اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

إعفاء المغتربين من الجمارك بثلث قيمة عقد العمل

Recommended Posts

السادة الافاضل طيور الكنانة المغتربه والمهاجرة

اتابع شهريا مجلة اخبار السيارات على الانترنت وكلى امل ان تقع عينى على خبر اعفاء المغتربين من جمارك السيارة الاولى واجد غرابة شديدة فى الوضع الحالى لمعاملة المغتربين اللذين راح شبابهم واغلى لحظات العمر خارج وطنهم واذا بهم يسلمون معظم النتائج على اعتاب مصر عند النزول اليها .

احبائى لقد طالعت العدد السابق ورايت ايجابية من بعض الاخوة اللذين طالبوا بذلك صراحة بل وباعفائهم من العفش اسوة بالدول الاخرى العربية وغيرها

قلت ولم لا .. اعتقد ان مقولة ما ضاع حق ورائه مطالب به صحيحة مليون بالمية وانما تنقصنا الايجابية اللازمة للمطالبة بحقوقنا

واسوة باخوانى اللذين راسلوا المجلة راسلتهم ايضا وكنت قد ارسلت ايميل لاستاذ محمود سعد والسيدة منى الشاذلى ولكن لم اتلق رد حتى الان

واعتقد ان تحركنا جميعا للمطالبة بذلك سيؤتى ثماره وفيما يلى تصورا كاملا منى ارسلته الى بريد الاستاذ عاطف زيدان مسئول باب جمارك السيارات بالمجلة

آمل منكم التفاعل وارسال المزيد من الرسائل للمسئولين ولمسؤلى البرامج الحوارية بالفضائيات .

السيد الفاضل / عاطف زيدان

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

اشكر لك جميل اهتمامك بهموم الطبقة المتوسطة فى ما يختص بحلم السيارة الخاصة ..وما يقف امامها من عقبات تثقل كاهل من يفكرون بها سواء كانوا من المواطنين المقيمين فى مصر ام من طيور مصر المهاجرة للخارج

والحقيقة اننى سعدت كثيرا بطرحك لرسائل اخوة لى فى الغربة من دول مختلفة فى مجلتكم الموقرة وبخصوص هذا الموضوع الذى يؤرقنى ويسبب لى كثيرا من الالام النفسية وقد عبر الاخوة عن غالب الافكار التى تجول بخاطرى بهذا الصدد

واود ان اضيف ان من حق المصرى المغترب وخصوصا من طالت غربته ان يعود للاجازة ليجد سيارة فى بلده ويجد شقة له تأويه ويجد عفش اختاره بنفسه واعجب به وطالما ان ذلك من كده وتعبه طوال سنين الغربة والتى خلالها انتعش الاقتصاد المصرى من تحويلاته وتحويلات اخوانه فى الغربة ..فلا ارى ما يضير الوطن فى ذلك

سيدى اذا تحدثت الى اى مغترب ستجد مرارة كامنة من المعاملة التى نعامل بها فى الجمارك وفى النزول للاجازة ..

سيدى لماذا قص الارزاق وتفتيت شقاء العمر على ما يسمى بالجمارك على سيارات المغتربين

اقترح ولست بالاول ولن اكون الاخير ..ان يتم اعفاء العاملين بالخارج اللذين اتموا مدة عقودهم وهى سنتين فاكثر على النحو التالى

1- ان يمضى المغترب سنتين من العمل بالخارج كحد ادنى

2-ان يسمح له بالنزول بمجموعة من العفش مع سيارة وبحيث لا تزيد عن ثلث قيمة عقده لمدة سنتين

3- باقى قيمة العقد بعد المصاريف بالطبع سينزل به المغترب لمصر لتوظيفه او ادخاره وبالتالى سينشط الاقتصاد من جراء ذلك

4- ان هذه الاجراءات ستعطى عمق للمغتربين داخل مصر ولن يصبحوا ضيوفا على بلدهم كل هم من حولهم استنزاف شقاهم وتعبهم بل سيكون لهم شقة وسيارة وعفش تغنيهم عن الشقاء اثناء الاجازة بعد ان شقوا وتعبوا اثناء العمل بالخارج

5-المغترب لمدة سنتين اذا كان عقده ولنقل بما يوازى 3 الاف جنيه شهريا

فقيمة عقدة لمدة سنتين = 72 الف جنيه

فانا آمل ان يعفى من الجمارك بما يوازى الثلث وهو 24 الف جنيه

واعتقد ان مصاريفه ستكون الثلث ..

والثلث الاخر سيتم توظيفه فى مصر اذا انتهى عمله بالخارج عند هذا الحد

6-اما من كان عقده بقيمه اكبر وهو ما يعنى وجودة فى وظيفه اكبر وله خبرة اكثر فسيساعده ذلك على تحسين القيمة المعفاة له لمن الجمارك

7- يتم تصديق عقود العمل وفواتير الشراء من السفارات المصرية بالخارج لاثبات قيمة العفش والسيارة

8-اذا استمر المغترب لمدة اكثر من خمس سنوات بالخارج فسيكون حلمه الثانى بعد استقراره فى عمله وفى بلد الغربه هو السيارة

وبعد خمس سنوات فى الغربة وبفرض ثبات الاجر عند 3 الاف جنيه فان اجمالى العقد يصل الى

3*60= 180 الف جنيه

واعتقد ان 60 الف جنيه تؤمن لصاحبها سيارة مع عفش كامل اذا كان ذلك بدون جمارك

وقد يكون من المناسب عمل فيات للاعفاء حسب مدة العمل بالخارج

والمهم هو ان يشعر المغترب ان بلده تكرمه وتعوضه عن فراق الاهل والاحباب والكفاح خارجها

الفكرة الاساسية اذا هى اعفاء كامل من الرسوم لجميع متعلقات المغترب لمدة سنتين فاكثر بما يوازى ثلث قيمة عقد العمل

تخيل كم سيحل ذلك من مشاكل للبطالة وتأخر للزواج

اتمنى طرح الفكره على المسؤلين وان تجد صدى لديهم

محب مصرومحبكم

م / عصام ابو القتح

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

اخوانى الكرام

اذا حطيتوا الفكرة فى دماغكم والله هاتحقق ... من عجائب الكون انه يسير لمصلحة الانسان .. من يفهم ذلك يملك هذا الكون

السادة المشرفين ..رجاءاً حارا .. تثبيت الموضوع لاهميته الشديدة

رابط هذا التعليق

العربيات المصرى الزيروتمنها اقل من الجمرك

يبقى نعفى الناس ليه?????

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

الاخ اوتاكا

سيادتك قرأت رسالتى ام ان ردك على العنوان فقط ؟

كلامى سيهتم به المغتربين فقط .. ولا اتوقع ان يجد ردا ايجابيا سريعا عند مسؤلى الجمارك واصحاب المصالح فى شفط مدخراتنا .. او عند من لا يعلم شيئا عن الموضوع

ياعزيزى فى اقل فئات الجمرك على السيارات وهى حتى سعة 1600 سى سى تتقاضى الدولة مبلغ يوازى 0.66 X ثمن السيارة كما بالفاتورة

يعنى البلد تأخذ حوالى ثلثى ثمن السيارة جمرك .. بدون ان تصنع اى شئ ...يعنى اتاوة

يعنى المصنع فى اى دولة يصنع عربية بالف وتتباع للمصرى هنا على ما تجيله بالفين والجمارك فى مصر تاخد عليها 660 تقريبا

نفس العربية بتتصنع بالف وبتتباع فى مصر ب 2600 او اقل شوية .. نهب فى نهب .. ولا حد دارى بحاجة ..

ويا ويله اللى يفكر فى اكتر من 1600 سى سى .. عييييييييييييييييب .. حرااااااااااااااااااام الجمارك = ثمن السيارة x 1.8 يعنى ضعف ثمن السيارة

يعنى المصنع فى اى دولة يصنع عربية بالف وتتباع للمصرى هنا على ما تجيله بالفين والجمارك فى مصر تاخد عليها 3600 كده .. لله فى لله .. وياريت فى عربية بالف :angry:

لاحظ انه على نفس المثال البسيط .. العربية بتتصنع بالف وبتتباع فى مصر ب 5600 او اقل شوية .. قال ايه ... تجمييييييييييييييييييييييييع

حماية الصناعة الوطنية ( اللى اتعجب اين هى ) لن يستمر كثيرا شاء من شاء وابى من أبى

تحياتى

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

رابط هذا التعليق

الاخ اوتاكا

سيادتك قرأت رسالتى ام ان ردك على العنوان فقط ؟

كلامى سيهتم به المغتربين فقط .. ولا اتوقع ان يجد ردا ايجابيا سريعا عند مسؤلى الجمارك واصحاب المصالح فى شفط مدخراتنا .. او عند من لا يعلم شيئا عن الموضوع

ياعزيزى فى اقل فئات الجمرك على السيارات وهى حتى سعة 1600 سى سى تتقاضى الدولة مبلغ يوازى 0.6 X ثمن السيارة كما بالفاتورة

يعنى البلد تأخذ اكتر من نص ثمن السيارة جمرك .. بدون ان تصنع اى شئ ...يعنى اتاوة

حماية الصناعة الوطنية ( اللى اتعجب اين هى ) لن يستمر كثيرا شاء من شاء وابى من أبى

تحياتى

الاخ عصام

انا قرات رسالتك بالطبع و اعتراضى مش على الرساله لانى بحيي فيك روح المبادره و استعدادك للحركه و ده شئ حميد

لكن انا اعتراضى على ان الناس بتشتكى الظلم و هيه مش مظلومه

انت عاوز عربيه العربيات المصرى تمنها اقل من الجمرك يعنى بحسبه بسيطه اوفر يبقى ليه الناس تشتكى

على فكره انا مش عايش فى مصر

تقبل تحياتى

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

لو قرأت ردى الثانى ولم تفهم ان سعر السيارات مصرى او غيرها مبالغ فيه ... فلن استطيع ايصال الفكرة لحضرتك

اى سيارة تباع هنا يكون الوكيل والتوزيع وغيره كسباااااااااااااااان

لماذا تباع فى مصر ب 1.66 بزيادة الثلثين عن اى مكان

اعتقد ان مصنعى السيارات فى مصر هو من يقفون وراء هذه الجمارك المجحفة ...

وعلى كل فلا اود الخروج عن الموضوع .. فلتبقى الجمارك على الاستيراد التجارى ولكن أعفونا بشكل او بأخر من جمركة شقى العمر

تحياتى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ممكن اضيف رائى مع راىء الاخ الفاضل اوتاكا

وهو فعلا انا عوزة سيارة فى مصر طب ما انزل مصر واشترى منها بدل ما اشترى من بره واتعب نفسى على بال ما دخلها مصر وارجع اشتكى من الجمارك اللى بنكلم عنها واللى فرضنها علينا ..........

هما فرضين جمارك خلاص خليها بقى على اللى يشترى من بره هنشترى السيارة من مصر وبعدين بتقولو تعب السنين مين ده اللى عنده استعداد يضيع تعب الغربه والسنين فى ثمن سيارة :o

واذا اكلمنا ياترى هنلاقى اللى يهتم بكلامنا ولا هنأذن فى مالطا ذى مابيقولو

ياسيدى الفاضل انت ببتكلم عن سيارة وهتشتريها بفلوسك اومال المشاكل التانية بالنسبة للمغتربين

انا واحدة مغتربه وقدمت على سكن للشباب فى بلدى تابع للمحافظة ومع انى بنت البلد وزوجى ايضا كذلك وهدفع المبلغ المطلوب ذى اى واحد وللاسف اوراقى رفضت من الجه المسؤاله تعرف ايه كان السبب ( انى مغتربه ) هل ده يمنع حقى فى الحصول على المسكن؟؟؟؟؟؟ :angry2:

المشكلة ان حكومتنا بتعتبر ان المغترب ده خلاص مش مصرى ولا من البلد وبيتعامل كانه غريب او سائح

ده لغايه الان بيحسبونا على تصريح العمل مش كفاية الواحد سايب لهم البلد والوظيفة لا كمان بيحسبوه mfb:

وبعدين فى حاجة كمان لما هو بياخد الجمارك دى ليه بقى حاطت الشروط اللى عملنها دى على حد علمى الموديل وانه يكون المالك الاول صح كلامى ده وحاجات كدا معقده يعنى لا بيرحم ولا بخلى رحمه ربنا تنزل

ولكن نتمنى يا اخ عصام ان الموضوع يلاقى اهتمام لكن معذرة انا مش مستوعبه قصدك اوى بخصوص موضوع عقده وراتبه ؟؟؟ للمغترب

وبحبك وحشتينى ... بحبك وأنتى نور عينى

ولو أنتى مطلعه ... عينى بحبك موووت

مــــــــــصــــــــــــــر

رابط هذا التعليق

اضم صوتي لصوت السيد عصام ...

فكرة جيدة وجديرة بالدراسة والاهتمام ... وارى حقا ان كثيرا من حقوقنا المهدرة نحن المصريين ... ماضاعت الا لضياع المطالب بها ... وصدق القائل: "ما ضاع حق من وراءه مطالب ومطالبون يؤمنون بأحقيتهم فيما يطلبون"...

لماذا يدفع المصري المغترب ما يقارب ضعفي ثمن سيارته ليتمكن من ادخالها لبلده... تلك السيارة التى اشتراها فى بلاد اخرى ارتأى ان سعرها مناسب له ... سمحت له احوال وقوانين تلك البلاد باقتناء السيارة التى يرغبها بالسعر الذي يقدر عليه ... حيث وفرتها له بسعر لا يقارن بسعرها فى بلده ... رغم انها مستوردة ولم تصنع في هذه البلاد ... ورغم انها في مصر ربما تكون فقط مستوردة المكونات ومجمعة في مصر ... الا انك تجد سعرها اقل بقليل من السعر الذي اشتريتها به فى الخارج فقط اذا اضيف اليه تلك الجمارك الفادحة ... وياليت المشكلة تقف عند حد ادخال السيارة... الا ان الوكيل فى مصر يعلن عن كف يده عن سيارتك المشتراه من الخارج وكأنها طفل غير شرعي ... لا ضمان ساري ولا خلافة بما معناه "اشتريتها من بره استحمل بقى يا حلو" ... لا اود ان اطيل فى السرد ولكني فقط اعلن اننى على استعداد تام للاشتراك فى اي مطالبة بحق مشروع لي كمواطن يريد ان يتمتع بحقوق المواطنة داخل بلده.

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

الأخت الكريمة بنت النيل :

السيارة فى مصر مغالى فى ثمنها الحقيقى بشدة .. ثمن السيارات الصغيرة = 1.65 * ثمن السيارة الاقل من 1600 سى سى خارج مصر .. والسيارات الاكبر تصل ل 3.2 * ثمنها خارج مصر

مفهومة دى سيادتك .. اسئلى على سعر أى موديل داخل مصر وخارجها وستتأكدين من صحة كلامى

العربيات فى مصر ((( محمية ))) لأن الوكالات مدفوع ثمنها لناس انتم عارفينهم كويس .. والوكالات دى بتحط اسعار زى ما هى عايزة والجمارك مطلوب منها تبقى الفرق ..

لماذا تنسون اتفاقية الجات التى انضممنا اليها .. السيارات مستثناه ( بحجة انها صناعة وطنيه ) و لا اعترف بوجود صناعة سيارات فى مصر للاسف .. والدليل حتى لا اتهم بالاجحاف .. واتحدى اى حد يحط عربية مصرية فيات ولا غيرها فى معرض فى دولة خارج مصر ان شاء الله السودان .. بجوار عربية كورى ولا صينى حتى .. وشوف راى الناس .

احنا لسه بنحبو .. وخطوط الانتاج بتاعتنا المفروض تترمى فى اقرب مصرف صحى ..

طبعا لكل شئ بداية ولازم نشجع .. بس عارفين انا مش باشجع ليه .. لأن الاخرين بدأوا من حيث انتهى غيرهم .. وبينافسوهم فى السعر .. اما نحن فنعيش خطوط انتاج الثمانينات واسعارنا اضعاف

وطبعا ده للمصريين فقط .. لان العربيات غير قابلة للتصدير والا هاترجع زى البطاطس اياها اللى احنا بناكلها ومبسوطين اوى .

انا فهمت من كلامك انك مغتربة زى حالاتى ..واكيد عندك عربية وقاعدة فى بيت وعندك عفش .. فكرتى تنزلى مصر .. مش هايكون نفسك تحتفظى بعفشك وسيارتك ولا تبيعهم برخص التراب وانتى نازلة .. اكيد فهمتينى دلوقتى ..

طريقة الاحتفاظ بشقا العمر بسيطة .. ان الحكومة تعفينا من الجمارك لحد قيمة معينة .. تختلف من واحد للتانى .. علشان برضو ميدخلش فى الموضوع التجارة واستغلال الموضوع بشكل تانى ..

فرضا انك شقيتى فى الغربة 5 سنين ..وان عقدك اللى اخذتى بيه تصريح العمل اياه ب 3 الاف معنى كده ان الطبيعى تكون النتيجة 180 الف جنيه .. فى مصاريف طبعا منها السيارة والعفش هانقول الثلث او اكتر .. انا عايزك تنزلى اذا حبيتى بدون ما تدفعى جمارك على مصاريفك دى .. وتبعا لعقدك

فيسمح كما اوضحت سابقا بثلث القيمة المقدرة للعقد .. حوالى 60 الف تنزلى بحاجات لا تتعدى قيمتها هذا المبلغ .. كما قلت لكى لا تتحول لتجارة .. يعنى واحد زى حالاتى مينفعش يلاقوه نازل بلكزس .. جبتها منين ؟ وانت عقدك مهندس ب 3 الاف .. ساعتها ادفع جمارك زيى زى باقى التجار

فهمتينى ولا لسه ..؟

معظم المصريين بيخافوا موت لما تقرب فى الكلام من موضوع العقد والراتب .. ههههههههههههه

الارزاق بيد الخلاق .. ومش لازم الحكومة تقاسمنا فى شقى غربتنا .. وضحت الرؤية اعتقد كده

اخى العزيز واحد تانى ..

جزاك الله خير على كريم اهتمامك ولتعلم ان الوكلاء يتعمدون هذه المعاملة لسيارات المصريين المشتراه من الخارج لكى ( يتعظ ) الباقين و ( يرتدعوا ) و ( يستسلموا للنظام اللى هما اللى عاملينه )

انا قلت فى اول الموضوع ان النظام ده لن يستمر غصب عن التخين فيهم وبالكتير اوى 2010

بعدها سيتم فتح السوق المصرى للسيارات لباقى دول العالم وستجدون المنافسة الحقيقية فى حينها

والحكومة اجبرت على تخفيض الجمارك غصب عنها وتم تظبيت الاسعار لتكون اقل بشئ بسيط عن سعر الخارج ((((( + الجمارك ))))) ..

وانا اطالب بحقى الان لكى تعطينى بلدى هذا الحق .. بدلاً ان احصل عليه بموجب اتفاقية دولية

والفرق رهيب بين الحالتين .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاخ المحترم عصام

انا دلوقت فهمت قصدك طبعا الكلام اللى بتقوله كويس اوى وفكره جميلة وفيها مصلحة للمغتربين

بس المهم ازاى تتنفذ وياترى مين اللى هيهتم لذلك ونتوجه لمين بالشكوة او بالاقتراح ده

فعلا انا لما بقراء الجريدة واشوف الرسوم الجمركية المفروضه على السيارات بيجينى حاله من الذهول

سيارات جماركها 300الف جنية و240الف جنيه ايه ده mfb:

انا بكرر ان الفكرة ممتازة بس ازاى التنفيذ والعمل عليها

تعرف يا اخى الفاضل عصام انامن مدينة بورسعيد جه وقت سمحو فيها ان كل اسرة يكون لها سيارة منطقة حرة

ملاكى طبعا

هى ممكن تكون الفكرة قريبه منها كدا من حق المغترب انه ينزل سيارة له خاصة ويحسب له الرسوم على عقد العمل بتاعه صح كدا هو ده المقصود حتى لاتكون تجارة

وليست السيارة فقط ولكن ايضا على اغراضه المنزليه من اثاث واجهزة

المغترب له حقوق ضايعه كتير بس ازاى نقدر نرجعها ومين المسؤل عن ذلك

على فكره انامش خايفه من حكايه العقد والراتب والله :angry2: :o

بالعكس دول لو حسبوها صح هيلاقو ان المفروض يعطونا مصروف ننزل بيه اجازة ههههههههههههههههههههه

والله ياخى احنا اللى مطحونين

رابط هذا التعليق

لو قرأت ردى الثانى ولم تفهم ان سعر السيارات مصرى او غيرها مبالغ فيه ... فلن استطيع ايصال الفكرة لحضرتك

اى سيارة تباع هنا يكون الوكيل والتوزيع وغيره كسباااااااااااااااان

لماذا تباع فى مصر ب 1.66 بزيادة الثلثين عن اى مكان

اعتقد ان مصنعى السيارات فى مصر هو من يقفون وراء هذه الجمارك المجحفة ...

وعلى كل فلا اود الخروج عن الموضوع .. فلتبقى الجمارك على الاستيراد التجارى ولكن أعفونا بشكل او بأخر من جمركة شقى العمر

تحياتى

يا اخ عصام انا عارف ان اسعار السيارات فى مصر تمنها اكتر من بره بس ده للعربيات اللى مش مصريه بما فيهم اللى متجمعين محلى لانهم برضه مش عربيات مصرى انا بتكلم عن عربيات شركه النصر للسيارات و حضرتك ممكن لا تقبل بكلامى لكن طالما العربيات دى و على حد وصفك حلم الاسره المتوسطه بامتلاك سياره فهى مناسبه جدا و قطع غيارها رخيصه جدا

و طول ما سعرها اقل من الجمرك فانا مش شايف انه اى حد ممكن يكون له حق فى انه يزعل او يطالب برفع الجمرك

اما الاخوه اللى بيطالبوا بالسكن فطبعا ده حق اصيل ليهم و لا اعتراض عليه و اضم صوتى للاخت بنت النيل فى انه يجب معامله الاخوه المغتربين معامله القاطنين و ده فى حد ذاته شئ جميل و لذا بيؤكد انه الجمارك لازم تكون متساويه على الاتنين

طيب بعيدا عن الشعارات نناقش ليه تمن العربيات فى مصر مبالغ فيه

هل هى الجمارك ام جشع التجار لو كانت الجمارك يبقى محدش يقدر يعمل حاجه لكن لو جشع و حمايه لهولاء مصاصى الدماء يبقى يجب ان يقف الناس امامهم و ليس امام الدوله

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

المرة دى راجع كلامك انت يا عزيزى !!!!

يا اخ عصام انا عارف ان اسعار السيارات فى مصر تمنها اكتر من بره بس ده للعربيات اللى مش مصريه بما فيهم اللى متجمعين محلى لانهم برضه مش عربيات مصرى انا بتكلم عن عربيات شركه النصر للسيارات و حضرتك ممكن لا تقبل بكلامى لكن طالما العربيات دى و على حد وصفك حلم الاسره المتوسطه بامتلاك سياره فهى مناسبه جدا و قطع غيارها رخيصه جدا

و طول ما سعرها اقل من الجمرك فانا مش شايف انه اى حد ممكن يكون له حق فى انه يزعل او يطالب برفع الجمرك

اما الاخوه اللى بيطالبوا بالسكن فطبعا ده حق اصيل ليهم و لا اعتراض عليه و اضم صوتى للاخت بنت النيل فى انه يجب معامله الاخوه المغتربين معامله القاطنين و ده فى حد ذاته شئ جميل و لذا بيؤكد انه الجمارك لازم تكون متساويه على الاتنين

هل هى الجمارك ام جشع التجار لو كانت الجمارك يبقى محدش يقدر يعمل حاجه لكن لو جشع و حمايه لهولاء مصاصى الدماء

يبقى يجب ان يقف الناس امامهم و ليس امام الدوله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اخوتى واحبائى المصريين

الموضوع ممتاز وده من احلام اى مغترب بره مصر... انا ليا تعليق صغير ومش هاوجع دماغكم

من الردود التى قرأتها عن الموضوع استطيع الوصول الى استنتاج معين وهو ان الحكومه المصريه الرشيده استطاعت ان تقمع احلام المصرين فى الداخل والخارج والدليل ان فيه ردود بتقول بما معناه سيبك من العربيه ماهو فيه فى مصر وليه تركب عربيه اكبر من 1600 ماهو الحال ماشى

المشكله فينا كمصريين اننا فقدنا الاحساس بالانتماء والاحساس بابسط مقومات الحياه لدرجه ان حلم المغترب انه يلاقى عربيه وعفش من غير جمارك مبالغ فيها وعجبى

ملحوظه:- المغتربين اللى بيسافرو دول اجنبيه للعمل لا يطلب منهم تصريح العمل فى المطار وبيستعجبوا منى لما باحكيلهم عليه واضح انه بس للغلابه بتوع الدول العربيه اللى انا واحد منهم... وشكرا.

رابط هذا التعليق

هو الموضوع محتاج نقاش و توضيح الموضوع للى فاهمه يعني اللى راح لعبد اللطيف جميل وسأل على سعر الكورلا ال 2006 ولقاها ب 41 الف ريال يعني معدل 60 الف جنيه المفروض انه يسيبها وينزل ياخد العربية النصر ب 60 إجبار طيب ما تخلوها اختيار يعني انتجوا فعلا سيارة كويسه بثمن يتناسب مع امكانياتها

اللى فاهم يمضي علي الورق وهو مغمض فين الورق يا استاذ عصام علشان امضي عليه معاك :angry2: :unsure: :D

فعلا ازي ننظم حمله للموضوع دا

أنا لا أكتب الأشـــعار فالأشعـــــــــار تكتبني

أريد الصمت كي أحيا ولكن الذي ألقاه ُينطقني

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل انا اتفق معك في كل ما قولت و على استعداد تام للمساعده

انا مغترب جديد لانج لكن من قبل حتى السفر و انا مخنوق من موضوع الجمارك ده

واحد ساب البلد وطفش (على راى طلعت السادات امبارح في تسعين دقيقه )

وبيحاول ياخد فرصتوا في اى مكان ثانى عايزين منه ايه مش فاهم

انا كنت مهندس في مصر و بمرتب حلو و الحمد لله ورفض السفر و الله و الله اكثر من مره و على مرتبات اعلى من اللى طلعت عليها الان كان عندى امل ان الدنيا في مصر حتتغير و لازم نحاول و كلام من ده.........( وشعارات و احلام كنت عايش فيها .. اهبل بقى تقولوا ايه ) و انا اقدرت اجوز و اجيب سياره و الحمد لله.......... قبل السفر ............ لكن كان طلع عينىىىىىىىى وشوفت اللى محدش شافوا وقولت جيه وقت الواحد يريح شويه لاقيت الحال من اسوا الى اسوا و الاسعار عامله زى الطوفااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان محدش قادر يوقفوا.

انا اتعودت على اسلوب معيشه معين لاقيت انى بعد فتره لان استطيع ان انى اتحملوا و لو تحملتوا ما بقيتش قادر اعيش في اللى بنشوفوا كل يوم في مصر

من مصايب و كوارث وشوراع زباله ........... وموصلات زباله ............ و مرور زباله .............. وحاجه تقررررررررررررررررررف بجد و الله

اللى يزعل يزعل بقى و بلاش نحط راسنا في الرمل زى النعام .......... طلعت السادات امبارح بيقول الشباب بتاعنا غرق امام ايطاليا وهو داخل مش شرعى (شباب جامعى يا عالم يا ناااااااااااااااااااااااااااااااااااس بيهرب وبيدخل بلاد الناس غير شرعى .... يا ترى حيشتغل ايه ده )

يردوا يقولوا مساعد السفير لقد قمنا وقاعدنا ومين راح ومين جيه و فلان عمل و علان سواء بس الشباب هو اللى هرب مننا عشان كدا مش عارفين عنه حاجه

رد عليه طلعت السادات قالوا و 97 شاب اللى فى الكويت بياكلوا من صفايح الزباله ( يا عالمممممممممممممممممممممم يا خلق صفايح الزباله باقينا كلاب )

يرود التانى بمنتى العزه و الكرامه لا يوجد مصرى ياكل من صفايح الزباله و نحن و هم و بتنجان و اى كلام رد طلعت و قالوا الكلام مكتوب في الجرائد الكوتيه و ممكن تتاكد ومعايا فاكس من العيال باعتينوا هنا اهوه

لكن و لا الهواءشباب بيهرب و ناس بيتنصب عليها و هى مسافره بعقووووووووووووووووووووووووود رسمى (تخيلوا رسمىىىىى)

ويرجعوا يسالوا على الجمارك و يحسبوك على النفس اللى بتتنفسوا لما ترجع مصر حق البلد حق مصر وفين حقنا احنا على مصر في مرعات مصر لينا لما حاولنا نعمل حاجه لنفسنا و ليها فين

فين الناس اللى بتشوفنا بره عاملين ايه و بيتعمل معانا ايه و بنروح فين و بنعمل ايه فين فين فين فين فين فين

وعايزين جمارررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررك هما مش عايزين جمارك هما عايزين كل اللى انت عملتوا في عمرك كله اللى جوه بيعرفوا ياخدوه اللى بره لازم نلاقيلوا صرفه

انا اسف على طول الرررررررررررررررررررررد و اسف عن الخروج عن الموضوع اعلمممممممممممم تمام العلم ان نص الناس كالعاده لان تقرا الرد

ولكن مش مهم كل واحد بيرود ردود خلاقه مبدعه يا سلااااااااااااااااااااااااااام على الحلاوه

كل واحد خلاص بقىىىىىىىىىىىىىىى علامه كبير المحللين و اى حد يحاول يقول حاجه مختلفه يا ويلوا يا سواد ليلوا فرقنا ايه احنا هنا عن بره مش عارف

اتمنى ان الرد ده يوصل للناس و الناس تشوفوا (مع العلم انى كنت مشرف في اكثر من منتدى قبل ذلك و لم اقوم بقول كلمه واحده خارجه او غلط في حد و الحمد لله )

ياريت يا باشمهندس عصام تكتبلنا الايميلات اللى عايزنا نخاطبها و الاشخاص اللى عايزنا نراسلهم و اهى محاوله ليه لا حنخسر ايه يعنى

ويجعلوا عامر

( ملحوظه في سيارات اقل من 1600 وسعر بيعها في مصر اعلى بكتيررررررررررررررررررررررر من النسبه اللى انت قولتها يا اخ عصام بكتير اوى )

اخى جاوز الظالمون المدىىىىى........فحق الجهاد و حق الفداءءءء

رابط هذا التعليق

الاخ المحترم عصام

كلنا اجمعنا على ان الفكرة ممتازة وسئلنا اذاى نقدر ننفذها

بس انا لما ناقشت الموضوع مع عدة اشخاص هنا بالكويت لطرح الفكرة واشوف رائيهم لقيت ان فى مشكلة قد تكون بسيطة وقد تكون عائق بالنسبة لبعض المغتربين وهما يعتبرو حالات خاصة

بالنسبة لموضوع حسب النسبة الجمركية على عقد العمل مثلما تفضلت وذكرت

انت قولت يعنى مايكونش عقد عملى مثلا ب 3الف جنيه واروح انزل سيارة لكزس مثلا صح والا كدا هتكون تجارة

طيب فى ناس بقى بيكون راتبهم 3 الف جنيه ولكن عقد العمل لهم ب 10 الف جنيه

اقولك اذاى والسبب

ان فى بعض قوانين للدول العربيه عشان تسمح لوجود العائله مع الزوج ان يكون الراتب كبير يعنى ماينفعش راتبه 3 الف جنيه ولا 4 الف وعاوز يعمل التحاق بعائل

فى الوقت ده بيعمل مع صاحب العمل اتفاق وعلى عمل اذن العمل براتب اكبر حتى يستطيع احضار عائلته وهذا الاذن هو بمثابت عقد العمل له ومثبت رسمى بالشئون

طبعا صاحب العمل بيكون واخد منه كافه احتياطاته اللى تضمن له حقه معاه يعنى المسالة بتكون باتفاق بينهم

طيب اذا حب صاحبنا ده انه ينزل سيارة وعفش

يعمل ايه واذاى يقدم عقد عمله

دى من المشاكل اللى ناقشوها اللى ممكن تقابل بعض الناس

اتمنى تكون وجه نظرى وصلت اليك هى صحيح تعتبر حالات خاصة بس احنا عوزين يكون الحل خالى من اى عوائق ممكن تقابل اى مغترب

رابط هذا التعليق

الأخوة والأخواتا الافاضل :

ستكون لى عودة للرد على مداخلتكم قريبا لانشغالى حاليا .

ولكن بشكل سريع أول خطوة هى تحرك اعلامى كل على حسب طاقته وذلك بارسال ايميلات للعناوين البريدية للاعلاميين فى الفضائيات والصحفيين مثلا انا ارسلت اول ايميل ل أ / عاظف زيدان

aatefzedan@yahoo.com

يمكننا ارسال نفس المحتوى للايميل السابق والدوافع والحجج والمبررات كلها موجودة على هذا الموضوع .. بذوق وبايجابية .. هناخد حقنا ان شاء الله

يمكننا ايضاً وضع ايميلات البرامج المشهورة الحوارية للفضائيات فى هذا الموضوع لنستعين بها جميعاً .

أما الشكاوى والعوارض والامضاء مغمضين فليس اسلوب العصر .. وليس اسلوب ناجح على اى حال -_-

تحياتى ولى عودة قريبة ان شاء الله ..

رابط هذا التعليق

المرة دى راجع كلامك انت يا عزيزى !!!!

هل هى الجمارك ام جشع التجار لو كانت الجمارك يبقى محدش يقدر يعمل حاجه لكن لو جشع و حمايه لهولاء مصاصى الدماء

يبقى يجب ان يقف الناس امامهم و ليس امام الدوله

يا اخ عصام فى المره الاولى كنت اتحدث عن سيارات شركه النصر و فى الثانيه عن اسعار السيارات المستورده و اعتذر عن عدم التوضيح فى حينه

و تقبل منى فائق الاحترام

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

الأخ الكريم عاشق مصر اعتقد ردى السابق كافى كبداية للعمل وما ضاع حق وراءه مطالب به .. المهم هو اسعى يا عبد وانا اسعى معاك

يعنى طول ماحنا ساكتين هايزيد الجشع وهاتزيد اعبائنا وهمومنا .

الأخ الكريم Osa : هناك فرق بين تأشيرة الهجرة والعمل كما تعلم .. المهاجر لا يجدد تصريح العمل ولن يحتاج للنزول بعفش وسيارة لمصر فى اغلب الاحوال ولكن بمبادئ المساواة بين المصريين فى الدستور من حقه الحصول على حقه بصيغه اخرى يجب التفكير فيها .. موضوعى يخص المغتربين الحاصلين على تاشيرة عمل وهم الغالبية ودول راجعين راجعين مهما طال الزمن .

الأخ الكريم لخبطة : انا قلت نفس المعنى .. حط اى سيارة مصرية بجوار اى سيارة صينية او كورية ... بس مش هنا .. فى اى مكان غير مصر وسيتم تقييمها

بحيادية وباهتمام مشتريين غير مضطرين لحل معين .. وشوف النتيجة ..

الحملة اى تحركك الشخصى كبداية للتغيير .. الحمله هى انت .. ومشاركتى السابقة فيها اول خطوة .

الأخ الكريم hI : ازيك يا هندسة .. انت زومل بقى ؟:) .. مخنوق اوى من مصر كده ليه ؟ .. يا سيدى والله فيها أمل بس نتحرك ومنسكتش .. فاكر ايام جمعية ستات المعادى لما قاطعوا اللحمة ونزل تمنها غصب عن الجزارين ( مع ان والله ايامها كانت اللحمة تقريبا مقطعانا -_- لكن ربك كريم ) .. الشئ اللى مش عاجبك متشترهوش .. والشئ اللى مقتنع انه غلط متعملوش .. ببساطة ..الحياة مش هاتتكرر والامتحان مفيهوش اعذار ..و المسئولية شخصية .. وبلاش الله يكرمك موضوع اللى عايزنا نعمله واحنا وراك يا ريس .. مخك زى مخى بالضبط .. وحماستك الجارفة اللى فى ردك ربما تفوق حماستى .. وافكارك يمكن تكون افضل من افكارى .. ابتدى بنفسك ودور على المصلحة العامة اللى هى فى النهاية مصلحتك ومصلحتى .. ومتقوليش الجمارك فيها مصلحة للبلد .. بالعكس دى بتكره البنى ادم فى البلد وبتخلى اللى راجع يبقى ندمان على العيشة اللى كان عايشها وكلم اى حد كان مغترب وانت تعرف الاحساس الجماعى ده .. وحسرته وهو متمرمط فى الجمارك واللى ما يتسموا بيبعوا ويشتروا فيه .. ده غير اللى باعه بتراب الفلوس .

الأخت الكريمة بنت النيل :

الموضوع بسيط فيما اعتقد ، وعقد العمل يتم تحديثه سواء بترقية او اتفاق جديد أو نقل كفالة ، والمقصود طبعا مجموع عقود العمل المصدقه من السفارة .. مفيش حد بيفضل يشتغل بنفس عقد السفر فيما اعتقد .وطبعا لازم يتصدق فى حينه اول بأول مش اجى اروح ضارب كام عقد قبل ما انزل عشان تكبر القيمة .. لا ضرر ولا ضرار .. والاجراءات والاحتياطات المطلوبة كلها تتاخد على عينا وراسنا .

عزيزى اوتاكا : والله فاهم قصدك عشان كده علمت على كلامك بما معناه انها فى نظرك مناسبة ورخيصة علشان قيمتها اقل من الجمرك اما المستورد المنافس فمعموله عمل علشان متفكرش فيه اصلا ..

يا سيدى والله اول واحد اشترى نصر 128 بس بقيمتها الحقيقية اللى لو صدروها للصين هاتتباع به ( لو اتباعت ) اتوقع سعرها العادل نص تمنها المعلن بالمكسب . والزيادة على حسابنا .

معلومة سمعتها اليومولم اتاكد منها ان سعر الشاهين جمله 36 الف من المصنع ولا تباع كاش ..لازم قسط وبتعمل 90 الف .. ايه التهريج ده بالذمة ؟

.

النشرة الجمركية

الصادرة عن مركز المعلومات ودعم إتخاذ القرار بمصلحة الجمارك شهر يوليو 2000

ملحوظة: في حالة وجود أي استفسار بشأن اي جزء بهذه النشرة يرجى الأتصال بأحد المكاتب التجارية بالولايات المتحدة ، والقنصلية ليس لديها أية بيانات إضافية بهذا الشأن.

تشمل هذه النشرة ما يلي:

· الراكب القادم لمصر والجمارك.

· إجراءات العبور بصالات تفتيش الركاب.

· إجراءات الامتعة الشخصية المتخلفة.

· إجراءات الامتعة الشخصية بالوديعة.

· المعاملة الجمركية للطرود.

· المعاملة الجمركية للركاب عند مغادرة مصر.

· المعاملة الجمركية للسيارات.

· نظم الإفراج عن سيارات الركوب.

· نظم الإفراج عن سيارات النقل.

· السيارات الدبلوماسية

أولا: الراكب القادم لمصر والجمارك

يتمتع الراكب القادم من الخارج بإعفاءات جمركية علي ما يرد بصحبته من الاشياء التالية:

1. الملابس الشخصية.

2. الاشياء الجزئية الجديدة في حدود ما قيمته مائة جنيه وبشرط ألا يكون لها صفة الاتجار ويتم إعفاؤها ايضا من ضريبة المبيعات.

3. لتر من المشروبات الروحية ولتر من الكحول المعطر (كولونيا) و200 جرام سجاير أو 25 جرام سيجار أو 200 جرام دخان ، وتحصل الضريبة علي ما يزيد عن هذه الكمية ولو لم يحصل الإعفاء المشار إليه في الفترة السابقة.

4. النياشين والميداليات والجوائز الحاصل عليها في المسابقات العالمية.

5. الأثاث والأدوات والأمتعة الشخصية التي سبق تصديرها من جمهورية مصر العربية بصفة مؤقتة والخاصة بأشخاص يعتبر محل إقامتهم الاصلي الجمهورية بشرط التحقق من عيناها وأن تكون مثبتة في جواز السفر أو النموذج 126 ك.م.

6. جميع ما يحمله السائح والمصري القادم من بلد الهجرة من آلات تصوير وآلات كاتبة أو حاسبة أو أجهزة راديو أو تسجيل أو فيديو أو نظارات مسرحية وغير ذلك مما تستعملة هذه الفئة عادة في رحلاتها سواء كانت جديدة أو مستعملة وكذلك الحلي والمجوهرات الشخصية يكتفي بقيدها في جواز السفر للمطابقة عند المغادرة أو تحرير إقرار نموذج 93 ك.م من صورتين وتسلم للسائح صورة منها مختومة بخاتم الجمرك لتقديمها عند مغادرة البلاد وإبقاء هذه الاشياء في البلاد وعدم إعادة تصديرها يعتبر تهريبا جمركيا يعاقب عليه القانون.

7. ويجوز تطبيق القواعد السابقة علي المصريين العاملين في الخارج القادمين لقضاء اجازة محددة بالبلاد بشرط إيداع الضمانات والتعهدات المقبولة بإعادة التصدير ومقابل إثبات امتداد الإقامة في الخارج.

8. تعفي من الضرائب الجمركية وبشرط المعاينة الامتعة الشخصية والأثاثات المنزلية والسيارات الخاصة لأعضاء البعثات والأجازات الدراسية للدارسين تحت الإشراف العلمي للبعثات الحاصلين علي شهادة الدكتوراة أو ما يعادلها سواء كان إيفاد العضو علي نفقة الدولة أو علي منح أجنبية أو علي نفقته الخاصة ، وذلك عند عودته النهائية بعد إنتهاء دراسته أو بعد عودة أسرته في حالة وفاته وذلك بالشروط الآتية:

ألا تزيد قيمة الضرائب الجمركية المقررة علي الاشياء المعفاة طبقا للفقرة السابقة علي عشرة آلاف جنيه بالإضافة إلي كمبيوتر شخصي وطابعة عادية ويلتزم العضو بسداد باقي الضرائب الزائدة عن هذا الحد.

ألا يتمتع الشخص بهذا الإعفاء أكثر من مرة واحدة.

الحصول علي تصديق من القنصل المختص أو وزارة الخارجية المصرية علي كشف بالاشياء الواردة بالبيانات الخاصة بها وأن قيمتها مسددة بالكامل.

تقديم شهادة من الإدارة العامة للبعثات.

أن تصل هذه الأشياء خلال ستة أشهر من تاريخ حصول صاحب الشأن علي الدكتوراة أو ما يعادلها ويجوز للسيد وزير المالية التجاوز عن شرط المدة إذا وجدت اسباب تبرر ذلك.

ولا يجوز الجمع بين هذا الإعفاء وأي إعفاء آخر ، وفي حالة أستحقاق أحد الزوجين أو كليهما معا للإعفاء المقرر بهذه المادة وأستحقاق أحدهما لإعفاء من نوع آخر فيسري الإعفاء المقرر بهذه المادة ما لم يقرر الزوجان أختيار الإفادة من نوع الأعفاء الآخر.

ويحظر التصرف في أي شيء من الشياء المعفاة خلال خمس سنوات من تاريخ الإفراج النهائي عن الأشياء المعفاة وإلا استحقت الضرائب الجمركية وغيرها من الضرائب والرسوم وفقا لحالة هذه الأشياء وقيمتها وقت السداد وطبقا لفئات التعريفة السارية في هذا التاريخ.

9. حدود الإعفاء:

I. تعفي الأشياء التي يشتريها القادمون من الأسواق الحرة في الدائرة الجمركية بجمرك الوصول وداخل البلاد من الضريبة الجمركية وضريبة المبيعات في حدود ما قيمته مائتين دولار وذلك خلال 24 ساعة من وصول الراكب في حدود مرتين في العام الواحد للمصريين عند العودة وأربع مرات في العام الواحد للسياح والعابرين مع إثبات ذلك علي جواز السفر بشرط تواجد صاحب جواز السفر شخصيا.

II. يصرح للحاصلين علي الدكتوراة المتمتعين بالإعفاءات المقررة شراء البضائع الأجنبية المعروضة بالأسواق والمناطق الحرة داخل البلاد علي أن يتم الشراء خلال ستة أشهر من تاريخ الحصول علي الدكتوراة أو خلال مدة ثلاثة أشهر من تاريخ وصول المبعوث للبلاد أو صدور القرار بمعادلة الدرجة العلمية من الجهة المختصة أيهما أصلح للمبعوث ويجوز لرئيس مصلحة الجمارك التجاوز عن شرط المدد المشار إليها إذا وجدت أسباب تبرر ذلك وبشرط أستيفاء القواعد السابقة.

10. تطبق بعض التيسيرات علي القادمين فلا تطبق القواعد الاستيرادية علي الأشياء الآتية:

I. الأشياء الشخصية التي ترد صحبة الراكب أو المشحونة من الراكب لنفسه أو لزوجته أو أبناؤه أو والديه أو أخوته.

II. الأمتعة الشخصية والمنزلية والسلع الأستهلاكية وأدوات ومستلزمات الهواية الرياضية ، ويجوز شحنها قبل وصول العائد أو بعد العودة ويسمح بها ولو كانت مستعملة.

III. قطع الغيار الجديدة والمستعملةلسيارته وكذلك الأجزاء الرئيسية (موتور – سلندر – بلوك – وأجزاء الابدان عدا الشاسيهات ) بشرط تقديم رخصة السيارة.

IV. الأدوات والآلات والأجهزة لأستخدامه الخاص بمهنته أو حرفته.

11. تفرج الجمارك مباشرة عما يؤول إلي المصريين كميراث شرعي من مورثين بالخارج سواء كان المورث مصريا أو أجنبيا بما في ذلك السيارات بشرط تقديم وثيقة رسمية مصدقا عليها من الجهة المختصة بوزارة الخارجية تفيد ملكية المورث للأصناف محل الإرث وفي حالة تعدد الورثة يمكن الافراج لوكيل عنهم بتوكيل رسمي عام.

12. يجوز حمل أوراق نقد مصري رفقة القادمين إلي البلاد والمسافرين منها في حدود ألف جنيه مصري لكل فرد. ولا يجوز الافراج عن مبالغ النقد المصري الوارد بالطرود البريدية مهما كانت قيمتها حيث أن المبالغ المصرح بها مسموح بها فقط صحبة القادمين والمغادرين.

ثانيا: إجراءات العبور بصالات تفتيش الركاب

أصدرت الجمارك تعليمات لضمان سهولة الإجراءات ويسر التطبيق علي النحو التالي:

1. يخصص ممر للركاب القادمين من الخارج الذين لا يحملون أمتعة يستحق عليها ضرائب أو رسوم بكافة جمارك الركاب بحيث يمر الركاب من خلاله بأمتعتهم دون تفتيش فيما عدا حالات الاشتباه.

2. وضع علامات مميزة بالخط الأخضر لهذا الممر مع وضع لافتات توضح حد الإعفاء للراكب.

ثالثا: إجراءات الامتعة الشخصية المتخلفة

تختص إدارة جمرك المتخلف بإتمام الإجراءات الجمركية علي حقائب القادمين المتخلفة (في الوصول مع الراكب) من الرحلة القادمين عليها الإجراءات الواجب أتباعها عند أستلام الطرود أو الحقائب المتخلفة:

· في حالة عدم وصول الحقائب علي نفس الطائرة بصحبة الراكب يجب التوجه إلي مندوب شركة الطيران الموجود في ذات الصالة لتحرير المحضر اللازم بتخلف الحقائب وأثبات ارقام الحقائب المتخلفة وأوصافها وقيمة الاشياء الموجودة بداخلها حتي يتسني للراكب في حالة فقد الحقائب استرداد قيمة التأمين علي الحقائب من شركة الطيران.

· التوجه إلي مأمور الجمرك بصالة الوصول لتحرير إقرار جمركي لإثبات تخلف الحقائب مع بيان الهدايا والأمتعة التي تشتمل عليها وإثبات عدم حصول الراكب علي الإعفاء المقرر له قانونا حتي يمكنه التمتع به عند الإفراج عن الحقائب المتخلفة وعلي الراكب الاحتفاظ بأصل الإقرار.

· وعند وصول الطرود المتخلفة يتوجه الراكب إلي شركة الطيران للحصول علي إذن التسليم الخاص بالحقائب المتخلفة والتقدم لمأمور جمرك المتخلف لكشف الأمتعة وتقدير الضرائب المستحقة في حالة تجاوزها حد الإعفاء القانوني.

· التوجه إلي الخزينة لسداد الضرائب الجمركية إن كانت مستحقة والحصول علي قسيمة السداد بعد كتابة عد الحقائب عليها.

تنبيه هام:

· يتعين الحرص علي الإحتفاظ بالإقرار الجمركي الذي يجب تحريره عند الوصول عن الطرود المتخلفة بأعتباره الإثبات الوحيد لحق الراكب في الإعفاء الجمركي المقرر للركاب – يترتب علي عدم الإحتفاظ به خضوع مشمول الطرود المتخلفة للضريبة المقررة دون إعفاء ، ويجب الإسراع في سحب الحقائب المتخلفة حيث تطبق إجراءات البضائع المهملة عليها بعد مرور شهرين من الوصول علي ذلك من بيعها بالمزاد العلني وفقا للقواعد المقررة.

رابعا: إجراءات الامتعة الشخصية بالوديعة

يتم إيداع الطرود الواردة مع الراكب بإدارة الوديعة في الحالات التالية:

1. الأشياء الواردة مع المصريين إذا لم يتيسر لهم سداد الضرائب المستحقة عليها عند الوصول.

2. البضائع التي لها الصفة التجارية.

3. البضائع التي لم تستوف مستندات الاستيراد الخاص بها والتي يتعين عرضها علي جهات رقابية أو اعتراض أصحابها علي القيمة التي قدرها الجمرك.

4. المتروكات لحين تقدم أصحابها لاستلامها والمتنازل عنها.

5. ودائع الأجانب في حالة الترانزيت لحين السفر وبناء علي طلبهم.

6. الأسلحة والذخائر الواردة مع المجموعات السياحية لحين استيفاء مستندات تراخيص أسلحة الصيد أو أسلحة الركاب الأجانب التي يتم حجزها لحين سفرهم.

7. الإحراز وهي الطرود المحرزة علي ذمة المحاضر الجمركية التي تحرر للراكب في حالات التهريب الجمركي ولحين صدور قرار بصددها.

8. الطرود المشتراة من الأسواق الحرة بمعرفة الركاب والغير خالصة الضرائب الجمركية لحين سفر الركاب والتي يتم تسليمها لهم علي الطائرة.

إجراءات الإفراج عن الطرود من مخزن الوديعة:

· التقدم بطلب بأسم مدير الإدارة عن الطرود لإتمام الإجراءات.

· بالنسبة للطرود ذات الصفة الشخصية التي تحجز لحين إعادة التصدير يتم تحويلها من قسم المحجوزات إلي قسم الوديعة ترانزيت لحين إتمام الإجراءات عليها.

· بالنسبة للطرود ذات الصفة التجارية تطبق عليها الأحكام الاستيرادية سواء بسداد مثل القيمة تعويضا لحساب وزارة التجارة أو سداد ربع القيمة كغرامة مع إعادة التصدير ويتم إعادة التصدير بشهادة إجراءات من الصادر ببوليصة الشحن وترسل الطرود صحبة مندوب الوديعة إلي جمرك الصادرات الجوية.

ملحوظة: (الاشياء المحجوزة يتم إنهاء الإجراءات عليها في الفترة الصباحية فقط).

خامسا: المعاملة الجمركية للطرود

أولا: تعريف الأمتعة الشخصية:

وهي الأمتعة التي يقوم الراكب بشحنها من الخارج ببوليصة شحن وتشترط:

· أن يكون الراسل هو المرسل إليه.

· أن ترد في خلال فترة معاصرة لتاريخ عودة الراكب.

· ألا تكون لها صفة الاتجار.

ثانيا: تعريف طرود الهدايا:

يمكن الافراج من الجمارك مباشرة عن الأشياء الواردة كهدايا مشحونة بالبريد أو بالبحر أو بالجو دون موافقة استيرادية ودون أشتراط أن يكون الراسل هو المرسل إليه بشرط توافر ما يلي:

1. أن يكون مشمول الطرد من الاصناف غير المحظورة والتي لها الصفة الشخصية فإذا كانت من السلع المحظورة يتعين أن يكون المرسل إليه ذات علاقة قرابة بالراسل من الدرجة الثالثة علي الأكثر.

2. أن تكون الهدايا الواردة داخل الطرود جديدة وليست مستعملة وألا يكون لها صفة الاتجار.

3. إذا كانت الاشياء الواردة لها صفة الاستخدام الخاص فيقدم ما يفيد ذلك من تصريح مزاولةالمهنة كطبيب أو مهندس أو حرفي.

ثالثا: الاجراءات المتبعة للإفراج عن الأمتعة الشخصية المشحونة وعن الهدايا الواردة بالجو أو بالبحر:

1. الحصول علي أصل البوليصة وأذن التسليم من الشركة الشاحنة.

2. شراء الشهادة الجمركية وملء بياناتها وتقديمها مع المستندات المذكورة إلي رئيس المرحلة الأولي للإجراءات لفحص المستندات وتسجيل الشهادة وتحديد رقم المجموعة التي ستقوم بالمعاينة.

3. تتولي المجموعة المحددة فحص الطرود وتقدير القيمة الجمركية وحساب الضرائب المستحقة.

4. يؤشر مدير التعريفة علي الشهادة بالدفع.

5. يتم سداد المستحقات في خزينة الجمارك وتستخرج قسيمة السداد.

6. وفي القطاع المخزني يتم سداد رسوم التخزين.

7. التوجه إلي باب الصرف للخروج.

رابعا: الاجراءات للإفراج عن الهدايا الواردة بالبريد:

1. تتم الاجراءات الجمركية دون وجود صاحب الشأن وتقوم الجمارك وهيئة البريد بأعتبار الأخير مندوب عن صاحب الشأن لكافة الاجراءات من معاينة وتثمين وأحتساب الضرائب المستحقة.

2. يرسل أخطار بوجود الطرد وهو النموذج 7 طرود علي عنوان صاحب الشأن.

3. يتوجه صاحب الشأن إلي مكتب البريد التابع له لسداد قيمة الضرائب والرسوم المستحقة وأستلام الطرد فإذا تظلم صاحب الشأن من أرتفاع الرسوم يتوقف عن أستلام الطرد من البريد ويتقدم بشكوي إلي جمرك طرود البريد وبناء علي ذلك تشكل لجنة جمركية لإعادة النظر في الرسوم أما إذا استلم صاحب الشأن الطرد فلا يجوز له التظلم من أرتفاع الرسوم.

سادسا: المعاملة الجمركية للركاب عند مغادرة مصر

يتمتع المغادر المصري والأجنبي بالتسهيلات الآتية:

· يسمح للسياح والعابرين والمصريين المقيمين بالخارج بأصطحاب الأشياء السابق ورودها معهم والمثبتة علي جواز السفر أو المحرر عنها النموذج 93 ك.م.

· يسمح للمصريين المقيمين عند المغادرة بأصطحاب آلات التصوير والفيديو وأجهزة الراديو والتسجيل والنظارات المكبرة وغير ذلك من الأشياء المعتاد أستخدامها في الرحلات بشرط إثباتها علي جواز السفر أو إقرار مختوم من الجمارك وهو النموذج 126 ك.م لإعفائها من الضرائب عند العودة.

· يسمح بإصطحاب المتعلقات الشخصية أو الهدايا بصحبة المسافر أو عن طريق الشحن ومشتريات الأجانب والمصريين المغادرين ومشتريات السياح المتروكة لدي تجار العاديات وشركات السياحة.

· يسمح بإخراج أوراق النقد الأجنبي وأية أدوات دفع أخري بالنقد الأجنبي صحبة المغادرين إلي خارج البلاد.

· يجوز حمل أوراق نقد مصري مع المغادرين للبلاد في حدود ألف جنيه مصري لا غير.

سابعأ: المعاملة الجمركية للسيارات

أولا: الإفراج النهائي:

1. يسمح بأستيراد سيارات الركوب بشرط أن يتم أستيرادها في ذات سنة الموديل ولا يكون قد سبق أستخدامها ويستثني من ذلك سيارات الركوب الواردة بأسم المرضي والمعوقين وفقا لأحكام قانون تنظيم الإعفاءات الجمركية رقم 186 لسنة 86 ولائحته التنفيذية. هذا وتخضع السيارات لفئات ضريبة جمركية تتناسب مع سعة المحرك علي النحو التالي:

ضريبة مبيعات

ضريبة جمارك

سعة المحرك

15 %

40 % حتى 1000 سم

15 %

55 %

أكثر من 1000سم وحتي 1300 سم

15 %

100 %

أكثر من 1300سم وحتي 1600 سم

30 %

135 %

أكثر من 1600سم وحتي 2000 سم

45 %

135 %

أكثر من 2000سم

2. يعفي من الضرائب الجمركية وبشرط المعاينة السيارات المجهزة تجهيزا طبيا والواردة بأسم المرضي والمعوقين بالشروط الأتية:

· وجود تقرير من المجلس الطبي العام يتضمن البيانات الخاصة بالمريض أو المعوق وتحديد حالته المرضية والأشياء المجهزة طبيا والتي تتناسب وهذه الحالة.

· أن ترد الأشياء المطلوب أعفاؤها من الخارج بأسم المريض أو المعوق.

· أن تكون السيارة من النوع الصغير التي لا تتجاوز قوة محركها عن أربعة سلندرات ولا تزيد سعة المحرك عن 1500 سم.

· ألا تتجاوز قيمة السيارة 12000 جنيه ( أتنا عشرة ألف جنيه ) للمعوق العادي و 15000 جنيه ( خمسة عشر ألف جنيه ) للمعوق المصاب أثناء العمل وبسببه وبشرط ألا تقل نسبة الأصابة عن 35% ويثبت ذلك تقرير من اللجنة الطبية المختصة بالهيئة العامة للتأمين الصحي ، وفي حالة تجاوز السيارة لهذه القيمة فيقتصر الإعفاء علي ما يقابل تلك القيمة.

· يحظر التصرف في السيارة المعفاة بأي نوع من أنواع التصرفات القانونية خلال خمس سنوات من تاريخ الإفراج عنها جمركيا ما لم يسدد عنها الضرائب الجمركية وغيرها من الضرائب والرسوم التي تم الإعفاء منها.

· ويكون لمن أستحق الإعفاء بعد مضي السنوات الخمس التصرف في السيارة المعفاة دون سداد الضرائب والرسوم والتمتع بإعفاء سيارة أخري مجهزة طبيا خاصا بعد الرجوع لمصلحة الجمارك.

· ويعتبر التصرف قبل مضي خمس سنوات من تاريخ الإفراج بدون إخطار مصلحة الجمارك وسداد الضريبة الجمركية وغيرها من الضرائب والرسوم المستحقة تهربا جمركيا مخالف لقانون الجمارك رقم 66 لسنة 1966 وقانون الإعفاء رقم 86 لسنة 1986.

· يشترط في سيارات الركوب الخاصة ألا تزيد سعتها عن 9 راكب بخلاف السائق وأن تكون عند إنتاجها مصممة أصلا لركوب هذا العدد فقط دون تعديلها بحذف أي مقاعد منها.

· تقبل أصل رخصة تسيير السيارة أو شهادة البيانات الصادرة من مرور الدولة الأجنبية والمختومة بخاتمها المقدمة كمستند لملكية السيارة وذلك دون اشتراط توثيقها طالما أنها تفيد تملك السيارة خلال صلاححية شرط العمر.

ثانيا: الإفراج المؤقت:

· يتم الإفراج عن سيارات المصريين المقيمين بالخارج والسياح والعابرين القادمين لقضاء فترة مؤقتة بالبلاد في حدود فترة الإقامة وبحد أقصي 6 أشهر خلال السنة.

· ويجوز بعد أنتهاء هذه المدة أيداع السيارة داخل دائرة جمركية مخصصة لذلك أو إخراجها من البلاد ولا يجوز إعادة الافراج المؤقت عنها إلا بعد انقضاء مدة مماثلة لتلك المدة التي قضتها السيارة بالبلاد. وتحدد مقابل الخدمة عن كل ثلاثة أشهر أو جزء منها علي النحو التالي:

مقابل الخدمات

سعة المحرك

250 جنيه

حتي 1600 سم

500 جنيه

أكثر من 1600 سم وحتي 2000 سم

1000 جنيه

أكثر من 2000 سم

· ويستثني من ذلك السيارات الواردة صحبة الأفواج السياحية لمدة شهر واحد فقط إذ يخفض مقابل الخدمة الي مائة جنية.

· يصرح بدخول السيارات التي تعمل بالديزل صحبة السياح خلال فترة تواجدهم لزيارة البلاد وكذلك يصرح بدخول السيارات ذات الدفع الرباعي (فتيس غرز) صحبتهم وذلك بعد التصديق من مكتب المخابرات الحربية.

· ويتم الإفراج المؤقت عن السيارات الخاصة مع تعليق أداء الضريبة الجمركية وغيرها من الضرائب والرسوم الأخري مقابل أحد الضمانات التالية:

1. تأمين نقدي أو خطاب ضمان مصرفي بجملة الضرائب والرسوم المستحقة مقابل إستخراج الاستمارة 93 ك.م بيانات السيارة.

2. دفتر مرور دولي من أحد نواي السيارات أو شركات السياحة دولية معتمدة في مصر أو المصرح لها بمزاولة هذا النشاط.

3. تعهد من أحد الوزارات أو المصالح الحكومية أو المعاهد العلمية الرسمية بسداد الضرائب المستحقة في حالة عدم إعادة التصدير وذلك بالنسبة لسيارات الخبراء أو الأشخاص الذين تستقدمهم هذه الجهات للعمل لديها.

4. تعهد الهيئات الدبلوماسية بالنسبة لسيارات الدبلوماسيين الزائ\ة عن حدود الإعفاء المقررة وكذلك الشخصيات ذوي المكانة من الأجانب القادمين لإقامة مؤقتة.

5. تعهد معتمد من مكتب وزارة السياحة بالنسبة لسيارات السياح القادمين في أفواج سياحية مع رخصة تسيير وقيادة دولية.

ثالثا: الإفراج المؤقت لسيارات الطلبة العرب والأجانب:

يتم الإفراج للطلبة العرب والأجانب للدراسة في الجامعات والمعاهد في مصر بحيث تكون المدة متناسبة مع الغرض الذي تقرر الإفراج من أجله وطبقا للقواعد المقررة للسعة اللترية. وتحدد مقابل الخدمة عن كل ثلاثة أشهر أو جزء منها علي النحو التالي:

مقابل الخدمات

سعة المحرك

250 جنيه

حتي 1600 سم

500 جنيه

1000 جنيه

أكثر من 2000 سم

ثامنا: نظم الإفراج عن سيارات الركوب

أولا: الإفراج النهائي

1. شروط الإفراج النهائي للإستخدام الشخصي:

· يشترط أن تكون السيارة موديل نفس السنة ولم يسبق استخدامها (أي جديدة علي الزيرو).

· يشترط أن تكون السيارة مزودة بجهاز تنقية العادم.

2. شروط الإفراج للرسائل التجارية:

· يشترط أن تكون السيارة موديل نفس السنة ولم يسبق استخدامها (أي جديدة علي الزيرو).

· يشترط أن تكون السيارة مزودة بجهاز تنقية العادم.

· مطلوب شهادة منشأ من بلد الإنتاج وأن يكون الشحن من بلد المنشأ.

· تقديم شهادة صلاحية.

· حد أدني للرسائل التجارية عشرون سيارة للسيارات الصغيرة أقل من موتور 1900 سم.

· بالنسبة للسيارات الأكثر من 2000 سم يتم تقديم خطاب ضمان بخصم الكمية 10 % بعدد عشر سيارات ويرد خطاب الضمان في نهاية الإفراج بعد 4 أشهر ويتم الإفراج عن سيارة بعد سيارة بشرط فتح نموذج (11) بعدد عشر سيارات وفي جميع الأحوال لا يكون التثمين أقل من فواتير المورد.

3. بالنسبة لسيارات العاملين بالخارج:

· موديل نفس العام.

· أن يكون التمليك لموديل نفس العام. (مثلا موديل 1998 يكون التمليك سنة 1998 ، وموديل 1999 يكون التمليك سنة 1999).

· شرط الإقامةبالخارج لمدة 9 أشهر علي الأقل علي أن يقدم مستند الملكية موثق من السفارة أو القنصلية المصرية بالخارج.

ثانيا: نظام التربيتك

شروط الإفراج بنظام التربيتك:

1. أن يكون صاحب الشأن له أقامة بالخارج وأن يكون متملك السيارة بالخارج برخصة ملكية وحد أقصي للإفراج مؤقت تريبتك 6 أشهر.

2. يتم الإفراج لمدة 3 أشهر كمدة أولي يجوزها تجديدها مدة ثانية وأخيرة.

3. بعد أنتهاء فترة الستة أشهر يتم تصدير السيارة إلي الخارج أو تخزينها بالجمارك المصرية لمدة ستة أشهر أو ثلاثة أشهر حسب المدة التي الإفراج المؤقت عنها من قبل.

4. يتم الإفراج مؤقت بعد إنتهاء مدة التخزين أو مدة التصدير وهكذا.

5. بالنسبة لرسوم الخدمات في المدة الواحدة:

رسوم الخدمات

سعة المحرك

250 جنيه

حتي 1600 سم

500 جنيه

1000 جنيه

أكثر من 2000 سم

يمكن تلخيص شروط الإفراج المؤقت في الآتي:

الحالة الأولي: المصريين المقيمين بالخارج والسياح العابرين القادمين لقضاء فترة مؤقتة بالبلاد

1. يقدم المصري ما يفيد إقامته بالخارج من واقع جواز السفر.

2. يقدم الأجنبي ما يفيد إقامته بالبلاد من واقع جواز السفر.

3. تقديم رخصة ملكية السيارة بالخارج.

4. تقديم دفتر دولي من أحد نوادي السيارات المعتمدة في جمهورية مصر العربية صالح خلال فترة الإفراج.

5. مدة الإفراج المؤقت 3 أشهر بحد أقصي 6 أشهر في السنة بشرط أستمرار الإقامة وصلاحية جواز السفر. ويجوز بعد أنقضاء المدة أيداع السيارة داخل دائرة جمركية مخصصة لذلك أو إخراجها من البلاد ولا يجوز إعادة الإفراج المؤقت عنها إلا بعد أنقضاء مدة مماثلة لتلك المدة التي قضتها السيارة بالبلاد ، وما ينطبق علي السيارة ينطبق علي مالك السيارة بمعني أنه لا يجوز له استيراد سيارة تحت هذا النظام إلا كل 6 أشهر في السنة.

الحالة الثانية: الحالات الخاصة

1. الخبراء والأساتذة الأجانب الذين تستقدمهم الجهات الحكومية وما في حكمها بما فيها الجامعات والمدارس أو لإستخدام خبراء الشركات الأجنبية المتعاقدة مع هذه الجهات للقيام بعمل مؤقت داخل البلاد. يجب علي هؤلاء تقديم خطاب من الجهة الحكومية يفيد التعاقد مع الخبير أو الشركة المنفذة لمشروعات الجهة الحكومية مع تحديد مدة تنفيذ هذه المشروعات ، والعقد ، وجواز سفر الخبير.

2. اللاجئون السياسيون والصحفيون والمراسلين الأجانب ومندوبي وكالات الأنباء حيث يتبع معهم ما يلي:

· بالنسبة للاجيء السياسي تقديم تفويض من مكتب اللاجئين السياسيين بالقاهرة ، وتقديم جواز السفر.

· بالنسبة للصحفيين والمراسلين ومندوبي وكالات الأنباء تقديم تفويض من هيئة الأستعلامات بالقاهرة ، وتقديم جواز السفر.

3. ذوي المكانة من الأجانب فيجب العرض علي وزارة الخارجية المصرية مع وتقديم جواز السفر.

4. شركات ومؤسسات الطيران الأجنبية فيجب العرض علي هيئة الطيران المدني وشرط توافر مبدأ المعاملة بالمثل.

5. شركات البحث والتنقيب عن البترول فيجب تقديم لإقرار جمركي معتمد من الهيئة المصرية للبترول.

6. أعضاء السلك الدبلوماسي والقنصلي الأجانب فيجب تقديم موافقة وزارة الخارجية ، وموافقة إدارة إعفاءات الدبلوماسيين بوزارة الخارجية المصرية.

المخالفات التي يمكن أن يقع فيها مالك السيارة المدرج عنها إفراج مؤقت

· عدم التجديد للإفراج المؤقت في المواعيد المقررة.

· قيادة السيارة لغير مالكها.

· أستخدام السيارة في غير الغرض المفرج عنها من أجله.

· البيع أو التنازل أو الهبة دون الرجوع للجمارك.

· أنتهاء صلاحية دفتر المرور قبل إعادة تصدير السيارة.

الحالة الثالثة: نظام الترانزيت

1. ترانزيت داخلي من جمرك إلي جمرك آخر.

2. ترانزيت خارجي عبور للخروج من منفذ جمركي إلي آخر خارج البلاد.

شروط تطبيق نظام الترانزيت

1. أن ترد السيارات برسم الترانزيت (بالمنافستو "منافستو المركب" ، ببوليصة الشحن).

2. تقديم الضمان المالي المناسب "ضمان النقل".

تاسعا: نظم الإفراج عن سيارات النقل

أولا: الإفراج برسم الوارد النهائي:

يتم الإفراج عن السيارات برسم الوارد النهائي بعد سداد الرسوم الجمركية المستحقة وغيرها من الضرائب والرسوم بعد أستيفاء القيود الأستيرادية الآتية:

· بالنسبة لسيارات النقل وسيارات نصف نقل وسيارات الميكروباص:

1. شرط العمر سنة بخلاف سنة الموديل وذلك طبقا للائحة الإستيرادية بمعني أن الأستيراد لو تم في سنة 2000 فيتم أستيراد سيارات موديل 2000 ، وموديل 1999.

2. شرط الحمولة وذلك بالنسبة لسيارات النقل الثقيل وذلك طبقا لمواصفات وزارة النقل.

· بالنسبة للسيارات ذات الإستخدامات الخاصة:

1. يشترط للسيارات ذات الإستخدامات الخاصة ألا يمضي علي سنة إنتاجها أكثر من خمس سنوات بخلاف سنة الإنتاج حتي تاريخ الشحن أو التملك فيما عدا السيارات الدمير المصممة للإستعمال خارج الطرق العامة ، السيارات المجهزة بالأوناش الهيدروليكية المحملة علي قاعدة متحركة ، والسيارات المجهزة بمضخات خرسانة.

2. ألا يتجاوز عمر مركبات نقل الأشخاص وغيرها من العربات السيارة لنقل البضائع والمواد وجرارات الطرق لأنصاف المقطورات سنة بخلاف سنة الإنتاج حتي تاريخ الشحن بالنسبة للسيارات للإستعمال الشخصي التي يستوردها المصريون المقيمون في الخارج لمدة تسعة أشهر علي الأقل وكذا سيارات الركوب التي تستوردها الشركات والجهات العاملة في الخارج للإستخدام الخاص وسيارات الركوب الخاصة بالمستثمرين في حدود سيارة واحدة لكل مستثمر بموافقة رئيس الهيئة العامة للإستثمار والمناطق الحرة وأن تكون مستوفاة للقواعد الإستيرادية المنظمة لأستيراد سيارات الركوب وقت الشراء "التملك".

3. بصدور القانون 155 لسنة 99 بتعديل قانون المرور ولائحته التنفيذية يتم عدم السماح بالترخيص الجديد لسيارات الأجرة بكافة أنواعها والأتوبيس والنقل والمقطورات التي مضي علي تاريخ صنعها عشر سنوات بما فيها سنة الصنع.

4. أما بالنسبة للرسوم الجمركية والضرائب المستحقة فهي كما يلي:

· يتم تحديد البند الجمركي المطبق بعد المعاينة الفعلية وتحديد الصنف.

· فإذا كان الصنف الوارد سيارات نقل نقل ونصف نقل وسيارات ميكروباص فيكون فئة البند الجمركي هو (40 % من القيمة وارد + 10 % ضريبة مبيعات (القيمة+الرسوم) + 3 % خدمات).

· وإذا كان الصنف عبارة عن سيارات ذات كابينة مزدوجة فيكون فئة البند الجمركي هو (30 % من القيمة وارد + 30 % ضريبة مبيعات (القيمة+الرسوم) + 3 % خدمات).

· وإذا كان الصنف الوارد عبارة عن سيارات ذات استخدامات خاصة مثل السيارات الرافعة والمجهزة خلاط أو مضخة خرسانة وسيارات الورشة والتصليح والحفر وغيرها فيكون فئة البند الجمركي هو (30 % من القيمة وارد + 10 % ضريبة مبيعات (القيمة+الرسوم) + 3 % خدمات).

· بالنسبة لسيارات الدنير فإن فئة الوارد تختلف حسب الحمولة فإذا كان الدنير بحمولة إجمالية تقل عن 32 طن فيكون فئة البند الجمركي هو (40 % من القيمة وارد + 10 % ضريبة مبيعات (القيمة+الرسوم) + 3 % خدمات) ، أما إذا كانت الحمولة الإجمالية أكثر من 32 طن فيكون فئة البند الجمركي هو (10 % من القيمة وارد + 10 % ضريبة مبيعات (القيمة+الرسوم) + 3 % خدمات).

ثانيا: الإفراج المؤقت:

يجوزالإفراج المؤقت عن السيارات النقل والتريللات والبرادات الأجنبية التي ترد محملة أو فارغة لتحميلها بالصادرات المصرية في رحلة واحدة. ولمدة أسبوعين بعد تقديم دفتر مرور صالح خلال فترة الإفراج وسداد رسوم خدمات بواقع 200 جنيه.

ثالثا: الإفراج بنظام الدروباك:

معناه أن يتم أستيراد السيارات لتكملة الصنع أو إصلاحها بشرط ان تكون مستوفاة للشروط الواجب توافرها في الإفراج برسم الوارد النهائي أي ان تكون مطهرة ضريبيا ومطهرة استيراديا. وهذا النظام يعطي المستورد الحق في إعادة تصدير السيارة بعد المدة المحددة أو التصرف فيها وذلك لأن الوارد مطهر ضريبيا واستيراديا بخلاف الإفراج بنظام السماح المؤقت فلابد من إعادة التصدير بعد انتهاء المدة المحددة ولا يجوز التصرف في السيارات لأن ذلك يعد تهريبا لأن السيارات في ظل هذا النظام غير مطهرة ضريبيا واستيراديا.

رابعا: الإفراج عن السيارات بنظام الترانزيت:

م63- يجوز نقل السيارات الأجنبية المنشأ وفق نظام (الترانزيت) دون ان تأخذ طريق البحر سواء ادخلت هذه السيارات الحدود لتخرج مباشرة من حدود غيرها أو مرسلة من احد فروع الجمارك إلي فرع آخر.

م64 – لا يسمح بإتخاذ الإجراءات المتعلقة بالسيارات العابرة (ترانزيت) إلا في فروع الجمارك المخصصة لذلك وبعد ايداع قيمة الضرائب الجمركية والرسوم الأخري المقررة بصفة أمانة او بعد تقديم تعهدات مضمونة بإيصال السيارات إلي وجهتها في المدة المحددة.

م65 – لا تخضع السيارات العابرة للتقيد واقع إلا إذا مضي علي خلاف ذلك في الإقرارات الصادرة في هذا الصدد.

م66 – يثبت وصول السيارات إلي وجهتها في البلاد الأجنبية بتقديم شهادة من جمارك هذه البلاد بأستلامها وللجمارك الحق في الإعفاء من تقديم تلك الشهادة أو قبول اي دليل آخر.

م67 – يتم نقل السيارات وفق نظام العبور علي جميع الطرق وبكافة الوسائل تحت مسئولية موقع تعهد الترانزيت.

م69 – تحتم السيارات العابرة او وسيلة نقلها او كلتاهما بالكيفية التي تحدد مصلحة الجمارك ويكون موقع التعهد مسئولا عن تلك الأختام أو العبث في البطاقة.

عاشرا: السيارات الدبلوماسية

أنواع إدخال السيارات:

1. مسموحات وهي عبارة عن إدخال السيارة مع تحديد الرسوم الجمركية والضرائب الأخري المصاحبة لها عند بيعها بعد إنقضاء ثلاث سنوات علي الأقل من دخولها وذلك طبقا لحالتها وقيمتها وفئة التعريفة الجمركية السارية عند السداد.

2. موقوفات وهي عبارة عن إدخال السيارة مع تحديد قيمتها وقيمة الضريبة الجمركية والضرائب الأخري السارية وقت الدخول علي أن تسدد عند البيع بعد انقضاء المدة المسموح بها وذلك بالاضافة الي سداد مقابل الخدمات المستحقة عليها سنويا طبقا للوقاعد المقررة في هذا الشأن.

3. إدخال السيارات بنظام التربييتك يكون للدبلوماسيين والإداريين عند التعيين في أول مرة وكما يلي:

يتقدم الدبلوماسي طالب إدخال السيارة بطلب معتمد من سفارته للحصول علي موافقة بإدخال سيارة محددة.

يكون هذا الطلب خلال الثلاثة أشهر الأولي من وصوله الي جمهورية مصر العربية.

يحصل الطالب بعد ذلك علي خطاب من الجمارك لإدخال السيارة.

تعليمات هامة للسيارات الدبلوماسية:

· يسمح بأستيراد السيارات بشرط أن تكون في نفس سنة الموديل.

· يتم الأن سداد الضرائب الجمركية وغيرها علي السيارات التي يتم الإفراج عنها جمركيا اعتبارا من 1/8/1997 والخاصة بالسفارات الأجنبية وأعضائها عند التصرف فيها بالبيع داخل السوق المحلي.

· السيارات ذات عجلة القيادة اليمني لا يسمح بترخيصها مروريا ويمكن الحصول علي ترخيص مؤقت من وزارة الخارجية بشرط إعادة تصديرها بعد انتهاء فترة عمل الدبلوماسي.

· ضرورة إتمتم كافة إجراءات بيع ونقل الملكية لسيارة الدبلوماسي قبل مغادرته للبلاد.

· يلتزم الدبلوماسي أو الإداري بتسليم اللوحات المعدنية إلي إدارة مرور القاهرة في حالة بيع السيارة وإلا فلن يوافق علي منح لوحات أخري له أو للشخص الآخر الذي يحل محله بالبعثة بعد المغادرة النهائية إلي حين رد اللوحات إلي إدارة المرور أو وزارة الخارجية بإيصال استلام.

· موافقة البيع النهائي صالحة لمدة ثلاثة شهور فقط من تاريخ إصدارها من وزارة الخارجية.

· يمتنع علي أي مصري قيادة سيارة دبلوماسية ما عدا السائقين.

· لابد وان يحصل كافة الدبلوماسيين علي رخص مصرية للقيادة يتم صرفها من وزارة الخارجية.

· بالنسبة لأي سيارة دبلوماسية يعمل عليها سائق مصري فإنه لن تجدد رخصة السيارة قبل سداد كافة المخالفات المقيدة عليها والتي يجب أن يسددها السائق المصري بالكامل ويعتبر هذا الأمر خارج نطاق مبدأ المعاملة بالمثل.

· سيتم خضوع كافة قائدي السيارات الدبلوماسية من السادة الدبلوماسيين للمخالفات المرورية طبقا لمبدأ المعاملة بالمثل وكذلك لغرامات تخطي السرعات المحددة علي الطرق السريعة.

· تسدد رسوم الطرق السريعة علي البوابات بالمداخل من كافة السيارات الدبلوماسية علي مختلف أنواعها ويمتنع علي جميع السيارات الدبلوماسية المرور من الطريق الجانبي لبوابات التحصيل حيث انه مخصص للسيارات الحكومية فقط.

طبعا جزء السيارات قديم .. ولم يحدث بعد .. لم ازد او انقص حرف وها هو الرابط ..

النشرة الجمركية

طبعا خدوا وقتكم فى الاطلاع عليها والجزء المعلم بالاحمر مهم وفيه تفرقة بين المواطنين المصريين بينما الجزء التانى تجد حالة فريدة لاعفائك من الجمارك نهائيا وهى ان تعود شخصيا فى صندوق !!!!!!!!!!!

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...