اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا بتوع الكويت يا بختكوا

Recommended Posts

ليه بس العين دي يا فتفوتة ... شيلي العدسات الصفرا وكل حاجة هتحلي

دول هما يومين بتوع العيد الوطني لا راحوا ولا جم انا عن نفسي روحت الشغل في الايام دي ودلوقتي واخد اجازة النهاردة وبكرة ولسه عندي 8 ايام رصيد اجازات علي لستة الدوام الواحد بقي عنده فراغ فظيع

لدرجة الواحد بيفكر يتجوز تاني علشان يملا الفراغ ده

اوعي الفراغ ده يحصلكم في السعودية

رابط هذا التعليق

• الردود 49
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا ساااااااااااااااتيييير يارب

الله اكبر الله اكبر خمسه وخميسه من عيون بتوع السعوديه كلهم :old:

بس انا باعتبر ان فتره السعوديه دى جيش لازم تقضيه 000انا الحمد لله خلصت جيشى من زمان 000

وعلى فكره الكويت مش كلها دلع يعنى 000بس على الاقل فى وقت للشغل ووقت للراحه او بمعنى اصح اماكن للراحه سواء عوايل او عزوبى

يعنى حتى لو انتى بدون محرم الحياه مش هاتقف عشان مثلا الملح خلص من البيت لازم تستنى لما زوجك يجى عشان يشتريه لك الملح وتكملى طبخك :lol:

هنا زى مصر بالنسبه لى الغربه غربه اهل فقط 00اهدى بقى يافتفت وكنى الاجاوات خلصت مافيش بقى الا نهايه السنه الدراسيه

بركااااااااااتك :dirol:

ربنا يديمها نعمه ويحفظها من الزوال

ويكفينا شر الحسد والحاسدين bngn::

مش عارفة ليه كل اللى يتكلم على السعودية يقوم حاطط الايقونة دى :o

قصدكوا ايه مش فاهمه يعنى؟؟ لا بجد ايه القصد

كل ده والكويت مش كلها دلع؟؟ طب اعمل ايه فى نفسى انا بقى

فعلا والله هى السعودية :ninja: فترة جيش ولابد منه بس شكله مطول معانا شويتين

والنبى ياختى تراعونا شوية احنا غلابة ومش هقولك اكتر من كده اتداروا شوية اليومين دول :)

رابط هذا التعليق

ليه بس العين دي يا فتفوتة ... شيلي العدسات الصفرا وكل حاجة هتحلي

دول هما يومين بتوع العيد الوطني لا راحوا ولا جم انا عن نفسي روحت الشغل في الايام دي ودلوقتي واخد اجازة النهاردة وبكرة ولسه عندي 8 ايام رصيد اجازات علي لستة الدوام الواحد بقي عنده فراغ فظيع

لدرجة الواحد بيفكر يتجوز تاني علشان يملا الفراغ ده

اوعي الفراغ ده يحصلكم في السعودية

سمبا هو سمبا

دى الطيبة سمبا والادب سمبا

شايفين الناس الذوق بتتكلم اذاى؟؟

بعد الشر علينا من الفراغ فى السعودية :old: يا سمبا.......احنا الاجازات تتعد على الاصابع بعد عنك

شكرا يا سمبا......يا سلام لو يتعلموا منك

مش واحد بيتمرجح والتانية بتفرقعلى لبانة واحنا قاعدين فى السعودية :)

رابط هذا التعليق

والله انا بجد عاذر اللي اتربوا ف السعوديه انا تربية الكويت واشتغلت ف مصر بعدين رجعت ع السعوديه بجد فرق كبير اه السعوديه فيها استثمارات اكبر يعني لو بنتكلم ع مجالات شغل وانشطة صناعيه اكثر اما كحياة فهي جافه وطبعا الرياض مش جافة ده ناشفه لكن الميزة الي فالكويت ان اهل البلد اقليه صحيح انا اتربيت معاهم وكلمة حق الكويت شعبها مغرور لابعد الحدود انا حضرت قبل الغزو وبعد الغزو قولت هتكون عينهم مكسورة لكن ولا الهوا وحضرتهم وهم بيجروا

السعوديين ملمومين زيهم يمكن لان حكومتهم مش مدلعاهم زي الكويت لكن ياجماعه بتقروا ع الكويت ليه الكويت طبيعيه احنا اللي ف السعزدية اللي وضع استثنائي مش اكتر يعني الدنيا كلها زي ما قولت يا ابيض يا اسود معندناش الوان

طبعا الكل عارف ان التليفزيون الابيض والاسود بيحافظ ع العينين وطبعا الاخوات الفضليات عارفين ان النقاب والعبايه بيحافظ ع البشره من الحرارة ولا حد محتاج كريمات sun block ولا غيره فمعلش نحاول ياجماعه نستفاد من الابيض والاسود ف الاول متعبه لكن مع الوقت بتفقد الاحساس بالالوان الطبيعيه

احمدوا ربنا امل لو شوفتوا اجازات الامارات ابقوا اسالوهم عندهم حخالات الوفيات لحكام الامارات المختلفة بتحصل كتير والدولة كلها بتاخد اجازات

غير ان بجد يوم اجاززة ف الامارات باسبوع من الكويت طبعا بالنسبة للرياض خارج حساباتنا

بجد ليا ولكم الصبر والسلوان ياسكان الابيض والاسود طبعا الرجاله مستثنون من كده الحمد لله بنلبس ع راحتنا :lol:

رابط هذا التعليق

ايه اللى بيحصل هنا ده؟

حقد وقر علنى كده

وكل ده علشان عشرة ايام اجازة بس!!!!!

ياناس الاجازات هنا لازم تكون فى ايام طوز(اى غبار و تراب شديد) او رطوبة او حر شديد

حتى اجازات نهاية الاسبوع لازم تكون مصحوبة باى شىء يعكنن علينا او يمنع الخروج ونقضى الأجازات كلها فى العلب المكيفة

يعنى اجازة معلبة

طبعا بسبب عيون بعض الناس اللى مابتصلى على النبى

رابط هذا التعليق

كله ده علشان اجازة العيد الوطني وانا اقول الاجازة مش زي السنة اللي فاتت ليه اتاري بسبب القر اللي نازلي عليها

السنة اللي فاتت كانت الاجازة ضعف الاجازة دي على ما اتذكر نزلت فيها مصر

على فكرة مفيش ولا يوم اجازة من هنا لشهر سبعة وعليكم خير وفي شهر سبعة يوم واحد بس

خرج الثعلب يوما في رداء الواعظين

ومشى في الأرض يهذى ويسب الماكرين

رابط هذا التعليق

ايه اللى بيحصل هنا ده؟

حقد وقر علنى كده

وكل ده علشان عشرة ايام اجازة بس!!!!!

ياناس الاجازات هنا لازم تكون فى ايام طوز(اى غبار و تراب شديد) او رطوبة او حر شديد

حتى اجازات نهاية الاسبوع لازم تكون مصحوبة باى شىء يعكنن علينا او يمنع الخروج ونقضى الأجازات كلها فى العلب المكيفة

يعنى اجازة معلبة

طبعا بسبب عيون بعض الناس اللى مابتصلى على النبى

اللهم صلى على النبى

ومش هقول اكتر من كده

بس اللى قلبى فى قلبى منكوا برضو

:unsure: :roseop:

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

سمعت كده اوشاعة بتقول خير اللهم اجعله خير ان انتوا اخدتوا فى شم النسيم اجازة!!!!!!!!!

طمنوا قلبى احسن انا اعصابى مش ناقصة تعب اليومين دول wst::

رابط هذا التعليق

سمعت كده اوشاعة بتقول خير اللهم اجعله خير ان انتوا اخدتوا فى شم النسيم اجازة!!!!!!!!!

لا مش للدرجه ده مفيش الا مصر بس اللي عندها شم النسيم وماشابه مصر تمتاز بتعدد الاجازات وتعدد مسمياتها

الكويت طبيعيه زيها زي بقية الدول السعوديه بس الا استثناء يعني لان الانتاجيه عاليه قوووووووووووووووووي هنا والدليل يجي بعد صلاة الظهر تلاقي كله بيستعد للانتاج

رابط هذا التعليق

أعوذ بالله

ماتسبونا بقى في حالنا

أنت كنتي ناوية يا فتفوتة على رفع الموضوع أصلا بعد ما العيون غمضت عنه

جايلكم يوم أن شاء الله wst::

رابط هذا التعليق

طيب والله طمنتونى انا لسةهسافرللكويت يعنى كدة ضمنت ان جوزى هيأجز كتير رغم انى بروح زيارات كتير ولاكان بيقعد ههههه

اللهى انت تعلم كيف حالى فهل ياسيدى فرجا قريب

وياديان يوم الدين فرج همومابالفؤادلهادبيب

رابط هذا التعليق

لا مش للدرجه ده مفيش الا مصر بس اللي عندها شم النسيم وماشابه مصر تمتاز بتعدد الاجازات وتعدد مسمياتها

الكويت طبيعيه زيها زي بقية الدول السعوديه بس الا استثناء يعني لان الانتاجيه عاليه قوووووووووووووووووي هنا والدليل يجي بعد صلاة الظهر تلاقي كله بيستعد للانتاج

على فكره انت قاعد عندك غلط

نعالى يا بنى هنا بلدك بيك اولللللللللللللى على راى الست عايده الايوبى

انت من ساعه ما سبت انس ابن مالك وانت قاطع فيا wst::

بس يعجبنى فيك الولاء :P

رابط هذا التعليق

تصدقى يا فتفت ..انا بس بشوف اسمك كده فى موضوع بفرح بيحصلى حاله من الابتهاج والانتشاء " ماتسألنيش يعنى ايه -كفايه انى عرفت اكتبها " :P

بمناسبه شم النسيم بقى ازيدك من الشعر بيت وربنا الحااااافظ

يوجد بالمجمعات فسيخ مصرى وسردين ورنجه طبعا

يوجد لدينا قهاوى مصريه اشبهه بالحسين كده " بليله وحمص شامى وفطير وكشرى وعصير قصب "

كفايه ولا خلاص فرفرتوا؟؟ :roseop:

بحمد الله ما اكتر الحدائق بكل منطقه 000بس فين النفس بس؟؟

ولكن الاهم م ده كله فين اللمه الحلوه ؟؟؟؟؟

ينفع الكلام ده كله وانتى لوحدك؟

مش لازم حد يجيب البصل وحد يقشر الفسيخ وحد يعمل الشاى والحركات دى ؟

هاتحدفى الكوره فى عين مين وتعوريه

هاتدلقى البيبسى على هدوم مين؟

هاتتخانقى مع مين عشان انتى اللى عامله كل ده وهو ما ساعدكيش حتى فى عصر اللمون ؟؟

شفتى بقى احنا غلابه ازاى؟؟ wst::

ايييييييييييييييييه يالا بقى قلبتى علينا المواجع

انا هاضطر اقوم انط فى التريننج سوت وانزل اللف التراك واعيط مع نفسى على الظلم ده :roseop: :110: :110:

صباحك سكر زياده

" فى يومك مش فى الدم :110: ;) "

رابط هذا التعليق

طمنوا قلبى احسن انا اعصابى مش ناقصة تعب اليومين دول :closedeyes:

أعوذ بالله

ماتسبونا بقى في حالنا

أنت كنتي ناوية يا فتفوتة على رفع الموضوع أصلا بعد ما العيون غمضت عنه

جايلكم يوم أن شاء الله :happy:

انت تانى يا الغريب يا خويا.......عاوز ايه بالضبط..عاوزين ايه مننا يا ناس مش كفاية علينا السعودية هتبقوا انتوا كمان يا بتوع الكويت

وبعدين فين اليوم اللى هايجيلنا ده........هاتحسدونا على ايه الحمد لله ماعندناش مواسم ولا اعياد

ماتحاولش مهما دورت وحاولت تقر مش هتلاقى حاجة

لكن انتوا بقى.......اللهم صلى عالنبى.......عليه افضل الصلاة والسلام

رابط هذا التعليق

بقولك ايه ياغريب

بمناسبه كلام فتفوته هانم

عاوزين نقترح عيد نسميه

عيد الناس اللى ماعندهمش عيد واجازته يومين كفايه عشان العيد ده هانضطر نحتفل من غيرهم ونقعد طول اليومين دول

نعمل لهم كده :closedeyes: :happy: :happy: :P

تم تعديل بواسطة قلب ابيض
رابط هذا التعليق

طمنوا قلبى احسن انا اعصابى مش ناقصة تعب اليومين دول :closedeyes:

تصدقى يا فتفت ..انا بس بشوف اسمك كده فى موضوع بفرح بيحصلى حاله من الابتهاج والانتشاء " ماتسألنيش يعنى ايه -كفايه انى عرفت اكتبها " :happy:

بمناسبه شم النسيم بقى ازيدك من الشعر بيت وربنا الحااااافظ

يوجد بالمجمعات فسيخ مصرى وسردين ورنجه طبعا

يوجد لدينا قهاوى مصريه اشبهه بالحسين كده " بليله وحمص شامى وفطير وكشرى وعصير قصب "

كفايه ولا خلاص فرفرتوا؟؟ :P

بحمد الله ما اكتر الحدائق بكل منطقه 000بس فين النفس بس؟؟

ولكن الاهم م ده كله فين اللمه الحلوه ؟؟؟؟؟

ينفع الكلام ده كله وانتى لوحدك؟

مش لازم حد يجيب البصل وحد يقشر الفسيخ وحد يعمل الشاى والحركات دى ؟

هاتحدفى الكوره فى عين مين وتعوريه

هاتدلقى البيبسى على هدوم مين؟

هاتتخانقى مع مين عشان انتى اللى عامله كل ده وهو ما ساعدكيش حتى فى عصر اللمون ؟؟

شفتى بقى احنا غلابه ازاى؟؟ :happy:

ايييييييييييييييييه يالا بقى قلبتى علينا المواجع

انا هاضطر اقوم انط فى التريننج سوت وانزل اللف التراك واعيط مع نفسى على الظلم ده :P :P :P

صباحك سكر زياده

" فى يومك مش فى الدم :D ;) "

على فكرة يا بتوع الكويت عاوز اقولكم على حاجة واخلص ضميرى من ربنا

الست دى........ايوه هى دى اللى كاتبة الكلام ده بدون ذكر اسماء يعنى

هى اللى جايبالكوا القرررررررر......اتصرفوا انتوا بقى معاها وانا قلتلكو وخلاص

قال ايه فسيخ وفطير وكمااااااااااااان تراك وترننج سوت.......والله الواحد هيفرقععععععععع

رابط هذا التعليق

بقولك ايه ياغريب

بمناسبه كلام فتفوته هانم

عاوزين نقترح عيد نسميه

عيد الناس اللى ماعندهمش عيد واجازته يومين كفايه عشان العيد ده هانضطر نحتفل من غيرهم ونقعد طول اليومين دول

نعمل لهم كده :closedeyes: :happy: :happy: :P

بيني وبينك ياقلب أبيض ومحدش هيسمع إن شاء الله

أمال لو فتفوتة عرفة بقى مكافأت الأعياد اللي بتكون .... ولا بلاش

وكمان علاوات في الطريق للمدرسين

وخلاص علاوات الدكاترة أتربطت..

مش هقول تاني بقى لحسن فتفوتة تاخد بالها مننا أنت عارفة أحنا مش ناقصين وبنقول يا حيطة دارينا .. فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههههههههه

ههههههههههههههههههههههههههههه

شكل العيد اياه جه الناس عيدت كمان اهى

اشطااااات يا غريب يا خويا اطربنى واشجينى

لحسن فى ناس كانت فاكره انها بتقومكم على قااااااااااااااااال

رابط هذا التعليق

طيب وايه يعنى اذا كان انا انهارده رحت الشغل الساعه 9.30

عادى يعنى مهو دى رفاهيه برده

ومره مره كده يعنى مشتغلتش الجمعه واخدت اليوم كله اجازه

وعندنا قهاوى مصر

وعندنا مطاعم مصريه

وعندنا مصريين تخيلوا بقى

بس فين النفس بقى

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

طلب عااااااااااجل لاداره المنتدى الساده المشرفين الافاضل : برجاء غلق الموضوع لكف القر عنا ومساعدتنا على العيش بسلام

او وقف العضوه المذكوره " والنبى ما اقدر اقول اسمها 00دى حبيبتشى " حفاظا على رزق عيالنا ومستقبلهم

او تتوسطوا لها فى عقد عمل هنا تلات اربع تيام عشان يبقى القر لايف 0000وربنا الحافظ

ياجبل ما يهزك ريح "هاهاهاهاهاهاهااااااا"(ضحكات شريره متقطعه )

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      شركة صباغ الكويت تقدم الشركة مجموعة متنوعة من المنتجات، بدءًا من الدهانات الداخلية والخارجية إلى الطلاءات الخاصة بالخشب والمعادن. يتميز كل منتج بجودته وقدرته على التحمل في ظروف متنوعة.   افضل شركة اصباغ الكويت تولي الشركة اهتمامًا كبيرًا للحفاظ على البيئة، حيث تتبنى مبادرات مستدامة وصديقة للبيئة في عملياتها. تسعى أيضًا إلى دعم المجتمع المحلي من خلال مشاركتها في المبادرات الاجتماعية   كيف تختار شركة اصباغ الكويت اختيار ألوان الديكور المثالية يعتمد على عدة عوامل
    • 0
      العالم بات مثل القرية الصغيرة تنتقل أخباره كسرعة البرق هنا أو هناك وعلى سبيل المثال مونديال العالم اقترب وأصبحعرض الصفحة
    • 0
      يوما بعد الآخر يثبت الرئيس السيسى أنه قائد لا يعرف الراحة فهو يسابق الزمن كما لو كان فى تحد كبير من أجلعرض المقال كاملاً
    • 0
      حقق فيديو أغنية إحنا مش بتوع حداد التى تم تصويرها فى ميدان التحرير بمشاركة نخبة من نجوم الفن ورموز من مخ عرض الصفحة
    • 0
      دبي، الإمارات العربية المتحدة (CNN)—أعلنت نبيلة مكرم، وزيرة الدولة المصرية للهجرة وشؤون المصريين بالخارج، عن خطة متكاملة بالتعاون مع وزارة التخطيط لاستيعاب العمالة العادة من الكويت منهم 225 مصريا عائدا عبر الإمارات. وأوضحت الوزير وفقا لبيان نشر على الصفحة الرسمية لوزارة الهجرة بفيسبوك: "استمرار جهود الوزارة لمتابعة العالقين المتجهين للكويت، حيث قامت شركات السياحة خلال اليومين الماضيين بالالتزام بإعادة 225 مواطنا قادما من الإمارات، بلا أي غرامات أو أعباء إضافية، وفقا لما تم... View the full
  • أضف...