اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أنظروا كيف يفكر رجال الأعمال و كيف نفكر نحن

miramikhail

Recommended Posts

ده أيمال جالى و الصراحة حبيت أشارك بية أول موضوع ليا و أحتارات أحطة هنا ولا مسأل أقتصادية :D

انظروا كيف نفكر نحن رجال الأعمال

هذه القصة حدثت بالفعل وهي حقيقية

- ذهب احد رجال الأعمال المعروفين إلى بنك في مدينة نيويورك وطلب مبلغ 5000 دولار

كإعارة من البنك >>>

يقول انه يريد السفر إلى أوروبا لقضاء بعض الأعمال.

- البنك طلب من رجل الأعمال ضمانات لكي يعيد المبلغ، لذا فقد سلم الرجل مفتاح سيارته الرولزرويز إلى البنك كضمان مالي!!

- رجل الأمن في البنك قام بفحص السيارة وأوراقها الثبوتية ووجدها سليمة، وبهذا قبل البنك سيارة الرولزرويز كضمان.

- رئيس البنك والعاملون ضحكوا كثيرا من الرجل ، لإيداعه سيارته الرولزرويز والتي تقدر بقيمة 250000 دولار كضمان لمبلغ مستدان وقدره 5000 دولار. وقام احد العاملين بإيقاف السيارة في مواقف البنك السفلية.

- بعد أسبوعين، عاد الرجل من سفره وتوجه إلى البنك وقام بتسليم مبلغ 5000دولار مع فوائد بقيمة 15.41 دولار.

- مدير الإعارات في البنك قال : سيدي، نحن سعداء جدا بتعاملك معنا، ولكننا مستغربين أشد الاستغراب!! لقد بحثنا في معاملاتك وحساباتك وقد وجدناك من أصحاب الملايين! فكيف تستعير مبلغ وقدرة 5000 دولار وأنت لست بحاجة إليها؟؟

- رد الرجل وهو يبتسم : سيدي، هل هناك مكان في مدينة نيويورك الواسعة أستطيع إيقاف سيارتي الرولزرويز بأجرة 15.41 دولار دون أن أجدها مسروقة بعد مجيئي من سفري؟

لا عجب انه مليونير :unsure:

*** الحقيقة أنا صعقت من التفكير

رابط هذا التعليق

بصراحة انا كمان صعقت من التفكير و لم يخطر لى على بال ابداااااااا

شوف احنا بنفكر فى اية !!!!!!!!!!و هو دماغة بتفكر فى اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

فعلا دماغ رجل اعمال

الفرق بين رجل اعمال بيعرف يجيب الفلوس منين و بين اى فرد عادى انة تفكيرة ابعد بكتير من اى شخص وان ممكن بحاجات بتعدى علينا مر الكرام هو مش بتعدى علية زينا

لا دة بيحلل و يفكر و يخطط و ينفذ و يكسب

بجد تفكير ميخطرش على بال اى حد

[على اسم مصر التاريخ يقدر يقول ما شاء

أنا مصر عندي أحب وأجمل الأشياء

بحبها وهي مالكة الأرض شرق وغرب

وبحبها وهي مرمية جريحة حرب

بحبها بعنف وبرقة وعلى استحياء

واكرهها وألعن أبوها بعشق زي الداء

واسيبها واطفش في درب وتبقى هي ف درب

وتلتفت تلاقيني جنبها في الكرب

والنبض ينفض عروقي بألف نغمة وضرب

على اسم مصر

رابط هذا التعليق

انا مستغرب حضاتكم صدقتوا ايميل زى ده ازاى..؟؟

رجل اعمال بالمواصفات دى و ساكن ف الشارع مثلا

و بعدين انهى قرض ده اللى فوايده 15 دولار ف اسبوعين

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

انا بس ممكن ارد رد واحد....!!!

اللى عنده سيارة بتساوى تلاتين الف دولار....................................شارى لها باركينج...!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

فمابالكم باللى عنده سيارة رولز ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

وبعدين؟؟

هو ايجار اى جراج فى الشهر بكام ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟............مش حايزيد عن 150 دولار ....صح؟؟

طيب فوائد البنك كام ؟؟؟.........................مش حاتقل عن 3% ......يعنى اذا كناااااااااااااا...متفائلين قوى قوى ...

ده انت لو حاولت تاخد مبلغ صغنون..بالفيزا كارت....كريديت ومش من الحساب الجارى فورى يعنى ....كل 250 او 300 ....عليهم 15....او 20..

ياجماعة...

رجال الاعمال اذكياء....او....خبثاء...فى بعض الاحيان او كثير من الاحيان ...لكن؟؟

مش هايفين ؟؟

يعنى واحد مليونير.....صعبان عليه يدفع باركينج اسبوعين ؟؟

اى نعم...

احنا فى احيان كثيرة كنا بنسافر لمدة يوم واحد.....بالطائرة .

لانهاء اى اوراق فى العاصمة او حضور معارض ...

وكنا نترك السيارة فى باركينج المطار ...................................مش حكاية توفير ....لكن؟؟ ...بتكون تقريبا هى نفس الشئ....لو اخدنا تاكسى للمطار واحنا رايحين ..

وناخد تاكسى واحنا راجعين بعد الوصول ...

ده تصرف صح وسليم....والكل بيعمل كدة ..

لكن؟؟

اسبوعين ؟؟

ومبالغ غير واقعية ؟؟

للأسف الناس بتخترع حكايات ...على اساس..ان الفلوس بتجيب فلوس .

وده منطق غلط..

بلاش نصدق كل اللى بيتقال ...لابد نعقل الكلام اولا ...

برضه مليونير وحايستلف 5000 دولار ؟؟

الايميل ده كذب..

تحياتى..

(وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً)

[النساء : 93]

رابط هذا التعليق

أولا شكرا لكل من رد سواء بالأيجاب أو برفض

هو أنا نقلت الأيمال زى ما جه ليا لطرفته و على فكرة رجال الأعمال فعلا بيحسبها بالورقة و القلم و بيتهيألى أن فايدة 5000 دولار فى أسبوعين ممكن تكون كده (معلش أصلى هندسة مش بفهم فى تجارة والتكاليف و الفوايد وده مشاكلتى مع أحد المسؤلين فى الشركة بسبب كده :sad: )

المهم أنا حبيت أحكى حكاية أنا متأكده منها و هو أن أحدى الشركات الكبرى قررت تدى كل من المديرين الكبار عربية طبعا فى حدود مبلغ معين و هو ممكن يكمل و يجيب اللى يعجبة (حاجة حلوة) تتفتكروا لية؟؟ لأن المديرين دول كل واحد الشركة عملة له عربية بالسواق و تكاليف العربية و الصيانة و السواق طلع أوفر كل واحد من المديرين يأخد عربية و هو حر بقى يسوقها ولا يركنها فى الشارع ولا يجيب سواق. :blink:

ده ناس بتوع أقتصاد بتحسبها بالورقة و القلم مش زى حلتنا نتشترى تى شيرت للبنت لأنها نفسها فيها و تلبسها لبستين و شافت حاجة تانية عجباها هات يا بابا ولا تدور عليا ده حلوة و عليها خصم طيب يا حبيبتى :happy:

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...