اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

منين يا بلديات؟

الجدار

Recommended Posts

موضوع مكانش مهم بالنسبالي ولا عمري سألته وانا في مصر

لكن اكتشفت هنا في الخليج ان معظم الناس وبالذات اللي من الصعيد لازم اول سؤال منين يا بلدياتنا

وكنت زمان فاكر ان اللهجات عندنا في مصر بتتقسم ان الصعايده نفس اللهجة

والفلاحين نفس اللهجة والقاهرة قريبة لأسكندرية مع اختلافات طفيفة وبورسعيد ومدن القناة نفس اللهجة

طبعاً بالإحتكاك هنا الواحد عرف ان الكلام ده كلام فارغ وان تقريباً كل مدينه ليها لهجتها وليه كلام مميز تقدر تعرف اللي بيتكلم ده منين

طبعاً الواحد ماوصلش للحنكة انه يعرف اللي بيتكلم ده من انهي حته في مصر

لكن أعرف واحد معايا من الشرقية جبار بمجرد الواحد ما يتكلم أدامه يقولك ده منين

ولذلك ومن هذا المنطلق قررت اتعلم تعرف الشخص اللي أدامك ده منين من خلال كلامه

ويا ريت كل واحد يتفضل ويشاركنا ايه الكلام المميز في محافظتك

رابط هذا التعليق

• الردود 51
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

حبتدي بأسكندرية اللي هي بلدي

اكيد أيوووووو

الإمَّه يعني الناصية

حنروح وحنيجي وحنعل وحنسوي

مش زي المسلسلات حنروحوا وحنيجوا وحنعملوا الكلام ده مش تبعنا

طبعاً في القاهرة بيقولوا هنروح بيبدلوا الحـ ويحطوا هـ (ملحوظة عالماشي يعني)

عطيته يعني اديته

مش فاكر في ايه تاني بس دول اكتر كلام الناس عرفت اني أسكندراني من خلاله ولو افتكرت حاجه حضيفها وأخواتنا الأسكندرانيه يساعدوني

ملحوظة : لو حضرتك سمعت حد بيقول اي كلمة من اللي فوق دول يبقى على طول أسكندراني

يعتمد ،،،

:lol:

رابط هذا التعليق

:lol: انا شخصيا لما اتكلم صعب اي حد يعرف انا منين من مصر او منين من الكرة الارضية و تم منحي عشرات الجنسيات حول العالم حذكر اغربها على الاطلاق جنسية دولة موريشيوس (جزيرة فرنسية في افريقيا )

رابط هذا التعليق

:lol: انا شخصيا لما اتكلم صعب اي حد يعرف انا منين من مصر او منين من الكرة الارضية و تم منحي عشرات الجنسيات حول العالم حذكر اغربها على الاطلاق جنسية دولة موريشيوس (جزيرة فرنسية في افريقيا )

ممكن حضرتك تقولنا أخذتها ازاي ... يمكن حد في المنتدى يكون ناوي يقدم هجره لموريشيوس :lol:

إن فشلنا في الوصول للحكم ولتغيير البلد .. لا تقلقوا .. نحن فكرة .. الفكرة لا تموت ... تستمر لا تتوقف

البرادعي 15/10/2011

رابط هذا التعليق

ويا ريت كل واحد يتفضل ويشاركنا ايه الكلام المميز في محافظتك

اخوك الصغير يقدر يقولك معلومة بسيطة

هيفرق معاكى جدا جدا

لو اتعلمت تبص فى عين الانسان و تعرف صادق ولا كداب

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

بما انى دخلت الجيش وكنت فى سلاح المشاه ( اللى بيقولو عليه سلاح البقر ) وكنت فى منطقة أسمها وادى الملاك ( اللى بيقولو عليها وادى الهلاك ) كانت فى أعداد كبيرة من مختلف محافظات مصر ويوم بعد يوم بدأت أعرف الشخص اللى بقابله منين :-

1- القاهروية :خصوصا الشبراوية كانو دايما يقولو كلمة ( يا زميـــــلى - يا شقيق )

2- الجيزاوية : كنت أحس أنهم بينطقو بدل ال ق حرف ال ك وعليه كان يقولو أنا من الكاهرة وبدل ما يقولو( أعمل ايه دلوقتى ) بيقولو ( أعمل ايه الوقتى :lol: )

2- الأسكندرانية :خصوصا اللى من بحرى كانو دايما يقولو كلمة ( ياخويا - يابويا )

3-الشراقوة : كان دايما يقولو ( مش تاكل - مش تشرب - مش كلت - مش شربت )

4- بنى سويف : كانو بياكلو اخر حرف فى الكلام ولما تسأل انت منين يقولك أنا من بنى سويــــــ ( معرفش خرف ال ف بيروح فين :lol: )

5- المنصورة : كان ليهم كلمات غريبة زى ( أنت بتتأملت عليا ) ودى معناها انت بتتريأ عليا :roseop:

6 - الطنطاوية :wub: : دايما يقولو ( الدنيا بتشتى ) بدلا من الدنيا بتمطر وفى القاهرة بيقولو بتندع :lol:

7 - الدمايطة : دول تعرفهم فى ثانية من لهجتهم وكانو بيضيفو ( ها ) فى اخر الكلمات أنا شلتها

8 - المنايفة : كانو بيمطو الكلام وتحس ان الكلام بيخرج من الأنف مش من الفم

أمممم .. مش فاكر الباقى انا خلصت جيش من 2005 ومحدش يزعل من كلامى :wub: أنا اصدقاء عمرى من الجيش ومن محافظات متنوعة

تم تعديل بواسطة elfakhrany

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

:roseop: انا شخصيا لما اتكلم صعب اي حد يعرف انا منين من مصر او منين من الكرة الارضية و تم منحي عشرات الجنسيات حول العالم حذكر اغربها على الاطلاق جنسية دولة موريشيوس (جزيرة فرنسية في افريقيا )
:lol: لا يا حمد انا بخدها شفهي بس :wub: واحدة مورشيسيه كنا في حفلة وهي طول الوقت فاكرني من مورشيس وانا فاكرها صينية

:wub: حلوة يا عم زعزع

طيب ادينا بقى Tips نعرف حضرتك من اي مكان ازاي ؟؟ :lol:

رابط هذا التعليق

ممكن حضرتك تقولنا أخذتها ازاي ... يمكن حد في المنتدى يكون ناوي يقدم هجره لموريشيوس :wub:

جرى ايه يا باشمهندس انت غيرت وجهتك عن كندا ولا ايه :wub:

يا ريت يا هندسة تشيلني من قائمة الممنوعين من المراسلة مش عارف ابعتلك :roseop:

رابط هذا التعليق

اخوك الصغير يقدر يقولك معلومة بسيطة

هيفرق معاكى جدا جدا

لو اتعلمت تبص فى عين الانسان و تعرف صادق ولا كداب

مستر ياسر حضرتك فهمتني غلط انا مش بتكلم على لغة العيون هنا

يا كوتش عايزين الكلام المميز لكل محافظة اللي هما بس بيقولوه في محافظات مصر كلها

رابط هذا التعليق

بما انى دخلت الجيش وكنت فى سلاح المشاه ( اللى بيقولو عليه سلاح البقر ) وكنت فى منطقة أسمها وادى الملاك ( اللى بيقولو عليها وادى الهلاك ) كانت فى أعداد كبيرة من مختلف محافظات مصر ويوم بعد يوم بدأت أعرف الشخص اللى بقابله منين :-

1- القاهروية :خصوصا الشبراوية كانو دايما يقولو كلمة ( يا زميـــــلى - يا شقيق )

2- الجيزاوية : كنت أحس أنهم بينطقو بدل ال ق حرف ال ك وعليه كان يقولو أنا من الكاهرة وبدل ما يقولو( أعمل ايه دلوقتى ) بيقولو ( أعمل ايه الوقتى :lol: )

2- الأسكندرانية :خصوصا اللى من بحرى كانو دايما يقولو كلمة ( ياخويا - يابويا )

3-الشراقوة : كان دايما يقولو ( مش تاكل - مش تشرب - مش كلت - مش شربت )

4- بنى سويف : كانو بياكلو اخر حرف فى الكلام ولما تسأل انت منين يقولك أنا من بنى سويــــــ ( معرفش خرف ال ف بيروح فين :lol: )

5- المنصورة : كان ليهم كلمات غريبة زى ( أنت بتتأملت عليا ) ودى معناها انت بتتريأ عليا :roseop:

6 - الطنطاوية :wub: : دايما يقولو ( الدنيا بتشتى ) بدلا من الدنيا بتمطر وفى القاهرة بيقولو بتندع B)

7 - الدمايطة : دول تعرفهم فى ثانية من لهجتهم وكانو بيضيفو ( ها ) فى اخر الكلمات أنا شلتها

8 - المنايفة : كانو بيمطو الكلام وتحس ان الكلام بيخرج من الأنف مش من الفم

أمممم .. مش فاكر الباقى انا خلصت جيش من 2005 ومحدش يزعل من كلامى :lol: أنا اصدقاء عمرى من الجيش ومن محافظات متنوعة

;)

والله ضحكتني يا فخراني

99% من كلامك صح

طيب انا حشارك باللي أعرفه

- سوهاجية ..... الأحمر أو الأسود يقولوا عليه إحمار أو إسواد

- الأقصرية والقناوية ...... لما يقولك حط حاجه جوا حاجه يقولك أسند حاجه جوا حاجة

- البورسعيدية والدمايطة والشرقاوية ..... لما يقولك فلان جه يقولوا فلان إجا

- الشرقاوية ..... غير طبعاً المشمشة (يقولوا كلمة مش زي مانت قلت قبل النفي مش تروح ومش تيجي) لما يحب يقولك عايز أروح يقولك بدي أروح

- المنصورية ...... تحس كلامهم في مده او زي ما بتقول بيمطوا الكلام بس عادي بيخرج من الفم مش من الأنف زي المنايفة ;)

- الإسكندرانية والإسماعلاوية .... الجنية يقولوا عليه جني بس مش كله بيقولها بس ناس كتير منهم

مش عارف لما أفتكر حاجة حضيف تاني

تحياتي يا فخراني باشا :wub:

رابط هذا التعليق

فكرتونى بحاجة

كنت انا ساكنة فى الدور الارضى وفوق فى الدور الاول اتنين جيرانى من واحدة من المنصورة والتانية من دمياط

وكنا لما نقف فى المطبخ نسمع صوت بعض وكنت اسمعهم يتكلموا من الشبابيك وانا واقفة تحت

وفى يوم لقيت اللى من دمياط بتقول للى من المنصورة هو جوزك ايجه؟ قلتلها لا لسه

قعدت افكر اقول يعنى ايه ايجه؟!!!!! وبعدين لما اتعرفت عليها فى مرة لقيتها بتقولى نفس السؤال قمت قلتلها يا بسمة هو يعنى ايه قلتى يعنى جه يعنى؟.... قصدها يعنى رجع من الشغل

وقامت قلتلى احنا ساكنين فى قرية فى دمياط والكلمة دى بنقولها عطول يعنى دى من الفاظنا عادى

ففهمت الكلمة والحمد لله

رابط هذا التعليق

كنت قاعد مرة مع اتنين اسكندرانية واحد كان بيدرس و عاش فترة فى القاهرة و التانى كان لسه جاى من اسكندرية طازة

و بينما كنا بنتكلم اذ فجأة الراجل الاسكندرانى الطازة قال "و نزلت ركبت المشروع"

انا طبعا ظهر على وشى علامات التعجب و الاستغراب انا طول عمرى اسمع ناس تعمل مشروع تخلص مشروع تخسر فى مشروع لكن دى كانت اول مرة اعرف ان المشروع بيتركب :lol:

و طبعا بعد ما ظهر عليا علامات الاذبهلال لقيت الترجمة جاية من الناحية التانية و عرفت ان مشروع بالاسمندرانى بعنى ميكروباص :roseop:

رابط هذا التعليق

بدأت أفتكر :lol:

الشراقوة : فى هناك قول مأثور بالجيش يقال عن الشراقوة ( الفرخة مش إيلها وراك ) :roseop:

يدهشني أن يقول الأجانب :

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

جومة -----> استيكة

فلافل -----> طعمية

شي -----> شاي

يوم لاربع -----> يوم الاربعاء

اسكندرية :lol:

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

واحد تاني فتحلي جانب مظلم من دماغي

مستيكة ----------> لبان (أسكندرية برضو)

رابط هذا التعليق

واحد تاني فتحلي جانب مظلم من دماغي

مستيكة ----------> لبان (أسكندرية برضو)

تصدق كنت داخل مخصوص اقولها :lol:

زبط ------> (تراب على الارض نزلت عليه مية الشتا)

معرفش ترجمتها تبقى ايه في لغات الدول التانية

في كلمات اسكندراني كمان بس بيستخدموها اللي مهتمين بالصيد

نقيصه ------> هاند باج من الخوص بنحط فيه السمك اللي بنصطاده (كسر النون والقاف وفتح الصاد)

وعرت ------> تقال على السنارة لما السن يشبك في الصخر او الاعشاب (فتح الواو وفتح وتشديد العين وكسر الراء)

يا عابر الدهر سيب بينا أثر قدمك

اياك تكون امعة وجودك شبه عدمك

رابط هذا التعليق

جومة -----> استيكة

أما بتوع الأرياف دول علهيم حركات ؟

والله أول مره أعرف

ودي بتتنطق ولا بتتكتب بس زي الهيروغليفية يا معلم ؟

أيوه يعني لما واحد أسكندراني يكون جنبي في اللجنة وعايز أستلف منه أستكية في إمتحان الجبر .. أقول له إديني جمعه ؟

ولا اشاور له زي البنتومايم ؟

-----------

خد شويه شرجاوي بقى ...

بعضشي ............. ( حسب الله بعضشي ) يعني بعض الشيء .. شويه يعني او some بالإنكليزية

إيهييي إوعى كده ملخت الكم ...... إحنا ما بنقولش كده بس كده على بالي لما حد يشد التاني من كم الجلابية فيملخها او هايقطع الكم ويبقى راجل نص كم ..

عمنول ........... مشهورة عندنا يعني العام الماضي ...

غادي ......... هناك there يعني

لدينا بعض القرى في محافظة الشرقية بتنطق الكاف شين وأوقات كتيرة بيشبكوا فيها تاء كمان ... يعني كلب = تشلب

تخيلوا ؟

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

جومة -----> استيكة

إيهييي إوعى كده ملخت الكم ...... إحنا ما بنقولش كده بس كده على بالي لما حد يشد التاني من كم الجلابية فيملخها او هايقطع الكم ويبقى راجل نص كم ..

أضحك الله سنك .. بجد أنا ضحكت جدا وتذكرت أشرف عبد الباقى وهو بيقولها :roseop::roseop:

يدهشني أن يقول الأجانب :

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

انضم إلى المناقشة

You are posting as a guest. إذا كان لديك حساب, سجل دخولك الآن لتقوم بالمشاركة من خلال حسابك.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

زائر
أضف رد على هذا الموضوع...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   تمت استعادة المحتوى السابق الخاص بك.   مسح المحرر

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      علاقة وطيدة ومتأصلة بين مصر والسودان بدأت منذ سنوات بعيدة, أبعد من المعروف من التاريخ القديم هناك على ضفاف العرض الصفحة
    • 1
      عندما اسمع هذه الأغنية قلبي يوجعني و أنا أتذكر الأحباب في الغربة ، زمان … من ييجي ٦٠ سنة أذكر سيدة من ديرمواس  سافرت الى ملوى على بعد اقل من عشرين كيلو  سمعتها تقول و حياة غربتي  
    • Guest من أثرياء التعويم
      1
      علي حين فجأة بدأنا نسمع عن عشرات الملايين لشراء و بيع اللاعبين في مصر ، مش بس كدة بدأنا نسمع عن عشرات الملايين في نفقات و مصروفات الأندية منين ده كله و إيه اللي حصل ؟ و الفلوس دي كلها بيدفع عليها ضرائب ... ضرائب حقيقية ؟
    • 11
      عايز اشترى جيتار... اجيبه منين؟
    • 7
      حبيت اناقش فكرة التبرع في حد ذاتها لأن حصلت مناقشات بيني و بين عدة أشخاص عن اعطاء اموال للمتسولين و رفضهم لفكرة اعطائهم و اننا لابد أن نختار أين نضع تبرعاتنا او صدقاتنا سواء كان ملابس او طعام او نقود بل ان هناك من يبرر لنفسه عدم رغبته في اعطائهم طعام لأنهم سيلقون به في القمامة !! أو ملابس لأنهم سوف يبيعونها ! و هنا وجدتني اتساءل هل نحن مسؤولون عما نتبرع يه أين يذهب و ماذا يُفعل به ؟؟؟!!! و ماذا يعود علينا من اخراج طعام او ملابس او نقود ك "متبرعين" ؟ نحن لا نضمن أبدا ماذا سيفعلون بما اعطينا
  • أضف...