اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الدراسة في كندا

Recommended Posts

السلام عليكم يا جماعة

أنا كنت بافكر اسافر اخد كورس لمدة 5 شهور في كندا و في نفس الوقت أدور على شغل هناك ... في فانكوفر ... أنا كنت عايز اعرف كام نقطة:

1) أنا لو رحت على فيزا (طالب) هل هيبقى صعب اطلع تصريح شغل؟ و بياخد وقت قد ايه؟

2) هل الاحسن اني ابدأ ابعت السي في من دلوقتي و ادور على شغل و لا الاحسن لما اروح هناك ؟

شكرا :roseop:

رابط هذا التعليق

و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته,

فى الحقيقة... انتا لو رحت بفيزا طالب, هيبقى اسهل انك تطلع تصريح عمل.. و ليس العكس!

المشكلة بقى... انك طالما هتدرس لمدة اقل من 6 شهور, يبقى انتا كده صعب انك تطلع تأشيرة دراسة, الا لو قدمت لهم الاثبات انك معاك مصاريف سنة دراسية كاملة... و اللى بيساوى حوالى 10 الاف دولار كندى.

النقطة التانية... مش هينفع تشتغل فى شركة اطلاقا على تأشيرة سياحة... و علشان اوضح, طالما انك رايح تدرس لمدة اقل من 6 شهور, يبقى انتا هتروح بتأشيرة سياحة.

لو قدرت تروح بتأشيرة دراسة, يبقى هتاخد تصريح دراسة... و بناءا عليه هتقدر تقدم على تصريح عمل لما توصل كندا... و بالتالى هتقدر تشتغل.. بس فقط فى حالة لو قدمت على سنة دراسية كاملة.

بالتوفيق باذن الله.

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

بغض النظر اذا كنت طالب او لا... الاقامة نفسها بتختلف...

هل تقدر تعيش مع شباب و بنات فى نفس الشقة؟ بس ليك اوضة مستقلة؟ ولا انتا عايز شقة لوحدك؟

هتعيش فى مكان بعيد ولا قريب؟ هتعيش فى انهى مدينة؟ هتركب تاكسى ولا مواصلات و هتجيب عربية؟ هتاكل فى مطعم ولا هتعمل اكل لنفسك؟ اعتبارات كتيرة..

بس لو هنتكلم انك تعيش عالقد... و هتأجر اوضة مع شباب و بنات... ممكن فى حدود 700 دولار شهريا.

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

لو سمحت انا بفكر اسافر ادرس 3 او 6 اشهر لغة منها اني اعد نفسي ل IELTS وكمان اعد نفسي لدراسة الماجستير لان ناوي ان شاء الله ادرس ماجستير اول ما اوصل

ومن هناك هل يمكني ان اقدم ورق الهجرة؟

لاني بصراحة عايش في السعودية ومفيش حد كويس في الاتس هنا والموضوع صعب شوية ومكلف جدا وعلوة علي ذلك الوقت يمر والسنين بتعدي من عمرنا واحنا وقفين وفي البلد دي ليس فيها اي خبرة فقط بتعد ايام

ارجوا الافادة والتوجية الي الصح لاني محتار اسافر ادرس واقدم من هناك ولا استني الي ان ييسر الله لي الالتس؟

وجزاكم الله خير

رابط هذا التعليق

بالنسبة للبحث عن عمل يفيزا سياحه ....هل افرصه منعدمه خاااالص ان حد يشغلني ,مع العلم اني بشتغل فى البترول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...
بالنسبة للبحث عن عمل يفيزا سياحه ....هل افرصه منعدمه خاااالص ان حد يشغلني ,مع العلم اني بشتغل فى البترول ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

مش هتلاقى فرصة فى مجالك الا لما يكون معاك ورق قانونى غير كدة هتشتغل من تحت التربيزة wst::

رابط هذا التعليق

طيب يا جماعه انا فى كالجاري من اسبوع مشفتش واحد مصري ممكن يعرفني البلد دي ماشيه زاي او ابتدي ازاي ,كل الي شفتهم هنود و فلبينين و صينين قليل قوي من العرب

هو فين ممكن اللقي المصرين هنا ؟

رقمي 4037148406

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...