اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

منتدي مدينة العبور

Recommended Posts

يا ريت يا جماعة لو حد ساكن فى العبور فى الوقت الحالى يقولى الاخبار اية وجدوى العيشة هناك,

لانى بفكر بشكل جدى انى اخد شقة هناك لما انزل اجازة

اخي العزيز

العبور مدينه مكتمله نوعا ما جميع احتياجاتك جميعها بجوارك ( كارفور سوق منتزهات جامعات مستشفيات مواصلات نوادي مدارس.....الخ )

كذلك ازمه مدخل العبور هتتحل بمشيئه الله في الكوبري اللي يعدي موقف العاشر من رمضان على طريق الاسماعيليه وكذلك في عمل طريق يوصل يربط المدن الجديده ببغضها ( التجمع بالعبور والشروق وبدر )

كذلك طريق يوصل طريق الاسماعيليه بطريق السويس دون المرور بمدينه الشروق

اعتقد ان هذه اهم الاسباب لزياده الاقبال على هذه المدينه

تحياتي

مهندس ابو يوسف

اشكرك اخى الفاضل على اهتمامك

فعلا كان اكثر ما يقلقنى هوة زحام منطقة موقف العاشر وفعلا رايت الانشاءات الخاصة بالكوبرى واتمنى ان يحل المشكلة

هل اجد عندك معلومة بخصوص سعر المتر لشقة فى فيلا من الفلل وهل المتعارف علية هناك ان تستلم الشقة مشطبة ام تقوم انت بالتشطيب

خالص تقديرى,,

سبحان الله وبحمده --- استغفر الله العظيم

رابط هذا التعليق

يا ريت يا جماعة لو حد ساكن فى العبور فى الوقت الحالى يقولى الاخبار اية وجدوى العيشة هناك,

اخي العزيز

العبور مدينه مكتمله نوعا ما جميع احتياجاتك جميعها بجوارك ( كارفور سوق منتزهات جامعات مستشفيات مواصلات نوادي مدارس.....الخ )

كذلك ازمه مدخل العبور هتتحل بمشيئه الله في الكوبري اللي يعدي موقف العاشر من رمضان على طريق الاسماعيليه وكذلك في عمل طريق يوصل يربط المدن الجديده ببغضها ( التجمع بالعبور والشروق وبدر )

تحياتي

مهندس ابو يوسف

فعلا كان اكثر ما يقلقنى هوة زحام منطقة موقف العاشر وفعلا رايت الانشاءات الخاصة بالكوبرى واتمنى ان يحل المشكلة

هل اجد عندك معلومة بخصوص سعر المتر لشقة فى فيلا من الفلل وهل المتعارف علية هناك ان تستلم الشقة مشطبة ام تقوم انت بالتشطيب

خالص تقديرى,,

اخي الفاضل

لاشكر ع واجب

سعر المتر في شقه في فيلا بخلاف فلل العائلي من 1500الى 1800ج حسب المنطقة والفيو المطله عليه

وطبعا غالبا بتسلم نصف تشطيب اي محاره وحلوق فقط

اما لو اردت بالتشطيب فده بالاتفاق بينك وبين المالك

وربنا يوفقك لما فيه الخير

خالص تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

تحياتي

مهندس ابو يوسف

خالص تقديرى,,

اخي الفاضل

لاشكر ع واجب

سعر المتر في شقه في فيلا بخلاف فلل العائلي من 1500الى 1800ج حسب المنطقة والفيو المطله عليه

خالص تحياتي

مهندس ابو يوسف

هل عندك فكرة المساحات بتتراوح من كام لكام فى شقق الفيلات؟

خالص تقديرى,,

رابط هذا التعليق

اخي العزيز

تحياتي

مهندس ابو يوسف

خالص تقديرى,,

اخي الفاضل

لاشكر ع واجب

خالص تحياتي

مهندس ابو يوسف

هل عندك فكرة المساحات بتتراوح من كام لكام فى شقق الفيلات؟

خالص تقديرى,,

سيدي الفاضل

في فلل يبقى المبنى طالع على شقتين وفي ثلاثه وفي اربعة

كل تصمميم وله مساحته وكل ارض وبمساحتها

ماينفعش تتحدد عموما كده

لانها ترجع لذوق المالك وذوق المهندس

ومكان المطله عليه

فاراضي النواصي غير الجار غير التى تطل على حديقة

كل بتصميمه

بس هي عموما حضرتك بتشوف اد ايه مساحه الارض وتضربها في 50% للارضي

و 55% للمتكرر

وبعديين بتعض نسبه المنافع من 15%الى 20% هتعرف مساحه الدور

وعليه لو الدور على شقة او شقتين هتعرف تحسبها ا

اما لو على اكثر وده غالبا في شقق النواصي او التى تطل من احدى الجوانب ع حديقه فصعبه تتحسب كده بالعموم لازم بتشوف الرسمه وتحسبها او ع الطبيعه بتقيسها

وفقك الله لما فيه الخير

تقبل تحياتي

مهندس ابو يوسف

رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء

ابحث عن قطعة ارض بمدينة العبور فى احد الاحياء الخامس او السادس او الرابع المميز

و لكنى لا املك الا 450000 جنيه فقط هل لى ان احلم بقطعة الارض ام على ان انسى

برجاء الافادة خصوصا و انتم تحملون الكثير من الخبرات بالعبور

و شكرا مقدما على الافادة

اخوكم المهندس اسلام

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

هلموا يا أبطال العبور .. أيها الأشاوس المغاوير يا من عبرتوا في 73 و81 و2010

:lol:

بصراحة كل عدة شهور عندما أزور مصر وأشوف مدينة العبور .. لا أندم مطلقاً على تفضيلي لها عن مناطق أخرى عديدة ..

فالتطور فيها يحدث بشكل سريع ومتلاحق ... وتقريباً أصبحت مكتملة الخدمات تماماً ...

المرة ده قلت أخد الأولاد ونلف حوالين ملاهي " جيرو لاند " يمكن نلاقي لها أصحاب والله العظيم بقى لي ييجي 4 سنين وأكتر في العبور وكل ده فاكر إنها قافله وكمان عشان كارفور ومحلات أخر أقتطعوا مساحه منها فقلت خلاص خلصت كده وممكن يقلبوها مسمط او أي حاجه في رغيف ..

اتاريها شغالة في الخباثة ...

لكن للأسف .. محتاجه بعض الأستثمارات ... واهم من ذلك التسويق السليم والدعاية الجيدة .. لأني متأكد إن ناس كتيره برضوا فاكره إنها قفلت ..

لكن كمساحة وأمكانيات .. فهي متصممه كويس وفيها العاب كتيرة يمكن أكتر من دريم بارك ..

يكفي إن فيها 3 روللر كوستر بمختلف الأحجام ... وكمان فيها العاب مائية كتيرة .. لكن معظمها مغلق لأن الألعاب دي مُكلفه ومحتاجه أستثمار وصرف وصيانة على طول .... ومافيش غير لعية الشلال بس هي اللي شغاله من ضمن الألعاب المائية ..

أنا عديت الألعاب الحالية اللي فيها .. وتقريباً هي حوالي 25 لعبه .... ورسم الدخول للفرد 45 ج والأطفال أقل من 3 سنين مالهمش تذكرة ..

وبصراحة الأولاد قضوا يوم ظريف جداً جداً وأنا رجلي الأتنين كانوا عاوزين يتنقعوا في ميه وملح من كتر اللف في الأخر ... وكمان هي عشان رايقه فكان البهوات بيلزقوا في اللعبة مرة وأتنين واربعه ..

غير دريم بارك اللي يادوب تيجي تركب لعبه تلاقي حد ضربك بالشلوت عشان ياخد مكانك

كمان دريم بارك بعيده عن وسط البلد ومشوار .. لكن دي قريبة جداً من التركز السكاني في القاهرة

وما يزيد من وتيرة النشاط بالعبور .. بصراحة .. وجود كارفور ... يخرب بيت الدماغ دي ... المدينة بقت عايشه على حسه .. وكل المشروعات قايمه حواليه وبتتدفى بيه ...

كمان المول اللي أصبح بداخل جولف سيت مول اللي كارفور واخد جزء منه ... بقى .... مول توحفه بمجع السينيمات الموجود والفود كورت اللي فتح ولسه بيكمل كمان ..

بالمناسبة ... إظهر وبان يا دكتور .............. وقولي عملت إيه في مشروعك في المول عشان أطمن ... معليش تليفونك ضاع مني وعاوز أطمن عليك

على فكرة كمان ... أخر مره كنت في مصر كان في شهر مارس ... وطبعاً الأسبوع الماضي .. انا بصراحه أنبهرت بعجلة العمران في الحي التاسع بالذات ... ما شاء الله البتاع ده كان هو وصحرا لحد وقت قريب .. دولوقت تحس إن في عماير نزلت ببراشوتات وملت المكان ... وكله على حس مقر جامعة عين شمس الجديد الموجوده بجانبه ..

كمان وأنا في الطيارة .. بالصدفة .. بأقرا الجرايد لقيت إجتماع وزاري بين أحمد نظيف ومغربي .. أعتمد فيه أحمد نظيف أكتر من مليار جنيه بالفعل لتوسعة الطريق الذي يربط ما بين العبور والعاشر من رمضان والأسماعيلية وبورسعيد .. ومن ثم تحويله إلى طريق حُر ..

كمان الكوبري اللي قدام الدائري وموقف العاشر .. فاضل فيه الرتوش الأخيرة ويتم أفتتاحه وهايخفف الضغط على الطريق .. أعتقد هي مسالة أسابيع ويخلص ..

كمان أعتمد رئيس الوزراة ربط الطريق الدائري بمدينة العبور من خلف المدينة وتحديداً مروراً بجمعية عرابي إلى الحي الثاني ... يعني لا محتاج تطلع طريق مصر إسماعيلية ولا تاخدها تخريمه زي ما باعمل من وسط المنطقة الصناعية لحد طريق بيلبيس .. مع إنها تخريمه مالهاش حل وبتختصر 90 % من الوقت والزحام ومش ممكن أستغنى عنها

أرجو أن أكون أفدتكم ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

والله كلامك مشجع جدا للمدينة

وان شاء الله ناوى اخد حاجة فى الاجازة اللى هتكون فى نص رمضان

هتفرج ولو عاجبنى حاجة مش هتردد

رابط هذا التعليق

سين سين باشا

انا بصراحة بهنيك عالعبور........ بقت مدينة اكتر من متكاملة (كنت هناك الاسبوع اللى فات)

وفعلا كارفور عملها نقلة كويسة

انا رحت كمان منطقة الفيلات فى الحى السابع او السادس مش فاكر ............. بجد كانت تحفة معمولة حلو اوى والاشجار اللى هناك كانت جميلة

وناس رايحة وناس جاية وموصلات وعمار يا عبور

قولى يا ريس............... حقة انت ناوى تترشح فى انتخابات مجلس الشعب عن منطقة العبور بما انك العمدة الحالى هناك :)

طول ما املى معايا معايا وفى ايدي سلاح

حافضل اجاهد وامشى وامشى من كفاح لكفاح

طول ما ايدي فى ايدك اقوم واقف واهتف واقول

حيّ حيّ على الفلاح

داري يا داري انا احميك بايمـــــانى

طول ماذراعى معايا ابني واعلي بنياني

حافضل عايش فيها بجهدي واملى ابنيها

انا روحى فداها وفدا اهلى واوطـــــاني

زاحف يا شعبي تمحي الماضي رياحك

عهــدك جوا ف قلبي والبطولة جراحك

أيامنـــــا اللي جاية وارادتنا القويـــــة

تنصرنا يا وطني ويملا الدنيا صباحك

نمشي ونمشي والعزة تعيــــــش ويانا

لأ احنا منرجعش ولاتتراجع فى خطانا

تهتف اراضينا لنا والنصر ينــــادينا

يلا بينا يلا وربــنا معانا

رابط هذا التعليق

سين سين باشا

انا بصراحة بهنيك عالعبور........ بقت مدينة اكتر من متكاملة (كنت هناك الاسبوع اللى فات)

وفعلا كارفور عملها نقلة كويسة

انا رحت كمان منطقة الفيلات فى الحى السابع او السادس مش فاكر ............. بجد كانت تحفة معمولة حلو اوى والاشجار اللى هناك كانت جميلة

وناس رايحة وناس جاية وموصلات وعمار يا عبور

قولى يا ريس............... حقة انت ناوى تترشح فى انتخابات مجلس الشعب عن منطقة العبور بما انك العمدة الحالى هناك :)

طيب ممكن الاقى شقة فى حى الفيلات 135 متر والمتر ب 1500

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم

اللهم لك الحمد ولك الشكر كما ينبغى لجلال وجهك وعظيم سلطانك

اللهم اغفر للمسلمين و المسلمات و المؤمنين و المؤمنات الاحياء منهم و الاموات

رابط هذا التعليق

السلام عليكم يا جماعه

طيب بعد كل الكلام الحلو عن العبور ممكن حد يدلنى على قطعة ارض فى مكان مميز بعنى على ناصية بحرى

فى حدود 300 متر

وياترى سعرها يكون حوالى كام ولكم جزيل الشكر

أرجو الإهتمام للضرورة

رابط هذا التعليق

• بعد 3 أسابيع...

السلام عليكم

بشكر كل الاعضاء على المجهود المبذول لانشاء هذا المنتدى

و كل رمضان وانته بخير وبصحه جيده

وياريت حد من الاعضاء يساعدنى

انا بدور على شقة 85 متر فى الحى الاول او الثانى تكون قسطها 90جنيه فى الشهر ومش عارف اتعامل مع مكاتب العقارات اللى فى العبور .وكمان فى نسبه عموله كبير اوى ده غير سعر الشقه المبالغ فيها. ياريت اللى يعرف رقم سمسار يكون كويس ومحترم يكتبه . علشان ان شاء الله ناوى اسكن فى العبور . ويشرفتى اكون معاكم فى المدينه والمنتدى

تم تعديل بواسطة محمد مهدى
رابط هذا التعليق

طيب ممكن الاقى شقة فى حى الفيلات 135 متر والمتر ب 1500

ممكن يا هندسه وأنزل أبرم شويه كمان بعيد عن المكاتب هاتلاقي يُفط شقق كتير ... وكمان ممكن تسأل البوابين بتوع العماير اللي هناك وأكيد هاتوصل

----------

السلام عليكم يا جماعه

طيب بعد كل الكلام الحلو عن العبور ممكن حد يدلنى على قطعة ارض فى مكان مميز بعنى على ناصية بحرى

فى حدود 300 متر

وياترى سعرها يكون حوالى كام ولكم جزيل الشكر

أرجو الإهتمام للضرورة

الأراضي بالذات صعب توصل لها بالطريقة دي .. ويُستحسن تستعين بالمكاتب وكلها 2.5 % عمولة من قيمة الارض واهم حاجه ورقها وتكشف عليها في الجهاز

--------------

انا بدور على شقة 85 متر فى الحى الاول او الثانى تكون قسطها 90جنيه فى الشهر ومش عارف اتعامل مع مكاتب العقارات اللى فى العبور .وكمان فى نسبه عموله كبير اوى ده غير سعر الشقه المبالغ فيها

يا أستاذ محمد خليك واقعي عشان ما تتعبش وتوهم نفسك عاالفاضي

شقة 85 متر مش هاتقل عن 200 الف جنيه ....

طب تيجي إزاي حكاية 90 ج قسط شهري دي ؟

ده حتى الحكومة اللي بتقول بتساعد الشباب وأسكان الشباب وبتاع .. القسط بتاعها بيعدي الـ 200 ج .. ده غير المًقدم

عامةً روح المكاتب يا راجل يا طيب وشوف .... عمولة المكتب زي ما قلت 2.5 % من البايع وزيهم من الشاري

أنا هاحذف بقى موضوعك بتاع السلام عليكم اللي كاتب فيه نفس المداخلة

رابط هذا التعليق

الخبر ده حلو لمدينة العبور والشروق والعشار من رمضان

والأحلى هو أستعداد رجال الأعمال في المشاركة في تكلفة المشروع خصوصاً إن في عتاولة في العاشر من رمضان والمنطقة الصناعية بالعبور كمان ..

وبالتأكيد المشروع ده هايفيدهم قوي قوي

كمان هايبقى سهل على الحكومة تخطط لمساره لأن في بالفعل خط سكة حديد يصل ما بين مدينة السويس لحد محطة مترو أنفاق عين شمس ... وبيتهيألي الخط ده واقف عليهم بخسارة .. لأنه تقريباً بيشتغل بس على نقل عساكر القوات المسلحة في أجازاتهم من وإلى السويس ... وده شيء سهل يتمكن تدبير بدائل له وأستخدام نفس الخط للمترو أو بالتأكيد هايخلوا نهاية خط القطار في مدينة العاشر من رمضان واللي عاوز يكمل ممكن ينزل ياخد المترو ...

خط جديد لمترو الأنفاق يبدأ من عين شمس وحتى العاشر من رمضان

احفظ الخبراطبعأضف تعليق ارسل8/21/2010 12:00:00 PM

القاهرة - تناقش وزارة النقل حاليا التكلفة التي اعدتها لتمويل الخط الجديد لمترو الأنفاق الذي يمر بمناطق العبور والشروق والعاشر من رمضان وبلبيس والتي تقدر بـ 4 مليارات جنيه.

ويشمل خط المترو المقترح ?3 ?مراحل تجمع بين المترو الحالي ومترو كهربائي سطحي يمر بوسط المدينة ويبلغ? ?طوله ?07 ?كيلو مترا يبدأ من منطقة عين شمس وحتي منطقة الروبيكي وصولا الي العاشر من رمضان بالاضافة الي مرحلة أخري تشمل إنشاء خط ديزل يصل بين منطقة بلبيس بالشرقية وحتي محطة مترو العاشر ومنها الي المصانع?.?

ومن جانبه أكد محرم هلال رئيس جمعية مستثمري العاشر ان التكلفه التي أعدتها وزارة النقل للمشروع هي محور المناقشات حاليا لأن المستثمرين لديهم رغبة جادة في حل مشاكل المواصلات بالمناطق الصناعية التي تقع علي مسار الخط?.?

وكان محمد فريد خميس رئيس الاتحاد العام لجمعيات المستثمرين قد اقترح مشاركة رجال الأعمال بالمناطق الصناعية في تمويل المشروعات علما بأن إنشاء خط المترو يأتي لمصلحتهم في الأساس لضمان عدم هروب العماله وهو ما رحب به رجال الأعمال?.?

وتستمر المناقشات داخل اللجنة المشتركه التي تم تشكيلها من المستثمرين لوضع صيغه تمويليه لتنفيذ المشروع.

وتدور المباحثات حاليا حول كيفية توفير التمويل اللازم لإنشاء الخط وهو الامر الذي تجدد الاعلان عنه خلال الاجتماع الاخير بين الاتحاد العام للمستثمرين والمهندس علاء فهمي وزير النقل?.?

المصدر: صحيفة "الأخبار".

رابط هذا التعليق

يا جماعه طيب فيدونى انا كنت واخده شقه في العبور في اسكان الشباب 100 متر و مشطباها سوبر لوكس سيراميك و دهانات و كمان مغيرة النجارة و هى موقعها امام مطعم ابن حميدو مباشرةوهى في الدور التانى و فاضل من تمنها لسه 10 الاف بيدفعو 80 جنيه كل شهر للبنك دى لو انا عاوزة ابيعها تجيب كام و لو عاوزة ااجرها؟

رابط هذا التعليق

يا جماعه طيب فيدونى انا كنت واخده شقه في العبور في اسكان الشباب 100 متر و مشطباها سوبر لوكس سيراميك و دهانات و كمان مغيرة النجارة و هى موقعها امام مطعم ابن حميدو مباشرةوهى في الدور التانى و فاضل من تمنها لسه 10 الاف بيدفعو 80 جنيه كل شهر للبنك دى لو انا عاوزة ابيعها تجيب كام و لو عاوزة ااجرها؟

إسألي الشقق اللي حواليكي بتتأجر بكام

أو بُصي ... اعملي نفسك زبونه وروحي مكتب عقار وقولي له عاوزه أأجر أو اشتري شقة كويسة في المنطقة دي ... وشوفي الأسعار كام ...

على فكره أنا مره عملت كده وعرفت الأسعار التقريبية كام

رابط هذا التعليق

إسألي الشقق اللي حواليكي بتتأجر بكام

أو بُصي ... اعملي نفسك زبونه وروحي مكتب عقار وقولي له عاوزه أأجر أو اشتري شقة كويسة في المنطقة دي ... وشوفي الأسعار كام ...

على فكره أنا مره عملت كده وعرفت الأسعار التقريبية كام

المشكله بس انى حاليا خارج مصر و كنت بسأل اذا حد عنده فكرة عن الاسعار في المنطقه دى

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

عندي عمارة في العبور للبيع موقعها بجوار موقف اتوبيس المستقبل ـ هي عبارة عن ارضي و ثلاثة ادوار وبدروم و روف. الدور شقة واحدة مساحتها 170 متر2 صافي و مساحة الارض 260 متر مربع العمارة 2/1 تشطيب ممكن بيع العمارة كاملة او بيع شقق بس .

للاتصال :

موبيل : 0101313503

ashraf_shamli@yahoo.com

رابط هذا التعليق

بالعبور الحي الاول شقق متشطبة 230 متر مقدم 160 الف استلام فوري و الباقي140 الف على سنة و نصف من المالك

مباشرة

0124411223

السعودية

0500746309

يمكن بيع العمارة بالكامل

وبتسهيلات

post-45569-045526300 1286449513_thumb.jp

تم تعديل بواسطة ahmed al araishy
رابط هذا التعليق

العبور شقه 230 متر 4/3 تشطيب س.لوكس 5 غرفة 2 حمام 3 بلكونة 370الف مطلوب 75000 استلام فوري و الباقي على 5 سنوات

للمفاهمة

مصر

22419248

0102281820

0129996715

السعودية

0500746309

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...