اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

دعوة إلى تكوين إتحاد ملاك

Recommended Posts

الاخ الكريم مهندس اشرف

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

ردا على : العملية ليست عملية ربح أو نصب أو سرقة لا سمح الله كما تتخيلها حضرتك - الفكرة يا أخي هي أن أوفر لأولادي شقق بأسعار مناسبة حقيقية تنفعهم عند زواجهم 0

2- حضرتك لو لم تكن مطمئن 101 % على أموالك فلا تشترك معي و كفى بالمؤمنين شر القتال كما ورد عنك

اولا انك لست جهة التاكد والاطمئنان على فلوسى 100% بل انت ايضا سوف تدفع فلوس مثلك مثلنا بالضبط

ثانيا انة لولا شخصك الذى اقترح علينا هذة الفكرة ماكنت ابدا دخلت او رحبت بهذا الاتحاد وذلك فقط لثقتى فيك شخصيا

ثالثا ان الاعضاء وانا لااتكلم عن لسانهم هم الذين لايعرفوننىاذا انا مثلا كنت متواجد بمصر واقوم بعمل اى شىء بالاتحاد

رابعا اننى حينما قبلت على الاشتراك فانما لانك المركز المحورى لة وقد وضحت قبل ذلك اذا كان هناك من يقوم بصرف اموال من الاتحاد فيجب ان تكون اولا معتمدة منك انت شخصيا

خامسا انت نفسك لاتعرفنى ولاتعرف اى عضو فى الاتحاد حتى بالفرض اننا تقابلنا او اجتمعنا فى مصر هل انت ضامن اى عن فلوسك وفلوس الاخوة الاعضاء وانا لست معتقدا ان الموضوع نصب او مكسب او سرقة انا ابدا لم اتطرق لذلك وانما محور حديثى هو كيف لنا جميعا ان نضمن فلوسنا حتى اننى قلت لك اننى احمى فلوسم منى والخطاب هنا موجة لجميع الافراد وانت احدهم

انت هنا لست مقصودا او محور الموضوع بل كلنا وانا اول انسان لايثق فيا احد منكم ولكنى انا اتحدث والخطاب كان موجة الى المهندس اشرف والاخ هشام وهذا يخصهم فقط سطرين من رسالتى السابقة اما باقى السطور موجهة لجميع الاعضاء ولى انا قبلكم وانت هنا يهذة الجزئية مجرد عضو من اعضاء الاتحاد وكما هو واضح ومعلوم للجميع ان حواراتنا كلها من خلال النت وكم من حالات نصب وسرقة تمت من خلال النت اية المشكلة انى اطرح تساؤل على الجميع لماذا اخدت الموضوع بحساسية وماعجبك الرد اولا حبيت ترد تانى باسلوب معنف ويغلف بالادب

وختاما لولا اننى احترمك واقدر شخصك الكريم ماكنت رديت على كلامك بالتعقيب الثانى ولايجب ان يكون مستوى الحوار بيننا استقسار بسؤال تهكمى فلن نصلح ولن ننصلح

ولا اقبل منك ان تقول لى اذا لم تضمن فلوسك بنسبة 101% فلا تشترك معى وكفى المؤمنين شر القتال

انا لااستعطف سعادتك واتوسل اليك فى ذلك وانت تعرف اننى استطيع ان اقوم بالموضوع كلة لحالى ونا لم ادخل هذا الموضوع اكرر للمرة الالف الا من اجل شخصك فقط وعلى كل حال الله يوفقكم جميعا وتصلوا مع بعض الى ماتهدفون الية

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة الاخوة اعضاء الاتحاد

تعقيبا على كلام حضرتك فلا انا ولااى عضو ينكر مجهود هذا الرجل وجزاة الله عنا كل خير وانا اشرت مرات عديدة ادعو فيها المهندس اشرف ذاتة ان يتفرغ هو للناوحى الهندسية واختيار الموقع ولانريد تحميلة فوق طاقتة بل الرجل نفسة قال انة سوف يتابع اعمال التنفيذ وبون مقابل

نعم مجهوداتة كبيرة جدا والفضل ينسب للة سبحانة وتعالى ثم لة

ومن غير سورى التى تفضلتى بها نحن مش قاعدين بهوات برة قاعدين نبحث عن قوانين 000000 الخ

نحن نعمل فى الغربة و نتعب وانتى نفسك جربتى ذلك من قبل وعارفة قيمة تعبنا ونفسيتنا واحنا بعاد عن بلادنا لانعرف شىء عن مايحدث حتى لأهلنا ولانجلس بهوات نبحث عن قوانين نحن نتناقش مع بعض فى كيفية وضع الية معينة للتعامل ترضى جميع الاطراف ولاتترك مجال لااحد ان يوسوس الشيطان لة باى شىء وتجعل الانسان مطمئن وابدا لاالمهندس اشرف مسؤووووووووووول عن اى اموال بل هو مثلة مثلنا

وارجو ان لاتحملينا الذنب والوزر فى انة ضحيتنا ونحن الظالمون لة نعم نعرف ان مايقوم بة ليس باليسير بل صعب وجميعنا يعترف بذلك بل ندعو ان يساعدة احد مننا كادارى للمشروع وكفاية علية النواحى الهندسية واذا كان من بيننا احد الاعضاء وهو مهندس انشاءات او معمارى او اى تخصص يفيد بموضوع البناء فليتقدم مشكورا ويساعد المهندس اشرف فى ذلك

رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَعَلَى وَالِدَيَّ وَأَنْ أَعْمَلَ صَالِحًا تَرْضَاهُ وَأَدْخِلْنِي بِرَحْمَتِكَ فِي عِبَادِكَ الصَّالِحِين

رابط هذا التعليق

مهندش اشرف من متابعاتي للحلقات السابقه والمجهودات الكبيره الي حضرتك بتقوم فيها سواء من خلال تصوير مدينه الشروق و الرد على الزملاء الاعضاء واستفسارتهم ومحاولات حضرتك لاظهار هذا الاتحاد للنور . وبتتحمل المشقه كل الشكر لحضرتك منا جميعا

حاولت التواصل مع حضرتك بالايمليل ولكن؟؟؟؟؟؟ مش عارف رسائلتي بتوصل لحضرتك . ولا له

لو كان هناك ايميل للتواصل من خلاله او موبايل حضرتك عشان نتواصل مع حضرتك مبدأيا وفرصه للتعارف .

حتي لو لو تنجح فكره الاتحاد . فيكفي تعرفنا بانسان محترم حاول وقدم الجهد الكبير .

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / وطنى حر

تحية طيبة وبعد 000

لم يصلني من حضرتك أي رسائل إلكترونية و سوف أرسل لحضرتك رقم تليفوني المحمول على الخاص

و جزاك الله كل خير فأنا الذي لي الشرف التعرف عليك

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

يا جماعة سيروا على بركة الله و توكلوا عليه

كلنا ماشيين على بركة الله

يا جماعة الخير صدقونى م / اشرف طارح هنا فكرة من ذهب سارعوا و دخلوها لحيز التنفيذ

و صدقونى لو تم استلام شقة واحدة فى مدينتى

انسوا انكم تقدروا تشتروا متر فى الشروق بنفس السعر

تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم

أختي الفاضلة / عطر الجنة

و الله ستثبت الأيام لنا جميعاً صدق ما تقوليه

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

يا جماعة سيروا على بركة الله و توكلوا عليه

كلنا ماشيين على بركة الله

يا جماعة الخير صدقونى م / اشرف طارح هنا فكرة من ذهب سارعوا و دخلوها لحيز التنفيذ

و صدقونى لو تم استلام شقة واحدة فى مدينتى

انسوا انكم تقدروا تشتروا متر فى الشروق بنفس السعر

تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم

أختي الفاضلة / عطر الجنة

و الله ستثبت الأيام لنا جميعاً صدق ما تقوليه

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أستاذنا الكبير / sarmar

تحية طيبة وبعد 000

شكراً كثيراً على مداخلة حضرتك و أرجوا أن تلتمس لي العذر فيما كتبت فانا موقفي حساس للغاية و مختلف تماما عن موقف أي عضو آخر و أحب أن أوضح بعض الأمور الهامة :-

1- أخذت الموضوع بحساسية لأني أنا صاحب الفكرة و في نفس الوقت أنا الوحيد الموجود في الصورة و بالتالي فإن أي نقض سيوجه في الموضوع فسأتحمله أنا و لو كان في أحد من الأخوة الكرام قد عاونني و ساعدني لإختلف الأمر تماماً 0

2- عندما قلت لو لم تكن أموالك في أمان 101% فلاداعي للدخول معي هذا ليس تكبر مني أو غرور لا سمح الله و إنما قصدت منه أن أموالك التي تعبت في تجيمعها و شقى عمرك الذي تعبت فيه لا تضعه في أي مجال تحس فيه بعدم الأمان و حتى لو كان مع الإتحاد 0

3- سبق و قلت لك أنني لا أعرف النواحي القانونية في مثل هذا الشأن و بالتالي فنقطة الأمان ليست مسئوليتي 0

4- حضرتك فعلاً سبق و أن طلبت في المنتدى أن تنحصر مسئوليتي على الأعمال الهندسية فقط و أن يتولى باقي الأعضاء الأمور المالية و الإدارية و مع ذلك لم يتقدم أحد لعرض خدماته ولو حتى في تقديم عروض و أنا أأكد لحضرتك أن الموضوع لو إستمر وتم تنفيذه سيقع الموضوع كله على عاتقي و سأشربه أنا بالكامل و لن يساعدني فيه أي واحد للأسف 0

5- من الخطأ يأخي الكبير أن تشبهه عمليات النصب و السرقة التي تتم على الإنترنت بهذا الموضوع بعد كل ماسبق عرضه من خطوات تنفيذية للموضوع 0

6- ليس لدي أي مانع في تجنيبي في الموضوع و معاملتي على أني مساهم فقط مثل باقي المساهمين دون أدنى مسئولية تقع على عاتقي و صدقني هذا أريح لي مائة ألف مرة 0

خالص تحياتي وشكري

أخوك / مهندس أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

الاخت عطر الجنة الاخوة اعضاء الاتحاد

تعقيبا على كلام حضرتك فلا انا ولااى عضو ينكر مجهود هذا الرجل وجزاة الله عنا كل خير وانا اشرت مرات عديدة ادعو فيها المهندس اشرف ذاتة ان يتفرغ هو للناوحى الهندسية واختيار الموقع ولانريد تحميلة فوق طاقتة بل الرجل نفسة قال انة سوف يتابع اعمال التنفيذ وبون مقابل

نعم مجهوداتة كبيرة جدا والفضل ينسب للة سبحانة وتعالى ثم لة

ومن غير سورى التى تفضلتى بها نحن مش قاعدين بهوات برة قاعدين نبحث عن قوانين 000000 الخ

نحن نعمل فى الغربة و نتعب وانتى نفسك جربتى ذلك من قبل وعارفة قيمة تعبنا ونفسيتنا واحنا بعاد عن بلادنا لانعرف شىء عن مايحدث حتى لأهلنا ولانجلس بهوات نبحث عن قوانين نحن نتناقش مع بعض فى كيفية وضع الية معينة للتعامل ترضى جميع الاطراف ولاتترك مجال لااحد ان يوسوس الشيطان لة باى شىء وتجعل الانسان مطمئن وابدا لاالمهندس اشرف مسؤووووووووووول عن اى اموال بل هو مثلة مثلنا

وارجو ان لاتحملينا الذنب والوزر فى انة ضحيتنا ونحن الظالمون لة نعم نعرف ان مايقوم بة ليس باليسير بل صعب وجميعنا يعترف بذلك بل ندعو ان يساعدة احد مننا كادارى للمشروع وكفاية علية النواحى الهندسية واذا كان من بيننا احد الاعضاء وهو مهندس انشاءات او معمارى او اى تخصص يفيد بموضوع البناء فليتقدم مشكورا ويساعد المهندس اشرف فى ذلك

شوف استاذى الفاضل

انتم جميعا اخوتى هنا فى المنتدى

و نفسى تتجمعوا بسرعة و يقوم اول اتحاد ملاك لانى بريد ليكم الخير

لان المنطقة هناك فعلا مبشرة

يعنى كنت اليوم الصبح بتكلم مع زوجى ان ممكن لما ننقل اقامتنا فى الشروق مش حنحتاج ننزل وسط البلد فى القاهرة كتير

ليه لان بجاوارنا حيكون عدة مولات و اماكن ترفيهية و سهل الوصول للتجمع و القاهرة الجديدة و مولاتها و اماكنها الترفيهية ايضا

كمان ستتوافر فرص عمل لاولادى بعد كده لانه مجتمع جديد يحتاج الى كوادر علمية كثيرة

و بعدين المهندس اشرف شغله كتير كان الله فى عونه

لكن عملية البناء تستلزم وجود عضو متفرغ ليها عشان الحسابات و شراء المواد و ما الى ذلك

اسرعوا لان كل يوم بيمر خريطة المنطقة بتتغير الى الافضل اى سعر اعلى

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

الوقت يمر ونحن مازلنا فى نقطة الصفر

الرجاء من الاخوة الراغبين بجديه فى هذا الاتحاد الاعلان بالرغبه فى حضور اجتماع القاهرة المقرر عقدة يوم الجمعة

الاجتماع دة هو الى هيحدد المناقشات وكيفيه التنفيذ والمسوليات

بدون ذلك هنفضل فى نقطة الصفر وهندخل فى حوارات جانبيه وممكن الموضوع لقدرالله يموت

رابط هذا التعليق

طبعا انا مازلت عند رايى فى موضوع الحفاظ على اموال الاتحاد وهذا الحديث موجة لجميع السادة الاعضاء

اما بخصوص المهندس اشرف فلا يمكن اننا نتنازل عن دورة الرئيسى والمحورى فى تكوين الاتحاد وايضا فى النواحى الهندسية فقط وليس هذا معناة ان يكون بعيدا عن النواحى المالية فاعتقد اننا نؤجل النقاش فى هذا الموضوع الى الاجتماع المرتقب يوم الجمعة القادم باذن اللة

فاننى سوف اعطى رقم جوالك يامهندس اشرف الى الاستاذ الذى سوف ينوب عنى لكى ينسق معك فى معرفة اين ومكان الاجتماع وسوف اعرف منة ومنك كل شىء والذى نبدأ من بعد هذا الاجتماع البدأ فى التنفيذ

وفقكم اللة وسدد خطابكم

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الفاضل / HOSAM ABDELFATAH

تحية طيبة وبعد 000

أرجوا من حضرتك أن لا تتعب نفسك مع أحد كما فعلت أنا من بذل مجهود و تضييع للوقت إرضاءاً لكل من شجع الفكرة و حتى لا يقال عنك في الآخر كما قيل لي " لاتزعل منى فانا للحين لااعرفك وحتى ان عرفتك فلست حتى اللحظة انت ذو ثقة بالنسبى "

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

البمهندس اشرف محمد والاستاذ SARMAR وبقية الاخوة الزملاء

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أول حاجة انا اسمى حسام عبد الفتاح وليس هشام :lash:

بالنسبة للاتصال انا متاسف جدا فعلا فيه ارقام غريبة رنت عليا وانا كنت نايم فهستاذنك لو تبعتلى رقمك واسمك فى رسالة وانا باذن الله تعالى هتصل بك

بالنسبة لتواجدى فى الرياض انا متواجد من يوم الجمعة حتى غدا الاحد مساءا حيث ستقوم الطائرة الساعة العاشرة مساءا متوجهة لمدينة جدة

وبالمناسبة انا مقيم فى جدة واعمل بها وتواجدى فى الرياض حالة استثنائية لمدة ثلاثة ايام فقط لا تتكرر طويلا لكن باذن الله غدا الاحد لن اكون مشغول طول الوقت فقط ساكون فى انتظار الطائرة

بخصوص الضمانات ومين يعرف مين ومين هيضمن فلوسنا (أنت بصراحة عندك حق) وكل واحد فينا عنده حق انه يفكر فى ايه يضمن فلوسه وتعبه وشقاه وكلنا هذا الرجل

بس اظن ناس زى حضراتكوا كلكوا شغالين فى شركات كبيرة وعارفين ازاى بتتعمل الاتفاقيات وبنعرف نقرا ونعرف القوانيين مش هنغلب يعنى اننا نجيب محامى على سمعة طيبة ويقوم بصياغة العقود وسيقوم بتوضيح الاجراءات اللازمة لحفظ حقوق الاخرين وسيتم ادراج الاتفاقيات المادية فى العقد ومراحل المشروع (ده يا جماعة مش بس عشان منعرفش لبعض او عايزين نضمن فلوسنا لاء الاكتر من كدة انه احقاقا للحق وان ربنا تعالى قال فى سورة البقرة فيما معناه يا ايها الذين امنوا اذا تداينتم بدين فاكتبوه الى اجل مسمى وليكتب بينكم كاتب ,,,,,,, الى اخره) لعلمك يا جماعة الاية دى تلخيص لعلم المحاسبة ومبدا القيد المزدوج - معلومة عالماشى- :P

واظن انه سهل اوى قبل متوقع عالعقد تاخد العقد وتروح للمحامى بتاعك يفصصه ميت حتة ويتاكد من كل حاجة

واكيد يا جماعة سيتم التعارف وسنعرف اجمالى التفاصيل عن بعض

مثلا يعنى مش معقولة بعد مهعرفكم على والدى وشغلى وعنوانى فى مصر وناكل مع بعض عيش وملح الم 200000 جنيه تمن الارض واخلع بيهم ده انا ابقى حرامى عبيط مثلا الافضل اقلوكوا هاتوا قيمة المبنى كله واخلع بالمبنى angl:: اقصد فلوسه

(انا حبيت اضرب المثل على نفسى عشان محدش يفهم الكلام غلط) بس مش معنى كدة اننا مناخدش الضمانات الكافية لاء ناخد كل الضمانات فى الدنيا وكل الاحتياطات (دى حتى تبقى حقوق اهلنا علينا ومحدش ضامن عمره)

انا بصراحة لا اعرف البشمهندس اشرف ولا اعرفك ولا اعرف اى حد عالمنتدى من اصله ويمكن مشاركاتى ضعيفة جدا لو تشوفها

بس كل اللى عملته انى توكلت على ربنا وصليت استخارة وبدات اخد بالاسباب اللى تسهلى الموضوع ولو كان ليا فيه خير هيتم ولو كان ليا فيه شهر ربنا هيبعدنى عنه

لعلمك انا لما طلبت انى اقابل الناس فى الرياض وده مش عشان اسوقلكوا الفكرة لانى لست المالك ولا ليا مصلحة فى تسويقها ولا حتى البشمهندس اشرف ولا اى حد

الفكرة ببساطة اننا بنفكر بصوت عالى وبنشارك بخبارتنا واحد فاهم فى الهندسة واحدة فاهم فى الاراضى واحد فاهم فى المحاسبة وتانى فاهم فى المراجعة الداخلية والتالت فاهم فى القانون

طيب ناس بالفهم ده كله ولما يقعدوا مع بعض والامور توضح هيتضحك ويتنصب عليهم md2: اظن ان الكلام مش منطقى شوية

ولعلمك انا حاطط RISK فى الموضوع لانه اقتصاديا كويس اوى وانا اعرف كلما زادت المخاطرة زاد الربح

لو مقتنع بالكلام وتقدر انت بذاتك تحط الضمانات لحفظ اموالك واموال الاخرين فتوكل على الله ولا تنتظر احد انه يضمنلك فلوسك لانك لو مقدرتش تحمى نفسك وفلوسك فمحدش هيعرف يحمهالك وياريت واحد فعلا فى عقليتك يقترح علينا ايه السبل والوسائل والاحتياطات اللى تضمنلنا حقوقنا سواء شاركت ام لا

ولو مش مقتنع وحاسس ان الدنيا مقفولة ومش مستريح نفسيا bngn:: فاحنا ياريت نكسبك صديق واخ ومتحرمناش من توجيهاتك وتعليقاتك وبردوا نتقابل سواء فى جدة او الرياض

فى الاول والاخر كلنا اخوة ونيتنا فى الموضوع كله انه يتم لله wst::

البشمهندس اشرف انا عارف ومقدر ان قلة خبرة الناس بالسوق والضمانات القانونية وانا وانت منهم بيخلينا قلقين ومترددين ونرمى بالاسئلة عشان كدة هطلب من نفسى وبقية الاعضاء ومنك انا نصبر عالاسئلة ونرد عليها على اد متقدر طالما نيتنا فى الموضوع كله لله وابتغاء مرضات الله وسنتحمل بعضنا لانك زى مقلت فى الاول كلنا فى مركب واحدة يعنى لو غرقت كلنا هنغرق :sad:

بخصوص الاجتماع يوم الجمعة القادمة ساكول من ينوب عنى للحضور وذلك لعدم تمكنى من النزول خلال الفترة الحالية وباذن الله سابلغكم ببيانات من ينوب عنى على يوم الثلاثاء القادم باذن الله تعالى

واتفق مع الاستاذ SARMAR فى مواصفات الاتحاد انها تكون عمارات وبحرى وعلى ناصية وامام حديقة وباقى المواصفات التى ذكرها واضيف ان يتم اختيار الارض بحيث يسهل تقسيمها على شقتين فقط كما اتفقنا خلال المكالمة التليفونية وتكون الشقة فى حدود من 160 متر حتى 200 متر زيادة او ناقص 10 متر مش مشكلة وتكون مهلة البناء ثلاث سنوات عالاقل

واعتذر لكل الاخوة الزملاء على الاطالة

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

الاخ مهندس اشرف ــ الاستاذ حسام السادة اعضاء الاتحاد

السلام عليكم ورحمة اللة وبركاتة ،،،، وبعد

اخر مداخلة للمهندس اشرف بند رقم 6 المكتوب بالازرق اسمحوا لى ان ارفضة واكرر ان تواجدة كمهندس معنا فى الاتحاد واشرافة على كل كبيرة وصغيرة هو امر هام ومطلب اعتقد انة من جميع الا عضاء

ولاسمح الله نحن لانشك ابدا فيك ولا فى كفاءتك كمهندس ولا مانه من نختلف فى الراى ولكن اختلافنا رحمة لنا

مداخة الاستاذ حسام كلها مفيدة وبناءة وواضحة جدا وعلى فكرة انا اتصلت عليك يوم الجمعة مساء وكان معى احد الاخوة الذين يشاركون معنا ولكن حضرتك لم ترد على جوالى وعلى اى حال مداخلت هذة تدل على شخصبة ناضجة فكريا وتعى مايدور حولها ووجدك اثراء للحوار

وانا ارجو شخصيا من المهندس اشرف ان يقوم بدعوة اللاعضاء الجادين والراغبين فى الدخول للاتحاد ان نتعارف هنا على حتى نتعرف على بعضنا سواء كنا بالخارج او داخل مصر

تحديد الرغبات التى تشير الى مدى صلاحية الارض وتوافقها مع رغبات السادة الاعضاء على جانب اخر يتم الاجتماع المزمع انعقادة يوم الجمعة ووضع النقاطعلى الحروف حتى يتم بمشيئة الله البدأ فى تنفيذ مايسفر عنة الاجتماع

وعلى جانب اخر تحديد عضو من اعضاء الاتحاد نختارة جميعا ان يكون هو المدير الادارى وتحت اشراف المهندس اشرف والهدف هو مساعدة المهندس اشرف وترك الامور الادارية علية

رابط هذا التعليق

شوفتوا يا جماعة الخير

يوم الجمعة ارتفع سعر الحديد 100 جنيه و اليوم ايضا ارتفع سعره 100 اخرين

و لسه

اى اصبح الطن 3300 جنيه

تحياتى

" ربي أوزعني أن أشكر نعمتك التي أنعمت علي وعلى والدي وأن أعمل صالحا ترضاه وأصلح لي في ذريتي إني تبت اليك وإني من المسلمين "

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الكريم / sarmar - HOSAM ABDELFATAH

تحية طيبة و بعد 000

شكراً كثيراً على كلماتكم الطيبة و أنا موافق على كل كلمة كتبتوها وربنا يوفقنا جميعاً لما فيه الخير

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخوة الكرام / أعضاء المنتدى

تحية طيبة وبعد 000

أوجه عناية السادة الراغبين و الجادين في الإشتراك بموضوع إتحاد الملاك التفضل بتسجيل مايفيد ذلك بالمنتدى تمهيداً لحضور أول إجتماع للإتحاد و المقرر إنعقاده بإذن الله يوم الجمعة القادم الموافق 8 / 1 / 2010 في تمام الساعة السابعة مساءاً للتعارف و البدأ في تنفيذ خطوات تمهيدية جادة بالموضوع 0

لذلك أرجوا من سيادتكم مراعاة الآتي :

1- سرعة تسجيل مايفيد حضور الإجتماع بالمنتدى حتى أتمكن من التنسيق بين الجميع و التحضير لمكان الإجتماع 0

2- في حالة تواجد العضو بالخارج يمكنه تفويض أحد الأقارب لحضور هذا الإجتماع بشرط أن يكون على علم تام بمتطلبات موكله من جميع الجوانب و خاصة المتعلقة منها بتحديد المكان المرغوب فيه بالإضافة إلى المدة المطلوبة لإنهاء المشروع 0

الأخوة الكرام :-

سيتم تحديد المكان بصفة نهائية و إبلاغكم به على الخاص وذلك يوم الخميس 7/1/2010 بإذن الله 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

تم تعديل بواسطة أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

عناية المهندس اشرف

الاخوة الاعضاء اسمحوا لى ان اعرفكم بنفسى وكما ارجو قبولكم لى فى الاتحاد

1- اسمى مجدى علام رضوان

2-اعمل مدير مبيعات باحدى الشركات بالسعودية

4- حاصل على بكالوريوس تجارة محاسبة

5-متزوج واعول

6- ارغب فى شقة مساحتها لاتقل عن 150متر صافى تكون بالدور الثانى او الثالث بمنطقة العمارات وتكون على واجهة بحرية وناصية

7-ارجو ان يكون التشطيب الخارجى والمرافق العامة الداخلية للمبنى على اعلى مستوى مشاركة مع باقى اعضاء الاتحاد فى المبنى

8- نظرا لتواجد بالخارج فسوف ينوب عنى بالاجتماع الاستاذ/ محمود عبد الحكيم وهو يمثلنى قانونا

راجيا لاتحادنا كل توفيق وازدهار وعلى بركة الله

رابط هذا التعليق

مهندش اشرف من متابعاتي للحلقات السابقه والمجهودات الكبيره الي حضرتك بتقوم فيها سواء من خلال تصوير مدينه الشروق و الرد على الزملاء الاعضاء واستفسارتهم ومحاولات حضرتك لاظهار هذا الاتحاد للنور . وبتتحمل المشقه كل الشكر لحضرتك منا جميعا

حاولت التواصل مع حضرتك بالايمليل ولكن؟؟؟؟؟؟ مش عارف رسائلتي بتوصل لحضرتك . ولا له

لو كان هناك ايميل للتواصل من خلاله او موبايل حضرتك عشان نتواصل مع حضرتك مبدأيا وفرصه للتعارف .

حتي لو لو تنجح فكره الاتحاد . فيكفي تعرفنا بانسان محترم حاول وقدم الجهد الكبير .

بسم الله الرحمن الرحيم

أخي الكريم / و طني حر

تحية طيبة وبعد

أرسلت لحضرتك رسالة بها رقم تليفوني المحمول على الخاص فبرجاء فتحها حيث أني ألاحظ أنك حتى الآن لم تقرأها

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

اسمى / محمد الريس

مهندس كمبيوتر

اعمل بالسعودية

سأحاول تفويض أخى لحضور هذا الاجتماع عنى ولكن اذا تعذر ذلك لاسباب دراسته فأرجو من المهندس أشرف قبول تفويضى له فى هذا الاجتماع وأنا موافق على أى قرار يتخذه بالنيابة عنى سواء كانت فى مكان الارض او أى شئ متعلق بالدفعات المالية للمشروع

رابط هذا التعليق

الاخ الكريم مهندس اشرف الاخوة اعضاء الاتحاد

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة ،،،، وبعد

اخى العزيز مهندس اشرف سوف يتصل بك رجل فاضل وذة ثقة وهو ايضا محامى وقانونى بارع على ان يتم التنسيق بينكم على ان يحضر الاجتماع نيابة عنى واعطيتة رقم جوالك

ارجو من سعادتك انت والاخوة الاعضاء الذين يتقدمون للتعارف والجدية فى الموضوع ان يضعوا اميلهم او رقم جوالهم واذا كانوا خارج مصر يرسلوا من ينوب عنهم فى حضور الاجتماع والتحدث نيابة عنهم

كما ارجو يامهندس اشرف تحديد ادارى من الاخوة اعضاء فى ان يقوم بعملية الحصر هذة وعمل سجل بلاسماء وتحديد الرغبات ومساعدتك فى تجهيز الاجتماع ومكان انعقادة وعمل محضر لة وتسجيلة ان امكن

majedmsm_111@yahoo.com

رابط هذا التعليق

اسمى / محمد الريس

مهندس كمبيوتر

اعمل بالسعودية

سأحاول تفويض أخى لحضور هذا الاجتماع عنى ولكن اذا تعذر ذلك لاسباب دراسته فأرجو من المهندس أشرف قبول تفويضى له فى هذا الاجتماع وأنا موافق على أى قرار يتخذه بالنيابة عنى سواء كانت فى مكان الارض او أى شئ متعلق بالدفعات المالية للمشروع

بسم الله الرحمن الرحيم

الأخ الفاضل / محمد الريس

تحية طيبة وبعد 000

يفضل بالطبع وجود مندوب عن حضرتك لحضور الإجتماع و لكن في حالة عدم تمكنه من الحضور سأكون مفوضاً عن حضرتك إستثنائياً بصفتك أول واحد يطلب مني هذا الطلب فقط لذلك أرجوا أن تنشر لي طلباتك حتى يتم أخذها في الإعتبار أثناء الإجتماع 0

خالص تحياتي

مهندس / أشرف محمد

اللهم علمني ما ينفعني

و نفع الناس بما علمتني

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...