اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عزيزتى الزوجة...ماذا لو لم يحترس زوجك من البويا

~Heba~

Recommended Posts

bnd5::

مكنش يومك يا صرصار :roseop:

لما قعدت على كرسى جبار

مليان بويا و خلى نهارك نهااااااااااااااار mfb: :ninja:

و اللبس بقى حالته حالة

ايه العمل يا محاورات (بكسر الواو) ايه اللى يشيل بقع البويا :fool:

التنر ينفع....علما بانه من مشتقات البنزين

و البويا ايضا مواد كيمائية لذا فهناك تفاعل ما i*: يقضى على البقعه...قصدى البقع wst::

تم تعديل بواسطة ~Heba~

أقلل عتابك فالبقاء قليل...و الدهر يعدل تارة و يميل

رابط هذا التعليق

والله اني مافهمت شي الاخت داخلة عرض والسالفة بالفرنسي عز الله انها لو انجلش كان عرفت وش تقول :roseop:

تم تعديل بواسطة بنت جنان

موقعي الشخصي تهمني ارائكم

منتديات

http://mojerdensana.ahlamontada.net/forum.htm

مطلوب مشرفين

http://jonem-jnan.webs.com/welcome.htm

للاقتراحات البريد الالكتروني

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

والله اني مافهمت شي الاخت داخلة عرض والسالفة بالفرنسي عز الله انها لو انجلش كان عرفت وش تقول :bro:

:giverose: :aslam: :aslam:

ما هقيتها منك يا بنت الصقور

ما تدرين وش اقول

عز الله ما ابى احرجك

السالفة ماهى بالفرنسى هى بالالمانى يا عمرى bv:-

انت نفر ما فى مخ

لبس كتير خرب حق انت

انا فى بويا كتير

انت نفر ما تعرف التنر

نفر سعودي خلي ولي ...نفر مصري قرقر كتير :D

كلام مافي هزا نفر وايد زين والا مافي زين قبل ما يسوي تست<<متعوب عليها اوى دى :waf:

تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

إن جنني لجيت

وايش انديروا

تبا تريد تزيلها

وما طجيتش

وإن كان طجيتها

يبجى انحلت

مرحبتين أهلاً يا حبيب .... يا مرحب بالزول الطيب

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ايه يا هبه ده دا انتي بترطني تحفة ...

اناالموضوع ما شدنيش اللي شدني ردك !!!

شربات يا هيبو والله , على فكرة انا عضوه من فتره بس بتابع اكتر من ما بكتب ، يالله باه ما تعملوهاش خناقة واحنا على مشارف شهر كريم كل سنة وانتو طيبين وينعاد عليكن كلكن ان شا الله :giverose:

رابط هذا التعليق

والله اني مافهمت شي الاخت داخلة عرض والسالفة بالفرنسي عز الله انها لو انجلش كان عرفت وش تقول :bro:

:giverose: :aslam: :aslam:

ما تدرين وش اقول

عز الله ما ابى احرجك

السالفة ماهى بالفرنسى هى بالالمانى يا عمرى bv:-

انت نفر ما فى مخ

لبس كتير خرب حق انت

انا فى بويا كتير

انت نفر ما تعرف التنر

كلام مافي هزا نفر وايد زين والا مافي زين قبل ما يسوي تست<<متعوب عليها اوى دى :waf:

ههه ضحكنى ردك والله ياهبة كتير اكيد انتى عشتى فى الخليج فترة طويله

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

:giverose: :aslam:

Muhammad Zidan

وما طجيتش

وإن كان طجيتها

:aslam:

I think انى و الله اعلم ما طجيتها

لكن

what the meaning of.. طجيتها

Alrefaey

ههه ضحكنى ردك والله ياهبة كتير اكيد انتى عشتى فى الخليج فترة طويله

لا خالص و لا عمرى رحته

moon star

السلام عليكم

ايه يا هبه ده دا انتي بترطني تحفة ...

اناالموضوع ما شدنيش اللي شدني ردك !!!

ميرسى

و الله المضطر يبرطم الصعب...اصل انا مش عارفة شكله الموضوع صعب الفهم للدرجة دى :bro:

هى بقعه بويه و الا اكتر

كيف يمكن ازالتها يا قووووووم :waf:

رابط هذا التعليق

تنقع في زيت التربنتينا وتزال الآثار الدهنية المتخلفة بالبنزين .....

أو

استخدام مادة الكحول الميثيل عدة مرات إذا اضطر الأمر‏ .....

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

والله اني مافهمت شي الاخت داخلة عرض والسالفة بالفرنسي عز الله انها لو انجلش كان عرفت وش تقول :hi:

:coffeenews: :Thumbsup: :ninja:

ما تدرين وش اقول

عز الله ما ابى احرجك

السالفة ماهى بالفرنسى هى بالالمانى يا عمرى :wub:

انت نفر ما فى مخ

لبس كتير خرب حق انت

انا فى بويا كتير

انت نفر ما تعرف التنر

كلام مافي هزا نفر وايد زين والا مافي زين قبل ما يسوي تست<<متعوب عليها اوى دى pp:

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

الله يرجك رجاً جما

يازينك زيناه والله انك ضحكتي بنت الصقور لابعد ماشاء الله تعرفين هندي بعد شوي بقولك صديق خخخخخخخخخخخخخخخخخخ<<لاتكثري منها بس :P

بالنسبة للثوب غيره الله لايهينك وييخلف عليك بثوب جديد والزوج يفداه الراس ياحلوة وذا ثوب عزيز ودية المغسلة

موقعي الشخصي تهمني ارائكم

منتديات

http://mojerdensana.ahlamontada.net/forum.htm

مطلوب مشرفين

http://jonem-jnan.webs.com/welcome.htm

للاقتراحات البريد الالكتروني

bentjnan@gmail.com

رابط هذا التعليق

والله اعلم

ممكن بالبنزين الابيض وهو بيبقي بتاع البقع الصعبة

وخلي بالك علشان البنزين غلي

هو البنزين بيشتروه من فين...قصدك بنزين من بتاع العربيات ده :ninja:

تنقع في زيت التربنتينا وتزال الآثار الدهنية المتخلفة بالبنزين .....

أو

استخدام مادة الكحول الميثيل عدة مرات إذا اضطر الأمر‏ .....

التربنتينا ده يبقى قريب للتربتو و التربتى :hi:

كحول الميثيل بيتجاب من فين...هو نفسه التنر :coffeenews:

بنزين بكل بساطة

بنزين كلاكيت ثالث مرة...يتجاب منين و استخدامه ازاى...فيه احتياطات يجب اتخاذها...عشان الدنيا متولعش يعنى :wub:

ما تدرين وش اقول

عز الله ما ابى احرجك

السالفة ماهى بالفرنسى هى بالالمانى يا عمرى

انت نفر ما فى مخ

لبس كتير خرب حق انت

انا فى بويا كتير

انت نفر ما تعرف التنر

نفر سعودي خلي ولي ...نفر مصري قرقر كتير

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

الله يرجك رجاً جما

يازينك زيناه والله انك ضحكتي بنت الصقور لابعد ماشاء الله تعرفين هندي بعد شوي بقولك صديق خخخخخخخخخخخخخخخخخخ<<لاتكثري منها بس :P

بالنسبة للثوب غيره الله لايهينك وييخلف عليك بثوب جديد والزوج يفداه الراس ياحلوة وذا ثوب عزيز ودية المغسلة

دووووووووووووم يارب هالضحكة

هو و الله مش ثوب و انا مش متزوجة

هى بس صديقتى جتنى تولول امبارح لانها قعدت على كرسى تم طليه حديثا بالبويه و هى مش واخدة بالها بكده فراحت هدومها ادهولت

و للاسف كل حاجة الجيبة و البلوزة الاكمام بتاعت اتملت و الطرحة كمان لانها كبيرة فصابها شوية من البوية...البنت كانها غطست فى برميل بوية مش قعدت على كرسى :D

و هى صعبان عليها الطقم اوى فقلت اصبرى اما اشوفلك حل..و اخترت عنوان موضوعى بالشكل ده غالبا الزوج اللى بيدهول هدومه و الزوجه هى اللى بتغسل :Thumbsup:

وهى فعلا كانت حتوديه المغسلة بس انا قلتلها استنى اما اسأل على التنر ده اعتقد انه احسن و سمعت انه لازم يتغسل بيه من اول مرة و الا مش حيشيلها

انا شكلى حقولها وديه المغسلة و امرك الى الله pp:

لكن مازالت انتظر نصائحكم حول الموقف البايخ ده

تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ترى تحشين خليجى زين يا هبه

بس انت صديج فيه انجليش خربان

عليكى يا هندسه بالكحول الايثيلىc2h5oh اى الكحول الابيض الذى يعتبر اعلى مزاج للضريبه(اى متعاطى المزاج :coffeenews: )ده لو قدرتى تحصليه فى الصيدليات

يوضع مباشره على مكان البقعه و تدعك بهدوء و استمرار حتى تنقشع الغمه (عفوا البقعه )

الكحول الميثيلى المعروف بالسبرتو الاحمرch3oh(الميثيلى ) يعتبر المزاج البديل فى حاله غياب الكوله و التنر و من الواضح ان سكوب بيعزك قوى فى النصيحه دى لان السبرتو الاحمر (الميثيلى )بيبقع :ninja:

و نظرا لان كما تقولى المساحه المُصابه كبيره و بالشكل ده هتحتاجى كميه كحول ابيض كبيره صعب توفيرها بالشكل ده من الصيدليات

عليكى بنصيحه صديقتك ترمى الطقم ده و تجيب غيره و تريح نفسها ...... او توديه المغسله و تريحنا . :Thumbsup:

بالمناسبه ايضا السبرتو الابيض فعال جدا فى بقع الحبر و التى تحدث كثيرا فى جيوب قمصان الرجال و عن تجربه .

تم تعديل بواسطة abaomar

<strong class='bbc'><strong class='bbc'>وَلَا تَحْسَبَنَّ اللَّهَ غَافِلاً عَمَّا</strong></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>يَعْمَلُ </span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'><strong class='bbc'>الظَّالِمُونَ</strong></span></strong><br /><br /><strong class='bbc'><span style='font-family: arial'>إِنَّمَا يُؤَخِّرُهُمْ لِيَوْمٍ تَشْخَصُ فِيهِ الْأَبْصَارُ</span></strong><br /><br /><br /><br /><br /><br /><p class='bbc_center'><span style='font-size: 18px;'><strong class='bbc'>(24) إبراهيم </strong></span></p>

رابط هذا التعليق

شوفي يا هندسه

بما ان زوجتي مدرسة تربيه فنيه ومش بيحلالها الشغل الا بلبس جديد!!!!!!!!!!!؟

علشان كده اقدر ارد عليكي وكلي ثقه

اولا وقبل كل حاجه

اللبس ده مش لازم ابدا ييجي عليه ميه خالص اوك؟

وبعدين تنضفيه بالتنر وطبعا اللون بتاع البويه مش هيطلع على طول بس هو عاوز شوية صبر

وبعد ما لون البقع يخف خااااااااااااااااااااالص يتغسل عادي بس جامد .... كويس يعني

يتغسل بزمه

والتربنتينه ديه حاجه كده عامله زي التنر بتتباع مع الألوان الزيتيه في المكتبان بس انضف من التنر بينضفو بيها فرش الرسم الزيتيه

علشان كده برضه تنفع انما زي التنر وهي طبعا اغلى كتير من التنر فخلينا في التنر احسن

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ترى تحشين خليجى زين يا هبه

بس انت صديج فيه انجليش خربان

عليكى يا هندسه بالكحول الايثيلىc2h5oh اى الكحول الابيض الذى يعتبر اعلى مزاج للضريبه(اى متعاطى المزاج :pasha: )ده لو قدرتى تحصليه فى الصيدليات

يوضع مباشره على مكان البقعه و تدعك بهدوء و استمرار حتى تنقشع الغمه (عفوا البقعه )

الكحول الميثيلى المعروف بالسبرتو الاحمرch3oh(الميثيلى ) يعتبر المزاج البديل فى حاله غياب الكوله و التنر و من الواضح ان سكوب بيعزك قوى فى النصيحه دى لان السبرتو الاحمر (الميثيلى )بيبقع smk:

و نظرا لان كما تقولى المساحه المُصابه كبيره و بالشكل ده هتحتاجى كميه كحول ابيض كبيره صعب توفيرها بالشكل ده من الصيدليات

عليكى بنصيحه صديقتك ترمى الطقم ده و تجيب غيره و تريح نفسها ...... او توديه المغسله و تريحنا . :happy:

بالمناسبه ايضا السبرتو الابيض فعال جدا فى بقع الحبر و التى تحدث كثيرا فى جيوب قمصان الرجال و عن تجربه .

سكوب دا الغالى ده

انا قلت اولها تربنتينا و تربنتى و تربنتو و آخرها الطقم خرب كله ياهو

عموما لا اعتقد انها ستجد الكحول ده فى الصيدليات هنا(معندناش ضريبة هنا :roseop: )

المشكلة ان المغسلة مس حتقدر تنضفه لان دى بقع غير معتادة

شكلها فعلا حتستعوض ربنا فى الطقم و تجيب غيره و آدى 200 جنيه تفوت و لا حد يموت :big_boss:

الف شكر لاخى العزيز ابا عمر على نصائحه القيمة :roseop:

عقلى الباطن:لغاية دلوقتى كل اللى نفعونى رجالة :blink:
تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

ازيك يا هوبا............. :roseop:

شوفي يا ستي الجماعه بيتكلموا صح :big_boss: ......... عشان انا عانيت من بقعه زي دي قبل كدا.......بس الاهم انها ما تتغسلش قبل التنظف بأي مسحوق لاي دا ممكن يخلي تنظيفها مستحييييييييييييل :roseop: ...........التنظيف بقي فعلا عايز صبر بالبنزين او التنر او اي مزيل عضوي يا هوب.............اي خدمه :pasha: :happy:

املأ عينيك من وجوه الأحباء والأهل والأصدقاء فقد يغيبون عنك بعد حين ولا تؤجل إفصاحك لهم عن مشاعرك الطيبة تجاههم إلى الغد فقد لا يكونون على مسرح الحياة حين يجيء ذلك الغد

رابط هذا التعليق

اه لو كنت اعرف

ولا يهمك اهم شئ مرورك عشان تستفاد يعنى لو مر بيك موقف بايخ زى ده

تقبل تحياتى :big_boss:

شوفي يا هندسه

بما ان زوجتي مدرسة تربيه فنيه ومش بيحلالها الشغل الا بلبس جديد!!!!!!!!!!!؟

علشان كده اقدر ارد عليكي وكلي ثقه

اولا وقبل كل حاجه

اللبس ده مش لازم ابدا ييجي عليه ميه خالص اوك؟

وبعدين تنضفيه بالتنر وطبعا اللون بتاع البويه مش هيطلع على طول بس هو عاوز شوية صبر

وبعد ما لون البقع يخف خااااااااااااااااااااالص يتغسل عادي بس جامد .... كويس يعني

يتغسل بزمه

والتربنتينه ديه حاجه كده عامله زي التنر بتتباع مع الألوان الزيتيه في المكتبان بس انضف من التنر بينضفو بيها فرش الرسم الزيتيه

علشان كده برضه تنفع انما زي التنر وهي طبعا اغلى كتير من التنر فخلينا في التنر احسن

الغالية حرم الاستاذ هشام.....انا عارفة ان عندها نصيحة بخصوص الموضوع ده :roseop:

و بعدين ايه ده...غسيل جامد....و بذمة...و تربنتينه غالية ....و كمان مش هيطلع من اول مرة

المهم شكلها صعبه فعلا.....بينى و بينكم الحمد لله انه مش الطقم بتاعى :pasha:

هى و طقمها بقى و حرة فيه انا اللى عليا حوريها ردودكم دى و بعد كده معرفهاش :roseop:

رابط هذا التعليق

ازيك يا هوبا............. :roseop:

شوفي يا ستي الجماعه بيتكلموا صح......... عشان انا عانيت من بقعه زي دي قبل كدا.......بس الاهم انها ما تتغسلش قبل التنظف بأي مسحوق لاي دا ممكن يخلي تنظيفها مستحييييييييييييل ...........التنظيف بقي فعلا عايز صبر بالبنزين او التنر او اي مزيل عضوي يا هوب.............اي خدمه

الله الله على الخدمات smk:

جت متاخرة :blink:

انا قاعدة من الصبح مستنية ستات يردوا

بس شكلكم كنتوا خايفين عشان الموضوع فيه بنزين و دا رعب يعنى و حريقة و حاجات من دى :happy:

يالا ملحوقة المهم قوليلى البقعه تطلع بعد قد ايه

مرة او مرتين و الا كام مرة :big_boss:

محتاج دعك باليد جامد يعنى والا يدوبك نسكبه علي البقع و بس و الا ننقعه

و البنزين ده مش بيضر الهدوم

و لو راح على الايدين بيضرهم...هى شكلها لازم تجيب جوانتى طبى قبل ما تقوم بالتجربة المريرة دى :roseop:

معلش اصل انا مفهمش فى الحاجات دى و ده موقف بايخ الصراحة و مرش عليا :pasha:

تم تعديل بواسطة ~Heba~

رابط هذا التعليق

ريحى نفسك واشترى من الصيدلية مزيل منكير (مزيل طلاء اظافر ) اسيتون هو احسن شىء لازالة كل البقع ولانه الوحيد المتوفر

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      الدكتورة ليندا  زوجة الفنان الراحل جورج سيدهم الذي توفي اليوم في أحد مستشفيات مصر الجديدة ما سبق كان إستهلالا لابد منه الدكتورة ليندا  تمثل لي  إعادة  لقصة  زوجة نبي الله أيوب ، من سنوات و أنا أتابع عطاء هذه السيدة الفاضلة في رعاية زوجها طريح الفراش منذ ٢٢ عاما  سيدتي الفاضلة ليتني أستطيع تكريمك بأكثر من هذه الكلمات  كنت مثالا راقيا رحيما 
    • 5
      أهلا أعزائي منذ قيام ثورة 25 يناير و تعدد الأهداف و تباينها اصبح هناك اختلاف وصل حد الحلاف في الرأي بين الجيران والأصدقاء و العائلة بل و أفراد الأسرة الواحدة !!! و بعد الأحداث الأخيرة ازداد التوتر و السؤال إلى أي حد تؤثر الأحداث الأخيرة على أعصابنا و تحملنا ماذا لو أنك من أنصار" نعم" و زوجتك من أنصار" لا " أو العكس ماهو موقفك منها و شعورك
    • 217
      ليس تطفلا لمعرفه تفاصيل شخصيه أو معلومات يجب ان تظل جزء من الذكريات الجميله بين الزوجين فقط، لا غير...ولكن لأن ساعات كثيره بنسمع عن مواقف طريفه بتحدث حول هذه الأمور....وقد تكون مواقف عن آخرين تعرفوهم تعرضوا لمثل هذه المواقف... ده إلا إذا كانت الطرق تقليديه وكان الصالون شاهدا أولى على نمو بذره التعارف...وحتى حينذاك...ساعات برضه بتحصل مواقف طريفه...القهوه وقعت على رأس العريس...كده يعنى
    • 0
      انواع الرجال على حسب صفاتهم و كيفية التعامل مع كل صفة إن الزوجة الذكية هي التي تستطيع أن تتعامل مع زوجها بمهارة وفن ، فكلنا نعلم أنه لا يوجد هناك زوج يتصف بالكمال لذالك نجد في شخصياتهم بعض العيوب ولذالك يجب علينا مراعاة ذالك عند التعامل معهم وهنا يأتي السؤال كيف يكون ذلــــك ؟ وباختصار فإن الإجابة تكون معرفة الزوج ، أي من الأزواج هو ؟؟ ومن ثم تحديد طريقة التعامل التي تناسب نوعية الزوج وطبيعتــــــه .... ولذلك فإننا سنقوم بتقسيم الرجال على حسب صفاتهم وسنحدد كيفية التعامل مع كل صف
    • 12
      استوقفتني تلك العبارة كثيرا عندما سمعتها في فيلم One Fine Day ميشيل فايفر و جورج كلوني Treat your man like a kid and treat your kid like a man! مع اني شاهدت الفيلم منذ ما يقرب من 15 سنة طبعا قبل زواجي فعلا العبارة صحيحة 100% زوجي فعلا يريد أن يُعامل كطفل و دائما ما كنت أرى خيبة أمل على قسمات وجهه في كل مرة أتعامل معه كرجل رشيد لم أفهمها في حينها و الآن عندما قارب ابني على بلوغ الحادية عشرة من عمره أراه شديد التذمر من معاملتي له كطفل!!!! و عندما شاهدت الفيلم قريبا توقفت عند تلك العب
  • أضف...