اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مار ايكم فى تعامل الاعلام المصرى مع الاحداث الحالية

ذهبية

Recommended Posts

كراسي في الكلوب:

1-جزء كبير من رسالة الحملة الدعائية للإعلام المحلي متمحور حول فكرة "إهانة رموزنا".. أي أنه لم تكن تلك الرموز قد أهينت كان الموضوع سيمر مرور الكرام..

2-تصريح السيد "علاء مبارك" أخذ أكثر مما يستحق ،وأرى أنه كان علينا لا لنا .. لأسباب شرحها يطول..

3-الإعلام المصري مارس نقد الذات على طريقة "العيال الوحشين"..

النظرية ببساطة أنه تخيل أنه لديك فصل تقول عنه إدارة المدرسة أنه فصل المشاغبين ، في الفصل أربعة طلاب فقط ، كلما تسأل الإدارة عنهم فرادى تقول لك أنهم طيبون ومهذبون ..من المشاغب إذن؟

نفس الشيء هو ما حدث ..

برنامج عمرو أديب ، برنامج منى الشاذلي ، برنامج خالد الغندور (مطبوعة الفرسان بالوكالة) ، برنامج شوبير ..الخ.. والصحف الرياضية المصرية .. لو طبقتم عليهم نفس النظرية ستحصلون على نفس النتيجة!

4-الموضوع عكس قدراً هائلاً من الانتهازية الداخلية لا أستطيع أن ألوم عليه كل من تحدث عنه بمن فيه مطبوعة الشروق الجزائرية ، الحزبوطني ، الإعلام ، الساسة ، الفنانون..

حتى أن منى الشاذلي البريمادونا بجلالة قدرها افتعلت معركة عنيفة مع الأهرام ما كانت سيادتها أن تفتعلها مع دار التحرير أو روزا اليوسف اللتين يرأسهما عضوين في مجلس الشورى المصري بعكس الأهرام الذي يرأسه -حيا الله- عضو في لجنة السياسات وكاتب لا يتقن الشرشحة الإعلامية مثل عبد المنعم سعيد..

5-الدرس القاسي الذي حصلنا عليه هو أنه كيف يمكن لدولة أن تستغل الخطاب الإعلامي في الداخل في حرب إعلامية ضد الدولة الأخيرة.. لو دققتم في التفاصيل ستجدون أن خطاب الحزبوطني والمال السياسي في تناول الشأن الداخلي استغل أحسن استغلال في الفبركة الجزائرية ، بدءاً من التحرش إلى معاملة الأمن إلى .. إلى .. إلى ... ..

هذا الغباء الإعلامي قد يكلف في يوم من الأيام جزءاً من هامش الحرية الذي يتقوت منه الإعلام المصري حالياً..وقد يدخل القنوات التي تصنع بطريقة خط التجميع برامج التوك شو في مشكلة لا داعي لها مع النظام.. والأيام بيننا..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

• الردود 76
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

اختى مصرية مغتربة

هناك فرق من ان الاعلام يتكلم بلا دليل و من ان يتكلم بدلائل واقعية حقيقية الموضوع ليس مجرد بالونات و فرقعات و اشاعات من هنا

و هناك لابد ان اى شخص يملك سلاح خطير مثل الاعلام ان يعى ما يفعل قبل ان يفعلة و يعرف مردود الكلمة قبل ان يتلفظ بها

حتى لو معك الدليل القاطع لكل كلمة طريقة طرحك لهذا الدليل ممكن بسهولة يضيع حقك حتى لو حق

هذا ما اتحدث عنة الفكرة مش تنازل عن حق او تضحية من جانبنا علشان مصالحنا ما الدول الاخرى ليها مصالح معنا ايضا لان المنافع مشتركة و الخسارة ايضا تعم

الفكرة هناك ما يجب ان يعرض على الملا و ما يجب ان يتم الاخفاء عنة لانة لن يفيد الا زيادة فى العدواة و الجفاء و خسارة مصالح بلا مقابل

لو حضرتك نظرتى لاى برنامج فى قناة الجزيرة هتجدى اى كلام تتحدث عنة مهما كان الحوار مرفق بية بيانات و ارقام و شاهد على و

افلام تاريخية و مشاهد حية للموقع و تورايخ و لقاء و اتنين و تلاتة مع الاشخاص المعاصرين للحدث

يجعل المستمع لا ياتى الية مجرد شك فى ان المعلومة فيها خطا محاصرة لعين و تفكير و دماغ المشاهد من كل النواحى

يتحرك معك من بداية المعلومة و تسلسها بالوثائق و المستندات

هذا ما اتحدث عنة عندما تطرح اتهامات فكر فيها قبل ان تتلفظ بها و هل انت تعرف مردود هذاالطرح و ما الاستفادة من طرحك لو ما

فية استفادة اعتقد ان يظل فى الكتمان حتى ياتى لة الوقت المناسب للطرحة بطريقة تضمن لك حقك لا ان تزيد العداء بلا استفادة الا

زيادة اعدائك و كراهية شعوب و زيادة الفجوة بين اخواتنا فى الاسلام

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

اشكرك Abu Reem على طرحك و مداخلتك و عجبنى جدا تشبيهة حضرتك بالفيل الى دخل معرض الصينى و حطم كل شىء

فعلا هذا كان حالنا بعد المبارة و لمدة يومين حتى بدا المنحنى يخف تماما ثم بدا العقل يعمل و بدانا متاخر اااا جداااا ازاى نجيب حقنا و نحسن شكلنا امام العا لم

الفكرة اننا فعلا ظلننا فترات طويلة تحت لقب اننا الريادة و اصحاب العقول المدبرة وتناسينا تماما ان الاخرين يفكرون و قد يكونوا

تاثيرهم العالمى اكبر من تاثيرنا للاسف وصلت لنا الفكرة متاخرة تماما بعد ان جاءت تقارير من المصريين العاملين بالخارج و اعلامهم بما ينشر عندهم

انا اؤمن بمقولة على قد ما هى بسيطة فى طرحها خطيرة فى معناها

من السهل الوصول الى القمة من الصعب الحفاظ عليها

لقد وصلنا الى القمة فى اعلامنا لكن هل نحن الان مازالنا محافظين عليها ؟؟؟ هل خيوط اللعبة مازالت فى ايدينا ؟؟؟؟

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

اختى مصرية مغتربة

هناك فرق من ان الاعلام يتكلم بلا دليل و من ان يتكلم بدلائل واقعية حقيقية الموضوع ليس مجرد بالونات و فرقعات و اشاعات من هنا

و هناك لابد ان اى شخص يملك سلاح خطير مثل الاعلام ان يعى ما يفعل قبل ان يفعلة و يعرف مردود الكلمة قبل ان يتلفظ بها

حتى لو معك الدليل القاطع لكل كلمة طريقة طرحك لهذا الدليل ممكن بسهولة يضيع حقك حتى لو حق

هذا ما اتحدث عنة الفكرة مش تنازل عن حق او تضحية من جانبنا علشان مصالحنا ما الدول الاخرى ليها مصالح معنا ايضا لان المنافع مشتركة و الخسارة ايضا تعم

الفكرة هناك ما يجب ان يعرض على الملا و ما يجب ان يتم الاخفاء عنة لانة لن يفيد الا زيادة فى العدواة و الجفاء و خسارة مصالح بلا مقابل

لو حضرتك نظرتى لاى برنامج فى قناة الجزيرة هتجدى اى كلام تتحدث عنة مهما كان الحوار مرفق بية بيانات و ارقام و شاهد على و

افلام تاريخية و مشاهد حية للموقع و تورايخ و لقاء و اتنين و تلاتة مع الاشخاص المعاصرين للحدث

يجعل المستمع لا ياتى الية مجرد شك فى ان المعلومة فيها خطا محاصرة لعين و تفكير و دماغ المشاهد من كل النواحى

هذا ما اتحدث عنة عندما تطرح اتهامات فكر فيها قبل ان تتلفظ بها و هل انت تعرف مردود هذاالطرح و ما الاستفادة من طرحك لو ما

فية استفادة اعتقد ان يظل فى الكتمان حتى ياتى لة الوقت المناسب للطرحة بطريقة تضمن لك حقك لا ان تزيد العداء بلا استفادة الا

أختي العزيزة

كلامي أكيد مش موجه لحضرتك

أنا بس صعبان عليا أن في موجة كبيرة في المنتدى بتستكتر علينا حتى الغضب

و تقول العروبة والأخوة

و الكلام ده

فصعب عليا

أن الكلام ده يبقى لمصر بس

يعني اذا كان مطلوب مننا ننسى الإهانة الحقيقية قولا وفعلا و نعلو فوقها

و نتسامح معها

يبقى من العدل ان الكل بقى يتسامح عشان العروبة والأخوة

مش بقى نخاف لأحسن قطر تعاقبنا بطردها لكل المصريين

لمجرد مقال صحفي!!!!

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

[ الاخت المغتربه

الحقيقه ياسيدتى ان فقد الكرامة هى اشارة لفقد كل شئ فيما بعد . وقد حدث ذلك فى بداية الحرب العالميه الثانيه عندما قبل نيفل تشمبرلين على ماتذكر ضغوط هتلر والتى جرحت كرامة انجلترا فى ذلك الوقت وتنازل وقال عليه تشرشل فقد الكرامة وخسر الحرب واعلن تشرشل رفضه لشروط هتلر واعاد الكرامة الانجليزيه وكسب الحرب. بمعنى ان التخلى عن الكرامة فى السياسه وايضا فى كافة امور الحياة ستؤدى فى النهايه الى فقد ذلك الذى حاولنا الحفاظ عليه بالتخلى عن كرامتنا. ولاحول ولاقوة الا بالله

تحياتى

تم تعديل بواسطة مهندس حسن
رابط هذا التعليق

كلام مليء بالحكمة والعقلانية.....تستحق ان تكون مستشارا اعلاميا لأي جهة.

أخجلتم تواضعنا يا إبن الكرام فوجب الإقتباس والشكر والتعليق بأننى آخر واحد يصلح لذلك.

لا مستشار إعلامى ولا حاجة إنت مزودها.

لو شفت الدكتور محمد الهاشمى فى قناة المستقبل مع المستشار مرتضى منصور، فالأمر وصل بالمستشار أن قال له "إنت كذاب" ولكن الدكتور الهادىء الرزين سكت تماما لفترة وترك الحوار ثم عاد بكلام رائع قوى وناعم، إنتصر لكرامته وأظهر قوة مع تسامح وإمتص غضبة المستشار مرتضى منصور وجعله يقول له فى النهاية ما معناه "أنا أول مرة أشوف القناة بتاعتك لكن إن شاء الله ها أتابعها" وخلص البرنامج فى جو جميل طلع فيه الإثنين كسبانين موقف جيد.

ملحوظة: إننى برغم حبى وتقديرى الكبيرين للدكتور الهاشمى لكننى غير متوافق مع موقفه فى هذه القضية لأنه واضح أنه لم يجد وقتاً لمتابعة تفاصيل ما حدث فى السودان للمصريين فسعى للإصلاح على حساب المعلومات المتاحة فظن المصريون أنه منحاز قليلاً ضدهم لكنه حلقة بعد حلقة بدأ يتكشف له الوضع ويقترب من الموقف المطلوب للحكم أو الإصلاح بين الطرفين.

لعل أخي الكريم : 'msayed' يقصد قناة المستقلة التي كان الدكتور المسلم العربي : محمد الهاشمي هذا الرجل الرزين المحترم المحب لمصر ولكل دولة عربية

لقد كانت حلقات رائعة أستطاع من خلالها أن يخرج من الشعبين أجمل ما فيهما من حب وتسامح جزاه الله خيرا وأكرمه ووفقه في مسعاه

الحمد لله أن هدأت الأمور وأوشكت النغمات النشاز أن تنتهي من هنا أو هناك من الغاضبين والمتظاهرين بالغضب التي وصلت عند البعض أن سب الشهداء الجزائريين الذين مدحهم الله عزوجل عن حمق وجهل وغباء أو كما وصفها الشاعر أحمد فؤاد نجم بالوساخة

لقد خاب مسعي الوقيعة بين شعبين مسلمين لا ذنب لهم وكفى أن رئيس الدولة في مصر هنأ رئيس دولة الجزائر بالعيد ورد الأخير التهنئة

تم تعديل بواسطة tarek hassan

هل يمكن أن أكتب كلاما مثاليا 

أو أن اصل لمثالية كلامي 

ولا يوجد كلام مثالي 

ولا مثالية لمتكلم

رابط هذا التعليق

اختى مصرية مغتربة

أختي العزيزة

اين غضب المصريين حكوة وشعبا من قتل المصريين فى داخل الاراضى المصرية بايدى اسرائليىة؟

و تقول العروبة والأخوة

و الكلام ده

فصعب عليا

و نتسامح معها

لمجرد مقال صحفي!!!!

[ الاخت المغتربه

الحقيقه ياسيدتى ان فقد الكرامة\

(اين كرامة المصريين فى حادثة العبارة وما حدث لاهاليهم من الشرطة المصرية من ضرب واهانة لمجرد انهم عايزين يعرفوا اذا كان عايشبن ولا اذا كان ماتوا يدفنوهم اين الكرامة من بعد نشر الاسرائليين لشريط قتل الاسرى المصريين فى سيناء

هى اشارة لفقد كل شئ فيما بعد . وقد حدث ذلك فى بداية الحرب العالميه الثانيه عندما قبل نيفل تشمبرلين على ماتذكر ضغوط هتلر والتى جرحت كرامة انجلترا فى ذلك الوقت وتنازل وقال عليه تشرشل فقد الكرامة وخسر الحرب واعلن تشرشل رفضه لشروط هتلر واعاد الكرامة الانجليزيه وكسب الحرب. بمعنى ان التخلى عن الكرامة فى السياسه وايضا فى كافة امور الحياة ستؤدى فى النهايه الى فقد ذلك الذى حاولنا الحفاظ عليه بالتخلى عن كرامتنا. ولاحول ولاقوة الا بالله

تحياتى

انا شايف أن الاعلام ضخم الموضوع و اتكلم عن الكرامة المصرية وبدأ الحديث عن اصول الجزائر من قبائل البربر (منها خرج طارق بن زياد القائد العربى المسلم وفتح الأندلس)

وهما من الناحية الاخرى تكلموا عن الاصول الفرعونية المصرية ونسوا مصر العربية الاسلامية وحروبها ضد كل مستعمر أجنى يقصد القضاء على الاسلام او العروبة

انا رأى المتواضع

هناك جريمة كبرى من الحكومة الجزائرية وهناك جريمة لا تقل عنها من جانب الحكومة المصرية

استخدما الاعلام من الطرفين لشحن الجماهير لجعل نتيجة المبارة هى الحلم للطرفين

حلم الجزائريين اذا حققوه سوف ينسوا مشاكلهم الداخلية

حلم المصريين اذا حققوه سينسوا مشكلة القمح الفاسد والقطارات التى تحصد المئات كل مرة والفساد فى كل مكان والتخلف العلمى والتعليم المتخلف

والبطالة والتوريث يلتف الجميع حول القيادة الرشيدة التى حققت لنا دخول كأس العالم

حلم الجزائريين قد تم وكسبوا المبارة واحتفلوا فى الجزائر احتفال انساهم كل مشكلة عندهم وجعل الشعب يلتف حول قيادته

ولكن لم يحدث بالنسة للمصريين فماذا يفعلوا

يستغلوا وجود مشاكل (كانوا متوقيعنها من قبل)بعد المبارة وتبدأ الحرب بيننا وبن دولة شقيقة وبعد ان تحدث علاء مبارك اكثر من مرة و فى اكثر من قناة وبرنامج(دى اول مرة اسمع صوته )اعطى الجرين ليت الضوء الأخضر لكل واحد ان يسب شعب وحكومة الجزائر بكلمات نحتاج مائة عام حتى تنسى ان مصرى يقولها على بلد عربى ضحى بأكثر من مليون شهيد حتى يتحرر وبلد قدم لنا الكثير فى حرب اكتوبر ايام هوراى بومدين

الحكومة المصرية كانت تستطيع ان تمنع حدوث هذه المشاكل لو كانت تريد ذلك والحكومة الجزائرية كذلك

ام الشعبين فقد تم استخدامهم بطريقة قذرة

طبعا هناك اناس بيقولوا ان هناك مؤامرة صهيونية وهناك اناس بقول هو كل مشكلة بترجعوها لفكرة المؤامرة

بغض النظر ان هناك مؤامرة ام لا فالنتيجة ان الشعب المصري بداالحديت عن رغبته فى الانسلاخ من النسيج العربى وكفره بالقومية العربية (اسامة انور عكاشة من دروايش القومية العربية (على حد تعبيره )كفر بالقومية العربية وبيقول هو لازم مصر تكون عربية الايكفى ان نكون مصر فقط

القومية العربية ليست تفضل منا على الدول العربية

القومية العربية هى حاجة شديدة لكل الدول العربية الضعيفة (هى مع تجمعها ضعيفة ماذا تكون لو كل دولة لوحدها)

الدول الاوروبية وجدت انها تحتاج الوحدة الاوروبية من اقوى الدول الى اضعفها فسعت الى ذلك وحققته مع الاختلافات الشديدة من لغة واصول ومستويات اقتصادية واختلاف المواقف السياسية ونظم الحكم والمثير من الاختلافات

نحن العرب نشترك فى لغة واحدة واصول واحدة دين واحد(الاديان الاخرى تشترك فى النسيج القومى منذ ازمان طويلة)

انا لا ارضى ان اى واحد كان جزائرى او اسرائيلى ان يسب بلدى او شعبها او رئيسها ولكن

انا بأوجه اللوم لحكومتنا التى اثارت الشعب المصرى بهذه الطريقة وشجعت على التجمهر حول سفارة دولة عربية ولم اجد اى مسؤل ظهر خلال الأزمة ولا وجدت اى تدخل ديبلوماسى كأن مصر لايوجد بها حكومة او كانت ساعتها نايمة لغاية الان

او ان مصر تدار من قبل اشخاص غير ظاهرين وهم الذين بأيدهيم خيوط العرائس (الحكومة المصرية)

اذا كانت هناك دعوة لأنسلاخ من من النسيج العربى فأنا لست معها واقول

انا مصرى عربى والجزائر عربية

ولا تسكبوا الزيت على النار

تم تعديل بواسطة ssmaly
رابط هذا التعليق

كلام مليء بالحكمة والعقلانية.....تستحق ان تكون مستشارا اعلاميا لأي جهة.

أخجلتم تواضعنا يا إبن الكرام فوجب الإقتباس والشكر والتعليق بأننى آخر واحد يصلح لذلك.

لا مستشار إعلامى ولا حاجة إنت مزودها.

لو شفت الدكتور محمد الهاشمى فى قناة المستقبل مع المستشار مرتضى منصور، فالأمر وصل بالمستشار أن قال له "إنت كذاب" ولكن الدكتور الهادىء الرزين سكت تماما لفترة وترك الحوار ثم عاد بكلام رائع قوى وناعم، إنتصر لكرامته وأظهر قوة مع تسامح وإمتص غضبة المستشار مرتضى منصور وجعله يقول له فى النهاية ما معناه "أنا أول مرة أشوف القناة بتاعتك لكن إن شاء الله ها أتابعها" وخلص البرنامج فى جو جميل طلع فيه الإثنين كسبانين موقف جيد.

ملحوظة: إننى برغم حبى وتقديرى الكبيرين للدكتور الهاشمى لكننى غير متوافق مع موقفه فى هذه القضية لأنه واضح أنه لم يجد وقتاً لمتابعة تفاصيل ما حدث فى السودان للمصريين فسعى للإصلاح على حساب المعلومات المتاحة فظن المصريون أنه منحاز قليلاً ضدهم لكنه حلقة بعد حلقة بدأ يتكشف له الوضع ويقترب من الموقف المطلوب للحكم أو الإصلاح بين الطرفين.

لعل أخي الكريم : 'msayed' يقصد قناة المستقلة التي كان الدكتور المسلم العربي : محمد الهاشمي هذا الرجل الرزين المحترم المحب لمصر ولكل دولة عربية

لقد كانت حلقات رائعة أستطاع من خلالها أن يخرج من الشعبين أجمل ما فيهما من حب وتسامح جزاه الله خيرا وأكرمه ووفقه في مسعاه

الحمد لله أن هدأت الأمور وأوشكت النغمات النشاز أن تنتهي من هنا أو هناك من الغاضبين والمتظاهرين بالغضب التي وصلت عند البعض أن سب الشهداء الجزائريين الذين مدحهم الله عزوجل عن حمق وجهل وغباء أو كما وصفها الشاعر أحمد فؤاد نجم بالوساخة

لقد خاب مسعي الوقيعة بين شعبين مسلمين لا ذنب لهم وكفى أن رئيس الدولة في مصر هنأ رئيس دولة الجزائر بالعيد ورد الأخير التهنئة

أيوه مظبوط، قناة المستقلة، شكراً يا أخ طارق على الإستدراك.

وللأسف إحنا عندنا أناس عقلاء كثيرين مثل الدكتور الهاشمى وينبغى أن يقدموا فى الإعلام ولكن عندما يسخن ماء ملوث تجد الشوائب هى التى تطفو.

وقد أخبر رسولنا الكريم بأنه سيأتى زمان ينطق فيه الرويبضة وعندما سأله الصحابة عن من هو الرويبضة فقال : الرجل التافه يتحدث فى أمور العامة.

وعلى فكرة أحمد فؤاد نجم على القناة دلوقت وأنا باكتب بيشعر فى مصر والجزائر.

تم تعديل بواسطة msayed
رابط هذا التعليق

أختي العزيزة

اين غضب المصريين حكوة وشعبا من قتل المصريين فى داخل الاراضى المصرية بايدى اسرائليىة؟

و تقول العروبة والأخوة

و الكلام ده

فصعب عليا

و نتسامح معها

لمجرد مقال صحفي!!!!

انا شايف أن الاعلام ضخم الموضوع و اتكلم عن الكرامة المصرية وبدأ الحديث عن اصول الجزائر من قبائل البربر (منها خرج طارق بن زياد القائد العربى المسلم وفتح الأندلس)

وهما من الناحية الاخرى تكلموا عن الاصول الفرعونية المصرية ونسوا مصر العربية الاسلامية وحروبها ضد كل مستعمر أجنى يقصد القضاء على الاسلام او العروبة

انا رأى المتواضع

هناك جريمة كبرى من الحكومة الجزائرية وهناك جريمة لا تقل عنها من جانب الحكومة المصرية

استخدما الاعلام من الطرفين لشحن الجماهير لجعل نتيجة المبارة هى الحلم للطرفين

حلم الجزائريين اذا حققوه سوف ينسوا مشاكلهم الداخلية

حلم المصريين اذا حققوه سينسوا مشكلة القمح الفاسد والقطارات التى تحصد المئات كل مرة والفساد فى كل مكان والتخلف العلمى والتعليم المتخلف

والبطالة والتوريث يلتف الجميع حول القيادة الرشيدة التى حققت لنا دخول كأس العالم

حلم الجزائريين قد تم وكسبوا المبارة واحتفلوا فى الجزائر احتفال انساهم كل مشكلة عندهم وجعل الشعب يلتف حول قيادته

ولكن لم يحدث بالنسة للمصريين فماذا يفعلوا

يستغلوا وجود مشاكل (كانوا متوقيعنها من قبل)بعد المبارة وتبدأ الحرب بيننا وبن دولة شقيقة وبعد ان تحدث علاء مبارك اكثر من مرة و فى اكثر من قناة وبرنامج(دى اول مرة اسمع صوته )اعطى الجرين ليت الضوء الأخضر لكل واحد ان يسب شعب وحكومة الجزائر بكلمات نحتاج مائة عام حتى تنسى ان مصرى يقولها على بلد عربى ضحى بأكثر من مليون شهيد حتى يتحرر وبلد قدم لنا الكثير فى حرب اكتوبر ايام هوراى بومدين

الحكومة المصرية كانت تستطيع ان تمنع حدوث هذه المشاكل لو كانت تريد ذلك والحكومة الجزائرية كذلك

ام الشعبين فقد تم استخدامهم بطريقة قذرة

طبعا هناك اناس بيقولوا ان هناك مؤامرة صهيونية وهناك اناس بقول هو كل مشكلة بترجعوها لفكرة المؤامرة

بغض النظر ان هناك مؤامرة ام لا فالنتيجة ان الشعب المصري بداالحديت عن رغبته فى الانسلاخ من النسيج العربى وكفره بالقومية العربية (اسامة انور عكاشة من دروايش القومية العربية (على حد تعبيره )كفر بالقومية العربية وبيقول هو لازم مصر تكون عربية الايكفى ان نكون مصر فقط

القومية العربية ليست تفضل منا على الدول العربية

القومية العربية هى حاجة شديدة لكل الدول العربية الضعيفة (هى مع تجمعها ضعيفة ماذا تكون لو كل دولة لوحدها)

الدول الاوروبية وجدت انها تحتاج الوحدة الاوروبية من اقوى الدول الى اضعفها فسعت الى ذلك وحققته مع الاختلافات الشديدة من لغة واصول ومستويات اقتصادية واختلاف المواقف السياسية ونظم الحكم والمثير من الاختلافات

نحن العرب نشترك فى لغة واحدة واصول واحدة دين واحد(الاديان الاخرى تشترك فى النسيج القومى منذ ازمان طويلة)

انا لا ارضى ان اى واحد كان جزائرى او اسرائيلى ان يسب بلدى او شعبها او رئيسها ولكن

انا بأوجه اللوم لحكومتنا التى اثارت الشعب المصرى بهذه الطريقة وشجعت على التجمهر حول سفارة دولة عربية ولم اجد اى مسؤل ظهر خلال الأزمة ولا وجدت اى تدخل ديبلوماسى كأن مصر لايوجد بها حكومة او كانت ساعتها نايمة لغاية الان

او ان مصر تدار من قبل اشخاص غير ظاهرين وهم الذين بأيدهيم خيوط العرائس (الحكومة المصرية)

اذا كانت هناك دعوة لأنسلاخ من من النسيج العربى فأنا لست معها واقول

انا مصرى عربى والجزائر عربية

ولا تسكبوا الزيت على النار

أخي الفاضل

تحليل حضرتك صحيح تماما

بس أنا عاتبة على حضرتك في حاجة

هو عشان حصل لنا اهانت كتيرة قبل كده على ايد الحكومة بتاعتنا

يبقى ده مبرر اننا نقبل نتهان من خارج مصر كمان؟؟؟!!!

شوف حضرتك

عن نفسي

الحمد لله لم ولن أكره شعب بأكمله

لأنني أدرك تماما أن الشعوب لا ذنب لها

و أن كل شعب في العالم

فيه الكويس و فيه الوحش

و أكره التعميم تماما

و على فكرة لنا أنا و زوجي أصدقاء جزائريين في منتهى الاحترام و حسن الخلق

و لا أسمح لنفسي أن أسيء للشعب الجزائري و لا أي شعب آخر بأي صورة من الصور

بس اللي حصل اعتداء على مصريين

من مجموعة مجرمين (مش مهم جنسيتهم)

يبقى من حقي أزعل

و اتساءل ليه؟؟

اذا كان صوت العقل بيقول نتسامح

و كلنا اخوات

و عرب و مسلمين

طيب

التسامح حلو و جميل

{وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ }النور22

بس مش من العدل ان طرف واحد بس اللي يسامح أو يتسامح

و هو نفسه اللي بيتسامح ده

الكل واقف له و مستنيله غلطة

يعني احنا حنخرس حنخرس

شئنا أم أبينا

بس مش معقول بقى

أن دولة عربية شقيقة

نخاف تطردنا و تشردنا عشان مقال!!!!

كل ما أطلبه

هو العدل

نتسامح

و اخوات

وعرب

و مسلمين

يبقى على الكل

مش على مصر لوحدها

تحياتي واحترامي

تم تعديل بواسطة مصرية متغربة

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

لما نيجي نتكلم عن اعلامنا المبجل خلال الفتره الحاليه طبعا كلنا عايشين الدور والحزن والاحساس بفقدان الكرامه والعار كما يسمينا اعلامنا ويصفنا بها فهل اعلامنا هو من يحكم علينا بسلب الكرامه ويعترف نيابه عنا باننا مسلوبي الكرامه .

حين يقول علامنا المصريين فقدو كرامتهم . ولازم نسعيد كرامتنا كمصريي . هو مين سلبها عشان نستعيدها . دا سؤال لكل الاخوه . كرامتنا موجوده وما فيش حد يقدر يسلبها مننا واللي حصل مبارات كوره ونهزمنا فيها وما فيش سلب كرامه .؟

ما رايكم لو طلع بكره اي اعلامي او لما يكون لينا موقف ضد دوله ما زي ما بيحصل دائما مع الاخوه الاشقاء في قطر او الكويت او السعوديه . وايه رايكم لو قال علينا ان الشعب المصري لا كرامه له لانه لم يستعد كرامته المسلوبه منه من الجزائرين وبيستشهد بما قاله عنا اعلامنا وفضائياتنا .

ما ذا نقول له والله انا عايز اجابتكم .

لما اقابل اي واحد عربي في الشارع ويسالني استعدت كرامتك ولا لسا ؟؟؟

الاعلام وكل فضايئات مصر بتتكلم عن حدث لم يشاهده احد

بالمناسبه سؤال

معقوله كل العالم ما شافش الحدث ولا سمع في تفاصيله اين شبكات العالم من تغطيه الاحداث والمبارات .؟

الفضائيات كلها ببرامجها الحواريه والرياضيه مش مفروض يكون لها تغطيه خاصه للحدث على ارض الواقع سواء فزنا او اتهزمنا .

ما فيش قناه فضائيه واحده كانت سافرت مع المنتخب القومي في رحله للتاهل لكاس العالم في السودان ولا حتي مراسلين للقناه .

ما ذا يسمي ذلك يا اعلاميين ؟؟ اين الصحفييون اين مراسلي الاخبار والصحف .

هو ايه الفرق بين الفضائيات وبين ذاعه الراديو ؟

الان فضائيات لا تقدم ماده تلفزيونيه حقيقيه بالصوت والصوره . بل تقدم فقط صوت ؟؟؟؟

هل نحن ضاهره صوتيه فقط . اين افعالنا .؟؟ مثلا

يخرج مذيع او احد الفنانين المتعصبين او مين ما كان . وبيتكلم كلام مش قده بينرفز الجزائرين لما بيقول لازم تعمل في الجزائرين كدا كدا ونعمل كدا ونعلمهم درس في التربيه والادب ونعيد كرامتنا بالقوه . لازم نطردهم من مصر .

رده الفعل الجزائريه تكون ايه .؟

بكره تاني يوم الجزائريين يروحو مطبقين الكلام او التهديد اللي اطلقه المذيع المبجل مطبقيه على ابنائنا المصريين المقيمين في الجزائر او في المصالح المصريه في الجزائر مثل شركه ارواسكوم او مصر للطيران في الجزائر . شايفين الفرق بينا وبين الجزائريين .

احنا بنتكلم ونقول وما فيش فعل بعد كدا هما الجزائريين يسمعو كلامنا ويروحو يطبقوه على الواقع بس علي مصالحنا يخبر

نقطه تانيه

في قناه المحور وفي لقاء مع اشرف السعد . المذيع اللي مفترض يكون هادي ويدير الحوار وينقل راي ويتحاور مع الضيف . المذيع قلب علي الضيف وشتم فيه . اه صحيح شتم فيه . طبعا كلنا عارفين الريان وتوظيف الاموال . لكن ما يصحش من مقدم البرنامج يتلفظ علي ضيفه بالالفاظ الغير مقبوله منه زي كدا . كان مفروض عليه يكون حيادي ويتقبل راي الضيف ويحاوره دون ان يخطيه او يعمل نفسه وصي علي المصريين ؟؟

تم تعديل بواسطة وطني حر
رابط هذا التعليق

الاعلام كتر خيره شعللنا جو حدود مصر

لكن احنا عاوزين صوتنا يوصل بره مصر

للاسف ما عندناش مذيعين لديهم القدره على استعمال اللغات الاجنبية للوصول الى العالم ونشر قضيتنا :rolleyes:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

[

أخي الفاضل

تحليل حضرتك صحيح تماما

بس أنا عاتبة على حضرتك في حاجة

هو عشان حصل لنا اهانت كتيرة قبل كده على ايد الحكومة بتاعتنا

يبقى ده مبرر اننا نقبل نتهان من خارج مصر كمان؟؟؟!!!

شوف حضرتك

عن نفسي

الحمد لله لم ولن أكره شعب بأكمله

لأنني أدرك تماما أن الشعوب لا ذنب لها

و أن كل شعب في العالم

فيه الكويس و فيه الوحش

و أكره التعميم تماما

و على فكرة لنا أنا و زوجي أصدقاء جزائريين في منتهى الاحترام و حسن الخلق

و لا أسمح لنفسي أن أسيء للشعب الجزائري و لا أي شعب آخر بأي صورة من الصور

بس اللي حصل اعتداء على مصريين

من مجموعة مجرمين (مش مهم جنسيتهم)

يبقى من حقي أزعل

و اتساءل ليه؟؟

اذا كان صوت العقل بيقول نتسامح

و كلنا اخوات

و عرب و مسلمين

طيب

التسامح حلو و جميل

{وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ }النور22

بس مش من العدل ان طرف واحد بس اللي يسامح أو يتسامح

و هو نفسه اللي بيتسامح ده

الكل واقف له و مستنيله غلطة

يعني احنا حنخرس حنخرس

شئنا أم أبينا

بس مش معقول بقى

أن دولة عربية شقيقة

نخاف تطردنا و تشردنا عشان مقال!!!!

كل ما أطلبه

هو العدل

نتسامح

و اخوات

وعرب

و مسلمين

يبقى على الكل

مش على مصر لوحدها

تحياتي واحترامي

اختى المحترمة

ان احترم رايك ولكن

انا كنت مش عاوز ارد لان الموضوع طال حتى القنوات الفضائية فرغت الشحنة اللى عندها وفسسسسسسسس مافيش اى رد فعل من حكومتنا الرشيدة لا رد عاقل ولا رد مجنون بس خلت الناس تشتم فى بعض وخلاص

ونحن انا وانتى وكل الشعب العادى العوبة فى يد الحكومة

اذا قتل لنا صدام حسن الكثير من المصريين وارسلتهم فى صناديق والحكومة راضية عنه يبقى نسكت ومنكبرش الموضوع

واذا شوية فنانين انضريوا بالطوب من الجزائرين المتعصبين والحكومة مخاصمة الحكومة الجزائرية او الحكومة الجزائرية تقيلة على قلب حكومتنا الرشيدة يبقى اللى حصل يعد اهانة لكل المصريين وعار على مصر ان تسكت فلابد ان كل مواطن مصرى يشتم بكل مافيه من قوة حتى بنبح صوته وبعد كدة مافيش حاجة حتحصل لا رد للكرامة ولا شىء غير القلة الادب على الفضائيات وتوسيع الفجوة التى كانت موجودة بالفعل وليست بيننا وبين الجزائر فقط ولكن بيننا وبين الدول العربية الاخرى التى تطوع بعض الأخوة الفنانين الهتيفة خبطوا فيها بالمرة

احب اقولك احتى الفاضلة المولد انفض والنتيجة فضحنا نفسنا وشكلنا بقى وحش جدا حتى قدام انفسنا

وكل مولد والمصريين طيييييبين

والله المصريين دول طيبين قوى

انفض مولد الأهانات الخارجية نرجع بقى مرجوعنا للاهانات الداخلية

تحياتى لكل مصرى غيور على كرامة مصر والمصريين

رابط هذا التعليق

انا مش شايفة انة مووضع اننا نعيط و نتعصب و بدبدب فىالارض و بعدين نهدى و نسكت و نرجع نكمل حياتنا

مش فى مباراة كرة القدم بس للاسف دة اصبح رتم حياتنا الان تعال نشوف كدة اى مشكلة لنا الحكومة بتسيبنا نضرخ و نهبهب و نشتم و فى الاخر لما نهدىىىىىىىى خالص بتمشى اللى هى عايزاة

و احنا طيبين بعد ما نفرغ الطاقة بشوية الشتايم ننفذ الىل قالتة الحكومة و شوية شوية نتعود و بيبقى الموضع عاااااادى خليك باااااااارد

فاكرين لما الاسعار ارتفعت و رفعوا تسعيرة البنزين و عملنا نفس القصة زعيق و غيرة ومشت الحكومة الى هى عايزاة و لما الاسعار نزلت حد فكر ينزلها تانى كل سنة و انت طيب ما الشعب نسى

قانون الضريبة العقارية محدش فى البلد راضى عنة و هينفذ غصب عن عين التخين اقعد زعق شوية و طلع الشحنة و بعدين البس روح

املىء البيانات علشان اخر مهلة اخر شهر 12

وغيرة و غيرة و غيرة

و كل سنة وانت طيب تعيش و تنسى

ذهبية

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

شايف في الميديا المصرية أجواء عاملة زي أجواء مؤتمر الخرطوم اللي اتعمل بعد النكسة..

وهات يا صراخ ..

"عايزين تبقى لينا الجزيرة بتاعتنا .. عايزين تبقى لينا العربية بتاعتنا".. إلى آخر هذا اللمبيزم..

تخيلوا مثلاً لو حصل اللي بأحلم بيه من سنين وتم النقر على قناة النيل للأخبار ثم عمل shift+delete.. واتسرح كل اللي فيها من أيام سميحة دحروج إلى اليوم..

بكرة الصمح .. بكرة الصمح حيطلع هؤلاء كلهم عن بكرة أبيهم ، وحياخدوا من كل رجل قبيييييييييلة ، وحيعتصموا قدام التليفزيون ، وحيرددوا كل الهتافات من هتافات الاعتصاميين التقليدية إلى "هيلا هيلا وهيلا هيلا هووووه ...الخ" ، وحيلموا المراسلين والعاشرة مساءاً والرابعة ظهراً وحيعملوا شكوى للرئيس مبارك وحيعيطوا على المؤامرة اللي بتحاك على الإعلامييين الشرفااااااااااااااااااااااااااااااء أصحاب الموااااااااااااااقف حماة الررررررررياااااااااادة ..

وحيرجع كل دول اليوم اللي بعدها زي ما كانوا..

فيه ازدواجية فاضحة ، مطالبة بالتغيير ، ثم صراخ وعويل عندما يبدأ التغيير.. بل رفض عارم للتغيير زي اللي حصل أول السنة دي لما حبوا يغيروا شكل القناة الأولى والتانية.. وبعد كدة لما جت عربيات الفيفا تنقل كاس العالم ..

تعالوا نعترف إنه :

1-ما عندناش وجوه حقيقية صدرها الإعلام المصري الحالي للقنوات الفضائية العربية النافذة.. ومحدش يقول لي أحمد أنور بتاع الحرة ومنى سالمان في الجزيرة وقبليهم محمد عبد الرحمن في دبي .. تلاتة وسط كام جزايري أو شمال أفريقي؟

2-ما عندناش جوة الإعلام المصري المتلفز كفاءات قادرة على تولي قيادة أي قناة إخبارية بشكل احترافي ، ووصف هؤلاء بالهواة إهانة للهواية والهواة ، الهاوي عنده شغف باللي بيعمله وبيحبه وعنده شيء من المقدرة على فعله ، أما الخلق دي من أول الحرس القديم لقناة النيل للأخبار - ربنا ياخدها - لحد أجدد واحد فيهم صفر كبير قوي ع الشمال ويستحسن يدور له على شغلانة تانية..

3-قناة النيل الدولية يا تتفور يا تتنسف .. المقارنة ظالمة بين القناة دي وبين حتى القناة الإيرانية الإنجليزية..محدش جاب سيرة التي في سانك ولا الدويتش فيللة..

أي خطوة من دول عاملة زي الجراحة ، يجب أن يسبقها ويتبعها تطهير للجرح ، ورغبة أصلاً في الجراحة..

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

احب اقولك احتى الفاضلة المولد انفض والنتيجة فضحنا نفسنا وشكلنا بقى وحش جدا حتى قدام انفسنا

وكل مولد والمصريين طيييييبين

والله المصريين دول طيبين قوى

انفض مولد الأهانات الخارجية نرجع بقى مرجوعنا للاهانات الداخلية

تحياتى لكل مصرى غيور على كرامة مصر والمصريين

ليه بس يادكتور تكسير المجاديف ده :roseop: طبعا حضرتك معاك حق

وانا عارفة حضرتك تقصد اننا شفنا السناريو ده فعلا قبل كده فى حاجات كتير وموضوع العبارة مش بعيد علينا وطبعا كان أقوى بكتير ووأصعب مافيش مقارنة

لكن ليه مانغيرش نفسنا المرادى ونستغل ان فيه اعادة وعى حصلت واتعلمنا كتير حتى كمجتمع وياريت الاعلام كمان يتعلم

وخلينا نتمسك باللى اتعلمناه وباعادة الوعى اللى بدأت ده احنا ماصدقنا

وماسكين فى الامل ده بالعافية

خلينا نحاول المرادى تكون النتيجة مختلفة ونعترض على اهانة كرمتنا فى اى مكان وفى اى وقت جوه البلد وبره

القناعات بتغير كتير ولو زرعنا عندنا قناعة ان خلاص بقا متهانين متهانين هنبقا زى اليهود أيام فرعون

ولو عكسنا القناعات دى وصحينا تانى احساسنا بادميتنا مش بعيد تكون صحوة للوعى تستمر باذن الله

وبعدين احنا مش متوقعين اننا هنتغير فى يوم وليلة

لكن خلينا نبدأ

انا كل ما يبقا جوايا احساس بكرامة بلدى ورفض للى حصل حتى ولو كان فيه ناس شايفينه سبب تافه

بس يمكن دى القشة اللى قصمت ظهر البعير

وتكون بداية بقا اننا نفوق شوية

ماينفعش نسيب نفسنا نكمل المنحدر للأخر ونقول ماهى الفرامل بايظة بايظة

مافيش مريض بيقوم من الغيبوبة ويقوم يجرى ..... يمكن يادوب فتحنا عنينا نرجع نغمض تانى ليه

معلش انا اسفة على الاطالة والتشبيهات الكتيرة دى :rolleyes: لكن مش قادرة أتخيل اننا نرجع تانى ولا كأن حاجة حصلت

ومهما اعتبرناها تافهة لكن اهى صحتنا .... فوقتنا شوية على الاعتراض اننا مش هنسمح بحاجة تانى كده

وماحدش يقول لى احنا بقينا متهانين على طول...

لان لسه بيننا العلماء والأدبا و الدكاترة والمخترعين .. لسه مصر اللى بتنتج مهندسين و حتى فواعلية وبنايين وعمال من كل نوع

هى بلدنا كل دول ولينا الفخر اننا عقول وايدين

عشان ايه بقا نسكت

وعشان ايه نقلل من نفسنا وعشان ايه نفقد الثقة اننا نقدر نغير حتى ولو بعد حين

صحيح اتأخرنا كتير و سكتنا كتير بس ده مبرر أكبر اننا نبدأ

وماضاع حق وراءه مطالب ( بضم الميم ) :roseop:

تم تعديل بواسطة om marawan

يا بخت من يقدر يقول

واللي ف ضميره يطلَّعه

يا بخت من يقدر يفضفض بالكلام

وكل واحد يسمعه

يقف في وسط الناس ويصرخ : آه يا ناس

ولا ملام

ييجى الطبيب يحكي له ع اللي بيوجعه

يكشف مكان الجرح ويحط الدوا

ولو انكوى

يقدر ينوح

وأنا اللي مليان بالجروح

ما اقدرش أقول

ما اقدرش أبوح

والسهم يسكن صدري ماقدرش أنزعه

صلاح جاهين

رابط هذا التعليق

مافيش مريض بيقوم من الغيبوبة ويقوم يجرى ..... يمكن يادوب فتحنا عنينا نرجع نغمض تانى ليه

عجبني جدا التشبيه ده يا أم مروان

بس في كتير مننا مصلحتهم اننا نغمض تاني

و ما نفوقش أبدا من الغيبوبة

و الأسباب كتييييييييييييييير

أعد شحن طاقتك

حدد وجهتك

و اطلق قواك

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

احيانا يكون التوجه العام في واد والإعلام المصري في واد آخر

فمثل أحداث مصر والجزائر تم مواجهتها من قبل الإعلام بالولولة والصياح

لكن حين ظهر شاعر له وزنه كفاروق جويدة ليقول كلمته في الموضوع

ظهر شعرة مناقضا للتوجه العام للشعب الغاضب, مائلا إلى التهدئة وذكر أيام العروبة ولياليها!!

وعلى نفس الصعيد عارضه شاعر آخر نشرت قصيدته في جريدة الوطني اليوم, وكان شعره موافقا لمشاعر الجماهير الغاضبة ومعبرا عنها, ولكنه لم يأخذ حقه من الانتشار

فأين الخلل؟!!

شَهيـدٌ على صَدْرِ سينـاءَ يحكي

وَيَشْكو همومًـا وَيَبْكي مآثــرْ

دِمَـائِي أُضيعتْ ويـا وَيلَ قَـومٍ

أضاعوا دمـاءً وَداسـوا مقابـرْ

أحبـُّوا الهـوانَ فَهانـوا وهُنـَّا

فَسِيقُوا خِـرَافـًا لكـلّ المجـازرْ

وَبِتْنَـا أضـاحٍ لِعُـْربٍ وَعُجْـمٍ

وَضَحَّى بِقَومِي أحَـطُّ البـرابـرْ

خِساسٌ نسَـوا فضلَ قومٍ عليهم

أَنُكْرًا لمصـرَ؟ أنُكْرًا لنـاصـرْ؟

أَنُكْـرًا لقـومٍ أقـامـوا بنـاءً

وجيشًا وعِلْمـًا ونصرًا لخاسـرْ

أقـاموا نَشيـدًا ولحنـًا مجيـدًا

وربـَّوا صَغيـرًا فأمسى مُكابـِرْ

فَهَدُّوا بِنَـائي وغَنـَّوا نشيـدي

غنـاءً نَشـازًا بِـرَطْنِ الأَغَابـرْ

بَعَثْـنـا طبيبـًا وبـانٍ رشيـدًا

فَجَـاءُوا بكلّ بـغِيٍّ وداعــرْ

وعـاثَت بَغِـيٌّ تشيـحُ بِعُهْـرٍ

وَمِنْهَا اسْتَحَى كلّ بـرٍّ وفاجـرْ

وَوَسْطَ الرجـالِ فـأنى رجـالٌ؟

فَعُودِي بِعَـارٍ أأخـتَ الجزائـرْ

وَصُحْفٌ أَرَاقَتْ مِدادًا زَهُـوقـًا

وَأَفْنَـتْ لِسَبّي كثيـرَ المحـابـرْ

وبئس رِعاعـًا أَراعُـوا شيوخـًا

أراعـوا نسـاءً بِتِيكَ الخنـاجـرْ

وفي أمّ درمـان كانـوا قَطيعـًا

كلابَ السجونِ السِّفَالَ العواهـرْ

وَهَـمُّـوا بطفـلٍ وأمٍّ وَكَهْـلٍ

وفـنٍّ هداهـم جميـلَ المشاعـرْ

نعم قـد عَلِمْنَـا فَفِيهم رشيـدٌ

ولكنّ جُـرْحي عميقٌ وغـائـرْ

وَتَأْبَى جراحي ويأبـى صِغَـاري

ضَياعـًا لآتٍ فَقَدْ ضَـاعَ دابـرْ

ألا إنّ مصـرَ عـريـنٌ ولكـنَّ

شـرَّ الحليـمِ إِذَا كـان ثـائـرْ

ألا إنّ مصـرَ بهـا خيـرُ جنـدٍ

ألا إنّ مصـرَ أُسـودٌ كـواسـرْ

وَهُمْ فِـي رِبَـاطٍ كنـانـةُ رَبٍّ

عَلـيٍّ عـزيـزٍ عظيـمٍ وقـادرْ

كَـلَامُ النبـيِّ فَهلْ فيـه شـكٌ

وَهل فِيـهِ هَـزْلٌ فَتَعْسًا لِكَافِـرْ

فيـا ويـحَ قومي إِذَا لَـمْ يُفيقوا

إذا لـم يَمِيزُوا عَـدُوًّا وناصـرْ

إذا لَـمْ يَعُـودوا لمجـدٍ قـديـمٍ

إذا لَـمْ يَصُوبـوا لِرُشْد الأكابـرْ

وإلا لِنَـغْـدُوا لِنَــومٍ عَمِـيـقٍ

وفي الحُلْمِ نُضْحِي جُنـودًا جَواسـرْ

وإلا لِنمكـثْ بمـاضٍ سَـحيـقٍ

ونَنْعِـي جُـدُودًا وَنَبْكي مَفاخـرْ

ونَشْـدُوا لنيـلٍ وشَمـسٍ وقمـرٍ

وأهـرامِ مُلكٍ يَسـود الغوابــرْ

وَلَكِنْ أَضَعنـا مَـوارِيـثَ قـومٍ

أطَاحُـوا بجُنْـدِ الصليبِ الغـوادرْ

أزالُـو تَتَـارًا لِيَمْـحُـوا شَنـارًا

ألَـمَّ بِعُـرْبٍ فَنِعْـمَ النَّـواصـرْ

أزَلُّـوا يَهُـودًا فَنِـعْـمَ جنـودًا

وَنِعْـمَ سيُـوفـًا حِدَادًا بَـواتـرْ

ألا كُــفَّ عَنِّي فَقَدْ ضِقْتُ ذَرعـًا

فأفٍ لعُــرْبٍ أرادوكَ عـاثــرْ

أرادوكَ حِقْـدًا فَقِيــرًا تُعَـانـِي

وَحِيـنَ الحـروبِ فنحنُ العنـاتـرْ

ألا وَيْـحَ عنَتْـر قَـدْ كَانَ عبـدًا

وإنِّـي لَحُـرٌّ سـليـلُ الحـرائـرْ

ســلامٌ عَلَيـكُـم أأبْنَـاءَ عـمٍّ

فَمِـنّي سـلامٌ وَمِنْكُـمْ مـآبـرْ

سَـأَعْلُو بَـعيـدًا وَأَدْعـو إِلَيكُم

ببيتٍ بـِدُونِي أَمـانٍ وعـامِـرْ

قد يكون ثمة بعض التجاوزات في الشعر, لكن الشاهد أنه عبر عن المشاعر الثائرة والغاضبة ولم أر أحدا يعرفه إلا قلة من المتخصصين!

فمرة أخرى, أين الخلل؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...