)

* العشاء *

جبنه خاليه الدسم + شريحتين مرتديلا بقري

هذا الدايت يكرر أسبوعين متتاليين

واليوم الخامس عشر يكون فري داي

1 في حاله الجوع الشديد ما بين الوجبات يمكن تناول كمية أضافية لكن من البيض أو الجبن أو المارتديلا البقري أو التونا

لكن معقولة

2 لا يسمح في هذا الاسبوع بشرب أي نوع من عصير الفواكه

3 لا يسمح بتناول أي نوع من الفاكهة

4 لا يسمح بتناول الخضار ما عدا المكتوبة في الجدول

5 لا يسمح بشرب الحليب الخالي الدسم ولا أي منتجات قليلة السعرا ت الحرارية

ولا يضمن الدكتور أي لدى البقالات والسوبر ماركت

6 يمكن استبدال اللحم بالدجاج أو السمك أو العكس

7 يمكن تناول الشاي والقهوة بأي كمية لكن من دون سكر

او استخدام سكر الريجيمـ

8 يمكن استبدال الجبن بالمارتديلا أو التونا او البيض او العكس

9 اجباري شرب 8 أكواب ماء في اليوم الواحد (يوميا)

10 يمنع منع باتا تناول تناول أي منتجات الدايت قليلة الدهون أو السعرات اللتي تباع في الاسواق

وذلك لأنها تكون تجارية وتؤثر على البرنامج

على فكره المرتديلا هيه اللنشون عندنا

الملاحظ كما هو واضح ان الريجيم تقريبا مافيهوش اى نشويات لا معقده و لا بسيطه كمان مافيهوش فاكهه

كمان النشون ده حاجه مش صحيه بالمره كون الواحد مش عارف ايه الى فيه بالظبط

هو بيعتمد على فكرة اتكنز فى الاعتماد على البروتين لكن المشكله فى الدايت ده تحديد الكميات

انا جربت الريجيم ده لمدة اسبوع واحد فقط و الحقيقه ماكنش عندى احساس بالهبوط و لا الجوع لكن كلن فيه مشكله فى الهضم قويه جدا

كمان ذى ما هو واضح الالتزام التام بالدايت ده لفترات طويله شبه مستحيل هرجع و اقول الدايت ده و امثاله

ممكن ينفع لتخسيس 3او 4 كيلو قبل مناسبه لكن مستحيل يكون دايت لحد عايز ينزل اكتر من10 كيلو او عايز يعمل نيو لوك دائم

رابط هذا التعليق

نصائح و معلومات على السريع

المتعارف عليه ان الانسان يحتاج ان يحرق تقريبا 7000 كالورى عشان يفقد 1 كيلو جرام و عليه

لو ان وزنك ثابت لفتره ده معناه ان ما تاخذ هو بالظبط مايحرقه جسمك يبقى لو فرضنا اننا نزلنا متوسط ما ناخذ بمقدار 200 كالورى فى اليوم هنفقد مايوزى كيلو فى الشهر

عموما قد يبدو ان كيلو فى الشهر كميه قليله جدا و لكن لو نظرنا لانفسنا منذ سنه و اكتشفت انى كنت ممكن اكون 12 كيلو اقل اكيد ممكن نجرب

بعض النصائح لفقد او حرق 200 كالورى كل يوم

- لو كنت تحصل على اكثر من 7 ساعات نوم ف النصيحه ان حضرتك تصحى بدرى ساعه او تاخر ميعد نومك ساعه و استغل هذه الساعه عمل رياضه خفيفه ذى المشى او حتى ترتيب الغرفه فى القراه مثلا او حل كلمات متقاطعه او اى عمل ذهنى

- فنجان قهوه واحد فقط فى اليوم يسرع من ضربات القلب بنسبه معقوله و يؤدى لحرق لعدد اكبر من السعرات ( اكيد الناس الى عندها ضغط او القلب او حوامل يبعدوا عن الموضوع ده تماما

)

من الحاجات الى بتزود حرق الجسم ستخدام الشطه و الجنزبيل فى الاكل بالعقل يعنى لمجرد عمل حراره فى الاكل مش حريقه

,

ممكن استخدام الاطفال كوزن او تقل لتمرين الدراعين مثلا ( انا عارفه ان استغلال بس الاولاد بتتبسط بجد ) يعنى لو رفعت ابنك من علىا لسرير و نزلته 30 مره كانك عاملت تمرين بدمبلن

- لو استغنين عن كوب بيبسى واحد او كوب عصير واحد حضرتك خصمت من السعرات الحراريه 150 تقريبا

لو مش من هواه عمل نظام ريجيم بعينه هات ورقه و قلم و اكتب لمدة اسبوع كل حاجه كلتها حتى لو كوبية ميه و الاسبوع الى بعد قلل ربع الى كلته فى الاسبوع الاول يعنى لو يتاكل عشر ملاعق رز خليهم 8 لو مش قادر تققلل كمية الاكل ممكن تحاول تبدل الى بتاكله بدل ما اكلت عيش لبيض خليه بنى او ابطاطس المسلوقه بد المقليه و هكذا

مهم قوى الواحد يعرف هو مشكلته فين عشان مش كلنا ذى بعض و الى اعمله ممكن غيرى مايقدرش يعمله يبقى لازم افصل لنفسى اسلوب يريحنى

فى المداخله الجايه ان شاء الله هقولكم على بعض انواع الكيك لطيف و اقل من المتعارف عليه فى السعرات الحراريه

رابط هذا التعليق

انا كمان عن تجربة عندى رجيم بسيط وجميل حيخسسك 3 كيلو فى الاسبوع بس مش اكتر من كدا

اقل شيء واكتر شيء حتخسي 3 كيلو - الرجيم دااه اسمه رجيم الخيــــار

احسبي بداية الرجيم مثلا من يوم السبت

ملحوظة :

الخيارة الواحدة من ( 16 - 20 ) سعر حرارى

ميزة رجيم الخيار - انك بتبقى هادية وعدم احساسك بتوتر الرجيم او الاكتئاب اللى فى الغالب بيبقى مصاحب لانواع الرجيم المختلف

بالاضافة لعدم الامساك وعدم احساسك بالجوع لان الخيار بيعطى احساس الشبع الكاذب .

الفطار -

توست واحد ( 70 سعر حرارى ) لو توست محمص اسمر يعنى مش حيفرق اوى ( 60 سعر حرارى )

التوست عليه مثلث جبنة اى نوع بيبقى ما بين ( 30 - 45 ) سعر حرارى

يفضل الفطار يكون ما بين الساعة 8 - 10 صباحا

( توست وبتفرودى عليه جبنة مثلثات + عدد 2 خيار ) بعد ربع ساعة كوب شاى بالبن

الساعة 12 ظهرا - بتاخدى عدد 2 خيارة - برضوه + كوب ماء

الساعة 2 - تاكلة عدد 2 خيارة قبل الاكل + كوب ماء وبعدها بساعة

الغــــدا :

بتعملى خضار سوتية اى نوع مع ربع فرخة ------ او شريحة متوسطة سمك فيليه ------- او قطعة لحمة ( تختارى حاجة واحدة فقط )

يفضل الخضار السوتية يكون ( ربع حزمة شبت وربع حزمة بقدونس + بصلة متوسطة شرايح + شرايح كرنب او اى نوع خضار ما عدا الجزر + فصين ثوم للقيمة الغذائية )

بتختارى مع وجبة السوتيه

اما اربع ملاعق رز - - - او - - - ربع رغيف اسمر - - - او -- - - رغيف سن - - - لك الاختيار سيدتى ( تختارى حاجة واحدة فقط )

العشا :

قبل اى حاحة عدد 2 خيارة ( كوباية زبادى ( 57 سعر حرارى) قليل الدسم + بيضة مسلوقة من ( 70 - 90 ) سعر حرارى + ربع رغيف اسمر ( 35 سعر حرارى ) + كوب ماء

وهكذا مع تبديلات العشا ممكن - كوباية الزبادى تتبدل بتفاحة واحدة ) لك الاختيار

بيتخلل اليوم تفاحة او كمثري او برتقال و2 كوب ماء

ممنوع المانجو والموز والبطيخ والعنب والبلح بانواعه والفواكه المعروفة واحذى الايس كريم واللب والسودانى

احذرى المخليلات بانواعها لان الاملاح تتراكم فى الجسم وتتحول لدهون

ممنوع الجزر والطماطم طول فترة الرجيم الا فى حالة السلطة الخضرا كل يومين حبه واحدة طماطم للسلطة

كلما احسستى بالجوع اليك والخيار ثم الخيار فقط لان الخيار بيعطيكى احساس الشبع الكاذب

خل بالك التنوع فى الوجبات اليومية ما بين الفاكهة والخضروات والسلطة الخضرا بدون زيوت والخضار السوتية المذكورين سابقا وممكن نسكافيه

اول يوم فقط حتشعرى بالجوع - لكن باقى الاسبوع مش حتشعرى بالجوع اطلاقا ولا اكتئاب وحتتشككى - انك خسيتى اصلا -

لولا ان ميزانك حياكدلك انك خسيتى ال 3 كيلو - وابقى ادعيلى

اتمنى اكون افدتكم

انا مجربة الرجيم داه خسسنى 10 كيلو فى 21 يوم بس زمان لما كنت (....) زمااان

اغابي

bv:-

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

رابط هذا التعليق

لان الاملاح تتراكم فى الجسم وتتحول لدهون

الكلام ده غلط و مالهوش تفسير علمى ياريت توضحى عملية تحول الاملاح لدهون فى الجسم؟

ممكن حضرتك تقصدى تحول الكربوهيدرات الزائدة لدهون وده بيسمى lipogenesis

http://en.wikipedia.org/wiki/Lipogenesis

رابط هذا التعليق

الفاضلة أغابي

يحيا الخيار .. إن شاء الله أحاول أمشي على رجيم الخيار ده شكله حلو

المشكلة بس ان معنديش مقومات العيشة من تلاجة و بوتاجاز و الحاجات دي .. فأنا هستبدل الخضار السوتيه ده بفراخ مشوية من أي مطعم .. يمشي الحال ؟؟؟

و أقدر أجيب الخضار و الفاكهة بشكل يومي مش مشكلة

قوليلي بأة الرجيم ده مع الجيم اليومي من السبت - الأربعاء يعملوا معايا كام كيلو في الاسبوع كدة ؟؟

و حقة لو حصل يا أم .. (ألا المحروس اسمه ايه) :happy: يبا ليكي الحلاوة بجد

هأعملك اشتراك في عيلة المكاكوة لمدة شهر مجاني .. هخليكي تعيشي التجربة الفريدة .. هأشهــــرك .. هههه

مكاوى .. اشتراكات

رابط هذا التعليق

الرجيم وسنينة

وبعدين

أكتر حاجة مفيدة بجد في الرجيم الرياضة

وعن تجربة ........... مشي ساعة كل يوم الصبح بتفرق جامد جداً

عن نفسي لو ماعرفتش امشي ممكن يحصلي اكتئاب ......... المشي بيخلص العقل من الشحنات الانفعالية ويحولها لطاقة حركية ( دة لو بتفكر في موضوع حيوي وانت ماشي ) لا دة مالوش علاقة بالرجيم اوي بس دة من فوايد المشي ....... أعمل ايه مش بعرف امشي من غير ماافكر دماغ بقي

بس مش مشي دلع ياحلوين ......... لالالالالالالالالالا

المشي يعني

افرد ضهرك ...... انفخ صدرك ...... اشفط بطنك ( ايون علاء ولي الدين في فليم عبود )

وياسلام بقي مع تنظيم الشهيق والزفير ........ نفس عميييييييييييق وطلعة بشوييييييييييش ...... فكرتوني بأيام التدريب والمدربة اللي كانت بتزعقلي علي موضوع التنفس دة ....... ماانا لازم اقلب اي حاجة لضحك طول ماالعيال صحابي معايا

ماعلينا

نظموا انتوا بس الشهيق والزفير

دة بجد وابقوا ادعولي ع النتيجة .......... خاصة بقي لو بتتبع نظام غذائي سليم

بس ملحوظة ......... يفضل المشي في الصباح الباكر ........ واوعي تاكل بعد المشي مباشرة

لا استني لما جسمك يهدي خالص ....... وبعدين اشرب مياه وبعدين افطر

وربنا يكرمنا كلنا

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

الفاضلة أغابي

يحيا الخيار .. إن شاء الله أحاول أمشي على رجيم الخيار ده شكله حلو

المشكلة بس ان معنديش مقومات العيشة من تلاجة و بوتاجاز و الحاجات دي .. فأنا هستبدل الخضار السوتيه ده بفراخ مشوية من أي مطعم .. يمشي الحال ؟؟؟

و أقدر أجيب الخضار و الفاكهة بشكل يومي مش مشكلة

قوليلي بأة الرجيم ده مع الجيم اليومي من السبت - الأربعاء يعملوا معايا كام كيلو في الاسبوع كدة ؟؟

و حقة لو حصل يا أم .. (ألا المحروس اسمه ايه) :hunting: يبا ليكي الحلاوة بجد

هأعملك اشتراك في عيلة المكاكوة لمدة شهر مجاني .. هخليكي تعيشي التجربة الفريدة .. هأشهــــرك .. هههه

مكاوى .. اشتراكات

مش مشكلة الفراخ المشوى زى السوتيه بس طبعا لازم تاكله بدون الجلد ومع سلطات تكون بدون زيت

وابعد عن سلطة الطحينة اياك واياك سلطة الثوم والطحينة والكاتشب وكل العك داه انساه

يعنى خلى طبق السلطة عبارة عن ( فلفلة رومى + حبة خيارة + شبت وبقدونس + حبة طماطم كل يومين ) فقط

بس ليه تمشى على رجيم انا اعتقد ان وزنك مش زايد ولا حاجة

بلاش تعمل رجيم الا لما تكون محتاجله فعلا

انت طولك كام ؟؟ ووزنك كام يا مكاوى ؟؟

اغابي

:Zamalek:

رابط هذا التعليق

لان الاملاح تتراكم فى الجسم وتتحول لدهون

الكلام ده غلط و مالهوش تفسير علمى ياريت توضحى عملية تحول الاملاح لدهون فى الجسم؟

ممكن حضرتك تقصدى تحول الكربوهيدرات الزائدة لدهون وده بيسمى lipogenesis

http://en.wikipedia.org/wiki/Lipogenesis

انا صدقنى زى حضرتك كدا

اول مرة سمعت المعلومة دى - استغربت جدا - وفضلت اسال ازاى ممكن تتحول ولا تتراكم فى الجسم

اللى حصل انى كنت رايحة من حوالى 5 سنين مع اخت جوزى لدكتور مشهور جدا جدا فى الجيزة - لانها عاوزة تخس 22 كيلو

- الدكتور داه فعلا خسسها ال 22 كيلو فى 3 شهور فقط - بمساعدة الابر السينية ورجيم حسب فصيلة دمها - نوع الرجيم داه حسب فصيلة الدم - مع تمارين رياضية

فاول حديث كان قدامى فى المقابلة انه تكلم عن الرجيم بشكل عام - اى نوع رجيم

فقال معلومة ممنوع المخلايلات ولا اى املاح لان الاملاح بتتراكم مع مرور الوقت وتتحول لدهون

قال الجملة دى حرفيا زى ما بقولها لحضرتك وانا عندى اسم الدكتور وتلفونه وعنوانه وممكن ابعتهملك على الخاص .

نيجى لتكرار الجملة من سنتين روحت مع اختى الكبيرة لدكتور تانى - فى مدينة نصر - علشان عاوزة تخس 12 كيلو

اتكلم فى بدايه المقابلة بشكل عام عن الاكلات المفيدة والغير مفيدة والاخطاء والمفاهيم السائدة فى الرجيم ومنها قال ان المخليلات بشكل عام غير

مفيدة للجسم وفعلا مش بتدى الجسم سعرات حرارية لانها فقيرة جدا فى السعرات الحراربة لكن مشكلتها مع من يتبع اى نوع من الرجيم انها مع مرور الوقت

بتتراكم وبتتحول لدهون

** بالاضافة ان النسكافية كمعلومة قالها برضوه وجديدة جدا علينا - ان النسكافية رغم انه سعراته الحرارية بسيطة جدا لكن له دور كبير فى تراكم الدهون فى منطقة الخصر والبطن بطريقة سريعة جدا - واطلق على النسكافية والمخلالات اسم ( الحفرة ) اللى ممكن نقع فيها ومع ذلك انا زمان لما كنت باعمل اى رجيم مش بقدر استغنى ابدا عن النسكافية لكن بقلل الكمية فقط وكنت فى اى رجيم باعتمد على النسكافية لانه بيشبع .

** الجزر والطمام اثناء الرجيم غير مرغوب فيه بكثرة .

** وقال ان عملية الايض ( حرق الدهون ) بتكون اكثر فعالية فى حالة ان الشخص اول ما يصحى الصبح يشرب كوب ماء ساخن ويعصر عليه نص ليمونة

حيكون حرق الدهون اكثر فاعلية واسرع .

** وكمان الاهتمام بشرب الماء ( 6 اكواب ماء يوميا ) لتعويض ما يفقده الجسم من السوائل .

رابط هذا التعليق

مش بقولكم دول دكاترة مرتزقة وكل اللى بيعملوه أنهم بيدخلوا الجسم فى حالة جوع شديدة عن طريق الريجيم المنخفض السعرات والدليل ( أى برنامج ليهم مش هيعدى 800 سعر فى اليوم) وده بيخلى الجسم يطلع هرمون الكورتيزول ويكسر العضلات بنسبة كثيرة جدا عن تكسير الدهون لمواجهة المجاعة اللى حصلت له فالواحد بيخس بسرعة جدا لأن العضلات بتوزن أكثر بكثير من الدهون ونقول ده دكتور عبقرى خسسنا 22 كيلو

بس الشخص بيرجع بعد ذلك بالصفات الأتية ده لو حب يزود أكله ويعيش طبيعى تانى

وزنه أزيد من الأول

شحوب فى الوجه

معدل حرق جسمه قل بكثير لأنه فقد عضلاته وكل مايكرر العملية هتزيد صعوبة

سوء تغذية

الأنواع دى من الريجيم طبقا لوصف دكتور محمد أوز عامل زى الواحد لما يكتم أ نفاسه تحت الماء وكل واحد هيقدر يستحمل فترة تحت الماء بتختلف من واحد لأخر بس بيتفقوا فى الأخر على أنهم هيخدوا نفس عميق بعد مايطلعوا روؤسهم من تحت الماء

أنا خايف من الريجيمات اللى بتكتوبها هتبوظ جسمكم أكثر لو حد عايز يعرف جسمه شغال أزاى ويضحك عليه ويخسسه بطريقة علمية ممكن يشوف نصايح كثيرة على الموقع ده

http://www.realage.com/shape-up-slim-down/

رابط هذا التعليق

مش مشكلة الفراخ المشوى زى السوتيه بس طبعا لازم تاكله بدون الجلد ومع سلطات تكون بدون زيت

وابعد عن سلطة الطحينة اياك واياك سلطة الثوم والطحينة والكاتشب وكل العك داه انساه

يعنى خلى طبق السلطة عبارة عن ( فلفلة رومى + حبة خيارة + شبت وبقدونس + حبة طماطم كل يومين ) فقط

بس ليه تمشى على رجيم انا اعتقد ان وزنك مش زايد ولا حاجة

بلاش تعمل رجيم الا لما تكون محتاجله فعلا

انت طولك كام ؟؟ ووزنك كام يا مكاوى ؟؟

اغابي

:roseop:

أنا لا أعتقد .. أنا لا أعتقد

طب بصي يا مس أغابي

أنا الغداء هيكون نص فرخة و بس .. مفيش سلطة عشان دي رفاهية غير متاحة ليا في الوقت الحالي لكن أقدر أجيب خيار مفيش مشكلة و أتبع جرعات الخيار في الفطارو الغداء و العشاء كل يوم و بين الوجبات مفيش مشاكل

كمان نقدر نجيب فاكهة و نخليها بين الوجبات بردو أو في العشاء بدل البيض المسلوق لأن دي رفاهية بردو مش متوفرة لكن الجبنة المثلثات متوفرة

محتاج رجيم باة أو مش محتاج الصراحة مش عارف

أنا 177 و وزني 95 .. هو أنا مش مربع يعني الحمد لله لكن هي منطقة البطن بس اللي شكلها مش لذيذ ... و الصراحة مكسوف من البنت .. اصل الأوسة لو جت و لقيتها كدة هتتشعلق فيها و هتقول مرجحني يا بابا :roseop: و هيبا شكلي ووووحش

يا ترى كدة أنا محتاج رجيم مع الجيم ولا ايه ؟؟

مكاوى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم المعروف بالضروره لاى انسان عايز يخس وزنه او حتى يحول حياته الى اسلوب اكتر صحيه ان الفاكهه هى احسن تحليه لكن النفس اماره بالسوء و تلاقى ريحة الكيك تغيز

و عشان كده هكتبلوكو وصفه تكلوها مره فى الشهر لما تكون نفسكوا فى كيك و خلاص مش قادرين تقاموا ممكن ناكل واحدة مفن بس و الميزه فى الوصفه ديه ان تقريبا مافيهاش دهون و لو استبدلنا فيها السكر

بتكون السعرات فيها اقل بنسبة النص من الكيك العادى و طعمها لطيف وريحتها ذى السنابون

مافن التفاح بالقرفه

1 كوب دقيق ابيض

1 كوب شوفان

( الشوفان مش اقل فى السعرات من الدقيق لكن فيه كمية الياف عاليه بتودى للشعور بالشبع )

نصف كوب سكر ( انا بستبدل السكر بمنتج اسمه سبلندا و هوه تقريبا منعدم السعرات )

ملعقه و نصف باكينج بودر

نصف ملعقه او اقل باكينج صودا

2 ملعقة قرفه

رشة ملح

1 بيضه و رشة فانليا

تلت كوب لبن منزوع الدسم

ا كوب صوص التفاح

( تققشر و تقطع مايوازى 5 تفاحات و يتم تقلبهم على النار مع رشة قرفه و نقطتين ليمون لعدم تغير الون حتى يصير التفاح طرى و يمكن خفقه فى الخلاط لعمل صوص التفاح و يستخدم بدل من الزبده فى وصفات الكيك لاضافة تراوه و طعم من غير دهون )

ممكن اضافة رشة جوز المفروم او اللوز الشرائح على الوجهه للتزين

يخلط المواد الجافه مع بعض و المواد السائله ثم اضلفته المواد الجافه على السائله بالتدريج وتصب العجينه فى صنية المفن

و بالهنا و الشفا

يتبع الوصفات الصحيه لعمل الحلويات فى المدخلات القادمه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      ممكن نشمر دراعتنا و نعمل حركه جريئه ممكن نبطل سلبيه و نكون ايجبائين ممكن بسهولة طيب ازاي علشان خاطر الديموقراطيه و حريه الراى بتاعتهم عايزين نعمل كاريكتير جامد جدا علي الهولكوست و التخاريف بتاعتهم و ياريت بعضه يكون بالانجليزي و نقوم بنشره من خلال النت و سلملي علي حرية الراي هل من مجيب ؟؟ ملحوظه : هده الفكره مقتبسه من مجلة ايرانيه
  • أضف...