اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الدايت و سنينه ......

jasmin hamed

Recommended Posts

و اللي مش بيحب التفاح يعمل ايه في نفسه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ياكل كمترى او اناناس او جوافه او جزر

بس هقولك ليه لما ادخل فى شرح ريجيم التفاح

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

• الردود 64
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

والستات بقى دول لوحدهم على جنب لإن ربنا يعينهم في الحمل والرضاعه وقعدت البيت قدام المدفئة وشغل التريكو

على فكره هيه حاجه بجد محبطه لكن سليمه الراجل فعلا بيخس اكتر من الست بكتير حتى لو كل نفس الاكل و عمل نفس الرياضه عشان كتلته العضليه اكبر

خلقت ربنا

اعرفك على ابو صحبتى و ماله و العرض مازلال قائم و هيه بعد طفلين حوالى 45 كيلو بس خد بالك العرض مش انك تزيد 10 كيلو العرض انك تدهمهلها يعنى انت تخس عشره و هيه تزيد 10

رابط هذا التعليق

عدد القراء الحاليين لهذا الموضوع (0 الزوار 0 المتخفين)

4 الأعضاء: mekkawy, jasmin hamed, the consultant, remo

كله يا عيني بيجري ورا الدايتس و حلم الخسسان و القوام المنشوق ... ده لو حضرتك الناس دي ما خستش و انا أولهم ... متهيألي في حد هيتعدم على باب المحاورات ... :lol:

مكاوى

:lol:

انا مش هنا :blink:

رابط هذا التعليق

انا بحجز كرسي اهه في اول الصف...معاكي قلبا وقالبا وهشارك بتجاربي مع الدايت اللي ملازمني من زمن

منتظرينك يا جميل

احجزيلى كرسى جنبك الله يكرمك حاكم انا تعبت من الوقفه

و فى انتظار دايتاتك

رابط هذا التعليق

انا دخلت اقولكم يا جاسمين ما تعملوش حسابي فى الموضوع دااه :P- :P :P وخارجة علطول تاني

- بس دخلت اديكم نصيحة لوجه الله تخسو بيها انكم تيجو تحرقوا الدم والسكر والدهون والضغط والاعصاب والدايت فى بلد زي الكويت

حتخسو بسرعة كبيرة اوى فى زمن قياسي .

انا اختلف عن الاخرين ومن الممكن موضوعك يا جاسمين يغيظنى لانكم بتغيظو فيا- انا ليا 8 سنين بحاول ازيد وارجع وزنى بتاع زمان ومع ذلك ما زيدتش غير 7 كيلو فقط

كنت زمان 71 كيلو لما كنت مخطوبة - وكان وزنى ممتاز فى راى الشخصي وكل اللبس شيك كدا وماليه مركزى ويا سلام كنت قمر :P - زمان بقي :lol: الله يرحمنى ويحسن الى :D

خلفت اولادى الاتنين - الناس بعد الولادة تتخن وانا خسيت 21 كيلو مرة واحدة بقي وزنى 50 كيلو

وكان منظرى مسكين اوى يصعب على اى حد يشوفنى - ومفيش حد كان مصدق انى متجوزة و مخلفة - شكلى تفلة wst:: قصدى طفلة - وكل هدومى طبعا اترمت واشتريت بمقاسات جديدة طبعا مش قسم الملابس الحريمي ولكن ( من قسم بنات اعدادى :D ) حاولت جاهدة انى ازيد وازيد فى وزنى خلال ال8 سنوات جاهدة

عن طريق الايس كوريم - واجاهد- لغاية ما بقيت الفترة دى ما بين 57 - 58 كيلوا - وداه مش مناسب طولى انا المفروض يبقي وزنى 64كيلو بالظبط

- بس انا اعتقد ان الغربة ليها دور كبير فى الخسسان اللى انا فيه لانى مش مرتاحة نفسيا - ومن قت ما جيت الكويت وانا عمالة اخس

انا بعمل رياضة يوميا دى سواء انا خسيت او تخنت مالهاش اى علاقة فى الموضوع - اهم اهم حاجة يوميا الرياضة وخاصة اجهزة شد المعدة .

ادعولى ب 5 كيلوا زيادة - الله يخليكم

قال دايت قااال - انا ناقصة :lol:

:blink:

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انا دخلت اقولكم يا جاسمين ما تعملوش حسابي فى الموضوع دااه :P- :P :P وخارجة علطول تاني

- بس دخلت اديكم نصيحة لوجه الله تخسو بيها انكم تيجو تحرقوا الدم والسكر والدهون والضغط والاعصاب والدايت فى بلد زي الكويت

حتخسو بسرعة كبيرة اوى فى زمن قياسي .

انا اختلف عن الاخرين ومن الممكن موضوعك يا جاسمين يغيظنى لانكم بتغيظو فيا- انا ليا 8 سنين بحاول ازيد وارجع وزنى بتاع زمان ومع ذلك ما زيدتش غير 7 كيلو فقط

كنت زمان 71 كيلو لما كنت مخطوبة - وكان وزنى ممتاز فى راى الشخصي وكل اللبس شيك كدا وماليه مركزى ويا سلام كنت قمر :P - زمان بقي :lol: الله يرحمنى ويحسن الى :D

خلفت اولادى الاتنين - الناس بعد الولادة تتخن وانا خسيت 21 كيلو مرة واحدة بقي وزنى 50 كيلو

وكان منظرى مسكين اوى يصعب على اى حد يشوفنى - ومفيش حد كان مصدق انى متجوزة و مخلفة - شكلى تفلة wst:: قصدى طفلة - وكل هدومى طبعا اترمت واشتريت بمقاسات جديدة طبعا مش قسم الملابس الحريمي ولكن ( من قسم بنات اعدادى :D ) حاولت جاهدة انى ازيد وازيد فى وزنى خلال ال8 سنوات جاهدة

عن طريق الايس كوريم - واجاهد- لغاية ما بقيت الفترة دى ما بين 57 - 58 كيلوا - وداه مش مناسب طولى انا المفروض يبقي وزنى 64كيلو بالظبط

- بس انا اعتقد ان الغربة ليها دور كبير فى الخسسان اللى انا فيه لانى مش مرتاحة نفسيا - ومن قت ما جيت الكويت وانا عمالة اخس

انا بعمل رياضة يوميا دى سواء انا خسيت او تخنت مالهاش اى علاقة فى الموضوع - اهم اهم حاجة يوميا الرياضة وخاصة اجهزة شد المعدة .

ادعولى ب 5 كيلوا زيادة - الله يخليكم

قال دايت قااال - انا ناقصة :lol:

:blink:

ايه الناس الى تعقد ديه

ماشى يا اغابى هنشك عين من الامارات للكويت تتخنيلك 10 كيلو

:

رابط هذا التعليق

ريجيم التفاح

و هوه بسيط جدا تاكل تفاحه قبل كل واجبه بربع لنص ساعه

بعد عمل تجارب على موضوع التفاح ده اكتشفوا انه لو الانسان ماغيرش اى حاجه فى

نظامه الغذائى بس اكل تفاحه قبل كل واجبه بيفقد حوالى من كيلو جرام كل شهر

السبب ان التفاح لانه غنى بالالياف بيحد من امتصاص الجسم للدهون

فى الجسم و كمان بصوره طبيعيه بيملى فراغ فى حيز المعده و يخليك تاكل اقل

ممكن تبدل التفاح بالكمترى او الجوافه او الاناناس او الجزر لانهم كلهم فواكهه و خضروات غنيه بالالياف

تجربتى الشخصيه مع الريجيم ده ممتازه بجد بتحس بفرق فى الهضم و ارتياح فى المعده جامد جدا

لكن بما انى انسانه ملوله جدا للاسف مش ممكن انى التزم باسلوب واحد فى الاكل ابدا

و عشان كده بحاول انى اكل تفاحه اول ما اصحى قد ما اقدر و قبل العشا

كنت قريت مره حديث عن الرسول لا اعلم مدى صحته انه كان ياكل الفاكهه قبل الاكل مش بعده

و العلماء اكتشفو فعلا ان اكل الفاكهه بعد الاكل مباشرة بيعمل عثر هضم اما قبل الاكل فبتكون الاستفاده اكبر بكتير

دايت الايس كريم

وهو نوعين نوع ريجيم عادى و كل يوم لازم تاكل مره حاجه مثلجه

والتانى الى جربته عباره عن دايت 3 ايام فقط بتاكل فيهم ايسكريم و ذبادى مجمد سلاش

بس و المفروض تخس حوالى 3 كيلو فى تلات ايام اكيد انا مش محتاجه اقول مساوئ الريجيم ده لانه واضح اقلها احتقان فى الزور ,

سبب النزول فى الوزن فى الريجيم ده حاجتين الاولى هيه ان الاكل او الشرب

لما يبقى مجمد او ساقع اوى الجسم بيحاول يرفع درجته وفى العمليه ديه بيهلك سعرات كتير

و الحاجه المهمه الى لاحظها بعض دكاترة التغذيه ان نقص معدل الكلسيوم

فى الجسم بيخلى الجسم حتى لو عامل ريجيم لفتره طويله يعمل حاله الى بيسموها البلاتو او التمرد

وان الحل فى الناس الى بتعمل دايت و على الرغم من كده مابتخسش انهم يخدوا منتجات البان و كالسيوم

يبقى الملخص و الاستفاده من الريجيمين دول

- قد ماتقدر كل تفاحه قبل الاكل عشان تقليل امتصاص الدهون

- حاول ان كل اسبوع مرتين على الاقل تاكل او تشرب مشروب ساقع او مجمده قليلة السعرات

- ممكن ليمون بالنعناع او عصير برتقال او بولة ايسكريم واحده او افضل من الايس كريم FROZEN YOGURT

- كتير مننا بيبعد عن منتاجات الالبان فى اى دايت بس كده بنعرض معدل الكالسيوم فى جسمنا الى

الانخفاض يبقى لازم كل يوم حصة من منتجات الالبان قليلة الدسم سواء ذبادى او لبن رايب او لبن

عشان نحافظ على معدل النزول من غير بلاتو

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

مع احترامى لحضراتكم بس الكلام ده كله غلط وانا عندى كتب لدكاترة محترمين أمريكان ومتخصصين للعايز وبسجل مرورى و أنسحابى الفورى

رابط هذا التعليق

كنت قريت مره حديث عن الرسول لا اعلم مدى صحته انه كان ياكل الفاكهه قبل الاكل مش بعده

و العلماء اكتشفو فعلا ان اكل الفاكهه بعد الاكل مباشرة بيعمل عثر هضم اما قبل الاكل فبتكون الاستفاده اكبر بكتير

فعلا دى معلومة علمية صحيحة

وحتى فى الاية الكريمة انا مش فاكر سورة ايه بس من معناها (وفاكهة مما يتخيرون ولحم طير مما يشتهون|)

فده ترتيب للاكل انك تاكل الفاكهة الاول وبعد كدة الحجات التانية وبالفعل انا بعمل كدة بقالى اكتر من 6 سنين سواء عامل دايت او مش عامل

فيه برنامج حلو اوى تجميعة بردوا عاملة الفترة دى انا وواحد صحبى وماشى معايا حلو اوى

الفطار 7 ايام فى الاسبوع حاجة من 3

1- علبة زبادى كبيرة 400 جرام خالية الدسم

او 2- اتنين توست وجبنة رومى

او 3- كورن فلكس مع لبن خالى الدسم

الغداء 6 ايام فى الاسبوع

الاساس فيه طبق سلطة كبييييييييييييير مع حاجة كمان وهى

(علبة تونة مصفاة من الزيت او 3 بيضات مسلومة او سمكتين مشوى او لحم بقرى مشوى او نصف دجاجة مشوية مع نزع الجلد)

اليوم السابع بالنسبة للغدا يوم مفتوح اعمل اللى انت نفسك فيه

العشاء : ثمرتين فاكهة ويفضل البرتقال او الجريب فروت او التفاح وطبعا تبعد عن الموز والمانجو والخوخ

نصايح مع الدايت

كل يوم فى الصباح كوباية شاى اخضر بدون سكر عالريق (طعمها وحش اوى :ninja: )

قبل كل وجبة تشرب حوالى كوبايتين مياه وتكون فاترة

متنمش بعد الاكل عالطول

ابعد عن العصير

كل يوم تمشى ولو نص ساعة بس تكون خطوة سريعة شوية وليس تمشية تسوق

القهوة التركى (اللى بتاعتنا فى مصر) بتزود معدل التمثيل الغذائى بس بردوا من غير سكر :lol:

السباحة بردوا من الحجات اللى بتخسس

تحياتى للجميع

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

مع احترامى لحضراتكم بس الكلام ده كله غلط وانا عندى كتب لدكاترة محترمين أمريكان ومتخصصين للعايز وبسجل مرورى و أنسحابى الفورى

طالما الكلام ده كله غلط طيب قول انت الصح عشان تعم الفايدة للجميع

تقبل تحياتى

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

الصح ياعم حسام بس الكلام ده ورا قصص كثير مش هتنفع الا بقرايتكم للكتب العلمية

أولا المهم للصحة محيط وسطك مش وزنك والا كنا نعتبر واحد زى أرنولد شوازينجر تخين محيط وسطه كان 78 سم ووزنه كان 127 كيلو

ُثانى حاجة أنك ممكن تاكل أيس كريم وشيكولاتة وتخس بس تتبع القاعدة كالورى ان < كالورى أوت

ميقلش عدد الكالورى فى اليوم الواحد للمرأة عن 1200 سعر

وللرجل عن 1500 وتقسمهم على اربع مرات فى اليوم علشان نتجنب حاجة اسمها اليويو دايت أو ان معدل حرق الجسم يقل جدا ومتعرفش تاكل طبيعى ثانىوتفضل طول عمرك محروم من الاكل

من الاخر دكتور محمد أوز رئيس قسم أمراض القلب فى جامعة كاليفورنيا فى الكتاب بيقول أن الاكل زيه زى الدوا متنفعش تاخد حباية دوا الا ماتعرف هتدخل تعمل ايه فى جسمك ونفس النظام الاكل اللى متعرفوش متاكلوش والموضوع أسلوب حياة مش حرمان

الرياضة محتاجينها علشان نحمى كتلتنا العضلية اللى هية بتحرق الاكل حتى وانت قاعد على الكنبة كيلو عضلات فى جسمك يحرق قد كيلو دهون 150 مرة

وكمان الكتاب بيتكلم عن الهرمونات والحالة النفسية وتأثيرها على الاكل ونوعه ودى حاجات مناخدش بالنا منها

يعنى مثل أنت ممكن تاكل علشان أنك عايز تنام أو مرهق أو عطشان أو محبط جنسيا أو متوتر مش علشان جعان

ياجماعة الكتاب كبير ومش هكتبه هنا بس هو عن علم حقيقى مش زى المرتزقة بتوع التغذية اللى فى مصر حد فاهم حاجة؟

رابط هذا التعليق

صباح الورد

هو 174 بالصلاة ع النبي و عليهم 85 كيلو يعتبر محتاج البتاع بتاعكم

ما هو لازم الراجل يبقي ملو هدومه يعني و لما يحط تفه ف كتف حد يعرف يسد

مش كده ولا اييييييييييييه

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخواتى المحاورين و اسفه على الغياب

بس الوالده كانت تعبانه شويه و اضطرت لنزول مصر اسبوعين و لكنها الحمدلله

دلوقتى احسن كتير

نكمل بقى اعاننا الله

رابط هذا التعليق

فعلا دى معلومة علمية صحيحة

وحتى فى الاية الكريمة انا مش فاكر سورة ايه بس من معناها (وفاكهة مما يتخيرون ولحم طير مما يشتهون|)

فده ترتيب للاكل انك تاكل الفاكهة الاول وبعد كدة الحجات التانية وبالفعل انا بعمل كدة بقالى اكتر من 6 سنين سواء عامل دايت او مش عامل

فيه برنامج حلو اوى تجميعة بردوا عاملة الفترة دى انا وواحد صحبى وماشى معايا حلو اوى

الفطار 7 ايام فى الاسبوع حاجة من 3

1- علبة زبادى كبيرة 400 جرام خالية الدسم

او 2- اتنين توست وجبنة رومى

او 3- كورن فلكس مع لبن خالى الدسم

الغداء 6 ايام فى الاسبوع

الاساس فيه طبق سلطة كبييييييييييييير مع حاجة كمان وهى

(علبة تونة مصفاة من الزيت او 3 بيضات مسلومة او سمكتين مشوى او لحم بقرى مشوى او نصف دجاجة مشوية مع نزع الجلد)

اليوم السابع بالنسبة للغدا يوم مفتوح اعمل اللى انت نفسك فيه

العشاء : ثمرتين فاكهة ويفضل البرتقال او الجريب فروت او التفاح وطبعا تبعد عن الموز والمانجو والخوخ

نصايح مع الدايت

كل يوم فى الصباح كوباية شاى اخضر بدون سكر عالريق (طعمها وحش اوى :) )

قبل كل وجبة تشرب حوالى كوبايتين مياه وتكون فاترة

متنمش بعد الاكل عالطول

ابعد عن العصير

كل يوم تمشى ولو نص ساعة بس تكون خطوة سريعة شوية وليس تمشية تسوق

القهوة التركى (اللى بتاعتنا فى مصر) بتزود معدل التمثيل الغذائى بس بردوا من غير سكر :roseop:

السباحة بردوا من الحجات اللى بتخسس

تحياتى للجميع

على فكره دايت متوازن جدا و تقريبا فيه من كل المجموعات الغذائيه

و يتهيئلى ممكن لو زودناه عليه كمان سناك او اتنين من الخضروات او الفواكه الى سعرتها قليله الواحد يخس بردوا

و يتجنب الاحساس بالجوع

لو مابتحبيش الشاى الاخضر اوى ممكن تقيبى شاى اخضر بالنعناع الى بالفتله و تحطيه فى ازازه ميه ساقعه نص لتر و تخليها حنبك تشربى منها بدل الميه ( انا مابطقش اشرب ميه خالص )

هنتكلم على موضوع القهوه و علاقتها بالريجيم ده بطريقه مفصله شويه و فى مداخله لوحدها بعد اذنك

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

حمد لله ع السلامة يا جاسي....متغبيشي تاني

من اولها كده انا مبحبش الريجيم....

و بحب الاكل جدا....

بس بتحرك كتير اوي

مشكلتي حاجة واحدة صغنتتة

شهور الاقي وزني جميل جدا و ابقي طايرة بيه

و شهور احس اني خلاص هقلب علي البقرة الضاحكة... ايون بتاعت الجبنة اللي لابسة حلق فردة و فردة لأ

نازلة مصر بعد شهرين و عندي مناسبة مهمة و عايزة الدنيا تبقي مظبوطة

يا تري الحق اظبط المظابيط و لا ايه النظام؟؟؟

صبااااااااااااحك كورن فليكس...و لبن....و شاندوشت فول...و لو لسه فيه مكان يبقي شيكولاتة جالكسي بلااااااك

رابط هذا التعليق

الصح ياعم حسام بس الكلام ده ورا قصص كثير مش هتنفع الا بقرايتكم للكتب العلمية

أولا المهم للصحة محيط وسطك مش وزنك والا كنا نعتبر واحد زى أرنولد شوازينجر تخين محيط وسطه كان 78 سم ووزنه كان 127 كيلو

ُثانى حاجة أنك ممكن تاكل أيس كريم وشيكولاتة وتخس بس تتبع القاعدة كالورى ان < كالورى أوت

ميقلش عدد الكالورى فى اليوم الواحد للمرأة عن 1200 سعر

وللرجل عن 1500 وتقسمهم على اربع مرات فى اليوم علشان نتجنب حاجة اسمها اليويو دايت أو ان معدل حرق الجسم يقل جدا ومتعرفش تاكل طبيعى ثانىوتفضل طول عمرك محروم من الاكل

من الاخر دكتور محمد أوز رئيس قسم أمراض القلب فى جامعة كاليفورنيا فى الكتاب بيقول أن الاكل زيه زى الدوا متنفعش تاخد حباية دوا الا ماتعرف هتدخل تعمل ايه فى جسمك ونفس النظام الاكل اللى متعرفوش متاكلوش والموضوع أسلوب حياة مش حرمان

الرياضة محتاجينها علشان نحمى كتلتنا العضلية اللى هية بتحرق الاكل حتى وانت قاعد على الكنبة كيلو عضلات فى جسمك يحرق قد كيلو دهون 150 مرة

وكمان الكتاب بيتكلم عن الهرمونات والحالة النفسية وتأثيرها على الاكل ونوعه ودى حاجات مناخدش بالنا منها

يعنى مثل أنت ممكن تاكل علشان أنك عايز تنام أو مرهق أو عطشان أو محبط جنسيا أو متوتر مش علشان جعان

ياجماعة الكتاب كبير ومش هكتبه هنا بس هو عن علم حقيقى مش زى المرتزقة بتوع التغذية اللى فى مصر حد فاهم حاجة؟

السلام عليكم

حضرتك تقصد ال Waist-hip ratio

المطلوب اننا نقسم محيط الخصر على محيط الارداف و الناتج لو كان مابين 0ز7 للنساء او 0ز9 للرجال بيكون تقريبا مافيش خطوره صحيه من زيادة الوزن

لان الدهون المتركزه على البطن هيه اخطر دهون و فى علاقه وثيقه مابنها و بين امراض القلب و الشرايين و السكر و الضغط و هكذا

هوه انا لو قست نفسى على القياس ده ابقى مش محتاجه اخس و لا كيلو لا ده انا المفروض ازيد كمان

الحكايه ان الكتله العضليه فى الجسم لما تقل و يكون فيه عدم تناسق حتى لو كان المقياس ده مافيهوش مشكله الواحد بردوا بيبقى متضايق من نفسه

حكاية المقياس ديه معمومله عشان تحدد اذا كانت الذياده فى خطر على الصحه او لا و الذياده هنا مش مؤشرها الميزان بس انما الترهل مستوى النشاط الكتله العضليه

يا ريت حضرتك تقولى اسم الكتاب و الكاتب و انا هحاول اقراه و الخصه للاخوه للافاده

رابط هذا التعليق

صباح الورد

هو 174 بالصلاة ع النبي و عليهم 85 كيلو يعتبر محتاج البتاع بتاعكم

ما هو لازم الراجل يبقي ملو هدومه يعني و لما يحط تفه ف كتف حد يعرف يسد

مش كده ولا اييييييييييييه

اسئل نفسك السؤالين دول لو الاجابه نعم فكك من الموضوع الريجيم ده

حضرتك راضى عن جسمك كده ؟ و لا فيه فترات و انت اخف بتحس انك راضى اكتر

هل جسمك متناسق ؟

مستوى النشاط و الصحه العامه كويس و لا بيبقى افضل لما بتبقى اخف؟

اهم حاجه عاداتك الغذائيه خلال الاسبوع راضى عنها يعنى بتاكل خضار و فاكهه كفايه و لا مقضيها شيبسى و بيبس و شاى و قهوه

رابط هذا التعليق

ايه داااه ... مين ؟؟

جاسمين

ازيك .... انت فين مختفية يا بنتى - دانا بجد كنت حابعتلك على الحاص .... وحشانى اوى

عموما انا متابعة الموضوع علشان اشوف رايك الجميل وراى كل الزملاء الافاضل طبعا

حدا عارف ممكن بكره فيه ايه مش يمكن فى يوم يزيد وزنى :) واحتاج للبتاع داه والمعلومات دى

تحياتى للجميع

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 1
      ممكن نشمر دراعتنا و نعمل حركه جريئه ممكن نبطل سلبيه و نكون ايجبائين ممكن بسهولة طيب ازاي علشان خاطر الديموقراطيه و حريه الراى بتاعتهم عايزين نعمل كاريكتير جامد جدا علي الهولكوست و التخاريف بتاعتهم و ياريت بعضه يكون بالانجليزي و نقوم بنشره من خلال النت و سلملي علي حرية الراي هل من مجيب ؟؟ ملحوظه : هده الفكره مقتبسه من مجلة ايرانيه
  • أضف...