اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تاريخ بلدي.. عفوآ ..لا أدري!!!


Recommended Posts

عند ذهابي منذ فترة لأصطحاب زوجتي من عملها ( تعمل كمدرسة ) .. قدمتني الي زميلاتها.. و من ضمنهم كانت مدرسة التاريخ بالفصل الأول الأعدادي التي طلبت بأن تستضيفني يومآ بفصلها حيث أن الأولاد يدرسون التاريخ الفرعوني لمصر.. و هي تريد أن تقدم لهم أحد أحفاد الفراعنة ليستفسروا منه عن مصر و تاريخ مصر... فرحبت بالفكرة و ذهبت في اليوم المحدد للزيارة.. و دخلت أحد الفصول ( يومها اجتمع فصلان خصيصآ لهذا اللقاء ) ..

الفصل مجهز... الطلاب جالسين علي هيئة نصف دائرة.. و خريطة مصر معلقة بجوار السبورة... فحييتهم وقدمت لهم فكرة عن مصر.. ثم طلبت منهم أن يسألوا ما بدا لهم من أسئلة... فأنهالت الأسئلة من كل جانب... ماذا تأكلون ؟ ما الطعام المفضل عندكم ؟.. ماذا تلبسون؟ أين تعيشون ؟ كيف هو النيل ؟ و كنت من ناحيتي أجيب علي كل سؤال و أعدل لهم بعض المفاهيم الخاطئة..

ثم أبتدأت المأساة (بالنسبة لي ) تحولت معظم الأسئلة الي التاريخ الفرعوني لمصر... الأهرامات .. المعابد... المسلات.. الأدب و الأساطير الفرعونية.. و الحق كانت أسئلة ذكية و لكنها بالنسبة لي كانت صعبة و تحتاج الي متخصص و ليس لواحد مثلي.. فكان ردي المتوالي : لا أعرف.. لا أعرف.. يمكن علشان !!! أحتمال أنه.. !! مع انسيال كمية عرق بارد من الموقف الحرج الذي وقعت فيه أمام هؤلاء الأطفال و مدرستهم..لقد شعرت فعلآ بالحرج و الضيق و كنت ألاحظ علي وجوههم علامات الأستغراب و التعجب.. فكيف لهذا المصري حفيد الفراعنة لا يعرف تاريخ بلده العريق و نحن هنا ندرس التاريخ الفرعوني في الصف الأول الأعدادي ؟؟!!

مثل هذا الحرج و الضيق الذي سببه لي جهلي بتاريخ أجدادي يتطابق مع الحرج و الضيق الذي يشعر به كل مصري حينما يسمع أن أسرار بلاده الفرعونية أكتشفها علماء الغرب و أن هناك في الغرب علمآ لدراسة آثار و تاريخ مصر الفرعوني "ايجيبتولوجي" يتخصص فيه الطلاب من جميع أنحاء العالم لدراسة تاريخنا العريق..

و الحق أن سبب الجهل هو نظامنا التعليمي و الأعلامي.. فالأعلام بوسائله المختلفة قادر علي تنويرنا بتاريخنا المجيد عن طريق الأفلام التسجيلية و المجلات و الصحف و الكتب.. و غيرها الكثير التي تقرب الناس الي تاريخهم... اما نظامنا التعليمي فالتاريخ الفرعوني عبارة عن أفكار منفصلة تركز علي الأرقام و التواريخ دون أن تطرح أمام الطلاب روح التاريخ الفرعوني و قضاياه الأنسانية كقصص الحب و مسألة الأيمان و غيرها مما يكون له اُثر عميق في نفس الطالب بدلآ من تلك الأرقام التي تعتمد علي الحفظ و تنتهي "بدلقها" علي ورقة الأمتحان ثم تذهب الي عالم النسيان..

أن الأهتمام بالتاريخ الفرعوني و تسليط الضوء عليه يجب أن يكون من الأوليات التي يجب أن تدخل في خطة تطوير تعليمنا الحالي.. لأن تاريخنا الفرعوني يضفي علينا شخصية منفردة.. و بدلآ من أن يبدأ التاريخ عندنا من عصور الجاهلية يبدأ من النيل.. فعلي ضفافه قامت أعظم حضارة.. و بنيت المعابد و المسلات و نقشت علي جدرانها روايات و قصص و تاريخ يحكي للعالم كله عظمة أجدادنا.. و ليس معني ذلك أن نتنصل من تاريخنا القبطي و العربي.. بل يندمج الجميع داخل التاريخ المصري فيكمل الصورة العامة لتاريخ مصر بحيث يصبح سلسلة متصلة تبدأ من ضفاف النيل و تنتهي به

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

يا سكوب يعنى لو قرروا يصلحوا طريقة تدريس التاريخ يبقى عندنا امل يصلحوا المناهج اساسا انما المشكله انه ليست هناك رغبه حقيقيه فى اصلاح نظام التعليم بمصر الذى يسير من سيئ لاسوا وكل سنه بتعذيب جديد و عقوبه شكل لمن يفكر ان يتعلم او يعلم اولاده .. على العموم طولة البال تبلغ الامل :-(

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

الأخ سكوربيون

تاريخ مصر أم الحضارة علم خاص قد تستغرق دراسته العديد من السنين وهذا ليس متاح للجميع ... وهذا ماقلته لمن طلب المزيد من المعرفة... لذا فلا يجب أن تلوم نفسك , ولكن إذا تكرر ذلك فعليك بحديث قصير مع المدرس أو المدرسة قبل مواجهة الطلاب.

لقد طالب البعض بكتابة تاريخ مصر بطريقة موجزة حتى يتسنى للجميع الإلمام بتاريخهم ... لذا فعلينا التحلي بالصبر .

الدين لله, المحبة سلام والتعصب خراب

الحياة فيلم لا يعاد عرضه

رابط هذا التعليق
شارك

عزيزتي فيروز

أخي فارو....

دراسة التاريخ هو جزء صغير جدآ في قضية التعليم في بلدنا... ليس جهلي بتاريخ بلدي هو المشكلة... المشكلة في الجهل التام....

دعوني أذا سمحتم لي أعرض وجهة نظري في هذه المشكلة و التي في رأيي الشخصي حلها هو حل لمعظم مشاكلنا..

أولآ دعنا ننظر الي التعليم كصناعة .. و ليس رسالة... فهو اليوم من أضخم الصناعات. يدخل في نطاقه حوالي 15 مليون طالب في مختلف مراحل التعلم ( ربع سكان مصر تقريبآ ) يقوم بتعليمه 4/3 مليون معلم و عضو هيئة تدريس.. في أكثر من 25000 مدرسة و 13 جامعة .. له بيروقراطيته و تكنوقراطيته.. و مراكز قواه القادرة علي مقاومة التغيير أذا أرادت...

أينما توجهنا... أو كلما واجهتنا مشكلة أخلاقية.. أو أجتماعية أو ثقافية أو سياسية أوأقتصادية.. تستطيع أن تري ببساطة نوعآ ما من الأرتباط الوثيق بينها و بين قضية التعليم.. فبلا شك أن التعليم هو الركيزة الأساسية التي يتوقف علي صلابتها قدرة مصر علي النهضة..

في رأيي أن نكساتنا و هزائمنا... و مظاهر تأخرنا.. تعود بالأساس الي الأخفاق في الأستثمار الأمثل في التعليم.. سواء أستثمار مالي أو فكري أو فلسفي...مع أن محمد علي ( العثماني الهوية ) أدرك أن السبيل الي نهضة مصر.. و خروجها من قمقمها.. هو التعليم أولآ.. و التعليم ثانيآ.. فماذا فعلنا نحن بعده.. لقد ورثنا عنه هذا الألهام لنحوله الي روتين.. روتين جف فيه الخيال و الفكر الخلاق.. و الفلسفة التنويرية.. تراجع الأبداع.. أختفت المبادرات الشخصية الشجاعة الواعية.. و توقف التطوير. و تعذر علينا حتي الأقتباس من غيرنا.. من الدول التي حققت المعجزة أو حلت المعادلة الصعبة..

و لما جاءت الثورة تطبق مفهوم طه حسين للتعليم كالماء و الهواء..أوجدته "سلق بيض".. دون ماء أو هواء... فجف و أختنق.. و جف معه مصادر حيويتنا و منابع تجديدنا.. بل و أختنقت أحلامنا.. وصرنا دولة تُسيّر أمورها أجهزة يغلب عليها أنصاف المتعلمين.. كما أهتزت القيم و أنهارت الضمائر حتي أصبح التعليم في مصر كارثة.. و أصبحت عائداته تصيب جسد مصر بالفيروسات.. بدلآ من أن تقوم بدورها الطبيعي كجراح ماهر تضمد جراحها.. و تعالجها و تهبها الصحة و العافية.

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

فبلا شك أن التعليم هو الركيزة الأساسية التي يتوقف علي صلابتها قدرة مصر علي النهضة..

يعنى انت يا سكوب متخيل ان الناس اللى فوق مش عارفين هذه الحقيقه البديهيه !! وان هذا هو السبب الرئيسى لجعل نظام التعليم فى مصر بهذا التخلف؟

التعليم الصح هو الذى يخلق لك مواطن يعرف حقوقه وواجباته

هو الذى يخلق نائبا فى مجلس الشعب له راى وله شخصيه ويستطيع ان يقول لا بكل ثقه وبلا خوف لا نائبا يصفق عمال على بطال مثل الامعه

التعليم الصح يخلق مواطن يستطيع ان يحاسب الحكومه على حسناتها و مساوئها ويستطيع ان يختار الحكومه الرشيده التى تقوده لمزيد من الرفاهيه

وعلى هذا .. وبناء على ما تقدم.. وللاسباب سالفة الذكر .. مش هيبقى عندنا تعليم صح ابدا ..

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

يا فيروز انا مش قادر أقتنع بجد ان "اللي فوق" مش عايزين يعملوا أي حاجة...مش قادر أقتنع أن مجموعة من 100..200..800 نفر بتتحكم في شعب عدده اكتر من 60 مليون.. يعني حتي لو بيسرقوا من ساعة ما يصحوا لحد ما يناموا.. برضه هيفضل حاجة.

و الملايين ديه.. انتي...و انا.. و كل الأخوة معانا هنا ..و زيينا كتير.. كتير قوي..جزء منهم... يعني مش شعب كله جهلة تلمه الزمارة .. فيه حاجة بتتغير... و حواراتنا هنا هي جزء من التغيير اللي بيحصل... بنتكلم من وراء الMonitor.... و بعدين نتكلم مع أهالينا... و بعدين مع اصحابنا.. و بعدين مع زمايلنا..ابتدينا نتعلم مانخافش... و ديه حاجة مهمة...انا مش متشائم زي ناس كتيرة هنا..بالعكس.... هيحصل حاجةو احنا هنكون جزء منها.. ده أحساسي... و لحد ما حيحصل...لازم نستمر في تحليلنا لمشاكلنا و طرح رأينا لحلها...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

فيروز ، Scorpion

الناس اللي فوق قاعدين على الكراسي عارفين ان التعليم في محنه.

وهما عايزين فعلا يغيروا ، فبيسألوا المستشارين اللي الواحد فيهم اتولد أيام أحمس ، فيرد المستشار بخطه وضعها من زماااااااااان وغير منطقيه او واقعيه ، قتقوم البلد بتطبيقها وتخسر كام مليون جنيه.

العيب في المستشارين لانهم قدام قوي ةالتعليم وافكاره وقفت عندهم على فتره معينه . لو يسألوا الشباب الجديد ( الذي احتك بالتعليم في الخارج وحصل على درجه علميه فيه) أكيد هتتغير حاجات كتير.

نفس الموقف اللي انحط فيه الاخ Scorpion انا تعرضت له ، فلست وحدك الذي تصبب عرقاً.

تحياتي

سقراط

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق
شارك

يا فيروز انا مش قادر أقتنع بجد ان "اللي فوق" مش عايزين يعملوا أي حاجة...مش قادر أقتنع أن مجموعة من 100..200..800 نفر بتتحكم في شعب عدده اكتر من 60 مليون.. يعني حتي لو بيسرقوا من ساعة ما يصحوا لحد ما يناموا.. برضه هيفضل حاجة.

و الملايين ديه.. انتي...و انا.. و كل الأخوة معانا هنا ..و زيينا كتير.. كتير قوي..جزء منهم... يعني مش شعب كله جهلة تلمه الزمارة .. فيه حاجة بتتغير... و حواراتنا هنا هي جزء من التغيير اللي بيحصل... بنتكلم من وراء الMonitor.... و بعدين نتكلم مع أهالينا... و بعدين مع اصحابنا.. و بعدين مع زمايلنا..ابتدينا نتعلم مانخافش... و ديه حاجة مهمة...انا مش متشائم زي ناس كتيرة هنا..بالعكس.... هيحصل حاجةو احنا هنكون جزء منها.. ده أحساسي... و لحد ما حيحصل...لازم نستمر في تحليلنا لمشاكلنا و طرح رأينا لحلها...

ده كان رأيي من زمان يا سكوب اللي البعض كان بيسخر منه وهو ان التغيير يبدأ بالفرد ثم الجماعة ثم المجتمع كله مش العكس ...

وفعلاً الإنترنت غير فينا حاجات كتير جداً ومنحنا القدرة على التعبير بعد أن كان لدينا كبت فظيع وخوف حتى من الكلام ..... هل لاحظت ذلك في كلمات زملاء كتير أنضموا للمنتدى واول حاجة قالوها انهم بيتابعوا المنتدى من زمان بس خايف يكتب وخايف يتكلم لأنه ماتعودش على كده ... احنا أتعودنا نستقبل بس ومانرسلش ... اتعودنا من وأحنا صغيرين أن كثير من اهالينا بيكبتوا فينا حرية التعبير ....

فالخلاصة إننا حينما نتعلم بإن نقول رأينا بصراحة وبحرية فسوف يتغير المجتمع كله ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

أسف للخروج عن الموضوع ... بس عايز أقول حكاية مختصرة عن التعبير عن الراي والسكوت عن الحق اللي مودينا في داهية ومخلى كل حاجة بايظة ومن ضمنها التعليم ..

احد أصدقائي لسه راجع من مصر وكان واخد قطعة أرض لبناء فيلا في القاهرة الجديدة فراح لمكتبهم يدفع القسط المستحق فوجد إنهم زودوا السعر بمبلغ معين مما أدى إلى زيادة المبلغ الإجمالى الواجب دفعه بحوالي 40 ألف جنية ... فسأل الموظف هناك وقاله يا عم هو مش فيه عقد بيني وبينكم وموجود فيه السعر المتفق عليه والعقد شريعة المتعاقدين .. يقوم الموظف يرد عليه ويقوله مش عاجبك روح إشتكي للوزير ولعلمك حسب العقد فيه غرامه 20 ج عن كل يوم تاخير في عدم دفع القسط ..

فانا سألته وعملت أيه قال لي دفعت طبعاً فقلت له وليه طبعاً ؟ قال أومال اعمل أيه ؟ ... طب يا عم ما أشتكتش ليه .. قال لي هو انا فاضي وماهو بالتأكيد في ناس زيي واخده أرض وعايشين في مصر ومش هايسكتوا ..

يعني بإختصار منتظر حد تاني ياخد له حقه ويتكلم ويحارب بالنيابة عنه ...!!!!!!

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعه والله كلامكم على عينى وراسى

بس انا باتكلم من زمان

دخلت منتديات قليل و كتير و باتكلم من زمان

كنت فى الاعداديه و المدرس بيمرر البرشام بين الطلبه و اتحرق دمى وقمت قلت له يافندى عيب كده لو سمحت ترمى البرشامه

والافندى فعلا استجاب و وشه احمر غيظا و غضبا وشخط فيا وقال انه كان بيقراها بس ومش ناوى يغشش العيال !! ولولا انه كان آخر يوم فى الامتحان كنت روحت بيتنا على نقاله .. وخرجت من المكان مشيعه بنظرات الغضب و الضيق من الجميع.. تلامذه ومدرسين وفراشين شايفين انى فقر ومش وش نعمه .. الكلام دلوقت الحكومه بتضحك بيه علينا .. بتقول سيبوهم يفرغوا غضبهم بالكلمتين اللى بيقولوهم ومفيش حاجه هتتغير .. بقالنا اد ايه بنتكلم ومفيش حاجه اتغيرت :-( ده مش ياس بس تساؤل هنفضل لحد امتى نتكلم بقى .. زهقنا وشبعنا كلام :-(

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

tiptoe.gif

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق
شارك

  • بعد 2 سنة...

هذه المرة سأعرض الموضوع للنقاش و لكن لسبب آخر و لطلب مشورتكم ...

نفس الموقف ( وقوفي امام فصل للتحدث عن مصر ) هو مشروع السنة الدراسية للسنة الخامسة الأبتدائي حيث يدرس جونيور .. و حيث طلبت مني مدرسته ان اتناول شرح كل ما يمت لمصر بصلة من تاريخها الفرعوني و الي وقتنا الحالي ... تلك اللقاءات اسبوعية .. و لمدة ساعة واحدة كل مرة و تستمر خلال شهري مارس و ابريل ...

واحد يقوللي ما تخش علي المفيد يا كابتن لطيف و كفاياك لت و عجن ..

اقوله اصله ده كان ... كان اييييه ؟ ( اسم الله عليكم ) لا بد منه ...

اول لقاء عدي بنجاح باهر النهارده ... لأنه كان عن التاريخ الفرعوني .. و اللي بعد التجربة اللي فاتت ما خلتش احتمال سؤال من العفاريت الا و ذاكرته ... و الحمدلله الأسئلة كلها جات في المقرر....

نيجي للمشكلة اللي حواجهها و محتاج بجد مساعدتكم ... ما بين الأسئلة اللي رموهالي و اجلتها للمرات الجاية ... اسئلة عن ماهية الأسلام و نشأته ... و مين هما الشيعة ( نظرآ لتصدرهم نشرات الأخبار ) و اسئلة عن بن لادن ... و عن العيال اللي بتفجر نفسها . ... المشكلة ان كل الكلام ده ممكن اناقش واحد كبير بمنتهي البساطة .. لكن انا دلوقتي مبلم و انا بفكر ازاي حرد علي اطفال سنهم 9 / 10 سنين و هما ماعندهمش اي خلفية غير اللي بيشوفوه في نشرات الأخبار هنا .... و كمان رد في كبسولات .. ( ساعة واحدة اسبوعيآ كما ذكرت )

تاني سؤال عن المعيشة في مصر الآن بكل جوانبها .. اقتصادية و سياسية .... و مدنية .... و بالذات الدراسة و مقارنتها بأسلوب دراستهم هما ...

شفتوا الهنا اللي انا فيه ؟

ححكي ايه ... اقول ايه .... اتكلم بوجه عام و ابين ان كل حاجة ميت فل و عشرة ... و كل شيء جميل .. و الهوا . و البحر الأحمر .. و الأهرامات... و الناس السمرا اللي بتضحك ... و كولاج دي لاسال و المار دي ديو .. و الأنجليش سكوول ...و الولاد و البنات مناهجهم كلها ذكاء و بتنمي المواهب .. و مصر ينتظرها مستقبل باهر و حنكسبهم في كاس العالم .. اللي بالمرة سألوني احنا عمرنا ما لعبنا فيه ليه ؟ و خش عالرياضة بعد كده .. و حطلع من حفرة حقع في دوحديرة ...

و اللا ابين الصورة كلها و اتكلم و الواد يبقي مقلسة بين اصحابه ؟؟؟

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

و اللا ابين الصورة كلها و اتكلم و الواد يبقي مقلسة بين اصحابه ؟؟؟

لاتكذب

الاحسن انك تبين المسائل كما هي في الحقيقه افضل من احد الطلاب بكره يزور مصر ويعرف الحقيقه التى اخفيتها عنه سكوب كان الله معك

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق
شارك

يا جماعه السلام عليكم

التدهور فى التعليم المصرى استراتيجيه متعمده و متبعه لاحكام القبضه على هذا الشعب و حكمه فالشعوب المتعلمه لا تسكت هم يفكرون دائما بشكل مختلف عن الجهله و طالما فكر الانسان و عرف حقوقه اعترض و تكلم و طالب و هذا ما لا يسمح به فى الانظمه القمعيه كما فى مصر.مقارنه سريعه بين شكل و مستوى التعليم فى مصر منذ 25 حينما كنت فى الاعداديه كان من العيب بالنسبه لى ان اخذ درس خصوصى باعتبار ان ذلك للضعفاء (تعليميا) اليوم الدروس الخصوصيه صارت هى الاساس.....

الحكومه المصريه تعرف ان التعليم ضايع و هى ترعى ذلك وتحرص عليه و نظره على حجم المواد الدينيه فى المناهج الدراسيه فى جميع المراحل بما فيها الدراسه الازهريه المتخصصه تفجع ان بلد دينها الرسمى و الذى يدين به ما لا يقل عن 94% من سكانها حسب الاحصائات الرسميه صار القرآن ملغيا ووجوده وجود رمزى . يتبع

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق
شارك

عند ذهابي منذ فترة لأصطحاب زوجتي من عملها ( تعمل كمدرسة ) ..  قدمتني الي زميلاتها.. و من ضمنهم كانت مدرسة التاريخ بالفصل الأول الأعدادي التي طلبت بأن تستضيفني يومآ بفصلها حيث أن الأولاد يدرسون التاريخ الفرعوني لمصر.. و هي تريد أن تقدم لهم أحد أحفاد الفراعنة ليستفسروا منه عن مصر و تاريخ مصر... فرحبت بالفكرة و ذهبت في اليوم المحدد للزيارة.. و دخلت أحد الفصول ( يومها اجتمع فصلان خصيصآ لهذا اللقاء ) ..

الفصل مجهز... الطلاب جالسين علي هيئة نصف دائرة.. و خريطة مصر معلقة بجوار السبورة... فحييتهم وقدمت لهم فكرة عن مصر.. ثم طلبت منهم أن يسألوا ما بدا لهم من أسئلة... فأنهالت الأسئلة من كل جانب... ماذا تأكلون ؟ ما الطعام المفضل عندكم ؟.. ماذا تلبسون؟ أين تعيشون ؟ كيف هو النيل ؟ و كنت من ناحيتي أجيب علي كل سؤال و أعدل لهم بعض المفاهيم الخاطئة..

ثم أبتدأت المأساة (بالنسبة لي )  تحولت معظم الأسئلة الي التاريخ الفرعوني لمصر... الأهرامات .. المعابد... المسلات.. الأدب و الأساطير الفرعونية.. و الحق كانت أسئلة ذكية و لكنها بالنسبة لي كانت صعبة و تحتاج الي متخصص و ليس لواحد مثلي.. فكان ردي المتوالي : لا أعرف.. لا أعرف.. يمكن علشان !!! أحتمال أنه.. !! مع انسيال كمية عرق بارد من الموقف الحرج الذي وقعت فيه أمام هؤلاء الأطفال و مدرستهم..لقد شعرت فعلآ بالحرج و الضيق و كنت ألاحظ علي وجوههم علامات الأستغراب و التعجب.. فكيف لهذا المصري حفيد الفراعنة لا يعرف تاريخ بلده العريق و نحن هنا ندرس التاريخ الفرعوني في الصف الأول الأعدادي ؟؟!!

مثل هذا الحرج و الضيق الذي سببه لي جهلي بتاريخ أجدادي يتطابق مع الحرج و الضيق الذي يشعر به كل مصري حينما يسمع أن أسرار بلاده الفرعونية أكتشفها علماء الغرب و أن هناك في الغرب علمآ لدراسة آثار و تاريخ مصر الفرعوني  "ايجيبتولوجي" يتخصص فيه الطلاب من جميع أنحاء العالم لدراسة تاريخنا العريق..

و الحق أن سبب الجهل هو نظامنا التعليمي و الأعلامي.. فالأعلام بوسائله المختلفة قادر علي تنويرنا بتاريخنا المجيد عن طريق الأفلام التسجيلية و المجلات و الصحف  و الكتب.. و غيرها الكثير التي تقرب الناس الي تاريخهم... اما نظامنا التعليمي فالتاريخ الفرعوني عبارة عن أفكار منفصلة تركز علي الأرقام و التواريخ دون أن تطرح أمام الطلاب روح التاريخ الفرعوني و قضاياه الأنسانية كقصص الحب و مسألة الأيمان و غيرها مما يكون له اُثر عميق في نفس الطالب بدلآ من تلك الأرقام التي تعتمد علي الحفظ و تنتهي "بدلقها" علي ورقة الأمتحان  ثم تذهب الي عالم النسيان..

أن الأهتمام بالتاريخ الفرعوني و تسليط الضوء عليه يجب أن يكون من الأوليات التي يجب أن تدخل في خطة تطوير تعليمنا الحالي.. لأن تاريخنا الفرعوني يضفي علينا شخصية منفردة.. و بدلآ من أن يبدأ التاريخ عندنا من عصور الجاهلية يبدأ من النيل.. فعلي ضفافه قامت أعظم حضارة.. و بنيت المعابد و المسلات  و نقشت علي جدرانها روايات و قصص و تاريخ يحكي للعالم كله عظمة أجدادنا.. و ليس معني ذلك أن نتنصل من تاريخنا القبطي و العربي.. بل يندمج الجميع داخل التاريخ المصري فيكمل الصورة العامة لتاريخ مصر بحيث يصبح سلسلة متصلة تبدأ من ضفاف النيل و تنتهي به

اخى

انه من حسن حظك ان سألوك عن تاريخ مصر البعيد والذى لم تتح لنا وسائل التعليم فى مصر معرفته حتى اصبحنا تائهين بلا معرفة بالتاريخ فى الوقت الذى يعرف غيرنا عنه اكثر منا

واحمد ربنا انهم لم يسالوك عن تاريخ مصر الحديث حيث القهر العنيف، حيث طحن المصرى الفقير وحيث اصبح المصرىاقل من المواشى فى اراضى الاقطاع منهك الكرامة والشرف ولقمة العيش والرأى والحرية

لقد مرمغ المماليك كرامة المصريين حتى اصبحوا بدلا من الرقيق فهم رقيق فى بلادهم استنزفهم المماليك والاتراك والشراكسة والبدو والمرتزقة من شرق اوروبا بالضرائب والسخرة وحتى اصيبوا بالمجاعة فكانوا ياكلون الجيف بل ياكلون لحوم البشر كما جاء فى تأريخ الجبرتى وكانت الاوبئة والطاعون تحصد قرى باكملها واصبح المصرى يسدد ضرائب باهظة للملتزمين وهم اجانب وشيوخ البلاد وهم بدو لتمويل نزوات المماليك ًو جاء محمد على فأمم الارض واصبح الفلاح جزء من ادوات الانتاجمثل المحراث والساقية والنورج والجاموسة والكلب وسخرهم فى حروب خارج مصر بالجزيرة العربية والشام والسودان وسار على نهجة اسماعيل فسخرهم فى حروب لايد لهم فيها فكان الفلاحيين يهربون ويتركون الارض من غير زراعة او يبتروا اعضائهم حتى لايصلحوا للخدمة العسكرية

ثم مكافاءة من خدموا الحكام مثل باغوص وقريبه نوبار وهمام

رئيس الهوارة، واباظة،وابوستيت،ولملوم..وامثالهم باقتطاع الاراضى لهم والتى كانت نواة الاقطاع فكان الفلاح وزوجته واولاده ملك للاقطاعى فلا يستطيع ان يعلم اولاده او يزوجهم او يعالجهم الا بموافقة مالك الارض الذينوالذين انتهكوا اعراض المصريين على اراضيهم دون ان يقدر الفرح على النطق او الاعتراض لقد اصبح هؤلاء الملاك الموهوبة لهم الاراضى بالاضافى لاجبار صغار الملاك من الفلاحين على ترك اراضيهم اوبيعها لهؤلاء الملاك الجدد الذين اصبحوا فيما بعد البشوات والبهوات والحكام

ثم الاعتقالات فى عصر الثورة ثم القهر والقانون الذى له انياب والمفرمةالتى فرمت اى معارض (بالقانون) ثم سيطرة امن الدولة على الوظائف القيادية فى الشركات والوزارات والجامعات والصحافة والاعلام والمحليات والمجالس النيابية والصحفية والقضاء وعلى الهواء الذى نتنفسه حتى انهك الفرد المصرى واصبح كمن ضرب على راسة وانطبق عليه المثل (الفرخة الدايخة) يفعل به كل شىء وهو مستسلم تماما ولا يقوى على التنفس او الكلام من تمكن الفقر والذل والبطالة والبؤس به و من كثرة ما لاقاه منذ تفرعن الفراعنة وحتى استمر محكوما بالفرعون سواء كان الفرعون اجنبيا ام مصرياوحتى الان

احمد ربنا انهم لم يسالوك هن هذا التاريخ المستمر والمؤلم لمصر المستسلمة تنتظر من يحملها الى قبرها وقد لا يصلى عليها

احمد ربنا انهم لم يسالوك عن ان حكام مصر هم الذين يختارون للشعب طريقة حكمة وطريقة الاصلاح التى يرونها وكيفية تعديل الدستوروكيف يسمحون بالتظاهر تعبيرا عن الفرح فى مباريات كرة القدم ويعتقلون المتظاهرين فى الجامعة والمصانع اوالصحافة او المطالبة بابسط حقوق الحيوان ( ولا اعتبار للمواطن المصرى الغير موجود فى نظرهم )الا وهو ان ياكل مايحب ويقراء مايحب وتعلم ما يحب ويعمل مايحب ويتزوج ما يحب ويعبر عن رايه بما يحب او لايحب

احمد ربك اخى فقد تكون اكثر احراجا.......وخجلا

{الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُواْ لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَاناً وَقَالُواْ حَسْبُنَا اللّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ }آل عمران173MOHAMEDDESSOUKI

رابط هذا التعليق
شارك

اخي العزيز سقراط ...

لا تكذب ... ( فكرتني بمسرحية الهمجي بتاعت محمد صبحي :blink: ) ... متشكرين عالتشجيع يا سيدي ... خليك انت في الهبر و التمر الهندي ... يا رب تقف وقفتي دي دلوقتي ....

الأعزاء ابو عمر و محمد دسوقي ....

شاكر مروركما الكريم و اضافاتكما الثرية الي الموضوع ... و لكن لقد اعدته للعرض بعد سنتان و لم اشأ ان افتح موضوع جديد ... ( فالموقف واحد و لكن السبب مختلف الآن )... كي اطلب مشورة الجميع فيما يجب ان انهجه مع اطفال "اجانب" لا يفقهون شيئآ من التاريخ العربي الأسلامي .. بالأضافة الي حاضرنا الآن ...

لقد طرحت سؤالان و بالفعل انا في حاجة الي معاونتكم كي استطيع ان اشرح ردهما باسلوب بسيط .. و بالأخص السؤال الأول منهما ...

تحياتي ....

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

Scorpion كتب:

ماهية الأسلام و نشأته ... و مين هما الشيعة ( نظرآ لتصدرهم نشرات الأخبار ) و اسئلة عن بن لادن ... و عن العيال اللي بتفجر نفسها . ...

تاني سؤال عن المعيشة في مصر الآن بكل جوانبها .. اقتصادية و سياسية .... و مدنية .... و بالذات الدراسة و مقارنتها بأسلوب دراستهم هما ...

بالنسبة للسؤال الأول يا عزيزى Scorpion كنت أود أن اساعدك فى الإجابه عليه بإسلوب يناسب المرحلة العمرية التى تتحدث عنها، و لكنى للأسف لست الشخص المناسب المؤهل لهذا العمل، و أعتقد انه هناك من الأعضاء الاعزاء من هو أقدر منى بمراحل على مساعدتك فيه ....

أما السؤال الثانى فأعتقد اننا جميعا بإستطاعتنا الإجتهاد و المساعدة خاصة انه يتناول واقع و معاصر .. اذن ببساطة معايشتنا المختلفة و إحتكاكنا بطريقة أو بأخرى لهذا الواقع ........

أعتقد انه ليس من الحكمة بمكان أن تضع لهم " خُلاصة " أو قصة ... لذلك أقترح بداية ان ترسم خطه معينه تجعلهم فى النهاية يصلوا بأنفسهم الى نتيجه الصورة المعاصرة من دون حتى أن يكونوا قد شاهدوها أو عايشوها من قبل، و هذا بتوفير و تسليط الضؤ على بعض العناصر المختلفة تجعلهم يكونوا تلك الصورة بأنفسهم... ربما من الأفضل أن تبدأ بلفت نظر هؤلاء الأطفال الى أول عنصر - الا و هو جغرافية بلدنا و طبيعة مناخها و بيئتها تحديدا - مقارنة بإيطاليا لما لهذا العامل الأولى من تأثير مباشر و طبيعى على جزء كبير من هذه القضية ... و ليكن التقرب من مسألة عدد السكان المتقارب نسبيا بين البلدين، و الإختلاف المذهل فى نفس الوقت بينهما فى توزيع هذا العدد بسبب تلك الإختلاف الطبيعيه التى أشرت اليها كطبيعه المناخ ( نسبة هطول الإمطار - المياة الجوفية - الأنهار - الينابيع - الرياح - التصحر - الكسبان الرملية الخ .. الخ .. )

فأنت بذلك هيأتهم أن يضعوا يدهم على أول إختلاف جوهري ( طبيعي ) أى بدون تدخل من بشر، فمثلا أنت تسطيع مخاطبه أحدهم قائلا:

أنت يا Piero عندما تكبر و بينما تقود سيارتك فى إحدى الأماكن بالقرب من غابه أو مزرعه أو أى مكان أعجبك، تستطيع ان تقرر بناء منزلك فى هذا المكان أو على مقربه منه متحديا بذلك بعض الصعوبات النى تستطيع بمفردك أو بمساعدة أخرين التغلب عليها فى حدود امكانياتكم، بل و ربما تكون بهذا عبارة عن " نواه " لبلدة أو مدينة صغيرة مستقبلا، اما فى مصر فبالتأكيد الوضع ليس بمثل هذه البساطة .... يعنى شئ من هذا القبيل لتقريب الفكرة لهم ....

ثم تنتقل مباشرة الى إختلاف الأفكار أو بمعنى أدق الـــ Mentality .... وليكن فيما يتعلق مثلا بمفهوم السعادة و مباهج الحياة لدى الشعبين، فيمكنك توضيح مدى أهميه الإنجاب و فى كثير من الأحيان بكثرة لدى شعبنا بغض النظر عن ملائمة الظروف المحيطة و البشائر أو العلامات المستقبلية من عدمها .... و هنا تنتقل بهم الى الحاجه الضرورية التى دفعت الى اللجؤ الى ما اسميه مجاذا ( التصحر الإرادى !!! ) أى ليس للطبيعة شأن به هنا، و لتكن مشكلة " تجريف الأراضى الزراعية " أو " المضى قدما فى المجال الصناعى و السكاني على حساب المجال الزراعى و إستصلاح الأراضى" و عدم تكافؤ كفتى الميزان، أى النسبة و التناسب.

يمكنك بعد ذلك الإشارة الى الحروب المختلفة التى خاضتها مصر، و تأثير ذلك المباشر على نقص أو الخلل المباشر فى خزينة الدولة و إستحواذ وزارة واحدة على نسبة ليست قليلة من ميزانية من المفروض انها مخصصة لعده وزارات و ما يعنى ذلك من تأخر شديد فى التنميه بوجعه عام - و على البنى التحتية بوجه خاص، طبعا مع تراكم و تزايد الديون، و ما يصاحب كل مثل هذه الظروف من عدم إستقرار على خطط أو سياسات داخلية أو خارجية، و تضارب المصالح و تأثيرها المباشر على سياستنا الخارجية و علاقاتنا الدولية ... و ليس خلال فترة تلك الحروب بالتأكيد و لكن من قبلها و أثنائها و بعدها ..... و بالتأكيد ما أسهل أن تعطيهم أمثله تقريبيه مناسبه.....

هنا يمكنك الطلب منهم أن يجمعوا تلك العناصر التى شرحتها لهم حتى الأن بهدف تخيل الواقع الحالي حيال الشق الأخير من سؤالك الثاني - أى الدراسة و مقارنتها بأسلوب دراستهم هم ... و ربما تساعدهم ان لم ينجحوا بأنفسهم بالإشارة الى المزيد من العناصر المتعلقة بهذه القضية مثل: عدد المدارس + عدد التلاميذ فى داخل كل فصل + تأثير كل ما سبق على السياسة التعليمية نفسها ( بل على المواد المُدَرسَة و المُقررة نفسها ) + تراكم مشاكل البنية التحتية التى سبق و تحدثت عنها و تأثيرها على العملية التعليمية و ليكن ( صيانة المبانى الدراسية و دعم إمكانياتها المختلفة من معامل و ملاعب الخ .. الخ ) ...

طبعا انا أعلم تماما اننا نخاطب مرحلة عمرية صغيرة قد ترى صعوبة فى إستيعاب هذه العناصر المطروحة، و لكنى فقط أردت تخيل الخطة أو الفكرة التى ستعمل على أساسها، و انت عليك صياغتها بالإسلوب المناسب.

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

العزيز على قلوبنا .. السنيور بولديني الشهير بسكوربيون المٌلقب بكامل الجمل قلب الأسد ...

ممكن نغششك براشيم صغيرة تقولها للعيال الطلاينه .. بس كما عهدنا فيك دائماً .. نرجو أمانة النقل ومن غير حمرقه :

ماهية الأسلام و نشأته

- الإسلام هو ثالث الديانات السماوية بعد اليهودية التي جاءت من السماء وبلغها للناس النبي موسى وأنطلقت الدعوة من مِصر وكان الكتاب الخاص بها هو ( التوراة ) . ، ثم الديانة المسيحية على يد المسيح عيسى بن مريم من أرض فلسطين والكتاب الخاص بها هو ( الآنجيل ) ..ثم الديانة السماوية الأخيرة وهي الإسلام والكتاب الخاص بها هو ( القرآن ) ، والتي أنطلقت من أرض الجزيرة العربية منذ أكثر من 1430 عاماً على يد نبي الله محمد والذي بدأ بدعوة أهلة في مدينة مكه المُكرمة والذي أضطهدوه كما فُعل مع جميع الأنبياء وأخرجوه من بلده وذهب إلى المدينة المنورة وهي على بُعد 450 ك من مكة وبدأ في تأسيس دولة إسلامية إنطلقت دعوتها لتُنير للعالم الطريق وخلال 25 عاماً كانت الدعوة قد وصلت إلى جميع أرجاء الأرض وأستطاع الإسلام خلال هذه الفترة أن يُسقط إمبراطوريتين من أعظم الإمبراطوريات التي عرفها التاريخ وهو الإمبراطورية الفارسية ومقرهاً إيران حالياً والإمبراطورية الرومانية وكانت تتركز في أوروبا .

- ويدعو الإسلام إلى عبادة الله الواحد الأحد والأمر بالمعروف والنهي عن النُكر أي الدعوة إلى كل خير وترك كل ما هو شر ..

- وإذا قام لك عيل مفعوص وقالك طب ليه ربنا لما بعث سيدنا موسى اللي برضوا كان بيدعوا إلى عبادة الواحد الأحد .. لم يكتفي بذلك وأتبعه بعيسى ولم يكتفي بذلك وعلى حد قولك – اللي هو قولي – أتبعه بمُحمد ؟

- فالإجابة هي إن جميع الأنبياء الذين نعرفهم والذين لا نعرفهم جاءوا بنفس الدعوة ولكن الدعوة في حد ذاتها كالبيت لابد أن يمُر بمراحل حتى يكتمل .. وبالتالي كل نبي سواء صاحب رسالة أو كتاب كان كالبنّاء الذي أتى ليضع طوبة أو حجر في هذا البناء حتى أكتمل البناء على يد مُحمد بن عبد الله خاتم الرُسل المُرسلين .

- واد مفعوص قاعد جنبه هايسألك برضوا ويقولك : يا عمو ثكوب ماما قالت لي إن الإسلام دين دموي وأنتشر بحد السيف .. ده صحيح ولا مُش ؟ .. فممكن تقوله يا حبيبي الإسلام لم يُقاتل إلا الذين وقفوا حجر عثرة في طريق نشر الدعوة فقط وهم الملوك والجيوش التي منعت وصول الدعوة إلى الشعوب كما فعل ملوك الرومان والفُرس .. أما الدول المُسالمة كأندونيسيا وماليزيا والهند على سبيل المثال والتي تقع في أقصى شرق العالم فأنتشر فيها الإسلام عن طريق التُجار المسلمين الذين رأى الناس هناك أمانتهم وأخلاقهم وبالتالي سألوا عن ديانتهم فشرحوا لهم ما هو الإسلام ، نفس الواد هايقولك طب ليه المسلمين حروبهم كثيرة ودايماً سيرتهم مُرتبطة بالمعارك ؟ فممكن تقوله لإن فيه فريضة وحاجة ضرورية في الإسلام إسمها الجهاد ودي بتبقى أساساً أساساً لنشر دعوة الإسلام في بداياته كما تحدثنا ، ثم للدفاع عن النفس والعِرض والمال والأرض ... فمش معقول يبقى في عدو بيتربص بي ومستعد يهجم عليه وأقف مكتوف الأيدي ولا أُدافع عن نفسي .

- أما أركان الإسلام والتي يقوم عليها فهي خمسة أركان

1- شهادة ان لا إله إلا الله .

2- إقامة الصلاة

3- أداء الزكاة

4- صوم رمضان

5- حج البيت

ولو عايز شرح مُبسط لتكل الأركان إحنا مستعدين .

أما العيال اللي بتفجر نفسها وبن لادن والشيعة .... فللحديث بقية ( وأنا مش هاحارب لوحدي .. مطلوب مشاركات الأخوة الأعضاء ... أخوكم سكوب مزنوق )

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق
شارك

اعزائي وايت هارت و سي السيد ...

بجد مش عارف اشكركم ازاي ... الدرس ده مهم جدآ بالنسبة ليا .. والله نفس شعوري ايام الثانوية العامة ... عارفين يعني ايه امخاخ صغيرة عاملة زي الأسفنج حتمص اي حاجة تطلع من بقك و تحللها ببساطة الأطفال ... و المشكلة انهم ما عندهمش اي خلفية عن اللي بقوله غير طراطيش حاجات غلط بيشوفوها في التليفزيون ...

علشان كده وايت ساعدني كتير في الأفكار للي رمهالي ..و اللي من امبارح عمال الفها في دماغي علشان اعمل منها موضوع .... افهمهم من غير ما اوصل معاهم لقاع مجتمعنا ...

نيجي للنقطة الأهم فعلآ ... شرح الأسلام ... اللي انا درسته كويس و قريت من الكتب كتير و كتير ... بس مش ممكن حكون زي اخ مسلم بيشرحه ... بطريقة او بأخري لازم بدون شعور حتكلم من منطلق اني مسيحي ... علشان كده طلبت مساعدتكم ... عايز ساعة ما اتكلم في الموضوع ده .. كأن واحد اتولد و عاش و كبر في بيت مسلم عادي هو اللي بيكلمهم ... و لا هو متشدد قوي و لا فلتان قوي ... يعني زي معظم بيوت مصر ...

و بما ان الأسئلة انا متأكد حتكون حوالين اللي بيشوفوه في التليفزيون و طبعآ هنا ماشاءالله المصدقاية واخده حقها و ما بيجيبوش اللي حاجات مش قد كده ... فانا لازم استعد للأسئلة دي ...

قلب الدين الأسلامي مافيش اي مشكلة في شرحه ...

محتاج مساعدتكم في شرح بسيط للفرق بين الشيعة و السنة ( انا حشبهها بين الكاتوليك و الأرثوزكس ) لكن لما حيسألوني ليه الشيعة بتضرب نفسها و ليه بيضربوا بعض و سبب الأختلاف حقوللهم ايه ؟

حيسألوني عن بن لادن و الزرقاوي و الملا عمر او اي حد من اللي عملوا منهم اعداءهم ؟

حيسألوني عن العيال اللي بتفجر نفسها بأسم الدين ؟

اكرر ... كل الحاجات دي ممكن ببساطة اناقشها و يمكن كمان الاقيلها تبرير مع الكبار هنا .. لكن معاهم اعمل ايه ؟ تخيل نفسك مش قدام ابنك يا ابو السيد ... قدام كام عيل مفعوص بيزوروا مصر ... و انت بتشرحلهم الساقية بتشتغل ازاي .. هوبااااا خدوك علي مشنك و سألوك الأسئلة دي...

الدرس يوم الأربع اللي جاي ...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر


"صلاح جاهين"


رابط هذا التعليق
شارك

الشيعة : مثلما تفرق أتباع عيسي في النصرانية ( المسيحية ) إلى أرزوزوكس وكاثوليك وأرمن تفرق أتباع محمد إلى شيعة وسنة وكلاهما يؤمن بالثوابت ويختلف في الفروع الخلاف بينهم منشئه الأوضاع السيئة اللى خلقتها الحرب وجعلتهم يعيشون حياه لا يجدون حتى المياه للشرب ووجود بلد بلا حاكم ( وشبه لهم انه لو صبحوا الصبح لاقوا روما مافيهاش شرطه إيه اللى ممكن يحصل )

بن لادن : هو مسلم فسر الإسلام وفق تفكير معين مقتنع به حتى الموت في سبيله وهذا يحدث في كثير من المنظمات في الدول الغربية أو الإنفصالية في كثير من مناطق العالم يوجد من هو على أستعداد للموت في سبيل فكره معينه

الفدائيون ( العيال اللى بتفجر نفسها ) : في فلسطين المحتله الشباب دول فضلوا الموت على العيش الذليل ( واضرب لهم مثل دخول لص بيتهم يحمل مسدس ويقوم بتحطيم البيت في بلد لا يوجد فيه شرطه هل تقف مكتوف الأيدي ام تحاول الدفاع عن نفسك مهما كلفك ذلك )

في العراق : الاحتلال هو السبب وهدفهم هو إخراج المحتل ( واضرب لهم مثل بكثير من دول العالم لم تنل استقالالها إلا بالعنف ومحاربة المحتل ) وقولهم ان اللى يتحمل المسئوليه مش الفدائي لكن المحتل اللى اضطره لدا

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق
شارك

هذه يا عزيزى سكوب بعض المواقع التى قد تساعدك على إنجاز مشروعك بقدر ما :

happierrightsmall.gif egypt6.jpg

peoplearoundtheworld.gif

Title2.gif

تم تعديل بواسطة White heart

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

liberte_dexpression-28365515.jpg

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
×
×
  • أضف...