اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

سبوبة العلاج على نفقة الدولة والرشوة الانتخابية .. والنخبة إياها

Sherief AbdelWahab

Recommended Posts

ظهرت بالونة تعيين المرأة قاضية في مجلس الدولة في الوقت التي ظهرت فيه فضيحة هي الأكبر في رأيي سياسياً..

فضيحة سبوبة النواب الذين تاجروا في تأشيرات العلاج على نفقة الدولة .. دون إدانة من رئيس المركزي للمحاسبات .. دون إدانة من رئيس مجلس الشعب .. دون إدانة من أي من الحركات المعارضة أو الأحزاب السياسية أو الاعتصاميين أو الإعلاميين أو .. أو ... أو.... .. بل إن من بين هؤلاء من تصل به "الصداغة" لتبرير كل تلك الممارسات..

تلك الفضيحة فتحت أكثر من ملف ، بينها ثقافة الابتزاز المتبادل بين أعضاء مجلس الشعب والصحفيين من جانب والمسئولين من الآخر ، وفضيحة الرشوة الانتخابية التي أثارتها المصري اليوم منذ عام وبعض العام وانتهت "على فاشوش" دون أن يحرك ذلك ساكناً في أي من المذكورين أعلاه..

حتى أنا نفسي ابتديت أفتكر الموضوع عادي وإني اللي حساس حبتين..

تفتكروا الموضوع كدة..

ولا كبير بحق وحقيق؟

فكروا معايا فيها..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

احقاقا للحق الدولة بتوفر ميزانية كبيرة للعلاج على نفقة الدولة بقرار وزارى

والاجراءات للمرضى الحقيقيين سهلة ومقصود انها تكون مش معقدة تسهيلا على المرضى لكنها للاسف تستغل على عدة نطاقات بدءا من بعض أهالى المرضى اللى ممكن ياخدوا العلاج ويبيعوه مثلا او ان المريض يكون مات ومايبلغوش

وانتهاءا بما نراه هذه الايام من فضائح استغلال النواب المخزى لهذا الامر

واعتقد ان أسوأ انواع الاستغلال والسرقة هى سرقة شخص مريض اولى بالفلوس وبأموال العلاج

تابعت من يومين فقرة فى برنامج 90 دقيقة لقاء بين النائب مصطفى البكرى ونائب اخر عن دمياط اسمه عمران

يعنى شىء مخجل واسلوب الحوار كالعادة سىء وحتى مصطفى البكرى فى حديثه عن الوقائع اللى محدد الفساد فيها شىء غير مرتب

طبعا ناهيك عن المذيعة اللى مش فاهمة اصلا ايه الموضوع ولا المشكلة فين بالظبط ولا عارفة ترد على سيادة النائب اللى مالقاش حاجة يكدب بيها غير انه عمل مسح شامل لفيروس سى !!!!!!!!!!!

يعنى لو عاوز تسرق وتكدب على الاقل بلاش تبقا مفضوح اوى اوى كده يعنى تبقا حرامى وغبى

فى نهاية الحوار دار فى عقلى سؤال هل دول فعلا ممثلين عن الشعب ويجرى ايه لو بكرة الصبح قفلنا مجلس الشعب لحد مانعرف نختار ناس محترمة

على الأقل نكون قضينا على جزء من فساد استغلال النفوذ والتستر وراء جدار الحصانة

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

عارفة النكتة بتاعة الاتنين الفشارين اللي وقفوا قدام الهرم.. وقال واحد فيهم للتاني :

أنا ح أشتري الهرم دة بتلتمية مليون جنيه..

قام التاني باصص له وقال له :

ومين قال لك إني بايعهولك؟

احنا قدام فضيحة سياسية من العيار الجامبو .. فضيحة ناس بتبيع وبتتاجر في حاجة مش ملكها ، حاجة احنا دافعين تمنها ضرايب..

والفضيحة دي جت في وقت البلد فيه مقبلة على تغيير..

وأهم حاجة بتهم الشخص العادي في التغيير هو القضاء على الفساد وضرب آلياته..

واللي حصل بالونة اختبار للنخبة والأحزاب والإعلام وكل اللي عايز يفكر في التغيير..

والنخبة والأحزاب والإعلام بيتهمونا بإننا سلبيين ، وما بنشاركش ، وما بنعملش ، وما بنسويش.. وما بنقدرش الجهاد اللي بيبذلوه علشاننا..

تفتكروا رد فعل الناس دول على اللي حصل ، واللي ممكن يحصل أكثر منه ، مشجع على التغيير ، ولا الموضوع ما يستاهلش التفكير في التغيير وخلونا نفكر فيه لما تستجد حاجة تقيلة؟

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

والله الحاجات التقيلة كترت اوى اوى والواحد مش عارف يغير ولا يحاول يصلح فى التوب الدايب

يعنى فين أول الخيط وهل هو خيط واحد ولا شبكة عنكبووت الفساد مش حكومى بس ولا وزارى بس ولا حتى إدارى

فيه جزء من الفساد موجود فى الناس نفسها انا لو حكيت لحضرتك الناس بتعمل ايه عشان تسرق فى موضوع القرار الوزارى ده مش هتتخيل

كل سرقة او مشكلة فى البلد تاكد انها بتتم على مستويين صغير وكبير

لكن بصراحة مجلس الشعب ده أضرراه بقت اكتر من فوايده ده لو كانت موجودة

تفتكر حضرتك نلغيه أحسن فى حركة التغيير لحد ؟؟ :roseop:

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...