اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

استفسارات حول الهجرة - 1

Recommended Posts

ناميبيا وبتسوانا بدون تاشيرة

ايه العز ده امال قاعدين ليه

ولا رواسب الاستعمار

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

• الردود 1.4k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

دكتورنا الغزيز.. مميزات التقديم من مكتب لندن ان الاجراءات بتتم بسرعه .. لانهم عارفين ان المقيم بالخليج معاه المبلغ اللى يعيشه بدون حاجه للمساعده فى بداية هجرته لكندا وبالتالى هتتم اجراءاتك بسرعه وتتخلص من العبوديه والذل اللى بنشوفه هنا فى السعوديه

اما بالنسبه انك لوقدمت من مصر هتتاخر 8 شهور .. ياخى الفاضل احنا عندنا مبدا فى الصيدله اسمه cost- benefit اللى اقصده انك انت اللى تقدر تحسبها بس حسب ظروفك

اما بالنسبه لجواز السفر .. دى مساله سهله .. لو كنت انت قلقان انهم فى مصر بيطلبوا منك صورة جواز السفر فهما بيطلبوا صورة اول اربع ورقات بس يعنى تاشيرات السعوديه مش هتكون موجوده بالصور ولا يطلبوا مقارنتها بالاصل

وفيه حاجه تانيه انك ممكن تغير الباسبور فلا من شاف ولا من درى

وسلامى لكل الصيادله المقيمين بالسعوديه ودول الخليج

وربنا يوفقك ويلهمك الصواب باذن الله .. وعاوزك تدعيلى معاك

اخوك/ احمد

AFRIEND IN NEED IS AFRIEND INDEED

رابط هذا التعليق

ي بالك هما هيطلبوا منك شهادة الأيلتس وشهادة ال TEF

عموما لو بعت الآبليكش مش هتترفض ألا لو مقدرتش تثبت الكلام اللي مكتوب فيها ، يعني مفيش قرار بيتاخد إلا لما تبعت ال documents ويتعملها processing

انا كده شكلى فاهم غلطت جدااا

انا اللى عرفته واللى اتنصحت بيه انى ابعت الابلكيشن ويفضل من الخليج ( عشان كده جيت على اول فرصه سفر ) ولغايه لما يردوا عليا بعد حوالى 4 سنين او 3 لو من الخليج

اكون قويت نفسى فى اللغات واخدت الايلتس و التى اى اف !!

عشان كده قيمت نفسى على الاساس دا ,, مهو انا لو فضلت اذاكر لامتحانات اللغات 3 سنين هقدر باذن الله اجيب الاسكور دا

دكتورنا الغزيز.. مميزات التقديم من مكتب لندن ان الاجراءات بتتم بسرعه .. لانهم عارفين ان المقيم بالخليج معاه المبلغ اللى يعيشه بدون حاجه للمساعده فى بداية هجرته لكندا وبالتالى هتتم اجراءاتك بسرعه وتتخلص من العبوديه والذل اللى بنشوفه هنا فى السعوديه

بس افهم من كلام حضرتك انى لو بعت على مكتب لندن ,, شهاده الخبره الى المفروض اخدها من الشركه هنا فى المملكه هتبقى اساسيه ,, ولو مرضوش يدوهالى هيعتبر كدب فموضوع الخبره حتى لو دا مثبت فجواز سفرى ؟؟

ياخى الفاضل احنا عندنا مبدا فى الصيدله اسمه cost- benefit اللى اقصده انك انت اللى تقدر تحسبها بس حسب ظروفك

اما بالنسبه لجواز السفر .. دى مساله سهله .. لو كنت انت قلقان انهم فى مصر بيطلبوا منك صورة جواز السفر فهما بيطلبوا صورة اول اربع ورقات بس يعنى تاشيرات السعوديه مش هتكون موجوده بالصور ولا يطلبوا مقارنتها بالاصل

وفيه حاجه تانيه انك ممكن تغير الباسبور فلا من شاف ولا من درى

انا مع حضرتك تماما ,, لكن يبقى عامل الوقت مهم اوى هنا ,, ينفع حد من مصر يبعتهالى ؟؟ مع ان ساعتها

هيبقى سفرى للسعوديه ولا له اى فايده !!!!!!

سلامى لكل الصيادله المقيمين بالسعوديه ودول الخليج

وربنا يوفقك ويلهمك الصواب باذن الله .. وعاوزك تدعيلى معاك

اخوك/ احمد

ربنا يبارك فحضرتك يا دك احمد ويوفقك ,, عموما تأكد ان ربنا ان شاء الله هيقف مع حضرتك عشان حضرتك بتحاول تساعد غيرك

وشكرا ليك ولكل اللى رد عليا

ربنا يجازيكم خير عن اخوكم

,,

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

وصلت للمستوى الرابع يا دكتورنا ، ومدّي نفسك 6 من 8؟!!!!

هوه أكيد أنا اللي كنت غبي بأه ، أو أقل واجب... كنت شارب حاجة يوميها! :roseop:

تم تعديل بواسطة moheltohamy

فيجيب الدمع والماضي الجريح *** لم عدنا؟ ليت أنّا لم نعُد!

رابط هذا التعليق

لو الشركة ترضى تديك ورقة تقول فيها انك اشتغلت عندهم اربع سنين من غير ما تذكر انه (دوام جزئي) يبقى اقدم ورق الشركة

بس انت كنت بتعمل ايه قبل الوزارة , كنت بارت تايم بس ولا في شغل قبل الوزارة

.

رابط هذا التعليق

على هيك بدك ورقة من الشركة انك اشتغلت عندهم سنتين وبعدها بتاخد ورقة من الوزارة بالشغل عندهم لإنه آخر سنتين في الشركة راح يتعارضوا مع سنتين الوزارة فبتكون كسبت منهم اول سنتين

رابط هذا التعليق

شباب سؤالي هو انا اعمل في الكويت بوظيفتين واحدة رسمية اعمل فيها لمدة سنتين و الثانية دوام عصر من اربع سنوات وشوي !! ماهي الاوراق المطلوبة من قبل مكتب الهجرة بخصوص العمل مع العلم مكان الاقامة الكويت! يعني هل ورقة من الشركة التي اعمل بها كفاية + ورقة من الوزارة التي اعمل بها لمدة سنتين ولا هناك اشياء زيادة؟! ارجو ذكر التفاصيل

السؤال الثاني ما هي نسبة قبول موظف تحت مسمى supervisor و public relator هل ممكن مع القانون الجديد انه يتركن ؟

You must have at least one continuous year of full-time, paid work experience or the equivalent in part-time continuous employment

الكلام ده من الموقع بتاعهم و ادى اللينك

http://www.cic.gc.ca/english/immigrate/ski...-experience.asp

و هذا يعنى انهم سيجمعون لك الاوقات البارت تايم و يحولوها الى سنوات فول تايم

عدد ساعات العمل اليومى = 8 ساعات

فنستطيع القول بان الاربع سنوات االبارت تايم يعادلون 2 سنة فول تايم و معك 2 سنة اخرى فول تايم يبقى كده حضرتك معك 4 سنوات خبرة ب 21 درجة

السؤال الثانى معرفوش ... و لكن انت تروح ال NOC و تبحث على مهام وظيفتك و تشوف اسمها ايه و تجيب الوصف و الرقم

و ادينا مستنيين القوانين و الله الموفق للجميع

رابط هذا التعليق

الزملاء الأعزاء اللي قدموا واللي في مرحلة التجهيز والإعداد للهجرة لكندا إن شاء الله

مساء الخيرات جميعاً

عندي سؤال دخت على إجابته مش لاقيها ولعل وعسى ألاقي إجابته وأستفيد ويستفيد الجميع

السؤال : إذا كانت الوظيفة في جواز السفر مدير شئون البيئة بشركة ما .. وشهادة الخبرة في نفس المجال حوالي 3 سنين .. وفي شهادات خبرة تانية في مجال تاني ليس له علاقة بطبيعة العمل الحالي .. يعني مثلاً شهادة خبرة لمدة 11 سنة في المبيعات .. أوشهادة خبرة لمدة 8 سنين في العلاقات العامة بشركة مثلاً .. فهل يمكن الحصول على نقاط الخبرة على كل هذه الشهادات ؟ واللا ها يكتفوا بنقاط سنوات الخبرة في البيئة فقط ؟؟

السؤال التاني : الاسبيلنج الخاص بالإسم في جواز السفر يختلف عن الاسبيلنج في الشهادة المؤقتة والفيش والتشبيه .. مثلاً في جواز السفر الإسم : Muhammad والإسم في الشهادة المؤقتة : Mohamed وفي الفيش والتشبيه : Muhammad هل الاختلاف ده يسبب مشكلة ؟؟ وإذا كان فما هو الحل؟؟

كل الشكر مقدماً للجميع

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

هما هيحسبوا لك الخبرة بحد اقصى 4 سنوات فى العشر سنوات اللى فاتت .... يعنى اللى عنده عشر سنوات خبرة يتساوى مع اللى عنده 4 سنين خبرة مع اللى عندة 20 سنة خبرة كل ده ب 21 نقطة ......... بس خد بالك ميكنش فيه تعارض فى زمن اى منهم يعنى ميكنش فيه 2 شهادة متفقين فى زمن معين

السؤال التانى : مش ممكن تعمل جواز سفر جديد و تريح دماغك ... او استخرج شهادة اخرى من الجامعة و قل لهم يصلحوا الاسبلينج . عامتا معتقدش انه فيه مشكله فى الاوراق دى لا محمد بالعربى بتكتب باكثر من اسبلينج مثل Mohammed , Mohamed , Muhamed , Muhammed .............. اختار الاسبلينج اللى انت عايزه و امشى عليه فى باقى الاوراق اللى انت هتملئها من الان

و الله موفق لك و لنا

و كل عام و الجميع بخير

تم تعديل بواسطة nona alawaal
رابط هذا التعليق

هما هيحسبوا لك الخبرة بحد اقصى 4 سنوات فى العشر سنوات اللى فاتت .... يعنى اللى عنده عشر سنوات خبرة يتساوى مع اللى عنده 4 سنين خبرة مع اللى عندة 20 سنة خبرة كل ده ب 21 نقطة ......... بس خد بالك ميكنش فيه تعارض فى زمن اى منهم يعنى ميكنش فيه 2 شهادة متفقين فى زمن معين

السؤال التانى : مش ممكن تعمل جواز سفر جديد و تريح دماغك ... او استخرج شهادة اخرى من الجامعة و قل لهم يصلحوا الاسبلينج . عامتا معتقدش انه فيه مشكله فى الاوراق دى لا محمد بالعربى بتكتب باكثر من اسبلينج مثل Mohammed , Mohamed , Muhamed , Muhammed .............. اختار الاسبلينج اللى انت عايزه و امشى عليه فى باقى الاوراق اللى انت هتملئها من الان

و الله موفق لك و لنا

و كل عام و الجميع بخير

طبعاً كتر خيرك وشكراً على سرعة الرد

لكن الملحوظ إني كل ما أروح أطلع ورقة أو مستند من اي جهة بألاقي الاسبيلينج مختلف ... يمكن ما فيش غير الفيش والتشبيه اللي زي جواز السفر لأن الاتنين أنا كاتبهم بإيدي ...

بالنسبة لشهادات الخبرة ... طبعاً أنا واخد بالي من موضوع التواريخ لتفادي التضارب لكن هل يجوز احتساب نقاط الخبرة على شهادة خبرة تختلف عن مجال التخصص في الوظيفة في جواز السفر ؟

هو ده اللي بأفكر فيه ؟؟

وشكراً ليكي مرة تانية nona alawaal

كل سنة وانتي طيبة ورمضان كريم

Muhammad Zidan

آخر الكلام

دع الأمور تجري في أعنتها ولا تبيتنَّ إلا خالي البال

ما بين غمضة عين وانتباهتها يغير الله حال بحال

رابط هذا التعليق

و الله موفق لك و لنا

و كل عام و الجميع بخير

طبعاً كتر خيرك وشكراً على سرعة الرد

لكن الملحوظ إني كل ما أروح أطلع ورقة أو مستند من اي جهة بألاقي الاسبيلينج مختلف ... يمكن ما فيش غير الفيش والتشبيه اللي زي جواز السفر لأن الاتنين أنا كاتبهم بإيدي ...

بالنسبة لشهادات الخبرة ... طبعاً أنا واخد بالي من موضوع التواريخ لتفادي التضارب لكن هل يجوز احتساب نقاط الخبرة على شهادة خبرة تختلف عن مجال التخصص في الوظيفة في جواز السفر ؟

هو ده اللي بأفكر فيه ؟؟

وشكراً ليكي مرة تانية nona alawaal

كل سنة وانتي طيبة ورمضان كريم

Muhammad Zidan

شوف حضرتك الخبرة شىء و التخصص الدراسى شىء

و يمكن لك خبرة فى اكثر من مجال متنوع .... مختلفين عن التخصص اللى درسته مفيش مشكلة

توكل على الله

و ممكن تكون اشتغلت فى كذا وظيفة .... تجيب الخبرة بتاعتهم و تروح Noc تجيب الرقم بتاع كل واحدة و تحطها فى الابليكشن

و بعدين لما حضرتك تروح لاى مكان تستخرج ورقة بالانجليزى نبه على الموظف المختص بالاسبلينج اللى انت عايزه

الله الموفق

رابط هذا التعليق

لا طبعا ,,, انا قصدى ان بعد 4 سنوات ان شاء الله ممكن اجيب الاسكور دا ..,,

انا اللى فاهمه يا جماعه ,, ان الواحد بيقيم نفسه من غير اللغات ويشوف هيجيب كام

وبعد كده يشوف ناقصله كام على ال67 ويحسبهم كتقييم للغات ,, ولما يردوا عليه فى خلال 3 او 4 سنين يكون زود نفسه فى اللغات بحيث يقدر يجيب الاسكور دا ,, حتى لو لاقدر الله مقدرش يجيبه كله

فزياده الخبره والجواز ممكن يعوضوا الفرق دا

دا اللى انا فاهمه ودا اللى كان مكتوب فمنتديات للصيادله عن الهجره لكندا ,, ومش عارف دا فعلا صحيح ولا لاء ارجو الافاده

وبالنسبه للتقييم ,, فبتهيألى انا اخدت بكالريوس صيدله فاربع سنين ( من غير سنه اعدادى )

تفتكر حضرتك صعب تجيب الاسكور دا فى اللغات فنفس المده ؟؟؟!!

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

لا طبعا ,,, انا قصدى ان بعد 4 سنوات ان شاء الله ممكن اجيب الاسكور دا ..,,

انا اللى فاهمه يا جماعه ,, ان الواحد بيقيم نفسه من غير اللغات ويشوف هيجيب كام

وبعد كده يشوف ناقصله كام على ال67 ويحسبهم كتقييم للغات ,, ولما يردوا عليه فى خلال 3 او 4 سنين يكون زود نفسه فى اللغات بحيث يقدر يجيب الاسكور دا ,, حتى لو لاقدر الله مقدرش يجيبه كله

فزياده الخبره والجواز ممكن يعوضوا الفرق دا

دا اللى انا فاهمه ودا اللى كان مكتوب فمنتديات للصيادله عن الهجره لكندا ,, ومش عارف دا فعلا صحيح ولا لاء ارجو الافاده

وبالنسبه للتقييم ,, فبتهيألى انا اخدت بكالريوس صيدله فاربع سنين ( من غير سنه اعدادى )

تفتكر حضرتك صعب تجيب الاسكور دا فى اللغات فنفس المده ؟؟؟!!

كلامك سليم

بس إنك تجيب 12/16 ، 6/8 مش سهلة خالص

يعني عايزالها شغل جامد ولازم تبدأ من دلوقتي

رابط هذا التعليق

على فكرة جنوب افريقيا واستراليا وبريطانيا وكندا دول كومنولث ومفيش فيز بينهم

اما بخصوص الدول اللى انت ذكرتها لو الموضوع كدا مكنش حد -م الافارقة اللى منقوعين فى الفقر

والايدز والملاريا- مكنش حد منهم غلب .. المهم بالنسبة لسؤالك .. لوانت معاك جواز بتاع دولة من الاتحاد الاوربى مثلا هتروح كندا تعمل

ايه بلا كندا بلا بتاع .. ولو انت مصمم هتبتدى لسه من الصفر وتقدم للهجرة ودا موضوع بيطول

.. لان الاولوية هناك عشان تشتغل شغلة نضيفة المجنسين طبعا.. وبعدين بالرغم انى مقدم

لكييبك الكنديه انصحك تتبت فى جواز سفرك الاوربى لان اوربا هى الاصل .. كندا فى القرن ال16

كت اسمها على فكرة فرنسا الجديدة ومتقارنليش مثلا بين لندن البريطانية مدينة الضباب ولندن الكنديه ..

دى مهما كانت اوربا بردة.. ولا مونتريال وباريس مدينة النور.. لو فيه هجرة لبلجيكا او سويسرا او حتى لوكسمبورج

مكنتش قدمت لكيبك

رابط هذا التعليق

على فكرة جنوب افريقيا واستراليا وبريطانيا وكندا دول كومنولث ومفيش فيز بينهم

اما بخصوص الدول اللى انت ذكرتها لو الموضوع كدا مكنش حد -م الافارقة اللى منقوعين فى الفقر

والايدز والملاريا- مكنش حد منهم غلب .. المهم بالنسبة لسؤالك .. لوانت معاك جواز بتاع دولة من الاتحاد الاوربى مثلا هتروح كندا تعمل

ايه بلا كندا بلا بتاع .. ولو انت مصمم هتبتدى لسه من الصفر وتقدم للهجرة ودا موضوع بيطول

.. لان الاولوية هناك عشان تشتغل شغلة نضيفة المجنسين طبعا.. وبعدين بالرغم انى مقدم

لكييبك الكنديه انصحك تتبت فى جواز سفرك الاوربى لان اوربا هى الاصل .. كندا فى القرن ال16

كت اسمها على فكرة فرنسا الجديدة ومتقارنليش مثلا بين لندن البريطانية مدينة الضباب ولندن الكنديه ..

دى مهما كانت اوربا بردة.. ولا مونتريال وباريس مدينة النور.. لو فيه هجرة لبلجيكا او سويسرا او حتى لوكسمبورج

مكنتش قدمت لكيبك

يا عم تامر براحة علي الراجل,,,, و بعدين تقول ليه مجاليش الجواب :blink:, عرفت ليه, اكيد ربنا بيخلص :lol:

رابط هذا التعليق

كلامك سليم

بس إنك تجيب 12/16 ، 6/8 مش سهلة خالص

يعني عايزالها شغل جامد ولازم تبدأ من دلوقتي

انا حاسس انك خبرة ما شاء الله :blink:

لما يطلبوا مني اقدم الامتحان كم بيكون معاي وقت لتسليم النتيجة؟

انا قرأت انهم بيعطوني 4 اشهر لتخليص كل الامور فهل هذا صحيح؟

ولو كان الواحد فرضا كاتب في الطلب انه في الانجليزي تمام التمام يعني 16 نقطة وعنده المجموع العام مثلا 75 نقطة

وقدم امتحان الانجليزي وحصل 8 نقاط بدل 16 نقطة فهل بيخصموله 8 نقاط وبيصير 67 وبيعتبروا انه اجتاز الاختبار بما انه ما زال مجموع نقاطه بخوله للهجرة؟ ام انه لازم يحصل النتيجة اللي هو حطها في الطلب يعني 16؟

رابط هذا التعليق

انا لسه مقدمتش انا فى مرحلة جمع البيانات وتحديد حقوم بالتقديم بنفسى او عن طريق محامى

عموما انا مصرى مقييم فى الكويت

فَلَا وَرَبِّكَ لَا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيمَا شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لَا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجًا مِمَّا قَضَيْتَ وَيُسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

رابط هذا التعليق

لوانت معاك جواز بتاع دولة من الاتحاد الاوربى

لا انا معى جواز سفر مملكه سوازيلاند

هتروح كندا تعمل ايه

انا عندي 3 اولاد الكبير قدامه 3 سننن ويدخل الجامعه وغالبا الحكومه تديله المنحه في انجلترا او كندا لان احنا بلد صغيره ومافيش كليات عمليه وانا مش عايزه يكون بعيد عنى او في جنوب افريقيا

بخصوص الدول اللى انت ذكرتها لو الموضوع كدا مكنش حد -م الافارقة اللى منقوعين فى الفقر

والايدز والملاريا

تقريبا انت تعرف افريقيا من وسائل الاعلام ياصديقي افريقيا لاسف بها دول احسن من مصر كتير افريقيا فيها فساد لكن لما تيجي لحقوقك كامواطن لو اتت رئيس وزاره انا وانت زى بعض امام القانون ولو لي حق حاخده صعب قوي تتقارن العرب وافريقيا لما تيجي لحقوق الفرد

برضه انا عايز اجابه هل اذا دخلت كندا ممكن اجد عمل بسهوله علي فكره انا اخصائي جراحه عامه

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...