اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

عاملي زوجك كطفل و عاملي طفلك كرجل

عبير يونس

Recommended Posts

استوقفتني تلك العبارة كثيرا عندما سمعتها في فيلم

One Fine Day

ميشيل فايفر و جورج كلوني

Treat your man like a kid and treat your kid like a man!

مع اني شاهدت الفيلم منذ ما يقرب من 15 سنة

طبعا قبل زواجي

فعلا العبارة صحيحة 100%

زوجي فعلا يريد أن يُعامل كطفل

و دائما ما كنت أرى خيبة أمل على قسمات وجهه في كل مرة أتعامل معه كرجل رشيد

لم أفهمها في حينها

و الآن عندما قارب ابني على بلوغ الحادية عشرة من عمره أراه شديد التذمر من معاملتي له كطفل!!!!

و عندما شاهدت الفيلم قريبا

توقفت عند تلك العبارة السحرية

و مرت أمامي صور زوجي و ابني كأنها شريط سينمائي

و تساءلت

ماذا لو تبادلا الأدوار؟

أدلل زوجي كطفل؟؟

و لما لا؟

طبعا بدون تصريح بذلك حتى لا يتصور انني لا احترم عقله

و لكن فقط بلمسات بسيطة

يعني مثلا

اهتم بتحضير كل شيء للأولاد

بينما زوجي

اقو له عندك هناك

او كمل انت بقى

دائما ما أرى الاحباط على وجهه بعد عبارات من هذا القبيل

و لم أكن أعلم لماذا؟؟؟!!!

بينما ابني يعلو وجهه الأسى و الاستغراب و الاحباط

عندما اواجهه بالقول أو الفعل بأنه لازال صغيرا!!!!

احترت معهما

و لكني بدأت أرى الأمور بشكل أوضح

و بتغيير بسيط في التعامل بمجرد قلب الأدوار قليلا

و الآن

قفي مع نفسك و تساءلي

كيف تعاملين زوجك؟

و كيف تعاملين ابنك؟

و أنت عزيزي الرجل

كيف ترى تعامل زوجتك معك اذا كنت متزوج؟

و كيف يجب أن يكون مع فتاة أحلامك أو زوجة المستقبل؟

بانتظاركم

و عيد سعيد

:give_rose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

كل واحد بيدور على اللي مفتقده

الكبار عايزين الاهتمام اللي بيستحوذ عليه الأطفال

الأطفال عايزين يحسوا انهم بقوا كبار بس مش لدرجة اننا ما نهتمش بهم

يعني عايزين الاتنين .. الاهتمام و التشجيع و مساحة حرية و ثقة فيهم

جزاكم الله خيرا

عيد سعيد علينا جميعا

رابط هذا التعليق

اوافقك 100 %

مش عشان الراجل بيحب يعامل معاملة الاطفال او لديه هواجس حرمان لا سمح الله

لأ ,,

والدليل انه لو وجد المعامله دي من زمايله مثلا في العمل او مديره او اصدقائه حيفتكرهم بيسخروا منه

لكن لسبب اخر ,,

سبب ذكرته ام عربيه صالحه من الف سنه وهي توصي ابنتها قبل ان يدخل بها زوجها فقالت :

أمامة بنت الحارث الشيباني توصي ابنتها ليلة زفافها:

أي بنية: إن الوصية لو تركت لفضل أدب لتركت ذلك لكِ ، و لكنها تذكرة للغافل ومعونة للعاقل.. ولو أن امرأة استغنت عن الزوج لغنى أبويها وشدة حاجتهما إليها كنتِ أغنى الناس عنه، ولكن النساء للرجال خلقن ولهن خلق الرجال.

أي بنية : إنك فارقت الجو الذي منه خرجتِ ، وخلفتِ العش الذي فيه درجتِ إلى وكر لم تعرفيه ، وقرين لم تألفيه ، فأصبح بملكه عليكِ رقيبا ومليكا ، فكوني له أمة يكن لكِ عبداً وشيكا.. واحفظي له خصالاً عشراً يكن لك ذخراً..

أما الأولى والثانية:

فالخشوع له بالقناعة وحسن السمع له والطاعة.

وأما الثالثة والرابعة:

فالتفقد لموضع عينه وأذنه..

فلا تقع عينه منكِ على قبيح ولا يشم منكِ إلا أطيب ريح..

وأما الخامسة والسادسة:

فالتفقد لوقت منامه وطعامه.

فإن تواتر الجوع ملهبة ، وتنغيص النائم مغضبة..

وأما السابعة والثامنة:

فالاحتراس بماله والإرعاء على حشمه وعياله..

وملاك الأمر في المال حسن التقدير ، وفي العيال حسن التدبير..

وأما التاسعة والعاشرة:

فلا تعصين له أمراً ولا تفشين له سراً..

فإنك إن خالفت أمره أوغرت صدره وإن أفشيت سره لم تأمني غدره..

ثم إياك والفرح بين يديه إن كان مهتما والكآبة بين يديه إن كان فرحاً.

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

أنا قصدت كلمة الكبار .. لأن الستات كمان بيتضايقوا لما ازواجهم ميهتموش بهم

و أحيانا بيحبوا يدلعوا زي الأطفال من غير حد ما يقولهم "انتم كبرتم على كده" .. قليل من الطفولة داخل كل منا يجعل الحياة اكثر متعة

رابط هذا التعليق

رابط هذا التعليق

عموماَ ده إعتراف صريح بالبراءة التي يتمتع بها الرجال

خطفوها شابة عفية من إيد الملك

و رموها عجوز مكسحة من غير زمبلك

عبد الناصر كان فاكر نفسه زعيم

رمى عرض مصر في إيد حكيم

و السادات إختار أسوأ نائب

و النائب من يومها محتار

أقتل، أعذب، أرهب، ألفق

أعتقل، أهتك، أنهب، أكذب

جمارك، ضرايب، غلاء

مفيش جريمة معملتهاش

أعمل إيه عشان أموت رئيس!!!!

رابط هذا التعليق

قرأت عبارة ذات مرة اعجبتني ..

لسان حال رجل ينطق ويقول

لماذا نحصل على كل الحنان في وقت نحن لا نفهمه .. ونحرم منه حين نعرفه ونحتاج اليه

،، مع اجمــل تحيـــاتي

الســــاري

رابط هذا التعليق

هناك مقوله عجبتنى قراتها على النت و لكنى وجدتنى متفقه مع معانيها

( عاملى زوجك كثوبك الجديد )

عارفين الحب و الفرح الى بنحس بيه لما بنجيب فستان جديد و اد ايه بنهتم بادق التفاصيل بتاعته و بنعامله بحرص و بنفضيله افضل مكان فى الدولاب علشان بنكون خايفين عليه و ممكن كل شويه نفتح الدولاب نتفرج عليه بسعاده و بناخد بالنا من ادق حاجه ممكن انها تكون تهديد عليه

هى نفس الفكره

الزوج محتاج انه يتعامل بنفس المفهوم بحب و سعاده و اهتمام و حنيه

محتاج ان احنه لا يبص لينا يلاقى ان لسان حال افعالنا او نظراتنا بتقوله ان انت ليك عندى مكانه خاصه

ان انا باهتم بادق تفاصيل راحتك و ان انا شايلاك فى اهم حته فى حياتى

ان انا باعتز بك

على فكره انا باتكلم من اتجاه واحد لكن برضه هى دى نفس الطريقه الى لازم الزوج يعامل زوجته بيها

لما تعامل شريك حياتك بشكل يفهمه اد ايه هو مختلف عندك عن اى حاجه تانيه

اكيد حاجات كتير هتختلف

تحياتى

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

هناك مقوله عجبتنى قراتها على النت و لكنى وجدتنى متفقه مع معانيها

( عاملى زوجك كثوبك الجديد )

عارفين الحب و الفرح الى بنحس بيه لما بنجيب فستان جديد و اد ايه بنهتم بادق التفاصيل بتاعته و بنعامله بحرص و بنفضيله افضل مكان فى الدولاب علشان بنكون خايفين عليه و ممكن كل شويه نفتح الدولاب نتفرج عليه بسعاده و بناخد بالنا من ادق حاجه ممكن انها تكون تهديد عليه

هى نفس الفكره

الزوج محتاج انه يتعامل بنفس المفهوم بحب و سعاده و اهتمام و حنيه

محتاج ان احنه لا يبص لينا يلاقى ان لسان حال افعالنا او نظراتنا بتقوله ان انت ليك عندى مكانه خاصه

ان انا باهتم بادق تفاصيل راحتك و ان انا شايلاك فى اهم حته فى حياتى

ان انا باعتز بك

على فكره انا باتكلم من اتجاه واحد لكن برضه هى دى نفس الطريقه الى لازم الزوج يعامل زوجته بيها

لما تعامل شريك حياتك بشكل يفهمه اد ايه هو مختلف عندك عن اى حاجه تانيه

اكيد حاجات كتير هتختلف

تحياتى

يا خبر يا مغتربة

ايه التشبيه الرائع ده

ثوب جديد

حقا يستحق التأمل

:clappingrose:

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

عاوزة اقولكم ان الموضوع رائع جدا - ميرسي يا مصرية يا مغتربة فكرته حلوة اوى

وفى ركن كدا

امسك فى مغتربة تشرحلى شوية تفاصيل - لانها واضح انها استاذة فى التعامل - طب يا بخت جوزك بيكي يا مغتربة بجد بجد هو محظوظ

لاء على فكرة انا بتكلم بجد - لا لا - مش علشان ثوب جديد او كدا - لاء - لانها اختارت تشبيه ممتاز

يعنى فعلا حتى احنا الكبار مش بس الاطفال

بنفرح بالهدوم الجديدة فهى استعملت الوصف داه علشان تعبر بيه عن ازاى تكون شكل الفرحة - والله انت بنت حلال يا مغتربة

كملى كملى ومنك نستفيد وبكرر مرة تانية انت جوزك محظوظ

يارب يسعد ايامكم

بس على الله ما يكونش حبر على ورق وساعة التنفيذ غير

تم تعديل بواسطة اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

للامانه يا اغابى التشبيه مش من عندى انا بس قريته على النت و عجبنى زيكم بالضبط

وللامانه برضه يا بختى انا بجوزى لانه بجد صبر عليا كتير و استحمل انى اجرب فيه حاجات كتير و لسه يا عينى حقل تجارب لغايه دلوقتى هههههههه

انا مش استاذة تعامل و لا حاجه انا كل يوم بتعلم حاجه عن الى قبله واكيد بخبط ساعات و اكيد برضه ساعات بعك لكن احلى ما فى الموضوع ان اى اتنين يتعلموا و يعلموا بعض سوا مفيش انسان بيدخل اى علاقه و هو عنده الرد الامثل و التصرف الاكمل لكل موقف يقابله لكن الخبره و الزمن والرغبه فى التغير و التعود كلها امور بتساعد على تحسين الاداء مش مهم ان العلاقه تكون مثاليه لكن المهم انها بنواقصها ايا كانت تكون كافيه علشان الاتنين الى فيها يحسوا بالسعادة و الرضى

ربنا يسعد ايامك دايما ياجميل

تحياتى

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

للامانه يا اغابى التشبيه مش من عندى انا بس قريته على النت و عجبنى زيكم بالضبط

وللامانه برضه يا بختى انا بجوزى لانه بجد صبر عليا كتير و استحمل انى اجرب فيه حاجات كتير و لسه يا عينى حقل تجارب لغايه دلوقتى هههههههه

انا مش استاذة تعامل و لا حاجه انا كل يوم بتعلم حاجه عن الى قبله واكيد بخبط ساعات و اكيد برضه ساعات بعك لكن احلى ما فى الموضوع ان اى اتنين يتعلموا و يعلموا بعض سوا مفيش انسان بيدخل اى علاقه و هو عنده الرد الامثل و التصرف الاكمل لكل موقف يقابله لكن الخبره و الزمن والرغبه فى التغير و التعود كلها امور بتساعد على تحسين الاداء مش مهم ان العلاقه تكون مثاليه لكن المهم انها بنواقصها ايا كانت تكون كافيه علشان الاتنين الى فيها يحسوا بالسعادة و الرضى

ربنا يسعد ايامك دايما ياجميل

تحياتى

ياااااااجاااااااااامد

مغتربة حبيبتي اوجزت كلام كتييييييييييييييييييييييير اوي اوي اوي في الجملتين المتلونين دول

كلنا بنتعلم ياحبيبتي وكل موقف بيمر علينا بيعلمنا ازاي نتصرف فيه ........ وشوية شوية بنبقي احسن وافضل من قبل كدة ......... المهم اننا نبقي حابين التعامل مع بعض حابين نساعد بعض في بينا حياه مشتركة بنحاول نوصلها لأنها تكون الحياه المثالية ..... ويكفينا شرف المحاولة

ربنا يسعدك يارب يامغتربة ياحبيبتي ويبعد عنك الشر

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 2
      الدكتورة ليندا  زوجة الفنان الراحل جورج سيدهم الذي توفي اليوم في أحد مستشفيات مصر الجديدة ما سبق كان إستهلالا لابد منه الدكتورة ليندا  تمثل لي  إعادة  لقصة  زوجة نبي الله أيوب ، من سنوات و أنا أتابع عطاء هذه السيدة الفاضلة في رعاية زوجها طريح الفراش منذ ٢٢ عاما  سيدتي الفاضلة ليتني أستطيع تكريمك بأكثر من هذه الكلمات  كنت مثالا راقيا رحيما 
    • 12
      عندي بنتي الصغيرة (( هنا )) - ما شاء الله - رايحة أولى ابتدائي السنة دي  أمها كانت مهتمة بيها كتير السنة اللي فاتت  فكانت البنت يا عيني تطلع من الحضانة على مدرس العربي ثم على مدرس الإنجليزي  ثم تبدا مجزرة عمل الواجب بما فيها من بكاء واستغاثة  طبعا أنا متهم بعدم الاهتمام لأن رأيي إنها تعيش طفولتها وإن هذا كله خطأ حتى مدرس العربي تناقشت معاه لقيته بيدرس لها بالطريقة الكلاسيكية القديمة  التي لم تعد تصلح لتلاميد هذا الزمان  ومن هنا  أدركت إن مش أي حد هيدرس لأطفالك الصغار حتى يكونوا م
    • 5
      أهلا أعزائي منذ قيام ثورة 25 يناير و تعدد الأهداف و تباينها اصبح هناك اختلاف وصل حد الحلاف في الرأي بين الجيران والأصدقاء و العائلة بل و أفراد الأسرة الواحدة !!! و بعد الأحداث الأخيرة ازداد التوتر و السؤال إلى أي حد تؤثر الأحداث الأخيرة على أعصابنا و تحملنا ماذا لو أنك من أنصار" نعم" و زوجتك من أنصار" لا " أو العكس ماهو موقفك منها و شعورك
    • 217
      ليس تطفلا لمعرفه تفاصيل شخصيه أو معلومات يجب ان تظل جزء من الذكريات الجميله بين الزوجين فقط، لا غير...ولكن لأن ساعات كثيره بنسمع عن مواقف طريفه بتحدث حول هذه الأمور....وقد تكون مواقف عن آخرين تعرفوهم تعرضوا لمثل هذه المواقف... ده إلا إذا كانت الطرق تقليديه وكان الصالون شاهدا أولى على نمو بذره التعارف...وحتى حينذاك...ساعات برضه بتحصل مواقف طريفه...القهوه وقعت على رأس العريس...كده يعنى
    • 1
      يشكو كثير من الأباء والأمهات من أن أبنائهم لا يصلون ، ولا يحرصون على الصلاة ، وفي نفس يخشون على الصغار من الأبناء من أن يسلكوا غير طريق المسجد ، لذا أحببت أن أبين في هذه المقالة ، كيفية أن تبدأ مع طفلك منذ البداية حتى ينشأ وقلبه معلق في المساجد . منذ البداية يجب أن يكون هناك اتفاق بين الوالدين- أو مَن يقوم برعاية الطفل- على سياسة واضحة ومحددة وثابتة ، حتى لا يحدث تشتت للطفل، وبالتالي ضياع كل الجهود المبذولة هباء ، فلا تكافئه الأم مثلاً على صلاته فيعود الأب بهدية أكبر مما أعطته أمه ، ويعطيها له
  • أضف...