اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المعايير الجديده لإختيار المتقدمين لكيبيك حسب لائحة 14 اكتوبر 2009

Recommended Posts

لو سمحتو ممكن تحسبوا درجات الملف على النظام القديم ، والنظام الجديد

تاريخ تقديم الملف 3/9/2009

المتقدم الرئيسى :-

المؤهل : بكالوريوس صيدلة

السن : 28 سنة

الخبرة : 6 سنينالفرنسية : مستوى خامس

الانجليزية : مستوى سادس او سابع

لايوجد اطفال ولا اقارب ولا عروض عمل

التابع :المؤهل : بكالوريوس علوم ميكروبيولوجى وكيمياء

السن : 25الخبرة : سنتين واعمل سكرتيرة بمعنى ليس فى تخصصى

الفرنسة : الرابع

ارجو الرد وحساب الدرجات على النظام القديم والجديد حيث اشعر ان درجاتى ضعيفة جدا

هى درجة خبرة الزوجة مش بتتحسب فى النظام الجديد صح ولا انا فاهمة غلط

ارجو الرد يا استاذ نصار

( رفعت عينى الى الجبال من حيث يأتى عونى معونتى من عند الرب )

رابط هذا التعليق

• الردود 291
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

ما حدش رد عليا ليه انت فين يا استاذ نصار

ولا الدرجات مش هتنجاحنا ولا ايه ,,,,, حد يطمنى؟

رابط هذا التعليق

حد برد عليا انت فين يا استاذ نصار ، يا جماعة انتوا فين؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ظ

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

الاستاذ الفاضل / نصار

ارجو من سعادتكم تقييم الوضع بالنسبة للحالة الاتية.

السن :33سنة

المؤهل :بكالوريوس علوم وتربية

الوظيفة : مدرس علوم

الخبرة :10 سنوات

الحالة الاجتماعية: اعزب ( خاطب فتاة سنها 25 سنة ومعها بكالوريوس تجارة وخبرتها 2 سنة )

اما بالنسبة للغة الفرنسية فهو الان فى المستوى الثانى

وشكرا على مجهودك الرئع

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

لو سمحتم ياجماعة ...عندى سؤال بخصوص خبرة العمل اللى بتاخد عليها نقط لما بتقدم طلب الهجرة للكيبيك....لو انته صيدلى ...هل لازم عشان تاخد نقط الهجرة تكون خبرتك كصيدلى فصيدليه ولو غير كده مش هتاخد النقط دى ولا ممكن تاخد النقط دى لو انته مندوب دعاية طبيه فشركة أدوية؟؟ ...والنقط تعطى على اساس انك بتشتغل فى مجال قريب من شهادتك وبس.....ياريت الزمله اللى عندهم فكرة أكيدة عن النقطة دى يفيدونى ....لأن نقاط الخبرة فالعمل مهمة....وشكرا

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

تحياتي استاذ نصار،

انا بصراحة باحترم فيك روح المشاركة و المساعدة.

انا اسمي جورج و بتابع المنتدى من سنة تقريباً، و حاولت اسجل اسمي كذا مره خلال الشهرين اللي فاتوا بس ماكانش بينفع.

المهم، انا باشكرك على اضافة التوبيك الجديد ده و الحلو قوي علشان ان لسه قاري حاجات كثيرة فيه على النت.

يا جماعة كيبيك على عكس المتوقع ، فتحت ايديها على الاخر و بترحب بكل الناس ، المشكلة الوحيدة بس ان فيه اولويات.

حسب الكلام بتاعهم، و باختصار http://www.cicnews.com/2009/10/quebec-immi...ants-10742.html

1- التقييم للاعزب بقى 55 بدل 59

2- التقييم للمتزوج بقى 63 بدل 68

3- تم زيادة عدد المؤهلات المعترف بها و كذلك سوف يتم قبول بعض المؤهلات و الدبلومات ( سنة و سنتين ) http://www.canadavisa.com/quebec-immigration-education.html

4- تم تغيير تقييم السن للافضل يعني : http://www.canadavisa.com/quebec-immigration-age-factor.html

to 35 years of age 16 points

36 years of age 14 points

37 years of age 12 points

38 years of age 10 points

39 years of age 8 points

40 years of age 8 points

41 years of age 4 points

42 years of age 2 points

43 years of age or older 0 points

طبعاً الاولوية في البروسيسينج لليستة الاشغال اللي بتتغير كل فترة ، و مش حسب تاريخ التقديم

و ده طبعاً مطابق للي احنا شايفينه بيحصل مع الاعضاء الكرام ، يعني تلاقي واحد ماجالوش انترفيو و ال CSQ جاله لحد باب البيت و الثاني جاله انترفيو بعد شهر من التقديم و الثالث جاله انترفيو بعد ستة اشهر.

الف مبروك يا جماعة على التغييرات الحلوه دي و يا رب الكل ينجح و يسافر

جورج بطرس

اولا اهلا وسهلا بحضترك يا استاذ جورج

وثانيا اسمحلى اختلف مع حضرتك شويتين ,,, اعتقادى ان الموضوع صعب شويه عن الاول م العكس

او عشان اكون اكثر واقعيه فهو صعب لناس وسهل لناس تانيه حسب الوظائف المطلوبه والنقاط الاضافيه ودا اللى وضحه الاستاذ نصار

بس بعيد عن المهن واللسته وكده ,, فعموما الموضوع بقى اصعب

ليه ؟

نشوف العازب اللى زى حالاتى مثلا ,,, انا لما قدمت قبل 14 اكتوبر كنت باخد نقطه اضافيه عشان انا صيدلى ودلوقتى لاء

بس سيبك من النقطه دى لان الخبره مثلا ممكن تعوضها

نيجى بقى نبص للعوامل التانيه ,,,,,, هنلاقى ان ال 22 درجه بتوع اللغه زى ما هما ونقطه الضمان المادى زى ما هى ..

نيجى بقى للحاجات اللى اتغيرت

كنت باخد 18 درجه عشان سنى اقل من 35 دلوقتى بقم 16 بس يبقى قليت نقطتين

كنا باخد 11 درجه على البكالريوس ودلوقتى بقم عشره يبقى قليت كمان نقطتين

نقاط التكيف ودى كانت فى ايد ظابط الهجره لو حس ان عندى الدافع والرغبه واللغه كانوا 8 دلوقتى بقم 6 بس يبقى قليت كمان نقطتين

الخبره كانت 9 درجات عن ال 4 سنين ودلوقتى بقم 8 بس ونفس الوضع للى خبرته اقل من اربع سنين

هنلاقيه دايما بيقل نقطه عن التقديم القديم وبكده يبقى قليت نقطه كمان

تيجى تحسب التوتال اللى نفس الملف بيقله عن التقديم القديم هتلاقيهم 7 نقاط اقل !!!

فى حين ان القبول قل من 59 ل 55 يعنى اقل ب 4 درجات فقط

يبقى الموضوع بقى اصعب ب 3 نقط عن الاول ,,,,,,,, ودا عموما غير المهن اللى خرجت بره اللسته

احنا ممكن نكسب الجزائر 3-1 ونلعب ماتش فاصل فى كوالا لامبور والملف بتاع حسن شحاته يتقبل وساعتها بس

الزمالك ممكن ياخد الدورى !!

شكرا على الافادة ....بس ليه سؤال عندك بما انك صيدلى زمل....الخبرة بتاعتنا كصيادلة بتتاخد على الشغل فصيدلية بس ولا ممكن تتاخد على الشكل فاى مجال يتعلق بالادوية...مندوب أدوية يعنى وشكرا للافادة مقدما

International Tracker Google Spreadsheet For Federal Post 26-June Applicants

https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AiJy8Qu8lcQbdGxiSnNhME5sVi1uRlZtUWNhOEFwemc&hl=ar&authkey=CLDXsFA#gid=0

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

برجاء حساب درجات اخى وهو

طبيب بشرى

25 سنة

سنتين خبرة

اعزب

لا يوجد اقارب او عروض عمل

المفروض يكتب كام فرنساوي

شكراا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

الاستاذ نصار دوما متابع الاخبار !!

شعر اهو زى كل الكيبكواه ,, جت عليا يعنى

لا بجد مجهود هايل يا استاذ نصار وربنا يجازيك عنه كل الخير ,,, بس هل فعلا هيلغوا المقابلات خلاص ؟؟

سؤالى لو لاقدر الله حصلت اى ظروف وانا مستنى معاد مقابلتى

صيدلى عازب و 3ونص سنين خبره ,, يعنى تقريبا 42 شهر , مستوى الانجلش متقدم وكان معايا ايلتس بسكور 6 التوتال ,, والفرنش كنت اخدت فى مصر للمستوى التالت ودلوقتى ممكن اكون وصلت للخامس

لو لعبت الدنيئه معايا وقدمت بالمواصفات دى تانى , ايه الاخبار ؟

انا اسمي جوزيف ميشيل

عندي 27 سنة

خريج اداب انجليزي بتقدير عام جيد

مجال العمل يختلف عن مجال الدراسة يعني انا شغال computer network technician

انا عندي تقريبا 5 سنين خبرة في مجال الكمبيوتر في مجال الصيانة والشبكات administration

انا كمان عندي مؤمن عليا في التامينات الاجتماعية تحت مسمي computer network technician

كمان عندي شهادات من microsoft بتقول اني certified زي MCSE & CCNA

مش عندي قرايب في كندا

الانجليزي عندي ممتاز انا عندي دبلومة في الترجمة الفورية الانجليزية(تمهيدي ماجستير)

الفرنساوي وصلت الحمد لله للمستوي السابع في المكز الثقافي الفرنسي وناوي اكمل

دلوفتي اقدر اقدم لكيبيك ولا مش ينفع

رابط هذا التعليق

لو سمحتو ممكن تحسبوا درجات الملف على النظام القديم ، والنظام الجديد

تاريخ تقديم الملف 3/9/2009

المتقدم الرئيسى :-

المؤهل : بكالوريوس صيدلة

السن : 28 سنة

الخبرة : 6 سنينالفرنسية : مستوى خامس

الانجليزية : مستوى سادس او سابع

لايوجد اطفال ولا اقارب ولا عروض عمل

التابع :المؤهل : بكالوريوس علوم ميكروبيولوجى وكيمياء

السن : 25الخبرة : سنتين واعمل سكرتيرة بمعنى ليس فى تخصصى

الفرنسة : الرابع

ارجو الرد وحساب الدرجات على النظام القديم والجديد حيث اشعر ان درجاتى ضعيفة جدا

هى درجة خبرة الزوجة مش بتتحسب فى النظام الجديد صح ولا انا فاهمة غلط

ارجو الرد يا استاذ نصار

اسمي جوزيف ميشيل

عندي 27 سنة

خريج اداب انجليزي بتقدير عام جيد

مجال العمل يختلف عن مجال الدراسة يعني انا شغال computer network technician

انا عندي تقريبا 5 سنين خبرة في مجال الكمبيوتر في مجال الصيانة والشبكات administration

انا كمان عندي مؤمن عليا في التامينات الاجتماعية تحت مسمي computer network technician

كمان عندي شهادات من microsoft بتقول اني certified زي MCSE & CCNA

مش عندي قرايب في كندا

الانجليزي عندي ممتاز انا عندي دبلومة في الترجمة الفورية الانجليزية(تمهيدي ماجستير)

الفرنساوي وصلت الحمد لله للمستوي السابع في المكز الثقافي الفرنسي وناوي اكمل

دلوفتي اقدر اقدم لكيبيك ولا مش ينفع

ممكن الرد لو سمحتوا

رابط هذا التعليق

ياعم جوزيف...تقدم بدون تردد ..ا wst:: نا مش ححسب ليك النقط . :lol: مفيش داعي .بس ياغما كده ..امورك عال العال . mil: .لذلك قدم اليوم احسن من بكره ..وبكره احسن من اللي بعدو ..

ِ

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

انا نويت ان شاء الله اقدم الملف الجديد- كلاكيت تانى

انا صيدلى و عازب وعندى 4 سنين خبره و الحمد لله لسه ناجح فى الديلف بى ان و الانجليزى بتاعى كويس جدا , كان معايا ايلتس من سنه ونص ب توتال اسكور 6

انا بسأل عشان متردد فى مستوى الفرنساوى اللى اكتبه فى الابلكيشن

تقريبا كده انا المستوى الكام ينجحنى ؟

انا عارف ان المفرروض الديلف بى دوو عشان ابقى مطمن واانا ناوى ادخله فى ديسمبر ان شاء الله

بس خايف استنى يغيره القوانين

لو قولنا قدامى 6 شهور للمقابله و التحضير و ان شاء الله هيبقوا انتحار فرنساوى و انا دلوقتى مستوابا بى ان

فاكتب المستوى الكام؟؟

شكرا للجميع

شخـــابيــط منــ جوهـ القلبـــ

www.7ilba7assa.blogspot.com

رابط هذا التعليق

يا ريت يا جماعة يبقي في اي تجاوب ....ياريت حد يمد ايد العون و يرد علي اسئلتنا

انا كنت حطيت سؤال لاخويا هنا و انا دلوقت باسأل تاني سؤال تاني

الطب البشري اية من اسئلة تقييم النقط دي

Education

Question 1 :

What is the highest level diploma recognized by the State that you have received?

(Indicate the last diploma received or, failing that, attestation of the last grade passed.)

Less than 10 years of full-time education

General high school diploma (in Québec, the diploma is obtained after completing 11 years of full-time education)

Professional high school diploma (in Québec, the diploma is obtained after completing 10 to 12 years of full-time education)

General post-secondary diploma - 1 year (in Québec, the diploma is obtained after completing 11 to 12 years of full-time education)

General post-secondary diploma - 2 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 13 years of full-time education)

Technical post-secondary diploma - 1 year (in Québec, the diploma is obtained after completing 12 years of full-time education)

Technical post-secondary diploma - 2 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 13 years of full-time education)

Technical post-secondary diploma - 3 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 14 years of full-time education

Undergraduate diploma of university studies - 1 year (in Québec, the diploma is obtained after completing 14 years of full-time education)

Undergraduate diploma of university studies - 2 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 15 years of full-time education)

Undergraduate diploma of university studies - 3, 4 or 5 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 16 to 18 years of full-time education)

Graduate diploma of university studies - 2 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 18 to 19 years of full-time education)

Post-graduate diploma of university studies

السؤال التاني ...هل الطب علية درجات او موجود ضمن لستة المهن اللي موجودة في التقييم ؟؟؟؟

ارجو الرد و اعذروني لانة مش ضليع في البحث علي السيتات

شكرااا

Until the day when God shall deign to reveal the future to man, all human wisdom is summed up in these two words 'Wait and hope'

- = Alexandre Dumas=-

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Je dis Oh! si j'avais les ailes de la colombe, Je m'envolerais, et je trouverais le repos -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

اطباء بلا حقوق

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

كم ذا بمصر من المضحكات ..و لكنه ضحك كالبكا...المتنبي

رابط هذا التعليق

يا ريت يا جماعة يبقي في اي تجاوب ....ياريت حد يمد ايد العون و يرد علي اسئلتنا

انا كنت حطيت سؤال لاخويا هنا و انا دلوقت باسأل تاني سؤال تاني

الطب البشري اية من اسئلة تقييم النقط دي

Education

Question 1 :

What is the highest level diploma recognized by the State that you have received?

(Indicate the last diploma received or, failing that, attestation of the last grade passed.)

Less than 10 years of full-time education

General high school diploma (in Québec, the diploma is obtained after completing 11 years of full-time education)

Professional high school diploma (in Québec, the diploma is obtained after completing 10 to 12 years of full-time education)

General post-secondary diploma - 1 year (in Québec, the diploma is obtained after completing 11 to 12 years of full-time education)

General post-secondary diploma - 2 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 13 years of full-time education)

Technical post-secondary diploma - 1 year (in Québec, the diploma is obtained after completing 12 years of full-time education)

Technical post-secondary diploma - 2 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 13 years of full-time education)

Technical post-secondary diploma - 3 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 14 years of full-time education

Undergraduate diploma of university studies - 1 year (in Québec, the diploma is obtained after completing 14 years of full-time education)

Undergraduate diploma of university studies - 2 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 15 years of full-time education)

Undergraduate diploma of university studies - 3, 4 or 5 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 16 to 18 years of full-time education)

Graduate diploma of university studies - 2 years (in Québec, the diploma is obtained after completing 18 to 19 years of full-time education)

Post-graduate diploma of university studies

السؤال التاني ...هل الطب علية درجات او موجود ضمن لستة المهن اللي موجودة في التقييم ؟؟؟؟

ارجو الرد و اعذروني لانة مش ضليع في البحث علي السيتات

شكرااا

بداية...الف مبروك ياعم روك على تحديد المقابلة وان شاء الله ناجح وهتفرحنا باحلى CSQ من قاهرة المعز ويكون الميشن وشه حلو علينا جميعا

بالنسبة لسؤالك الاول يابرنس...لو كنت وقفت عند البكالوريوس وماكملتش ماستر او حاجه يبقى هتختار

ولكن لو كملت بعد البكالوريوس اعتقد هيكون اخر اختيار

وبالنسبة لسؤالك التاني اعتقد على النظام القديم قبل 14 اكتوبر كان بتاخد درجه واحده وعلى النظام الجديد انت في الليسته لكن مافيش درجات وانا مش عاوزك تقلق لان دي ناس معاك مش ضدك وبيشوفوا ايه الافضل ليك واللي لصالحك وبيحسبوا عليه درجاتك في المقابلة

وشد حيلك يابطل وبعون الله نفرحلك عن قريب wst:: :lol: :sad:

ما فائدة القلم إذا لم يفتح فكراً، أو يضمد جرحاً، أو يرقأ دمعه، أو يطهر قلباً أو يكشف زيفاً، أو يبني صرحاً يُسعد الإنسان في ضلالة .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

انا صيدلى و عازب وعندى 4 سنين خبره و الحمد لله لسه ناجح فى الديلف بى ان و الانجليزى بتاعى كويس جدا , كان معايا ايلتس من سنه ونص ب توتال اسكور 6

انا عارف ان المفرروض الديلف بى دوو عشان ابقى مطمن واانا ناوى ادخله فى ديسمبر ان شاء الله

لو قولنا قدامى 6 شهور للمقابله و التحضير و ان شاء الله هيبقوا انتحار فرنساوى و انا دلوقتى مستوابا بى ان

فاكتب المستوى الكام؟؟

شكرا للجميع

ياعم savaryxxx انت لسه ماقدمتش...خش برجلك اليمين ياراجل ودووووس smk:

انت كدا مستواك زي الفل وباذن الله ناجح لو دخلت المقابلة من الصبح مع شوية الاعداد يابرنس....وقدم ورقك من الصبح ومن غير تردد

وبالنسبة للمستوى اللي ممكن تتقبل بيه من السادس يعديك المقابلة مع تظبيط الاعداد وانت ماشاء الله بمستواك دا تعتبر تامن مش سادس...يعني مش بعيد لما تبعت ورقك يبعتولك CSQ على البيت كمان wst:: ولو روحت المقابلة هيبقوا بس عاوزين يرحبوا بيك مش اكتر ويشوفوك ويطمنوا عليك ياابو زمل :wub: وشهادة اللغه هتتكلم عنك

وبالنسبة انك تدخل دلف B2 مافيش مشكله كله ليك وعشان تتمكن في اللغة اكتر وماتقلقش لو هتمتحنه في شهر 12 هيكون لسه ميعاد المقابلة ماجاش وتبقى تاخد شهادته معاك وانت رايح المقابلة

خلاصة كلامي...توكل على الله وقدم من الصبح وبدون تردد وماعدتش تأخر نفسك اكتر من كدا... وخير البر عاجله

وربنا يسهلك الحال ياغالي :lol: :sad: :sad:

ما فائدة القلم إذا لم يفتح فكراً، أو يضمد جرحاً، أو يرقأ دمعه، أو يطهر قلباً أو يكشف زيفاً، أو يبني صرحاً يُسعد الإنسان في ضلالة .

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

فاكتب المستوى الكام؟؟

شكرا للجميع

مبروك لحضرتك على النجاح في الدلف معلش انا كنت عايزه اسأل حضرتك هو انت امتحنت الامتحان بتاع شهر 5 ولو كنت امتحنت شهر 5 هو حضرتك عرفت النتيجه امتى وهي ظهرت امتى لاني لسه معرفتهاش

رابط هذا التعليق

السلام عليكم جميعا

فاكتب المستوى الكام؟؟

شكرا للجميع

ياعم savaryxxx انت لسه ماقدمتش...خش برجلك اليمين ياراجل ودووووس smk:

انت كدا مستواك زي الفل وباذن الله ناجح لو دخلت المقابلة من الصبح مع شوية الاعداد يابرنس....وقدم ورقك من الصبح ومن غير تردد

وبالنسبة للمستوى اللي ممكن تتقبل بيه من السادس يعديك المقابلة مع تظبيط الاعداد وانت ماشاء الله بمستواك دا تعتبر تامن مش سادس...يعني مش بعيد لما تبعت ورقك يبعتولك CSQ على البيت كمان :blink: ولو روحت المقابلة هيبقوا بس عاوزين يرحبوا بيك مش اكتر ويشوفوك ويطمنوا عليك ياابو زمل wst:: وشهادة اللغه هتتكلم عنك

وبالنسبة انك تدخل دلف B2 مافيش مشكله كله ليك وعشان تتمكن في اللغة اكتر وماتقلقش لو هتمتحنه في شهر 12 هيكون لسه ميعاد المقابلة ماجاش وتبقى تاخد شهادته معاك وانت رايح المقابلة

خلاصة كلامي...توكل على الله وقدم من الصبح وبدون تردد وماعدتش تأخر نفسك اكتر من كدا... وخير البر عاجله

وربنا يسهلك الحال ياغالي :ninja: :lol: :sad:

ربنا يبارك فيك يا دكترخ

رآى حضرتك انى اكتب التامن يعنى فى الابلكيشن ؟؟

انا مش عاوز اكتب مستوى عالى اوى واصعبها على نفسى

وفنفس الوقت مش عاوز اكتب مستوى قليل ودرجاتى متعديش

كنت بفكر اكتب المستوى السابع او التامن بصراحه

الف شكر يا دكتور و ادعيلى احصلكوا

مبروك لحضرتك على النجاح في الدلف معلش انا كنت عايزه اسأل حضرتك هو انت امتحنت الامتحان بتاع شهر 5 ولو كنت امتحنت شهر 5 هو حضرتك عرفت النتيجه امتى وهي ظهرت امتى لاني لسه معرفتهاش

الله يبارك فى حضرتك

انا امتحنت الديلف اه دو فى اخر اسبوع فى خمسه

والبى ان فى اول اسبوع فى سته

وعرفت النتيجه لان المركز بعتلى ايميل و اتصلت اتأكدت من شهاداتى

بس انا مش فى مصر على فكره

رابط هذا التعليق

شكرا savary والف مبروك تاني ليك يارب عقبال الcsq ,اصل احنا هنا الغلابه اللي في مصر امتحنا في نص خمسه و لسه مفيش اي حاجه,ادعيلنا حضرتك يحنوا علينا ويطلعوها

رابط هذا التعليق

شكرا savary والف مبروك تاني ليك يارب عقبال الcsq ,اصل احنا هنا الغلابه اللي في مصر امتحنا في نص خمسه و لسه مفيش اي حاجه,ادعيلنا حضرتك يحنوا علينا ويطلعوها

بالتوفيق ان شاء الله و يارب تكون النتيجه خير

كل تأخيره وفيها خيره

وان شاء الله نمتحن الديلف بى دو فى ديسمبر فى مصر ,, عشان ان شاء الله زى ما الدكتور عسر قال

يبعتولنا السى اس كيو من غير بهدله وسفر ومقابلات

مش بعيد على ربنا

بالتوفيق مره تانيه

محدش قالى يا جدعان

اكتب المستوى الكام فى الابلكيشن !!!!!!!!!!!!!!!!

رابط هذا التعليق

بالتوفيق ان شاء الله و يارب تكون النتيجه خير

كل تأخيره وفيها خيره

وان شاء الله نمتحن الديلف بى دو فى ديسمبر فى مصر ,, عشان ان شاء الله زى ما الدكتور عسر قال

يبعتولنا السى اس كيو من غير بهدله وسفر ومقابلات

مش بعيد على ربنا

بالتوفيق مره تانيه

محدش قالى يا جدعان

اكتب المستوى الكام فى الابلكيشن !!!!!!!!!!!!!!!!

صباحك سكر ياعم savaryxxx

ياباشا اكتب المستوى التامن ماعندكش اي مشكله طالما معاك شهادة الدلف B1 وعلى ماتمتحن دلف B2 يبقى اشطات اوي كدا وعلى مايجي ميعاد مقابلتك تبقى تاخد شهادتها معاك...بس نصيحه مني قدم دلوقتي وصدقني وضعك كدا زي الفل وزي ماقلتلك خير البر عاجله

واهم حاجه مع كل دا تظبط الاعداد للمقابلة كويس وربنا يكرمك بطلاقة اللسان قدام مستشار الهجرة والثقه في النفس

بالتوفيق ياابوزمل :lol: :lol:

رابط هذا التعليق

اعزائي القائمين على هذا الموضوع اود ان اشكركم جزيل الشكر على هذا المجهود الخارق

ولكن ارجو ان يتسع قلبكم لاستفسارات قد تكونو قد جاوبتم عليها من قبل

1- هل هناك حد ادني للغة الفرنسية للقبول؟

2- هل اذا قدمت على كيبك لا يمكنيي العيش خارج كيبك او التمتع بنفس مميزات باقي مقاطعات كندا؟

ثالثا واخيراارجو مساعدتي في التقييم

انا مهندس اتصالات 34 سنة

متزوج

ولي طفلان اقل من 12

الانجليزية جيد جدا

الفرنسية ........

الخبرة اكثر من 5 سنوات

الزوجة صيدلانية

33

الخبرة اكثر من 5 سنين

الفرنسية ثانوية عامة

الانجليزية جيد

والسؤال ايهما افضل اقدم الطلب باسمي ام باسم زوجتي

وارجو تقبل وافر شكري

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...