اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

للزوجااات فقط ما رأيكن ..........


الدكتورة أم أحمد

Recommended Posts

انا رائي يتزوج ثم يتزوج ثم يتزوج حتي يعف نفسه اذا لم تستطع الزوجه الاولى ان تعفه اما لو كان راجل عينه زيغه فده موضوع تانى

اما ردى على الزوجه حرام عليكى يا شيخه تنصحى زوجك بارتكاب المعاصي على ان لا يفعل شئ من حقه ومذكور في الدين روحى يا شيخه الله يسمحك وانا لو مكان الراجل كنت طلقتها هى احسن لانها بدل ما تعينه على طاعه الله لا بتحثه على ارتكاب المعاصي واسفه بس الموضوع ضايقنى حبيتين تلاته اربع ............................

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

136570687.gif

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق
شارك

  • الردود 64
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

و علاج هذا الأمر سهل جدا بدون ان يؤذي مشاعر هذه السيده (اذا كانت مظلومه)

يعمل زي ما كان بيعمل قبل الزواج

لحد ما ربنا يفرجها عليه سواء بالتفاهم مع الزوجه على طرق تؤدي الى متعه في اللقاء للطرفين حتى و لو تطلب الأمر الذهاب لطبيب متخصص

ممكن حد يفهمني أيه المقصود بالكلام ده أصلي مش فاهم أومش عاوز أبقى سئ النيه ؟

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

6nf2hryf9fiu.gif

رابط هذا التعليق
شارك

للأسف البعض يسيء لأحكام الله وشريعة الإسلام من حيث يظن أنه يخدمها ويدافع عنها.

ألا نستطيع أن نقول أن أمر التعدد العادل مباح للرجل وخلاص بدون البحث عن أسباب واهنة وتبريرات إنسانية قد تصيب وتخطىء وتكون مدخلاً لنقد فى غير محله؟

الأسباب هذه كلها إجتهادات إنسانية وليست وحى وقد لا تصل كلها إلى الحكمة الفعلية التى أرادها الله لأإباحة الشيء وكلها ممكن الرد عليه.

واحد يقول "إن الرجل يعدد علشان لو عنده قوة زيادة" يرد عليه المخالف "المرأة برضه ممكن تبقى كده" إيه الكلام ده؟؟؟!!!!

يكفينا مناقشة هل الأمر حلال أو حرام أو مكروه بالكتاب والسنة، وما خالف الكتاب والسنة من إجتهادات العلماء فليضرب به عرض الحائط كما قال الإمام مالك رحمه الله ورضى عنه.

يا إخواننا لا تبعدوا عن الماء الصافى بكثر الجدل والملاحقات الحوارية.

وأحب أذكركم فقط أن أوامر الله عز وجل لا يستدل على صحتها من عدمه بالتبريرات الإنسانية.

وأذكركم أيضاً بأن الله عز وجل أول ماحرم على الإنسان هى الشجرة التى حرمها على آدم عليه السلام والتى لا تختلف عن مثيلاتها ولكنه الإختبار والإمتحان، ولكن إبليس عندما أراد أن يعصى آدم ربه فوسوس له بأسباب وجيهة تجعله يأكل من الشجرة، ولم يقبل الله عز وجل منه هذا السبب ولكنه تاب عليه بعد إستغفاره.

فالرجاء الحذر.

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق
شارك

للأسف البعض يسيء لأحكام الله وشريعة الإسلام من حيث يظن أنه يخدمها ويدافع عنها.

ألا نستطيع أن نقول أن أمر التعدد العادل مباح للرجل وخلاص بدون البحث عن أسباب واهنة وتبريرات إنسانية قد تصيب وتخطىء وتكون مدخلاً لنقد فى غير محله؟

الأسباب هذه كلها إجتهادات إنسانية وليست وحى وقد لا تصل كلها إلى الحكمة الفعلية التى أرادها الله لأإباحة الشيء وكلها ممكن الرد عليه.

واحد يقول "إن الرجل يعدد علشان لو عنده قوة زيادة" يرد عليه المخالف "المرأة برضه ممكن تبقى كده" إيه الكلام ده؟؟؟!!!!

يكفينا مناقشة هل الأمر حلال أو حرام أو مكروه بالكتاب والسنة، وما خالف الكتاب والسنة من إجتهادات العلماء فليضرب به عرض الحائط كما قال الإمام مالك رحمه الله ورضى عنه.

يا إخواننا لا تبعدوا عن الماء الصافى بكثر الجدل والملاحقات الحوارية.

وأحب أذكركم فقط أن أوامر الله عز وجل لا يستدل على صحتها من عدمه بالتبريرات الإنسانية.

وأذكركم أيضاً بأن الله عز وجل أول ماحرم على الإنسان هى الشجرة التى حرمها على آدم عليه السلام والتى لا تختلف عن مثيلاتها ولكنه الإختبار والإمتحان، ولكن إبليس عندما أراد أن يعصى آدم ربه فوسوس له بأسباب وجيهة تجعله يأكل من الشجرة، ولم يقبل الله عز وجل منه هذا السبب ولكنه تاب عليه بعد إستغفاره.

فالرجاء الحذر.

كلام جميل الله يفتح عليك أنت لخصت الموضوع الحمد لله حلال والراجل عاوز يتجوز لأي سبب من الأسباب والمرأه لها مطلق الحريه في أن تقبل أو أن ترفض هذا الوضع , ولكن كونه يعصى الله ويزني بدلا من أن يتزوج يعني يسيب الحلال ويروح يدور عالحرام فهذه هي المصيبه

( لا طاعه لمخلوق في معصية الخالق )

وبعدين ده زنا يعني مصيبه سوده لأنه من أكبر الكبائر .

بس برضه محدش جاوبني على السؤال بتاعي في المداخله السابقه أرجوا التوضيح لعدم إفتراض سوء النيه وشكرا .

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

6nf2hryf9fiu.gif

رابط هذا التعليق
شارك

يا اخواننا احنا مختلفين على ايه الموضوع ده طبق الاصل موضوع ( ما رايكم ...ما رايكن ....تمهلوا قبل ان نطلق الرصاص؟)

يا اخواننا مفيش مجال نختلف فى شرع الله.........نحن لسنا مع احد ضد احد ولكن

هناك من يستطيع ان يفتينا من مشايخنا وعلمائنا اافاضل.بدلا من الاختلاف هكذا بلا طائل

وعموما نحن لا ننكر شعور المراة الطبيعى ولكن هل ده معناه اننا نتجاهل شرع الله ونعدل بمزاجنا

( فَإِنْ تَنَازَعْتُمْ فِي شَيْءٍ فَرُدُّوهُ إِلَى اللَّهِ وَالرَّسُولِ )

الاخت ام احمد انا زعلان ان الموضوع طرح بهذه الطريقة.....لان الزوجة التى تقول كذلك فهى قطعا مجنونة

الاخ عاشق الترحال

بالنسبة لاجابة سؤالك فارجو اعفائى من الاجابة....لان ردى هيزعل بجد

ونخش بقى فى مشاكل مع الادارة وكل كلمة وكل همسة وكل حرف هيتفهم غلط والارهاب والكلام بقى ايه اللى ماياكلش عيش ده

والمداخلة اللى مضايقاك وفيها السؤال موجودة عادى وعندك ياريس خاصية تقرير بلغ يمكن حد يفيدك

﴿ قال رسول الله صلى الله عليه وسلم
كلمتان خفيفتان على اللسان ثقيلتان فى الميزان حبيبتان الى الرحمن


24556918.jpg

nX0pp2.png
رابط هذا التعليق
شارك

و علاج هذا الأمر سهل جدا بدون ان يؤذي مشاعر هذه السيده (اذا كانت مظلومه)

يعمل زي ما كان بيعمل قبل الزواج

لحد ما ربنا يفرجها عليه سواء بالتفاهم مع الزوجه على طرق تؤدي الى متعه في اللقاء للطرفين حتى و لو تطلب الأمر الذهاب لطبيب متخصص

ممكن حد يفهمني أيه المقصود بالكلام ده أصلي مش فاهم أومش عاوز أبقى سئ النيه ؟

برضه أنا عند رأيى خليك فى الطريق السريع وما تدخلش الحوارى مهما إتفتحت لك وكانت مغرية للدخول.

ومداخلتى السابقة أكررها وأعتذر للتكرار.

للأسف البعض يسيء لأحكام الله وشريعة الإسلام من حيث يظن أنه يخدمها ويدافع عنها.

ألا نستطيع أن نقول أن أمر التعدد العادل مباح للرجل وخلاص بدون البحث عن أسباب واهنة وتبريرات إنسانية قد تصيب وتخطىء وتكون مدخلاً لنقد فى غير محله؟

الأسباب هذه كلها إجتهادات إنسانية وليست وحى وقد لا تصل كلها إلى الحكمة الفعلية التى أرادها الله لأإباحة الشيء وكلها ممكن الرد عليه.

واحد يقول "إن الرجل يعدد علشان لو عنده قوة زيادة" يرد عليه المخالف "المرأة برضه ممكن تبقى كده" إيه الكلام ده؟؟؟!!!!

يكفينا مناقشة هل الأمر حلال أو حرام أو مكروه بالكتاب والسنة، وما خالف الكتاب والسنة من إجتهادات العلماء فليضرب به عرض الحائط كما قال الإمام مالك رحمه الله ورضى عنه.

يا إخواننا لا تبعدوا عن الماء الصافى بكثر الجدل والملاحقات الحوارية.

وأحب أذكركم فقط أن أوامر الله عز وجل لا يستدل على صحتها من عدمه بالتبريرات الإنسانية.

وأذكركم أيضاً بأن الله عز وجل أول ماحرم على الإنسان هى الشجرة التى حرمها على آدم عليه السلام والتى لا تختلف عن مثيلاتها ولكنه الإختبار والإمتحان، ولكن إبليس عندما أراد أن يعصى آدم ربه فوسوس له بأسباب وجيهة تجعله يأكل من الشجرة، ولم يقبل الله عز وجل منه هذا السبب ولكنه تاب عليه بعد إستغفاره.

فالرجاء الحذر.

رابط هذا التعليق
شارك

و علاج هذا الأمر سهل جدا بدون ان يؤذي مشاعر هذه السيده (اذا كانت مظلومه)

يعمل زي ما كان بيعمل قبل الزواج

لحد ما ربنا يفرجها عليه سواء بالتفاهم مع الزوجه على طرق تؤدي الى متعه في اللقاء للطرفين حتى و لو تطلب الأمر الذهاب لطبيب متخصص

ممكن حد يفهمني أيه المقصود بالكلام ده أصلي مش فاهم أومش عاوز أبقى سئ النيه ؟

انا مش عارف الناس بتخاف تفكر في حقائق البشر ليه!!

و مش فاهم ايه اللي زعلكم؟

دلوقتي سن الزواج بيتراوح ما بين 25 سنه الى 40 سنه تقريبا للرجال (الأصحاء اصحاب الطاقه و الجبروت)

و الموضوع بسيط

الرجاله دي عاشت ازاي بالطاقه و القوه دي لمده تتراوح من 25 الى اربعين سنه متواصله؟

الاجابه هتوضحلهم ازاي يقدروا يتصرفوا (زي ما اتصرفوا قبل كده طول عمرهم) لغاية ما يجدوا طريق مشترك مع زوجاتهم لتصريف طاقاتهم قبل ان يفكروا في الزواج بأخرى

الا اذا كانت حالة الزوجه مرضيه و لا أمل من شفائها و بالتالي فلا مشاحة في زواجه بأخرى اذا وافقت الأولى او طلبت الطلاق

اما فكرة ان الرجاله يبقوا مش قادرين يمسكوا نفسهم و هيتجوزوا على روحهم بسبب الطاقه فده أمر لا يستوي مع بقاءهم ربع قرن بدون زواج

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته وبعد : احببت ان اشارك في هذه المناقشة الهامة واسأل الله ان ينفع بها المسلمين وان تكون حجة لي لا علي يوم القاه سبحانه وتعالى

اقول وبالله التوفيق : ان الله سبحانه وتعالى شرع النكاح وحرم السفاح فأحل للرجال الزواج باربع نساء واشترط عليهم العدل بينهن ثم جاءت السنة النبوية المطهرة وبينت ان الزواج من سنن الانبياء وان من استطاع الباءة فعليه بالزواج والا سيكون ممن رغب عن سنة النبي صلى الله عليه وسلم .

فانت ايها الرجل لك الحق كل الحق بالتعدد ولا تحتاج لاذن او موافقة الزوجة مالم تشترط عليك الزوجة ذلك في عقد النكاح وانت في هذا العصر الذي انتشرت فيه العنوسة والفساد سوف تؤجر اكثر من اي وقت اخر لو استطعت ان تعيل اكثر من زوجة وتنجب منها الاولاد - ذ

واظن انه من العبث والحماقة ن تأخذ رأي زوجتك في هذا الامر لانه من المستحيل ان توافق اي امرأة على مثل هذا الامر من قرارة نفسها بدون ان تتأثر وينالها الضرر النفسي والمادي .

فانت باستشارتها او اخذ اذنها سوف تؤذيها وتؤذي نفسك واسرتك - فان كنت ممن يتوق للتعدد الزوجات يجب عليك ان تكون مقتدرا ماديا وجنسيا حتى تستطيع التوفيق بينهما

بدون اي ضرر فاذا لم يتوفر لك هذين الشرطين فانت من اللذين لايملكون الاهلية لهذا الامر وعليك بالقناعة بما عندك والله ورسوله اعلم .

تعليق : الرجل لايستطيع الزواج مالم تحصل موافقة الانثى واهلها - فلو كانت فكرة تعدد الزوجات مرفوضة لدى كل النساء لما استطاع الرجل التعدد لكن هناك من تقبل وعلى هذا فان كان التعدد جريمة بنظر النساء فهن المشاركات به .

ثم لتعلم النساء ان الرجال يرغبون بصغار السن والجميلات والغنيات فمن كبرت زوجته يفكر ان يتزوج باصغر منها ومن عنده قبيحة الشكل فيطمع باجمل منها ومن كان فقيرا يطمع بمال زوجته لتساعده على ظروف المعيشة الصعبة التي يعانيها -

اختي الكريمة : الزوج ليس عبدا رقيقا اشتريته كي يبق رهن اشارتك وينفذ رغبتك - بل هو شريك لك في الحياة ومن احق الشريك ان يشارك اخرين في حياته وماله

اختي الكريمة : لك مثل هذه الحقوق جميعها لو كبر زوجك ولم يعد يستطيع ان يعفك او لم يعد يستطيع الانفاق عليك او كان سيئ الخلق غير انه لايحق لك ان تجمع بين اكثر من زوج بان واحد لحكمة يعلمها رب العالمين فقط

اخيرا : لو تزوج زوجك وقررت ان تخلعي نفسك فاعلمي انك الخا سرة الوحيدة لانك لن تستطيعي الزواج مرة اخرى بسهولة خاصة ان كبرت وكثر عندك الاولاد وذهب شبابك

سوف تأتي من تحصد مازرعت انت بدون تعب ولانصب

اما لو حكمت عقلتك وتجاهلتي غيرتك ومكايد الشيطان لك فسوف تبقين انت الاصل وصاحبة المشاورة وام الاولاد وسوف يعود اليك اكثر مما كان عليه قبل ان يتزوج باخرى

والله اعلم

فهذه خبرة نقلتها لكم ممن جرب التعدد والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

رابط هذا التعليق
شارك

واظن انه من العبث والحماقة ن تأخذ رأي زوجتك في هذا الامر لانه من المستحيل ان توافق اي امرأة على مثل هذا الامر من قرارة نفسها بدون ان تتأثر وينالها الضرر النفسي والمادي .

أحسنت و أوجزت يا سيدي و هو المطلوب اثباته

تحياتي

تم تعديل بواسطة mzohairy

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

و علاج هذا الأمر سهل جدا بدون ان يؤذي مشاعر هذه السيده (اذا كانت مظلومه)

يعمل زي ما كان بيعمل قبل الزواج

لحد ما ربنا يفرجها عليه سواء بالتفاهم مع الزوجه على طرق تؤدي الى متعه في اللقاء للطرفين حتى و لو تطلب الأمر الذهاب لطبيب متخصص

ممكن حد يفهمني أيه المقصود بالكلام ده أصلي مش فاهم أومش عاوز أبقى سئ النيه ؟

انا مش عارف الناس بتخاف تفكر في حقائق البشر ليه!!

و مش فاهم ايه اللي زعلكم؟

دلوقتي سن الزواج بيتراوح ما بين 25 سنه الى 40 سنه تقريبا للرجال (الأصحاء اصحاب الطاقه و الجبروت)

و الموضوع بسيط

الرجاله دي عاشت ازاي بالطاقه و القوه دي لمده تتراوح من 25 الى اربعين سنه متواصله؟

الاجابه هتوضحلهم ازاي يقدروا يتصرفوا (زي ما اتصرفوا قبل كده طول عمرهم) لغاية ما يجدوا طريق مشترك مع زوجاتهم لتصريف طاقاتهم قبل ان يفكروا في الزواج بأخرى

الا اذا كانت حالة الزوجه مرضيه و لا أمل من شفائها و بالتالي فلا مشاحة في زواجه بأخرى اذا وافقت الأولى او طلبت الطلاق

اما فكرة ان الرجاله يبقوا مش قادرين يمسكوا نفسهم و هيتجوزوا على روحهم بسبب الطاقه فده أمر لا يستوي مع بقاءهم ربع قرن بدون زواج

تحياتي

وهل شعور وإحساس الراجل أو المرأه قبل الزواج بيبقى هو نفس الشعور والإحساس بعد الزواج ؟؟

وبعدين ليه نحرم اللي ربنا أحله ونروح نلف وندور وطريق ربنا سهل ؟

الله سبحانه وتعالى لما شرع التعدد للرجل لم يتركها عبثا حيث قال تعالى: { فانكحوا ما طاب لكم من النساء مثنى وثلاث ورباع فإن خفتم ألا تعدلوا فواحدة }

وقوله تعالى { ولن تستطيعوا أن تعدلوا بين النساء ولو حرصتم } فالقلب سيميل لواحده دون الأخرى .

وكذلك في السنه النبويه والأحاديث فيما روى عن أبي هريرة عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : " من كانت له امرأتان فمال إلى إحداهما جاء يوم القيامة وشقه مائل " وفي إسناده نظر - (رواه : أبو داود (2/242) والترمذي (3/447) والنسائي (7/64) وابن ماجه (1/633) وصححه الحافظ ابن حجر في "بلوغ المرام" (3/310) والألباني "إرواء الغليل " (7/80) ) -

يعني ربنا جعلها مسؤليه مش مجرد إشباع شهوات ونزوات وخلاص , وطالما أن الراجل يخشى ألا يقيم حدود الله لأي سبب كان ومفيش طريق غير أنه يتزوج بأخرى فأنا معاه أنه يتزوج بس يتحمل المسؤليه بقى اللي وقعت على كتفه .

أما أني علشان أرضى زوجتي أروح وأزني أو أمشي في الحرام فهذا هو العبث والحماقه بعينها .

أنا واحد من الناس جدي والد أمي الله يرحمه كان متجوز إتنين وكانوا ساكنين في بيت واحد وعيالهم إتربوا سوا , وكذلك عمي متجوز إتنين ومسكنهم في شقه واحده دي لها أوضه مع عيالها ودي لها أوضه مع عيالها :yahoo: . وعم أبويا كذلك وأعرف ناس كتير بالأوضاع دي والدنيا ربيع والجو بديع وزي الفل :lol:

ومن وجهة نظري أرى أنه أكرم للرجل أنه يتشاور مع زوجته في الموضوع ده بدل ما يتجوز من وراها عالأقل علشان يعرف يعدل بينهم في المبيت يعني لأن من العدل أنه لو بات ليله عند الزوجه الأولى يبات ليله عند الأخرى .

تحياتي :yahoo:

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

6nf2hryf9fiu.gif

رابط هذا التعليق
شارك

سيدي الكريم

اولا محدش جاب سيرة الزنى!!!!! و معرفش ايه علاقته بموضوعنا؟

ثانيا موضوع المسؤليه و ما شابه تجاه الأسر الأخرى قد يكون صحيحا و لكن يتقدم عليه مصلحة اسرتك الحالية اولا

و نظرا لما ستشعر به الزوجه الأولى من مراره كما وضح مشكورا الفاضل ابن النفيس في المداخلة اعلاه

و نظرا لأن موضوع الطاقه الزائده المتفجره حله بسيط جدا و يحتاج الى جلسات مشتركه للزوج و الزوجه مع طبيب مختص ليعالج اي فجوه

و علميا ..الأنثى الطبيعية الراغبة قادرة على اشباع طاقة أكثر من رجل اذا ارادت و بالتالي لا مجال لأن يكون الرجل جبار و الست غلبانه و مش قادره عليه (الا اذا كانت هناك اسباب نفسيه او بدنيه و دي كلها اشياء قابلة للعلاج)

اذا التعدد هنا ليس له معنى الا اذا كانت هناك اسباب غير قابلة للحل و بعد تخيير الزوجة الأولى مابين بقاءها زوجه او التطليق بإحسان

أما مثال الحاج متولي فهو دعارة مقنعة في رأيي

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

اخوانى الافاضل نحن لا نستطيع ان نحرم ما حلل الله وانا مش دارسه الفقه ولا الاحكام والتشريعات بس كل اللى اعرفه ومتاكده منه

ان ربنا محلل للراجل التعدد وانه ممكن يتزوج اربعه كمان مش اتنين بس لكن الاهم من ده انه يعدل حتى لو كان قلبه يميل الى احداهن ولان موضوع العدل هذا صعب شويه الا انه ده اذا تحقق فليس هناك اى مشكله والله اعلم علشان كده بقول ان الموضوع بسيط ولا يحتاج الى النقاش

والكل عارف ان الزنى حرام ومن اكبر الكبائر كمان لذا فما تطلبه هذه الزوجه فهو دعاء للمعصيه لذا فلا نسمع لها ونأخد ما يحلله الله للرجال بالزواج وهذا رائي والله اعلم وارجوكم كفايه جدال وكلام كتير وربنا يوفق اللى فيه الخير وشكرا

تم تعديل بواسطة pocy

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

136570687.gif

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق
شارك

يا زووهيرى هل لأن المرأة بتتضايق من إن جوزها بيتجوز عليها يبقى الموضوع "دعارة"!!!!!!.

الراجل لما بيتجوز إمرأة تانية بيقول صيغة العقد "على كتاب الله وعلى سنة رسول الله"

بصراحة الكلمة دى تستحق أن المشرف يشيلها لكن انا أطلب منه وأبوس راسه ورجله أنه مايشيلهاش.

لأن انت كده بتوضح المقياس الذى تتعامل به مع المخالف، وقد تناقشت مع علمانيين كثير وكانوا أكثر منك حنكة فى مثل هذه الأمور.

لأن انت كده أهنت وخضت فى أعراض رجال محترمين ونساء عفيفات وعايشين بيننا لمجرد أنهم فعلوا ما يخالف رأيك الضعيف.

مش عارف ليه يا زوهيرى واخذ الموضوع بالحدة دى؟

المرأة أيضاً نفسيتها بتتعب جداً لما إبنها بيسيبها ويروح يتجوز.

الرسول نفسه صلى الله عليه وسلم كان متجوز أكثر من واحدة، وكانت فيه غيرة إنسانية بينهم، وكان فيه برضه حياة ومشاركة ومحبة وود بينهم.

بص يا أخ زوهيرى، مشكلة الموضوع ده إن كل إللى بيدافعوا عن التعدد بيسردوا أسباب واهية وإفتراضات بشرية الهجوم عليها سهل جداً وبيتركوا السبب الأهم مراعاة لشعور العلمانيين لأن هذا السبب بيستفز العلمانيين جداً جداً وهو إن هناك شرع بيحكم تصرفات الناس ويحدد ليهم يعملوا إيه ويسيبوا إيه وإيه هى الدعارة وإيه هو الحلال وصعب جداً إنى أصدق واحد يقول عكسهم.

الإمضاء: واحد لا معدد ولا ناوى يعدد

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق
شارك

هل لأن المرأة بتتضايق من إن جوزها بيتجوز عليها يبقى الموضوع دعارة.

الراجل لما بيتجوز إمرأة تانية بيقول صيغة العقد "على كتاب الله وعلى سنة رسول الله"

بصراحة الكلمة دى تستحق أن المشرف يشيلها لكن انا أطلب منه وأبوس راسه ورجله أنه مايشيلهاش.

لأن انت كده بتوضح المقياس الذى تتعامل به مع المخالف، وقد تناقشت مع علمانيين كثير وكانوا أكثر منك حنكة فى مثل هذه الأمور.

لأن انت كده أهنت وخضت فى أعراض رجال محترمين ونساء عفيفات وعايشين بيننا لمجرد أنهم فعلوا ما يخالف رأيك الضعيف.

مش عارف ليه يا زوهيرى واخذ الموضوع بالحدة دى؟

المرأة أيضاً نفسيتها بتتعب جداً لما إبنها بيسيبها ويروح يتجوز.

الرسول نفسه صلى الله عليه وسلم كان متجوز أكثر من واحدة، وكانت فيه غيرة إنسانية بينهم، وكان فيه برضه حياة ومشاركة ومحبة وود بينهم.

بص يا أخ زوهيرى، مشكلة الموضوع ده إن كل إللى بيدافعوا عن التعدد بيسردوا أسباب واهية وإفتراضات بشرية الهجوم عليها سهل جداً وبيتركوا السبب الأهم مراعاة لشعور العلمانيين لأن هذا السبب بيستفز العلمانيين جداً جداً وهو إن هناك شرع بيحكم تصرفات الناس ويحدد ليهم يعملوا إيه ويسيبوا إيه وإيه هى الدعارة وإيه هو الحلال وصعب جداً إنى أصدق واحد يقول عكسهم.

الإمضاء: واحد لا معدد ولا ناوى يعدد

رأيك يا سيدي و له إحترامه سواء كان ضعيفا أو قويا

ما قصدته بالدعاره تحديدا كوصف تشبيهي هو ان يكون الرجل مش ناقصه حاجه ابدا

بس عينه زايغه ببساطه و ربنا أكرمه بقرشين زي الطفس او الرمرام اللي بياكل و هو شبعان

و كل ما يشوف واحده مختلفة تشريحيا عن اللي معاه لعابه يسيل و يفكر يتجوزها (برغم عدم تقصير زوجته معاه)

فيروح يتجوزها

فيلاقي واحده تالته مختلفه عن الإتنين اللي معاه يروح يتجوزها :yahoo:

و نفس الموضوع في الرابعه bv:-

و بعد كده مش قادر يتصرف لأن الشرع (حسب مفهومكم) محدد له 4 بس ...طب يتصرف ازاي؟ :yahoo:

يقوم مطلق اقدم واحده أو اللي مبقاش نفسه تروحلها كتير بسبب رتابتها تشريحيا :lol:

و يقوم مستبدلها بواحده جديده

و كله بالشرع و بالحلال bv:-

ايه اللي بنتج عن الحلالات الكتيره دي بقى كلها..... فده شيئ مش مهم طالما ملتزمين بالشرع

العيال يطلعوا شمامين او منحرفين او بلطجيه او جهله او غيورين من بعض او مش متربيين .....مش مهم طالما ماشيين بالشرع

و الزوجات المتراكمات دول هيكون ايه شعورهم و ايه ممكن يكون رد فعل بعضهن في اثناء غياب الزوج....مش مهم طالما ماشيين بالشرع و بنريح الذكوره المتفجره

و ما ربك بظلام للعبيد يا مسلمين

اتمنى لكم كل الخير :yahoo:

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فقالت الزوجة إزني ولا تتزوج

والسؤال للزوجات عن رد هذه الزوجة

سيدي الكريم

اولا محدش جاب سيرة الزنى!!!!! و معرفش ايه علاقته بموضوعنا؟

تحياتي

على فكره موضوع الزنا هو في لب الموضوع :yahoo: لأن اللي كاتب الموضوع

بيسأل عن رد الزوجه لزوجها ( إزني ولا تتزوج )

بس الظاهر أن حضرتك اللي مش واخد بالك

ياريت تقرا الموضوع في البدايه وأنت تعرف

تحياتي :lol:

تم تعديل بواسطة عاشق الترحال

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

6nf2hryf9fiu.gif

رابط هذا التعليق
شارك

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

فقالت الزوجة إزني ولا تتزوج

والسؤال للزوجات عن رد هذه الزوجة

ولا تحرمنا البنات أيضا من الرد ونسأل الله أن يرزقهن أزواجا صالحين

سنحاول وضع أنفسنا مكان هذه الزوجة ونرد

أو على الأقل نرد على قولها هذا

بكل تأكيد لا غنى لنا عن مدخلات إخواننا سواء أزواج أو عزاب للرد على ما سيطرح

على فكره موضوع الزنا هو في لب الموضوع :yahoo: لأن اللي كاتب الموضوع

بيسأل عن رد الزوجه لزوجها ( إزني ولا تتزوج )

بس الظاهر أن حضرتك اللي مش واخد بالك

ياريت تقرا الموضوع في البدايه وأنت تعرف

تحياتي :lol:

حاضر يا سيدي

كلام الست دي غلط طبعا بكل بساطه

كان مفروض تقوله لا تزني و لا تتزوج

و لو انا مقصره معاك خلينا نتناقش و نشوف التقصير ده سببه ايه و نعالجه اذا كان بسببها او بسببه

و لو موصلوش لحل يروحوا لطبيب مختص لعلاج الموضوع

و اذا ماوصلوش لحل في الآخر يخيرها مابين الزواج بأخرى عليها او تطليقها

بكل بساطه

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

هل لأن المرأة بتتضايق من إن جوزها بيتجوز عليها يبقى الموضوع دعارة.

الراجل لما بيتجوز إمرأة تانية بيقول صيغة العقد "على كتاب الله وعلى سنة رسول الله"

بصراحة الكلمة دى تستحق أن المشرف يشيلها لكن انا أطلب منه وأبوس راسه ورجله أنه مايشيلهاش.

لأن انت كده بتوضح المقياس الذى تتعامل به مع المخالف، وقد تناقشت مع علمانيين كثير وكانوا أكثر منك حنكة فى مثل هذه الأمور.

لأن انت كده أهنت وخضت فى أعراض رجال محترمين ونساء عفيفات وعايشين بيننا لمجرد أنهم فعلوا ما يخالف رأيك الضعيف.

مش عارف ليه يا زوهيرى واخذ الموضوع بالحدة دى؟

المرأة أيضاً نفسيتها بتتعب جداً لما إبنها بيسيبها ويروح يتجوز.

الرسول نفسه صلى الله عليه وسلم كان متجوز أكثر من واحدة، وكانت فيه غيرة إنسانية بينهم، وكان فيه برضه حياة ومشاركة ومحبة وود بينهم.

بص يا أخ زوهيرى، مشكلة الموضوع ده إن كل إللى بيدافعوا عن التعدد بيسردوا أسباب واهية وإفتراضات بشرية الهجوم عليها سهل جداً وبيتركوا السبب الأهم مراعاة لشعور العلمانيين لأن هذا السبب بيستفز العلمانيين جداً جداً وهو إن هناك شرع بيحكم تصرفات الناس ويحدد ليهم يعملوا إيه ويسيبوا إيه وإيه هى الدعارة وإيه هو الحلال وصعب جداً إنى أصدق واحد يقول عكسهم.

الإمضاء: واحد لا معدد ولا ناوى يعدد

رأيك يا سيدي و له إحترامه سواء كان ضعيفا أو قويا

ما قصدته بالدعاره تحديدا كوصف تشبيهي هو ان يكون الرجل مش ناقصه حاجه ابدا

بس عينه زايغه ببساطه و ربنا أكرمه بقرشين زي الطفس او الرمرام اللي بياكل و هو شبعان

و كل ما يشوف واحده مختلفة تشريحيا عن اللي معاه لعابه يسيل و يفكر يتجوزها (برغم عدم تقصير زوجته معاه)

فيروح يتجوزها

فيلاقي واحده تالته مختلفه عن الإتنين اللي معاه يروح يتجوزها :yahoo:

و نفس الموضوع في الرابعه bv:-

و بعد كده مش قادر يتصرف لأن الشرع (حسب مفهومكم) محدد له 4 بس ...طب يتصرف ازاي؟ :yahoo:

يقوم مطلق اقدم واحده أو اللي مبقاش نفسه تروحلها كتير بسبب رتابتها تشريحيا :lol:

و يقوم مستبدلها بواحده جديده

و كله بالشرع و بالحلال bv:-

ايه اللي بنتج عن الحلالات الكتيره دي بقى كلها..... فده شيئ مش مهم طالما ملتزمين بالشرع

العيال يطلعوا شمامين او منحرفين او بلطجيه او جهله او غيورين من بعض او مش متربيين .....مش مهم طالما ماشيين بالشرع

و الزوجات المتراكمات دول هيكون ايه شعورهم و ايه ممكن يكون رد فعل بعضهن في اثناء غياب الزوج....مش مهم طالما ماشيين بالشرع و بنريح الذكوره المتفجره

و ما ربك بظلام للعبيد يا مسلمين

اتمنى لكم كل الخير :yahoo:

طرح منطقى جداً

لكن لايمكن إفتراض أوضاع نادرة جداً وشاذة لإلغاء حكم شرعى ولكن من أحكام الشريعة الفتوى الخاصة أو فتوى العين، فالمانجو أكلها حلال ولكن لو أن واحد أكل المانجو بيضره صحياً فتصبح محرمة عليه هو نفسه ولايمكن ان نستخدمه كورقة لتحريم المانجو على الجميع الناس العاديين.

والأضرار التى تنشأ عن التعنت فى إستخدام حق بإلحاق الضرر بالغير يتم التعامل معها بالفتاوى الخاصة التى يتم ترجمتها لقوانين لمثل هذه الحالات، فالضرر له أحكام ولكن من يحدد شكل هذه الضرر؟

رابط هذا التعليق
شارك

أما مثال الحاج متولي فهو دعارة مقنعة في رأيي

تحياتي

هو الحلال بقى حرام والحرام بقى حلال ولا أيه

بالذمه ده كلام

قولوا لا إله إلا الله تفلحوا

إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَى النَّبِيِّ يَا أَيّهَا الَّذِينَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَيْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِيمًا

إضغط هنا لقراءة القرآن الكريم من المصحف الشريف

إضغط هنا لزيارة موقع رسول الله

إضغط هنا لعرض البث المباشر من المسجد الحرام

تردد قناة الرحمه الجديد على النايل سات التردد 10873 معدل الترميز 27500 رأسي 3\4

تردد قناة الرحمه الجديد على العرب سات التردد 12149 معدل الترميز 27500 أفقي 3\4

6nf2hryf9fiu.gif

رابط هذا التعليق
شارك

هل لأن المرأة بتتضايق من إن جوزها بيتجوز عليها يبقى الموضوع دعارة.

الراجل لما بيتجوز إمرأة تانية بيقول صيغة العقد "على كتاب الله وعلى سنة رسول الله"

بصراحة الكلمة دى تستحق أن المشرف يشيلها لكن انا أطلب منه وأبوس راسه ورجله أنه مايشيلهاش.

لأن انت كده بتوضح المقياس الذى تتعامل به مع المخالف، وقد تناقشت مع علمانيين كثير وكانوا أكثر منك حنكة فى مثل هذه الأمور.

لأن انت كده أهنت وخضت فى أعراض رجال محترمين ونساء عفيفات وعايشين بيننا لمجرد أنهم فعلوا ما يخالف رأيك الضعيف.

مش عارف ليه يا زوهيرى واخذ الموضوع بالحدة دى؟

المرأة أيضاً نفسيتها بتتعب جداً لما إبنها بيسيبها ويروح يتجوز.

الرسول نفسه صلى الله عليه وسلم كان متجوز أكثر من واحدة، وكانت فيه غيرة إنسانية بينهم، وكان فيه برضه حياة ومشاركة ومحبة وود بينهم.

بص يا أخ زوهيرى، مشكلة الموضوع ده إن كل إللى بيدافعوا عن التعدد بيسردوا أسباب واهية وإفتراضات بشرية الهجوم عليها سهل جداً وبيتركوا السبب الأهم مراعاة لشعور العلمانيين لأن هذا السبب بيستفز العلمانيين جداً جداً وهو إن هناك شرع بيحكم تصرفات الناس ويحدد ليهم يعملوا إيه ويسيبوا إيه وإيه هى الدعارة وإيه هو الحلال وصعب جداً إنى أصدق واحد يقول عكسهم.

الإمضاء: واحد لا معدد ولا ناوى يعدد

رأيك يا سيدي و له إحترامه سواء كان ضعيفا أو قويا

ما قصدته بالدعاره تحديدا كوصف تشبيهي هو ان يكون الرجل مش ناقصه حاجه ابدا

بس عينه زايغه ببساطه و ربنا أكرمه بقرشين زي الطفس او الرمرام اللي بياكل و هو شبعان

و كل ما يشوف واحده مختلفة تشريحيا عن اللي معاه لعابه يسيل و يفكر يتجوزها (برغم عدم تقصير زوجته معاه)

فيروح يتجوزها

فيلاقي واحده تالته مختلفه عن الإتنين اللي معاه يروح يتجوزها :yahoo:

و نفس الموضوع في الرابعه bv:-

و بعد كده مش قادر يتصرف لأن الشرع (حسب مفهومكم) محدد له 4 بس ...طب يتصرف ازاي؟ :yahoo:

يقوم مطلق اقدم واحده أو اللي مبقاش نفسه تروحلها كتير بسبب رتابتها تشريحيا :lol:

و يقوم مستبدلها بواحده جديده

و كله بالشرع و بالحلال bv:-

ايه اللي بنتج عن الحلالات الكتيره دي بقى كلها..... فده شيئ مش مهم طالما ملتزمين بالشرع

العيال يطلعوا شمامين او منحرفين او بلطجيه او جهله او غيورين من بعض او مش متربيين .....مش مهم طالما ماشيين بالشرع

و الزوجات المتراكمات دول هيكون ايه شعورهم و ايه ممكن يكون رد فعل بعضهن في اثناء غياب الزوج....مش مهم طالما ماشيين بالشرع و بنريح الذكوره المتفجره

و ما ربك بظلام للعبيد يا مسلمين

اتمنى لكم كل الخير :yahoo:

طرح منطقى جداً

لكن لايمكن إفتراض أوضاع نادرة جداً وشاذة لإلغاء حكم شرعى ولكن من أحكام الشريعة الفتوى الخاصة أو فتوى العين، فالمانجو أكلها حلال ولكن لو أن واحد أكل المانجو بيضره صحياً فتصبح محرمة عليه هو نفسه ولايمكن ان نستخدمه كورقة لتحريم المانجو على الجميع الناس العاديين.

والأضرار التى تنشأ عن التعنت فى إستخدام حق بإلحاق الضرر بالغير يتم التعامل معها بالفتاوى الخاصة التى يتم ترجمتها لقوانين لمثل هذه الحالات، فالضرر له أحكام ولكن من يحدد شكل هذه الضرر؟

اسمحلي يا أخي الكريم اوضحلك حاجه صغيره

السكه دي سكه مزحلقه (مزفلطه يعني) جدا للرجاله

يعني الدخول فيها (و خاصة لو اعتقدوا ان الشرع بجانبهم) فالكثيرين من الرجال هيمشي فيها لأنها سكه مغريه بصراحه

مين من الرجاله اللي يكره ينام كل ليله مع شكل مختلف ؟ (و بالحلال) ؟

يعني المثال اللي شرحتهولك فوق ده ما أسهل حدوثه و تطبيقه اذا توافرت القدره الماديه و العين الزايغه

و دي حاجات مش نادره على ما اظن

تحياتي

Vouloir, c'est pouvoir

اذا كنت لا تقرأ الا ما يعجبك فقط فإنك لن تتعلم ابدا

Merry Chris 2 all Orthodox brothers

Still songs r possible

رابط هذا التعليق
شارك

هذه الزوجة في الشرع لها طلب الطلاق والزواج بمن تشاء

إذ الشرع لم يسمح للنساء بالتعدد

أشكرك على هذه المداخلة ..........

هذا الكلام يوجه لمن يقولون أن الزوجة يحق لها طلب الزواج لمجرد إرادة زوجها الزواج عليها

فإحصائية عام 2008 تقول أن مصر الأولى على العالم في الطلاق

الطلاق فى عرف المسلمين

ايه رأيكم نفتح لموضوع الطلاق فى عرف المسلمين موضوع مستقل لان بصراحة موضوع الطلاق موضوع كبير ومتشعب ومعصلج قوى ، على الرغم من ان الدكتورة ذكرته ببساطة وكأنه شكة دبوس

حالة طلاق كل ست دقائق في مصر

وأيضا من يؤيدون تقيد التعدد لأن في هذه الحالة من يريد الزواج بغرض مثلا الإنجاب أو لان زوجته مريضة سيستسهل الطلاق بدل ما يذل نفسه في المحاكم

عموما ياريت يتناول موضوع حضرتك لماذا كثر الطلاق في مصر بالرغم من التغيرات التي حدثت في قانون الأحوال الشخصية من أجل حماية المرأة

كتبت على سبيل الخطأ الطلاق بدلا من التعدد وقد صححت هذا الخطأ في هذه المداخلة

وليس عندي شك في أنكم فطنتم إلى المراد ولكن التصحيح أولى

هل ضاعت الفرصة لنحيا كراما في دولة محترمة وشعب مصون؟؟؟

انتبه مصر تعود إلى الخلف

رابط هذا التعليق
شارك

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

    • لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

  • الموضوعات المشابهه

    • 80
      الكاتبة السعودية "نادين البدير" .. نجحت بامتياز فى استفزاز الرجال والنساء .. مع أن قصدها كان : وأنا أقول : أصل الموضوع أننى قرأت أن هناك أكثر من قضية مرفوعة ضد جريدة "المصرى اليوم" تتهمها بترويج الفسق والفجور .. وذلك لأنها نشرت مقالا لكاتبة سعودية تدعو لتعدد الأزواج ، وتمكين المرأة من الزواج بأربعة رجال قبل أن أضع لكم المقال أرجو ألا تكرروا – على حد قول الكاتبة – ذات الحجج المعروفة .. كما أرجو ألا تطلقوا رصاص اللعنات ، والأوصاف التى لا طائل من ورائها ، ولا تأثير لها سوى "فش غل" من يطلقها
×
×
  • أضف...