اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أبي و أمي

miramikhail

Recommended Posts

الحقيقة أنا حبيت أخلد ذكراهما

أولا والدتي و التي كثيرا ما كنت أتكلم عنها وخاصة فيما يخص المدرسين فقد كانت من أحسن المدرسين وده بشهاده تلاميذها و برغم من أنها كانت تتدرس لكفيفات ألا أن كثيرا منهم كمل للجامعة في نفس تخصصها و قد حصلت أحدهم علي الدكتوراه فى التاريخ وهي الماده التى كانت تدرسها والداتى و قد حضرت المناقشه معها

وقد كانت لها رأي واضح فى الدروس وهى أن المدرس اللى بيدى دروس أما مدرس خايب أو مش بيشرح عشان الولاد تأخد دروس

وطبعا كأم فده حاجه مش محتاجه أى كلام

الله يرحمك يا ماما وحشتينى أوى فات سنتين و كان بيخففهم وجود بابا لكن أظاهر أنك وحشتيه أوى :rolleyes:

ثانيا والدى وده لو أتكلمت عنه مش حكفى صفحات وصفحات لآنه كان غير عادى من الجيل الى كان بيعرف فى كل حاجة هو كان مهندس لكن موسيقى كلاسيك عارفهم بالواحده وباليه و البورصه و السياسه و تاريخ لدرجه أن أبني كان ديما يقول لى أنتى ليه مش ذى جدو ده أنا كنت فاكر أنك كويسه :rolleyes: وياما لما كنت أقول له أنت حأتك تتكتب مذكراتك .....

الله يرحمك يا بابا وحشتني أوى و مافتش أسبوع مفتقده كلمنا و المناقشات فى كل حاجه :roseop:

رابط هذا التعليق

عزيزتى ميرا...

ربنا يصبرك على بعد مما و بابا...بس هما اكيد فى مكان احسن من هنا...

كل مايوحشوكى قوى افتكرى انهم سابولك كنز من الذكريات...

كنز من الحاجات اللى ممكن تفتكريها عنهم و تفتخرى بيها..

ودى حاجة ناس كتير قوى بتفتقدها...

حاولى تكونى مع اولادك زى ما هما كانوا معاكى بالضبط

مصدر فخر ليهم

و صليلهم كتير

تحياتى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

حبيبتى ميرا

البقاء لله وربنا يرحمهم يارب ويرحمنا جميعا دنيا وآخره

ربنا يكرمك ويعوضك خير فى اولادك

كان فى مداخله عاوزه اعملها موضوع 0000سبحان الله قريت موضوعك لاقيته مناسب جدا

اسمح لى اعرضه هنا معاك لعل فيه السلوى لنا جميعا

بنـي العزيــز

عندما يحل اليوم الذي ستراني فيه عجوزاً

أرجو أن تتحلى بالصبر وتحاول فهمي

إذا إتسخت ثيابي أثناء تناولي الطعام

إذا لم أستطع أن أرتدي ملابسي بمفردي

تذكر الساعات التي قضيتُها لأعلمك تلك الأشياء

إذا تحدثت إليك.. وكررت نفس الكلمات ونفس الحديث آلاف

المرات

لا تضجر مني.. ولا تقاطعني

وأنصت إليّ

عندما كنتَ صغيراً يا بني, قرأتُ لك نفس القصة والحدوتة

إلى أن تنــــام

............*

عندما لا أريد أن أستحم

لا تعايرني ولا تتسلط عليّ

تذكر عندما كنتُ أطاردك وأعطيك الآف الأعذار.. لأدعوك

للإستحمام

عندما تراني لا أستطيع أن أجاري وأتعلم التكنولوجيا الحديثة

فقط..

أعطني الوقت الكافي

ولا تنظر إليّ بابتسامة ماكرة وساخرة

تذكر أنني الذي علمتك كيف تفعل أشياء كثيرة

كيف تأكل.. كيف ترتدي ملابسك

كيف تستحم.. كيف تواجه الحياة

............*

عندما أفقد ذاكرتي أو أتخبّط في حديثي

أعطني الوقت الكافي لأتذكر

وإذا لم أستطع

لا تفقد أعصابك

حتي ولو كان حديثي غير مهم

فيجب أن تنصت إليّ

إذا لم أرغب بالطعام

لا ترغمني عليه

عندما أجوع سوف آكله

............*

عندما لا أستطيع السير بسبب قدمي المريضة

أعطني يدك

بنفس الحب و الطريقة التي فعلتَها معك

لتخطوا خطوتك الأولى

عندما يحين اليوم الذي أقول لك فيه

إنني مشتاق للقاء الله

فلا تحزن ولا تبكي

حاول أن تتفهم

أن عمري الآن قد قارب على الإنتهاء

............*

في يوم من الأيام

سوف تكتشف أنه بالرغم من أخطائي

فإنني كنت دائماً أريد أفضل الأشياء لك

وقد حاولت أن أمهّد لك جميع الطرق

ساعدني على السير

ساعدني على تجاوز طريقي بالحب والصبر

مثلما فعلتُ معك دائماً

ساعدني يابنيّ على الوصول إلى النهاية بسلام

أتمنى ألاّ تشعر بالحزن

ولا حتى بالعجز حين تدنوا ساعتي

فيجب أن تكون بجانبي وبقربي

وتحاول أن تحتويني

مثلما فعلتُ معك عندما بدأتَ الحياة

أحبك يا بنيّ العزيز

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

ألف شكر ليكم الحقيقة كلامكم كان تعزية كبيرة أوى ليا وقريتة أكثر من مرة فعلا هما سابوا ليا كنز كبير من الذكريات و الخبرات وأتمنى أنى كنت فعلا عند حسن ظنهم لأخر دقيقة

ألف شكر فعلا كنت محتاجة أشكرهم على كل حاجة عملوها ليا يمكن ماقلتش لهم ده مباشرة لكن أتمنى أنهم كانوا عارفين ده من كل حاجة كنت بعملها لهم و أتمنى ؟أنهم يكون مش زعلانين منى لو كنت قصرت فى زيارتهم أحياننا :)

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة مريم

السلام عليكم

اعتقد ان اصعب شىء ممكن ان يحدث لنا فى الدنيا اننا نفقد الاب او الام او كلاهما صعب جدا جدا

ولكن هو المكتوب علينا كعباد للة انة لايوجد انسان مخلد الكل سوف يموت

لكن الاباء والامهات فراقهم وموتهم عظيم يزلزل كيان كل من لة قلب او بصيرة ولكن اذا كان كافل اليتيم مع الرسول صلى اللة علية وسلم فى الجنة ومن يتصدق بشق تمرة يقى نفسة من النار الى غير ذلك من الامور التى تدل على مدى وعظمة ربنا سبحانة وتعالى فى رحمتة بعبادة

فكم امهاتنا تعبت وعانت وقاست ملا يتحملة الملاك من مشقة فى تربيتنا ماهو جزاؤها الا الجنة وماهى الجنة ؟؟ فيها ملا عين رات ولااذن سمعت ولا خطر على قلب بشر

والوالد ايضا كذلك نعم الحزن لايقدر لفراقهم ولكنى اقول لنفسى ولكى ولكل من تركة والداة او احدهما لاتملوا من الدعاء لهم فهم ان شاء اللة فى الجنة ولكن بدعاء الابن او البنت ترتفع درجاتهم ويصعدوا لدرجة ارقى وافضل

تحروا طرق عمل الصدقات على ارواحهم وهم راحوا عنا من دنيا التعب الى راحة النعيم ان شاء اللة

اللة يصبرك وتظللى دائما بارة بهما

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

الفاضلة ميرا

رحم الله أباك و أمك و أبدلهما من الخير الكثير

قلبتي المواجع

أنا الحمد لله والدتي و والدي عايشين

بس تفتكروا ايه الشعور لما تفقد حماك ... و ايه الشعور لما يكون حماك ... ما أقدرش أقول أغلى من والدك عشان ما أبخسش حق الوالد ... لكن خليني أقول لما يكون في غلاوة والدك ... لما حماك يستأمنك على أولاده كلهم مش بس زوجتك ... كبيرهم و صغيرهم ... لما حماك يستأمنك على حماتك و يوصيك عليهم و انت شايفه بيحتضر قدامك :) ... ياااااااه ... حمايا ... الله يرحمه يا رب ... الله يرحمه و يسكنه أعلى الجنة ... كان بمثابة والد ليا ... عرفته بس 6 شهور ... ما طولتش معاه ... بس دخل قلبي جامد أوي .. كان حاجات كتير أوي في حياتي زي ما أنا كنت في حياته .. لما توفاه الله قلت لزوجتي أنا أكتر حد هيتأثر بوفاة والدك ... و قد كان ... تعمل ايه لما يستأمنك حماك على بنته و يشيلك حمل كبيييييييير أوي .. و تروح تصلي عليه بطلب منه ... تعمل ايه لما تلاقيه موصي فرحك يتعمل في معاده مهما حصل ... و يتعمل ... و في معاده بدون تأخير يوم واحد ... تعمل ايه لما زوجتك تزعلك يجيلها في الحلم ينهرها و يزعل منها ... عشانك ... يااااااااه ... ده كان عظيم أوي ... و ما زال عظيم أوي في عيني ... حمايا العزيز الغالي ... الله يرحمك و لعلي اقابلك في الجنة

مكاوى .......

رابط هذا التعليق

الحقيقة أنا حبيت أخلد ذكراهما

أولا والدتي و التي كثيرا ما كنت أتكلم عنها وخاصة فيما يخص المدرسين فقد كانت من أحسن المدرسين وده بشهاده تلاميذها و برغم من أنها كانت تتدرس لكفيفات ألا أن كثيرا منهم كمل للجامعة في نفس تخصصها و قد حصلت أحدهم علي الدكتوراه فى التاريخ وهي الماده التى كانت تدرسها والداتى و قد حضرت المناقشه معها

وقد كانت لها رأي واضح فى الدروس وهى أن المدرس اللى بيدى دروس أما مدرس خايب أو مش بيشرح عشان الولاد تأخد دروس

وطبعا كأم فده حاجه مش محتاجه أى كلام

الله يرحمك يا ماما وحشتينى أوى فات سنتين و كان بيخففهم وجود بابا لكن أظاهر أنك وحشتيه أوى :lol:

ثانيا والدى وده لو أتكلمت عنه مش حكفى صفحات وصفحات لآنه كان غير عادى من الجيل الى كان بيعرف فى كل حاجة هو كان مهندس لكن موسيقى كلاسيك عارفهم بالواحده وباليه و البورصه و السياسه و تاريخ لدرجه أن أبني كان ديما يقول لى أنتى ليه مش ذى جدو ده أنا كنت فاكر أنك كويسه :) وياما لما كنت أقول له أنت حأتك تتكتب مذكراتك .....

الله يرحمك يا بابا وحشتني أوى و مافتش أسبوع مفتقده كلمنا و المناقشات فى كل حاجه :lol:

ربنا يصبرك يا ميرا.. و زي ما قالت لك سوسو صلي لهم كتير..و مهما صليتي لهم أكيد مش حيوفيهم حقهم

عارفة و انت بتتكلمي عن والدك كأنك بتتكلمي عن والدي رحمه الله

فعلاً كان من الجيل اللي بيعرف في كل حاجة .. عارفة كنت باحب أوي أتكلم معاه في السياسة

و لما كان يجي لنا ضيوف من الرجال و يدخلوا الصالون .. كنت أحب أسمع كلامهم أوي

كنت باحس إن أبي يعلم بواطن الأمور مع إنه لم يمارس السياسة أصلاً

كان له هوايات كثيرة و يتقنها كلها ..

هذا غير نهمه للقراءة ..لم أعرف في حياتي شخص يقرأ مثله

كان يحب جداً أن يعلم و يفيد من حوله و ليس أولاده فقط

كان رحمه الله كبير العيلة ليس سناً .. و لكن قولاً و فعلاً و حكمة

حتى عائلة أمي .. كانوا يعتبرونه كبيرهم

كانوا حقاً من جيل مميز

تحياتي على موضوعك الجميل :lol:

ربنا آتنا في الدنيا حسنة .. و في الآخرة حسنة .. و قنا عذاب النار

.. يا رب ..

احفظ مصر و المصريين

رابط هذا التعليق

ألف شكر ليكم مش بس على كلامكم المعزى ده بس كمان لأنى حسيت أنى فعلا كده قدرت أخلد ذكراهم و حتى اللى معرفهمش شخصيا حس أد أية هما كانوا ناس جمال أوى

وربنا يرحمهم ويرحمنا كلنا و نفضل نذكر كل الناس الكويسين دول ديما و أنا سعيدة أن كل واحد يذكر الناس اللى بيحبهم فى الموضوع ده أقل حاجة تكريم لهم.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...