اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مطلوب شغل في تورونتو يا ولاد الحلال

Recommended Posts

أشكرك يا صعيدى فى مونتريال بس على فكرة أنا مش بغير الكارير و لا حاجة ده هو ده الكارير بتاعى أنا بشتغل تاجر فى قطع غيار التبريد و التكيف و عندى خلفية كبيرة فى الموضوع ده و اشتغلت فى الصيانة أيضا بس المشكلة ان أنا مش مهندس أنا خريج كلية تربية بس مش غاوى تدريس فأنا بأحلم لنى لما ربنا يوفقنى و أهاجر لكندا انى ألاقى شغل فى هذا المجال لأنه فعلا أكتر حاجة بحبها و لو ما فيش مش مشكلة أبقى أدخل على الخطة البديلة

شكرا لذوقك و ردك السريع و جزاك الله خيرا

نا بشتغل تاجر فى قطع غيار التبريد و التكيف و عندى خلفية كبيرة فى الموضوع ده

معليش يا بروف صعيدي باشا ادخل و اشاركم الحديث مع الباشمهندس رامي ...طب لو حضرتك تاجر ليه تسيب التجارة ب 60 دولار بتفتح شركة هنا و انت ان شاء الله حتكون ليك كدا خبرة في الشرق و الغرب ممكن تعمل احلي نجاح مش عارف بس كل شئ ممكن يا فندم

لأنه فعلا أكتر حاجة بحبها

يبقي ما تسبهاش ..عندنا حبيبنا واحد عراقي جيه كندا من ليبيا شغال في مجال التكييف و التبريد مدة طويلة جدا و دخل كورس في جورج براون و كنت بقابله في تيم هورتنس علي طول ماسك كتاب حاجة تخط .. السنة دي لما ادارة الكلية شافت انه متميز اديته منصب تدريس و بيدرس في كلية دلوقتي ان شاء الله حلم حضرتك حيبقي حقيقي

حبيب قلبى MoeTdot أشكرك على مداخلتك الجميلة و تشجيعك لى .زى ما أنت شايف المنتدى كله صيادلة و دكاترة و مهندسين فمش لاقى فرصة أتكلم فيها مع حد لغاية ما أخيرا لقيت صعيدى بيتكلم عن أكتر موضوع يخصنى فتشجعت و سألته .

بجد أنا أتشرفت بمداخلتك الكريمة و ان شاء الله نتكلم بتفصيل أكتر بعد كده

أنا مش عايز أتقل عليك لأحسن أنا شايف ان الأعضاء بيسألوك كتير و بصراحة ردودك و كل مداخلاتك تنم عن شخص ذو عقلية كبيرة و جديرة بالأحترام

ربنا يجازيك خير ان شاء الله على مجهودك الكبير و سعيد جدا بمعرفتك

لا بقى خد بالك

ايوه المنتدى فيه دكاتره ومهندسين

بس زى ما الدكتور معنهوش الحرج يتكلم فى المجال اللى ممكن يشتغل فيه حتى لو كان مسعف او باراميديك

ليه انت يبقى عندك حرج انا شخصيا دكتور وباحب الصنعات اليدويه جدا وانت بس شوفلى شغلانه فى مجال اللحام الميكانيكا الكهربا وابقى شوفنى بقى حتلاقينى لهلوبه

لو عايز تفلح وتكبر لازم تشيل الحرج من دماغك من ناحيه نوعيه الشغل

المهم ماتبطلش قراءه ودراسه حتى لو فى كتاب مش تبع الجامعه ويبقى فى المجال اللى انت بتحبه

وشوف بقى حاتعمل ايه

بس اعتقد انك انت كمان لازم تغير الكارير فى كندا ويبقى تسخين :lol: مش تبريد :lol:

عرفت بقى كلنا فى الهوا سوا ازاى

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

ربنا يوفقك فى حياتك و يكرمك و يجازيك الله خيرا وييسير لك امورك و يرزقك بالزرية الصالحة

فعلا الواحد مش عارف يقول ولا يرتب كلام يقوله مهما قولنا مش هنوافيك حقك

ويارب يكتر من امثالك ويعينك على مساعدة الغير

انا دخلت المدونة فعلا ماشاء الله مدونة فى منتهى الروعة وتستحق التقدير

انا و زوجى من المهاجرين الى مونريال ولكن الله اعلم يمكن يوم نتقابل ويكون لينا الشرف ونلقاك على خير

رابط هذا التعليق

ايه اخبارك يا دكتور مويت

ارجو انك تقولنا ازاي نقدم على ريسيرش فيلوشيب او clinical fellowships وايه هي مرتباتهم

ولك جزيل الشكر.......

انا من رأيي تنادو الدكتور مويت دوت ب دكتور غريب

وهو اسم بصراحه على مسمى

هو غريب فى وسط الناس لانه عايش فى كندا

وغريب فى المنتدى لانه لا يبخل بمعلوماته

ربنا يجعل تعبك يا دكتور غريب فى ميزان حسناتك وربنا يجمعنا ان شاء الله فى الدنيا والاخره

جزاك الله خير وربنا يجعلنا نقتدى بك فى كل شىء ان شاء الله فى مجال الدين والدراسه والاخلاق ومساعده الناس وكل شىء

اللهم انت ربى خلقتنى و انا عبدك و انا على عهدك ووعدك ما استطعت اعوذ بك من شر ما صنعت و ابوء لك بنعمتك على و ابوء بذنبى فاغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا انت

رابط هذا التعليق

ايه اخبارك يا دكتور مويت

ارجو انك تقولنا ازاي نقدم على ريسيرش فيلوشيب او clinical fellowships وايه هي مرتباتهم

ولك جزيل الشكر.......

انا من رأيي تنادو الدكتور مويت دوت ب دكتور غريب

وهو اسم بصراحه على مسمى

هو غريب فى وسط الناس لانه عايش فى كندا

وغريب فى المنتدى لانه لا يبخل بمعلوماته

ربنا يجعل تعبك يا دكتور غريب فى ميزان حسناتك وربنا يجمعنا ان شاء الله فى الدنيا والاخره

جزاك الله خير وربنا يجعلنا نقتدى بك فى كل شىء ان شاء الله فى مجال الدين والدراسه والاخلاق ومساعده الناس وكل شىء

اكيد حضرتك قصدك كل خير ....بس يعنى اسمحلى حضرتك عارف انه ماغريب الا الشيطان .

الحاجه التانيه لو حضرتك متابع المنتدى من زمان ح تعرف ان د MOETDOT مش غريب على المنتدى لانه امتداد للافاضل هادى والباشمهندس الفاضل ياسر وهو يجمع صفات كتثيره من حب العطاء وكرم الاخلاق التى تحلى بها د الشامى ود هشام ودالتهامى وباشمهند س ايهاب سالم ودقناوى والباشمهندس زناتى واسكندريه تانى ودكافسيمو دسوسو رانى ومدام سميه وافاضل كثيرون فى القسم الفرنسى ...ادا هو ليس بغريب ..هو ابن واخ لنا جميعا ....تقبل تحياتى

رابط هذا التعليق

طبعاً عايز اقولك ان انا متابع كويس اوي بس مش عايز ادخل الخبط الحكاية لحسن انا لخمة اوي ... بس الحقيقة انا عندي سؤال صغير

يا دكتورنا كلنا في الهوا سوا و كلنا بنسئل و بنستشير بعض فا مفيش لخبطة و لا حاجة يا فندم

على حسب ما انا فاهم كل حاجة و ليها مميزاتها يعني لو اخدت البكالوريوس ها يوفر المعادلة و لو اخدت البكالوريوس يبقى تضييع وقت و لو اخدت الماستر مش هايغني عن المعادلة و لو اخدت الماستر برضه يبقى اضافة كبيرة في الـ رزمي .....!!!!!!!

ما اقدرش افتيك طبعا كل واحد عارف قدرات نفسه بس عشان سئلت رأي سيب حتة الزمن دي علي جنب و شوف انت بتحب ايه و ايهم انت ليك قدرة عليه و طاقة له و استخير الله ووجه كل طاقتك ناحيته .. ما تعملش زي كان عندي في ثانوية طب و صيدلة و طب اسنان و اخترت طب اسنان علي اساس الزمن والسهولة و دلوقتي اتمني لو رجع الزمن عشان اخش كلية الطب التي اعشقها ..لو حسبتها بالورقة و القلم كدا حتتعب خطط صح و سيب الباقي علي الله سبحانه و تعالي

علماً باني باشمهندز كهرباء قد الدنيا من هندسة عين شمس ... بس يا خسارة مش هنقدر نوزن بره

يبقي مش حتوزن فعلا لان انت مضلمها من الاول ..

Aim High Brother Always think Positive

اسف للاطالة و اشكرك على مجهودك و ان شاء الله ربنا يجازيك كل خير .

و يجزينا و اياكم كل الخير و التوفيق و البركة ان شاء الله

د / MoeTdot

اشكر لك تفاعلك معي و الدفعة المعنوية دي و رأيك القيم ... و اتمنى لك التوفيق في حياتك

:roseop:

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

حسام بيه ..من اول ما حطيت رجلي في البلد و انا عقلي مش بيطل مقارنة ..ليه الناس دي كده و ليه ناجحين كده و ليه انا مش زي

دلhttp://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Dell و لا

سيرجيhttp://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Brin الي اوجد جوجل ..

القصة مش عقول لان العقول العربية هي الي بنت البلاد دي ,,اكيد في طريقة التفكير نفسها ...الناس دي معظمهم (ضد التعميم )حياتها ماشية سلسة بدون الكلاكيع بتاعتنا احنا العرب (ضد التعميم )زي حب المظهرية و الطبقية و ساعات بتوصل للعنصرية كلها كلاكيع نفسية غالبا بنطلعها علي بعض (الف مرة ضد التعميم الخير في امتي الي يوم الدين ده كلام المصطفي ) و غالبا حتلاقيها في اي مكان بيتجمع فيه عرب ..

لكن لما اقارن بين ازاي استاذ الجراحة في امتحانات الشفوي و احنا و اقفين في الطرقة و هو يجي من بعيد و يشاور لنا بطرف صباعه عشان نوسع اصل الملك وصل .. و بين البروفسير معاه برضه دكتوراة و بيركب الاتوبيس معانا عادي و يديك تلفونه و يتصل عليك لو ما حضرتش يوم يبقي في حاجة غلط..المهم دي انطباعات شخصية كدا علي السريع

المهم با فندم انا برضه جاي من حدانا في البلد و و في دماغي افكار من نوعية انا عجزت خلاص ما ينفعش ادرس تاني (كان عندي 23 )و انا بضيع في وقت شوية شوية في احداث ابتدت تغير التفكير ده مثلا (الا الدين طبعا ده خط احمر اتخطيته حتخسر دنيا و أخرة)

دخلت جامعة تورونتو اعمل امتحان اسمه DAT dental Apetitute Test ده امتحان بيعمله الي عايز يخش طب الاسنان .. المهم الواحد كان متخيل حيلاقي ناس سن صغير و لا حاجة تفأجا ان في ناس معانا عمرها في الاربعينيات و ناس معاها دكتوراة و حاجات عجيبة ..الله ! ده لو حدانا في البلد كان طوب الارض طحك عليه و طلعله الف كلكوعة اقل عايز يخش كلية من جديد قال !!! :roseop:

الي معاه دكتوراه ده ببساطة عايز يغير الكارير بتاعه و هو اكيد عنده اطفال و عنده اسرة لو مكان اي واحد فينا عمره ما حيفكر اصلا و حيقضي بقية عمره يحيلك علي انجازاته من 20 سنة ...شوف الاحصائيات للمقدمين لكليات طب الاسنان حتفهم انا قصدي ايه

لما نسمع حكايات زي القاضي الي ادي لاختي الكبيرة الجنسية الكندية .. ازاي انه لحد ٣٧ سنة كان زي المتشرد و دخل جامعة ٤ سنين و دخل بعد كده كلية حقوق ٤ سنين و الزمن عده و اهوا قاضي دلوقتي !!!...

لما تلاقي واحد سواق تركات عنده ٤٢ سنة فجأة زهق و قرر انه يخش كلية الطب و دخل فعلا و بقي طبيب !!!

http://www.youtube.com/watch?v=p-8BY7qZ9OE

ده لو عندنا كان العيال زفوه و لا ايه ??? :P

لما واحدة عندها 40 سنة و عندها اطفال و تقرر انها تبقي طيبية و تذاكر الامتحانات (دخول كليات الطب صعب جدا هنا ) و تبقي طيبية فعلا !!!

http://www.mommd.com/40medschool.shtml

لما امهات زي امهاتنا و عندهم اطفال و مسئولية برضه و كلهم بيعملوا و اجباتهم و بيذاكروا و بيخشوا كليات الطب بعد سنين طويلة بعد الجامعة !!!

http://www.mommd.com/forum/

لما تلاقي استاذ في الكلية زهق من شغلانته فجأة و قرر يبقي استاذ في الكلية رجع و هو في منتصف التلاتينيات و ببساطة بيدرس دلوقتي و الطلبة عنده من العشرينات لحد الستينات عادي !!!

http://www.buzzle.com/editorials/1-22-2006-87030.asp

و تشوف الردود علي واحد عنده 40 سنة معاه بكالريوس و ماستر و عايز يغير يبقي دكتور و تشوف نوعية الردود وواحد يرد عليه يقوله انا دخلت كلية الطب و انا عندي ٥١ سنة !!! حدانا في البلد كان زمانه بيجهز كفنه :lol:

لما تلاقي واحد عنده 35 سنة و 3اطفال و بيفكر يغير مجال الكمياء للطب و تلاقي ردود من نوعية ناس عدت التلاتين و عندها اطفال و جوه الكلية ...و الوف القصص من دي انا عاملها و حافظها في Fav و شوف الاحصائيات للسنة دي و انت حتشوف العجب

AMCAS information

http://www.aamc.org/students/amcas/

فكان لازم تفكيري يتغير .. الحياة قصيرة مش الكل بيتوفق بس علي الاقل انت ليك شرف المحاولة و ما قضتش وقتك في احباط

كنت بقرأ كتاب who moved my cheeseاعلي مبيعات كتاب في البيزنس(لازم تقراه) علي مدار سنوات طويلة و ما تمالكتش نفسي و انا بقارن حالنا بالقصة الي في الكتاب(عبقرية الكتاب ان القصة الكل اوتوماتكي بيطبقها علي نفسه )

http://www.youtube.com/watch?v=sBpcCngSymQ...feature=related

الي بيجطي البلد دي فعلا واحد من تلاتة :-

هدفه بسيط وواضح و حياته سلسة و ساب معظم الكلاكيع وراه و حيعيش و حينبسط البلد رائعة بجد

واحد تاني يفاجأ انه لازم يعاني كتير عشان ينجح و مش حيعش ملك زي ما كان و غالبا حيصيبوا احباط بس حيفوق و حلم النجاح في خياله و حيخبط في الدنيا و يفشل و ينجح و يحبط بس حيقق اعظم نجاح و حيعرف يحافظ عليه (المجتهد و لو بعد حين لو في عمر بيوصل )

http://www.yorku.ca/secretariat/board/biography/shoukri.htm

و النوع التالت الي كان عايش مرتاح و ملك و بيشخط و ينطر و جه هنا و فوجئ انه لازم يبتدي من الاول حيقف و يلعن سلسفين البلد و حتلاقيه طلع كل الكلاكيع النفسية علي الناس و احبط طوب الارض .. و يفضل يحلم بالذي مضي و يعيط زي الاطفال انا عايز اللعبة بتاعتي :sad: و ده غالبا مش بيوصل لحاجة و انا شوفت التلات امثلة علي الواقع

شوف انت عايز تكون ايه يا فندم من التلاتة احنا ما علينا الا ااجتهاد علي قدر ما نستطيع و الرزق علي الله

لكن بفضل الله

It is Never to late Too Do Any thing in life

من أحلي المداخلات اللي قريتها في المنتدي و علشان كده كررتها تاني ....جزاك الله كل خير يا دكتور

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

للاسف انتى فهمتينى غلط

:roseop:

انا كان قصدى اننى اعرفه بطريقه غير مباشره اننى اوصلله اننى باقرا البلوج بتاعته

وبعدين

اصل الاسم اللى اختاره ده صعب فى النطق

ان

كنت عايز اقول له اننى حاناديك باسمك اللى انت حاططه فى البلوج بتاعتك بدل الاسم الصعب اللى انت كاتبه هنا ده

بس اهو ده قصدى اما انه غريب من ناحيه التصرف الغريب فطبعا لا

ولو انا استغربته مكنتش احاول اقلده واعمل زيه

ده اصبح مثل لكل من يهاجر الى كندا وانا نفسى اوصلله اننى محسيتش بالغربه فى الكلام معاه ولكن الانسان يا اختى العزيزه فى هذه الدنيا غريب وقد يكون هذا هو المعنى الذى اراد توصيله لنا

اما حته ان ما غريب الا الشيطان

فدى فيها نظر

لاننى اعتقد ان الانسان يجب ان يعيش فى هذه الدنيا كالغريب ولا يانس اليها فى ليست المقر الاخير

ولكن المستقر الاخير والمنزل الذى لا غربه فيه هو الذى نعرفه وهو الجنه ان شاءالله

ربنا يجمعنا مع الغرباء يوم القيامه فى جناته

امين

رابط هذا التعليق

و بما ان العملية ما فيش امل كده خلينا نشوفك بكره لو ما عندكش شغل و نعزمك علي قهوة ام كلثوم في لورانس شوف معاليك و رد علينا ...صباح الخيرات يا بروف :roseop:

صباح الفل يا دكتره :lol:

اوككي اشوفك على قهوة المصريين وكلمة السر فارماكولوجي :sad:

بس خلي بالك انت بتخليني اشغل الجمجمة كثير

ولما اشغل الجمجمة بجوع ولازم اكل اي حاجة

يعني لو تعزمني على مطعم كباب وكفته عشان ناخد راحتنا في النقاش :P

رابط هذا التعليق

استاااااااااذي الفاضل جدا جدا/ دكتور MoeTdot

انا لما كنت بشوف عنوان التوبك ..(مطلوب شغل ف تورونتو ) مكنتش بدخل ..كنت بقول مش لما نوصل او ع الاقل نقرب نوصل نبقي نبص ونقرا التوبك ده ...

ولكن انهارده من حسن حظي الفضول خلاني ادخل .. ولما قريت ندددددممممممت اني مدخلتش من بدري

ايه ده ؟ ايه ده كلللللللللللللللو؟

بسم الله ما شاء الله..مش قادره اقول غير ربنا يستجيب دعوات كل من دعوا لحضرتك ومنهم انا وزوجي ..

بجد حضرتك افدت كذا حد في كذا مجال

وشرحت برؤيتك البصريه والحسيه حجات كتيير الواحد كان هيحتاج سنين عشان يستوعبها ..

المنتدي ده علمنا العطااء بجد ..و خلي الناس المحترمه اللي زي حضرتك وزي العمالقه اللي ف المنتدي يدوا .. ويدوا كتير .مش بيستنو مقابل ..وزي ما هما خدوا واستفادو من السرب الاول الللي سافر .. وصلوا هناك وكملو مسيره الطيور المهاجره ,,

بجد احنا كده كأسره ف الغربه ..وبجد نشرف .. ونقطع لسان اييييييييييييي حد يتكلم عن المصريين ف الغربه

لو هقول اسامي ناس ف المنتدي اللي يشرفوا بجد ..مش هخلص واخاف انسي حد يكون فضله عليه .. معلومه قالها او نقلها فادتني وفادت غيري انا بعتبرها فضل منه وحاجه كبيييييييره ثوابها ف الدنيا والاخره ان شاااء الله

انا كان عندي استفسارات بخصوص شهادتي انا وزوحي ولكن ف مداخله تانيه ان شاء الله

لاني مش عارفه اكتب حاجه ف مداخلتي دي ..غير كل تقدير واحترام وشكر لحضرتك

ويااااااااارب يجمعنا جميعا علي الخير وحب الخير وعمل الخير بإذن الله

رابط هذا التعليق

علي فكرة انا واحد من الناس الي اتعملهم لاي اوف Lay Off في الازمة الاخيرة انت ما لحقتهاش

ايوه ياعم ماشيه معاك حلاوه :roseop:

ضبطت موضوع SECOND CAREER ???

رابط هذا التعليق

لا بقى خد بالك

ايوه المنتدى فيه دكاتره ومهندسين

بس زى ما الدكتور معنهوش الحرج يتكلم فى المجال اللى ممكن يشتغل فيه حتى لو كان مسعف او باراميديك

ليه انت يبقى عندك حرج انا شخصيا دكتور وباحب الصنعات اليدويه جدا وانت بس شوفلى شغلانه فى مجال اللحام الميكانيكا الكهربا وابقى شوفنى بقى حتلاقينى لهلوبه

لو عايز تفلح وتكبر لازم تشيل الحرج من دماغك من ناحيه نوعيه الشغل

المهم ماتبطلش قراءه ودراسه حتى لو فى كتاب مش تبع الجامعه ويبقى فى المجال اللى انت بتحبه

وشوف بقى حاتعمل ايه

بس اعتقد انك انت كمان لازم تغير الكارير فى كندا ويبقى تسخين :lol: مش تبريد :roseop:

عرفت بقى كلنا فى الهوا سوا ازاى

والله يا د/ ايهاب أنا سعيد فعلا بمداخلتك الجميلة

على فكرة هو مش احراج ولا حاجة من انى أتكلم فى تخصصى بس الفكرة مش حابب يبقى شكلى بايخ و أسأل فى مجال بعيد عن كل المداخلات اللى بتتكلم على المعادلات و الطب و ألخ ... يعنى بالبلدى مش حابب أكون بتقل أو بضايق حد والمشكلة تكمن انى أنا عمرى ما سافرت فى بلاد أوروبية أو أجنبية و كل معلوماتى نظرى عن التعاملات مع الناس و الشغل فى البلاد دى و ربنا يسهل ان شاء الله

و عندك حق موضوع التسخين ده شكله مهم فى بلاد الثلج

و بجد شكرا لذوقك الرفيع و كلامك العسل أنت و صعيدى من مونتريال و د/ MoeTdot و أسعدتونى و طمنتونى بمداخلتكم جزاكم الله خيرا.

رابط هذا التعليق

دكتورنا الفاضل Moe Tdot

قرأت مداخلة حضرتك الأخيره وانتابني شعورين متناقضين ... إعجاب هائل بطريقة تفكيرك وأسلوبك المتزن ... وحزن لأن بلدنا لم تستطع الاستفاده بهذه العقليات المتميزة والشخصيات المحترمة التي هاجرت الى الغرب

المنتدى كسب كثييييير بانضمامك اليه ... جزاك الله خير وجعل كل ما تفيد به إخوانك في ميزان حسناتك

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

حسام بيه ..من اول ما حطيت رجلي في البلد و انا عقلي مش بيطل مقارنة ..ليه الناس دي كده و ليه ناجحين كده و ليه انا مش زي

دلhttp://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Dell و لا

سيرجيhttp://en.wikipedia.org/wiki/Sergey_Brin الي اوجد جوجل ..

القصة مش عقول لان العقول العربية هي الي بنت البلاد دي ,,اكيد في طريقة التفكير نفسها ...الناس دي معظمهم (ضد التعميم )حياتها ماشية سلسة بدون الكلاكيع بتاعتنا احنا العرب (ضد التعميم )زي حب المظهرية و الطبقية و ساعات بتوصل للعنصرية كلها كلاكيع نفسية غالبا بنطلعها علي بعض (الف مرة ضد التعميم الخير في امتي الي يوم الدين ده كلام المصطفي ) و غالبا حتلاقيها في اي مكان بيتجمع فيه عرب ..

لكن لما اقارن بين ازاي استاذ الجراحة في امتحانات الشفوي و احنا و اقفين في الطرقة و هو يجي من بعيد و يشاور لنا بطرف صباعه عشان نوسع اصل الملك وصل .. و بين البروفسير معاه برضه دكتوراة و بيركب الاتوبيس معانا عادي و يديك تلفونه و يتصل عليك لو ما حضرتش يوم يبقي في حاجة غلط..المهم دي انطباعات شخصية كدا علي السريع

المهم با فندم انا برضه جاي من حدانا في البلد و و في دماغي افكار من نوعية انا عجزت خلاص ما ينفعش ادرس تاني (كان عندي 23 )و انا بضيع في وقت شوية شوية في احداث ابتدت تغير التفكير ده مثلا (الا الدين طبعا ده خط احمر اتخطيته حتخسر دنيا و أخرة)

دخلت جامعة تورونتو اعمل امتحان اسمه DAT dental Apetitute Test ده امتحان بيعمله الي عايز يخش طب الاسنان .. المهم الواحد كان متخيل حيلاقي ناس سن صغير و لا حاجة تفأجا ان في ناس معانا عمرها في الاربعينيات و ناس معاها دكتوراة و حاجات عجيبة ..الله ! ده لو حدانا في البلد كان طوب الارض طحك عليه و طلعله الف كلكوعة اقل عايز يخش كلية من جديد قال !!! :)

الي معاه دكتوراه ده ببساطة عايز يغير الكارير بتاعه و هو اكيد عنده اطفال و عنده اسرة لو مكان اي واحد فينا عمره ما حيفكر اصلا و حيقضي بقية عمره يحيلك علي انجازاته من 20 سنة ...شوف الاحصائيات للمقدمين لكليات طب الاسنان حتفهم انا قصدي ايه

لما نسمع حكايات زي القاضي الي ادي لاختي الكبيرة الجنسية الكندية .. ازاي انه لحد ٣٧ سنة كان زي المتشرد و دخل جامعة ٤ سنين و دخل بعد كده كلية حقوق ٤ سنين و الزمن عده و اهوا قاضي دلوقتي !!!...

لما تلاقي واحد سواق تركات عنده ٤٢ سنة فجأة زهق و قرر انه يخش كلية الطب و دخل فعلا و بقي طبيب !!!

http://www.youtube.com/watch?v=p-8BY7qZ9OE

ده لو عندنا كان العيال زفوه و لا ايه ??? ;)

لما واحدة عندها 40 سنة و عندها اطفال و تقرر انها تبقي طيبية و تذاكر الامتحانات (دخول كليات الطب صعب جدا هنا ) و تبقي طيبية فعلا !!!

http://www.mommd.com/40medschool.shtml

لما امهات زي امهاتنا و عندهم اطفال و مسئولية برضه و كلهم بيعملوا و اجباتهم و بيذاكروا و بيخشوا كليات الطب بعد سنين طويلة بعد الجامعة !!!

http://www.mommd.com/forum/

لما تلاقي استاذ في الكلية زهق من شغلانته فجأة و قرر يبقي استاذ في الكلية رجع و هو في منتصف التلاتينيات و ببساطة بيدرس دلوقتي و الطلبة عنده من العشرينات لحد الستينات عادي !!!

http://www.buzzle.com/editorials/1-22-2006-87030.asp

و تشوف الردود علي واحد عنده 40 سنة معاه بكالريوس و ماستر و عايز يغير يبقي دكتور و تشوف نوعية الردود وواحد يرد عليه يقوله انا دخلت كلية الطب و انا عندي ٥١ سنة !!! حدانا في البلد كان زمانه بيجهز كفنه ;)

لما تلاقي واحد عنده 35 سنة و 3اطفال و بيفكر يغير مجال الكمياء للطب و تلاقي ردود من نوعية ناس عدت التلاتين و عندها اطفال و جوه الكلية ...و الوف القصص من دي انا عاملها و حافظها في Fav و شوف الاحصائيات للسنة دي و انت حتشوف العجب

AMCAS information

http://www.aamc.org/students/amcas/

فكان لازم تفكيري يتغير .. الحياة قصيرة مش الكل بيتوفق بس علي الاقل انت ليك شرف المحاولة و ما قضتش وقتك في احباط

كنت بقرأ كتاب who moved my cheeseاعلي مبيعات كتاب في البيزنس(لازم تقراه) علي مدار سنوات طويلة و ما تمالكتش نفسي و انا بقارن حالنا بالقصة الي في الكتاب(عبقرية الكتاب ان القصة الكل اوتوماتكي بيطبقها علي نفسه )

http://www.youtube.com/watch?v=sBpcCngSymQ...feature=related

الي بيجطي البلد دي فعلا واحد من تلاتة :-

هدفه بسيط وواضح و حياته سلسة و ساب معظم الكلاكيع وراه و حيعيش و حينبسط البلد رائعة بجد

واحد تاني يفاجأ انه لازم يعاني كتير عشان ينجح و مش حيعش ملك زي ما كان و غالبا حيصيبوا احباط بس حيفوق و حلم النجاح في خياله و حيخبط في الدنيا و يفشل و ينجح و يحبط بس حيقق اعظم نجاح و حيعرف يحافظ عليه (المجتهد و لو بعد حين لو في عمر بيوصل )

http://www.yorku.ca/secretariat/board/biography/shoukri.htm

و النوع التالت الي كان عايش مرتاح و ملك و بيشخط و ينطر و جه هنا و فوجئ انه لازم يبتدي من الاول حيقف و يلعن سلسفين البلد و حتلاقيه طلع كل الكلاكيع النفسية علي الناس و احبط طوب الارض .. و يفضل يحلم بالذي مضي و يعيط زي الاطفال انا عايز اللعبة بتاعتي :D و ده غالبا مش بيوصل لحاجة و انا شوفت التلات امثلة علي الواقع

شوف انت عايز تكون ايه يا فندم من التلاتة احنا ما علينا الا ااجتهاد علي قدر ما نستطيع و الرزق علي الله

لكن بفضل الله

It is Never to late Too Do Any thing in life

من أحلي المداخلات اللي قريتها في المنتدي و علشان كده كررتها تاني ....جزاك الله كل خير يا دكتور

فعلا من أجمل وأقيم ما قرأت فى المنتدى

تحايتى لك يا دكتور moedot :roseop:

رابط هذا التعليق

نفس السؤال يا باشا

انا معاي ماجستير محاسبة وبكالوريس محاسبة , تفتكر اكمل دكتوراة محاسبة ولا اعمل ماستر محاسبة ,

وفين , انا نفسي اشتغل في التدريس في الجامعة

ولو في حد من العرب اللي حوليك محاسبين جربوا الموضع ده ياريت نتواصل معاه

الف شكر

تفتكر اكمل دكتوراة محاسبة ولا اعمل ماستر محاسبة؟؟؟

الحتة دي صعبة اوي اقول لحضرتك تعمل ايه لاني ببساطة مش معايا حتي الماجستير الي مع حضرتك ..لو كنت داخل المعمعة كنت حتكلم بقلب جامد ...

لكن بما اني بحب مجال البزنس ده و نفسي ادخاله و اتعلمه فمتابع شوية و احد الخطط ان شاء الله اخد GMATو اقدم علي PhD in Corporate finance الناس الي معاها المجال ده بيتخطفوا رؤساء لاكبر الشركات علي مستو العالم Companies CEO..

صعب اتكلم علي حضرتك لاني ما اعرفش ظروفك ايه لكن لو سئلتني عن نفسي انا حعمل PhD طبعا لانها مجانية و الطالب بياخد منح مالية 17000- yearly 33000الي جانب ان من تاني سنة ممكن اساعد في التدريس غالبا الابواب كلها بتتفتح بفضل الله(الا لو MBAمن جامعات توب بتكلم علي

هارفارد و لا ستانفورد و لا حاجة دي الحالة الوحيدة الي تغني عن PhD)

MBAمكلفة جدا و في المعظم بيتبقي زي قلتها لو خدتها من كلية نص كم

برامج ال PhDلو دورت حتلاقي انها عايزة تنوع من الجنسيات و ده معظم البرامج حتلاقي الجملة في البرنامج نسبة العرب الي بيقدموا عدد قليل جدا جدا بالمقارنة بالجنسيات التانيةفا دي ميزة طبعا احنا نادر اصلا ما تلاقي حد يعرف حاجة عن GMAT or GREشهرين مذاكرة باحترام حتعدي بسكور ان شاء الله

انا نفسي اشتغل في التدريس في الجامعة ؟؟

يبقي امسك فيها و توكل علي الله ما انت عارف حضرتك انت عايز ايه

ولو في حد من العرب اللي حوليك محاسبين جربوا الموضع ده ياريت نتواصل معاه؟؟

صراحة ما اعرفش حد جربوا ممكن حد من الافاضل يدلنا

فين؟؟

دي معظم الجامعات في امريكا الشمالية بتدي دكتوراة في المحاسبة

Argosy University, Atlanta Campus

Atlanta, GA

Grad Star College of Business

Argosy University, Chicago Campus

Chicago, IL

Argosy University, Denver Campus

Denver, CO

Argosy University, Hawai`i Campus

Honolulu, HI

Argosy University, Inland Empire Campus

San Bernardino, CA

Argosy University, Los Angeles

Santa Monica, CA

Argosy University, Nashville Campus

Brentwood, TN

Argosy University, Orange County Campus

Orange, CA

Argosy University, Phoenix Campus

Phoenix, AZ

Argosy University, Salt Lake City

Draper, UT

Argosy University, San Diego Campus

San Diego, CA

Argosy University, San Francisco Bay Area Campus

Point Richmond, CA

Argosy University, Sarasota Campus

Sarasota, FL

Argosy University, Schaumburg Campus

Rolling Meadows, IL

Argosy University, Seattle Campus

Seattle, WA

Argosy University, Tampa Campus

Tampa, FL

Argosy University, Twin Cities Campus

Eagan, MN

Argosy University, Washington DC Campus

Arlington, VA

Capella University

Minneapolis, MN

Grad Star School of Business and Technology

Colorado Technical University

Colorado Springs, CO

Grad Star Program in Management

Nova Southeastern University

Fort Lauderdale, FL

Grad Star Doctoral Program in Business Administration

Southern New Hampshire University

Manchester, NH

Grad Star School of Business

University of Colorado at Boulder

Boulder, CO

Grad Star Leeds School of Business

University of Connecticut

Storrs, CT

Grad Star School of Business

University of Washington

Seattle, WA

Grad Star Michael G. Foster School of Business

Walden University

Minneapolis, MN

Grad Star School of Management

Wayne State University

Detroit, MI

Grad Star School of Business Administration

York University

Toronto, ON

Grad Star Schulich School of Business

Programs/Schools with Extended Listings Related Programs

Pace University

New York, NY

Lubin School of Business

Southern Illinois University Carbondale

Carbondale, IL

Department of Business Administration

Virginia Commonwealth University

Richmond, VA

Program in Business Administration

Anderson University

Anderson, IN

Falls School of Business

Arizona State University

Tempe, AZ

Arizona State University

Tempe, AZ

School of Accountancy

Bentley University

Waltham, MA

Accountancy PhD Program

Bernard M. Baruch College of the City University of New York

New York, NY

Program in Accounting

Boston University

Boston, MA

Doctorate in Business Administration Program

Carnegie Mellon University

Pittsburgh, PA

Program in Accounting

Case Western Reserve University

Cleveland, OH

Department of Accountancy

College of Staten Island of the City University of New York

Staten Island, NY

Center for Developmental Neuroscience and Developmental Disabilities

Columbia University

New York, NY

Doctoral Program in Business

Add

Concordia University

Montréal, QC

John Molson School of Business

Cornell University

Ithaca, NY

Graduate Field of Management

Drexel University

Philadelphia, PA

Emory University

Atlanta, GA

Doctoral Programs in Business

Emory University

Atlanta, GA

Goizueta Business School

Florida Atlantic University

Boca Raton, FL

Programs in Business Administration

Florida Atlantic University

Boca Raton, FL

School of Accounting

Florida State University

Tallahassee, FL

College of Business

The George Washington University

Washington, DC

Georgia Institute of Technology

Atlanta, GA

Program in Management

Georgia State University

Atlanta, GA

Programs in Accountancy

Golden Gate University

San Francisco, CA

Ageno School of Business

Graduate School and University Center of the City University of New York

New York, NY

Program in Business

Harvard University

Boston, MA

Doctoral Programs in Management

Indiana University Bloomington

Bloomington, IN

Inter American University of Puerto Rico, Metropolitan Campus

San Juan, PR

Faculty of Economics and Administrative Sciences

Inter American University of Puerto Rico, San Germán Campus

San Germán, PR

Kent State University

Kent, OH

Doctoral Program in Accounting

Lehigh University

Bethlehem, PA

College of Business and Economics

Louisiana State University and Agricultural and Mechanical College

Baton Rouge, LA

Department of Accounting

Louisiana Tech University

Ruston, LA

School of Professional Accountancy

Maharishi University of Management

Fairfield, IA

McGill University

Montréal, PQ

Desautels Faculty of Management

Michigan State University

East Lansing, MI

Department of Accounting and Information Systems

Mississippi State University

MS State, MS

Graduate Studies in Business

Mississippi State University

Mississippi State, MS

School of Accountancy

New York University

New York, NY

Department of Accounting

New York University

New York, NY

Leonard N. Stern School of Business

Northwestern University

Evanston, IL

Department of Accounting Information and Management

The Ohio State University

Columbus, OH

Department of Accounting and Management Information Systems

Oklahoma State University

Stillwater, OK

Department of Management Science and Information Systems

Oklahoma State University

Stillwater, OK

School of Accounting

Pacific States University

Los Angeles, CA

College of Business

Penn State University Park

University Park, PA

The Mary Jean and Frank P. Smeal College of Business

Pontifical Catholic University of Puerto Rico

Ponce, PR

College of Business Administration

Purdue University

West Lafayette, IN

Department of Management

Rutgers, The State University of New Jersey, Newark

Newark, NJ

Rutgers, The State University of New Jersey, Newark

Newark, NJ

Program in Management

Simon Fraser University

Burnaby, BC

Faculty of Business Administration

Southern Illinois University Carbondale

Carbondale, IL

School of Accountancy

State University of New York at Binghamton

Binghamton, NY

Program in Accounting

Syracuse University

Syracuse, NY

PhD Program in Business Administration

Temple University

Philadelphia, PA

Texas A&M University

College Station, TX

Department of Accounting

Texas Tech University

Lubbock, TX

Area of Accounting

Universidad Nacional Pedro Henriquez Urena

Santo Domingo, Dominican Republic

Graduate School

University at Buffalo, the State University of New York

Buffalo, NY

School of Management

The University of Alabama

Tuscaloosa, AL

Culverhouse School of Accountancy

The University of Alabama

Tuscaloosa, AL

Program in Management

University of Alberta

Edmonton, AB

Doctoral Program in Business

The University of British Columbia

Vancouver, BC

Doctoral Program in Commerce and Business Administration

University of California, Berkeley

Berkeley, CA

PhD in Business Administration Program

University of Chicago

Chicago, IL

Graduate School of Business

University of Cincinnati

Cincinnati, OH

Department of Accounting

University of Cincinnati

Cincinnati, OH

PhD Program

University of Colorado at Boulder

Boulder, CO

Division of Business Administration

University of Connecticut

Storrs, CT

Field of Accounting

University of Florida

Gainesville, FL

Fisher School of Accounting

Add

University of Hawaii at Manoa

Honolulu, HI

Program in International Management

Add

University of Houston

Houston, TX

Accountancy and Taxation Program

Add

University of Illinois at Urbana–Champaign

Urbana, IL

Add

The University of Iowa

Iowa City, IA

Department of Accounting

Add

The University of Iowa

Iowa City, IA

Program in Accounting

The University of Kansas

Lawrence, KS

Program in Accounting

University of Lethbridge

Lethbridge, AB

School of Graduate Studies

University of Massachusetts Amherst

Amherst, MA

Program in Accounting

University of Memphis

Memphis, TN

University of Minnesota, Twin Cities Campus

Minneapolis, MN

Doctoral Program in Business Administration

University of Mississippi

University, MS

School of Accountancy

University of Missouri–Columbia

Columbia, MO

School of Accountancy

University of Missouri–Kansas City

Kansas City, MO

Henry W. Bloch School of Business and Public Administration

University of Nebraska–Lincoln

Lincoln, NE

Interdepartmental Area of Business

Add

University of Nebraska–Lincoln

Lincoln, NE

School of Accountancy

The University of North Carolina at Chapel Hill

Chapel Hill, NC

Doctoral Program in Business Administration

University of North Texas

Denton, TX

Department of Accounting

University of Oregon

Eugene, OR

Department of Accounting

University of Pennsylvania

Philadelphia, PA

Accounting Department

University of Phoenix

Phoenix, AZ

College of Graduate Business and Management

University of Pittsburgh

Pitsburgh, PA

Doctoral Program in Business Administra

University of Puerto Rico, Río Piedras

San Juan, PR

College of Business Administration

University of South Africa

Pretoria, South Africa

College of Economic and Management Sciences

University of South Carolina

Columbia, SC

The Darla Moore School of Business

The University of Tennessee

Knoxville, TN

The University of Texas at Arlington

Arlington, TX

The University of Texas at Austin

Austin, TX

Department of Accounting

The University of Texas at Dallas

Richardson, TX

Programs in Management Science

The University of Texas at San Antonio

San Antonio, TX

College of Business

San Antonio, TX

Department of Accounting

San Antonio, TX

University of Toronto

Toronto, ON

Faculty of Management

University of Utah

Salt Lake City, UT

School of Accounting

University of Waterloo

Waterloo, ON

School of Accounting and Finance

The University of Western Ontario

London, ON

Richard Ivey School of Business

University of Wisconsin–Madison

Madison, WI

Doctoral Program in Accounting and Information Systems

Richmond, VA

Program in Accounting

Richmond, VA

School of Business

Virginia Polytechnic Institute and State University

Blacksburg, VA

Department of Accounting and Information Systems

Washington State University

Pullman, WA

Graduate Programs in Business

Washington University in St. Louis

St. Louis, MO

John M. Olin School of Business

Yale University

New Haven, CT

Doctoral Program in Management

جوجل اسم الجامعة يا فندم و حتعرف تفاصيل و المطلوب اكتر

يا رب كل التوفيق ان شاء الله

لا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولاقوة الا بالله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله و الله اكبر

استغفر الله الذي لا اله الا هو واتوب اليه

سبحانك اللهم وبحمدك سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

should i go for a PhD Or Not ?

Why would you want to study for a PhD ?

* PhD degree is FREE while Master degree is very expensive

.

* PhD degree allows people with research-oriented minds to do what they like (research and teaching)

* It is (usually) easier to get a job with a PhD than with MBA and salary is usually somewhat higher. A person with a PhD can go to academia as well as business/industry.

* If you would like to stay in USA forever PhD degree allows one to obtain a Green Card (permanent residency) in a matter of months as opposed to several years without PhD. There is a special category called "outstanding researcher/scientist/university professor".

* Most people who pursue a Ph.D. degree enjoy a good mystery. They are people who are curious about the world and are driven to find answers to questions that intrigue them. Everyone likes to have answers, but what sets scientists apart is the appeal of the discovery process... finding the path to the answer is a lure in and of itself.

Great Career Options

One of the great things about earning a Ph.D. is that these skills can be applied in a variety of careers:

*

Conducting research in academic settings

*

*

Teaching

*

Great Perks

The wide range of career options is one of many perks available to those with a Ph.D. in the biomedical sciences. Perhaps most important is that the vast majority of Ph.D.s enjoy what they do. In fact, biologists are ranked as having the highest job satisfaction. Other benefits include working with other accomplished people in the scientific community, collaborating with others toward a common goal, and the opportunity to travel throughout the country and around the world. Many jobs also offer a work environment that appeals to many Ph.D.s:

*

Flexible hours

*

Casual dress

*

Ability to work independently

So how much does it cost and how difficult is it to get in ?

Education at the PhD level is FREE and students are paid a stipend that amounts to $15,000 - $30,000 per year. Usually many opportunities exist to earn more money (teaching, research assistantship). Upon graduation majority of PhDs start academic jobs (professor) or go into consulting. The length of the program is 4-7 years depending on the research progress. Competition in the best programs is fierce with admission rates of 3-5%. Note that it is NOT necessary to have any business education/experience to be admitted to the program. What is much more important is a sound mathematical/statistical training and maybe some knowledge of economics.

How much will I make after graduation ?

After a PhD program majority of graduates goes into academia. Salaries there range from $100,000 to $160,000 with finance/accounting on the higher end. Lower bound is usually true for public schools while private schools provide a higher bound. Remember, however, that professors have a working year of 9 month so work during the summer is optional. Professors do not get a signing bonus but they do get "research budget" that is used for all kind of purposes (books purchase, computers, software etc). It varies from $5,000 to $15,000 per year. Other benefits at the universities are much better than the average company offers.

OK, I am convinced. How do I go about it ?

How to start ?

Study English. . It has a reasonably good library and there you are likely to find people who share the same goal - education. And, of course, it is free.

Admission:

First of all, there are two test that you must pass. These are common for MBA and PhD programs. However the similarities end here:

Foreigners are more likely to need this Test of English language.

PhD programs require GRE instead).

Here you can download

Generally TOEFL scores over 600 are acceptable. A higher TOEFL score does not give any advantages. GMAT scores of 600-700 are normal for top MBA programs. There are no cut-off GMAT scores and one with a very low score can still get an admission. For a PhD program GMAT scores of 730-770 seem to be acceptable.(BUSINESS APPLICANTS )

لا اله الا الله والله اكبر ولا حول ولاقوة الا بالله

سبحان الله وبحمده سبحان الله العظيم

سبحان الله والحمد لله ولا اله الا الله و الله اكبر

استغفر الله الذي لا اله الا هو واتوب اليه

سبحانك اللهم وبحمدك سبحان الله العظيم

رابط هذا التعليق

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااه

على المشاركة الرائعة الأخيرة دي يا دكتور مويت دوت

أنا قريتها 3مرات

وسمحت لنفسي أحفظها على جهازى من روعتها

الف الف الف شكر

ومعلش استحمل بقى الاستفسارات اللى هتنزل

رابط هذا التعليق

يا سلام عليك يا دكتور مويت دوت , اجابة ولا اروع ,, الف شكر

بس من 3 الى 7 سنين كتير , يعني 3 سنين معقولة , ربنا يسهل

طيب ممكن نعرف فين ندرس GMAT or GRE داخل كندا علشان اول ما نوصل ناخد دورة وكتب واختبارات سابقة

.

رابط هذا التعليق

معلش لو السؤال ساذج

الجي ار ايه والجاي مات

ليهم علاقة بالتقدير العام للتخرج من الكلية اللى الواحد درس فيهم؟

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      منذ عميلة طوفان الأقصى فى 7 أكتوبر الماضى وهو شهر الرعب الذى أصاب إسرائيل منذ حرب أكتوبر 73 وما قامت به إسراعرض المقال كاملاً
    • 0
      أسس صفحة أون لاين إنجيجمينت.. يعنى راسين فى الحلال إليكترونيا.. والجديد أنه يتابع متابعيه بخطابات وتوصياتعرض الصفحة
    • 0
      خطبة عن الحلال والحرام للشيخ محمد نبيه بمسجد العطار يوضح فيها تعريف الحلال والحرام ويبين قواعد الحلال والحرام في الإسلام. مقدمة عن الحلال والحرام قال تعالى : (وَأَنَّ هَٰذَا صِرَاطِي مُسْتَقِيمًا فَاتَّبِعُوهُ ۖ وَلَا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَن سَبِيلِهِ). (سورة الأنعام: الآية 153) هذا الصراط المستقيم هو منهج المسلم، وطريقه الذي يسير فيه، وفقاً لأمر الله (افعل) و(لا تفعل)؛ لأن (افعل) يعني المسلك “الحلال”، الذي من سلكه فاز ونجا، و(لا تفعل) هو المسلك “الحر
    • 0
      هل أجد بين جموع المصريين من يقدم لى يد العون حتى أستطيع أن أفهم السبب الحقيقى الذى يجعل البعض من شبابنا يقذفعرض المقال كاملاً
    • 1
      لا أفتش فى الدفاتر القديمة ولكنها محاولة لتعظيم العائد من قدراتنا الذاتية، وسؤالنا اليوم: هل ممكن زيادة إيرادات قناة السويس؟، وهل قيمة متحصلات مصر تكافئ حجم التجارة العالمية؟، وهل مصر تدعم التجارة العالمية ولا تدعم رغيف الخبز للمصريين؟!.     ما القيمة الحقيقية لقناة السويس؟     المسشار حسن عمر الخبير فى القانون الدولى يقول: إن حجم التجارة العالمى الذى يعبر قناة السويس نسبته 12.5% من حجم التجارة العالمية، وقد برهنت حادثة السفينة إيفرجيفن، على الكفاءة المطلقة لهيئة قن
  • أضف...