اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشكلة العنوسه لا قصدى مشكلة الانوثه فى مصر

عنبو

Recommended Posts

اولاً السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

تحيه طيبه وبعد

انا عاوز اتلكم عن موضوع شاغلنى بجد وهو موضوع الانوثه فى مصر بجد تمشى فى الشارع تلاقى واحده قدامك متعرفش اذا كانت واحد ولا واحده الا لما توصل ليها ؟؟

لو سمعت صوتها وهى فى ضهرك مش تعرفش تميز قووووووى اذا كانت واحده ولا واحد

لو شفتها بتاكل وهى على طبيعتها وخدوا بالكم من الطبيعه دى هتحس بشعور غريب شويه

وياسلام بقى لو حصل شكله او خناقه فى الشارع وشفتها وهى بتتخانق هتقول الله يرحمك يانوثه

ده كله انا بتكلم عن قبل الزواج ؟؟ بعد الزواج بقى حاااااااااااجه تانيه خااااااااااااالص تقريباً بتتحول الى رااااااااااجل بجد الصوت بيخشن معرفش ليه وهبقى تلاقى طلع ليها عضلات نايهك بقى عن الالفاظ فى الكلام تحس انك بتتكلم مع واحد صاحبك بالظبط

فعلاًَ عمرى ما هنسى كلمه قالها ليا واحد مهندس كان معايا فى مصر "" الواحده لو مدلعتش متبقاش واحده ""

بجد فين الدلع فين الحركات الى معرفش ايه بس ده كله فى الحلال اصل تلاقى واحده ماشيه تدلع فى الشارع كده مش هتبقى انوثه ؟؟

وبعدين فكرت شويه قولت يمكن بسبب ان الحاله الاقتصاديه فى مصر تعبانه شويه

لقيت فيه نااااااااس فى مصر الحمد لله حالتهم الماديه فوووووووووووق الممتاز بجد ولا يزالون يعانون من نفس المشكله وهى ان مافيش انوثه فيه هيكل واحده لكن انثى لا حتى لما بتيجى تتدلع بيكون الموقف مش مستحمل دلع

يعنى تلاقيها بتدلع فى ايه مثلاً يعنى العربيه مثلاً عطلت وهنضطر نمشى شويه كده تلاقيها بتقولك لا انا همشى ازاى انا مش قااااادره قال يعنى ده دلع ؟؟

ولقيت برده نااااااااس على قد حاااااااالهم بس لم يفقدوا انوثتهم

ايه رأيكم لما نتناقش فى الموضوع ده

وشكراً محمد عنبو

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

• الردود 118
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فى عجاله و لى عوده باذن الله تعالى للتفصيل

اوافقك على كل ما قلته و اكثر

و ازيدك من الشعر بيت اننى كنت افكر فى فتح نفس الموضوع و لكن تحت اسم

اين ذهبت الانوثه

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

صدقني يا عنبي ... احنا عندنا مشكله اكبر فى الرجوله ....

:blush2: wst:: :Thumbsup:

كلام جميل يا جيمي الله يفتح عليك

استاذ محمد العنبى موضوعك دا هيكون جارح لينا كبنات مصريات

لكن دعني اتحاور معك بالمنطق:

1- في ظل هوجة التحرشات الجنسية في شوارع المحروسة، لازم كل بنت تمشي زي العسكري يا أما يحصل ما لا يحمد عقب، علشان كدة الواحدة فينا لازم تكون بميت راجل :pasha: علشان ترجع لبيتها سليمة.

2- الشوارع المحفرة و البلعات المفتوحة بتخلي بنات كتير متحبش تلبس كعب عالي

3- الحالة الاقتصادية ( اسار البرفانات و الميك اب غالية نااااااار) و حدش فاضي و لا له نفس يروح للكوافير

4- طيبعة الرجل المصري نفسها اتغيرت: زمان لما كان يعاكس يقول بس بس انت ياقمر كانت الواحدة بتبقي مبسوطة لما تسمع الكلام دا

، اما دلوقتي فالكلام بقي قذر (سامحوني في الكلمة) فأي واحدة بتخرج من بيتها بتحاول تتنكر وتكون زي الرجالة علشان دمها ميتحرفش.

5- يمكن كمان الانثى المصرية اتغيرت و اصبحت لا تعرف كيف تظهر جمالها و تداري عيوبها، فانعدام الذوق في اختيار الملابس بيولد النفور

6- الاعباء الي بتواجها المرأة في بيتها لو متزوجة فمسؤلية البيت و العيال و ابو العيال كل دا على دمغها و بعد كدة عاوزينها تتدلع. الدلع دا يجي من البال الرايق لما الواحدة تكون سعيدة و ومرتاحة.

7- الرجل المصري ما ينفعش معاه الذوق و الرقة في المعاملة لانه بيفهما غلط... يعني انا كنت بشتغل في خدمة عملاء phn: لما يجي عميل مصري و اكون ذوق و لذيذه معاه يسوق فيها و يبقى عاوز يقلبها صحبية، فلازم المصري تشكمه كدة من اول المكلمة لا رقة و لا حتى كلمة حلوة علشان نخلص المكالمة، اما بقي العميل الفرنساوي فبكون معاه على طبيعتي لانه مش هيفهم غلط و لا هيقول كلمة تجرحني حتى المعاكسة بتشرح القلب

8- و اخر حاجة استاذ جيمي كان بيقول ان فيه مشكلة في الرجولة ، ولو الرجل مش يملئ عين المرأة فلن تحاول الجرى وراءه لكي تلفت نظره . و النتيجة انها هنأكل كأنها ولد و هتلبس زي الولد و هتمشى زي الولد و تتخانق زي الولد

ملحوظة اخيرة:

لسة الانوثة بخيررررررررررررر في مصرنا

و البنت المصرية احلى البنات و اجملهم بس ظروف الحياة هى الي خليتها تنسى احساسها بنفسها كأنثى

تم تعديل بواسطة Princesse

Que de routes prend et que de raisons se donne le cœur pour en arriver à ce qu’il veut

أشياء تؤلم : أن تصل يوماً إلى قناعة أن كل من مر بك أخذ جزاءً منك ومضي...أن تجد نفسك مع الوقت قد بدأت تتنازل عن احلامك واحداً تلو الاخر....أن تفتح عينيك يوماً على واقع لا تريده

رابط هذا التعليق

معظم البنات والسيدات جواها انثى حقيقية وجميلة واجمل من بنات الغرب بكتير فعلا

من رأيى ان دة ممكن يظهر لو فى راجل ذكى معاها وفى جو يسمح بكدة وفى كلمات تشجيع وتقدير لرقتها وانوثتها ومشاعرها طبعا ...........دة بالنسبة للمتزوجات .

ومننساش بردو انها قدرات وان اختلاف الثقافة والذكاء عند الست بيفرق فى اظهار انوثتها.

بالنسبة للبنت عموما والشارع المصرى فأنا متفقة مع برنسيس فى كل كلامها

احنا بقينا بنفكر هانلبس اية علشان خاطر منتبهدلش فى الشارع وكمان منسببش مشاكل لازواجنا بسبب اللى يحصل

وطبعا لو ماشية لوحدك لازم فعلا تحسسى اللى حواليك انك جامدة وبميت راجل علشان ترجع بيتك بسلام حتى لو من جواك خايفة والانثة اللى جواكى ضعيفة

فعلا تعددت الاسباب وكلها اسباب حقيقية

ولكن مفيش داعى ان الست لا تفقد انوثتها داخل بيتها لان المكان الوحيد اللى تقدر تحس فية انها لسة ست

بس كمان الرجالة عليها دور بجد واكيد انتو فاهمين

ربنا يفرحكم جميعا ويعطيكم حالة رضا لحياتكم :blush2:

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

ولكن مفيش داعى ان الست لا تفقد انوثتها داخل بيتها لان المكان الوحيد اللى تقدر تحس فية انها لسة ست

ربنا يفرحكم جميعا ويعطيكم حالة رضا لحياتكم

للأسف كلام حضرتك صحيح ... الأزواج أحيان كثير بيقصروا في الجانب ده لحد ما الزوجه تنسى فعلا إنها ست وتتصرف مع زوجها زي ما يكونوا اصحاب على القهوه

لكن نرجع نقول الظروف اللي بيعيشها الشعب المصري بتخلي الرجل بيرجع بيته ما عندهوش قلب للرومانسيه والدلع ... رغم إنه لو حاول يسمع زوجته كلام حلو ويفاجئها بين فتره والثانيه بحاجه بتحبها ولو بسيطه هيشوف الأنوثه والجمال الحقيقي في الستات المصريات

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

سمعت ناس بتتكلم ع العنوسة..... يوه ع الجاموسة... يا نداااااااااااااااااامة قصديي الانوثة روحت نزلت الحلة م ع الباجور (منتهي الدلع اهه) و جيتلكم جري

عجبني اوي جملة اخونا جيمي (فيه مشكلة رجولة)...... ياااااااااااااااه و الله بتفكرني بجملة احمد ماهر اللي بيلزق حتة موكيت علي راسه و يطلع يقول (الراجل مش بس بكلمته.....الراجل برعايته لبيته و اسرته)

انا عايشة مع جنسيات اشكال و الوان .....

اشي اسيوي تلاقي... اشي عربي تلاقي.....اشي موزمبيقي.... برضه فيه....

و طبعا طبعا القطعية اللبناني اللي مجننا الرجالة.... مع اني بحس انهم بلاستيك خالص هما يخطفوا الواحد الطلعة الاولانية لكن اقعد معاها.....(إياااااااااااااك هتلاقي الكسرولة نازلة علي راسك عدل) و انت تلاقي شوية دلع في الكلام بس دماغ عايمة علي مية شمام (الا صحيح المنتدي ده فيه جنسيات تانية... ربنا يستر)

بصوا انا رايي المتواضع جدا....

كل امراة تستطيع ان تكون أنثي و انثي جامدة جدا جدا جدا.....بس في بيتها

و حتي لو زوجها مش م النوع اللي بياخد باله (آه و الله عندي واحدة صاحبتي حبت تدلع لبناني شوية... طبطب عليها و قالها أجيبلك بنادول)

تكون أنثي لنفسها..... يعني نظرية دلع نفسك.... بس برضه في بيتها

موضوع بقي الشارع و الدلع.... و لا الشغل.... طبعا ده بيفرض ع الواحدة سلوك و التزام معين

الانوثة بقي الحقيقية هي اللي متقدرش كل الستات تعمله مهما شفطت و قصت و ضربت بويات.....

هي الاحساس التلقائي... العفوي.... الحنين....

اللي ممكن تحس انها انت.....

و ممكن وقت تاني تبقي في حنية مامتك.....

و ممكن تبقي في جنون الحبيبة.....

و كتير تبقي في ذكاء العشيقة

و انا رايي برضه اخو رايي اللي فوق.....

الست تكون ست باقصي ما فيها

و الراجل يكون راجل باحلي ما فيه

و دمتم رجالا و نساءا

فوتكم بعافية

رابط هذا التعليق

موضوع الانوثة ده بقى موضوع خطيييييييييرررر

ايوه ليه

لأن الستات من ساعة ما طلعت للشغل بقت تحتك بصعوبات اكتر وده علمها الخشونة بعض الشيء

يعني الاية اللي بتقول من اواجكم سكنا

وكلمة السكن يعني الهدوء والراحة

يعني الراجل بيدور على الهدوء في البيت مش اول ما يخش يلاقي

طلبات البيت والواد ضرب اخوه والبت بنتك عمالة تعيط

دي كلها اعباء الحياة بس الفكرة ازاي بنتداولها

يعني انا فاكر ان فيه قصة ان واحد من الصحابة ابنه مات اما روح البيت مكنش يعرف

مراته كانت مستنياه وحطت عطر والذي منه

وبعدين بكل هدوء قالتله على ما اذكر اذا جاتلك امانه وصاحبها عايزها تمنعها فقال لها لا

قالته ربنا خد امانته

يعني مش قعدت تلطم وتصوت وتقوله انت السبب

في رأيي دي قمة الانوثة

كمان تلاقي الست من دول بره ضاربة شعرها عند الكوافير وحاطه اتنين لتر ريحة خمس خمسات بره

ولما الراجل يروحيشوفها حاطة البكر ده في دماغها وحاطة على وشها كريم واتنين كيلوا سلطة

وده بيخليه يفكر في اللي بيشوفها بره لأنها حاجة كاملة وبيروح البيت يشوف كائن غريب

كمان تلاقي البت من دول واقفة في وسط الشارع معلش في اللفظ فاتحة جعورتها قد كده

طب بالذمة مش الواحد يخاف يقرب لحسان تعضه ولا حاجة

الست عندنا في مصر تتجوز بتلاقيها بقت بالعرض وتربط الطرحة بالمقلوب وتعقدها ولو الراجل استجرأ وفتح بقة بكلمة مش بعيد يتخرط

للوز

طبعا موضوع الرجولة حاجة تانية لأننا فاكرين الراجل مش بس بكلمته على رأي لماضة

احنا فاكرينه بقوة ضربته والجبروت والسلطة المستبدة وده موجود وغلط

كلكم راع وكلكم مسئول عن رعيته

والمسئولية مش اكل وشرب وبيت لأ وكمان معاملة ده بس اما الواحد بيضحك في وش اخيه صدقه ما بالك في وش مراته

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

بصراحة انا افتكرت دلوقت فيلم اللي بالي بالك ووش اللمبي وهو بيشوف البت اللي صاحبه خاده علشان يخطبهاله

واحل حاجة وعهو بيقولوا انا عندي تتجوز ابن عمك احسن

اه بالنسبة للجنسيات التانية بقى

مش هقولكم الواحد بيركز قوي مع الناس دي علشان يتعلم

عجبني قوي منظر راجل وست كبار في السن هما اجانب وكنت بشتغل معاهم الولية عندها بتاع 55 ستين سنة وبتروح الجيم وبتلعب رياضة وبتروح الكوافير

واما رحتلهم البيت كانت بتنادي حبيبي وبيبي والحاجات دي لجوزها وهو يرد حبيبت ويدلعها

حاجة اخر انسجام ربنا يديمها عليهم نعمة

اما اللبنانيين فانا مع رأي ان الستات دي من بره بس لكن من جوه موضوع تاني

وبعدين الحلاوة مش بره بس لأ وكمان من جوه

اما السوريات فدول حاجة تانية

فيه مثل عند الشوام بيقول اللي يتجوز سورية يعيش عيشة هنية

اما الاردنيين والفلسطينيين بصراحة مدخلتش بيت حد الا اما حسيت انه منظم جدا وكمان فيه اهتمام عالي بكل حاجة ونادر اما اسمع عن مشكلة بين ست وجوزها يعني مبيحبوش الفضايح

اما المصريين مش هقولكم

ستات ورجاله بيقولوا شكل للبيع

على معظم المستويات وتلاقي كل واحخد جاي يشتكي شوية

وده بسبب موضوع الندية يعني عندنا في مصر الست ند للراجل

في كل شيء

وده بيسبب ان العلاقة تتحول من تكامل لتنافس

وتضيع الانوثة والرجولة

[(من أجل ذلك كتبنا على بني إسرائيل أنه من قتل نفسا بغير نفس أو فساد في الأرض فكأنما قتل الناس جميعا ومن أحياها فكأنما أحيا الناس جميعا ولقد جاءتهم رسلنا بالبينات ثم إن كثيرا منهم بعد ذلك في الأرض لمسرفون) سورة المائدة (32)

{وَكَذَلِكَ نُوَلِّي بَعْضَ الظَّالِمِينَ بَعْضًا بِمَا كَانُواْ يَكْسِبُونَ} [الأنعام:129]

( وَكَذَلِكَ جَعَلْنَا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ أَكَابِرَ مُجْرِمِيهَا لِيَمْكُرُوا فِيهَا وَمَا يَمْكُرُونَ إِلَّا بِأَنفُسِهِمْ وَمَا يَشْعُرُونَ)سورة الأنعام 123

( أفرأيت من اتخذ إلهه هواه وأضله الله على علم وختم على سمعه وقلبه وجعل على بصره غشاوة فمن يهديه من بعد الله أفلا تذكرون (الجاثية 23 )

{ وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَى آمَنُواْ وَاتَّقَواْ لَفَتَحْنَا عَلَيْهِم بَرَكَاتٍ مِّنَ السَّمَاءِ وَالأَرْضِ }[ سورة الأعراف ]

رابط هذا التعليق

كمان تلاقي الست من دول بره ضاربة شعرها عند الكوافير وحاطه اتنين لتر ريحة خمس خمسات بره

ولما الراجل يروحيشوفها حاطة البكر ده في دماغها وحاطة على وشها كريم واتنين كيلوا سلطة

وده بيخليه يفكر في اللي بيشوفها بره لأنها حاجة كاملة وبيروح البيت يشوف كائن غريب

كمان تلاقي البت من دول واقفة في وسط الشارع معلش في اللفظ فاتحة جعورتها قد كده

طب بالذمة مش الواحد يخاف يقرب لحسان تعضه ولا حاجة

الست عندنا في مصر تتجوز بتلاقيها بقت بالعرض وتربط الطرحة بالمقلوب وتعقدها ولو الراجل استجرأ وفتح بقة بكلمة مش بعيد يتخرط

للوز .

اما المصريين مش هقولكم

ستات ورجاله بيقولوا شكل للبيع

على معظم المستويات وتلاقي كل واحخد جاي يشتكي شوية

سورى يأستاذ justme اللى انت بتتكلم عليهم دول ناس بيئه . بنات الناس مش كده خالص .!!!

عارف عندنا فى مصر بيقولوا ايه كمان . الملافظ سعد .

تحياتى

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

انا شا يفة ان الانوثة معناها ان فية رجولة فى المقابل بمعنى الست عمرها هتحس بانوثتها الا لما الرجل يحسسها برجولتة

والعكس صحيح

تفتكر يعنى لما الست تكون فى كامل انوثتها و الراجل ولاهنا و لا هو اصلا شايف هتعمل اية الست ساعاتها

والعكس لو هو دايما محسسها بقيمتها دة هيكون دافع مستمر لها انها تدى و تدى

ام بقى الانوثة خارج البيت بعيد على انة حرام و غير مستحب اصلا

الجو العام للشارع والاخلاق المنتشرة الان لا تسمح بوجود الانوثة اصلا دة مش معناها ان البنت تكون زى الراجل فى صوتها لا علىالاقل تلتزم الادب

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

هوه فيه حاجة عايز اقولها

علشان نعرف ايه المشكلة لازم نعرف تعريف الانوثة من وجه النظر الصحيحة وكان الرجولة

ومن خلالهم هنعرف ايه هي المشكلة

رابط هذا التعليق

كتبت مغتربه

فى عجاله و لى عوده باذن الله تعالى للتفصيل

اوافقك على كل ما قلته و اكثر

و ازيدك من الشعر بيت اننى كنت افكر فى فتح نفس الموضوع و لكن تحت اسم

اين ذهبت الانوثه

لو حد فيكم شااااف مغتربه يااااريت يدلها على مكااااااااااااان القهوه ياجماعه اصل كلخا نص ساعه وخلاص هندور الباص ونمشى

جيمى باااااشا

صدقني يا عنبي ... احنا عندنا مشكله اكبر فى الرجوله ....

ياريت يادكتور توضح اكتر من كده وممكن نتناااقش في النقطه دى

Princesse مشاركة بتاريخ أمس, 08:58 PM

استاذ محمد العنبى موضوعك دا هيكون جارح لينا كبنات مصريات

لكن دعني اتحاور معك بالمنطق:

1- في ظل هوجة التحرشات الجنسية في شوارع المحروسة، لازم كل بنت تمشي زي العسكري يا أما يحصل ما لا يحمد عقب، علشان كدة الواحدة فينا لازم تكون بميت راجل علشان ترجع لبيتها سليمة.

2- الشوارع المحفرة و البلعات المفتوحة بتخلي بنات كتير متحبش تلبس كعب عالي

3- الحالة الاقتصادية ( اسار البرفانات و الميك اب غالية نااااااار) و حدش فاضي و لا له نفس يروح للكوافير

4- طيبعة الرجل المصري نفسها اتغيرت: زمان لما كان يعاكس يقول بس بس انت ياقمر كانت الواحدة بتبقي مبسوطة لما تسمع الكلام دا

، اما دلوقتي فالكلام بقي قذر (سامحوني في الكلمة) فأي واحدة بتخرج من بيتها بتحاول تتنكر وتكون زي الرجالة علشان دمها ميتحرفش.

5- يمكن كمان الانثى المصرية اتغيرت و اصبحت لا تعرف كيف تظهر جمالها و تداري عيوبها، فانعدام الذوق في اختيار الملابس بيولد النفور

6- الاعباء الي بتواجها المرأة في بيتها لو متزوجة فمسؤلية البيت و العيال و ابو العيال كل دا على دمغها و بعد كدة عاوزينها تتدلع. الدلع دا يجي من البال الرايق لما الواحدة تكون سعيدة و ومرتاحة.

7- الرجل المصري ما ينفعش معاه الذوق و الرقة في المعاملة لانه بيفهما غلط... يعني انا كنت بشتغل في خدمة عملاء لما يجي عميل مصري و اكون ذوق و لذيذه معاه يسوق فيها و يبقى عاوز يقلبها صحبية، فلازم المصري تشكمه كدة من اول المكلمة لا رقة و لا حتى كلمة حلوة علشان نخلص المكالمة، اما بقي العميل الفرنساوي فبكون معاه على طبيعتي لانه مش هيفهم غلط و لا هيقول كلمة تجرحني حتى المعاكسة بتشرح القلب

8- و اخر حاجة استاذ جيمي كان بيقول ان فيه مشكلة في الرجولة ، ولو الرجل مش يملئ عين المرأة فلن تحاول الجرى وراءه لكي تلفت نظره . و النتيجة انها هنأكل كأنها ولد و هتلبس زي الولد و هتمشى زي الولد و تتخانق زي الولد

ملحوظة اخيرة:

لسة الانوثة بخيررررررررررررر في مصرنا

و البنت المصرية احلى البنات و اجملهم بس ظروف الحياة هى الي خليتها تنسى احساسها بنفسها كأنثى

الاخت برنسيس تحيه طيبه وبعد

اولاً انا لم قصد بهذا الموضوع اطلاقاً انى اجرح اى واخت ولكن انا بتكلم كمشكله موجوده بالفعل ولهذا نتناقش ولم قصد بها الكل بالنسبه لباقى كلام حضرتك فانا متفق معاكى ميه بالميه ولكن هذا ما هو خارج البيت ولكن لو ظل الوضع على ما هو عليه داخل البيت اكيد هيكون فيه مشكله لان المفروض ان الواحده فى الشارع سواء كان فيه تحرش او مافيش ان هى تمشى بدون تبرج وتمشى عادى جداً ولكن لما تدخل بيتها او لما تتعامل مع زوجها يجب ان تكون انثى وليس ...................

jessika مشاركة بتاريخ أمس, 09:37 PM

معظم البنات والسيدات جواها انثى حقيقية وجميلة واجمل من بنات الغرب بكتير فعلا

من رأيى ان دة ممكن يظهر لو فى راجل ذكى معاها وفى جو يسمح بكدة وفى كلمات تشجيع وتقدير لرقتها وانوثتها ومشاعرها طبعا ...........دة بالنسبة للمتزوجات .

ومننساش بردو انها قدرات وان اختلاف الثقافة والذكاء عند الست بيفرق فى اظهار انوثتها.

بالنسبة للبنت عموما والشارع المصرى فأنا متفقة مع برنسيس فى كل كلامها

احنا بقينا بنفكر هانلبس اية علشان خاطر منتبهدلش فى الشارع وكمان منسببش مشاكل لازواجنا بسبب اللى يحصل

وطبعا لو ماشية لوحدك لازم فعلا تحسسى اللى حواليك انك جامدة وبميت راجل علشان ترجع بيتك بسلام حتى لو من جواك خايفة والانثة اللى جواكى ضعيفة

فعلا تعددت الاسباب وكلها اسباب حقيقية

ربنا يفرحكم جميعا ويعطيكم حالة رضا لحياتكم

ده الى انا قصده يا مدام جيسكا وهو ان الواحده تفقد انوثتها داخل بيتها

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

المهندس احمد سيف

لكن نرجع نقول الظروف اللي بيعيشها الشعب المصري بتخلي الرجل بيرجع بيته ما عندهوش قلب للرومانسيه والدلع ... رغم إنه لو حاول يسمع زوجته كلام حلو ويفاجئها بين فتره والثانيه بحاجه بتحبها ولو بسيطه هيشوف الأنوثه والجمال الحقيقي في الستات المصريات

طيب يابشمهندس ايهم المطلوب منه انه يدلع التانى الراجل الى طول النهار فى الشغل والقرف والمواصلات والمشاكل بتعة الناس والمديرين وانت مش تااااايه عن القطاع الخاص ولا حتى القطاااااااااع الحكومى ولا الى قاعده فى البيت اى كان حجم المسؤليه عليها بس على الاقل مافيش ضغوط عصبيه عليها لا من زمايل ولا من مدير ولا مشااااكل فى الشغل كده يعنى

لماضة مصرية جدا مشاركة بتاريخ أمس, 11:10 PM

بصوا انا رايي المتواضع جدا....

كل امراة تستطيع ان تكون أنثي و انثي جامدة جدا جدا جدا.....بس في بيتها

و حتي لو زوجها مش م النوع اللي بياخد باله (آه و الله عندي واحدة صاحبتي حبت تدلع لبناني شوية... طبطب عليها و قالها أجيبلك بنادول)

تكون أنثي لنفسها..... يعني نظرية دلع نفسك.... بس برضه في بيتها

موضوع بقي الشارع و الدلع.... و لا الشغل.... طبعا ده بيفرض ع الواحدة سلوك و التزام معين

ده الى انا بتكلم فيه فيه ناااااااااس كده بتحب المرح ومبتحبش النكد ودى تلاقيهم على طول بشوشين مهما حصل وفيه نااااااااس تخصص نكد بس على العموم نظرية دلع نفسك دى تمااااااااااااااااااااااام

الانوثة بقي الحقيقية هي اللي متقدرش كل الستات تعمله مهما شفطت و قصت و ضربت بويات.....

هي الاحساس التلقائي... العفوي.... الحنين....

اللي ممكن تحس انها انت.....

و ممكن وقت تاني تبقي في حنية مامتك.....

و ممكن تبقي في جنون الحبيبة.....

و كتير تبقي في ذكاء العشيقة

ده بقى معنى لتسكنوا اليها

الاخ justme

كلام جميل كلام معقول وبيحصل بس العتب مبكنش عليها لوحدها العتب على الراجل الى يسمح بكده

للوز

ده بجد الى بيحزن الواحد لما تلاقى الواحده متفااانيه قوووووى فى خدمة البيت واولادها وتنسى الراجل المسكين الى اسمه زوجها وكل لما يحب يقول كلمه تقوله يااااخى انت فااااااااااااايق انت راخر

وده بسبب موضوع الندية يعني عندنا في مصر الست ند للراجل

في كل شيء

وده بيسبب ان العلاقة تتحول من تكامل لتنافس

وتضيع الانوثة والرجولة

هذا مالا اسمح به ابداً كل واحد وله دور فى الحياه يؤديه على اكمل وجه وعدم تجاهل دور الاخر ويمكن الست الى بتعمل كده بتخسر كل حاااااااااجه نفسها وزوجها

رابط هذا التعليق

انا مشعرفة اشارك في الموضوع ده لاني مش منطقتي خااااااالص لسه بدري عليا الكلام ده :roseop:

لكن متابعة علطووووول بقيت عمله حسابي هاخود بالي من ايه بالظبت لما اتجوز ان شاء الله :roseop: كمان مليون سنة :blink:

استمروا cl:

" Feed Your Faith and your fears will starve to death "

Unkown~

رابط هذا التعليق

الانوثة هى روح واحساس وليست جمال القوام او الملامح .

الأنوثة شيء تشعره .. ولا تراه غالباً .

الانوثة فن راقى يجمع بين الضعف والقوة .ضعف المراة حين تكون فى اشد الاحتياج للرجل .وقوتها حين تراه تراه طفلاً بحاجة لحنانها .

الانوثة ليست صوت رقيق . ليست قلب دافئ .ليست قالبا جميلا -فحسب- انما هى كيان يحتاجه الرجل حين يقترب من لحظة الضعف او الانهيار .

واخيرا .........

من الخطا ان نذكر على المراة انثى لان ليست كل امراة تمتلك الانوثة .

تحياتى للجميع

عبدى..تشاء واشاء..ولا يقع فى ملكى الا ما أشاء

فاذا رضيت بما اشاء..أعطيتك ما تشاء

رابط هذا التعليق

president مشاركة بتاريخ اليوم, 12:48 AM

ذهبية مشاركة بتاريخ اليوم, 12:58 AM

انا شا يفة ان الانوثة معناها ان فية رجولة فى المقابل بمعنى الست عمرها هتحس بانوثتها الا لما الرجل يحسسها برجولتة

والعكس صحيح

تفتكر يعنى لما الست تكون فى كامل انوثتها و الراجل ولاهنا و لا هو اصلا شايف هتعمل اية الست ساعاتها

مهو احنا قولنا يامدام ذهبيه الضغوط اليوميه الى على الراجل اكبر بكتير قووووووى من الضغوط اليوميه الى على الست اذا كان الواحد لا متزوج ولا حتى خاااااااااااااااااااااطب ولما بيروح البيت ممكن يقعد فتره على بااااااااال لما يجمع هو عاوز ايه بجد والله

طبعاً هتلاقى واحده بتقول مهو الست بتشتغل هقولك انا متأكد مليون بالميه ان شغلها ده بيأثر على بيتها وعلى انوثتها ده شىء فيه بقى نساء بيشتغلوا شغل يتناسب معاهم وكمان بيكون عدد معين من الساعات فى اليوم الى جانب اساساً ام هم بيكونوا عندهم امكانيات تانيه غير متوفره للكل علشان كده ليست كل واحده تستطيع ان توفق بين بيتها وبين شغلها

رابط هذا التعليق

لمهندس احمد سيف

إقتباس

طيب يابشمهندس ايهم المطلوب منه انه يدلع التانى الراجل الى طول النهار فى الشغل والقرف والمواصلات والمشاكل بتعة الناس والمديرين وانت مش تااااايه عن القطاع الخاص ولا حتى القطاااااااااع الحكومى ولا الى قاعده فى البيت اى كان حجم المسؤليه عليها بس على الاقل مافيش ضغوط عصبيه عليها لا من زمايل ولا من مدير ولا مشااااكل فى الشغل كده يعنى

يا أفندم دلعها وهيا تدلعك ... غير كده هتلاقي النكد بره وجوه البيت ... وانت حرّ

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

هو يا جماعة بجد لسة فى ستات بتلبس طارحة زى ما بتقولوا ولا ايشارب؟

ولا بتعد ريحيتها توم وبصل جوة البيت؟

الحاجات دى حساها قديمة قوى بتاع ناس زمان

يعنى اعتقد التلفزيون والدش والمسلسلات حاجات كتير بقت بتعلم الستات حتى اللى معندهاش اى وعى

ولو بصينا على الستات المثقفة بقى ولا اللى بتشتغل وبتخرج وبتشوف معتقدش لسة بتعمل كدة ولا اية؟

شوفوا هو من الاخر موضوع استعداد عند الست مبيتعلمش دة بالعافية .....فى ستات بطبعها تحب تبقى شيك ومتبرفنة ومهتمة بكل الديتيلز جوة بيتها قبل برة ..........حتى لو جوزها موجود او غبر موجود فى البيت

بتبقى منظمة وعارفة تقوم بكل الادوار.

الى جانب الست اللى بتحب جوزها كمان بتهتم من نفسها.

وكمان لو اكتمل دة براجل ذكى وبيشجع دة وفى جو الفة وتفاهم هايبقى الموضوع كدة تمام قوى.

وبجد انا بعتبر من غباء المرأة ........انها تكون جميلة وشيك برة بيتها وجوة بيتها مهملة !!!!!!

ولكن فى النهاية لازم نقدر بردو ان فعلا فى ظروف صعبة بتمر بيها اسر كتير ست مثلا بتبقى راجل وست ومتحملة كل المسئولية ومعندهاش وقت فعلا تهتم باى حاجة ودى بجد كان اللة فى عونها من قليل الحيلة اللى متجوزاة.

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

هو يا جماعة بجد لسة فى ستات بتلبس طارحة زى ما بتقولوا ولا ايشارب؟

ولا بتعد ريحيتها توم وبصل جوة البيت؟

الحاجات دى حساها قديمة قوى بتاع ناس زمان

.

التلفزيون لسة مصر يجيب الناس بطريقة مضحكة

تلاقي طالب هندسة في قسم اتصالات وماسك مسطرة حرف :roseop: T و وراه القبة بتاعة جامعة القاهرة مع ان مبني كلية الهندسة الناحية التانية :roseop:

او تلاقي المخرج عصبي و لابس كاب وبيزعق بيقول موناتاااااااااااااااج

مفيد جديد ومفيش تفكير

تم تعديل بواسطة Diab

أن تأتي متأخراً خيراً من أن لا تأتي أبداً

Better Late Than Never

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...