اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

طائفة الآميش

الباشمهندس ياسر

Recommended Posts

أحيانا أغلو فى الفكر التأمرى و أفكر أنه قد يكون ما حدث بالعالم منذ منذ أحداث 11 سبتمر يمكن أن يجعلنى أصدق أن هذا الحادث كان مؤامرة :)

فقد كان و لا يزال مبررا قويا لأحداث عدة حدثت لم يكن ممكن قبولها بدون مبرر قوى.

و ربنا يا دوك

شكلنا هنطلع اصحاب و انا مش واخد بالي

ده يكون شرف لى يا باشمهندس

رابط هذا التعليق

• الردود 41
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

طيب على مستوى الدول كل دوله وليها مكانه عالميه لاما تحاول تعليها لاما تحتفظ بمكانها ولا تسمح لاى دوله بالاقتراب منها

يعنى امريكا اكبر قوى حالياً وهى بتسعى بكل قوه لان تظل اكبر قوه فى العالم وذلك حفاظاً على الكرسى العالمى وعلى امنها ايضاً

من الاخر الكل بينافس بس منافسه بدون شرف

مشكلتنا بقى فينا احنا احنا لسه منتظرين ان الدول دى تسمح لينا ان تحن علينا طيب منعمل زيهم ونخطط من تحت لتحت ونكبر

لا نملك ان نلوووم امريكا فيما تفعله ولكن علينا ان نلووم انفسنا

شكراٍ

مدخل جميل جدا لسؤال محيرنى من زمان :

إذا كان ذلك كذلك .... وإذا كانت الدول فى مضمار هذا التنافس الذى أشرت إليه ، ويشير إليه ذلك التيار المعروف ، فمن الأولى بالتآمر عليه ؟ البوذيون (اليابان ، والصين ، وكوريا ، والهند) أم نحن العرب ذوى الأغلبية المسلمة وبعض الأفارقة مثل الصومال وجيبوتى وموريتانيا وبعض الآسيويين (حتى النمور الاقتصادية منهم )؟ .. قارن تعداد هؤلاء وتعداد أولئك ، قارن التهديد الاقتصادى والعسكرى والنووى لهؤلاء وأولئك

ستجد أن المقارنة بلا شك تقودك إلى أن ما يهدد مصالح الغرب "النصرانى" فى مضمار التنافس بين الدول هو تلك الدول ذات الشعوب من أتباع بوذا وكونفوشيوس والهندوس وغيرهم ..

فما هى ياترى دلائل التآمر على الديانة البوذية التى يعتنقها العملاق الصينى أو العملاق اليابانى .... مثلا ؟

نحن فى حالة حرب لم يخض جيشنا مثلها من قبل
فى الحروب السابقة كانت الجبهة الداخلية مصطفة
تساند جيشها
الآن الجيش يحارب الإرهاب وهناك من يطعنه فى ظهره
فى الحروب لا توجد معارضة .. يوجد خونة

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب
وحين تكون لك كلمة ، واجه الدنيا بكلمتك

رابط هذا التعليق

فما هى ياترى دلائل التآمر على الديانة البوذية التى يعتنقها العملاق الصينى أو العملاق اليابانى .... مثلا ؟

حد عارف الديناصورات انقرضت ليه؟

لما جاءت ظروف صعبة على مناخ كوكب الأرض, ليه الديناصورات تحديدا هي اللي انقرضت عن بكرة أبيها دون باقي الحيوانات؟

يعني الصراحة .. ديناصور كله هيبة وبطش .. حجمه عشرين متر .. ولّا تلاتين كمان .. إيه اللي يخليه ينقرض؟ مفيش أكل يكفيه؟

طب بلاش ده .. النوع اللي كان محندق وعلى قدّه .. ستة سبعة متر .. اشمعنا مافلتتش؟

القوي .. السريع .. الصغير .. الكبير .. كله مافلتش ..

اشمعنا في حيوانات تانية ضخمة فلتت والديناصورات مافلتتش؟

حيوانات كانت أكبر من بعض الديناصورات فلتت .. حيتان خمسة وتلاتين متر .. سمك قرش تمانية متر .. تماسيح سبعة متر .. فيلة ستة متر .. كل دول كانوا موجودين مع الديناصورات ..

اشمعنا جت عالديناصورات؟

مين اللي "تآمر" على الديناصورات عشان تنقرض؟

أقولكم بس متضحكوش عليّ؟

أقول يعني؟

طيب ..

:yahoo:

الديناصور من دول هيبة وبطش .. وعقله قد البندقة المقشرة :yahoo:

لا الحيتان ولا القروش ولا التماسيح ولا الفيلة حد فيهم قعد مع نفسه .. ولا حتى قعدوا مع بعض و"تآمروا" على الديناصورات الغلبانة عشان يخلوها تبطل تاكل أكلهم ..

الديناصورات انقرضوا منهم لنفسيهم .. مخهم خلاهم يفتكروا إن مفيش أحسن منهم فالدنيا دي .. ياكش بس الزمن هو اللي جار عليهم .. طب يا ديناصورات فكّروا .. بطلوا اللي بتعملوه غلط عشان السكة اللي أنتم ماشيين فيها دي اخرتها ماتسرش .. والله هتنقرضوا بالشكل ده .. جبناهم يمين .. شمال .. ودول رأسهم وألف سيف إن فيه حد بيتآمر عليهم .. وده .. حقيقي :yahoo: بس تآمر غير متعمّد :yahoo: تآمر طبيعي ناتج عن عدم قدرة مخ البندقة في رؤية جذر المشكلة .. والطبيعة مابتطبطبش على ظهر حد .. شايف جذر المشكلة .. تعيش .. مش شايف .. ماتلزمش ..

المهم .. علماء الأحافير ما استساغوش اطلاق اسم "تآمر غير متعمّد" على اللي حصل لمخ البندقة .. قالوا نسميه "تآمر طبيعي" .. بتوع الأحافير بعد كده قالوا ياخوانّا مابلاش نظرية المؤامرة دي .. ماتيجي نسميه "انتخاب طبيعي" :yahoo:

فيه تآمر بقى ولّا مافيش .. سميه زي ماتحب تسميه .. لكن اوع تفتكر إن مخ البندقة ممكن ينجو من التنافس الطبيعي بين الأمم ..

عندك عقل يخليك تعرف جذر المشكلة .. ويخليك تعرف يعني إيه عدل ويعني إيه ظلم .. ويخليك تعرف يعني إيه تبدأ بنفسك .. ويخليك تعرف تقف في إشارة حمرة .. تعيش ..

معندكش .. مالاكش عازة .. هنقلب ونجيب اللي مستعد إنه يبدأ بنفسه ومستعد يضحي بجزء من مصلحته المباشرة عشان ولاده مايجوش في يوم وينقرضوا ..

ده مجرد رأيي شخصي :yahoo:

بحبكم :yahoo:

رابط هذا التعليق

الديناصور من دول هيبة وبطش .. وعقله قد البندقة المقشرة :yahoo:

يعنى تقصد ان اللى عقله كبير هو من يبحث عن اخطائه ويصحح نفسه بدلا من القاء التهم على المتآمرين؟

تقصد ان اللى عقله كبير هو من يعمل ويتقن عمله بدلا من اتهام الغير بعرقلته والتآمر عليه؟

تقصد ان اللى عقله صغير هو من يبكى ليلا نهارا نادبا حظه متهما الآخرين بانهم ضحكوا عليه وباعوا له الترماى ومش عايزين يسيبوه فى حاله ؟

والا تقصد ان اللى عقله صغيرر هو من يبيع كنوز ارضه ويبعزق فلوسه على ملذاته ويعيش عالة على العالم؟

تقصد ايه بالضبط لانى محتار

تحياتى

--

{وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ}(11){اَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ}(12)وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ}(11)

ذو العقل يشقى في النعيم بعقله *** وأخو الجهالة في الشقاوة ينعم
مشكلة العالم هي أن الحمقى والمتعصبين هم الأشد ثقة بأنفسهم ، والأكثر حكمة تملؤهم الشكوك (برتراند راسل)
A nation that keeps one eye on the past is wise!A
A nation that keeps two eyes on the past is blind!A

رابط القرآن كاملا بتلاوة الشيخ مصطفى إسماعيل برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط
القرآن كاملا ترتيل وتجويد برابط ثابت مع رابط للقراءة
رابط سلسلة كتب عالم المعرفة

رابط هذا التعليق

الدافع لهذا التنافر

هل هو الدين مجردا ام تضارب المصالح

بمعنى هل العداء يوجهه للايدلوجيه نفسها ام الى تقاطعها مع المصالح و الاطماع

أختي العزيزة مغتربة, التي أكن لها كل الاحترام والتقدير,

اسمحيلي أقول لحضرتك رأيي الشخصي, وأنا على يقين إنك هتتفهمي وجهة النظر دي ..

الموضوع لا يمت للدين بأي صلة!

فلو كان, ما تناحرت ألمانيا وإيطاليا مع فرنسا وانجلترا في الحرب العالمية التانية وهم على دين واحد (أغلبية كاثوليكية)

تضاربت توجهاتهم فقامت بينهم أكبر حروب التاريخ ..

وأول ما توجهاتهم تلاقت وركبت مركب واحد .. عملوا اتحاد أوروبي وعملة واحدة ومافيش دول بتخاف على بعضها البعض في العصر الحاضر مقدار دول الاتحاد الأوروبي .. مش عشان دين جمعهم ولكن عشان مركبهم الآن واحدة ..

تحالف أمريكا البروتستانتية مع أوروبا الكاثوليكية مالهوش دعوة بإختلاف دينهم .. انما هو تحالف ضد الكتلة الشرقية متمثلة في روسيا الأرثودوكسية .. مش عشان الروس أرثودوكس .. وإنما عشان المركب دي ليها غرض ووجهة غير .. لكن لا بروتستانتية بتحب الكاثوليكية ولا العكس عشان يتحدوا ضد الأرثودوكسيه ..

الموضوع مصالح بحت من وجهة نظري .. أنا تطرفي في هذا التوجه وصل مداه للحد اللي يجعلني مقتنع بشكل كلي إن الدعم اللانهائي من البروتستانتية الأمريكية لإسرائيل الصهيونية ليس له أي علاقة بتقارب أيديولوجي بروتستانتي صهيوني ..كل ما في الأمر إن مصلحة امريكا العليا هي في وجود قوي لإسرائيل في المنطقة, وإن حتى فكرة إن اللوبي الصهيوني ضاغط على السياسة الأمريكية من أجل بقاء إسرائيل هي فكرة غير صحيحة لأن الدافع الأمريكي لوجود إسرائيل واستمرار قوتها سببه شبه الوحيد هو المصلحة الأمريكية في محافظاتها على البقاء كقطب عالمي .. لو لم تكون إسرائيل موجودة كان ممكن التجارة العربية تصبح أكتر انسيابية .. ويتواجد رابط بري مباشر بين شِقَّيّ العالم العربي .. والتكامل ده ممكن يخلي حاجة العرب لأمريكا أقل, مما يهدد مصلحتها في المحافظة على اقتصادها المسيطر عالميا (ربع الدخل العالمي في دولة واحدة) .. لو لم تكون إسرائيل موجودة لما كان هناك مناوشات مصرية قطرية ولكانت الموارد الموجهة من البلدين لتلك المناواشات ممكن توجه للتقارب بينهم وده مش من مصلحة أمريكا لأن أي تعاون عالمي خارج المعسكر الأمريكي هو بالتبعية ضعف لمكانة أمريكا كقطب ما يعني تضارب مصالح .. ولو لم تكون إسرائيل موجودة كان ممكن دول النفط العربي لا تستشعر حاجتها للحماية الأمريكية مما قد يعرض المصالح الأمريكية لخطر كبير متمثل في ازدياد المد الروسي في القطاع النفطي العربي الذي شعر بالأمان وعدم الحاجة لأمريكا لانعدام وجود إسرائيل ..

في واقع الأمر .. في اللحظة اللي هتنتفي فيها حاجة أمريكا لوجود إسرائيل في المنطقة سوف تطأها أمريكا بنفسها .. لكن اسرائيل هي الأداة اللي بتمكن أمريكا من منع أي استقواء روسي عالمي .. أو أي استقواء عربي إقليمي .. إسرائيل موجودة وقوية تعني استدامة لقطبية أمريكا والمحافظة على مصالحها .. وتدوس أمريكا على عشرة زي إسرائيل عندما تنتفي الحاجة المستقبلية لوجودها مع الاستمرار الأمريكي كقوة علمية .. وياسلام لو تضاربت مصالح امريكا مع وجود إسرائيل .. اللي عملته أمريكا في العراق أو افغانستان هيكون تسالي جنب اللي ممكن تعمله في إسرائيل .. إذا هي مصالح بحتة .. لا علاقة لها بالدين ..

أُمال إيه حكاية الدين دي؟ حكاية الدين هي إن الدين أسهل وأنجع وسيلة لتبرير التوجهات .. الدعوة لعمل أي شيء باسم الدين أو الرب لا يتطلب مناهدة للإقناع .. عمرك ما شفتي أم تطلب من ابنها الصغير عمل أمر دنيوي (يشرب اللبن مثلا أو يدعك سنانه) فسألها ليه راحت ردت عليه: عشان ربنا يحبك؟ كان ممكن تشرحله السبب الحقيقي بلطف, وكان الولد هيسأل أكتر عشان يفهم ويقتنع, بس هي مش عايزه مناهدة. "عشان ربنا يحبك" لم تبرر الأمر فحسب, بل أنهت الحوار قبل بدايته.

لو جيت لحضرتك وقلتلك فولان الفولاني لازم يرمي نفسه من البلكونة وحاولتي تسأليني: ليه بس! رحت نظرتلك باستهجان وقلتلك: ده شرع الرب ولازم يتم, ده اللي بتنص عليه النصوص المقدسة سواء بالنص المباشر أو الغير مباشر! .. أنا هنا لم اترك أي مجال للنقاش في مدى جدوى إلقاء هذا الرجل لنفسه من البلكونة والمصلحة المتحققة للمجتمع من تنفيذ حكم الرب على الرجل. أنا لا أناقش هنا مدى وجوب التزامنا بشرع الرب ولكن أناقش مدى فعالية استخدام الدين لتوجيه البشر .. أنا لو طلّعت خمسة جنيه من جيبي اعطيتهم لفقير محتاج ورحتي حضرتك سألتني: مش كان أولى تنصحه بالعمل لكسب الرزق بدل ما تعطيه المال! رحت نظرتلك بزجر وقلتلك: ده شرع الرب ولازم يتم! .. أغلقت أي مجال للنقاش في مدى صحة المبرر للعمل اللي أنا قمت بيه .. لو كنت نظرت لحضرتك بلطف وناقشتك بقول إن ماحدش يعرف ظروفه, يمكن مريض أو منعه مانع من العمل, والخمسة جنيه دي ممكن تمنعه من التحول لمجرم يضر المجتمع اللي أنا وهو عايشين فيه, وإن أنا أعطيتها له لأني ارتأيت المصلحة للجميع من وراء ذلك .. ممكن حضرتك بعد كل اللي أنا قلته ده وماتقتنعيش .. إذا نظرة زجر أو استهجان مصحوبة بعبارة "ده شرع الرب ولازم يتم, ده اللي بتنص عليه النصوص المقدسة سواء بالنص المباشر أو الغير مباشر!" أنهى أي محاولة لمناقشة العمل اللي المفروض نقوم بيه .. وياسلام لو رحت حاطط لينك يوتيوب ولّا لينك لأقوال أو تسجيلات لرجل دين مارق من الطرف الآخر .. أمنعك تماما من مجرد التفكير حتى في رفع عينيك بوجهي ..

إذا بدل ما يأتي رئيس أمريكا بالمبررات الأخلاقية والوطنية والإجتماعيه والإقتصادية والدنيوية لإقناع الأمريكان بجدوى الفاتورة الكبيرة لتمويل الخطط الأمريكية .. ويشكك فيها أحد بعد كل ده .. بدل كده هيخطب خطبة عصماء ويقول "إنها حرب لإعلاء الصليب .. إنها حرب صليبية" .. خلص الكلام

آدي رأيي يا أختي العزيزة .. أعلم إنك لم تحتاجي كل هذا التطويل لفهمي لكن عل أحد معنا استفاد من رأيي بالعرض اللي أنا عرضته ..

كل التقدير لشخصك وعلمك :yahoo:

كلام محترم يا استاذ يوسف ومحتاج قراءه وتفكير اكثر من مره.

اللهم ارني الحق حقاً وارزقني اتباعه وارني الباطل باطلاً وارزقني اجتنابه

رابط هذا التعليق

حد عارف الديناصورات انقرضت ليه؟

لما جاءت ظروف صعبة على مناخ كوكب الأرض, ليه الديناصورات تحديدا هي اللي انقرضت عن بكرة أبيها دون باقي الحيوانات؟

يعني الصراحة .. ديناصور كله هيبة وبطش .. حجمه عشرين متر .. ولّا تلاتين كمان .. إيه اللي يخليه ينقرض؟ مفيش أكل يكفيه؟

طب بلاش ده .. النوع اللي كان محندق وعلى قدّه .. ستة سبعة متر .. اشمعنا مافلتتش؟

القوي .. السريع .. الصغير .. الكبير .. كله مافلتش ..

اشمعنا في حيوانات تانية ضخمة فلتت والديناصورات مافلتتش؟

حيوانات كانت أكبر من بعض الديناصورات فلتت .. حيتان خمسة وتلاتين متر .. سمك قرش تمانية متر .. تماسيح سبعة متر .. فيلة ستة متر .. كل دول كانوا موجودين مع الديناصورات ..

اشمعنا جت عالديناصورات؟

مين اللي "تآمر" على الديناصورات عشان تنقرض؟

أقولكم بس متضحكوش عليّ؟

أقول يعني؟

طيب ..

:chefcake:

الديناصور من دول هيبة وبطش .. وعقله قد البندقة المقشرة :110:

لا الحيتان ولا القروش ولا التماسيح ولا الفيلة حد فيهم قعد مع نفسه .. ولا حتى قعدوا مع بعض و"تآمروا" على الديناصورات الغلبانة عشان يخلوها تبطل تاكل أكلهم ..

الديناصورات انقرضوا منهم لنفسيهم .. مخهم خلاهم يفتكروا إن مفيش أحسن منهم فالدنيا دي .. ياكش بس الزمن هو اللي جار عليهم .. طب يا ديناصورات فكّروا .. بطلوا اللي بتعملوه غلط عشان السكة اللي أنتم ماشيين فيها دي اخرتها ماتسرش .. والله هتنقرضوا بالشكل ده .. جبناهم يمين .. شمال .. ودول رأسهم وألف سيف إن فيه حد بيتآمر عليهم .. وده .. حقيقي bnd5:: بس تآمر غير متعمّد :110: تآمر طبيعي ناتج عن عدم قدرة مخ البندقة في رؤية جذر المشكلة .. والطبيعة مابتطبطبش على ظهر حد .. شايف جذر المشكلة .. تعيش .. مش شايف .. ماتلزمش ..

المهم .. علماء الأحافير ما استساغوش اطلاق اسم "تآمر غير متعمّد" على اللي حصل لمخ البندقة .. قالوا نسميه "تآمر طبيعي" .. بتوع الأحافير بعد كده قالوا ياخوانّا مابلاش نظرية المؤامرة دي .. ماتيجي نسميه "انتخاب طبيعي" :)

فيه تآمر بقى ولّا مافيش .. سميه زي ماتحب تسميه .. لكن اوع تفتكر إن مخ البندقة ممكن ينجو من التنافس الطبيعي بين الأمم ..

عندك عقل يخليك تعرف جذر المشكلة .. ويخليك تعرف يعني إيه عدل ويعني إيه ظلم .. ويخليك تعرف يعني إيه تبدأ بنفسك .. ويخليك تعرف تقف في إشارة حمرة .. تعيش ..

معندكش .. مالاكش عازة .. هنقلب ونجيب اللي مستعد إنه يبدأ بنفسه ومستعد يضحي بجزء من مصلحته المباشرة عشان ولاده مايجوش في يوم وينقرضوا ..

ده مجرد رأيي شخصي :waving:

بحبكم :mf_t:

مبدئيا ما أعرفه أن ذو العقل الكبير كلامه قليل و العكس صحيح

و ما أعلمه أيضا أن ذو العقل الكبير أسلوب خطابه مهذب و العكس صحيح

و ما أعلمه أيضا أن من يعتقد أن الديناصورات كانت تؤمن أن هناك من يتآمر عيها فهو يعانى من مشكلة ما ولو أستخدم هذا الطرح ليسقط صفة ما على من يعارضوه فى الحوار فالعذر أقبح من الذنب.

أرفض مثل هذا الأسلوب فى الحوار.

الأخ: Mayousof

بالرغم من أن كتاباتك تدل على عقلية مميزة مختلفة تذكرنى بالعبقرى جون ناش و بالرغم من كونك قد ترى ما لا يراه غيرك من حولك إلا أن أتهامك لخصمك فى الحوار بأن عقلة كعقل البندقة لا يصح.

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

استاذ ياسر

بما اننى ممن انعم عليهم الله بالصبر على قراءة الكثير و الكثير من كتب التاريخ

فانا اعلم ما تعنيه

و اتفق معك فيه ايضا

نعم لم و لن يكون هناك موده بين الشرق و الغرب

و لكن نقطه الخلاف بينى و بين الفاضل ابو عمر

تتمحور فى الدافع لهذا التنافر

:) :chefcake: :waving: :mf_t:

لو لم تكن الايدلوجية هي الدافع ... فما هو الدافع؟؟؟

نستطيع ان نتكامل علي سطح الكرة الارضية كمجتمع انساني

فما الذي يمنع حدوث مثل هذا التكامل

هل وجدتي سبب اخر غير الايدلوجيات..؟

التكامل الانسانى هى فكره مثاليه جدا بسبب ظروف الواقع التى تقوم على اختلاف توزيع الثروات الطبيعيه

السبب الذى يمنع حدوث هذا التكامل هو الاطماع الاقتصادية

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

مبدئيا ما أعرفه أن ذو العقل الكبير كلامه قليل و العكس صحيح

و ما أعلمه أيضا أن ذو العقل الكبير أسلوب خطابه مهذب و العكس صحيح

و ما أعلمه أيضا أن من يعتقد أن الديناصورات كانت تؤمن أن هناك من يتآمر عيها فهو يعانى من مشكلة ما ولو أستخدم هذا الطرح ليسقط صفة ما على من يعارضوه فى الحوار فالعذر أقبح من الذنب.

أرفض مثل هذا الأسلوب فى الحوار.

الأخ: Mayousof

بالرغم من أن كتاباتك تدل على عقلية مميزة مختلفة تذكرنى بالعبقرى جون ناش و بالرغم من كونك قد ترى ما لا يراه غيرك من حولك إلا أن أتهامك لخصمك فى الحوار بأن عقلة كعقل البندقة لا يصح.

مش فاهم .. حقيقي مش فاهم :waving:

هو مين خصمي في الحوار حضرتك؟ ومين اللي بيعارضوني دول حضرتك؟

هو أنا دخلت انتخابات وانا مش واخد بالي :mf_t:

أنا ما أذكرش إن ليّ معارضين في المنتدى ..

معلهش بجد مش فاهم .. ممكن تسميهم ليّ عشان أفهم لو سمحت؟

أكيد ناس يخصوا حضرتك .. صح؟

مهم لو كانوا الإسرائليين مثلا مأظنش حضرتك كنت هتزعل من اتهامي لليّ "بيعارضوني" بان عقلهم عقل بندقة!

أكيد فيه سوء تفاهم ..

أنا كل اللي عرفت أفهمه إن حضرتك بتقول عليّ عقلي صغير وكلامي كتير .. دي كانت سهله وفهمتها لوحدي :)

كمان أضفت إن عقلي الصغير ساعد بشكل فاصل في وضوح قلت تهذيبي في إسلوبي في الخطاب .. برضه كانت سهلة وفهمتها من غير مساعدة :chefcake: بس ما عرفتش الحتة القلة تهذيب اللي أنا قلتها كانت فين bnd5:: (إنت حتي ماعلمتليش بالقلم الأحمر على الحتة المش مهذبة اللي أنا قلتها)

كمان حضرتك وضحت إن عندي مشاكل ذهنية بتصورلي الديناصورات على إنهم كانوا بيؤمنوا بنظرية التآمر .. أو .. لو مشكلتي مش ذهنية يبقى أنا قبيح الذنب .. أديني عَمَّال أفهم واحدة واحدة أهوه ..

لكن معارضين وخصوم وحزب وسط دي والله ما فهمتها :110:

عموما أنا مش عارف إيه المطلوب مني دلوقتي بالضبط .. هذبني وقولي إذا تكرمت؟ أقول على نفسي غبي يعني؟

غبي غبي والله ما بزعل .. هي الحتة بتاعت مش مهذب دي اللي زعلتني شوية عشان طعنت في قدرة أهلي على التربيه .. لكن غبي دي من عند ربنا وأنا الحمدلله راضي بعطاؤه ..

وعلى أي حال .. الله يسامحك ..

ودي وردة مني عربون محبة :110: المهم إنت تفرفش وماتحسش إني معتبرك من "المعارضين" بتوعي ..

رابط هذا التعليق

ده مجرد رأيي شخصي :roseop:

بحبكم :roseop:

ونعم الرأى ..

فى الحقيقة لا أستطيع الاختلاف معه ..

يعنى أنا مش من المعارضين يا أستاذ محمد .. بل من أشد المؤيدين له .. فمنذ ما يقارب السنوات الثلاث فتحت موضوعا يناقش هذه القضية .. وطرحت تصورى لأسباب تخلفنا وهواننا على باقى الأمم ، ووضعت تصورى لما يجب علينا أن نفعله حتى نخرج من النفق المظلم الذى وضعنا أنفسنا فيه بأنفسنا دون أن يتآمر علينا أحد

معلش إسمح لى أن أقتبس مقدمة الموضوع .. وأرجو ألا يكون ذلك باعثا على الملل .. أو التململ

حركت مداخلة للفاضل "أبو حلاوة" فى موضوع الطب البديل الرغبة عندى للكتابة عن هذه الشبهة .. تلك المداخلة التى قارن فيها بين احتمالات الحياة عند الولادة فى بلاد مختلفة .. منها بلاد إسلامية وبلاد غير إسلامية

http://www.egyptiantalks.org/invb/index.ph...st&p=274463

كنا فى أيام الدراسة كثيرا ما نتحلق فى كافيتيريا الكلية للنقاش (بعيدا عن السياسة) .. وكنا ننتهز فرص المناسبات لندعو البارزين من مثقفى ذلك الزمن من أمثال أحمد بهاء الدين وعبد الرحمن الشرقاوى (يرحمهما الله) وغيرهما لعقد ندوات فى مناسبات عدة بالكلية .. تثار فيها معظم القضايا التى كنا نتناقش حولها فى حلقاتنا

ومن بين موضوعات المناقشة كانت هناك شبهة لا زالت تتردد إلى الآن وهى لماذا تأخر المسلمون وتقدم غير المسلمين ، وكنت تسمع المنطق الآتى من مروجى شبهة تخلف المسلمين بسبب دينهم :

"إن شعوبا غير مسلمة فى أمريكا وأوروبا الغربية والشرقية ، بل شعوبا غير كتابية فى آسيا كاليابان والصين حققت نهضة وتقدما لا جدال حولهما بغير إسلام .. بل بغير دين ..وأصبحنا نحن المسلمين نسير فى ركاب هذه الشعوب والأمم أو تلك .. إذن فالإسلام هو سبب ذلك أو على أقل تقدير فالإسلام غير ضرورى لتقدم الإنسان"

وبالطبع لاتخفى عليكم التيارات الفكرية التى كانت سائدة فى حقبة الستينيات من القرن الماضى والمقابل لها من فكر جماعة الإخوان المسلمين .. وإن لم تستمر المواجهة لأبعد من العام 1965 عندما تم إقصاء الفكر الإخوانى "إلى حين" .. وكنا ونحن فى بداية حياتنا الجامعية ننظر أثناء تلك المناقشات والندوات بانبهار إلى زملائنا الأكبر منا (من الجانبين) .. مبهورين بثقافتهم الواسعة وعقولهم المتقدة ... ولم يكن من الأمور غير العادية أن ترى من المختلفين فكريا ثنائيات لا تفترق بعد الدراسة لتراهم يذاكران فى بيت أحدهما بالتناوب ويشتركان فى نفس النشاط الرياضى أو الفنى أو الاجتماعى

نأتى للشبهة القديمة الحديثة .. التى انبرى للرد عليها مسلمون غيارى ليردوا بمنطق ضعيف زاد الشبهة قوة وأضفى على الكذبة مصداقية أكبر فى عقول مروجيها .. قالوا : "بل لاتقدم بغير الإسلام " وزادوا على ذلك بأنه "لن يتقدم إلا المسلمون شريطة أن يعودوا إلى ما كان عليه الأوائل" .... وراحوا يطبقون هذا ويظهرون تطبيقهم ذلك بصورة سطحية .. "حتى فى طريقة تنظيف الأسنان وتناول الطعام وقضاء الحاجة" .. ثم زاد البعض منهم على ذلك درجة أو درجات .. بأن قسموا العالم إلى دار إسلام ودار حرب .. ولم يكتفوا بهذا بل حولوا بعض ديار الإسلام إلى ديار حرب فراحوا يفجرون ويقتلون دون تمييز بين عدو الإسلام الذى يحاربونه والأبرياء ممن لا ناقة لهم ولا جمل ..

وضاعت كلمة الحق والعقل التى ترد على هذه الشبهة فى وسط الجلبة والضجيج الذى أحدثه الصوت العالى لهؤلاء "الغيارى" .. فالرد على تلك الشبهة فى رأيى يتلخص فى الآتى :

1) نعم يمكن لشعوب وأمم غير مسلمة أن تنهض وتتقدم .. لأن الله جل وعلا لم يخلق قوانين وسنن الكون للمسلمين أو للمؤمنين دون غيرهم .. فيقول تبارك وتعالى " هُوَ الَّذِي خَلَقَ لَكُم مَّا فِي الأَرْضِ جَمِيعاً ثُمَّ اسْتَوَى إِلَى السَّمَاء فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَهُوَ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ" .. إن لهذه القوانين والسنن الكونية منهج للتعامل معها .. من يفهمه ويتعامل به ينجح فى استخدام الطاقات التى أودعها الله تعالى فى الكون وسخرها لبنى آدم أجمعين .. فطاقة المياه والرياح والبخار والبترول والذرة متاحة للجميع .. وغير المؤمن ينهض ويتقدم إذا برع فى التعامل معها .. ويفشل المؤمن سواء كان مسلما أو غير مسلم إذا فشل فى التعامل معها بعلم ومعرفة .. نعم يفشل وإن صام وإن صلى .. لأن الله لن يغير سنن كونه من أجل كائن من كان بعد أن أكمل الرسالات السماوية برسالة الإسلام .. وبعد انتهاء بعث الرسل والأنبياء الذين غير لهم الله من بعض قوانين الكون تأييدا لهم

2) الإسلام قدم فى الماضى مبدعين عظماء فى كافة المجالات من أمثال ابن الهيثم وابن سينا والرازى والكندى وابن خلدون وابن رشد وابو حامد الغزالى وغيرهم .. الإسلام قدم للبشرية علوما لم تكن معروفة مثل علم الجبر وعلم الحساب والموسيقى .. وشارك بمبدعيه فى إثراء ما كان معلوما من تلك العلوم ..

3) إن الإسلام دين العقل والبرهان الصادق " قُلْ هَاتُواْ بُرْهَانَكُمْ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ" ولو تصفحنا القرآن الكريم لوجدناه حافلاً بالآيات التي تحث على الحكمة " يُؤتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاء وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا وَمَا يَذَّكَّرُ إِلاَّ أُوْلُواْ الأَلْبَابِ " ، وحافلا بالآيات التى تدعو إلى التعقل " كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ " ، وإلى التفكر " وَلَوْ شِئْنَا لَرَفَعْنَاهُ بِهَا وَلَـكِنَّهُ أَخْلَدَ إِلَى الأَرْضِ وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَمَثَلُهُ كَمَثَلِ الْكَلْبِ إِن تَحْمِلْ عَلَيْهِ يَلْهَثْ أَوْ تَتْرُكْهُ يَلْهَث ذَّلِكَ مَثَلُ الْقَوْمِ الَّذِينَ كَذَّبُواْ بِآيَاتِنَا فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَ " ، والابتعاد عن الظن " وَمَا لَهُم بِهِ مِنْ عِلْمٍ إِن يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنَّ الظَّنَّ لَا يُغْنِي مِنَ الْحَقِّ شَيْئًا ً" ، وعن الهوى " فَإِن لَّمْ يَسْتَجِيبُوا لَكَ فَاعْلَمْ أَنَّمَا يَتَّبِعُونَ أَهْوَاءهُمْ وَمَنْ أَضَلُّ مِمَّنِ اتَّبَعَ هَوَاهُ بِغَيْرِ هُدًى مِّنَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ". وتدعو إلى العلم " يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ " ، " قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ ".

وطريق الإيمان فى الإسلام يقوم على تأمل الإنسان فى نفسه وفى الكون من حوله ، والانتقال من المحسوس إلى المعقول للوصول إلى الإيمان الحق القائم على العلم واليقين لا على تقليد الآباء والأجداد. قال تعالى: " فَلْيَنظُرِ الْإِنسَانُ مِمَّ خُلِقَ " ، وقال سبحانه " قُلِ انظُرُواْ مَاذَا فِي السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَمَا تُغْنِي الآيَاتُ وَالنُّذُرُ عَن قَوْمٍ لاَّ يُؤْمِنُونَ " وقال العليم القدير " قُلْ سِيرُوا فِي الْأَرْضِ فَانظُرُوا كَيْفَ بَدَأَ الْخَلْقَ ثُمَّ اللَّهُ يُنشِئُ النَّشْأَةَ الْآخِرَةَ إِنَّ اللَّهَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ "

وبهدى من تلك الآيات الكثيرة التي تحث على العلم والمعرفة ،والعقل والتفكر والتدبر ، نما العقل المسلم، وإنطلق بقدراته الكامنة لاكتشاف حقائق الأشياء، وبناء نهضة علمية وحضارية لم يعرف العالم لها مثيلاً في العصور الوسطى

4) إذا كان الاسلام قد أتاح الفرصة للتقدم و سمح بإنشاء حضارة عظيمة كالحضارة الإسلامية فى العصور الوسطى ، فهذا أقوى دليل وأنصع برهان على انه ليس هو سبب ما نعانيه الآن من تخلف كما يزعم الذين يرددون تلك الشبهة ويروجون لها. وانما الفهم الخاطئ للإسلام هو سبب تلك المحنة التى نعيشها منذ عصر الانحطاط .

5) من العدل والإنصاف لمن يجادل فى هذه الشبهة أن يفرق بين الاسلام من جهة، والتأويلات التي قد تشيع عنه في هذا العصر أو ذاك من جهة أخرى. ففي العصر الذي بزغ فيه نور الإسلام وتحقق التقدم والرقى لأمة الإسلام شاع تأويل منفتح عقلاني، متفاعل مع الحضارات والثقافات الأخرى يأخذ منها ويهبها دون خوف أو وجل من نظريات المؤامرة والتغريب . ولكن .. وبدءا من عصر الانحطاط أخذ يسود التأويل الآخر .. أي الفهم الجامد، المنغلق، المتعصب. وهذا ما ورثناه ونشقى به فى الوقت الحالى .. وبالتالي فإن النظرة العادلة والمنصفة للاسلام الذي أدخل العرب في التاريخ، بعد ان كانوا نكرة ، لا يمكن أن تحمِّل الإسلام وزر المحنة التى يعيش فيها المسلمون .. لا يستقيم مع العدل والإنصاف إسقاط جرائم التطرف والإرهاب مثلا ، أو خطيئة الكسل والتواكل على كل ما هو إسلامى ، فبالاضافة الى ان هذا ظلم فإنه مخالف للحقيقة التاريخية.

6) تخلف المسلمون عن ركب التقدم والحضارة عندما تراخوا عن تنفيذ ما أمرهم به الله فى كتابه العزيز ألا وهو استعمال عقولهم .. تخلفوا عندما ظهرت فئة وقفت بين العباد ورب العباد .. وأقنعوهم أن ليس لهم الحق فى النظر فى تأويل أو تفسير من سبقوهم .. وأفهموهم أن لا حاجة للمسلم أن يجتهد أو حتى يفكر ، فكل شئ قد أتى به الأوائل وتركوه لنا فى تراث مقدس وأنهم (أى تلك الفئة) هم حراس ذلك التراث وحماته من الذين يريدون بالإسلام شرا .. من الذين يريدون بعث العقول من مرقدها .. وخلطوا بذلك بين النص المقدس وتفسير أو فهم النص المقدس .. فالقرآن الكريم هو كلام الله تعالى نصا لا خلاف فى هذا .. ولا خلاف أيضا فى أن كل ما جاء به حق وصدق ، ومن لا يؤمن بهذا خرج من ملة الإسلام .. نعم وألف نعم .. القرآن نص مقدس ، ولكن التفسير ليس مقدسا ، فليس كل تفسير صحيح ، فالتفسير يرتبط بالمفسر وعقليته ، وبيئته ، وظروفه ، ومعارفه ، ومدركاته .. وكلها عوامل بشرية .. وعلى الجانب الآخر فليست كل التفاسير خطأ .. فمن آيات القرآن ما تفسره آيات أخرى .. ومنها ما يفسره الرسول الكريم .. ومنها ما يفسره المتخصصون .. مع الأخذ فى الاعتبار أن جهد المتخصصين جهد بشرى يؤخذ منه ويُرد .. فلا معصوم فى الإسلام من البشر إلا ارسول عليه الصلاة والسلام الذى اصطفاه الله ليبلغ رسالته وحاشا لله أن يصطفى من يخطئ فى تبليغ الرسالة .. إذن فحتى تفسير المتخصصين قد يكون منه الخطأ ..

والخطأ الأكبر الذى يقع فيه الكثير من المسلمين هو أنهم يجعلون تفسير العلماء وفقههم للنص منزها عن الخطأ .. واعتبار ما يدخل فيه عاملا الزمان والمكان صالحا لكل زمان ومكان

هذه هى الأسباب الرئيسية لتأخر المسلمين .. ويأتى تحتها العديد من الأسباب .. فلسنا متأخرين بفعل لعنة إلهية .. ولسنا متأخرين بفعل مؤامرة خارجية .. ولكن لأننا نستعين بتراث عمره ألف سنة لحل مشاكل اليوم ، بدعوى غلق باب الاجتهاد ومحاربة كل من يحاول أن ينقد هذا التراث ولو بكل احترام وتبجيل

وللخروج من هذه المحنة فاننا نحتاج الى:

• التخلص من عقدة السيادة أو الزيادة (عكس عقدة النقص) ووكذلك التخلص من الرومانسية المثالية .. فنحن كباقى البشر ، نتقدم إذا أخذنا بأسباب التقدم ، ونفشل إذا تكاسلنا وتواكلنا .. وسخر الله لنا كما سخر لهم كل طاقات الكون لنتعامل معها بالمنهج المناسب "وَسَخَّرَ لَكُم مَّا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مِّنْهُ إِنَّ فِي ذَلِكَ لَآيَاتٍ لَّقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ"

• التحرر من الفكرة المدمرة لنا قبل غيرنا باعلان الحروب على من ليس معنا

• اقتباس ماتوصلت اليه الأمم المتقدمة فى حقول العلم والتكنولوجيا ومحاولة البناء عليه

• التوجه برسالة الاسلام الى العالم بأسره كمسئولية مشتركة لكل المسلمين . ولتحقيق ذلك يجب التخلى عن سياسة المواجهة والصراع واستبدالها بمشروع للدعوة الى الاسلام تحشد له فرق من الدعاة الأكاديميين على أعلى مستوى من التعليم ومدربين على فنون المنطق والعقلانية

حاولت فيما سبق الرد على الشبهة من وجهة نظرى .. كما حاولت على قدر فكرى المتواضع أن أضع حلولا للخروج من محنتنا .. وأتمنى أن يدلى من يريد بدلوه ..

وعلى الله فليتوكل المؤمنون .

رابط الموضوع :

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=28567

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

استاذ ياسر

بما اننى ممن انعم عليهم الله بالصبر على قراءة الكثير و الكثير من كتب التاريخ

فانا اعلم ما تعنيه

و اتفق معك فيه ايضا

نعم لم و لن يكون هناك موده بين الشرق و الغرب

و لكن نقطه الخلاف بينى و بين الفاضل ابو عمر

تتمحور فى الدافع لهذا التنافر

:roseop: md2: :roseop::roseop:

لو لم تكن الايدلوجية هي الدافع ... فما هو الدافع؟؟؟

نستطيع ان نتكامل علي سطح الكرة الارضية كمجتمع انساني

فما الذي يمنع حدوث مثل هذا التكامل

هل وجدتي سبب اخر غير الايدلوجيات..؟

التكامل الانسانى هى فكره مثاليه جدا بسبب ظروف الواقع التى تقوم على اختلاف توزيع الثروات الطبيعيه

السبب الذى يمنع حدوث هذا التكامل هو الاطماع الاقتصادية

ليست الاموال فقط هي الهدف

يستطيع الغربيون ان يحصلوا علي اموالنا و عليس مصادر الطاقة بكل سهل و يسر

و هو الحادث الان فعلا

لكن لماذا يتم التدخل الرهيب ف حياتنا

مازال السؤال قائما

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

أبو محمد مشاركة بتاريخ اليوم, 12:52 AM

إقتباس(محمد العنبى @ Jan 18 2010, 01:21 PM)

طيب على مستوى الدول كل دوله وليها مكانه عالميه لاما تحاول تعليها لاما تحتفظ بمكانها ولا تسمح لاى دوله بالاقتراب منها

يعنى امريكا اكبر قوى حالياً وهى بتسعى بكل قوه لان تظل اكبر قوه فى العالم وذلك حفاظاً على الكرسى العالمى وعلى امنها ايضاً

مشكلتنا بقى فينا احنا احنا لسه منتظرين ان الدول دى تسمح لينا ان تحن علينا طيب منعمل زيهم ونخطط من تحت لتحت ونكبر

شكراٍ

إذا كان ذلك كذلك .... وإذا كانت الدول فى مضمار هذا التنافس الذى أشرت إليه ، ويشير إليه ذلك التيار المعروف ، فمن الأولى بالتآمر عليه ؟ البوذيون (اليابان ، والصين ، وكوريا ، والهند) أم نحن العرب ذوى الأغلبية المسلمة وبعض الأفارقة مثل الصومال وجيبوتى وموريتانيا وبعض الآسيويين (حتى النمور الاقتصادية منهم )؟ .. قارن تعداد هؤلاء وتعداد أولئك ، قارن التهديد الاقتصادى والعسكرى والنووى لهؤلاء وأولئك

ستجد أن المقارنة بلا شك تقودك إلى أن ما يهدد مصالح الغرب "النصرانى" فى مضمار التنافس بين الدول هو تلك الدول ذات الشعوب من أتباع بوذا وكونفوشيوس والهندوس وغيرهم ..

استاذى الفاضل ابو محمد تحيه طيبه وبعد

حضرتك امريكا تنافس وبشده على اى حاجه تشكل خطر او تهدد بمكانتها العالميه لكى تظل الدوله رقم واحد فى العالم

وتسؤال حضرتك لماذا التأمر يتم على الاسلام ولم يتم على البوذيه والاجابه واضحه يافندم هل البوذيه تأمر بالجهاد ؟ هل البوذيه تأمر الى تكوين دوله بوذيه ؟ , هل البوذيه تأخى بين كل البوذين على مستوى الارض , , هل البوذيه تتحدث عن التوراه والانجيل ؟ , ما مدى انتشار البوذيه فى دول اوربا وامريكا ؟؟, هل تم ربط بين البوذيه والارهاب ؟...........زالخ

الاسلام ياستاذ الفاضل يدعو الى النجاح فى الدنيا والاخره الاتنين معاً على حد سواء ومينفعش تختار واحده بس تنجح فيهم لازم يكون الاتنين الاسلام منهج حياه وليس طقوس عباديه تُؤدى فى المساجد وليس لها علاقه بالحياه

لذا امريكا لا تهاجم البوذا ولكن تنافس وبشده اقتصاد هذه الدول لانه هو الى بسبب خطر عليها

ثم دعنى أسأل حضرتك بعض الاسئله

هل من مصلحة امريكا ان يتوحد العرب ؟؟

لماذا ضربت امريكا العراق ؟

ما هو سر سكوت امريكا على اسرائيل والى بتعمله فى فلسطين ؟

لماذا يتم حظر امتلاك الاسحله النوويه على دول دون الاخرى ؟؟

ولكن انا لا الوووووم امريكا فيما تفعله فانا قولت سابقاً لو مكان امريكا لفعلت مثل الى بتعمله تماماً

ولكن الووووووم انفسنا فكل ما تفعله امريكا بنا سببه نحن فلو كنا اقوياء لما وصلنا الى هذه الحاله

ومازلت قووووول ممكن نخرج ونقدر نوصل ولن يستطيع احد ان يوقفنا بس لو فيه تخطيط مدروس تماماً

وشكراً

المهندس ياسر

لكن لماذا يتم التدخل الرهيب ف حياتنا

مازال السؤال قائما

لكى يضمن بنسبة ميه بالمائه ان تظل كما انت

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

لكى يضمن بنسبة ميه بالمائه ان تظل كما انت

ابتا ابتا يا اصيل

الفكرة مش انك تبقي انت زي ما انت

الفكرة ...انك شوية بشوية بتوصل لمستويات غاية ف الدنو

لغاية ما يجي يوم و تتحول بلادنا الي ارض العضايا

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

فى الحقيقة لا أستطيع الاختلاف معه ..

يعنى أنا مش من المعارضين يا أستاذ محمد .. بل من أشد المؤيدين له .. فمنذ ما يقارب السنوات الثلاث فتحت موضوعا يناقش هذه القضية

لا تعلم مدى عرفاني على حرصك بالمشاركة في الرأي. لقد استفدت كثيرة جدا من تلك المداخلة فوجب علي شكرك من اجلها.

أخوك الصغير :roseop:

رابط هذا التعليق

مش فاهم .. حقيقي مش فاهم :roseop:

هو مين خصمي في الحوار حضرتك؟ ومين اللي بيعارضوني دول حضرتك؟

هو أنا دخلت انتخابات وانا مش واخد بالي :roseop:

أنا ما أذكرش إن ليّ معارضين في المنتدى ..

معلهش بجد مش فاهم .. ممكن تسميهم ليّ عشان أفهم لو سمحت؟

أكيد ناس يخصوا حضرتك .. صح؟

مهم لو كانوا الإسرائليين مثلا مأظنش حضرتك كنت هتزعل من اتهامي لليّ "بيعارضوني" بان عقلهم عقل بندقة!

أكيد فيه سوء تفاهم ..

أنا كل اللي عرفت أفهمه إن حضرتك بتقول عليّ عقلي صغير وكلامي كتير .. دي كانت سهله وفهمتها لوحدي :roseop:

كمان أضفت إن عقلي الصغير ساعد بشكل فاصل في وضوح قلت تهذيبي في إسلوبي في الخطاب .. برضه كانت سهلة وفهمتها من غير مساعدة :roseop: بس ما عرفتش الحتة القلة تهذيب اللي أنا قلتها كانت فين :roseop: (إنت حتي ماعلمتليش بالقلم الأحمر على الحتة المش مهذبة اللي أنا قلتها)

كمان حضرتك وضحت إن عندي مشاكل ذهنية بتصورلي الديناصورات على إنهم كانوا بيؤمنوا بنظرية التآمر .. أو .. لو مشكلتي مش ذهنية يبقى أنا قبيح الذنب .. أديني عَمَّال أفهم واحدة واحدة أهوه ..

لكن معارضين وخصوم وحزب وسط دي والله ما فهمتها :roseop:

عموما أنا مش عارف إيه المطلوب مني دلوقتي بالضبط .. هذبني وقولي إذا تكرمت؟ أقول على نفسي غبي يعني؟

غبي غبي والله ما بزعل .. هي الحتة بتاعت مش مهذب دي اللي زعلتني شوية عشان طعنت في قدرة أهلي على التربيه .. لكن غبي دي من عند ربنا وأنا الحمدلله راضي بعطاؤه ..

وعلى أي حال .. الله يسامحك ..

ودي وردة مني عربون محبة :roseop: المهم إنت تفرفش وماتحسش إني معتبرك من "المعارضين" بتوعي ..

الأخ العزيز محمد يوسف

أنا لا يمكن بأى حال من الأحوال أن أتهمك بأنك غير مهذب أو أطعن فى التربية كما ذكرت أو أى شىء و عذرا يا أخى لأنى جعلتك تعتقد ذلك

أنا رددت عليك فى غمرة إنفعالى - مع الأسف - عندما ذكرت أنت ما يفيد أن من يقتنع بنظرية المؤامرة عقله كالبندقة.

و قصدت بالمعارضين و الخصوم فى الرأى من يكون لهم فكر مخالف للمحاور و هى مصطلحات تستحدم كثيرا فى المنتديات و الحوارات دون غضاضة.

المهم عفا الله عما سلف

و شكرا على وردتك

و تقبل منى هذه الباقة كرد على وردتك:

تم تعديل بواسطة tantrum
رابط هذا التعليق

الأخ العزيز محمد يوسف

أنا لا يمكن بأى حال من الأحوال أن أتهمك بأنك غير مهذب أو أطعن فى التربية كما ذكرت أو أى شىء و عذرا يا أخى لأنى جعلتك تعتقد ذلك

أنا رددت عليك فى غمرة إنفعالى - مع الأسف - عندما ذكرت أنت ما يفيد أن من يقتنع بنظرية المؤامرة عقله كالبندقة.

و قصدت بالمعارضين و الخصوم فى الرأى من يكون لهم فكر مخالف للمحاور و هى مصطلحات تستحدم كثيرا فى المنتديات و الحوارات دون غضاضة.

المهم عفا الله عما سلف

و شكرا على وردتك

و تقبل منى هذه الباقة كرد على وردتك:

إيه يا عم باقة الورد الجميلة جدا دي .. يعني أنا اديك وردة ترد علي بالجمال ده كله ..

بجد حاسس إن شكلي مش حلو دلوقتي وإني كنت بايخ معاك ..

الله يكرمك ويباركلك .. أنا مسامح وانت كمان سامح .. ولو إن الورد بتاعك غلبني ..

وبعدين بجد أنا لم أعن اللي أنت افتكرته .. أصلا أنا مؤمن إن العزة هتجي تاني قبل الأفول الأخير .. الرسول صلى الله عليه وسلم قال: "بدأ الإسلام غريبًا، وسيعود غريبًا كما بدأ، فطوبى للغرباء" .. يعني يوم ما سينقرض الإسلام من على وجه الأرض .. بس ده في آخر الزمان, ومع إن "اقتربت الساعة وانشق القمر" .. لكن لسه فيه عزة جاية .. ممكن العملية تعتم أكثر بكتير قبل عودة الكرامة مرة أخرى .. بس لسه شوية على الانقرض الكبير .. الفكرة يا سيدي هي: هل ستعتم أكثر قبل عودة العزة دي ولا فيه أمل إن جيل مننا يحضرها؟ ده معتمد على أولوياتنا .. مخ نضيف عارف أساس المشكلة الحقيقي فين هيجيب أولويات صح ويخلي العزة اقرب ورودا مما هي عليه .. بينما مخ غير قابل لاستيعاب أساس المشكلة جيله لازم ينقرض أولا .. وتعتّم أكتر ..

لكن اللي مخه قد البندقة دول الديناصورات .. بجد مش بهزار ..

ومع ان شغلي كله كمبيوترات لكن ماليش في المنتديات .. والمحاورات هي المنتدى الوحيد اللي بأكتب فيه .. مأعرفش بقى ان المنتديات لازم يكون فيها خصوم ومعارضين وجبهة شعبية وكده :roseop:

وشكرا لمخاطبتك لي باسم "الأخ العزيز"

أنا مش هأحط ورد أجمل من وردك عشان أنا نفسي إنت اللي تكون أحسن مني :roseop:

أخوك

تم تعديل بواسطة MaYousof
رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
أبو محمد مشاركة بتاريخ اليوم, 12:52 AM

إقتباس(محمد العنبى @ Jan 18 2010, 01:21 PM)

شكراٍ

استاذى الفاضل ابو محمد تحيه طيبه وبعد

حضرتك امريكا تنافس وبشده على اى حاجه تشكل خطر او تهدد بمكانتها العالميه لكى تظل الدوله رقم واحد فى العالم

وتسؤال حضرتك لماذا التأمر يتم على الاسلام ولم يتم على البوذيه والاجابه واضحه يافندم هل البوذيه تأمر بالجهاد ؟ هل البوذيه تأمر الى تكوين دوله بوذيه ؟ , هل البوذيه تأخى بين كل البوذين على مستوى الارض , , هل البوذيه تتحدث عن التوراه والانجيل ؟ , ما مدى انتشار البوذيه فى دول اوربا وامريكا ؟؟, هل تم ربط بين البوذيه والارهاب ؟...........زالخ

الاسلام ياستاذ الفاضل يدعو الى النجاح فى الدنيا والاخره الاتنين معاً على حد سواء ومينفعش تختار واحده بس تنجح فيهم لازم يكون الاتنين الاسلام منهج حياه وليس طقوس عباديه تُؤدى فى المساجد وليس لها علاقه بالحياه

لذا امريكا لا تهاجم البوذا ولكن تنافس وبشده اقتصاد هذه الدول لانه هو الى بسبب خطر عليها

ثم دعنى أسأل حضرتك بعض الاسئله

هل من مصلحة امريكا ان يتوحد العرب ؟؟

لماذا ضربت امريكا العراق ؟

ما هو سر سكوت امريكا على اسرائيل والى بتعمله فى فلسطين ؟

لماذا يتم حظر امتلاك الاسحله النوويه على دول دون الاخرى ؟؟

ولكن انا لا الوووووم امريكا فيما تفعله فانا قولت سابقاً لو مكان امريكا لفعلت مثل الى بتعمله تماماً

ولكن الووووووم انفسنا فكل ما تفعله امريكا بنا سببه نحن فلو كنا اقوياء لما وصلنا الى هذه الحاله

ومازلت قووووول ممكن نخرج ونقدر نوصل ولن يستطيع احد ان يوقفنا بس لو فيه تخطيط مدروس تماماً

وشكراً

الفاضل "محمد العنبى"

يعنى حضرتك شايف إننا ما زلنا نعيش عصر الإمبراطوريات الدينية ؟

لو كنت محقا فى استنتاجى فاسمح لى ألا أوافقك الرأى .. كنت أوافقك لو كنا نعيش فى العصور الوسطى .. ولكنى أرى أن عصرنا هو عصر الإمبراطوريات الاقتصادية والإمبراطوريات السياسية ..

أنظر حولك لترى أننا فقط من يريد أن يبعث عصر الامبراطوريات الدينية .. ولترى أن الامبراطوريات الأخرى لا تريد العودة إلى العصور الوسطى بعد كل الطفرات التى تحققت ..

وهناك من لاحظ أن ما تحقق فى الحمسين سنة الماضية من قفزات علمية وتكنولوجية يفوق كل ما تحقق فى تاريخ البشرية قبل تلك السنوات الخمسين ، ولذلك ستعمل الامبراطوريات المعاصرة كل ما فى وسعها لتمنع الوثوب على كل ما حققته ..

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الموضوع مفيد للغاية

و الله إنه هناك العديد من الأديان و المذاهب التي لو توقف الإنسان عندها لذهل من أين يأتي الناس بهذه الأفكار

أما بخصزص الأمريكان فهم دائما ما يكيلون بخمسين مكيال

و مع الإسلام فدي عقيدة إن المسلمون يعبدون الشيطان و دينهم ....... فلابد من القضاء عليهم ..........لا جديد في الموضوع معهم و لن تتغير وجه نظرهم إلا إذا غيرنا ديننا و اتخذنا جورج واشنطون إلها و ساعتها سيرضون عنا بأن نكون عبيدهم فقط

بلادي و إن جاااااااااااااااارت علي عزيزة

و أهلي و إن ضنوا علي كراااااااااااااااااااااااام

صلى الله علي محمد و آله و صحبه الطيبين وسلم

رابط هذا التعليق

أبو محمد مشاركة بتاريخ أمس, 10:00 PM

الفاضل "محمد العنبى"

لو كنت محقا فى استنتاجى فاسمح لى ألا أوافقك الرأى .. كنت أوافقك لو كنا نعيش فى العصور الوسطى .. ولكنى أرى أن عصرنا هو عصر الإمبراطوريات الاقتصادية والإمبراطوريات السياسية ..

أنظر حولك لترى أننا فقط من يريد أن يبعث عصر الامبراطوريات الدينية .. ولترى أن الامبراطوريات الأخرى لا تريد العودة إلى العصور الوسطى بعد كل الطفرات التى تحققت ..

وهناك من لاحظ أن ما تحقق فى الحمسين سنة الماضية من قفزات علمية وتكنولوجية يفوق كل ما تحقق فى تاريخ البشرية قبل تلك السنوات الخمسين ، ولذلك ستعمل الامبراطوريات المعاصرة كل ما فى وسعها لتمنع الوثوب على كل ما حققته ..

وايه المانع انها تبقى امبراطوريه اسلاميه وليها قوه اقتصاديه وسياسيه اللى اعرفه اذا كنا عاوزين يبقى لينا كيان قووى لابد ان نتوحد ومافيش حاجه هتوحد العرب الا الدين اذا كان على ماتش كوره خسرنا بعض فتخيل بقى لو فيه بطوله عربيه للمنتخبات العربيه والله هنولع فى بعض

علشان كده الامبراطوريه الدينيه بالنسبه لينا هى الانسب وبالنسبه ليهم غير مناسبه تماماً

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

أبو محمد مشاركة بتاريخ أمس, 10:00 PM

الفاضل "محمد العنبى"

وايه المانع انها تبقى امبراطوريه اسلاميه وليها قوه اقتصاديه وسياسيه اللى اعرفه اذا كنا عاوزين يبقى لينا كيان قووى لابد ان نتوحد ومافيش حاجه هتوحد العرب الا الدين اذا كان على ماتش كوره خسرنا بعض فتخيل بقى لو فيه بطوله عربيه للمنتخبات العربيه والله هنولع فى بعض

علشان كده الامبراطوريه الدينيه بالنسبه لينا هى الانسب وبالنسبه ليهم غير مناسبه تماماً

المانع الوحيد - فى رأيى - هو إننا مش عايشين لوحدنا .. وعلشان نعمل إمبراطورية لازم تتوافر لنا مقومات إقامة مثل تلك الامبراطورية .. وعندها لا مانع من الجهاد (كما قلت حضرتك أن هذا ما يميزنا عن البوذية) ومن الغزو والفتح ...

حضرتك عارف متى اتفقت الدول العربية على إقامة السوق العربية المشتركة ؟ .. إتفقت على ذلك فى عام 1964 .. قبل أن تفكر الدول الأوربية فى إقامة سوقها المشتركة ... أدعوك مرة أخرى لتنظر حولك .. أين وصلت سوقهم المشتركة وكيف تطورت إلى اتحاد أوروبى ، وأين وصلت السوق العربية المشتركة

قبل أن نفكر فى الوحدة الدينية (التى ستضم بلادا غير عربية) علينا أن نفكر قبل ذلك فى وحدة عربية ( وأديك شايف عملنا إيه من سنة 64) ... وقبل أن نفكر فى الوحدة العربية ، علينا أن نفكر فى الوحدة المصرية ..

عمرك شفت حد بيبنى الدور التالت فى بيت قبل ما يبنى الدور الأول والتانى ؟ .. بلاش دى .. عمرك شفت حد بيطلع على السلم إلى الدور الثالث قبل ما يعدى على الدور الأول والتانى؟ :wub:

تساند جيشها

تحيا مصر
إقرأ فى غير خضـوع
وفكر فى غير غـرور
واقتنع فى غير تعصب

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 2
      الإيزيديون طائفة دينية تنتمي عرقيا إلى الأصول الكردية، يتركز تواجدهم في العراق وسوريا، ويعيش أغلبهم قرب الموصل ومنطقة جبال سنجار في العراق، وتتواجد مجموعات أصغر في تركيا، وألمانيا وجورجيا وأرمينيا. يعد اسم الإيزيدين أحجية بحد ذاتها، إذ تقول الأبحاث الحديثة إن اسمهم مأخوذ من اللفظ الفارسي "إيزيد" الذي يعني الملاك أو المعبود، وتعني كلمة الإيزيديين ببساطة "عبدة الله" أو هكذا يصفون على أنفسهم. ويطلق الإيزيديون على أنفسهم لقب "داسين"، وهي كلمة مأخوذة من اسم أبرشية تتبع الكنيسة المسيحية الشرقية القد
  • أضف...