اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

البحث عن الحقيقة ( الإلحاد و الإيمان )

EsoWay

Recommended Posts

• الردود 95
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

وماذا عن حقوق الملحدين أو اللادينيين المصريين ؟

لكم دينكم ولي دين

نعم للدستور ﻻ للمعوقين

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

ايه الحقوق اللى انت عايزها يا مان ؟ دانت فى الطراوه يعنى هههههههههههه .. يعنى لا فيه دين عايز تطالب بممارسة حقك فى تأدية فروضه بحريه .. ولا ليك رب بتطالب بحقك فى عبادته بدون ازعاج او اذى من الاخرين ..ولا حد يقدر يجبرك تصلى او تصوم او تزكى او يجبرك تروح جامع او كنيسه .. الا بقى لو عايز حقك فى الجهر بالالحاد وخلافه وكذا النشر والدعوه له ((وده طبعا المجتمع مسلميه ومسيحييه وبهائييه مش حيسمحوا بيه ..ومن شانه ان يعكر صفو السلام المجتمى لبلد تؤمن بفكرة الدين ووجود إله منذ اكثر من 7000 سنه )) .. او من قبيل البحث عن الشهره وخالف تعرف .. ايه الفايده يعنى اللى حتعود عليك انك تمشى تقول انا ملحد انا ملحد وتعرف المجتمع بشانك الخاص جدا اللى ليك مطلق الحريه انك تومن به just keep it for ur self man وفى الاسلام دين الاغلبيه فى مصر ربنا بيقول ((من شاء فليومن ومن شاء فليكفر )) المهم لا ضرر ولا ضرار يا مان .. وربنا يهديك وينور بصيرتك .. ويجعلك من ذوى الحظ العظيم

تم تعديل بواسطة محمود البصيلى

اللهم أرنا الحق حقا و ارزقنا اتباعه

و أرنا الباطل باطلا و ارزقنا اجتنابه

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

ايه الحقوق اللى انت عايزها يا مان ؟ دانت فى الطراوه يعنى هههههههههههه .. يعنى لا فيه دين عايز تطالب بممارسة حقك فى تأدية فروضه بحريه .. ولا ليك رب بتطالب بحقك فى عبادته بدون ازعاج او اذى من الاخرين ..ولا حد يقدر يجبرك تصلى او تصوم او تزكى او يجبرك تروح جامع او كنيسه .. الا بقى لو عايز حقك فى الجهر بالالحاد وخلافه وكذا النشر والدعوه له ((وده طبعا المجتمع مسلميه ومسيحييه وبهائييه مش حيسمحوا بيه ..ومن شانه ان يعكر صفو السلام المجتمى لبلد تؤمن بفكرة الدين ووجود إله منذ اكثر من 7000 سنه )) .. او من قبيل البحث عن الشهره وخالف تعرف .. ايه الفايده يعنى اللى حتعود عليك انك تمشى تقول انا ملحد انا ملحد وتعرف المجتمع بشانك الخاص جدا اللى ليك مطلق الحريه انك تومن به just keep it for ur self man وفى الاسلام دين الاغلبيه فى مصر ربنا بيقول ((من شاء فليومن ومن شاء فليكفر )) المهم لا ضرر ولا ضرار يا مان .. وربنا يهديك وينور بصيرتك .. ويجعلك من ذوى الحظ العظيم

قصدك إيه ؟ الملحد عايش في الطراوة من أي ناحية ؟

والزواج هيتجوز بعقد عرفي ولا عند المأذون ولا في الكنيسة ؟!

والقانون هيطبق عليه قانون الشريعة الإسلامية ولا أي قانون ؟!

وفيما يتعلق بالنشر هوا المسلمين والمسيحيين بس اللي يحقلهم ينشروا فكرهم وينتقدوا الناس كلها والملحدين ولاد البطة السودة يعني

الكل داخل طالع يشتم فيهم وميقدروش يردوا ؟

وبالمناسبة مفيش ملحد بيمشي يقول أنا ملحد ولا فيه ملحد هدفه إنه ينشر الإلحاد

بس على الأقل قليلًا من العلم بدل الجهل اللي مغطينا و الأخلاق البشرية بدل مابناكل في بعض كلنا والإنسانية اللي مداس عليها بستين جزمة قديمة عندنا

رابط هذا التعليق

يعني انت شايف ان كل حاجه كملت والمشكلة ف كده ياعزيزي كانسان اصلا ف مصر حقوقك الاساسية مش بتاخدها ، لما تاخدها الاول نيجي نتكلم

رابط هذا التعليق

وفيما يتعلق بالنشر هوا المسلمين والمسيحيين بس اللي يحقلهم ينشروا فكرهم وينتقدوا الناس كلها والملحدين ولاد البطة السودة يعني

بس على الأقل قليلًا من العلم بدل الجهل اللي مغطينا و الأخلاق البشرية بدل مابناكل في بعض كلنا والإنسانية اللي مداس عليها بستين جزمة قديمة عندنا

شويه شويه

بالراحه علينا يامان

هى مواطنه وﻻ بتنجال

يعنى من اقصى اليمين

الى اقصى الشمال !!

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

الملحدين مطالبهم بسيطة
فقط إيجاد قانون مدني للأحوال الشخصية
وإصدار قانون الزواج المدني
ببساطة شديدة عشان يعرف يعيش زي أي مواطن
فكيف يحدث هذا في ظل دستور لا يعترف إلا بالأديان الثلاثة ؟!
عمومًا في ظل الجو الحالي يكفي الإشارة لا يمكن الظهور فقط تم مراسلة اللجنة وبالطبع لن يجدي

تم تعديل بواسطة EsoWay
رابط هذا التعليق

يعنى الملحد ممكن يعمل ما بدالو يا مان .. بلا ظابط ولا رابط ولا حسيب ولا رقيب .. مدام هو لا يؤمن بدين او بإله او بثواب او عقاب .. يبقى يتجوز ليه مثلا .. مايقضيها مع ملحدات زيه وخلاص ههههههههههه .. وطبعا مسالة الزواج عبر الكنيسه او الجامع دى شكليات يا مان ولزوم التوثيق وخلافه .. والا انت عايز نرجع بالدوله لعصر الكهوف ههههههههههههههه .. وبعدين انت ملتزم بقانون البلد اللى انت عايش فيها ومايسرى عليك يسرى على الجميع .. زىى هنا فى انجلترا .. ملتزم بقوانين البلد وبحترمها .. حتى ولو فيها ما يخالف عقيدتى . وانجلترا دوله علمانيه ..ومع ذلك لها نظام مجتمعى معين الكل ملتزم باطاره ومن غير دستور اصلا على فكره .. انجلترا واسراسيل معندهمش دستور

عايز اسالك سوال يا مان .. انت ايه اللى ممكن يمنعك تقتل او تسرق ؟ او بمعنى اصح اللى اللى ممكن يخليك تخاف انك ترتكب جريمه .. القانون .. صح ؟؟؟؟ طب افرض انك ممكن ترتكب جريمه بدون ما يلاحققك القانون ويعاقبك .. ايه اللى ممكن يخوفك ان تنفذ الجريمه دى ؟

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

يعنى الملحد ممكن يعمل ما بدالو يا مان .. بلا ظابط ولا رابط ولا حسيب ولا رقيب .. مدام هو لا يؤمن بدين او بإله او بثواب او عقاب .. يبقى يتجوز ليه مثلا .. مايقضيها مع ملحدات زيه وخلاص ههههههههههه .. وطبعا مسالة الزواج عبر الكنيسه او الجامع دى شكليات يا مان ولزوم التوثيق وخلافه .. والا انت عايز نرجع بالدوله لعصر الكهوف ههههههههههههههه .. وبعدين انت ملتزم بقانون البلد اللى انت عايش فيها ومايسرى عليك يسرى على الجميع .. زىى هنا فى انجلترا .. ملتزم بقوانين البلد وبحترمها .. حتى ولو فيها ما يخالف عقيدتى . وانجلترا دوله علمانيه ..ومع ذلك لها نظام مجتمعى معين الكل ملتزم باطاره ومن غير دستور اصلا على فكره .. انجلترا واسراسيل معندهمش دستور

عايز اسالك سوال يا مان .. انت ايه اللى ممكن يمنعك تقتل او تسرق ؟ او بمعنى اصح اللى اللى ممكن يخليك تخاف انك ترتكب جريمه .. القانون .. صح ؟؟؟؟ طب افرض انك ممكن ترتكب جريمه بدون ما يلاحققك القانون ويعاقبك .. ايه اللى ممكن يخوفك ان تنفذ الجريمه دى ؟

الأخلاق هي ماترشد الإنسان للرفض أو القبول

الأخلاق لا ترتبط أبدًا بالدين

ولدي الكثير إن أردت أن أوضح لك أننا لو طبقنا أخلاقيات الدين كما نصت عليها الكتب المقدسة لدى أصحابها

لأصبحت أخلاقنا سيئة جدًا

ولقتل بعضنا بعض وأخذ بعضنا أموال بعض ولاأخذ البشر زوجات وأبناء وأموال الآخرين عند قتلهم

نحن نرفض الأديان لأنها تتصادم مع الكثير من أخلاقياتنا

فلماذا مثلًا تركز على سؤالي عن السرقة والقتل

فهل أنت تتمنى أن تقتل و أن تسرق ومايمنعك هو الدين ؟ إن كانت إجابتك نعم إذًا أنت بلا شك بحاجة لعلاج نفسي

وإن كانت إجابتك لا إذًا أنت تعترف أن الدين ليس هو مايردعك

فتش عن مايردعك وأجب عن هذه الأسئلة

كم قُتل من البشر بإسم الدين ( سواء لإعتناقهم فكرًا أو لمحاربتهم فكرًا )

كم أغتصب من النساء بإسم الدين

كم حرق كم ظلم كم وكم وكم من أجل الدين

اخلاقنا ترفض أن نكون بهذا الشكل الوحشي

الملحدين أسوياء أكثر بكثير من المؤمنين

الذين يفكرون كثير في شهواتهم ويطوعون الكثير لرغباتهم ويعتدون على كرامة الضعفاء وديدمرون مشاعر النساء

في النهاية معظم الذين يقبعون في السجون هم من المؤمنون بالأديان فهل منعتهم أديانهم من إرتكاب الجرائم ؟

موضوع الزواج نفس الأمر أرفض أن تنجب لي أبناءً صاحبة جسد رخيص

وبالطبع أي إنسانة سوية ترفض أن يكون لها زوجًا يتنقل بين النساء تحت أي مبرر

فهلا سُمح لنا بأن يجمعنا عقدًا نبني به حياتنا بشكل طبيعي ككل البشر ؟

رابط هذا التعليق

الموضوع عن نعم للدستور واقترح على من يريد النقاش في أمر آخر فليخصص له موضوعا مستقلا

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

الموضوع عن نعم للدستور واقترح على من يريد النقاش في أمر آخر فليخصص له موضوعا مستقلا

عندك حق يا مان .. يا ريت اختنا الفاضله عبير تنقل المداخلات دى بينى وبين عيسوى الى الموضوع بتاعه ((مش ملحد انا مشتت)) عشان عندى نقاط عايز اناقشه فيها .. وكمان اسئله ومش حينفع هنا فعلا

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

عمري ما تخيلت ان شاعر فنان يرد رد و يسأل سؤال سطحي بهذا الشكل

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

اللي بيمنع الملحد من عمل الخطأ هي اخلاقه يا فنان

بدليل ان المسلمين اللي من دينك رغم اسلامهم انما فيهم كتير بيقتلوا و يسرقوا و يزنوا

يعني الدين مامنعهمش من الخطأ

و بالتالي يبقى اللي هيمنع الملحد هي اخلاقه يا مان

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عمري ما تخيلت ان شاعر فنان يرد رد و يسأل سؤال سطحي بهذا الشكل

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

اللي بيمنع الملحد من عمل الخطأ هي اخلاقه يا فنان

بدليل ان المسلمين اللي من دينك رغم اسلامهم انما فيهم كتير بيقتلوا و يسرقوا و يزنوا

يعني الدين مامنعهمش من الخطأ

و بالتالي يبقى اللي هيمنع الملحد هي اخلاقه يا مان

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

والله كنت على بالى وانا بكتب المداخله دى هههههههههههههههههههههههه

بص يا سيدى حنتناقش فى الموضوع ده ان شاء الله بس فى مكانه المناسب .. لما عبير تقوم بالواجب .. على فكره السوال مش سطحى ... ممكن اكون موضحتش انا قصدى ايه .. يعنى العتب عليا يا مان .. انا عامة محتاج حقيقى انك تشاركنا النقاش فى امر مصيرى كهذا .. علنا نفلح فى هداية اخونا الفاضل الى الاقتناع بوجود اله ودين .. وهو دورنا كمسلمين لو يعلمون .. إنقاذ من يمكن انقاذه من ويلات المصير المأفون .. أعترف ان كنير مسلمين بيتعاملوا مع الملحدين بفظاظه .. وده اكبر غلط .. بالعكس احنا علينا معاملتهم احسن معامله حتى يهديهم الله .. ونكون قد ادينا رسالتنا كمسلمين فى الدعوه والتبليغ .. او ما يضاهيه فى المسيحيه من ((التبشير))

آمين آمين آمين

رابط هذا التعليق

بالطبع يسعدني ويشرفني أي نقاش و أنا شخص باحث عن الحق وغير متحيز وأتمنى أن أصل لقناعة أكيدة

بعتذر من صاحب الموضوع .... سأفتح موضوع جديد وأتمنى نقل المشاركات له

رابط هذا التعليق

إخترت أن أبدأ موضوعي بالبحث عن الحقيقة حتى لا يكون الموضوع متحيز لأي طرف وهو البحث الجاد عن الحقيقة لا التعصب لرأي أو فكرة

أنا شخص لست مؤمنًا بدين ولا إله ولكن لست منكرًا لوجود إله ... ( غير مؤمن بوجود إله وغير مؤمن بعدم وجود إله ) ... لا أملك إجابة

فتحت الموضوع حتى لا يتشعب الحديث في مواضيع متعددة بيني وبين الأعضاء الأفاضل فقد دار بيننا نقاش و هذا الموضوع فتحته لهذا الغرض

فمرحبًا بالجميع

رابط هذا التعليق

والله كنت على بالى وانا بكتب المداخله دى هههههههههههههههههههههههه

بص يا سيدى حنتناقش فى الموضوع ده ان شاء الله بس فى مكانه المناسب .. لما عبير تقوم بالواجب .. على فكره السوال مش سطحى ... ممكن اكون موضحتش انا قصدى ايه .. يعنى العتب عليا يا مان .. انا عامة محتاج حقيقى انك تشاركنا النقاش فى امر مصيرى كهذا .. علنا نفلح فى هداية اخونا الفاضل الى الاقتناع بوجود اله ودين .. وهو دورنا كمسلمين لو يعلمون .. إنقاذ من يمكن انقاذه من ويلات المصير المأفون .. أعترف ان كنير مسلمين بيتعاملوا مع الملحدين بفظاظه .. وده اكبر غلط .. بالعكس احنا علينا معاملتهم احسن معامله حتى يهديهم الله .. ونكون قد ادينا رسالتنا كمسلمين فى الدعوه والتبليغ .. او ما يضاهيه فى المسيحيه من ((التبشير))

بص يا فنان الشهير بكلمة مان

عمرك ما هتقدر تهدي ملحد او تقلل عدد الملحدين الا لما تنضف دولابك المليان اكاذيب و شذوذ و قصص عفنه (و اخص بالذكر هنا هو قطاع الاحاديث النبويه)

90% من اللي بيلحدوا بيلحدوا بسبب الاحاديث و ما فيها من مساخر

نضف بعضها و فلتره و اعد تفسير البعض الاخر و بعدها تقدر تناقش

خاصة

خاصة

و ركز في خاصة دي

ان ردود المشايخ و مدعي العلوم الشرعيه معظمها قديم و مستهلك و عبيط جدا

كان ينفع يقنعوا بيه واحد ملحد ايام سلامه افندي حجازي

بعد النت ما اصبح متاح

بقى الملحد معرض لأمرين......اما انه يكشف حاجات حقيقيه كانت متغطيه و محدش واخد باله منها

و اما انه يقرا اكاذيب غير موجوده و يقتنع بيها

نضف دولابك و بعدين حاول تبتدي تقنعه........انما ماتبقاش ماسك في ايدك سيجاره و تحاول تقنع حد بايقاف التدخين

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

هﻻ شرحت لنا وجهة نظرك

حتى نستطيع مناقشتك بها

ام تفترض فينا ان نطرح اﻷسئله

ونرد عليها .

وكالريح لا يركن إلي جهه

إلا وهيأ لأخري راحله ...

رابط هذا التعليق

أنا شخص لست مؤمنًا بدين ولا إله ولكن لست منكرًا لوجود إله ... ( غير مؤمن بوجود إله وغير مؤمن بعدم وجود إله ) ... لا أملك إجابة

طيب مش المفروض ان الشخص اللي بيعاني من حيرة مفروض يرجع للمواقع المتخصصة اللي ممكن تفيده في هذا الامر

ولا ينقل حيرته و شكوكه هذه للأخرين

الا بذكر الله تطمئن القلوب

رابط هذا التعليق

كلمات موجزة وخير الكلام ما قل ودل

أنا أفكر ... اذن أنا موجود

أنا كشخص مسلم استنتجت من كتابي أنني أنا وأنا فقط وليس أي إنسان آخر مسئول عن ايماني واختياري

خذ من أبو الأنبياء مثالا، ابحث واقرأ واختر ربك بعقلك وليس بعقل الآخرين.

الثواب والعقاب إن كنت تؤمن بهما سيكونان من نصيبك ولن يشاركك فيهما أحدا.

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

مشكلتك فى البحث عن الاله وهل هو موجود ام لا .؟

ولما لم نراه .؟

وما هى العواقب التى تترتب عليه عندما نراه ؟

اسئله كثيره تحاصر الملحدين ولهذا السبب الحدوا واجادوا الجدال حق مجادلته لتبرير الحاده .

انا سأحسن الظن بك ولن اقول انك تريد الترويج للالحاد من خلال موضوعك

فالعقل والابصار قاصرا ومحدود لحد صنعه خالقه لحكمه انفرد بها

فماهى حدود بصرك وعقلك اذا اردت تسيده عليك وان يكون الفيصل فى امور شتى ؟

انته مشكلتك انك لاترى الله جهراً .

فأنته ايضا لم ترى عقلك الذى هداك الى هذا التفكير . ولكنك تؤمن بوجود العقل ولا تؤمن بوجود من خلقه .

فلماذا تؤمن بوجود العقل ولم تؤمن بوجود خالقه ؟

انته ايضا لاترى النمل فوق الطابق الخامس ولاتسمع دبيبه .

أذن هناك حد ايضا للبصر والسمع

انته تشعر ايضا ب الالم . هل تراه ؟

هل ترى الهواء ؟

لاكنك تؤمن بوجوده . اليس كذالك

أذن سقط عنك الاهك وهو المتمثل فى العقل وسقطت عنك حواسك .

فلماذا الهتهم ؟

نظريه التطور التى اصبحت الاه الملحدين اسقطت هى الاخرى

فما الفيصل لديك الان ؟

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.php?showtopic=148325&hl=

تم تعديل بواسطة متعب

عبيد وصناع الأصنام يكرهون دوما من يقوم

بتكسيرها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...