اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الاكتئاب

pocy

Recommended Posts

سمبا وقفت امام مداخلتك اتسأل ماهو الاكتئاب اذا كان ما اشعر به هو مجرد مزاج سئ متكرر

ولكن هل ناك مزاج سئ يتكرر يوميا لا اعتقد انه مجرد مزاج بل اعتقد بالفعل انه اكتئاب والله اعلم ولكنى ساحاول ان ابحث عن اعراض الاكتئاب وارى اذا كان اكتئاب ام انه مجرد مزاج سئ يتكرر يوميا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وجزاك الله خيرا على مداخلتك الثريه فى طابعها

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

حقولك على حاجه حصلتلي و مابتكسفش اني احكيها اطلاقا

لما كنت في دبي كنت قرفان من كل حاجه

حتى لو شفت حاجه تضحك بستخسر اضحك

قولت ما بدهاش

و رحت ضارب مشوار لبتاع السايكاتري

كتبلي اقراص جميله جدا

خدتها لمدة شهر و نص

ظبطت المسائل تماما

و مبقتش متضايق

و بطلتها تدريجيا (زي ما وصفلي الدكتور)

و بقيت زي الفل

و استحمرت نفسي على كل دقيقه قضيتها مكتئب من غير ماروح للدكتور

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

kitkat فى مداخلتك شئ جديد وهو المشي لم افعل هذا الرياضه منذ ان كنت حامل فى عمر لذا اعتقد انى سأجربها من باب التغير وجزاك الله خيرا على مداخلتك

جزانا واياكي انا نقلتلك بعض الكتابات عن فوائد المشي

علي فكرة كلنا هذا الرجل علي رأيك لما باحس اني هابتدي أفكر في اشياء قد تصيبني باكتئاب بانزل امشي كتير والله باحس بفرق

الفوائد النفسية للمشي

للمشي الرياضي أيضاً فوائد نفسية مُتعلقة بالعقل والروح :

1- خفض الضغوط اليومية :

الأنشطة الرياضية وخاصة رياضة المشي تساعد في إثارة

الجسم علي إفراز هرمون ( اندورفين ) الذي بشبة كيميائيا مادة ( المورفين ) الذي يجعل الإنسان أن يشعر بالراحة والسعادة، و المشي الرياضي يساعد الجسم على التخلص من الضغوط اليومية والتوتر والقلق والشعور بالسعادة والهدوء والراحة أثناء النوم ليلاً.

2- حل المشاكل اليومية :

الابتعاد أو الانشغال عن المشاكل والصعوبات, تعتبر أحسن الطرق النفسية لعلاجها بمزاولة المشي الرياضي. فيتخلص العقل من الصعوبات والحصول علي الراحة وبعض الحلول المناسبة للمشاكل الأكثر تـثيراً وتعقيداً.

3- مفهوم الذات :

عن طريق مزاولة الأنشطة الرياضية وخاصة المشي الرياضي يحصل الإنسان علي مفهوم الذات من الناحية الإيجابية حيت يشعر بالسعادة والسرور والنظرة

المتفائلة عن شخصيته وذاته.

منقول من المجلة العلمية الطبية المصرية

The Numerous Benefits of Walking

The list goes on and on. Many other studies indicate a daily brisk walk also can help:

* Prevent depression, colon cancer, constipation, osteoporosis, and impotence

* Lengthen lifespan

* Lower stress levels

* Relieve arthritis and back pain

* Strengthen muscles, bones, and joints

* Improve sleep

* Elevate overall mood and sense of well-being.

الانتحار ؟ http://www.metanoia.org/suicide/

بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

"وَذَا النُّونِ إِذ ذَّهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَن لَّن نَّقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَن لَّا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87) فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنجِي الْمُؤْمِنِينَ "

(88) :: سورة الانبياء

Half Turkish

Half Egyptian

Proud to be both :)

رابط هذا التعليق

قولت ما بدهاش

كتبلي اقراص جميله جدا

خدتها لمدة شهر و نص

ظبطت المسائل تماما

و مبقتش متضايق

و بقيت زي الفل

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذي الفاضل

تحياتي......و احترامي

لحظة مصارحة مع النفس......صادقة ....بسيطة.....عفوية......خبرة حياتية تستحق التأمل

لك مني كل التقدير

رابط هذا التعليق

عارفه يا ام مهاود ..

لو جبتي سيرة الأكتئاب تاني

من غير حلفان .. هاجي أعض عُمر أبنك من ودانه

أصل انا اللي جالي اكتئاب دلوقت

لأني لسه راجع من عند اخويا وكنت بأسلم عليه بعد ما رجع من أجازة قصيرة لمصر ...

وخدني على مشمي وقال لي خبر سد نفسي عن الدنيا كلها

واحد قريب لنا وصديق ومن نفسه سنه .. حوالي 32 سنة ...

كان معانا هنا كمان في الرياض

نزل اتجوز من حوالي شهر ..

وكان بقى له فتره قصيرة عنده البواسير وعادي يعني زي ناس كتير ...

راح عمل تحاليل وأشاعات بعد ما تعب جامد ونزل 15 كج ...

طلعت النتيجة أمبارح إنه والعياذ بالله وبعيد عن السامعين " سرطان "

إزاي الحال يا ست بوسي ياللي بتكتئبي يمكن عشان النسكافية طعمه متغير ؟

يا جماعة إحنا في نعمه والحمد لله .. والأكتئاب والملل والحركات دي تعتبر ترفيه وحاجات كده مودرن فاشون

نحمد ربنا على الصحة والعافية

اللهم لك الحمد

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

قولت ما بدهاش

كتبلي اقراص جميله جدا

خدتها لمدة شهر و نص

ظبطت المسائل تماما

و مبقتش متضايق

و بقيت زي الفل

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

استاذي الفاضل

تحياتي......و احترامي

لحظة مصارحة مع النفس......صادقة ....بسيطة.....عفوية......خبرة حياتية تستحق التأمل

لك مني كل التقدير

اشكرك بشده يا لماضه

الموضوع ببساطه اني مش شايف اي فرق بين الذهاب لدكتور الباطنه او العيون و بين الذهاب للدكتور النفسي

و شايف ان النفس هي اكثر ما يتعرض للمصاعب في هذا الزمن

و ليها حق علينا لما تتعب نعالجها

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق

عارفه يا ام مهاود ..

يا جماعة إحنا في نعمه والحمد لله .. والأكتئاب والملل والحركات دي تعتبر ترفيه وحاجات كده مودرن فاشون

اللهم لك الحمد

الحمد لله ...على نعمة الصحة ...الحمد لله

اللهم رب الناس اذهب الباس اشف انت الشاف لا شفاء الا شفاؤك ...شفاؤ لا يغادر سقما ...

اسال الله ان يعافيه ويعفو عنه يارب ...انه ولى ذلك والقادر عليه ..

يارب يابوسو دلوقتى تكونى بخير ..وبصحة وبسلامة .

.وربنا يفك عنك كربك ...ويفرج همك

وخدى منى دى ....043.gif

صباحك ....نفس راضية وحامدة وشاكرة ...صباحك ورود ...

رابط هذا التعليق

قولت ما بدهاش

كتبلي اقراص جميله جدا

خدتها لمدة شهر و نص

ظبطت المسائل تماما

و مبقتش متضايق

و بقيت زي الفل

تحيه منى الاستاذ زوهيري :closedeyes: bv:- :roseop:

وان شاء الله سأحذو حذوك بس بعد ما زوجى يفضي شويه والله يعينه يارب اللهم امين

وساعترف هنا على ما حدث معى وبالتفصيل الممل ان شاء الله

بس خطوه واضح انها لابد ان تأخذ

تحياتى

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

عارفه يا ام مهاود ..

اللهم لك الحمد

والله انا كنت فعلا خايفه ارد لمهاود يتعض ولا حاجه

بجد ربنا يشفي كل مريض وانا قلت قبل كده لما الواحد بيشوف مصايب الناس بتهون عليه مصيبته ولا انت رأيك غير كده

بس انا لي تعقيب على موضوع النسكافيه انا مش بحبه لا هو ولا القهوه انا مدمنه شاي بال نعناع بس والنعناع لازم يكون اخضر

احنا فعلا فى نعمه نحمد ربنا ونشكر فضله عليها دايما

بس اخي الفاضل اوليس الاكتئاب يؤدى فى بعض الاحيان الى الجنون

فالاكتئاب اوقات يجعل الام تجن وتقتل طفلها

وهو نفسه الذي يجعل الانسان ينهي حياته بيده

نعم فهل الاكتئاب مرض مثل باقي الامراض؟؟؟؟؟؟؟

اعتقد ان الاجابه واضحه نعم مرض وله مراحله كما هى مراحل مرض السرطان والله يعافينا منهم هم الاتنين

وان شاء الله مكنش عندى اكتئاب والحمد لله على نعمه الصحه والستر

وتحياتى لك اخى الكبير :closedeyes: bv:- :roseop:

واوعى تعض الواد عمورى الاموري ولا اكمنه لسه مش كمل سنانه ومش هيعرف ياخد حقه هههههههههه

رابط هذا التعليق

لما كنت ( انا بقى مازلت ) في دبي كنت قرفان من كل حاجه

سؤال ايه الاعراض المرضيه للاكتئاب هل هو الشعور بالضيق فقط و لا فيه اعراض تانيه

ذى الصداع المستمر مثلا عدم الرغبه فى الكلام يعنى علميا ايه اعراض الاكتئاب ............

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

جاسي دى اعراض الاكتئاب

• ما هي أعراض الإكتئاب النفسي؟

تظهر أعراض الإكتئاب التالية بشكل متواصل تقريباً لمدة لا تقل عن عدة أسابيع:

1. مزاج مكتئب أو حزين أو تعيس.

2. نقص واضح في الرغبة أو المتعة في كل الأشياء التي كانت تثير الرغبة أو المتعة.

3. ضعف في الشهية للطعام أو انخفاض واضح في الوزن لا يمكن تفسيره بحمية غذائية ، أو زيادة في الشهية للطعام أو زيادة ملحوظة في الوزن.

4. أرق أو ميل للنوم.

5. شعور بالتوتر وعدم القدرة على الاسترخاء أو شعور بالبطء والتثاقل الجسمي.

6. الخمول وفقدان الطاقة.

7. الإحساس بالدونية ، ولوم النفس أو الشعور بالنقص.

8. عدم القدرة على التفكير أو التركيز أو اتخاذ القرار.

9. أفكار متكررة في الموت (لا يشمل ذلك الخوف من الموت) ، أفكار انتحارية متكررة.

10. خلل في القدرة على أداء الوظائف الإجتماعية أو المهنية أو غيرها من الوظائف الأخرى.

رابط هذا التعليق

• هل يمكن الشفاء من الإكتئاب؟

نعم. يمكن أن يشفى الإكتئاب تماماً ، ولكن لا ينبغي التوقف عن الدواء إلا بمشورة الطبيب المعالج. كذلك فلا ينبغي الاستعجال في حدوث النتائج المرجوة من الدواء ، حيث تحتاج معظم مضادات الإكتئاب إلى مدة تتراوح بين أسبوع وثلاثة أسابيع. وقد تحدث خلال هذه المدة بعض الآثار الجانبية من الدواء التي ينبغي الصبر عليها حتى تزول ويبدأ الشفاء بإذن الله. وبعد انتهاء مدة العلاج التي تستغرق حوالي تسعة أشهر فإنه يتم إيقاف الدواء تدريجياً. لكنه لا يمكن الوعد بشفاء دائم لا عودة فيه للمرض بعد توقف الدواء ، لأن ذلك غير ممكن لأي طبيب مهما كان تخصصه.

• كيف يمكنني أن أساعد نفسي إن كنت مصاباً بالإكتئاب؟

1. اقرأ عن حالات الإكتئاب واضطرابات المزاج في المصادر الموثوقة.

2. استشر طبيباً نفسياً ، وبادر بالعلاج فالشفاء ممكن بإذن الله..

3. اعلم أن الله قد أراد بك خيراً ، حيث يروي أبو هريرة رضي الله عنه ، عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه قال: "لا يزال البلاء بالمؤمن أو المؤمنة في جسده ، وفي ماله ، وفي ولده حتى يلقى الله وما عليه خطيئة".

4. إذا شعرت أنك مكتئب قليلاً ، جرب المشي السريع ، وركز جُلّ تفكيرك وانتباهك على الأحاسيس الجسمانية والمشاعر الانفعالية. تمتع بهذه اللحظات أطول فترة ممكنة قبل أن تزحف إلى عقلك الأفكار السلبية.

• كيف يمكن أن أتعامل مع مريض الإكتئاب؟

1. قدم له العطف الاهتمام فحسب. ولا تنزعج إن لم يتفاعل معك ، لأن الإكتئاب من طبيعته العجز وصعوبة التفاعل.

2. استمر في الحديث والتواصل معه ، ولا تيأس من المحاولة ، واستمر في إشعاره بالاهتمام والرعاية. ولا تنزعج إن لم يتجاوب معك أو يقابل جهودك بالشكر.

3. ساعد المريض فيما يريد القيام به من إلتزامات ، ولكن لا تقم بها نيابة عنه لكي لا تؤثر سلباً في شعوره تجاه نفسه ؛ وكذلك لا تعده بما لا تستطيع الوفاء به.

4. تجنب لوم المريض أو إشعاره بأنه مسئول عن حالته ، وتجنب اتهامه بضعف الإيمان أو نقص اليقين.

5. ابحث له عن طبيبٍ نفسيٍ كفؤٍ ، وسارع بالعلاج ، فإن الإكتئاب من أكثر الإضطرابات النفسية استجابة للعلاج ولله الحمد.

6. انتبه لما يتحدث به المريض عن الانتحار ، وخذ تلميحاته على محمل الجد ، وساعده في تجنب حدوث ذلك لا سمح الله.

رابط هذا التعليق

• ماذا يمكن أن يحدث لو لم يعالج الإكتئاب؟

ليس من السهل التنبؤ بما يمكن أن يحدث ، لأن ذلك يعتمد على نوع الإكتئاب وشدته. ولكن الإكتئاب النفسي قد يؤدي للانتحار في 15% من الحالات ، وقد يجعل المريض يتخذ قرارات خاطئة في حق نفسه وأسرته ، مثل بيع ممتلكاتهم أو الفصل من عمله أو خلافه.

رابط هذا التعليق

مدام بوسي..يارب تكوني بخير

اختي الحبيبه المعهود عنها خفة الدم ..قلتي حاجه مهمه جدا انا مجرباها جدا وعايشتها جداجدا ..اكاد اجزم انها السبب في اكتئاب ناس كتير

حضرتك قلتي انك بيكون عندك هدف معين او رغبه وانتظار لحدوث شئ معين تعلقي امال كبيره عليه وعندما لا يحدث ..خيبة امل طبعا ومزاج محبط وسئ قد يصل لأكتئاب

نصيحه مهمه والله عن تجربه لا تعلقي امال عريضه على شئ واحد ابدا ..تواضعي في امالك قبل ان تعيشيها ودائما ضعي plan b

او خطه بديله في حال عدم تحقق هدفك حتى لا تصابي باحباط في حالة عدم تحققها ودائما ضعي في تفكيرك امكانية عدم تحقق الفكره الملحه على تفكيرك وانه دايما ليس الخير فيما نظنه ولا السعاده في مانتمناه وان الخيره فيما يختاره الله ...اكرر لكي انه عن تجربه اسوأشئ التعلق بأمل يكون في خيالنا الحياه الجميله معه ..دايما حهزي بلن بي في حالة عدم تحقق هذا الأمل

اما عن موضوع الدكتور مع احترامي طبعا لأراء الأخوه ...انا في دراسات عليا درست في جزء منها الأكتئاب ببعض التفصيل والعلاجات المختلفه له ..ولا اظن انك في حاجه ملحه للطبيب النفسي وان كنت لا امانع فكرة الطب النفسي كل ما اقوله انك ممكن تواجهي هذه التقلبات المزاجيه في حالة معالجة السبب فيها بنفسك ..ولكن اذا لم يمكنك ده فلا مبرر لتحاشي الطبيب النفسي...ودمتي وعمر وجميع احبائك بكل خير

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

اختي الحبيبه المعهود عنها خفة الدم ..قلتي حاجه مهمه جدا انا مجرباها جدا وعايشتها جداجدا ..اكاد اجزم انها السبب في اكتئاب ناس كتير

حضرتك قلتي انك بيكون عندك هدف معين او رغبه وانتظار لحدوث شئ معين تعلقي امال كبيره عليه وعندما لا يحدث ..خيبة امل طبعا ومزاج محبط وسئ قد يصل لأكتئاب

نصيحه مهمه والله عن تجربه لا تعلقي امال عريضه على شئ واحد ابدا ..تواضعي في امالك قبل ان تعيشيها ودائما ضعي plan b

او خطه بديله في حال عدم تحقق هدفك حتى لا تصابي باحباط في حالة عدم تحققها ودائما ضعي في تفكيرك امكانية عدم تحقق الفكره الملحه على تفكيرك وانه دايما ليس الخير فيما نظنه ولا السعاده في مانتمناه وان الخيره فيما يختاره الله ...اكرر لكي انه عن تجربه اسوأشئ التعلق بأمل يكون في خيالنا الحياه الجميله معه ..دايما حهزي بلن بي في حالة عدم تحقق هذا الأمل

اما عن موضوع الدكتور مع احترامي طبعا لأراء الأخوه ...انا في دراسات عليا درست في جزء منها الأكتئاب ببعض التفصيل والعلاجات المختلفه له ..ولا اظن انك في حاجه ملحه للطبيب النفسي وان كنت لا امانع فكرة الطب النفسي كل ما اقوله انك ممكن تواجهي هذه التقلبات المزاجيه في حالة معالجة السبب فيها بنفسك ..ولكن اذا لم يمكنك ده فلا مبرر لتحاشي الطبيب النفسي...ودمتي وعمر وجميع احبائك بكل خير

حللت اهلا ونزلت سهلا

فعلا هذا سبب من ضمن الاسباب التى وصلتنى لحالتى هذه فلقد عقدت امالا عريضه على موضوع ما وفى الاخر اصبح الموضوع كالرماد يتطاير أمامى فوقفت ساكنه لم استطع الحراك

وجزاكى الله خيرا اختى فى الله هبه على كلامك الجميل والمؤثر ومداخلتك الثريه فى فحواها

واتمنى لك كل الخير في حياتك اللهم امين وسؤال على جنب اخبار النونو ايه كبر ولا لسه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

رابط هذا التعليق

اجابه سريعه للسؤال اللي على جنب...النونوهين (توأم) محمد ونوران...بخير وهم تقريبا في سن عموره...هقولك ايه بقى؟؟...ربنا يهديهم مطلعين عيني

وبيني وبينك كده على جنب برضه عمر ونوران لازم يتعرفوا على بعض...يمكن

يوم سعيد ان شاء الله ونطمن عليكي دايما

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

والله براوة عليكى ياهبة ... bv:-

صحيح ياولاد العلم فى الكراس موش فى الراس...

شوفتى يابوسو ...قالتلك خطة بديلة ...

تعرفى ياهبة ....انا عجبتنى الفكرة اوى ....تقبلى ودى واحترامى

وفوجئت بجد ....انى بعمل كدة مع نفسى لما بقع فى مشكلة

....بافترض كل النتايج ...(A,B,c)

وباشوف ايه العواقب بتاعة كل نتيجة وكل خطة ....وامشى وراها

هبة ...انتى عارفة انا استخلصت نتيجتين من كلامى معاكى دلوقتى

الاولى

البنى طبيب نفسه ...فى الدرجة الاولى

الثانية

انا درست مهارة اسمها Capabilities building

وموضوع الخطة البديلة دى احد اهم العناصر اللى لازم تبقى معمول حسابها لما نيجى نرتب اولوياتنا

اتهيالى بقى ...يابوسو.... :lol:

تشيلى الموضوع ده من البانر. :roseop:

..اصلى حاسة انى داخلة على دور اكتئاب والله

من كتر القراية فى الموضوع ده :closedeyes:

وربنا يعافينا ويعفو عنا ...ويشفى كل مريض يارب...

رابط هذا التعليق

تعبتك معايه يا بوسى .................

شكرا بجد معلومات مفيده جدا

I shall be telling this with a sigh

Somewhere ages and ages hence:

Two roads diverged in a wood, and I—

I took the one less traveled by,

And that has made all the difference

رابط هذا التعليق

والله براوة عليكى ياهبة ... bv:-

صحيح ياولاد العلم فى الكراس موش فى الراس...

شوفتى يابوسو ...قالتلك خطة بديلة ...

تعرفى ياهبة ....انا عجبتنى الفكرة اوى ....تقبلى ودى واحترامى

وفوجئت بجد ....انى بعمل كدة مع نفسى لما بقع فى مشكلة

....بافترض كل النتايج ...(A,B,c)

وباشوف ايه العواقب بتاعة كل نتيجة وكل خطة ....وامشى وراها

هبة ...انتى عارفة انا استخلصت نتيجتين من كلامى معاكى دلوقتى

الاولى

البنى طبيب نفسه ...فى الدرجة الاولى

الثانية

انا درست مهارة اسمها Capabilities building

وموضوع الخطة البديلة دى احد اهم العناصر اللى لازم تبقى معمول حسابها لما نيجى نرتب اولوياتنا

اتهيالى بقى ...يابوسو.... :lol:

تشيلى الموضوع ده من البانر. :roseop:

..اصلى حاسة انى داخلة على دور اكتئاب والله

من كتر القراية فى الموضوع ده :closedeyes:

وربنا يعافينا ويعفو عنا ...ويشفى كل مريض يارب...

شيكو تحياتي وودي انا كمان ليكي...وكنت عاوزاكي على جنب كده نتكلم مع بوسي برضه في موضوع ال capabilities building

بجد الحقيني بالموضوع ده في موضوع ليكي بسرعه بكل التفاصيل..في انتظارك مع كل حبي

ذابلة كزهور بلادي

دامعة كعيون القدس

والأحزان تلف فؤادي

واقاوم في نفسي اليأس

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

والله اوقات كثيره ما يعانى الفرد من الاكتئاب ومن الفراغ والملل اوقات يجد ما يملاء هذا الفراغ واوقات لا يستطيع ملئه فيتعب نفسيا

اوقات الاكتئاب بيجي بسبب عدم التغيير لفتره طويله ولكن اذا كان التغير يحدث في يوم واحد ويرجع الروتين اليومي لترجع معه اعراض الاكتئاب

فما الحل الجذري لعدم رجوع الاكتئاب

وجزاكم الله خيرا

ابعدى تماما عن حوار الدكاترة النفسيين ومضادات الاكتئاب ده ...مضارها اكتر من نفعها وبعد فترة من المتابعة مع دكتور ها يبقى روتين

وهايكون احد الاسباب اللى هاتزود عندك الاكتئاب

ببساطة اسالى نفسك انا متضايقة من ايه؟

انا متضايقة من وقت فراغ مش عارفة ازاى املاه وساعتها دى امرها سهل جدا

اخرجى لو بتحبى الخروج ...لو مش بتشتغلى حاولى تدورى على شغل تملى بيه وقتك لمجرد شغل الوقت

لو بتحبى الرياضه اخرجى امشى فى مكان مفتوح...شوارع واسعة...ابعدى عن اى مكان ضيق واضاءته قليلة

بالمناسبة فيه حاجات كتير ممكن نكون بنعملها ومش حاسين بتأثيرها السيىء...النوم الكتير بيجيب اكتئاب

لو ليكى اصحاب بيدوروا دايما فى مسار مغلق...يعنى كل يوم عندهم زى التانى...لو قعدتى معاهم وسبتيهم ورجعتى لهم بعد شهر

تلاقيهم بنفس الحال ونفس المواضيع ....او يكون الاكتئاب والاحباط مسيطر عليهم بشكل شبه دائم...اقل واجب انك هاتبقى زيهم

ابعدى وانفدى بجلدك وعلاقتك بيهم تبقى على الضيق

ولو حاسة ان حياتك ماشية على وتيرة واحدة ...غيرى مش عيب

حددى انا بعمل كذا وكذا وكذا ...شيلى اللى ما لوش لازمة وفكرى فى حاجات ممكن تنفعك اكتر ,,,وحتى اللى له لازمة اعمليه بشكل مختلف

فى اوقات مختلفة ومع ناس مختلفة

ولو عندك فى حياتك مشكلة مزمنة هى اللى منغصة عيشتك دايما ...حطى فى دماغك انه انا لازم اخلص منها اما بحلها او بتجنب السبب اللى عاملها

وما تنسيش ان دى دلوقتى الحالة العامة لينا فابعدى عن تفكيرك انه عارض مرضى ولازم علاج والكلام ده وطبعا ما تنسيش علاقتنا بربنا طول ماهى كويسة

الحاجات دى بتقل كتير وبنبقى دايما فى حالة من الرضا مهما قابلتنا مشاكل ونادرا ما بنحس بالاكتئاب

وربنا يصلح لنا الحال...... :wub:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      مع بدايات فصل الخريف وقرب حلول فصل الشتاء يشعر الكثيرون بحدوث تغييرات فى حياته بداية من قلة عدد ساعات النهارعرض الصفحة
    • 20
      كنت أتجول على الانترنت كعادتى الى أن صادفنى موضوع أصابنى بشديد القلق ... عدة مقالات أو موضوعات تتحدث عن ما يشبه الظاهرة .. فيم يتعلق بالحالة النفسية للعادئدين من دول الخليج الى بلدانهم الأصلية ... و حتى لا يساء فهمى من بعض الاعضاء الغيرمصريين (والذين أتعشم أنهم يعلمون جيدا كم أكن لهم من مودة و احترام ).. أنا لا أقصد شيئا .. ان أريد الا أراءكم ... و مناقشة تلك الظاهرة ... وقد وجدت انصافا للحق و تبرئة لما يمكن أن يساء بسببه فهمى أن أنقل اليكم و صلات الموضوعات كما هى دون تعديل أولا .. ثم نكمل ا
    • 49
      السلام عليكم يا جماعة انا من ساعة ماجيت الرياض وانا عندى اكتئاب جامد جدا وبقالى اربع سنين على كده وحاولت انى اشتغل لكن قابلتنى مشكلة اودى ولادى فين وهما لسه تلات سنين وسنه ونص والفكرة ان جوزى حابب البلد دى اوى لكن انا لا وحتى مش لاقيه صحاب وحاولت اكتر من مرتين انى انزل انا ولادى نقعد فى مصر ونسيب جوزى هنا لكن المحاوله بتنتهى بالفشل لاننا مش بنقدر هو مش بيقدر على الغربة لوحده وانا كمان مش ببقى مبسوطة لانه بعيد عننا وبيصعب عليا جدااا الله يخليكوا قولوا لى اعمل ايه عشان الاكتئاب زايد جدا لدرجة
    • 2
      الاكتئاب د. عبدالله بن دهيم يعرفه البعض باسم "نزلات البرد للصحة العقلية" الاكتئاب يظهر نفسه بعدة طرق مختلفة ومن مسببات مختلفة. فسواء كان المسبب مشاكل عائلية، عدم تقدير للذات، ردة فعل لخسارة ما أو مصدر نفسي، فإنه يؤثر على كل جزء من حياتنا، يستهلك طاقتنا، يقلص متعتنا اليومية، بل إن النوبات أو الفترات القاسية منه قد تقود إلى التفكير في الاختفاء عن الأنظار أو الرغبة في التلاشي أو ربما الانتحار. ولكن اياً كان مسببه أو مقدار قساوته وثقل وطأته، فإننا نستطيع أن نتعلم كيف نتغلب على تلك السحب السودا
    • 6
      السلام عليكم يعتبر مرض الاكتئاب من اكثر الامراض شيوعا في عصرنا الحالي و تصل نسبه الاصابه به في المجتمع المصري الي نسبه عاليه جدا وقد زكرت بعض الصحف انه تتعدي ال 50 % من افراد الشعب ولكن هناك بعض الاسئله االتي تدور في زهن الانسان ماهو تعريف الاكتئاب و اعراضه ؟ هل توجد بعض ( الامراض ) المشابهه له ؟ ماهي انواعه ؟ متي يجب علي الانسان الالتجاء الي طبيب ؟ ___________________________________________ اعراض الاكتئاب معروفه للجميع مثل : ( عدم الرغبه في فعل شيء . الانزواء . عدم الاستمتاع با
  • أضف...