اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

التشطيب وسنينه

president

Recommended Posts

انا كنت عايز استفيد من غرفة الأولاد وتبقى ليفنج بس مش اساسيه - حاجه برده مودرن كنبه واحد وكرسى و lcd -

مع الحفاظ على انها اساسا غرفة نوم اودة لغاية سن 10 سنين مثلا ودا مالوش علاقه بالليفنج الأساسى.

عشان الريسيبشن مايتبهدلش وبعد كده اما يعقلوا شويه نخليها نوم بس .(يارب تكون وصلت الفكره ) .

ممكن تجيب كنبة " ركنه " مع ترابيزه للتليفزيون مودرن فقط وتحاول في الدهانات تخليها تنفع لغرفة معيشه حاليا و مستقبلا غرفة اولاد الا اذا كنت ناوي تغيير الدهانات لما تبقي غرفة اولاد بعدين

ياريت حضرتك ماتنسيش السقف والأضاءه وهل فعلا السقف ممكن يتغير من قطعه لقطعه ولا لازم يكون ثابت على مستوى الريسيبشن

بالنسبة لو افترضنا انك هتقفل زي ما قلنا بين الليفنج المودرن و الصالون بمكتبه للسقف فالسقف هنا في االيفنج ممكن يختلف عن سقف الصالون اما لو الريسبشن مفتوح افضل يكونوا شبه بعض و نبنا نرجع لديكورات السقف بعدين

الاضاءه للكلاسيك غالبا بتكون نجف و للمودرن في اشكال كتيرررررر حديثة

تحياتى

بسم الله الرحمن الرحيم " و من اعرض عن ذكري فإن له معيشة ضنكا " صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

• الردود 84
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

بس اقتراح حضرتك ريحنى فى حاجه مهمه . انا هاعمل ايه بغرفة الملابس طالما فيه دولاب . فعلا فكره فى الجون ياماما نونا .

بالنسبه للبلكونه فى جميع الحالات حابب اقفلها وبكده ممكن افتح الفاصل اللى بينها وبين غرفة النوم .

تحياتى

معلش لو هتعمل غرفة الملابس مكتب و تفتح الفاصل بين البلاكونه و الغرفة هتحط الدولاب فين؟؟!!!

لو لاحظت حضرتك الرسمة مش هيكون في حائط كامل تحط فيه الدولاب ( علي العموم ده يتوقف علي المساحة يمين باب الغرفة وشمال باب الغرفة )

لو عرض ابعاد غرفة الملابس مناسب لابعاد دولاب الاوضة الاساسي ممكن يتحط في نفس مكان غرفة الملابس و مش هايكون بارز للخارج و مش هياخد من مساحة الغرفة و يبقي الحمام يتفتح من الناحيه التانيه

امممممم بنظره اخري للرسم الكروكي واضح ان مفيش حائط مناسب لوضع دولاب الغرفة الاساسي عشان كدا عامليين التصميم بغرفة ملابس و حضرتك ترمي الدولاب :roseop:

رابط هذا التعليق

بس اقتراح حضرتك ريحنى فى حاجه مهمه . انا هاعمل ايه بغرفة الملابس طالما فيه دولاب . فعلا فكره فى الجون ياماما نونا .

بالنسبه للبلكونه فى جميع الحالات حابب اقفلها وبكده ممكن افتح الفاصل اللى بينها وبين غرفة النوم .

تحياتى

معلش لو هتعمل غرفة الملابس مكتب و تفتح الفاصل بين البلاكونه و الغرفة هتحط الدولاب فين؟؟!!!

لو لاحظت حضرتك الرسمة مش هيكون في حائط كامل تحط فيه الدولاب ( علي العموم ده يتوقف علي المساحة يمين باب الغرفة وشمال باب الغرفة )

لو عرض ابعاد غرفة الملابس مناسب لابعاد دولاب الاوضة الاساسي ممكن يتحط في نفس مكان غرفة الملابس و مش هايكون بارز للخارج و مش هياخد من مساحة الغرفة و يبقي الحمام يتفتح من الناحيه التانيه

امممممم بنظره اخري للرسم الكروكي واضح ان مفيش حائط مناسب لوضع دولاب الغرفة الاساسي عشان كدا عامليين التصميم بغرفة ملابس و حضرتك ترمي الدولاب :roseop:

عندك حق

بس كل ال بنقوله مجرد تصورات

ومنتظرين المساحات

بالنسبة للحديد الفيرفورجيه بنفس ارتفاع الكرسى ال هيتحط او اعلى حاجة بسيطة ومش للسقف

طبعا

السقف اكيد بيكون استاندرد فبالتالى السلالم الكتير مش محبذة لانه هتقصر المسافة

انا بقول انه السقف يكون واحد للتلاتة

ويمكن الاستعانة برسم يدوى لكل منطقة على حدة

انا مش محبذة بأى فواصل

بس الليفنج مهم للهرس والدش والكسر والتنطيط ال بيحصل طول النهار

انا بقول لو يفرش الريسبشن عادى

ويخلى غرفة اطفال ليفنج ونوم مع بعض زى اقتراحة ده لو هو مغترب وبينزل شهر فالسنة لغاية مالاولاد تكبر وتعقل شوية

رابط هذا التعليق

بالنسبة للحديد الفيرفورجيه بنفس ارتفاع الكرسى ال هيتحط او اعلى حاجة بسيطة ومش للسقف

طبعا

ما انا بقول اكيد مش للسقف لكن رجعنا تاني لنقطة ان بكدا الي داحل من باب الشقة عينه هتبقي جايبه الكل و انا من رأيي الشخصي برضة عدم وجود فواصل عاليه و ديكورات الريسبشن تكون متشابهة و الفواصل بسيطة بسور كريتال او اعمده جبس او ستائر او .....

لسه منتظرين رأي الاستاذ president اذا كان استقر علي عمل فواصل بحيث العين لاتري من الباب غير ديكور واحد و مكان واحد ولا عايز اقتراحات لريسبشن مفتوح بفواصل بسيطة كما سبق ذكرها ؟؟؟

حتي نقدر نقدم اقتراحات حسب احتياج و طلب الا ستاذ president ام يفضل اقتراحات في العموم ؟

السقف اكيد بيكون استاندرد فبالتالى السلالم الكتير مش محبذة لانه هتقصر المسافة

لذلك اقترحت التعديل للتصور الاول بالنسبة للسلالم

انا بقول انه السقف يكون واحد للتلاتة

لو مفيش فواصل عاليه و لو في فواصل عاليه ممكن يختلفوا

ويمكن الاستعانة برسم يدوى لكل منطقة على حدة

انا مش محبذة بأى فواصل

بس الليفنج مهم للهرس والدش والكسر والتنطيط ال بيحصل طول النهار

انا بقول لو يفرش الريسبشن عادى

ويخلى غرفة اطفال ليفنج ونوم مع بعض زى اقتراحة ده لو هو مغترب وبينزل شهر فالسنة لغاية مالاولاد تكبر وتعقل شوية

رابط هذا التعليق

شكرا لمساهمتكم الجميله . انا فعلا كان فى نقط كتير غايبه عنى .اللى ضايقنى انى حسيت ان فى مشكله فى ديزاين الشقه

ومراتى كانت بتقولى كده وقالتى هنتعب فى الديكور جامد عشان نغطى على بعض العيوب . بس انا كنت حابب المكان هى فى (السفارات -مدينة نصر) المول اللى قدام بيبسى .

اللى مضايقنى اكتر انى اخدت شقتين فوق بعض نفس المساحه ونفس الديزاين . كان عندى تصور واحده مقر شركه والتانيه سكن .

وادى جزاء اللى ميسمعش كلام مراته!!! واضح انى هشيل الليله لوحدى . يالله الحمد لله .

نيجى للجد بقى

دى مساحات الشقه

ريسيبشن (الجزء بجانب الباب ) 6.6 *6.7

الريسيبشن (الجزء الداخلى ) 5.8 *3.9

تراس الريسيبشن 3* 3.8

حمام صغير 1.3 * 2.7

مطبخ 2.5*4.3

حجره1 5*4

حجرة2 5*3.8

حمام 2.5*2.5

طرقه 7*1.4

حجرة النوم الرئيسيه 5.5*4

حجرة الملابس 3*2

بلكونة غرفة النوم 2.25 * 4

حمام غرفة النوم 2*2.5

انا فعلا باحبذ تصور الفواصل وحابب موضوع الفواصل .

انا فعلا هاجهزها بس مش هاقعد فيها علطول يادوب الأجازات لغاية ماستقر فى مصر .

واضح فعلا بعد كلام حضراتكم انى المفروض احتفظ بغرفة الملابس . وبالنسبه للدولاب ممكن يبقى كلاسيك بس على قطعتين

مش دولاب قطعه واحده كامل .

فى حاجه برده قلقتنى الجزء الداخلى فى الريسيبشن اصغر من الجزء اللى بره ومع ذللك متوقع ان الجزء الداخلى يشيل قطعتين واللى بره واحده بس ؟؟؟

يمكن عشان الطرقه اللى قدام الباب.

سؤال بره الموضوع ( لو حد بيقلك صافى الشقه كذا دا بيبقى صافى الغرف ولا الحيطان الداخليه داخله من ضمن المساحه)

شكرا ليكم

وإن بليت بشخص لا خلاق له... فكن كأنك لم تسمع ... ولم يقل

رابط هذا التعليق

شكرا لمساهمتكم الجميله . انا فعلا كان فى نقط كتير غايبه عنى .اللى ضايقنى انى حسيت ان فى مشكله فى ديزاين الشقه

ومراتى كانت بتقولى كده وقالتى هنتعب فى الديكور جامد عشان نغطى على بعض العيوب . بس انا كنت حابب المكان هى فى (السفارات -مدينة نصر) المول اللى قدام بيبسى .

اللى مضايقنى اكتر انى اخدت شقتين فوق بعض نفس المساحه ونفس الديزاين . كان عندى تصور واحده مقر شركه والتانيه سكن .

وادى جزاء اللى ميسمعش كلام مراته!!! واضح انى هشيل الليله لوحدى . يالله الحمد لله .

حضرتك متزعلش نفسك و كل شئ اكيد ليه حل

نيجى للجد بقى

دى مساحات الشقه

ريسيبشن (الجزء بجانب الباب ) 6.6 *6.7

الريسيبشن (الجزء الداخلى ) 5.8 *3.9

تراس الريسيبشن 3* 3.8

حمام صغير 1.3 * 2.7

مطبخ 2.5*4.3

حجره1 5*4

حجرة2 5*3.8

حمام 2.5*2.5

طرقه 7*1.4

حجرة النوم الرئيسيه 5.5*4

حجرة الملابس 3*2

بلكونة غرفة النوم 2.25 * 4

حمام غرفة النوم 2*2.5

انا فعلا باحبذ تصور الفواصل وحابب موضوع الفواصل .

انا فعلا هاجهزها بس مش هاقعد فيها علطول يادوب الأجازات لغاية ماستقر فى مصر .

واضح فعلا بعد كلام حضراتكم انى المفروض احتفظ بغرفة الملابس . وبالنسبه للدولاب ممكن يبقى كلاسيك بس على قطعتين

مش دولاب قطعه واحده كامل .

و بالنسبة لموضوع غرفة النوم نخليه بعدين

فى حاجه برده قلقتنى الجزء الداخلى فى الريسيبشن اصغر من الجزء اللى بره ومع ذللك متوقع ان الجزء الداخلى يشيل قطعتين واللى بره واحده بس ؟؟؟

يمكن عشان الطرقه اللى قدام الباب.

ال 6.6 *6.7 اكيد الحيطة يمين الباب * الحيطة شمال الباب الي فيها الحمام و المطبخ و عرض الطرقة ف لو ربعتها هتاخد جزء كبير من الجزء الداخلي

مش مشكله الموضوع ده و بعدين الرسم الكروكي بيوضح وجود قطعتين في الجزء

سؤال بره الموضوع ( لو حد بيقلك صافى الشقه كذا دا بيبقى صافى الغرف ولا الحيطان الداخليه داخله من ضمن المساحه)

مش عارفة والله

شكرا ليكم

رابط هذا التعليق

:rolleyes: cl:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

بالنسبة للريسبشن الداخلى مساحته معقوله على فرش كلاسيك

انا عندى الريسبشن على 3 اجزاء زى ال عند حضرتك الجزء الاساسى فيه مساحته 5.7 * 4.3

وفرشته سفرة كاملة تربيزة ونيش ضلفة واحدة وبوفيه طوله 3 متر

وصالون كلاسيك ايبسون

والمسافة بينهم معقوله وكويسه

الفكرة بقى انهم علشن قريبين من بعض فاكيد الديكور لازم يكون متقارب بمعنى شغل الجبس والسقف والنجف تقريبا واحد

اما الفرق هيبان بقى فالريسبشن الكبير

ال هو عالباب لانه انتريه واحد هيكون قليل عليه

فلازم نشغل حاجة تانية معاه

انا عاوزة نعمل فالمكان ده تقفيله شيك او حتى نبنى مكان فيه

ممكن نحط فيه المكتب ال حضرتك عاوزة

بس دى عاوزة تفكير شوية بحيث الجزء ال هيتقفل ميغيرش فى الشكل الواسع للريسبشن

هو اكيد تفكير حضرتك للفواصل علشان انت ال شوفت المساحات فاحسس انها كبيرة وكمان الشكل بعد الدهان بيعطى اتساع اكتر

المهم احنا كده استقرينا عالريسبشن الداخلى باقى الخارجى

كمان انا عندى تصور لجدار المطبخ والحمام المواجه للصاله دى

ممكن تعمل عليه حجر طوب جبلى

وده له اشكال متعددة كبير او صغير

وبالوان كتير من اول البيج لغاية البنى بدرجاته

ويتحط عالجدار ده مراية طويلة نص متر عرض مثلا فى مترونص طولى

ببرواز برونزى عريض وعلى جانبى المراية ممكن نحط كراسى فوتيه صغيرة للديكور فقط مش للجلسة

او المراية وحدها تكفى

يتبع

رابط هذا التعليق

شكرا ليكم

الاخpresident

اولا بشكرك على الموضوع الجميل ده.........

وربنا يبارك لك فى الشقة وتشطبها زى ما بتتمنى وتبقى وش الخير والسعد عليك.........

الرد على سؤالك هو ايوة صافى مساحة الشقة بيشمل كل سمك الجدران داخل الشقة ............

اما الاجمالى بقى فبيشمل المنور والسلم و سلم الطوارىء والباسطة واى منافع للعمارة بالتساوى مع عدد الشقق للدور الواحد...........

انا استفدت من التوبيك جدا وخاصة من الحوارات اللى بين ماما نونة والاخت هناء ما شاء الله عليهم واضح انهم خبرة جامدة فى موضوع التشطيب وذوقهم عالى اوى وعجبتنى اوى الارضيات البورسلين اللى فيها اطار بتاعة الاخت هناء..........

انا تجربتى مع تشطيب شقتى كانت مريرة وانتهت بماساة لان فعلا التشطيب طلع وحش جدا رغم انى كنت عايزاها بسيطة جدا وبدون اى ديكورات يعنى فقط ارضيات سيراميك ودهانات عادية وكورنيش سقف بسيط جدا ومع ذلك طلعت سيئة جدا وانا للامانة ماكنتش حاطة مبلغ كبير للتشطيب لان احنا اهتمينا اكتر بموقع الشقة ومساحتها وقلنا التطشيب ممكن يتغير بعدين لما ربنا يسهلها...........

العمال تقريبا افسدوا كل حاجة..........

الجدران اغلبها دهاناتها شققت وسيراميك الريسبشن المفروض ان كل اربع بلاطات مع بعض بيشكلوا رسمة بسيطة بس للاسف العمال ما فهموش كده وحطوهم بشكل عشوائى...........

بلاطات الديكور بتاعة المطبخ حطوها فى مستوى مش مضبوط واستخبت كلها ورا قطع المطبخ لما اتركب.........

عملت فكرة غبية جدا فى غرف النوم وهى الباركيه اللزق يعنى بلطنا الغرف الاول وبعدين لزقنا عليها الباركيه والنتيجة ان اللزق فك طبعا وما استحملش خالص.....

الغرفة الوحيدة اللى نجت من الموضوع ده هى الليفنج لانى عملتها بسيراميك لونه بنى وقريب من لون الخشب وطلعت معقولة......

الفكرة السيئة التانية انى حبيت ارفع مستوى الريسبشن درجة وفعلا رفعته وعملت سلمة رخام على شكل قوس بس برضه تنفيذها طلع وحش اوى ويا ريتنى ما عملتها لانها اخدت من مساحة الريسبشن وكمان السقف بقى واطى فى الريسبشن واضطريت اقص من باب البلكونة الالوميتال بتاعة الريسبشن علشان ينفع تتركب بعد ما رفعت المستوى ولما اى اسرة عندها اطفال بتيجى تزورنا كلهم يا عينى بيتكعبلوا ويقعوا بسبب السلمة ............

يعنى الشقة عايزة تتفور من اول وجديد علشان تبقى شقة بس للاسف احنا مش فى مصر حاليا وانا مش عايزة اضيع الاجازة فى التشطيب ومع العمال تانى .........

نصيحتى انك لما تبدا تشطب لازم تتابع كل حاجة بنفسك من صغيرة لكبيرة او تجيب مهندس ديكور محترم يشرف على الموضوع كله وبرضه انت صاحب الشان لازم تتابع لان ماحدش هيبقى قلبه على حاجتك وخايف عليها زيك...............

تم تعديل بواسطة طبيبة مصرية
an1cqgUFg2B0010Mjk0bHN8NTk4MDM5N3NhfFdlIGFyZSBpbiBsb3ZlIHNpbmNl.gif
رابط هذا التعليق

المهم احنا كده استقرينا عالريسبشن الداخلى باقى الخارجى

كمان انا عندى تصور لجدار المطبخ والحمام المواجه للصاله دى

ممكن تعمل عليه حجر طوب جبلى

وده له اشكال متعددة كبير او صغير

وبالوان كتير من اول البيج لغاية البنى بدرجاته

ويتحط عالجدار ده مراية طويلة نص متر عرض مثلا فى مترونص طولى

ببرواز برونزى عريض وعلى جانبى المراية ممكن نحط كراسى فوتيه صغيرة للديكور فقط مش للجلسة

او المراية وحدها تكفى

يتبع

الحمد لله ياماما نونا انا مقتنع تماما بالريسيبشن الداخلى وخصوصا بعد ماحضرتك طمنتينى من ناحية المساحه.

بشكر حضرتك جدا ومتابع اراء حضرتك فى الربسيبش الخارجى .

اخت هناء لن استطيع اوفى حقك من الثناء والشكر شكرا لحضرتك . وهانت على الريسيبشن :lol:

نصيحتى انك لما تبدا تشطب لازم تتابع كل حاجة بنفسك من صغيرة لكبيرة او تجيب مهندس ديكور محترم يشرف على الموضوع كله وبرضه انت صاحب الشان لازم تتابع لان ماحدش هيبقى قلبه على حاجتك وخايف عليها زيك...............

الأحت طبيبه مصريه . شكرا على نصيحة حضرتك . ان شاء الله هستعين بمهندس ديكور . بس هيا الفكره مكانش عندى اى تصور او فكره ابتدى بيها مع مهندس الديكور

انا احتياجى لمهندس الديكور هيكون جزء كبير منه انه يترجم شغل الورق والديزاين زى مانا اتخيله . بجانب التشطيب واكيد لمساته الجماليه وخاصة فى شغل السقف والأضاءه

ولو عندى اقتراحات اسمعها . انما روح الشقه نفسها كنت عايز ابقى مقتنع بيها . عايز اقول لحضرتك انى من ساعة ماستلمت الشقه كان فى دماغى اكتر من تخيل

بس صراحة ماقتنعتش زى مانا مقتنع دلوقتى بافكار الأخوات الأفاضل هنا . موضوع انى استلم التشطيب من اوله لأخره نقطه قلقانى جدا وخصوصا معظم المغتربين زى ماحضرتك عارفه

اجازتهم شهر ولو زودت يبقى كمان اسبوع واخواتى كلهم مشغولين اكتر منى . ربنا يسهل فى مهندس ديكور محترم وكل مايكون فى حاجه خلصت انزل ويك اند او فى عيد استلمها .

تحياتى .

رابط هذا التعليق

اولا لاداعي للشكر

مفيش حاجة تانيه ( فلوس , حسنات , دعوات , اي حاجة :roseop: )

المهم

احنا بنتكلم دولوقتي في الجزء الخارجي يعني بنتكلم في مساحة ( 3.8 * تقريبا 5.5 ) لا ن عرض الجزء الحارجي للريسبشن 3.8 الي هو عرض التراس شمال الخط الاحمر و 5.5 عرض الحائط يمين باب الشقة مع خصم عرض الباب

و المساحة ديه كويسه اوي علي ليفنج مرتاح بدون شئ اخر

اما حائط المطبخ والحمام المواجه للريسيبشن ففكره ماما نونه كويسه لان ضروري الحائط ده يكون في شغل

اما المكتب هفكر له و اقول لحضرتك

في جزء من حائط اخر محتاج شغل الي هو جزء من الحائط بتاع غرفة الاولاد الي حضرتك عايز تعملها ليفنج مؤقت و هو الجزء المواجه لباب الشقة و لو يكون بمرايه بطول الحائط و اشكالها ودلوقتي و شغل الليزر يبقي رائع

و يفضل فصل مدخل الطرقة بستاره او باب مروحة

رابط هذا التعليق

الاخت طبيبه مصريه

شكرا لكلماتك الرقيقة :roseop:

بس معلش سؤال ايه الباركيه الي اتلصق ده هل قصدك dhf ولا ايه ؟

رابط هذا التعليق

اولا لاداعي للشكر

المهم

احنا بنتكلم دولوقتي في الجزء الخارجي يعني بنتكلم في مساحة ( 3.8 * تقريبا 5.5 ) لا ن عرض الجزء الحارجي للريسبشن 3.8 الي هو عرض التراس شمال الخط الاحمر و 5.5 عرض الحائط يمين باب الشقة مع خصم عرض الباب

اما حائط المطبخ والحمام المواجه للريسيبشن ففكره ماما نونه كويسه لان ضروري الحائط ده يكون في شغل

في جزء من حائط اخر محتاج شغل الي هو جزء من الحائط بتاع غرفة الاولاد الي حضرتك عايز تعملها ليفنج مؤقت و هو الجزء المواجه لباب الشقة و لو يكون بمرايه بطول الحائط و اشكالها ودلوقتي و شغل الليزر يبقي رائع

حضرتك بس الشقه تخلص وتبقالك عزومه جامده اوى . اما الدعوات من غير ماتقولى بندعيلك والله .

بس سؤال ياأخت هناء المساحه اللى فى منتصف الريسيبشن اللى مابين الليفنج والصالون هتبقى شاغلها المكتبه الفاصله بس مش كده ؟

او هيكون فيها فراغ ممكن املاه بأى ديكور ؟

حاجه تانيه فكرة المرايه حلوه بس عندى احساس ان وجودها فى المكان هيعرضها للكسر بسرعه ؟

تحياتى

رابط هذا التعليق

اولا لاداعي للشكر

المهم

حضرتك بس الشقه تخلص وتبقالك عزومه جامده اوى . اما الدعوات من غير ماتقولى بندعيلك والله .

بس سؤال ياأخت هناء المساحه اللى فى منتصف الريسيبشن اللى مابين الليفنج والصالون هتبقى شاغلها المكتبه الفاصله بس مش كده ؟

حاجه تانيه فكرة المرايه حلوه بس عندى احساس ان وجودها فى المكان هيعرضها للكسر بسرعه ؟

تحياتى

خلاص بلاش مراية مشيها كونسول

وباب الطرقة اعملة مروحة اشيك بس خليه طويل شوية عن التقليدى

لانه هيكون فمواجهة الليفنج

كده الريسبشن خلص ولا ايه؟

رابط هذا التعليق

شكرا ليكم

الاخpresident

اولا بشكرك على الموضوع الجميل ده.........

وربنا يبارك لك فى الشقة وتشطبها زى ما بتتمنى وتبقى وش الخير والسعد عليك.........

الرد على سؤالك هو ايوة صافى مساحة الشقة بيشمل كل سمك الجدران داخل الشقة ............

اما الاجمالى بقى فبيشمل المنور والسلم و سلم الطوارىء والباسطة واى منافع للعمارة بالتساوى مع عدد الشقق للدور الواحد...........

انا استفدت من التوبيك جدا وخاصة من الحوارات اللى بين ماما نونة والاخت هناء ما شاء الله عليهم واضح انهم خبرة جامدة فى موضوع التشطيب وذوقهم عالى اوى وعجبتنى اوى الارضيات البورسلين اللى فيها اطار بتاعة الاخت هناء..........

انا تجربتى مع تشطيب شقتى كانت مريرة وانتهت بماساة لان فعلا التشطيب طلع وحش جدا رغم انى كنت عايزاها بسيطة جدا وبدون اى ديكورات يعنى فقط ارضيات سيراميك ودهانات عادية وكورنيش سقف بسيط جدا ومع ذلك طلعت سيئة جدا وانا للامانة ماكنتش حاطة مبلغ كبير للتشطيب لان احنا اهتمينا اكتر بموقع الشقة ومساحتها وقلنا التطشيب ممكن يتغير بعدين لما ربنا يسهلها...........

العمال تقريبا افسدوا كل حاجة..........

الجدران اغلبها دهاناتها شققت وسيراميك الريسبشن المفروض ان كل اربع بلاطات مع بعض بيشكلوا رسمة بسيطة بس للاسف العمال ما فهموش كده وحطوهم بشكل عشوائى...........

بلاطات الديكور بتاعة المطبخ حطوها فى مستوى مش مضبوط واستخبت كلها ورا قطع المطبخ لما اتركب.........

عملت فكرة غبية جدا فى غرف النوم وهى الباركيه اللزق يعنى بلطنا الغرف الاول وبعدين لزقنا عليها الباركيه والنتيجة ان اللزق فك طبعا وما استحملش خالص.....

الغرفة الوحيدة اللى نجت من الموضوع ده هى الليفنج لانى عملتها بسيراميك لونه بنى وقريب من لون الخشب وطلعت معقولة......

الفكرة السيئة التانية انى حبيت ارفع مستوى الريسبشن درجة وفعلا رفعته وعملت سلمة رخام على شكل قوس بس برضه تنفيذها طلع وحش اوى ويا ريتنى ما عملتها لانها اخدت من مساحة الريسبشن وكمان السقف بقى واطى فى الريسبشن واضطريت اقص من باب البلكونة الالوميتال بتاعة الريسبشن علشان ينفع تتركب بعد ما رفعت المستوى ولما اى اسرة عندها اطفال بتيجى تزورنا كلهم يا عينى بيتكعبلوا ويقعوا بسبب السلمة ............

يعنى الشقة عايزة تتفور من اول وجديد علشان تبقى شقة بس للاسف احنا مش فى مصر حاليا وانا مش عايزة اضيع الاجازة فى التشطيب ومع العمال تانى .........

الاخت طبيبة مصرية

شكرا ليكى ولكلماتك الجميلة

متزعليش على ال الغلطات ال حصلت عندك

خليها كده زى ما هى وعند نزولك للاستقرار يمكنك التعديل زى ما انتى عايزة

هتتكلفى شوية بس اكيد هتوصلى لنتيجة كويسة ان شاء الله

انا كمان عندى غلطات كتير فالشقة ومش عجبانى بس هاعمل ايه

انا كنت وصلت لمرحلة انى نزلت مخصوص مالسفر وبقيت اخرج من الصبح مع الصنايعية واقعد على ايديهم وهما شغالين ادور ورا كل واحد بيعمل ايه واقسم لهم المهام

بس انا دايما بقول لزوجى انه انا اتعلمت فتشطيب الشقة دى والشقة الجاية بقى نصلح الغلط ال حصل معانا قبل كده

:roseop: :D :lol: (ده بقى بيكون رد فعل زوجى لما بقوله كده )

بس اهم حاجة اتعلمتها انه الصنايعيى ال هجيبه يتشغل عندى لازم يورينى شغل ليه فى اى مكان تانى قبل ما يشتغل علشان اقدر احكم على شغله كويس ولا لأ

رابط هذا التعليق

نبقي نختار اكله من الي بيحط صورهم " بندق افندي " في قسم المطبخ و ناكلها كلنا هنا :roseop:

تحياتى

الخط الفاصل " الاحمر " مكتبه بطول الخط حتي مدخل السفره اما لو قصد حضرتك يمين الخط الاحمر الي مرسم فيه سجاده ده فده مدخل للسفره و كمان المكتبه ديه عيكون ليها عرض هياخد جزء من هذا المكان

بس لازم المكتبه تنفذ بشكل جيد

انا شفت نفس الفكره عند واحده صحبتي فاصله بين الليفنج و السفره بمكتبه لكن هي شكلها مكتبه لكن في الحقيقة كانت

حائط و مغلف حشب و علي الجانب بجوار مدخل السفره ارفف و مغلق من جهة الليفج lcd و تحتها الجزء المودرن " ترابيزه تلفزيون مودرن بادراج " و الناحيه التانيه مغلفه حشب برضة مش فاكره كانت ارفف ولا لوحة ولا ايه

بس كانت تحفة

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

رابط هذا التعليق

كان في كام سؤال :-

عل في اي عمود في الريسبشن او حتي جزء بارز من عمود؟

هل يوجد شباك بغرفة النوم فوق السرير المرسوم بالرسم الكروكي ؟

هل شباك بلاكونة الريسبشن موجود ؟

هل الشقة علي الطوب الاحمر؟

هل تم التسليم مع وجود " السباكة " ؟

رابط هذا التعليق

انا شفت نفس الفكره عند واحده صحبتي فاصله بين الليفنج و السفره بمكتبه لكن هي شكلها مكتبه لكن في الحقيقة كانت

حائط و مغلف حشب و علي الجانب بجوار مدخل السفره ارفف و مغلق من جهة الليفج lcd و تحتها الجزء المودرن " ترابيزه تلفزيون مودرن بادراج " و الناحيه التانيه مغلفه حشب برضة مش فاكره كانت ارفف ولا لوحة ولا ايه

بس كانت تحفة

طمنتينى الله يطمن قلبك ان فى حاجات معملوه بنفس التصور وطلعت حلوه . بس المهم هتتعمل ازاى .

هل في اي عمود في الريسبشن او حتي جزء بارز من عمود؟

فعلا فى عمود بارز فى الريسيبشن اللى هوا الجزء المشترك مابين جدار التراس والمكان اللى فيه الصالون

اللى هوا طالع من عنده الخط الأحمر والأخضر . بس دا مش باين فى الرسمه عشان دا ديكور خارجى واخد من الرابع لغاية فوق .

لا يوجد

هوا فى شباك واحد بس فى الريسيبشن مكانه عند الخط الأزرق يعنى تقريبا فوق (سور الكريتال) ودا على الشارع الرئيسى .

محاره ( نص تشطيب)

سباكه خارجيه فقط

كده الريسبشن خلص ولا ايه؟

والله ياماما نونا انا الحمد لله مبسوط جدا بالأفكار الرهيبه ده . بس سايب الأخت هناء هيا اللى تقرر لو شافت ان احنا ممكن نضيف حاجه .

فرصه برده الواحد يستغلها . واذا كانت على قد ان احنا نعزم المحاورات كلها فمش مشكله وربنا يسامحها :lol:

مفيش فكيره كده للتراس على الماشى ؟

تحياتى

رابط هذا التعليق

بس كانت تحفة

طمنتينى الله يطمن قلبك ان فى حاجات معملوه بنفس التصور وطلعت حلوه . بس المهم هتتعمل ازاى .

تتعمل ازاي ديه بقي محتاجة ندور علي صور او لو حضرتك هتجيب مهندس اكيد عنده صور او افكار للمكتبه ديه

هل في اي عمود في الريسبشن او حتي جزء بارز من عمود؟

فعلا فى عمود بارز فى الريسيبشن اللى هوا الجزء المشترك مابين جدار التراس والمكان اللى فيه الصالون

اللى هوا طالع من عنده الخط الأحمر والأخضر . بس دا مش باين فى الرسمه عشان دا ديكور خارجى واخد من الرابع لغاية فوق .

مش فاهمة يعني ايه "دا ديكور خارجى واخد من الرابع لغاية فوق " !

المهم لو جزء العمود ده باتجاه الخط الاحمر يعني بجوار المكتبه و المكتبه هتبتدي من عنده يبقي مش محتاج ديكور لانه مش هيكون بارز في الحاله ديه

اما لو في اتجاه الخط الاخضر في الحاله ديه هيكون بارز و باين ممكن يتعمل فيه شغل " في صورة عندي هدور عليها "

لا يوجد

يعني كده مفيش تهويه لغرفة النوم الا البلاكونه و لو اتقفلت مكتب مش هيكون في مكان لتهويه الاوضة

هوا فى شباك واحد بس فى الريسيبشن مكانه عند الخط الأزرق يعنى تقريبا فوق (سور الكريتال) ودا على الشارع الرئيسى .

معلش انا كان قصدي الالوميتال بتاع البلاكونه راكب ؟ بس طالما علي المحاره يبقي اكيد راكب

محاره ( نص تشطيب)

مع وجود المحاره فعشان تعمل حائط " طوب جبلي " يبقي تقشر المحارة في الجزء ده او في دلوقتي دهان يعطي شكل الطوب " و ده علي المحاره بدون تقشير "

مش متذكره اسمة دلوقتي لكن هو موجود في الصوره الي بعتها قبل كدا داخل الحائط " المدور الاخضر " الي تخته رخامه و مفتوح فيه شباك للمطبخ

سباكه خارجيه فقط

يعني بالسباكة الخارجيه ديه ينفع تغير مكان الحوض في الحمام ؟

تم تعديل بواسطة HanaaOsama

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...