اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

كفاك تشويه لصورة و سمعة مصر يا خالد يوسف

engmido

Recommended Posts

واخرتها يا اخواننا

كل يوم والتانى يطلعلنا المفسد خالد يوسف بفيلم جديد طبق الاصل الفيلم السابق

وكلها تعرض الجوانب السيئة فى مصر من السرقات والاحياء الشعبية ( مش الشوارع و الحوارى انما الازقة والعشش والخارجين على القانون)

والحياة غير الادمية والمعاملات الساقطة السافلة المتدنية لهذه الفئة من الناس

من جنس ودعارة الى خيانات ولا تعلم امرأة من مع من؟؟ الى متعاطى المخدرات ومشتقاتها والمتاجرين بها واطفال الشوارع والاغتصاب للكبار والصغار الى الشواذ

حتى الشواذ وصلت لافلام مصر والشعب المصرى ( تخيلوا كل هذا فى مصر او بمعنى آخر مصر كلها على هذه الشاكلة) ولا حول ولا قوة الا بالله

وكل هذا باسم الفن ........هههههههههه. اى عفن اقصد اى فن هذا الذى نظهر فيه البلد بهذا المظهر السيىء

وكل ما يهاجم يرد ويقول انا اعمل محاكاة لما يجرى فى المجتمع......كل هذا ليس له مبرر وحتى لو كذلك كل فيلم ينزل طبق الاصل اللى فات... غير مراعى لشعور الناس او لشعور

الفئات الاخرى او للاباء والامهات امام اطفالهم عندما يروا هذه المناظر الفاضحة المخزية .....هذا طبعا بالاضافة الى ما ينشره من الفاظ وتصرفات واثارة للشباب والفتيات

وانحدار مستوى التعامل ومستوى الاخلاق لدى الشباب .............( قال يعنى هى ناقصة)

طبعا وهو غير عابىء بكل هذا الكم من الفضائح والخروج عن النص فى القول والفعل ( وما حدش يقول اصل ده فى السينما محدش جابرك تخش) لان الافلام دى شهرين وبتنزل

على شاشات الدش والفضائيات والارضى لو احببت.... ( وكل منا يتخيل نفسه امام اولاده عندما يساله)..........هذا فضلا عن عرض الفيلم فى معظم الدول العربية وما يضيف الى

سمعة مصر من سوء

يا اخوة ما من فيلم لهذا الفاسد الا ويطلع مصر دى حرامية وبلطجية وسيداتها وبناتها بغايا وساقطات واطفالها مغتصبون ( مفيش حد فى مصر فى اى فيلم من افلامه كويس خالص )

ثم بفرض وجود هذه الفئات فى مصر وهى فعلا موجودة....... هل هذه المشاكل تحل بعرض هذه الافعال المخزية الفاضحة المسيئة لسمعة بلد بأكمله فى الافلام

يا اخوة انا بفضل الله لا ارى هذه الافلام ولكن كفااااااااااااانا فقط اعلاناتها وما نسمعه ممن رآها

فهى للاسف كترت واستغبت واستفحلت قوى واصبحت لا تطاق( حين ميسرة ومش عارف ايه ..................واخيرا قال ايه كلمنى شكرا) ...حسبى الله ونعم الوكيل

-----

يا اخوة يوجدفى هذا المنتدى المحترم

فى الصفحات الاول من مداخلة قديمة ( مش متذكر بالضبط)

ابان فترة عرض فيلم دكان شحاتة (بطولة السيدة الفاضلة هيفاء وهبى)

كان فيه مصريين مغتربين فى دبى وكذا مكان دخلوا هذا الفيلم هناك وخرجوا ( كما حكى اصحاب الرواية وهذه امثلة فقط وعلى الراغب فى متابعة الموضوع برؤية الرابط

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=81573

اهم تعليق كان لمواطن مصر ى وزوجته بيقول

احنا خارجين بنعيط على مصر واحوال مصر ...هى مصر وصلت لهذا المستوى؟؟؟ .....هل مصر وصلت لمرحلة المجاعة؟؟؟؟؟؟

هل كل نساء مصر وصلوا لهذه المرحلة التى لا تعلم فيها من زوجة من ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

تخيلوا ... ده رأى مصرى!!!!!!1...امال ايه .... العرب يقولوا ايه؟؟؟

ليهم حق لما يقولوا علينا حرامية

يا اخوة امثال خالد ويوسف والملعون الكبير يوسف شاهين لعنة الله عليه اينما ذهب......هم من يشوهون سمعة مصر

امثال هؤلاء هم الذين اعطوا الفرصة للجزائر ابان مباراة مصر والجزائر ان يقولوا ( مصر بلد المليون رقاصة ) وحسبى الله ونعم الوكيل

وختاما لى تعقيبين :

1- اخرتها ايه مع الاشكال دى ؟؟؟ عشان يكسب ويبيع يقوم يشوه سمعة مصر؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

2- قول الله تعالى فى كتابه الحكيم:

( بسم الله الرحم الرحيم)

[ إن الذيــن يحبون أن تشيع الفاحشة في الذين ءامنوا لهم عذاب أليم في الدنيا و الأخــرة ]

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن

رابط هذا التعليق

• الردود 252
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أولا خالد يوسف هو مخرج الجيل الأول الآن

وهو مخرج صاحب رؤية تتفق أم تختلف معه

ولا يليق أن يفتح موضوع به ألفاظ مثل قذارة وغيره على مخرج مصري محترم مثل خالد يوسف

ثانيا

دور الفن كشف سلبيات المجتمع

مش الطبطبة

ولا المجاملة

ولو حضرتك بتسأل هية مصر بقت كدة

بقولك اه

المهمشين بقوا كدة

وحالهم أسوأ من كدة

نسيب الوضع كدة؟

ونحط راسنا فى الرمل زي النعام؟

ولا نكشف السلبيات ونعالجها؟

معترض على الموضوع من أساسه وعلى نعت خالد يوسف وأعماله بهذة الأوصاف

رابط هذا التعليق

خالد يوسف عبقري وصادق لا ياتي بغير الحقيقة ويوضح لشعب مصر باختصار(( الي اين وصلنا يا مصريين علي يد نظام كامب ديفيد))

تحية للاستاذ خالد يوسف

رابط هذا التعليق

ايه ده؟ هو خالد يوسف محترم؟؟!! لا تعليق!

اما بالنسبة للاخوة الافاضل اللى عايزين يصلحوا البلد.. و كإنها كلها بقت مهمشين.. فارجوكم بالمشاركة برأيكم فى موضوع محاولات للاصلاح:

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=72188

انا مش عارف هو احنا ليه على طول عايزين نجادل.. و نعرض سلبيات!!

لو انتوا صحيح بتحبوا مصر.. و عايزين فعلا تغيروا المجتمع و تصلحوه.. اتمنى انكم تشتركوا برأيكم فى موضوع محاولات للاصلاح اللى فوق... اما الحديث عن السلبيات فقط.. فهو امر لا طائل منه!

تم تعديل بواسطة myusername

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

باشمهندس يوزرنيم:

احترام خالد يوسف من عدمه هيتوقف على احترامك وفهمك للفن ورأيك فيه

مع تحياتى :roseop:

رابط هذا التعليق

خالد يوسف بيقدم فن معبر ومؤثر ومش عايز اقول جميل لكن فيه مشاكل فى افلامه زى الجنس و ومهاجمه الاسلام واظهاره بشكل ارهابى وده شىء بيزعجنى

لكن ما انكرش انه مخرج حر له راى ومذهب فى الحياه وان اختلفت معاه لكن اهم حاجه انه مش من بتوع الحكومه

وبصراحه الوضع ده موجود فى مصر

تم تعديل بواسطة khaleds

السؤال الوحيد هو : هل هذا لأن يوتوبيا أقوى منى ، ام لأننى أقوى منى ؟

رابط هذا التعليق

باشمهندس يوزرنيم:

هو انا طبعا كان ممكن اتجاهل سؤال حضرتك.. لان بصراحة السؤال مش محتاج اجابة, و لكن احتراما لحضرتك.. انا هجاوبك. :sad:

هل انت بتتكلم عن شخصية خالد يوسف؟ لو بتتكلم عن الشخصية و الاتجاهات.. فهو ليس بمحترم. و طبعا الموضوع يعتمد على مدى فهمك للاحترام. و لن اتحدث عن فضائح خالد يوسف.

و من الاخر.. عشان متفهنيش غلط.. فيه ناس ملحدين محترمين, و ناس مسيحيين محترمين.. و يهود محترمين.. يا رب تكون وصلت.

رابط هذا التعليق

باشمهندس يوزرنيم:

هو انا طبعا كان ممكن اتجاهل سؤال حضرتك.. لان بصراحة السؤال مش محتاج اجابة, و لكن احتراما لحضرتك.. انا هجاوبك. :happy:

يبقي مش هتشوف غلط فى اللي بيقدمه

و من الاخر.. عشان متفهنيش غلط.. فيه ناس ملحدين محترمين, و ناس مسيحيين محترمين.. و يهود محترمين. يعنى انا مش بتكلم عن مفهوم الاحترام من المنظور الاسلامى البحت. :sad:

هل انت بتتكلم عن شخصية خالد يوسف؟

لو بتتكلم عن الشخصية و الاتجاهات.. فهو ليس بمحترم. و طبعا الموضوع يعتمد على مدى فهمك للاحترام. و لن اتحدث عن فضائح خالد يوسف.

=مش فاهم يعنى ايه ممكن تتجاهل سؤالى لأن السؤال مش محتاج اجابة؟

وواضح ان لغة الحوار صعبة

=شخصية خالد يوسف تخصه هوة

لا تخصني

ولا تخص حضرتك

ولايحق ليك عفوا نعته بعدم الاحترام

وبعترض على جملة مدي فهمي للاحترام لما فيها من سخرية

يا عزيزي -وواضح ان ده آخر تخاطب ليه معاك لغياب أسلوب جيد للنقاش- لما قلت حسب فهمك للفن واحترامك ليه

كنت بقصد لو كنت من الأخوة اللى بيحرموا الفن

أو بينظروا له نظرة مش محترمة

فطبيعي جدا تشتم يوسف شاهين وخالد يوسف حضرتك وكاتب الموضوع القيم

ولو حضرتك من اللى زي حالتنا بيقدروا دور الفن فى المجتمع

يبقي هتقدر جدا جدا خالد يوسف

ويوسف شاهين

ولا أنا هقنعك

ولا حضرتك هتقنعني

وشكرا مرة تانية لأسلوبك فى الحوار

تم تعديل بواسطة حسام يوسف
رابط هذا التعليق

باشمهندس يوزرنيم:

هو انا طبعا كان ممكن اتجاهل سؤال حضرتك.. لان بصراحة السؤال مش محتاج اجابة, و لكن احتراما لحضرتك.. انا هجاوبك. :sad:

و من الاخر.. عشان متفهنيش غلط.. فيه ناس ملحدين محترمين, و ناس مسيحيين محترمين.. و يهود محترمين.

هل انت بتتكلم عن شخصية خالد يوسف؟

لو بتتكلم عن الشخصية و الاتجاهات.. فهو ليس بمحترم. و طبعا الموضوع يعتمد على مدى فهمك للاحترام. و لن اتحدث عن فضائح خالد يوسف.

=مش فاهم يعنى ايه ممكن تتجاهل سؤالى لأن السؤال مش محتاج اجابة؟

وواضح ان لغة الحوار صعبة

=شخصية خالد يوسف تخصه هوة

لا تخصني

ولا تخص حضرتك

ولايحق ليك عفوا نعته بعدم الاحترام

وبعترض على جملة مدي فهمي للاحترام لما فيها من سخرية

يا عزيزي -وواضح ان ده آخر تخاطب ليه معاك لغياب أسلوب جيد للنقاش- لما قلت حسب فهمك للفن واحترامك ليه

كنت بقصد لو كنت من الأخوة اللى بيحرموا الفن

أو بينظروا له نظرة مش محترمة

فطبيعي جدا تشتم يوسف شاهين وخالد يوسف حضرتك وكاتب الموضوع القيم

ولو حضرتك من اللى زي حالتنا بيقدروا دور الفن فى المجتمع

يبقي هتقدر جدا جدا خالد يوسف

ويوسف شاهين

ولا أنا هقنعك

ولا حضرتك هتقنعني

وشكرا مرة تانية لأسلوبك فى الحوار

بصراحة انا مبحبش ادخل فى جدال فى حاجات زى دى... لان اصلا هى امور ليست بحاجة الى جدال او نقاش, و لا تؤدى الى أى نتيجة!

اولا: حضرتك بتقول انه هو محترم... و انا بناءا عليه بقول انه مش محترم! حضرتك ليه متضايق من رأيى.. و مش مدينى الحق انى حتى اقول رأيى..؟؟ نعم يحق لى نعته بعدم الاحترام... و الا لا يحق لحضرتك نعته بالاحترام! ولا هى ماشية بالمزاج؟ و عموما.. لو كنت قريت اول تعليق ليه... فى الحقيقة هو كان مجرد سؤال: ايه ده؟ هو خالد يوسف محترم؟ لا تعليق! هو ده اللى انا قلته.. و سيادتك فتحت مجال للجدال!!

يعنى طيب لو انا قلت على فلانى اللى انتا بتكره انه محترم -و لو انى مش عارفك بتكره مين-... هل ينفع اقولك متقولش انه مش محترم؟؟!! هو انا ليه ماليش رأى اقوله انا كمان؟ ولا رأى سيادتك مقدس مثلا؟

ثانيا.. انا اقدر دور الفن جيدا.. و أهميته و خطورته فى ايصال رسالة الى الناس.. و دوره فى احداث تغيرات محورية فى المجمتع.. و لكن هذا لا يعنى بالضرورة انى فن و خلاص.. او ما يطلق عليه الفن.

ثالثا... انا رديت عليك بنفس طريقتك... و لم اقصد اى اهانة او استهزاء, بالعكس تماما! بل انا قلت لك.. الموضوع يتعلق على مدى فهمك للاحترام, بل ده انا كمان وضحت ان فيه يهود و ملحدين محترمين... عشان بس اوضح انا قصدى ايه, ومتفهمش غلط.. زى ما حضرتك فهمتنى كده.

أخيرا... كل واحد حر فى رأيه... و اتمنى ان نتعلم ثقافة الاختلاف بجد... مش عشان مختلفين يبقى كل واحد فى حتة..!!

حضرتك بتفكرنى بالفتوى اللى بتقول ان مينفعش نسافر لبلاد الكافرين... الا لضرورة قصوى عشان هما كافرين.. و مينفعش نقعد معاهم!!!

فى النهاية.. أجدد الدعوة مرة أخرى الى موضوع : محاولات للاصلاح

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=72188

لان الناس دايما عندها استعداد تجادل.. و لكن معندهاش استعداد تفكر او تعمل اى محاولة للاصلاح!

ملحوظة أخيرة: هو انا عشان مبحبش خالد يوسف ولا يوسف شاهين... ابقى كده خرجت على القانون و المجتمع مثلا؟ هما مش بشر زينا برضه و بيغلطوا.. و ممكن يبقوا صح و ممكن يبقوا غلط؟ ولا هما كلامهم قرآن من السما و انا مش عارف؟

رضى الله عن الشافعى... قال... رأيي صواب يحتمل الخطأ، ورأي غيري خطأ يحتمل الصواب!!

رابط هذا التعليق

يا اخواننا مفيش مجال نفهم بعض غلط خااااااااااااااااااااص

ليه لان الغاية لا تبرر الوسيلة

بعنى انا عشان مش عاجبنى وضع فى مصر اروح اجيب الفاظ خارجة وواحدة مش عارف قالعة ملط وبتستحمى

ومش عارف واحدة بتولد ( لا ويجيبوها وهى بتولد) وكتييييييييييير ها حكى ايه واللا ايه!!!!!!!

يبقى هو ده الحل ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يا اخوانا الحل بالفعل مش بالافلام ( ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم)

الاخ myusername

كمل زى مانت انا نفسى نجيب نتيجة ونوصل فكر للناس

الاخ حسام يوسف

انا مش فاهم انت معترض على ايه

هو حل المشاكل بالافلام؟؟؟؟

ده ربنا اللى بيقول مش انا.............يبقى عكس كده غلط

ثم فن ايه ............معنى كلام حضرتك ان احنا مش عايشين فى الدنيا

ثم طلب اخير اقرا المشاركة الاصلية والاولى كويس وقول رأيك.......بما يرضى الله

واقرا بحرص حتة الاولاد والاسرة اللى قاعدة امام التلفاز والحرج المنتظر

واقرا ايضا ما يتعلمه الاولاد من الفاظ ومعاملات ( ولا حول ولا قوة الا بالله)

الاخ فلسطينى

كل واحد يخليه فى نفسه ( يعنى حل مشكلتك الاول وبعدين شوف مشاكل غيرك ومشكلة اخوانك) .........واهلا بك ضيف على هذا المنتدى ( محاورات المصريين )

رابط هذا التعليق

بعنى انا عشان مش عاجبنى وضع فى مصر اروح اجيب الفاظ خارجة وواحدة مش عارف قالعة ملط وبتستحمى

ومش عارف واحدة بتولد ( لا ويجيبوها وهى بتولد) وكتييييييييييير ها حكى ايه واللا ايه!!!!!!!

يا اخوانا الحل بالفعل مش بالافلام ( ان الله لا يغير ما بقوم حتى يغيروا ما بأنفسهم)

الاخ myusername

الاخ حسام يوسف

الاخ فلسطينى

كل واحد يخليه فى نفسه ( يعنى حل مشكلتك الاول وبعدين شوف مشاكل غيرك ومشكلة اخوانك) .........واهلا بك ضيف على هذا المنتدى ( محاورات المصريين )

الشعب الفلسطيني والشعب المصري مشكلتهم واحدة وهي النظام الرسمي المصري

تم تعديل بواسطة فلسطيناوي
رابط هذا التعليق

الاخ myusername

الاخ حسام يوسف

الاخ فلسطينى

الشعب الفلسطيني والشعب المصري مشكلتهم واحدة وهي النظام الرسمي المصري

برده كل ده حلو قوى

بس انت مش مصرى.......وكل جنسية مستقلة بذاتها ......ايوة فيه مصالح مشتركة.........بس برده كل واحد يخليه فى حاله ويشوف مشاكله

اما بالنسبة للمصالح المشتركة

فما اعتقدش ان ده له علاقة بخالد يوسف وقلة الادب ومشاكل مصرية بحتة ( اظن واضحة دى)

وياريت بعد كده تخش موضوعات متكونش مصرية بحتة عشان مشاركتك يبقى لها معنى

نقطة اخيرة هو انت مش حافظ غير كلمة ( كامب ديفيد) بتحطها فى اى مداخلة ومشاركة؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

يعنى موضوع سياسى .....يبقى كامب ديفيد

موضوع داخلى ......برده كامب ديفيد

مش عارف بجد.......بالله عليك متدخلش عائشة فى ام الخير

عشان محدش من الادارة يلغى عضويتك.......الله يكرمك....وعشان الاخوة مرة تانية خليك فى حالك

رابط هذا التعليق

ايه المشكله ان فى ناس شايفه ان خالد يوسف محترم وبيقدم فن هادف ورساله وناس تانيه وانا منهم شايفه انه مخرج ..... ولا بلاش عشان الرقابه .

عادى جدا اراءنا تختلف زيه زى ايناس الدغيدى ناس بتحبها وناس بتشتمها .

اللى مش طبيعى ان فى بعض الأراء فاكره ان أى رأى ضد فنان او الفن عموما يبقى لازم يكون صاحب الراى ده من المتشددين اللى بيحاربوا الفن والسينما وبيحرموهم .

عشان كده خلافهم مش بيكون عشان الفنان نفسه بس بيكون مع اصحاب الرأى دول باعتبارهم انهم بيحاربوا الفن عموما .

انا واحد شفت افلام حين ميسره - هى فوضى - دكان شحاته - وبشوف دلوقتى اعلانات كلمنى شكرا . ومبحرمش الفن ولا حاجه وطبيعى وزى الفل .

وللأمانه انا عن نفسى مشفتش احط واوضع واقذر سواء من الفاظ او مشاهد غير فى افلام خالد يوسف .... الغريب فعلا هو اصراره على ان مصر تتطلع بالصوره دى .

خلاص ياعم الصوره وصلت مش من فلم واحد ولا اتنين بل تلاته والرساله وضحت خلاص ... عايز تعمل اربعه وخمسه وسته ليه .... غير بقى يأخى .

ادخل بتقلك فى الشذوذ الجنسى مثلا ...متعنا ياراجل بفنك الهادف ورسالتك الساميه .

على العموم لو انا مكنتش شفت سيئات من خالد يوسف قبل كده ....فللأسف النهارده اخدت بالى انه خلى بعض من ..... تطلع من جحورها وتتكلم عن مصر .

خالد يوسف عبقري وصادق لا ياتي بغير الحقيقة ويوضح لشعب مصر باختصار(( الي اين وصلنا يا مصريين علي يد نظام كامب ديفيد))

تحية للاستاذ خالد يوسف

مش بقولكم ان احنا بايدينا بندى فرصه لشوية ..... يتطاولوا على بلدنا .

سيدنا على كان بيقول (اللهم اكفنى شر اصدقائى اما اعدائى انا كفيل بهم )... اعتقد لسان حالنا كمصريين يقول (اللهم اكفنا شر اهل بلدنا اما اعدائنا فنحن كفلاء بهم )

هى السنه مالها باديه على مصر كده ليه ..... يارب احفظها يارب .

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

ايه المشكله ان فى ناس شايفه ان خالد يوسف محترم وبيقدم فن هادف ورساله وناس تانيه وانا منهم شايفه انه مخرج ..... ولا بلاش عشان الرقابه .

عادى جدا اراءنا تختلف زيه زى ايناس الدغيدى ناس بتحبها وناس بتشتمها .

اللى مش طبيعى ان فى بعض الأراء فاكره ان أى رأى ضد فنان او الفن عموما يبقى لازم يكون صاحب الراى ده من المتشددين اللى بيحاربوا الفن والسينما وبيحرموهم .

عشان كده خلافهم مش بيكون عشان الفنان نفسه بس بيكون مع اصحاب الرأى دول باعتبارهم انهم بيحاربوا الفن عموما .

انا واحد شفت افلام حين ميسره - هى فوضى - دكان شحاته - وبشوف دلوقتى اعلانات كلمنى شكرا . ومبحرمش الفن ولا حاجه وطبيعى وزى الفل .

وللأمانه انا عن نفسى مشفتش احط واوضع واقذر سواء من الفاظ او مشاهد غير فى افلام خالد يوسف .... الغريب فعلا هو اصراره على ان مصر تتطلع بالصوره دى .

الجملة اللى بالاحمر دى جابت من الاخر... هو النقد عشان النقد... مش أكتر!!

يا اطخه اطخه... يا افتح مخه!!

يعنى انا عشان شايف واحد انه مش محترم.... ابقى انا كده كفرت و خرجت عن الطريق المستقيم.. كإن خالد يوسف ده نبى و انا معرفش :roseop:

هم يبكى و هم يضحك :roseop:

رابط هذا التعليق

تحية للاستاذ خالد يوسف

انت إيه إللى عرفك إنه بيجيب الحقيقة، إنت زرت مصر قبل كده؟ زى ما قلت لك إننا بنتكلم عن مشاكلنا بكل حرية ونحن أعلم بواقعنا كما قال لك engmido أما أن يأتى واحد تانى من واقع تانى ويحشر نفسه فى مشاكلنا فنحن لا نرضى إلا لو إلتزم حدوده، يا أخى أنت مثال واضح لواحد متسرع وسطحى بيضر قضية شعب عادلة علاوة على أنك لاتملك ملكة الحوار فلم تتصد للقضايا الكبيرة فى منتديات مفتوحة؟

رابط هذا التعليق

الإخوة إللى بيدافعوا عن خالد يوسف يوجد إحساس كده لن يشعروا به إلا لو ركبوا مثلاً قطار الدمام-الرياض فى السعودية ووجدوا مجموعة من الشباب السعودى يشاهدون فيلم حين ميسرة على اللاب توب والقطار مليء بالجنسيات العربية من سودانيين ليمنيين لسوريين وغيرهم. والله أنا بقيت أسمع الألفاظ فى الفيلم وأقول فى بالى؟ ياترى لو واحد ماراحش مصر وما اتعاملش مع مصريين فى شغله هايقول علينا إيه؟ هايقول الناس دى اتجننت؟

طبعاً إللى تعامل مع مصريين يعلم أن هذه الأفلام مبالغ فيها ولكن ماقولكم فى شخص لم يتعامل مع مصريين أو وقع نصيبه فى مصرى مش ولابد؟

أعلم أن الفيلم يكون به ناس كويسين وناس حثالة ليوضح أن هناك رؤية نقدية وإظهار لموقف معين، أما أن يكون الفيلم كله كله ولا نفر فيه كويس وكلهم زناة وسحاقيات ولصوص وإرهابيين؟ فين الرسالة بقى؟ فين الناس المحترمة إللى ها تصلح الوضع ده لو هو موجود؟

فى السعودية التحقت زوجتى بمركز لتحفيظ القرآن واستغربوا السعوديات ان واحدة مصرية جاية تحفظ قرآن فقالت إن كثير جداً فى مصر بيحفظوا القرآن وملتزمات فاستغربوا وقالولها إحنا كنا واخذين عنكم فكرة غلط من أفلامكم.

رابط هذا التعليق

أولا خالد يوسف هو مخرج الجيل الأول الآن

وهو مخرج صاحب رؤية تتفق أم تختلف معه

ولا يليق أن يفتح موضوع به ألفاظ مثل قذارة وغيره على مخرج مصري محترم مثل خالد يوسف

ثانيا

دور الفن كشف سلبيات المجتمع

مش الطبطبة

ولا المجاملة

ولو حضرتك بتسأل هية مصر بقت كدة

بقولك اه

المهمشين بقوا كدة

وحالهم أسوأ من كدة

نسيب الوضع كدة؟

ونحط راسنا فى الرمل زي النعام؟

ولا نكشف السلبيات ونعالجها؟

معترض على الموضوع من أساسه وعلى نعت خالد يوسف وأعماله بهذة الأوصاف

معلش اسمح لي اقول رأيي مع أحترامي لشخصك الكريم

خالد يوسف وامثاله هم من لوث الفن وحوله الى تجارة رخيصة قذرة ، تماما مثله مثل من يغني بحبك ياحمار ، وانابيب ، ومن يغني الفاظ يخرب بيتك ، والعنب ، وخلافه من أغاني والفاظ ومعاني ترسخ القبح

- القذارة والألفاظ والعبارات الرخيصة ، والتصرفات الخاطئة ، لا يمكن أن يكون عرضها يقدم أي افادة ، فالسلبيات معروفة ولا تحتاج لافلام لرؤيتها ـ لأن بعرضها على الشاشات واستمرار عرض اعلانات الدعاية عن هذه الافلام واختيار احط اللقطات ، هذه الأفعال ترسخ وتروج التصرفات السلبية لمن يراها لأن الناس تتأثر وتتفاعل أكثر مع السلبيات والفضائح ، والمراهقين يميلون لتقليد ما يروه في هذه الأفلام

- لم تعالج السلبيات في أفلامنا القديمة بهذه الطريقة أبدا ، ولكن كان هناك وعي في ايصال الرسالة للمشاهد دون..أن أؤذيه بهذا الكم من اللقطات التجارية الرخيصة.

- ولم تعالج افلام هذا المخرج الفاشل اي سلبيات الى الأن وسيظل يوهم الناس بهذه العبارة ، وبأنه بيسلط الضوء على السلبيات ، وكان كل برامج الفضائيات وكل نشرات الاخبار في في الاف الفضائيات ، وكل مواقع النت والمنتديات لم تكشف هذه السلبيات

- وطالما الجمهور المحترم ( مات ) فستظل هذه الأفلام...تنتشر وتلوث عقل وحس البقية الباقية من الجمهور ....ولنا الله في مثل هذا المخرج ، والمصيبة الأكبر ممن يحترمون أفلامه...ذات الأهداف المدمرة ، هو ومن على شاكلته من المغنيين واصحاب الكليبات الساقطة

مشكلتهم ليست في الدستور اولا ..ولا في نسبة اعضاء اللجنة التأسيسية ولا في كفاءة المرشح الرئاسي.!!!! كل مشكلتهم هي لا...لكل ما هو اسلامي أولا ، وثانيا ، وثالثا ً، فهم لا يرضون الا بأن يروا كل الاحزاب الاسلامية خلف اسوار السجون..!!

رابط هذا التعليق

وانتم زعلانين من خالد يوسف ليه ؟ متوقعين ايه من تلميذ يوسف شاهين ؟؟

من جهة فنان هو ( للاسف فنان ) ومن جهة انه احسن واحد في جيله فبرضه للاسف هو كده اخراجه لا غبار عليه وفعلا من القلائل الي ممكن نطلق عليهم مخرجين .. اما من جهة طرحه وتصويره لمصر على انها دعارة وانحراف ومخدرات فقط لا غير فده شيء طبيعي جدا مش لان مصر كده ولا حتى لان في بعض اماكنها كده وانما لان كل اناء ينضح بما فيه وكل يرى الناس بعين طبعه ..

عن نفسي كل ماشوف تلميذ يوسف شاهين النجيب في لقاء تلفزيوني او اسمعه بيدافع عن افلامه افتكر مشهد اشرف عبد الباقي في فيلم رشة جريئة والمخرج بيقوله انا اخترتك انت من دونهم كلهم عارف ليه ؟ .. عشان كله داهن .. وانت راشش ..

خالد يوسف بيدي الصنعة حقها و ( راشش ) ياجماعه خلاص بقى سيبوه في حاله :blush2: ..

تم تعديل بواسطة doha

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

ايوة كده يا اخواننا انتو فين ؟؟؟؟؟؟؟؟

ايوة كده الاراء الجامدة

هى دى المداخلات

حسسونا ان البلد لسه فيها مصريين

لسه فيه ناس عندها قيم .....عندها مبادىء.....عندها دين....عندها اولاد عايزة تربيها بما يرضى الله

وارجو من اى حد قبل ما يخش يقول اصل الفن واصل مش عارف ايه

يسأل نفسه هل يرضى لاولاده ان يروا هذه الالفاظ الساقطة والمناظر الخليعة ثم يساله عن معنى كلمة قبيحة

يا اخوة عمر الافلام ما حلت قضية وانما تزيدها استفحالا..........كلنا نبص ونشوف الشباب بيعمل ايه....مستوى الفاظ اولاد ابتدائى واعدادى

موبايلات الاولاد دى عليها ايه........من منا لا يذكر فيلم كابوريا لاحمد زكى (كفاية حتى الاعلانات) لانى تقريبا لا اشاهد افلام

استفدنا ايه.........بعدها مباشرة كل الشباب بتحلق شعرها كابوريا فى منظر مقزز .....هل استفدنا حاجة ...ها حللنا مشكلة جيل؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

بالمثل ماذا اضاف خالد يوسف لا سامحه الله ان لم يرتجع...هل حل مشكلة العشوائيات؟؟؟ هل حل مشكلة الجنس وخلافه

لكن اساء لسمعة مصر ( حسبى الله ونعم الوكيل)

كل منا يراعى ضميره قبل ان يقول كلمة لا ترضى الله........واذكركم ونفسى بقول الله

( ان الذين يريدون ان تشيع الفاحشة فى الذين امنوا لهم عذاب اليم فى الدنيا والاخرة والله يعلم وانتم لا تعلمون)

وايضا

(وليعلم الذين ظلموا اى منقلب ينقلبون).......................صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

زائر
هذا الموضوع مغلق.
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...