اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تساقط الشعر اسبابه وعلاجه

Alrefaey

Recommended Posts

إستكمال للسؤال

هل أستعمل كريمات أو زيوت عادى وللا هتأثر على فعالية العلاج؟؟؟

اللهم إنى أعلم أنى عاصيك ...

ولكنى أحب من أطاعك ...

فإجعل اللهم محبتى لمن أطاعك شفاعة تقبل لمن عصاك

اللهم إن أحييتنى غريبا ... فلا تميتنى غريبا

كبير المحاسبين المتخصصين بالمملكة العربية السعودية ودول مجلس التعاون الخليجى

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • الردود 85
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

شكرا على مجهودك يا دكتور,بس حابة استفسر عن التركيبة الفي المشاركة18 بيلو كاربين دا هو نفسو بتاع الجلوكوما ياريت توضح عشان ما عرفتو

حلم العمر والعمر كله احلام...

رابط هذا التعليق

سؤال سريع بعد إذنك

انا خلاص جبت ريجين 5%

بس عايز أعرف الطريقة المثلى للإستخدام

انا بستعملة صباحا ومساءا 7بخات

وعايز اعرف اغسل شعرى امتى وكل كام يوم وكدة

يعنى احسن طريقة لأستخدام

وشكرااا

يفضل عدم غسيل الشعر بشكل يومى ممكن كل يوم بعد يوم او مرتين بالاسبوع بالذات فى حالات سقوط الشعر الكثيف

لا مانع من غسيل الشعر قبل استخدام البخاخ بنصف ساعة او بعد استخدام البخاخ بساعتين

يمكنك استخدام كريمات مرطبه ومغزية وزيوت ايضا لكن لا تستخدم الجل او فرد الشعر او الفزلين او الاسبراى المثبت

استفسر عن التركيبة الفي المشاركة18 بيلو كاربين دا هو نفسو بتاع الجلوكوما ياريت توضح عشان ما عرفتو

نعم يافندم البيلوكاربين هو الذى يستخدم فى قطرات علاج الجلوكوما

وله تأثير مباشر على الشعر وعلى فروة الرأس وبيستخرج من نبات عشبى

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

اللة يحفظكم وويقلل شعرك ويعطية للى محتاجة حد يقول كدة بردوة بدل ما تقول اللة يحرسوة اقولك اتبرع بية افضل واللة يجزيك عنة خيرررررر وانا بكون اول المحتاجين ولك جزيلا الشكر والخيرررررر :closedeyes: :lol:

عفا اللة عما سلف

رابط هذا التعليق

اللة يحفظكم وويقلل شعرك ويعطية للى محتاجة حد يقول كدة بردوة بدل ما تقول اللة يحرسوة اقولك اتبرع بية افضل واللة يجزيك عنة خيرررررر وانا بكون اول المحتاجين ولك جزيلا الشكر والخيرررررر :lol: md2:

؟؟ تقصدى مين يافندم بالمداخلة دى :closedeyes:

"‏{‏‏وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا‏} "

رابط هذا التعليق

اللة يحفظكم وويقلل شعرك ويعطية للى محتاجة حد يقول كدة بردوة بدل ما تقول اللة يحرسوة اقولك اتبرع بية افضل واللة يجزيك عنة خيرررررر وانا بكون اول المحتاجين ولك جزيلا الشكر والخيرررررر :lol: wst::

؟؟ تقصدى مين يافندم بالمداخلة دى :closedeyes:

دكتور رفاعى حمد لله عالسلامة

افتقدناك والله........انا عارفة هى تقصد مين

مش حضرتك طبعا...بس انا عرفة برضو md2:

رابط هذا التعليق

اللة يحفظكم وويقلل شعرك ويعطية للى محتاجة حد يقول كدة بردوة بدل ما تقول اللة يحرسوة اقولك اتبرع بية افضل واللة يجزيك عنة خيرررررر وانا بكون اول المحتاجين ولك جزيلا الشكر والخيرررررر :110: smk:

؟؟ تقصدى مين يافندم بالمداخلة دى gsp_)

دكتور رفاعى حمد لله عالسلامة

افتقدناك والله........انا عارفة هى تقصد مين

مش حضرتك طبعا...بس انا عرفة برضو mfb:

الله يكرمك يافتفوته يارب , شكرا لزوقك

هههه اكيد تقصد اخر مداخلة فى الصفحة الاولى شعر توم كروز ونجح فى السيميستر الاول وعايش حياته :clapping:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

دكتور رفاعي ازي حضرتك و حمدالله على سلامتك

عندي اسئلة كتيرة اوي معلش استحملني :closedeyes:

اولا :نعرف ازاي نوع الشعر اذا كان دهني او جاف او عادي؟

ثانيا :ايه الشامبو المثالي لكل نوع من انواع الشعر ( الله يخليك عاوزة اسماء معينة)؟

ثالثا :بالنسبة للاطفال ايه الشامبو المناسب ليهم (انواع كمان)؟

رابعا :قريت عن شامبو اسمه سيباميد و كتير بيشكروا فيه بيقولوا ما فيهوش مادة SLS ايه رأي حضرتك فيه؟

خامسا :هو ينفع استعمل لمريم (5 سنوات ) حمامات كريم زي فاشكول و الحاجات دي و لا الزيوت افضل و لا الاحسن الوصفات الطبيعية ( نظام بقى المايونيز و الزبادي و العسل و زيت الزيتون)؟

سادسا :رحت لدكتور و انا في مصر كتبلي على هير باك 2% و قالي احط منه 6 بخات الصبح و زيهم بالليل و كمان Enrich دا مقوي عام و مجدد للدم . Pantogar و دا دوا كده طعمه غاية في السوء بجد بيقلب معدتي جامد جدا و كتبلي على شامبو prote-care و المفروض امشي على الكورس دا 3 شهور ايه رأي حضرتك فيه؟

اكيد هاتقولي ريم امشي اطلعي برة ty:) بس معلش استحملني الله يجزاك الجنة

:)

رابط هذا التعليق

اهلا يامدام ريمو حضرتك اسألى براحتك

دكتور رفاعي ازي حضرتك و حمدالله على سلامتك

الله يسلمك يافندم

اولا :نعرف ازاي نوع الشعر اذا كان دهني او جاف او عادي؟

ببساطة لو فروة شعرك دهنية بكثافة والدهن بينتقل الى اطراف شعرك يبقى شعرك دهنى

لو فروة الرأس جافة والشعر بيكون غالبا (ناشف ) يبقى شعرك جاف

لو فروة الرأس دهنية خفيف واطراف شعرك جافة يبقى شعرك مختلط

ثانيا :ايه الشامبو المثالي لكل نوع من انواع الشعر ( الله يخليك عاوزة اسماء معينة)؟

شوفى بصراحة معظم الشامبوهات متماثلة فى التأثير لكنى بفضل هيربال ايسنز

لو شعرك دهنى استخدمى ديما شامبو للشعر الدهنى (هيداندشولدرز )

لو شعرك مختلط او عادى (هيربال ايسينز )

لو شعرك جاف ممكن تستخدمى (دوف -هيبربال ) للشعر الجاف

ثالثا :بالنسبة للاطفال ايه الشامبو المناسب ليهم (انواع كمان)؟

سيباميد كويس جربية بس هو سعرة اغلى بقليل عن جونسون

رابعا :قريت عن شامبو اسمه سيباميد و كتير بيشكروا فيه بيقولوا ما فيهوش مادة SLS ايه رأي حضرتك فيه؟

خامسا :هو ينفع استعمل لمريم (5 سنوات ) حمامات كريم زي فاشكول و الحاجات دي و لا الزيوت افضل و لا الاحسن الوصفات الطبيعية ( نظام بقى المايونيز و الزبادي و العسل و زيت الزيتون)؟

اى شىء طبيعى مصدرة مش كيماوى ينفع ولكن بكميات صغيرة وبمدة اقل

سادسا :رحت لدكتور و انا في مصر كتبلي على هير باك 2% و قالي احط منه 6 بخات الصبح و زيهم بالليل و كمان Enrich دا مقوي عام و مجدد للدم . Pantogar و دا دوا كده طعمه غاية في السوء بجد بيقلب معدتي جامد جدا و كتبلي على شامبو prote-care و المفروض امشي على الكورس دا 3 شهور ايه رأي حضرتك فيه؟

لو راجعتى المداخلات ياست الكل هتجدى معظم الادوية اللى كتبها لكى الطبيب انا وصيت بها من قبل

هيرباك هو المينوكسيديل او الريجين بس خلى بالك لو حسيتى بنمو شعر فى الوجه وقفيه فورا , وخلى بالك بردة هو بيزود من حساسية الجيوب الانفية لو انتى لا قدر الله

مصابه بها بس هو علاج من الاخر زى ما بيقولو .

انريتش وبانتوجار فيتامينات جيدة حاولى تاخدى البانتوجار فى وسط الاكل عشان قلبان المعدة ولو تعبك خدى معاة دوا الحموضة

ا

لشامبو الاخير جيد والوصفة عموما ممتازة

اكيد هاتقولي ريم امشي اطلعي برة wst:: بس معلش استحملني الله يجزاك الجنة

آمين

شكرا على الدعوة الغالية

:sad:

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

موضوع مهم يا دكتور

ربنا يجعله في ميزان حسناتك

انا عندي قشرة مزمنة جدا لا بتروح صيف ولا شتاء

بس شعري ناشف جدا

معنى كده ان شعري مختلط ؟

وبشتعمل شامبو جونسون للاطفال مخلوط بالكثير من الخل الابيض لمكافحة القشرة بس لسه مش شايفة نتيجة

ياترى صح اللي بعمله ولا ايه

مع الاخذ في الاعتبار اني جربت كل شامبوهات القشرة من هيد اند شولدرز الى نيزورال الى كلير

سؤال اخر .. هل ممكن بنتي الصغيرة تتعدى مني لو سرحت بفرشتي ؟

شكرا لك

اللهم احفظ مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اولا بارك الله فيك يا دكتور الرفاعى

انا عندى مشكله عقيمه

زمان شعرى كان كويس جدا وناعم وبيطول بسرعه

الان خفيف جدا ومن امام الجبهه بيخف من الاجناب لكن هوة بيطول من ورى عادى

والحاله دى مش وراثه

اولا عايز اعرف ما اسبابه

وما هو العلاج المناسب

نسيت حاجه كمان اى شامبو بالشعر بيسقط الشعر جامد

وشكرا لك يا دكتور

رابط هذا التعليق

موضوع مهم يا دكتور

ربنا يجعله في ميزان حسناتك

انا عندي قشرة مزمنة جدا لا بتروح صيف ولا شتاء

بس شعري ناشف جدا

معنى كده ان شعري مختلط ؟

وبشتعمل شامبو جونسون للاطفال مخلوط بالكثير من الخل الابيض لمكافحة القشرة بس لسه مش شايفة نتيجة

ياترى صح اللي بعمله ولا ايه

مع الاخذ في الاعتبار اني جربت كل شامبوهات القشرة من هيد اند شولدرز الى نيزورال الى كلير

سؤال اخر .. هل ممكن بنتي الصغيرة تتعدى مني لو سرحت بفرشتي ؟

شكرا لك

جربى كدة تستخدمى شامبو نيتروجينا t-gel للقشرة ان شاء الله هيجيب نتيجة

اخشى ان يؤدى استخدام الخل الى تساقط الشعر

لو كان سبب القشرة فطرى وده غالبا بيكون فهو معدى وبالتالى يفضل استخدامك مشط خاص

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اولا بارك الله فيك يا دكتور الرفاعى

انا عندى مشكله عقيمه

زمان شعرى كان كويس جدا وناعم وبيطول بسرعه

الان خفيف جدا ومن امام الجبهه بيخف من الاجناب لكن هوة بيطول من ورى عادى

والحاله دى مش وراثه

اولا عايز اعرف ما اسبابه

وما هو العلاج المناسب

نسيت حاجه كمان اى شامبو بالشعر بيسقط الشعر جامد

وشكرا لك يا دكتور

استخدم Regaine 5% كل يوم مساء 7 باخات على المقدمة والاجناب

ممكن تستخدم معاه حبوب سترستاب زنك قرص مع الفطور

معظم شامبوهات ضد القشرة بتسبب تساقط الشعر كذلك المنعمة

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معلش يادكتور

بدأنا شهر رجب والصوم بيذيد ورمضان داخل علينا ( كل سنة وحضرتك طيب )

في فترة الصوم دي بواجه شوية مشاكل في الشعر والبشرة ..... يعني شعري بيضعف شوية وبشرتي نتيجة لقلة السوائل بحس انها مجهدة

ازاي اقدر احافظ علي شعري وبشرتي في ظل الصيام مع حرارة الجو ؟؟؟

- أنا بدأت اخد فيتامين اسمة ( فيتازنك ) علشان الشعر ياتري دة كفاية للحفاظ علي شعري ؟

-طيب ممكن سؤال سريع عن البشرة بدون خروج مقصود عن التوبيك ............. ياتري فيه صن بلوك بمعامل حماية كويس وآمن علشان أشعة الشمس المباشرة علي وجههي واللي دايماً بتعمل فرق بين الجزء المعرض للشمس والجزء تحت الحجاب من الوجه ؟؟ المشكلة دي بتضايقني جداً ونفسي الاقي لها حل ؟؟

تحياتي يادكتور

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

معلش يادكتور

بدأنا شهر رجب والصوم بيذيد ورمضان داخل علينا ( كل سنة وحضرتك طيب )

في فترة الصوم دي بواجه شوية مشاكل في الشعر والبشرة ..... يعني شعري بيضعف شوية وبشرتي نتيجة لقلة السوائل بحس انها مجهدة

ازاي اقدر احافظ علي شعري وبشرتي في ظل الصيام مع حرارة الجو ؟؟؟

- أنا بدأت اخد فيتامين اسمة ( فيتازنك ) علشان الشعر ياتري دة كفاية للحفاظ علي شعري ؟

-طيب ممكن سؤال سريع عن البشرة بدون خروج مقصود عن التوبيك ............. ياتري فيه صن بلوك بمعامل حماية كويس وآمن علشان أشعة الشمس المباشرة علي وجههي واللي دايماً بتعمل فرق بين الجزء المعرض للشمس والجزء تحت الحجاب من الوجه ؟؟ المشكلة دي بتضايقني جداً ونفسي الاقي لها حل ؟؟

تحياتي يادكتور

وحضرتك بصحة وعافية

حافظى على شرب اكبر كمية من السوائل فى السحور

استخدمى الكريمات المرطبة والمغذية للبشرة قبل النوم

استمرى على استخدام مصدر للفيتامين عن طريق الفم لكن خذية وسط الاكل عشان مايعملش مشاكل فى المعدة مع الصيام

واقى الشمس ممكن تستخدمى نوع اسمه allday+20 من شركة لويس ويضمر

او واقى شمس من شركة vitchy

صوما مقبولا منكم ومنا والمسلمين اجمعين

رابط هذا التعليق

اذيك يا دكتور رفاعى

كنت عاوزة أسألك سؤال الدكتورة كتبت لى دوا اسمه floxia اقراص حبة صباحا ومساءا

وfloxia سبراى 6 بخات مساءا بس

عاوزة أسألك على حاجة بما انه سعره نااااار وهى عاوزانى استعمله شهرين انا جبت اللى يكفينى شهر واحد وانا نازلة مصر فاجيب اللى هيقضينى الشهر التانى؟؟؟ ولا هير باك يمشى بدل floxia سبراى؟؟

لانى حاسة انه نفس ريحة هير باك فحبيت اسألك

ربنا يكرمك يارب

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

السلام عليكم

اسف جداا عن الانقطاع الفترة الماضية وده كان بسبب عدم مقدرتى على الدخول للمنتدى ’ يبدو ان فيه مشكلة فنيه عندى ولا ذالت .

مرحبا مدام فتفوته اكيد انتم سافرتو ورجعتوا اخبار مصر ايه

عموما فلوكسيا دواء فرنسى عبارة عن مجموعة من الفيتمينات والمعادن والاحماض الامينية

ليس له علاقة بالهير باك ولا ريجين ولا مينوكسيديل

لا ادرى اذا كان متوفر بمصر ام لا

دومتم بخير

رابط هذا التعليق

الحمدلله على السلامة يا دكتور :roseop:

لو سمحت عايز رأي حضرتك في المداخلة المقتبسة التالية (يعني المعلومات اللي فيها صحيحة طبيا ولا لأ؟) .. هي مقتبسة من أحد المنتديات وكاتبها أخصائي تجميل مهتم بالهجرة (ممكن يكون زميل هنا)

نيجي بقى لتساقط الشعر

ليه الشعر بيسقط :

قلة تغدية بسبب ريجيم او حمل او رضاعة او اكتئاب او قلة نوم او سوء التغذية.

او صلع وراثي. وكل اللى فات ممكن يتعالج الا الصلع الوراثي. علاجه ان المريض بياخد علاجات توقف التساقط وشعره بيفضل على الىحالة اللي هو بدء العلاج عندها ولو بدأ بدري يتعالج شعره هايثبت كدة. ولو بدأمتاخر بردو شعره هايثبت على كدة.

بالنسبة للحالات السابقة كلها ونضيف عليها حالات الثعلبة ممكن علاجها بالفيتامينات وشامبوهات مقوية. وزيوت مقوية ومسرعات نمو الشعر وليس مسرعات انبات الشعر لان مفيش حاجة اكتشفت لحد دلوقتى تخلى الشعر ينبت من جديد واللي يقول كدة يبقى نصاب يا اما مش فاهم حاجة.

اما الصلع الوراثي بيكون عند الرجال وبعض السيدات بيكون سببه هرمون رجالي اسمه testistiron مع تقدم العمر والبلوغ بيتحول لمادة اسمهاDHT المادة دي بتسبب تضخم البروستاتا والشعر الغزيز في الجسم عند الرجال والصلع فى الرأس و المادة دى بتترسب على جذور الشعر بتفصل ال papilla وهى المسئولة عن امداد الشعر بالغذاء عن جذور الشعر فلما دى بتنفصل عن دى . الشعرة تقع .

ماذا عن العلاج:-

بالنسبة للحالات العادية.((ده احسن كورس من الاخر)).

شامبو اكرينال رجالى او حريمى حسب نوع المستخدم وانا شايف ان الفرق بينهم طفيف جدا

مع كبسولات اسمها بانتوجار في منها المصري والمستورد .

الكبسولات صباحا ومساءا والشامبو يوميا . وبع الشامبو بنستخدم دهان للشعر اسمه كامينوموتو يوجد منه دهبي وفضي انا ارشح الدهبي لانه مسرع للنمو ويوقف التساقط.

الشامبو سعره 65 و95 حسب الحجم والكبسولات المصري سعرها القديم 36 والجديد 54 والعلبة فيها 6 شرايط تكفي شهر.

اما الكبسولات المتوردة سعرها 210 والكامينوموتو سعره 200 جنية.

اما في حالات الصلع الوراثي:-

بنستخدم محلول اسمه revivogen ,وده بيمنع تكوين الDHT على الPAPILLA بناخد ملى واحد صباحا وملى واحد مساءا .على فروة الراس .بنقسم الشعر بالطول كذا تقسيمة ونوزع المحلول بالطول علي فروة الراس ولما املى الخطوط الطولية كلها بالاصبع اوزعهم بالعرض.

وبناخد معاه روجين او ريجين او بيرفورما او هير باك .

وكل دول مسرعات لنمو الشعر واسعلرهم عالية جدا تصل ل 500 جنية ماعدا بيرفورما وهير باك اسعارهم في متناول الجميع.

ملحوظة مسرعات النمو مادتها الفعالة اسمها MINOXIDIL في منها تركيزين الرجالى 5% والحريمي 2% ولو البنات استخدموا 5% هايطلع شعر فى الوجه والرقبة.

ملحوظة اخرى لو استخدمت مسرعات النمو لوحدها الشعر هايتقل اه بس كدة كدة الدى اتش تى هايوصل له هايوصل له.

ولو استخدمت ريفيفوجين لوحده الشعر هايفضل على كده ومش هايتقل خالص. بس مش هايخف عن كدة.

الملحوظة التالتة والاهم وهي ان كل علاجات الصلع الوراثى استخدامه مدى الحياة يعني مش بابطل العلاج طول مانا عايش

وعلى فكرة مش هى دى بس العلاجات الوحيدة في حاجات تانية كتير واسرع لكن محظورة للبنات والحوامل والرجال المتزجين.

سؤال آخر لو تكرمت .. شعري كان تقيل -_- إنما دلوقتي في النزع الآخير cr((: أعتقد لعوامل الوراثة بالإضافة لإستخدام الجيل فترة من الزمن ثم أجهزت عليه مياه المملكة وجفاف المنطقة الوسطى القاسي .

من أكتر من سنة إستخدمت ريجين (مينوكسديل 5%) لمدة شهر تقريبا بدون إستشارة طبيب .. وقرأت في النشرة بتاعة الريجين إن تساقط الشعر بيزيد في بداية فترة العلاج .. ياترى الفترة دي قد إيه ؟ لأني طوال فترة الشهر كان التساقط بيزيد وكمان انا زهقت من استخدام الدواء فبطلت الدواء .. هل كده انا إستعجلت وفترة شهر مش كافية للحكم على الدواء (من ناحية زيادة التساقط)؟

كيف اصطباري وما في العمر متسع...!!

رابط هذا التعليق

اخى الفاضل النجم الثاقب

اشكر حضرتك اولا على المداخلة والاقتباس الذى اوردته صحيح الى حد بعيد

انت استعجلت فى الحكم على ريجين لانه ينصح باستخدامة فيما لايقل عن 6 شهور , شهر واحد لن تشعر باى تحسن

عاود الاستخدام مرة اخرى واستمر عليه وخد معاه اى فيتامين يكون فيه زنك وفيتامين اوهـ وبيوتين

تحياتى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...