اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أفيدونا أفادكم الله

Recommended Posts

بسم الله الرحمن الرحيم

هل مسألة عدم الممانعة لا تزال سارية أم أنه تم إلغاؤها ...

بمعنى آخر في حال الخروج النهائي عن طريق مكتب العمل ... هل يشترط الحصول على خطاب عدم ممانعة من الكفيل عند الرغبة في العودة للعمل بالمملكة مرة أخرى قبل مرور سنتين.

علما بأن المهنة صيدلي.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اللهم احفظ مصر من الفتن؛ ما ظهر منها وما بطن

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

هل مسألة عدم الممانعة لا تزال سارية أم أنه تم إلغاؤها ...

بمعنى آخر في حال الخروج النهائي عن طريق مكتب العمل ... هل يشترط الحصول على خطاب عدم ممانعة من الكفيل عند الرغبة في العودة للعمل بالمملكة مرة أخرى قبل مرور سنتين.

علما بأن المهنة صيدلي.

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

الاخ الفاضل

علشان انت مسافر عن طريق مكتب العمل للازم خطاب للقنصليه في حاله لو اسمك كان مكتب العمل منعك من السفر او الكفيل انما لو متاكد ان اسمك مفيش اي مشكله في القنصليه في القاهره عادي جدااااااااااااااا انك تسافر

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ / خالد شحاته

شكرا على الاهتمام والرد

المشكلة دلوقتي ان الكفيل عندنا مش بيدي خروج نهائي ... أقصاها خروج وعودة فقط لا غير ... ودي كمان يطلع عينك على ما تاخدها يعني ممكن يقعدك جنبه من 6 شهور لسنة بعد تقديم الاستقالة ... وفي الآخر يديلك خروج وعودة مش خروج نهائي...

باختصار عشان تاخد خروج نهائي مفيش ادامك غير مكتب العمل ... تروح تقدم استقالتك هناك ... عشان تاخد خروج نهائي...

الحاجة التانية ... انا زوجتي شغالة هنا أخصائية علاج طبيعي ... فأنا بفكر أني أخد خروج نهائي وبعدين أرجع كمرافق ليها ... وبعدين انقل كفالة على أي مكان تاني ...

لكن المشكلة التانية ان مكان عمل زوجتي جنب مكان العمل السابق ... يعني الكفيل هيعرف اني رجعت ....

ما هو الحل ؟

( ملحوظة: اللي يجننك يا أخ خالد ان سبب المشاكل دي كلها واحد مصري زيك )

ملحوظة أخرى: أنا أعمل بدون عقد ... لا يوجد عقد عمل محرر بيني وبين الكفيل

تم تعديل بواسطة شرف الدين

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ / خالد شحاته

شكرا على الاهتمام والرد

المشكلة دلوقتي ان الكفيل عندنا مش بيدي خروج نهائي ... أقصاها خروج وعودة فقط لا غير ... ودي كمان يطلع عينك على ما تاخدها يعني ممكن يقعدك جنبه من 6 شهور لسنة بعد تقديم الاستقالة ... وفي الآخر يديلك خروج وعودة مش خروج نهائي...

باختصار عشان تاخد خروج نهائي مفيش ادامك غير مكتب العمل ... تروح تقدم استقالتك هناك ... عشان تاخد خروج نهائي...

الحاجة التانية ... انا زوجتي شغالة هنا أخصائية علاج طبيعي ... فأنا بفكر أني أخد خروج نهائي وبعدين أرجع كمرافق ليها ... وبعدين انقل كفالة على أي مكان تاني ...

لكن المشكلة التانية ان مكان عمل زوجتي جنب مكان العمل السابق ... يعني الكفيل هيعرف اني رجعت ....

ما هو الحل ؟

( ملحوظة: اللي يجننك يا أخ خالد ان سبب المشاكل دي كلها واحد مصري زيك )

ملحوظة أخرى: أنا أعمل بدون عقد ... لا يوجد عقد عمل محرر بيني وبين الكفيل

الاخ الفاضل لو محرم مع زوجتك ملوش حاجه عندك وطبعا اكيد كل بلد فيها الحلو والوحش مش مصر بس

تم تعديل بواسطة خالد شحاته
رابط هذا التعليق

طيب يا جماعة انا مسافر خروج وعودة في شهر 7 ان شاء الله

واقامتي هتنتهي في شهر 12

ممكن بعد الاقامة ما تنتهي ارجع علي تاشيرة تاني

ولا فيها مشكلة

وشكرا ليكم

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

اللي اعرفه يا أخ أحمد أنه ان شاء الله مفيش مشاكل لما ترجع بس حاول ان مفيش حد من عملك القديم يعرف حاجة عن مكان شغلك الجديد لأن كفيلك القديم لو عرف ممكن يرفع عليك قضية ويطالب بترحيلك وساعتها هتبقى المسألة حسب وضعك القانوني ... فالافضل تريح دماغك ومحدش يعرف ابدا من صحابك القدام مكان شغلك الجديد ولا انك رجعت المملكة اصلا ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...