اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حاجه تجنن

herohero

Recommended Posts

أسباب الأزمة إلى حدوث تغير في أنماط المجتمع المصري وبأنه أصبح "يعتمد كليا على أنبوبة البوتاجاز بعد أن كنا في الماضي نستخدم "الجلة والبوص"

رايكم ايه ياجماعة ده كلام مستفز نبقى من ايام نسمع كلام زويل ف العاشرة مساء وتاني يوم نلاقي تصريح من وزير التضامن الاجتماعي يبرر فيه ازمة الانابيب بهذا المنطق

رابط هذا التعليق

أزمة الانابيب

ازمة رغيف العيش

ازمة التعليم

ازمة الثانوية العامية

ازمة الزبالين

ازمة القضاة

واخيرا ازمة السيول

ازمة ...ازمة ...ازمااااااات

الهدف من كل الازمات اللى فاتت واللى لسه جاية ان المواطن المصرى يتعرف على فن الادارة بالازمات ...هو ده الهدف ....؟؟

انا ماعرفش الناس كانت ايام الحرب بتعانى من ايه ؟؟ بس اللى متأكدة منه انهم لو كانوا ايام الحرب شافوا الازمات دى ...فاكيد اكيد هيبقى ليها سببها ...الحرب و ويلات الحرب ...لكن بقى الويلات اللى احنى فيها دلوقتى من ايه ؟؟معرفش يمكن تكون حرب من طرف واحد ؟؟

هل من مجيب؟؟

رابط هذا التعليق

هتنتظر ايه من حكومه تعتبر اسوأ حكومه فى العالم

مشكلتنا مش فى فساد الحكومه بس

دى حكومه يجتمع فيها الفساد والغباء

رابط هذا التعليق

يا عم هى الحكومة فاضيه لكم , الحكومة مشغولة بتجهز رئيس الوزراء اللى هايتجوز قريبا ................ أنابيب ايه وازمه ايه ؟ خلى عندكم وطنية

"يا ابن آدم إنما أنت أيام كلما ذهب يوم ذهب بعضك"

الإمام العابد الحسن البصرى

رابط هذا التعليق

يبدو أن الحكومة بتتلذذ بتعذيب المواطنين وتحب أن تراهم دائماً واقفين في طوابير.. ولا مانع من أن يتشاجروا مع بعضهم البعض.. وترك تلك المشاجرات تتطور.. وربما يقع فيها ضحايا.

حدث ذلك في طوابير «رغيف العيش».. ورأينا مهازل يندي لها الجبين.

.. وحتي طوابير الحصول علي استمارات الضرائب العقارية بعد تهديد الحكومة ووزير الجباية «يوسف بطرس غالي» المواطنين بالعقوبات إذا لم يقدموا إقرارات الضريبة.

.. وها نحن الآن علي موعد جديد مع طوابير جديدة وهذه المرة هي طوابير الغاز.. أسطوانات البوتاجاز.. وهي أزمة متكررة.. لكن هذه المرة أصبحت ظاهرة في كل محافظات وقري مصر.. حتي أحياء القاهرة لم تسلم من ذلك.

الغاز.. ونحن الدولة المنتجة له.. ونصدره بتراب الفلوس إلي الدول الأجنبية ومن بينها إسرائيل التي تستخدمه في مصانع السلاح وتموين المعدات العسكرية.

.. نصدره ونبخل به علي المواطنين الغلابة.. وتجبرهم الحكومة علي الوقوف في طوابير إذلال من أجل الحصول علي أنبوبة بأضعاف أسعارها.. ولا يجدوها..!! في وقت يقف فيه مسئول حكومي أمام لجنة برلمانية ليتندر علي المصريين الساعين إلي الحصول علي أنبوبة بوتاجاز «الله يرحم أيام زمان عندما كان يستخدم المصريون الجلة كوقود»!!

والحكومة تدافع عن نفسها في تلك الأزمة بأنها تطرح كميات جديدة.. لكن المطلوب تشديد الرقابة علي الأسواق.

.. ووزير البترول سامح فهمي ينفي وجود أزمة حقيقية.. وكالعادة يتهم مافيا السوق السوداء بأنها وراء ما يحدث من اختناقات في توزيع الأسطوانات فإذا كان هذا كلام المسئولين.. فمن صنع تلك المافيا.. ومن يحاربها.. هل يحاربها المواطن الذي يسعي للحصول علي أنبوبة؟!

إنه تهريج..

.. ويستمر التهريج بالطرح الجديد الخاص بوزارة التضامن التي تطالب أولاً بزيادة سعر الأنبوبة وتوزيعها عن طريق الكوبونات وبطاقات التموين.

يقولون ذلك رغم إنهم يعرفون أن ذلك الأمر يزيد من الأزمة، خاصة أن معظم المواطنين لا يمتلكون بطاقة تموين بعد أن أطيح بها منذ زمن بعد اعتماد النظام سياسة السوق المفتوحة.

فهل أصبحت الكوبونات هي الحل الآن.

ألم يكن ذلك من سلوك الأنظمة الغابرة؟!

فأين السادة في لجنة سياسات الحزب الحاكم الذين يرون أن تلك «الكوبونات» كانت سياسة عفي عليها الزمن.. وكانت ترتبط بالنظام الاشتراكي البغيض..؟!

إنهم فعلاً يتلذذون بتعذيب المواطنين بالطوابير حتي في أنبوبة الغاز الذي نصدره إلي إسرائيل!!

http://dostor.org/authors/11/48/10/february/5/5363

اللهم إرزقني بفرحة ... تجعلني أسجد لك باكية .

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• Guest خايف
      0
      انا خايف اعمل التحاليل والكشف ويطلع عندى حاجه بالرغم من انى عامل تحليل البى سى ار والحمدلله مفيش حاجه بس خايف من المكان اللى هعمل فى التحاليل والكشف هل فى حل وسمت عن حاجه اسمها الاجسام المضاضه هل ليها حل ؟ ارجو الافاده 
    • 9
      السلام عليكم ازيكوا يا شباب ؟؟ انا حاليا بشتغل فى السعوديه .. بس بصراحه مش مرتاح فى شغلى و عاوز اعرف لو سيبت الشغل هل هينفع اجى السعوديه تانى .. انا قدمت فى اكتر من شركه و اتقبلت و بمرتب اعلى من هنا بكتير بس اللى قالقنى موضوع الكفاله .. لان انا على كفالة مدير الشركه اللى انا فيها و وظيفتى نفس الوظيفه فى الاقامه ... هل هينفع اجى تانى ؟؟؟ و الاهم من كده انه ممكن ما يدنيش نهائى السنه دى انا طلبت منه اخد نهائى .. فهل لو انا على كفالته ممكن يتبعتلى تاشيره تانيه و اجى عليها ولا هتحصلى مشكله سواء هنا
    • 2
      السلام عليكم ورحمه الله مش عارفه المواضيه الجديده راحت فين وليه محدش بقي بيرد وبيبخل بالاجابه الاقي الناس تدخل تتفرج وتمشي ولا حتي حد يدعلنا دعوه ولا اي حاجه ينفعو بيها الدكان ههههههه ما علينا انا عندي سؤال بقي ويايت حد يرد ياتري مكتب استقدام الرياض لسه بيستقبل ورق استقدام ولا لا لان زوجي راح جده يقدم مرتين قالولو روح الرياض عشان اقامتك طالعه من هناك وانت مغير مهنه والتلكيك بتاعتهم دي فهو خايف يخبط مشوار عالفاضي وكمان الراجل اللي فجده قالو انصحك تاجلها لبعد العيد عشان متكلفش نفسك وتروح عالفاضي
    • 27
      انتشرت الصوره على موقع بوابه الاهرام وبعد شويه شالوهاوكانت بتقول ان المشىر زار المجندين المصابين
    • 13
      أنا باعترف إني ما بقتش فاهم حاجه وحاسس إن البلد بقت عبارة عن حتة لحمه الكل بيشد فيها وبيحاول يستأثر بأكبر نصيب منها وإحنا الشعب عامل زي اليتيم اللي بيحضر فرح ناس أكابر وواقف يا عيني غلبان في زاوية ومستني حد يعطف عليه بأي لقمة او بواقي اكل حمضان حتى النهاردة اعلن الرئيس التوافقي اللي طلعوا به السما إنه بينسحب من سباق الرئاسة إحتجاجاً على الأوضاع السياسية الحالية اللي هي إيه لا مؤخذه يا عم منصور ؟ قصدي هي كانت حلوه إمبارح فرشحت نفسك وبقت كخه النهاردة وعشان كده إنسحبت ؟ طيب .. من إسبوع ط
  • أضف...