اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

يا مصرى ارفع راسك المؤمنين اهلك وناسك

flying tiger

Recommended Posts

كل ما اشوف او اسمع خبر جزائرى الاقيهم بيقولوا علينا آل فرعون ...والغريب انهم فاكرين انهم بيشتمونا كده ...ودول طبعا هم جهال التاريخ

فحبيت ارد عليهم بكلام مؤدب ومن جوه قلبى

قالوا علينا آل فرعون

يفتكروا بكده جابوا جون

انا مصرى واصلى وده فخرى

فرعون ده صحيح كان جدى

مليون فرعون دول اجدادى

مش بس الكافر رمسيس الثانى

اخناتون نادى باله واحد

قبل الميلاد وقبل الرساله

نسيتوا اسيا زوجة فرعون

بايمانها الكامل بدون خوف

قرآننا كرمها باياته

افتحوا التحريم باياته

دعاءها الله كان مجاب

فبنا لها بيت فى الجنه

ورسولنا الغالى قال لينا

انها زوجته بالجنه فهنيئا

فهنيئا ليها تشريفها

بزواج مصطفى امتنا

ده جزاء صبرها وايمانها

مش دى مصريه وشريفه

وعفيفه ودى بنت بلدنا

فرعونه وبنت فرعون

ولا نسيتوا ماشطة فرعون

بتعلم بنته وفى بيته

ان الله موجود باياته

وهو واحد مفيش غيره

وفرعون ده فاجر كافر

شفتوا جرأة بنت بلدنا

واولادها ماتوا قدامها

وهى صابره بايمانها

ربنا كرمها بانه

انطق لها اصغر اولادها

قال لها عالحق يا امى خليكى

ولا ترجعى ابدا فى كلامك

شوفتوا تكريم ربنا ليها

الصابره المؤمنه دى مصريه

والله مصريه مصريه

بايمانها بثباتها مصريه

فرعونه وبنت فرعون

ومؤمن ال فرعون

فى كتاب ربنا كان موجود

وفعهد نبينا يوسف

الرؤيا الصادقه لملكنا

فسرها الغالى نبينا

وحمانا شر المجاعات

دى بلدنا ربنا حاميها

وهى ام البلاد

كرمها بالامن الله

قرآننا امنها كمان

فادخلوها امنين

ده احنا شعب الطيبين

مهما غيرنا اكلوا لحومنا

هنوفر ليهم لحومهم

لاننا شعب جميل ومسالم

ودايما فاتحين باب بيتنا

فيا مصرى ارفع راسك

المؤمنين اهلك وناسك

AFRIEND IN NEED IS AFRIEND INDEED

رابط هذا التعليق

فراعنة ايه بس اللى نفخر بيهم.. دول كلهم كفرة يا عم. (الا اللى آمنوا منهم)

و بعدين من قالك ان اخناتون قال على وحدانية الله قبل ما يكون فيه رسالة؟ حضرتك محسسنى ان اخناتون كان موجود قبل سيدنا آدم مثلا.. او قبل سيدنا إبراهيم حتى؟!! و كإن مكنش فيه دين ولا رسالة ساعة اخناتون!

يا ريت نبنى حاجة نفتخر بيها.. بدل ما كل ما نتزنق نقول احنا اللى بانينا الاهرامات.

إمضاء/ مصرى ابن مصرى

رب أخرجنا من القرية الظالم أهلها...

Je suis Québécois et je suis fier de l'être

رابط هذا التعليق

فراعنة ايه بس اللى نفخر بيهم.. دول كلهم كفرة يا عم. (الا اللى آمنوا منهم)

و بعدين من قالك ان اخناتون قال على وحدانية الله قبل ما يكون فيه رسالة؟ حضرتك محسسنى ان اخناتون كان موجود قبل سيدنا آدم مثلا.. او قبل سيدنا إبراهيم حتى؟!! و كإن مكنش فيه دين ولا رسالة ساعة اخناتون!

يا ريت نبنى حاجة نفتخر بيها.. بدل ما كل ما نتزنق نقول احنا اللى بانينا الاهرامات.

إمضاء/ مصرى ابن مصرى

يا عم مصرى يابن مصرى

بدل ما انت داخل تقول اى كلام وتقول عليهم كفره ولاد كفره

شوف اللى امن منهم عمل ايه

وبعدين انت بتقول ياريت نبنى حاجه نفتخر بيها ...احنا بنينا مستشفى سرطان الاطفال فى الفتره الاخيره ودى شرف لاى مصرى ....وغيرها وغيرها وغيرها

وده فخر وشرف لينا يا مصرى يابن مصرى اننا بانينا الاهرامات ...ولا احنا لازم نقعد نقول بلدنا فيها وفيها ونعدد فى مساؤها

شوف انت بتقول ايه ...والجزائرى اللى معندوش حضاره اصلا بيقول ايه عن بلده

احنا اللى بنسوء سمعة بلدنا ...وانا زمان كنت بغلط الغلطه دى ...ومش ناوى اعملها تانى

ماشى يا مصرى يابن بلدى

رابط هذا التعليق

وبعدين مين اللى امن مع سيدنا موسى ...دول ناس تانيين مش من بلدنا

السلام عليكم,

أخى الفاضل... لو قرأت كلامى جيدا.. هتلاقينى قايل: الا اللى آمنوا منهم - فى اول سطر.

و اللى آمنوا مع سيدنا موسى هم بنو إسرائيل اللى كانوا مستضعفين فى مصر.. و السحرة اللى جابهم فرعون.

ثانيا... بتتكلم عن مستشفى واحدة فقط... فى حين ان معظم المستشفيات التانية فى حالة يرثى لها.. و الفقير مبيعرفش يتعالج فى البلد.

لازم نواجه عيوبنا و مشاكلنا بصراحة.. حتى نستطيع حلها.

مستوى الحياة فى مصر متدنى جدا... و انا لسه راجع من اوروبا و مصدوم من مستوى الحياة هناك.

أتمنى ان احنا نبنى بلدنا.. بدل ما احنا عمالين نفتخر بالماضى... هو ده اللى انا عايز اقوله. لكن انا مش قصدى تشويه سمعة مصر... لان للاسف سمعتها متشوهه جدا فى اوروبا (بكل أسف)

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

احنا اللى بنسوء سمعة بلدنا ...وانا زمان كنت بغلط الغلطه دى ...ومش ناوى اعملها تانى

عندك حق فعلا . بنشتم فى نفسنا وفى بلدنا وفى السر والعلن - ناس بتتكلم وبرامج بتقول _ ونعاير بعض بعيوبنا وكله على عينك ياتاجر.

ولما حد من اخوانا يشتمنا بكلامنا نضايق . ونسأل بكل براءه ايه أسباب سمعة مصر المشوهه فى الخارج ؟ .

محدش بيحب بلده اكتر من حد ومحدش بيزايد على حد .بس ياترى ليه احنا شايفين كل حاجه سوده كده مفيش حاجه منوره ابدا؟؟؟؟

ثانيا... بتتكلم عن مستشفى واحدة فقط... فى حين ان معظم المستشفيات التانية فى حالة يرثى لها.. و الفقير مبيعرفش يتعالج فى البلد.

مستوى الحياة فى مصر متدنى جدا... و انا لسه راجع من اوروبا و مصدوم من مستوى الحياة هناك.

أتمنى ان احنا نبنى بلدنا.. بدل ما احنا عمالين نفتخر بالماضى... هو ده اللى انا عايز اقوله. لكن انا مش قصدى تشويه سمعة مصر... لان للاسف سمعتها متشوهه جدا فى اوروبا (بكل أسف)

نفس الفكره صدقنى لو انت عايش فى عشوائيات فى مصر وانتقلت مثلا للزمالك . الأختلاف هيصدمك برده سلوك الناس و شكل الناس و كل حاجه هتصدمك.

ناس كتير سافرت اوروبا محستش بالفرق ده . وانا من ضمنهم . اوروبا مش جنة الله فى الأرض ولا حاجه . زى ماهم مبهرين فى حاجات منيلين فى حاجات تانيه .

احنا مش بتفاخر بالماضى . احنا بنقول للناس احنا عندنا أصل وتاريخ . فى بلاد قد كدهوووه (صغيره قوى) تدفع نص ملياراتها عشان بس العالم يجيب اسمها .

وبرده مش عارفين .

عيوبنا احنا عارفنها بس عارف اهم عيب فى رأى ايه ؟

ان احنا بننتقد وبنلعن فى البلد واحنا قاعدين فى مقاعد المشاهدين على عكس رأى الأستاذ عادل ابو زيد (متفرجين لا مواطنين ). بدل مانقول شكرا للى اتبرعوا

لمستشفى السرطان . بنقولهم دى واحده بس والباقى زباله!!

طب مانا وانت وغيرنا ممكن نساعد ونخلى الزباله حاجه كويسه باقل القليل حتى .

بدل مأراضى القرعه نسيبها للمحتاجين كله بيتخانق عليها عشان الخير يبقى خيرين ؟ ونقول مفيش شقق للجواز والأغتصاب بيزيد عشان الشباب بيتجوز !!.

حاجه تحير برضه ان كتير مننا ( اتعلم فى مدارس مصر وجامعاتها وبأقل القليل ) ودا خلاه يشتغل شغل محترم . ومش شايف حسنه فى بلده .

هاختملك بقصه واقعيه بس يارب اكون فاكرها صح . اعتقد انها حصلت فى اليابان وكان فى شح فى الأغذيه وخاصه السكر . المهم صاحب القهوه

مكانش بيحط سكر بره وكان بيحط فى الشاى علطول وكل واحد وطلبه . فاكتشف انه هتبقى فى مشكله فى مخزون السكر . فقرر انه ميحطش سكر

ويسيب السكر بره وكل واحد يحط لنفسه . ايه اللى حصل الناس كانت بتحط اقل من احتياجها عشان مراعين ظروف الأزمه اللى هما فيها وفعلا وفروا اكتر من

نص السكر فى الأستهلاك الطبيعى .

تفتكر بسلوكنا دلوقتى اللى هوا مبدأ اشوف مصلحتى الأول والبلد تتصرف مع غيرى . هينفع نعمل حاجه ؟ تفتكر لما كل واحد فينا بيتمنى ان البلد تتغير

مين بقى اللى هيغير ؟ الحكومه زيهم زينا المصالح الشخصيه فى المقام الأول اشمعنى هما يعنى ؟

معلش كنت بفضفض معاك شويه.

تحياتى

تم تعديل بواسطة president

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

وبعدين مين اللى امن مع سيدنا موسى ...دول ناس تانيين مش من بلدنا

السلام عليكم,

أخى الفاضل... لو قرأت كلامى جيدا.. هتلاقينى قايل: الا اللى آمنوا منهم - فى اول سطر.

و اللى آمنوا مع سيدنا موسى هم بنو إسرائيل اللى كانوا مستضعفين فى مصر.. و السحرة اللى جابهم فرعون.

اخى الفاضل

حتى لو اللى امنوا قله بس كان ليهم اثر كبير ...وربنا كرمهم فى كتابه الكريم

ده كفايا سحرة فرعون وسجودهم فى الحال لعلمهم الحق ...وامن بسببهم ناس كتير

وانا عارف ان اللى امنوا مع سيدنا موسى كانوا بنى اسرائيل ...بس كانوا عايشين فى ارض مصر وفيهم اللى كمل فى مصر ...وبعد غرق فرعون وجنوده المتكبرون ..امن الكثير والكثير من الناس

يبقى حرام عليك انك تقول انهم معظمهم كفره ولاد كفره ...لانهم امنوا فى نهاية المطاف

ده حتى فرعون وهو بيغرق امن ..ولكن الله لم يقبل توبته ...وبقى جسده الذى حنطه الفراعنه ليكون لنا ايه ..

ده فيه عالم اوروبى اسلم بسبب هذه الجثه التى تواجدت لمة قرون محنطه وهابقى اجيبلك قصته لما ارجع ان شاء الله

مستشفى سرطان الاطفال ده طفره كبيره فى تاريخ مصر لازم نحترمها ونقدر جهود الناس اللى عملوها

لا تحقرن صغيراً حال رؤيته ....فإن البعوضة تدمى مقلة الاسد

احنا عندنا موارد بشريه جباره

تخيل لو العماله المصريه اللى موجوده فى دول الخليج تركت اعمالها من اطباء ومهندسين وصيادله ومحاسبين وعمال ...الخ...

اعتقد انهم مش هيقدروا يعملوا حاجه لاننا شايلينهم

المشكله ان كل واحد فينا دائما بيفكر انه يغير اللى حوله ...ويا ريته يفكر فى تغيير نفسه الاول

الكلام ده لى وليك ولينا كلنا

كل واحد يبدأ بنفسه ونخلص النيه لله وان شاء الله ربنا هيكرمنا

رسولنا المصطفى صلى الله عليه وسلم كان سيد المتفائلين وعلمنا التفائل ...ولابد ان ننهج نهجه ونتبع هذه السنه المتروكه ألا وهى التفاؤل

متفائل واليأس بالمرصاد .....متفائل بالسبق دون جياد

متفائل رغم القنوط يضيقنا ....جمر السياط وزجرت الجلاد

متفائل بالغيث يسقى روضنا ....وسمائنا شمس وصحو باد

متفائل بالزرع يخرج شطئه ....رغم الجراد كمنجل الحصاد

متفائل يا قوم رغم دموعكم ....ان السماء تبكى فيحيى الواد

والبحر يبقى خيره أتضره ....يا قومنا صنارة الصياد

فدع اليهود بمكرهم وذيولهم ....نمل يدب بغابة الاساد

متفائل بشرى النبى قريبة ....فغدا سنسمع منطقا لجماد

حجر واشجار هناك بقدسنا ...قسما ستدعوا مسلما لجلاد

يا مسلما يا عبدا له ....خلفى يهودى أخ الاحقاد

فاقتله طهر تربنا من رجسه ....لا تبق ديارا من الالحاد

قسما بمن اسرى بخير عباده ....وقضى بدائرة الفناء لعاد

لتدور دائرة الزمان عليهموا ...ويكون حقا ما حكاه الهادى

هذا يقينى وهو لى بل الصدى .....والكأس غامرة لغلة صادى

فلنتعاهد جميعا على اظهار بلدنا فى اى مكان كنا مصر او خارجها على اظهار بلدنا فى اروع صوره

وليبدأ كلا منا بنفسه اولا ...

ودعك من صورة مصر فى اوروبا ...فسيأتى اليوم الذى ستتغير فيه هذه الصوره نهائيا ...بل وسيسعون هم الى تغيير صورتهم عندنا

وتذكر إنه : لا حزن يدوم ولا سرور ...ولا بؤس يدوم ولا شقاء

شوف حال السعوديه والخليج سنة 1930 وحالها دلوقتى

شوف حال السودان من 5 سنين وحالها دلوقتى

شوف حال مصر الان وبعد 20 سنه ....اكيد هيكون احسن بكتير اوى

ولازم تشوف صورة بلدك حلوه علشان تقدر تعيش فيها ...

لانك انت منسوب لبلدك ...وايضا بلدك منسوبه ليك

لذلك فصورة بلدك محسوبه عليك ....وصورتك محسوبه على بلدك

تحياتى لك اخى الفاضل

رابط هذا التعليق

عندك حق فعلا . بنشتم فى نفسنا وفى بلدنا وفى السر والعلن - ناس بتتكلم وبرامج بتقول _ ونعاير بعض بعيوبنا وكله على عينك ياتاجر.

ولما حد من اخوانا يشتمنا بكلامنا نضايق . ونسأل بكل براءه ايه أسباب سمعة مصر المشوهه فى الخارج ؟ .

محدش بيحب بلده اكتر من حد ومحدش بيزايد على حد .بس ياترى ليه احنا شايفين كل حاجه سوده كده مفيش حاجه منوره ابدا؟؟؟؟

نفس الفكره صدقنى لو انت عايش فى عشوائيات فى مصر وانتقلت مثلا للزمالك . الأختلاف هيصدمك برده سلوك الناس و شكل الناس و كل حاجه هتصدمك.

ناس كتير سافرت اوروبا محستش بالفرق ده . وانا من ضمنهم . اوروبا مش جنة الله فى الأرض ولا حاجه . زى ماهم مبهرين فى حاجات منيلين فى حاجات تانيه .

احنا مش بتفاخر بالماضى . احنا بنقول للناس احنا عندنا أصل وتاريخ . فى بلاد قد كدهوووه (صغيره قوى) تدفع نص ملياراتها عشان بس العالم يجيب اسمها .

وبرده مش عارفين .

عيوبنا احنا عارفنها بس عارف اهم عيب فى رأى ايه ؟

ان احنا بننتقد وبنلعن فى البلد واحنا قاعدين فى مقاعد المشاهدين على عكس رأى الأستاذ عادل ابو زيد (متفرجين لا مواطنين ). بدل مانقول شكرا للى اتبرعوا

لمستشفى السرطان . بنقولهم دى واحده بس والباقى زباله!!

طب مانا وانت وغيرنا ممكن نساعد ونخلى الزباله حاجه كويسه باقل القليل حتى .

بدل مأراضى القرعه نسيبها للمحتاجين كله بيتخانق عليها عشان الخير يبقى خيرين ؟ ونقول مفيش شقق للجواز والأغتصاب بيزيد عشان الشباب بيتجوز !!.

حاجه تحير برضه ان كتير مننا ( اتعلم فى مدارس مصر وجامعاتها وبأقل القليل ) ودا خلاه يشتغل شغل محترم . ومش شايف حسنه فى بلده .

هاختملك بقصه واقعيه بس يارب اكون فاكرها صح . اعتقد انها حصلت فى اليابان وكان فى شح فى الأغذيه وخاصه السكر . المهم صاحب القهوه

مكانش بيحط سكر بره وكان بيحط فى الشاى علطول وكل واحد وطلبه . فاكتشف انه هتبقى فى مشكله فى مخزون السكر . فقرر انه ميحطش سكر

ويسيب السكر بره وكل واحد يحط لنفسه . ايه اللى حصل الناس كانت بتحط اقل من احتياجها عشان مراعين ظروف الأزمه اللى هما فيها وفعلا وفروا اكتر من

نص السكر فى الأستهلاك الطبيعى .

تفتكر بسلوكنا دلوقتى اللى هوا مبدأ اشوف مصلحتى الأول والبلد تتصرف مع غيرى . هينفع نعمل حاجه ؟ تفتكر لما كل واحد فينا بيتمنى ان البلد تتغير

مين بقى اللى هيغير ؟ الحكومه زيهم زينا المصالح الشخصيه فى المقام الأول اشمعنى هما يعنى ؟

تحياتى

فضفض يا باشا براحتك علشان كلنا نرتاح

تحياتى لك وانا متفق معاك فى كل كلامك

رابط هذا التعليق

هو الحقيقة أنا مش حقدر أقول أكتر من اللى قاله الأعضاء للرد علىmyusername

لكن عايزة أقول حاجة و دية قلتها قبل كده كتير أنك تصف الفراعنة أو المصريين القدماء بالكفر ده لأن على أيامهم الأديان دية كانت السائدة بستثنأ بنى أسرائيل و لكن كانوا بيأمنوا بالثواب و العقاب و القيامة و كانوا ذو أخلاقيات عالية ماكنتش موجوده فى أى من شعوب العالم فى الوقت ده فى الوقت اللى شمال أفريقيا ده كله مكانش فية حاجة.

الحاجة التانية و هى قصة أحب أحكيها لك عشان تعرف الأحساس بالمكان بيختلف من أنت جاى منين من زمان كده أخوايا جه له شغل فى السوادان مع شركة أجنبية فى شمال السودان و فى الوقت ده أختى كانت مع جوزها فى الأنجلترا وقبلها سنة فى أمريكا و أختى و أخويا جم الأثنين مصر فى نفس الوقت تفتكروا رأى كل واحد منهم كان أية فى مصر ؟؟؟

طبعا أخويا كان شيفها حته من الجنة و أختى عمال تقول أية الزحمة دية هى أية التراب ده يعنى رأى الناس بيختلف من حسب الظروف.

لكن أنا الحقيقة صحيح بزعل لما ألاقى حاجات سلبية فى بلدنا لكن أنا عندى البلد دية برقبة أى بلد فى الدنيا وده مش أنشى أنا سافرت مرتين أنجلترا لأختى و كنت بقعد أسبوعين و أرجع و برغم ألحاح أختى طيب أجلى سفرك أسبوع نروح فين كنت بصر أرجع مع العلم أنى فى أول مرة كان معايا فيزا شهر و التانية كانت سنة ومقدرتش كفاية الجو و الناس و على فكرة ما حستش أوى وقتها أن الفرق شاسع مابين مصر الجديدة _الحى_ و أنجلترا

رابط هذا التعليق

هو الحقيقة أنا مش حقدر أقول أكتر من اللى قاله الأعضاء للرد علىmyusername

لكن عايزة أقول حاجة و دية قلتها قبل كده كتير أنك تصف الفراعنة أو المصريين القدماء بالكفر ده لأن على أيامهم الأديان دية كانت السائدة بستثنأ بنى أسرائيل و لكن كانوا بيأمنوا بالثواب و العقاب و القيامة و كانوا ذو أخلاقيات عالية ماكنتش موجوده فى أى من شعوب العالم فى الوقت ده فى الوقت اللى شمال أفريقيا ده كله مكانش فية حاجة.

الحاجة التانية و هى قصة أحب أحكيها لك عشان تعرف الأحساس بالمكان بيختلف من أنت جاى منين من زمان كده أخوايا جه له شغل فى السوادان مع شركة أجنبية فى شمال السودان و فى الوقت ده أختى كانت مع جوزها فى الأنجلترا وقبلها سنة فى أمريكا و أختى و أخويا جم الأثنين مصر فى نفس الوقت تفتكروا رأى كل واحد منهم كان أية فى مصر ؟؟؟

طبعا أخويا كان شيفها حته من الجنة و أختى عمال تقول أية الزحمة دية هى أية التراب ده يعنى رأى الناس بيختلف من حسب الظروف.

لكن أنا الحقيقة صحيح بزعل لما ألاقى حاجات سلبية فى بلدنا لكن أنا عندى البلد دية برقبة أى بلد فى الدنيا وده مش أنشى أنا سافرت مرتين أنجلترا لأختى و كنت بقعد أسبوعين و أرجع و برغم ألحاح أختى طيب أجلى سفرك أسبوع نروح فين كنت بصر أرجع مع العلم أنى فى أول مرة كان معايا فيزا شهر و التانية كانت سنة ومقدرتش كفاية الجو و الناس و على فكرة ما حستش أوى وقتها أن الفرق شاسع مابين مصر الجديدة _الحى_ و أنجلترا

طبعا راى محترم جدا من عقل واع

وشكرا لمشاركة حضرتك فى الموضوع

رابط هذا التعليق

الشكر ايضا ليك على الموضوع وعلى قرارك انك ماتغلطش فى البلد تانى....... فعلا لعن الظلام لن يفيد

الافاضل ميرا والرئيس (prisedent )

هذه الفضفضة والاراء بجد رائعة اخرجت كتير من اللى جوايا بشكل افضل من لو كتبته بنفسى أشكركم

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

موضوع روعه و احلى حاجه فيه عدم المكابره و المزايده

مصر محتاجه اللى يشوف عيوبها من ولادها و يصلحها و اللى يعرف محاسنها و يزودها

كلام كل شئ تمام و بص على السودان و مش عارف ايه لا بيعشى جعان و لا بيستر عريان

احيى جميع المشاركين فى الموضوع

معلومه بسيطه بس للاخوه الاعلام الجزائرى ما بين 1978 و عام 1988 كان بيتعامل مع مصر على انها حليف اسرائيل فى المنطقه فنشا جيل كامل من الناس البسيطه اللى بتصدق اى شئ يقال على يقين تام بان المصريين فراعنه متصهينين طيب ده خطا بقاله 20 سنه من ساعتها اين الاعلام المصرى من موضوع زى ده

الغزالى الله يرحمه لما راح الجزائر مثلا كان بيتدخل فى قرارات كبيره جدا على مستوى الدوله و لكن بقى فى ذهن الناس ان هذا الرجل هارب من الفراعنه المتصهينين

انا اتذكر ان الاخوه الجزائريين اول ما طلع عمرو خالد كانوا مفتونين بيه و يقلك المصريين احسن ناس حلو قوى شفتم الحكومه المصريه عملت ايه مع عمرو خالد فزاد اعتقاد الناس بنظريه الفراعنه المتصهينين

الخلاصه الاذى اللاحق باسم مصر ليس خطا الاخريين فقط و لكن جزئ كبير جدا منه يتحمله الاعلام المصرى المحلى و اكرر المحلى فقط الذى يصل للمصريين فقط و لا يصل الى ما هو ابعد منهم

قارن بين قناه النيل و قناه الجزيره

قناه النيل 80% من اخبارها عن مصر فى حين ان قناه الجزيره اخبارها عن الجميع

الاعلام له دور و طالما هتشتغل فضائى فعليك التطور

السعوديه لديها العربيه ترعى مصالحها

قطر لديها الجزيره

اين مصر ؟

يجب الدفاع عن مصر بشكل عقلانى يلقى قبولا لدى الناس و ليس بمقوله احنا عملنا و سوينا بتاعه عمرو اديب و مصطفى عبده

تم تعديل بواسطة otaka

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

تحياتى

أخى الفاضل... حتى الزمالك و المناطق الراقية جدا لا يمكن مقارنتها باوروبا. انا من منطقة متوسطة - نظيفة على الاقل.

ثانيا نحن نتحدث عن الحياة الحقيقية... عن مستوى الخدمات.. و عن الاصطدام اليومى بالحياة. اللى فى الزمالك مخنوقين برضه على فكرة wst:: مخنوقين من المرور, و مبيشربوش من مية الحنفية.. و مخنوقين من الاكل التعبان... و بيضطروا يشتروا خضروات و فواكه اورجانيك

هما هنا فرحانين بخطين مترو و قارفينا عليهم - لا و كمان عاملينهم بالسلف... طيب روحوا اى بلد اوروبية شوفوا المترو هناك عامل ازاى, و فيه كام خط... و موجود فى معظم المدن, مش المدينة الرئيسية فقط.

يا جماعة انا بقول تعالوا نبنى حاجة نفتخر ان احنا اللى بنيناها...

امريكا اكتشفت وجود مياه عالمريخ والقمر... و انتا جى تقولى معبد و فرعون و الكلام اللى مش جايب همه ده

ده حتى السياحة مضروبة فى مصر و مش عارفين نكسب منها!!!!!!!!! مصر جالها 14 مليون سايح مع ان فيها تلت آثار العالم, و اسبانيا بيروحها 70 مليون سايح كل سنة - لاتعليق!!!!!!!!

تم تعديل بواسطة myusername

رابط هذا التعليق

معلش موضوع المقارنة ده مش صحيح

مصر الجديدة اه حلوة بس فين الاقاليم فين اسيوط او الواحات فين الشرقية فين كفر الشيخ فين.........

اه مصر كدوله غير مصر كشعب غير مصر كحضارة

تاريخنا احنا دلوقت بنتفاخر فيه

مستشفى السرطان الشعب اللي بناها مش الحكومة لأنها تبرعات كنت اتمنى انوا يكون انجاز حكومي

مصر فيها مميزات جميلة والحكومة عملت حاجات كويسة لا انكر ذلك لكن المقارنة بين الجيد والسيء ستكون من مصلحة السيء للاسف

السؤال احنا طلعنا بره ليه ................

لكن في الاخر الامل في بكره

طول ما باحنا بصحتنا وفي شبابنا ولاقيين علاج بنقول الحياة حلوة لكن شوفوا اللي في مستشفيات التأمين الصحي

انا جالي تعيين في الحكومة والله يوم الكشف الطبي كانت تعتبر مجزرة ومعاملة غير آدمية ومكان يشجع على المرض لا الصحة

بس انا متفق في البحث عن حلول وليس البكاء على اللبن المسكوب عايزن نحل مش نشتكي

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

شكرا لكل من شارك فى الموضوع

ولعل انتصار المنتخب الوطنى وخروجه من قمة الانكسار الى قمة الانتصار يؤكد انه لكل مجتهد نصيب

ومن حقنا نفخر بكل ما هو مصرى سواء كوره او اى مجال اخر

وعلينا دائما اننا نفكر فى حلول دائمه لمشاكلنا مش نقعد نعيط جنبها

ومصر سواء كانت فرعونيه او هولنديه حتى ....هى بلدى وهى ام الدنيا

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...