اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

بنك معلومات من خبرات المهاجرين السابقين

Recommended Posts

ايه الجمال ده يا اخت سمية جزاكي الله خير

ويارب ييسر لك انت واسرتك اموركم كلهاويبارك لك في اولاد حضرتك وييسر لكم هجرتكم على خير

فعلا فكرة رائعة وتوفير لمجهود ناس كتير ممكن توه وسط المداخلات والمواضيع الكثيرة

جعله الله في ميزان حسناتك

نحن لاندرك قيمة ما نعيشه حتى نفقده!!

ولكننا في الوقت نفسه لا ندرك قيمة ما نفقده حتى نعيشه!!!!

رابط هذا التعليق

• الردود 107
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مساء الجمال يا مدام سمية يا أمورة:

بصراحة شايفة الموضوع بقالى يومين و ماعنديش وقت أدخل أرد

غير إنى ما كنتش عايزة أضيع سياق الموضوع بمداخلات الشكر

المهم أنا عندى إقتراح و عايزة رأيك فيه...

إيه رأيك نخلى التقسيمة بالعرض؟؟

يعنى بدل ماهو خبرات الشامى و التهامى و دعاء و هشام إبراهيم مع حفظ الألقاب للجميع طبعا

نخلى الحاجات اللى شبه بعضها مع بعض

الطيران

السكن

البنك

الكروت

لو موافقة...إحنا ممكن نطلبها من دكتور تهامى فى الموضوع المثبت بتاع التخاطب مع الأدارة

وربنا يكرمك على المجهود الجبار دة

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

:lol:

تسلم ايدك يا استاذة سمية

بجد هاتوفرى كتير على ناس محتاجة المعلومات دى وهاتوه مع كل موضوع شوية

وانا رايى من راى سوسورانى ان كل موضوع يتجمع فيه كل الخبرات المذكورة علشان اللى بيدور على حاجة معينة يلاقيها كلها فى مكان واحد

شكرا ليكى وعلى مجهودك ووقتك الثمين

بارك الله فيكى وبارك لك فى اولادك

;)

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

كان لازم اشكر حضرتك بسرعة ....

زى ما حضرتك استجبتى لطلبى بتكبير الفونت

بسرعة جدا......و كمان .....لونتى الفونت

ربنا يجازيكى خير على مجهودك و تعاونك و...و..حاجات كتير أوى :lol: ;)

رابط هذا التعليق

الله ينور يا اخت سميه

شدي حيلك و منتظرين منك مجهود اكتر

ربنا يوفقك في طريقك

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

نزولا علي رغبة الجميع... وخاصة د. سوسوراني... نجمع كل ما يخص موضوع معين علي بعضه

اولا حجز الطيران والفنادق

ونبدأ بسم الله الرحمن الرحيم

المسموح هو دخول كندا خلال سنة من تاريخ الفحص الطبى ...

مدة صلاحية الفيزا بيكون مكتوب على الفيزا نفسها.

انا قمت بحجز الفنادق عن طريق النت قبل السفر بمدة كافية...لو ان رحلتك واضحة المعالم من دلوقت...أنصحك تحجزى بدرى ....

الأسعار....كله موجود...ممكن الموقعين دول يفيدوكى:

www.booking.com

www.expedia.com

أولا: الطيران

======

هذا الموضوع قتلته بحثا قبل السفر لمدة 3 شهور على النت و من خلال شركات السياحة

وبعدين جاتلى فكرة ثورية و هى ليه الواحد ما يستغلش طول الرحلة و يزور مكان تانى فى الطريق منها يريح شوية و منها خمسة سياحة لأن الرحلات الطويلة دى ما بتتكررش كتير. و كان ان استقر الأمر على الخطوط المغربية وكان خط السير كالأتى:

جدة - كازابلانكا - مدريد - كازابلانكا - مونتريال - جدة.

و على فكرة لما تاخدى DESTINATION فى الطريق ( زى مدريد مثلا) سعر التذكرة مش بيزيد كتير ان لم يكن مش حيزيد خالص فى بعض الشركات.

ما علينا تم التجهيز للرحلة من أخذ التأشيرات للمغرب و أسبانيا قبلها (وده فى حد ذاته موضوع يطول شرحه)

وتم السفر من جدة فحر الخميس 13 مارس وبعد حوالى خمس ساعات و نصف طيران وصلنا الدار البيضاء

و على الفكرة الخطوط المغربية نص نص و يبدو ان المضيفات ما يعرفوش ان فيه ناس فى الكون ما بيتكلموش فرنسى وهم حتى لو اتكلموا عربى ماحدش حيفهم حاجة و تبقى لغة الأشارة هى الحل.

فى الطائرة الى مونتريال طبعا كنا محاطين بناس كتير من الشعب الكندى الشقيق من مختلف الأعمار و الفئات و الملاحظ ان الجميع كانوا ناس فى منتهى اللطف و الترحيب بينا خصوصا لما عرفوا اننا مهاجرين جدد و تنافس الجميع فى ابداء النصح و الحقيقة أعطونا راحة نفسية طوال الرحلة اللى استغرقت حوالى 7 ساعات ونصف. و الجميل ان جزء منهم يكلمنا بالفرنسية و أخرين بالانجليزية بل تبرع بعضهم بتعريف بقية الركاب بينا و كانت مظاهرة ترحيب خففت التوتر الى حد كبير.

و بصيت من الشباك على مدينة مونتريال الجميلة و كانت المفاجأة لما أعلنت المضيفة ان درجة الحرارة بالخارج كانت ناقص 19 . يا للهول.... هذا الرقم لم يمر بى فى أى مرحلة من مراحل حياتى و لا فى أى بلد أوروبى زرته من قبل. المنظر من شباك الطائرة كان تحفة......مساحة بيضاء مهولة من الثلج يتخللها خطوط سوداء رفيعة (عرفت بعضها ان دى الشوارع بعد ما بيشيلوا منها التلج) معلش كنت لسه محدث ثلج و ما عنديش خبرة.

الخطوط البريطانية (British Airways): ودي بئى ركبناها في بداية رحلتنا إلي كندا لأول مرة (من مطار القاهرة لمطار هيثرو في لندن يوم 9 سبتمبر ، وف العودة من لندن للقاهرة يوم 1 أكتوبر).

محترمة مووت ، يكفي إنك بتدخل بنفسك ع الويب سايت بتاعهم ، وتحجز بنفسك الكرسي اللي على مزاجك (بس تحديد الكرسي بيكون قبل ميعاد الطيارة بـــ 24 ساعة ، وتطبع البوردنج پاس من ع الويب سايت بنفسك ، وتحدد كمان الوجبات اللي تحبها)! والأكل بتاعهم والتعامل ، قمة الاحترام!

ويمكن دي الوحيدة – حسب ما شفت – هيه والفرنسية ؛ اللي بيدُّولك غطاء للعين (عشان لو عايز تنام ، والإضاءة حواليك مش مريّحاك ، ساعات بيسموها Sleep Mask أو Eye Shade).ة

ولاّ واحنا داخلين على لندن بأه ؛ إحساس مختلف ، لأ والمناظر م الطيارة دي جو تاني ! بصراحة ، لندن دي كان ليها إحساس تاني خالص!

وداخل المطار وانتا مستني ميعاد طيارتك هتلاقي حواليك كباين تليفون بالعملة أو بالكريديت كارد.؛ نتصل نطمن أهالينا ف مصر إننا وصلنا نص السكة بسلام ؛ وأفوجأ بعدين يا ريس بإن الدقيقة بحوالي 3 أو 4 استرليني! بس آهي تنجز المصلحة.

وانا راجع بأه أول مرة من كندا للندن ، واحنا نازلين على لندن (نازلين بالفعل ، لأن الطيارة بتستقر على ارتفاع 10 كم تقريباً ، وعند الاستعداد للهبوط بتبدأ واحده واحده النزول) ، عرفت همّه ليه سمُّوها مدينة الضباب! طايرين في السحاب من ارتفاع 7كم وحتى 3 كم! والمسافة دي كلها سحاب! ومش محتاج أئوللك إن الطيران خلال السحاب ده قمة المرمطة!

بتلاقي الطيارة عمَّالة تتمخمط بيك زي ما تكون ماشي على مدقّ صحراوي ، ورجرجة وإللت أدب!

ولما نزلنا لندن ، ضباب وشبُّورة يا ريس في عز الضُهر! وفضل الوضع كده بتاع 5 ساعات (مدة الترانزيت) لغايت ما مشينا من المطار واخدين طريقنا لمصر!

والعكس تماماً أشوفة واحنا داخلين القاهرة ، الجو الصحو ، والدنيا الرايقة (عكس ما الناس كانو بيئولولي ؛ إنك هتعرف إنك داخل ع القاهرة مع رؤية السحابة السودة إيّاها)!

خطوط الفرنسية (Air France) ودي على فكرة اتحدت مع الخطوط الملكية الهولندية (KLM).

===============

ودي أخدتها وانا رايح كندا تاني مرة من مطار القاهرة إلى مطار شارل دي جول في پاريس (فبراير 2008). كان الإقلاع من المطار القديم (حسب خطوط الطيران) الساعة 2 صباحاً ، و وصلت فرنسا الساعة 6 صباحاً (5 ساعات – لاحظ فرق التوقيت).

واحب ائول لك إن ده كان أسوأ وقت ممكن توصل المطار فيه - بغض النظر إنك بتوصل بالليل ، وما بتشوفش البلد من فوء ، ودي كان نفسي أشوفها بصراحة ؛ باريس مدينة الفن والجمال (رغم إن هند بتئول عليها عرّة!) - معظم المحلات ف الديوتي فري زوون كانت قافلة! والمطار فاضييييي ، وأُدّامك 5 ساعات ترانزيت على ميعاد طيارة إير كندا

واللي لفت نظري برضه الفطار بتاعهم ، جميل جداً جداً. أول مرة ألائي فطار بالطعامة دي! البيض الأومليت والعيش والزبدة والجبنة ، وسوسيس على ما أذكر ، وفروت سالاد.

بس م الواضح إن الشنط اتبهدلت واتمرمَطِت ف الترانزيت في فرنسا. الموقف ده عقّدني من الإير فرانس بصراحة!

الطيران السويسري (Swiss International Airlines) ،

==============================

ودي اللي أخدتها تاني مرة في عودتي من زيوريخ للقاهرة (9 مارس).

ودي كانت مرحلة ترانزيتية ما بين الجو اللي تحت الصفر في تورونتو ، والجو الحار جاف صيفاً ف القاهرة (درجة الحرارة تسعة وعشرين على ما أذكر)! وكانت الحرارة في زيوريخ 11 درجة مئوية.

المناظر من الجو للمنطقة واحنا داخلين على زيوريخ رهيبة. الجبال كلها أخضر × أخضر (زي كندا ف الصيف – ما تنساش إني سايب كندا أبيض × أبيض ، والشجر ما عليهوش ورأ خالص) ، والقرى اللي ف حضن الجبال وبيوتها المثلثة الكلاسيك دي ، والأنهار اللي ماشية بينهم ، والمناطق الزراعية... مناظر تشرح القلب ، وتحس إنك ضارب أمبولين فاليام

طيران الكندي (Air Canada)

=================

، وده أخدته ف المرتين اللي رحت فيهم على كندا (من لندن لتورونتو والعكس مع العودة ، ومن باريس لتورونتو والعودة من تورونتو لزيوريخ).

طياراتهم جميلة بصراحة ، والشاشات ططش سكرين ، وتشكيلة أغاني وأفلام من كل العالم ، وتحت الشاشة فيه فيشة كهربا (110 فولت طبعاً) ، لو عاوز تشحن الموبايل مثلاً أو اللاپتوپ. وتلاحظ كل شوية ، المضيفات يعدوا عليك ، تحب تشرب حاجة ، مخبوزات ، نأنآت خفيفة... بيزغّطوا فيك م الآخر!

وف أول مرة كنت رايح كندا ، لما الطيارة هبطت في مطار پيرسون في تورونتو ، و

طبعاً ، مش محتاج أقول لك إني وانا باعمل تشيك إن ع الويب سايت بتاع إير كندا ، لقيتهم كاتبين إن فيه تأخير ساعة (قبل ميعاد الطيارة بحوالي 5-6 ساعات)! ولما اتصلنا بالمطار عشان نتأكد لقيناها متسجلة ع الخدمة الصوتية ؛ بيطلب منك تدخل رقم الرحلة ع التليفون ، ويرد عليك بتفاصيل الرحلة ، وقال لنا نفس الكلام عن تأخير ميعاد الإقلاع! إشي خيال يا ناس!!

فى البداية دورنا على النت على كل عروض شركات الطيران واستخدمنا كذا موقع وكان اهمهم ( اكسبيديا ) ولكن نظرا لعدم وجود امكانية استخدام الكريديت كارد معانا فاحنا كنا بناخد فكرة فقط

وبعد كدا بدا زوجى فى رحلة اللف على معظم مكاتب السياحة للبحث عن عروض جيدة من حيث جودة شركة الطيران وطبعا رخص الاسعار

وكان فيه عرض ممتاز من شركة اير كندا بالتضامن مع كل من ( مصر للطيران - لوفتهانزا ) وسعر خيالى وهو تقريبا ( 820 دولار للفرد ) - بصراحة مش متذكرة قوى الرقم بس هو فى التمنميات-

بس للاسف العرض دة كان على بعض الكراسى فى الطيارة فقط ولم يكن العدد كافى لنا

وبالتالى انتقلنا بعد كده على الشركة الاوليمبية وزى ما ذكرت قبل كده حجزنا لينا كلنا فى حدود ( 3600 جنيه مصرى للفرد ) وتوكلنا على الله

وكان اختيارنا ليها بصراحة بسبب السعر لانها كانت ارخص شركة

وخط سير الرحلة من القاهرة الى اثينا ( ساعتين ) ترانزيت فى مطار اثينا ( 3 ساعات ) من اثينا الى مونتريال ( 10 ساعات )

قعدت يا افاضل اظبط وزن الشنط اسبوع وفتحتهم وفضيت منهم حاجات 3 مرات علشان الوزن يتظبط ومافيش فايدة واخر 3 ايام قبل السفر ماكنتش بنام لحد الحمد لله وصلتهم للوزن المطلوب وهو 23 كيلو لكل شنطة ( 10 شنط ) وشنطة 10 كيلو ( لياسين )

وده والله مش عشان انا عايزة اخد حاجات كتير ابدا بس احنا غصب عننا حاجاتنا كتير علشان عددنا واعتقد ان كل ما سن الاطفال كان صغير بيكونوا حاجاتهم اكتر مننا

المهم انا كنت متاكدة من الوزن علشان جيبت ميزان مخصوص للشنط وكنت باوزن كل شنطة اكتر من مرة لحد ما ضهرى وضهر جوزى اتقطم ولما اتوزنت الشنط فى المطار كانت كل شنطة معدية 25 كيلوا ازاى ماعرفش ( علشان تاخدوا بالكم من النقطة دى ميزان المطار مختلف )

بس الحمد لله مادفعناش وزن زيادة ودى كانت ميزة الشركة الوليمبية انها مش بتدقق على الوزن قوى طالما فى حدود ( العشرينات )

وركبنا الطيارة فى ميعادها والحمد لله

أنا تعاملت مع expedia كذا مرة شهر نوفمبر و أكتوبر اللى فاتوا .. مرة حجزت كندا-أمريكا و كمان رحلتين داخليتين فى أمريكا (لى و لأسرتى).

الموضوع سهل .. إحجز الرحلة من على الموقع و بعد الدفع يبعثوا لك بإيميل فيه التفاصيل (تذكرة إلكترونية)... أرجو ملاحظة الأتى:

- لازم تأخذ هذا الإيميل معك المطار ... و فى هذا الإيميل هناك "رقم تأكيد الحجز" هام جدا..

- خلال الحجز و فى معظم الرحلات يمكن إختيار الكراسى اللى عاوزها فى الطائرة (ميزة خطيرة)

- الأسعار تتغير من يوم لأخر على نفس الرحلة

- الدفع بالبطاقة الائتمانية

- لا أعرف سبب رخص الأسعار بس ممكن بسبب الضرائب المفروضة فى كل منطقة

- تجربتى أنا بين كندا-أمريكا و طيران داخلى فى أمريكا

- أقرأ قوانين تغيير الحجز بتاعتهم لأنها هامة جدا (مثلا شركة الطيران ستخصم 100 $ لو غيرت الحجز.....إلخ).

الدفع على النت مع شركات معينة مضمون انا كل حوجوزاتي عن طريق النت (eexpedia)(go voyages)(last minut)

ولسة حاجز نيس القاهر british airways ارخص بكتير من مكتب الشركة الام نفسة

اما فرق السعر بين الشركة الام والوكلاء(eexpedia)(go voyages)(last minut)

لانة تذكرة الكترونيك توفير, لان التذكرة المعروفة القديمة تكلفهم عشرة دولارات .........

والوكلاءليهم تخفيض من الشركة الام

لازم تأخذ هذا الإيميل معك المطار ... و فى هذا الإيميل هناك "رقم تأكيد الحجز" هام جدا..

احب اوضح ليكم موضوع تفاوت الاسعار على نفس الرحلة وكمان عمل العروض على التذاكر برده على نفس الرحله وده سببه بكون كالاتى

اولا نوضح سعر الطيران من يوم لاخر واختلافه الطيارة بتكون مكونه من 26 كلاس وده معناها عدد حروف الانجليزى ال26وكل حرف ليه عدد تذاكر اعلى سعر بيكون كلاس A,الى كلاس H وبتنقص الاسعار من كلاس الى كلاس واقل سعر تذاكر بتكون كلاس WوV ونشرح بقا ازاى السعر بيختلف من يوم ليوم فى كلاس w بيكون عدده مثلا 10 كراسى بيكون سعر التذكرة مثلا الف وده على سبيل الميثال والتتذاكرة فيها خلص بيروحوه على الكلاس اللى بيعده فالسعر بيزيد حوالى 100 برده على سبيل الميثال وهاكذاالى وصول التذكرة الى اعلى سعر وبيكون الكلاس A

ثانيا اذى الاماكن كانت لسه موجودة والرحله معادها قرب الشركة بتعمل عرض وتخفض الاسعار حتى تكم العدد المطلوب لقيام الرحله

عشان كدة الكل بيحاول يحدد معاد الرحله بتاعتهم قبل السفر بحوالى شهر او ازيد حتى ياخد اقل سعر اى يحجز على الكلاسات الاقل سعر

اما بالنسبه للحجز عن طريق النت فده بيقدم التذكرة مخفضة بحوالى من خمسه الى 10 فى الميه وديه بتكون كوميشن بتاع شركات الطيران فى عادى ممكن تحجز عن طريق النت وبرده بيكون احسن بسبب مواعيد الطيران بيكون مفتوح يعنى ممكن تغير معاد السفر بسهوله

ارخص طيران الى مونتريال مصر للطيران وتبدأ رحلات هذا الموسم ابتادء من من 2009/6/2 كل يوم ثلاثاء وخميس وتكون رحلة الطيران 12 ساعة طيران مباشر الى مونتريال بدون توقف اخر رحلة طيران لهذا الموسم يوم 2009/9/29

سعر التذكرة للشخص البالغ في حدود 2820 جنيه

يليها الخطوط الاوليمبيه اليونانيه بزيادة طفيفة فى حدود50 او 60 جنيه فى التذكرة وتكون الرحلات طوال العام الرحلة تستغرق 18ساعة منهم 15 ساعة طيران و3 ساعات ترانزيت ويكون الترانزيت فى اثينا وهذا سعر التذكرة صيفا وشتاء

يليهم الاردنيه بزيادة فى حدود 400 جنيه (صيفا فقط)

ثم اير كندا ودلتا اير وغالبا تكون هناك محطتين ترانزيت

يوجد رحلات غير مباشرة لمصر للطيران فى الشتاء بمحطة وبعض الاحيان محطتين توقف وتستفرق الرحله من 22 ساعة الى 2 ساعة ويكون الترانزيت فى نيويورك والتكمله الى مونتريال باير كندا او دلتا اير سعر تذكرة الذهاب فى الشتاء على مصر للطيران 3670 جنيه ذهاب فقط

مع العلم ان اسعار التذاكر قابلة للتعديل بشكل اسبوعي تبعا لتغير اسعار الوقود والطلب على الرحلات

ياسيدي مادام استقريت على مصر للطيران

احجز من الوكيل السياحي هو اول ماهيقول ليك غالبا هايقول ليك زيادة حوالي 5%عن السعر الى انا قلته ساومة وهاتوصل للسعر ده

او ممكن لو انت من القاهره عليك وعلى توماس كوك وده سعره من غير كلام زي الى انا حطيته وكذلك مواقع النت زي الاكسيبيديا والشيبواير

ولكن ماترحش لمكتب مصر الطيران الام لانه هايكون ازيد ب7%عن السعرالىمكتوب

العرض بيقول تذكرة ذهاب وعودة من أبو ظبي لكالجاري بتكلف 1850 درهم ... طبعا رقم مستحيل

اتضح لي بعد ما فتحت موقع KLM ان ده السعر من غير الضرائب

واكتشفت أيضا إن فيه عرض لتورنتو بـ 1500 درهم قبل الضرائب و 3200 درهم بعد الضرائب

العرض سار خلال شهور الصيف ... والسعر ده رغم انه أعلى بكثير من المنشور في الإعلان لكن يعتبر رخيص عند مقارنته بطيران الاتحاد مثلا اللي أقل سعر للتذكره عليه 5000 درهم تقريبا أو طيران الإمارات اللي بيكلف 6200 درهم لنفس التذكرة

عموما اللي يهمه الموضوع ممكن يلاقي معلومات أكثر على موقعهم

www.klm.ae

ده كان بالنسبة للطيران....... الخطوة القادمة ان شاء الله ...... اللاندنج

كل الشكر للاعضاء الافاضل اصحاب الموضيع الاساسية اللي اقتبست منها هذه الاجزاء

تروح دوكتي و طوالي ع الصفحة دي

http://163.121.20.10:5078/sources/AirlinesDic.asp

فيها عناوين وتلفونات كل شركات الطيران في مصر

تاخد منها عنوان الشركة الطيران الاوكرانية .. وتسأل السعر عنديهم يوصل كام

لاحظ

السعر في الصيف عالي

السعر في الشتا بيكون أقل كتير

وبعد ما تاخد منهم السعر

تروح تسأل كمان في الخطوط التشيكية

وبعدها تسأل في الخطوط اليونانية - اولمبيك

منقول من توبك للاستاذ هادي......

تم تعديل بواسطة somayasaleh

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

السادة الاعضاء الافاضل...... اشكر الجميع.... واعتذر عن الرد علي كل مداخلة....... حتي لا يتوه الموضوع الاساسي

ثانيا ....اللاندنج

======================================

=================

مع استلام الفيزا علي البسبور بتيجى مجموعة أوراق مكربنة لكل فرد على حدة..

.و يجب مراجعة البيانات المكتوبة فيها وتكون مطابقة لبيانات الباسبور...

و كمان يجب مراجعة بيانات الفيزا المطبوعة فى الباسبور.

وصلنا مطار مونتريال حوالى الساعة 7 مساء . مشينا مستدلين بعلامات الشنط (baggage )

حتى وصلنا صالة الجوازات و كان هناك طابور طويل نظرا لوصول عدة طائرات فى نفس الوقت و لكنه طابور منظم جدا و ينتهى بسرعة.

ولما وصلنا عند ضابط الجوازات كانت لطيفة جدا و رحبت بينا و أخبرتها اننا Perminent resdidents to Canada

وعلى فكرة هما يحبوا هذا الوصف عن وصف ال Immigrants أطلعت على الجوازات بسرعة و راجعت مسمى التأشيرة وشافت وتأكدت من المرافقين وختمت ختم دخول وأرشدتنا الى مكتب خلفها خاص بال immigration........ توجهنا اليه و فيه عدة موظفين من ادارة الهجرة

لابد من استطراد سريع هنا و هو ضرورة وجود عنوان فى كندا (مش مهم فين) أى عنوان لأنه حيطلب منكم عند الوصول و ذلك لتتمكن ادارة الهجرة من ارسال

(Perminent Resident Card) و يعرف اختصارا ب P R Card اليه بعد حوالى 4 اسابيع من عمل ال landing

وهنا كان دور المحامى اللى أعطانى عنوان فى اوتاوا و اعطيته بدورى لموظف الهجرة

الملحوظة الأخرى انه أهم شىء فى حياتك هى مجموعة الأوراق المكربنة اللى حتاخدها عند الحصول على الفيزا.

وهى نسخة لكل فرد من أفراد الأسرة وهى هامة جدا فى انهاء كافة الاجراءات الحكومية بعد ذلك

مثل Social Insurance Number

و كذلك رخصة القيادة و بالتالى يجب الاحتفاظ بها خلال سفرك فى شنطة ايدك لعدم ضياعها و ما تحطهاش فى شنطك خصوصا اذا كنت مسافر على الخطوط المغربية

. وانتا ف الطيارة ، وقبل ما بتوصل تورونتو المحطة ، بيوزعو علي الركاب ورقة كده عشان بيانات الجمارك ، بتكتب فيها بقالك أد إيه بره كندا ( كل ما زادت مدة غيابك عن البلد ، كل ما زادت الكمية المسموحالك تشيلها معاك من السجاير والخمور والهدايا) ، وإن كان معاك ف الشنط بتاعتك ، حاجات م اللي محتاجة شوية بريكوشنز (نباتات ، منتجات ألبان ، مجوهرات ، فلوس كاش ، ... إلخ). أول مرة قلنا إن معاناش حاجة من دي خالص.

بعد كده دخلنا على قسم الهجرة ف المطار ، برضه طابور طويل ، بس الحركة فيه مش بسرعة طابور الجوازات.

بنت في الجوازات .....فضلت معانا لما خلَّصِت لنا ورأنا وهيه اللي جت صوَّرِتْنا ديچيتال ، ، وبعدين الجملة المتوقعة (ويلكَم تو يور نيو كَنتري)!

بعد كده عدينا على واحدة....، وبعدين إدتنا الأوراق اللي هنتقدم بيها للحصول على رقم الضمان الاجتماعي (Social Insurance Number, or SIN number) ، ولستة بعناوين وأرقام الجهات الحكومية اللي ممكن نحتاجها فيما بعد.

نزلنا بعد كده، نستلم الشنط بتاعتنا (4 شنط زي الهم ع الألب ، وشنطتين هاند باج) ،

وبعدين عدينا ع الجمارك... طبعاً كالمعتاد ؛

ولا شنطة م الـــ 4 اتفتحت ولا جه في بالها حتى تسألنا إنتو جايبين معاكو إيه!

الغريب إن الراجل اللي ع الكاونتر اللي جمبنا طلعت عين أهله ؛ 4 ظباط جمارك اتسلو عليه يا ريس ، وفتحو شنطته وفلّوها حتة حتة

اللي ممنوع من منتجات الألبان؟ ...أي حاجة بيطلع منها سوائل! يعني ( بتـــ Oozes)! المفروض تكون جافة أو معلبة.

اللحوم ومنتجاتها طبعاً ممنوع!

البذور ممنوع!

وبعد مادخلنا المطار ....بعض المضيفين واقفين يشاوروا على المكان اللى المفروض نروحه وكان فى كذا مكتب زجاج زى بتوع البنك كده روحنا لمكتب فاضى فيهم الموظفة شافت الباسبورات والورقة اللى وزعوها علينا فى الطيارة ودخلت بيانات على الكمبيوتر وبعد كده قالت لنا ندخل على مكتب الهجرة

دخلنا المكتب وقابلنا موظف من اصول شرق اسيوية وشاف الباسبورات والورقة وفجاة اتنفض وكشر وقعد يتكلم بنرفزة ازاى انتو 6 اشخاص وكاتبين 4 بس وازاى الموظفة الاولانية ماخدتش بالها من الموضوع ده وراح قايم منطور وراح لها وقالى تعالى معايا وقعد يزعق لها وبعدين كملت البيانات منى ورجعنا مكتبه تانى

طلب الباسبورات وقعد يسالنى انتى بتشتغلى ايه ؟ وجوزك بيشتغل ايه ؟ وبيتاكد من تواريخ ميلاد الاولاد واسماؤهم وبعدين طلب العنوان اللى هانستقر فيه وقال لنا استريحوا ربع ساعة وبعدين اناديلكم

وبعد كده ادالنا اوراق اللاندينج وقالنا ان الاوراق دى مهمة جدا وهاتستخدموها فى استخراج اوراقكم الرسمية بعد كده وكمان ادالنا ظرفين للمنحة الحكومية للاطفال ( المفروض ظرف خاص بكيبيك وظرف خاص بالفيدرال ) وبعد ما روحنا وفتحناهم بعدين لاقيناهم الاتنين للفيدرال بس ( ودى اخرة النرفزة بتخلى الواحد يتلخبط ويغلط )

المهم قالنا روحوا على مكتب الهجرة الخاص بكيبيك ولما دخلنا المكتب قابلتنا سيدة كبيرة فى السن بس سكرة والله

كانت بتتكلم بالراحة وبهدوء شديد ورحبت بينا جامد وكانت سعيدة باللاطفال واديتنا الكتيبات اللى فيها معلومات عن كل حاجة فى كيبيك واكدت علينا تانى فى المحافظة على اوراق اللاندينج وقالت ان الوراق دى هاتطلب مننا لما الاولاد يدخلوا الجامعة فى كندا واديتنا عنوان لمكتب الهجرة القريب مننا فى كيبيك سيتى علشان نروح لهم يطلعولنا الكروت المهمة ( التامين الاجتماعى والتامين الصحى )

وبعد ماخلصنا معاها روحنا علشان نستلم الشنط من على السير وفعلا استلمناها وروحنا بعد كده على اخر خطوة وهى اللى كان بيسال عليها الاستاذ ibra

مكاتب مفتوحة زى الكاونتر كده وقابلنا شاب وشاب الباسبورات واوراق اللاندينج وسالنا

هوا : معاكوا ايه

احنا : معانا ملابس

هو : تقريبا بكام دولار ؟

احنا : حوالى كذا

هوا : معاكم اى شئ ثمين او اجهزة ثمينة او اى شئ ذا قيمة عالية ؟

احنا : انا معايا جزء من ذهبى

هو : مستعمل ولا جديد ؟

احنا : مستعمل

هو : معاكوا موبيلات ؟

احنا : ايوة

هو : مستعملة ولا جديدة ؟

احنا : مستعملة

هو : فى حاجة فى بلدكم عايزين تجيبوها كندا بعد كده ( عفش او اجهزة او اى شئ ) ؟

احنا : لأ مافيش

هو : شكرا وراح مدينا ورقة بكدة

وبس خلاص وقالنا اتفضلوا

ودى كانت اخر خطوة فى المطار وطلعنا بعد كده علشان نحجز تذاكر الاتوبيس من مطار مونتريال وحتى كيبيك سيتى ودى رحلة تانية اخدت لها حوالى 4 ساعات

خط سير الاتوبيس ( مطار مونتريال - المحطة الرئيسية فى مونتريال نفسها - وهناك قعد نص ساعة يحمل - اتحرك الساعة 6 من مونتريال - ووصل كيبيك سيتى حوالى 9 الا ربع )

نزلنا من الطيارة على المطار و مشينا نبص على العلامات علشان نروح على الجوازات ... و إحنا ماشيين بنجر رجلنا و العيال و الشنط كان فيه عربيو من العربيات الكهربائية الصغيرة اللى بتستخدم فى الخدمة فى المطارات و راكبها واحد ملامحة قمحية زى بتوع أمريكا الجنوبية. لما شفنا وقف بالعربية بتاعته و قال لى إنتم رايحين على الجوازات فقلت له نعم فقال طب أركبوا أوصلكم!! طبعا ده لأنه شاف إننا معانا أولاد و شنط .. أنا كنت بأسمع قد إيه هم بيحترموا الأطفال و بيعملوا أى حاجة لراحتهم ... بس ده أول إحتكاك فعلى ... طبعا قبلنا العرض و أخذنا بالعربية لمنطقة الجوازات و إحنا ماشيين بالعربية عماليين نعدى على الناس اللى ماشية على رجلها و كانوا بيبصوا لنا بصة "منفسنة" - البصة دى طبعا كلنا عارفنها و بنبصها لما نكون واقفين 3 ساعات على شباك المصالح الحكومية و فجأة ييجى ضابط و يدخل على الموظف من غير ما يقف على الطابور ... وصلنا الجوازات و شاور لنا عليها ... شكرته جدا و رحنا على الجوازات.

كانت هناك حوالى 8 ضباط جوازات كل واحد على شباك و كلهم فاضيين ... يظهر عرفوا إننا جايين ففضوا المطار!!.

دخلت على ضابطة منهم و أعطيتها الجوازات و قلت لها إحنا هنا لعمل اللاندنج ... كانت ملامحها أسيوية ... و بدون أى إنفعال على وجهها قالت فين الورق بتاع الوصول ( كان فيه ورقة إتوزعت علينا فى الطيارة فيها بيانات بسيطة عن الإسم و رقم الجواز و رقم الرحلة و سبب الزيارة ..... ) و فيها بيان مهم جدا و هو هل معك أى خضروات أو فاكهة و بيان أخر عن منتجات الألبان ... أنا كان معايا موزتين للأولاد فى الشنطة اللى فى إيدنا لزوم الرحلة فعلمت فى الورقة إننى معيش حاجة بس لما الضابطة سألتنى قلت لها إنى معايا الموزتين دول قالت يبقى لازم تعلم إنك معاك فاكهة و خضروات ( كانت مؤدبة جدا) و طلبها حسسنى إن الموضوع مهم جدا لهم و سألت بعد كده عن السبب إنهم مش عاوزين أى فاكهة أو خضروات تدخل البلد إنهم بيخافوا من الحاجة اللى فيها حبوب (زى المانجو مثلا) علشان متزرعش البذرة بتاعتها و ده ممكن يأثر على الزراعات هناك (أنا مش متأكد أوى من المعلومة دى .. ياريت حد يأكدها ) و بالمناسبة نفس الأسئلة دى كانت موجودة و أنا رايح أمريكا.

خلصنا الجوازات و شاورت الضابطة لنا على غرفة فى الخلف (بعد ما نعدى الجوازات) مكتوب عليها الهجرة .. دخلنا لاقينا ضابط واقف قلت له إننا هنا لعمل اللاندنج قال لى تعالوا معايا و مشى لغرفة جوا غرفة الهجرة و كان فيه ضابطة صغيرة فى السن على كاونتر عالى و قدامها كراسى كثيرة و كنا الوحيدين فى الغرفة ...

الضابط اللى دخلنا دخل عند الضابطة و كلمها كلمتين – شكله بيتلكك علشان يتكلم معاها – و ضحكوا ضحكتين و مشى ( نسى يطلب البقشيش بتاعة منى على التوصيلة) ...

الضابطة قالت: أى خدمة

أنا: إحنا جايين نعما لاندنج .. و إديتها الأوراق

الضابطة: (بعد ما بصت فى الأوراق) معاك 22 ألف دولار كندى

أنا: أيوه

- (الرقم ده اللى أنا كتبت حيبقى معايا لما أروح كندا وقت التقديم على الهجرة) بس ما طلبتش تشوفهم(صدقت الكلمة اللى قلتها).

قالت لى : تحب نبعث لك ال"بى أر" على فين؟

أنا كنت طبعت العنوان اللى أنا عاوز أبعث الكروت عليه من مصر قبل السفر .. و ده أحسن علشان يسهل العملية فى اللاندنج بدل ما تغلط فى حاجة و إنت هناك .. و هو كمان أسهل للضباط قراءة طباعة الكمبيوتر.

العنوان كان فى مدينة مونتريال مقاطعة كيبيك ... قالت لى هل معك "سى إس كيو نمبر"؟ بصراحة فوجئت بالسؤال و قلت لها لا أنا مقدم فيدرالى .. قالت ما ينفغش أبعث الكروت هناك إلا لو معك الرقم ده!!! أنا حأخلص الإجراءات و أديك رقم تتصل به لما تأخذ ال"سى إس كيو نمبر" و تكلمهم و بعدين يبعثوا لك الكروت!! أنا كنت قراءت أن ممكن تستخدم إى عنوان فى أى حتة فى كندا و لذلك إستغربت.

قلت لنفسى و بعدين بقى .. كده الموضوع حيتأخر جدا ..

بس خلوا بالكم ربنا كريم جدا.

كان معايا عنوان صديق فى ميساساجا كنت ناوى أزوره و كان و أنا فى مصر عرض على أخلى العنوان عليه ... ربنا ألهمنى و جت فى دماغى الفكرة و أنا قدامها.

قلت لها: طب أنا معايا عنوان فى ميساساجا .... ممكن أستخدمه.

هى: طبعا ... هو فين؟ طلعت العنوان و إديته لها و تنفست الصعداء (حلوه دى تنفست الصعداء)

الضابطة: إستريح خمس دقائق.

كان المدام و الاولاد قاعدين على الكراسى من ساعتها ... أقصد المدام قاعدة و الأولاد بيتأكدوا إن الصناعة الكندية كويسة زى الإنجليزية و بدأوا يخلصوا على غرفة الهجرة قبل الخروج لتدمير باقى مطار بيرسون زى ما دمروا مطار هيثرو.

الضابطة خلصت و نادت عليا مضيت أوراق اللاندنج لى و للأولاد ثم المدام مضت الورقة بتاعتها ... و بعدين إديتنى نسخة من الورق و كتاب صغير عن كندا و رقم التليفون اللى أتصل به لو فيه إستفسار عن الهجرة.

و خرجنا لأخذ الشنط.

ملحوظة هامة : لاحظت إن المتهم برىء حتى تثبت إدانته ... و أنت مصدق مالم يثبت أنك تكذب..... و ده يخليك تحس إنك بنى أدم و دى حاجة جميلة قوى ساعات بنفتقدها فى بلادنا.

أستأذنكم كفاية كده النهاردة – متنسوش الدعاوى

كفاية كده النهاردة......... الحلقة القادمة ان شاء الله

الاوراق المهمة جدا جدا والكروت

رابط هذا التعليق

نبدأ........ بسم الله الرحمن الرحيم....... وبه نستعين

هناك مجموعة من الأوراق الهامة الواجب عليك إنجازها

========================

نبدأ بكارت التأمين الصحي (Health Card)

وهو يسمى هنا في كندا باسم OHIP Card "Ontario Health Insurance Plan"

ستذهب إلى العنوان التالي، ومعك الأوراق التالية:

جواز سفرك - كارت ال PR - وكذلك (Landing paper) وهي تلك الورقة الكربونية التي سيسلموناه لك في المطار وهي هامة جدا فاحرص عليها - واثبات لعنوانك "مثال ذلك عقد الإيجار"

ولمزيد من المعلومات، إليك المعلومات من موقع وزارة الصحة

http://www.health.gov.on.ca/english/public...ohipfaq_dt.html

أرجو أن تنهي هذه الخطوة في أسرع وقت

حيث أنك ستنتظر فترة 3 شهور كاملة قبل أن تستلم كارت ال OHIP

في خلال تلك الفترة، فالرعاية الصحية هي مسؤوليتك الشخصية وستدفع قيمة الكشف عليك في كل مرة تحتاج إلى زيارة الطبيب، فانتبه إلى ذلك.

س: ماذا لو ضاع منك كارت الـ OHIP ؟

عند ضياع الكارت اتصل على هاتف 1 800 268-1154 و أعطيهم رقم الكارت الضائع

فسوف يقومون بإرسال بديل له على عنوانك البريدي وعندما تستلمه قم بإتلاف القديم لو وجدته لأنه قد تم إلغاؤه ولا يمكن التعامل به.

وكذلك عندما تغير عنوانك .. أرسل خطاب بصورة الكارت وفيه العنوان الجديد

PO box 9000

Kingston on

K7L 5A9

لاحظ أن تأشيرة دخولك لكندا أضحت بلا قيمة، حيث أنهم سيرسلون لك كارت الإقامة واسمه هنا PR كاردPermanent Resident card)) وسنختصر التسمية إلى PR حيث أنها هي الشائعة هنا. وهذا الكارت هو الذي ستستخدمه عند خروجك ودخولك إلى كندا في المستقبل وحتى تحصل على الجنسية وجواز السفر الكندي بعد ثلاث سنوات باذن الله.

وكارت ال PR هذا هو بمثابة إثبات شخصية "photo ID" هام لك فلا تفرط فيه واحرص عليه.

س: ماذا لو فقدت كارت ال PR ؟

اتصل بهذا الرقم بسرعة 888 242 2100

واتبع التعليمات بدقة، لاستخراج كارت بديل (هذا سيكلفك صور شخصية ومبلغ 50$)

الآن سنستخرج أهم كارت، وهو الرقم القومي (Social Insurance Card)

واسمه المختصر هو SIN Card

كل ماعليك هو الذهاب إلى أي من مراكز (HRDC) ومعك الأوراق التالية:

جواز سفرك - كارت ال PR - وكذلك (Landing paper) وهي تلك الورقة الكربونية التي استلمتها في المطار وهي هامة جدا فاحرص عليها - واثبات لعنوانك "مثال ذلك عقد الإيجار"

س: ماذا لو فقدت كارت ال SIN ؟

اتصل بهذا الرقم بسرعة 800-206-7218

واتبع التعليمات بدقة، لاستخراج كارت بديل (هذا سيكلفك صور شخصية ومبلغ 50$)

وكالعادة، سوف تستلم هذا الكارت في بريدك، كندا تعتمد على البريد في كل شيء تقريبا، وهو من مظاهر تقدم الدول، فالدولة التي لديها نظام بريدي ثابت وقوي وفعال، هي دولة يتم فيها تبادل الرسائل بين عناصر الهرم الإداري بسرعة وكفاءة.

http://www.canadapost.ca/tools/pg/sitemap/default-e.asp

أحرص على هذا الكارت جداً، ولا تعط رقم الـ SIN الخاص بك لأي إنسان سوى: مكان عملك أو البنك، فقط لاغير، ولاتعطه لأي إنسان آخر فينتحل شخصيتك و يلحق بك الضرر.

الأفضل أن تترك كارت الـ SIN وكذلك الـ PR في المنزل في مكان آمن

الآن يمكنك أن تفتح حساب في البنك

اذهب إلى أي بنك في البلد تختار، وكلهم يقدمون خدمات متشابهة على أعلى مستوى، مثال:

TD bank/Scotia bank/CBC bank/PC bank/HSBC bank

http://www.scotiabank.com/cda/index/0,,LIDen_SID19,00.html

لابد أن يكون معك الأوراق التالية:

جواز سفرك - كارت ال PR - وكذلك (Landing paper) وهي تلك الورقة الكربونية التي استلمتها في المطار وهي هامة جدا فاحرص عليها - واثبات لعنوانك "مثال ذلك عقد الإيجار"

وتفتح حساب في فترة دقائق، و سيصل في بريدك كارت ال ATM

ويمكنك بعد بضعة شهور أن تقدم طلب للحصول على فيزا VISA كارت بسهولة

س: ماذا لو فقدت كارت ال VISA ؟

اتصل بهذه الأرقام بسرعة وبدون تأخير

واتبع التعليمات بدقة، لابد من إلغاء الكارت القديم قبل أن يسيء أحدهم استخدامه

Trans union 1 800 663 9980

Aqua Fax 1 800 465 7166

18773232598 - 5144932598

ويمكن طول الوقت الاتصال بالبوليس ليساعدك في أية خدمة أو معلومة تريدها

416 808 2222

أو الاتصال برقم 911 في أي وقت ومن كل مكان في حالة الطواريء والضرورة القصوى

هناك 3 انواع من الكروت :

============

1- كارت تحقيق الشخصية ( pr ) واكيد كلكم عارفينه لانه زى البطاقة الشخصية وده قالولنا فى المطار انهم هايبعتوه لنا بعد 5 اسابيع يعنى لسة ماستلمناهوش

2- كارت التامين الاجتماعى ( NAS)

3- كارت التامين الصحى ويسمى فى كيبيك ( solie ) ( الشمس )

طبعا نظرا لوجود الاولاد و الطقس غير مستقر فكان صعب جدا اننا نتحرك كلنا علشان نخلص الاوراق دى

فكنت انا انزل مرة وجوزى ينزل مرة علشان كده الحاجات دى خلصت على مراحل

انا اتحركت الاول علشان اعمل كارت التامينات الاجتماعية وحسب ما سمعنا ان الكارت ده بيكون للزوج والزوجة فقط ومافيش للاولاد

وبعد ماوصلت المكان المطلوب اكتشفت بالصدفة ان فيه كمان للاولاد تامينات اجتماعية وحمدت ربنا ان انا كانت معايا اوراقهم وباسبوراتهم كلهم

طبعا كل الناس على المنتدى قالوا ان الحاجات دى بتخلص فى عشر دقائق على الاكثر بس فى حالتنا طبعا الوضع مختلف نظرا لعدد افراد الاسرة وبدات اقابل بكم كبير من الدهشة من الموظفات ( يااااااه 6 افراد مرة واحدة )

المهم عملت الكروت لى والاولاد بس وجوزى كان فى مرحلة لاحقة

والموضوع مش معقد يادوب الموظفة بتشوف الاوراق ( اللاندينج بيبر - والسى اس كيو - والباسبورات ) وبتدخل البيانات على الكمبيوتر وخلاص

وبيكون للكارت ده رقم سرى المفروض ماحدش يعرفه لان من خلال الرقم ده الحكومة بتبعت منحة الاطفال او اى مساعدات مادية تانية من الحكومة

وكمان ليه كلمة سر بتكون عبارة عن اسم العائلة الخاص بوالدة صاحب الكارت ( يعنى كلمة السر بتاعتى هى اسم العائلة الخاص بوالدتى )

وبعد كده الموظفة قالت لى هانبعت لكم الكروت فى خلال 3 اسابيع والحقيقة وصلوا فى البريد بعد حوالى 10 ايام

اما بخصوص كارت التامين الصحى فده كان كوميدى شوية

لان الموظفة برضه استغربت ان عندى 4 اطفال ( وده خلاص بقى عادى معايا )

لكن كمان مع كل اسم تسالنى ده ذكر ولا انثى حتى اسم زوجى وبعد كده قالت لى سامحينى لان الاسماء غريبة علىة واول مرة اتعامل مع اسامى عربية

وكارت التامين الصحى لازم له صورة فبعد ما خلصت ادخال البيانات قولت لها انا معايا صور جاهزة قالت لى ماينفعش لازم تتصورى هنا ( 8 دولار ) فروحت علشان تصورنى فدار الحوار ده :

هى : يالا بقى اقلعى الايشارب

انا : لا هاتصور بيه

هى : ( باستغراب شديد ) معقول هاتتصورى وانتى لابسة الايشارب ؟؟

انا : ايوة مافيش مشكلة

هى : هو الموضوع خاص بالدين ؟

انا : ايوة

هى : اوكيه اقفى هنا وابتسمى

وبس خلاص وقالوا لنا هانبعته لكم بعد حوالى 4 اسابيع

في اول اسبوع بيكون عليك كان مشوار مهم ، مشوارين منهم للتقديم علي الرقم القومي SIN وكارت التأمين الصحي،وهما اهم كارتين تحملهم في كندا . والرقم

الرقم القومي لا يتغير حتي بعد اخذ الجنسية ولا تستطيع العمل بدونه كما انه يكون بمثابة المفتاح الذي تستطيع عن طريقه الهيئات الحكومية والبنوك الحصول علي كل البيانات عنك.

كما تبدأ في نفس الوقت في فتح حساب في البنك حتي تستطيع الحصول علي شقة ، ولفتح الحساب يفضل ان تثبت الدولارات التي تحملها علي الباسبور في المطار لأن البنك لازم يسألك عن مصدر الفلوس. كل البنوك بتحط مصاريف علي حركات السحب والاضافة ومافيش فرق بينهم يستدعي مجرد التفكير والمقارنة. بعد ان تستقر ،افتح حساب في بنك President's choice financial لأنه البنك الوحيد في كندا اللي ما بياخدش اي مصاريف عالحركات، وبيديك Points كمان

=خلصت اجراءات الSIN بسرعة .....و كانت اهم التوجيهات من الموظفين لنا بضرورة الاحتفاظ بهذ الرقم فى مكان سرى..... و عدم اظهاره لأى أحد.... حتى لا يستخدم بشكل غير شرعى من أى حد غير صاحبه...

و بلغونا انه سيتم ارسال SIN Cards بعد اسبوع اللى العنوان اللى اعطيناه لهم و بالفعل استلمناه لاحقا بعد أسبوع

وكانت المستندات المطلوبه هى الباسبورات و وورقة ال Proof of Landing اللى قلت لكم عليها قبل كده...

. كانوا الحقيقة ناس لطاف جدا و أعطونا بعض النشرات التعريفية عن بعض الخدمات المتوافرة و التى هى من حق المواطن الكندى...

وانصح فى هذه المناسبة اخوانى بالدخول على هذا الموقع http://www.cic.gc.ca و قراءة الجزء الخاص ب SIN وكيفية التصرف لو ضاع و ازاى تحمى نفسك من المساءلة...

السن نامبر كان في التاون سنتر

===============

، وده بيكون مجمّع حكومي بيقدم خدمات الجنسية والإقامة وغيرها.

والبي آر ، كان في المطار حضرتك.

ولو جيت تجدده (لو ضاع منك مثلاً ، أو جيت تجدده بعد مرور 5 سنوات بدون حصولك ع الجنسية)

فبتبعت جواب إلي سيرفيس أونتاريو ، .....وهمه بيردو عليك بالأبليكيشن ، تملاها ، وتبعتهالهم بجواب ، ومعاه شيك مقبول الدفع Certified Check ، أو Money Order بمبلغ 50 دولار.

وهمه بيبعتولك البي آر الجديد بالبوسطة على بيتك.

Service Ontario دي هيه المكان اللي بتقدم فيه على رخصة القيادة وكارت التأمين الصحي وكذلك تجديد البي آر زي ما قلتلك.

مرة اخري ......رجاء الدعاء....... لكل من كتب كلمة لمساعدة غيره ......قاصدا وجه الله سبحانه وتعالي

الحلقة القادمة ان شاء الله......خاصة بالسكن

رابط هذا التعليق

شكرا يا مدام سمية على المجهود الرائع

بس حضرتك تعبتى نفسك مرتين....

كان ممكن تطلبى من دكتور تهامى يعيد ترتيبهم من غير ما تعيدى كل الشغل

تحياتى

سوسورانى

لا تندم على حب عشته...حتى ولو اصبح ذكرى مؤلمه..... فأذا كانت الزهور قد جفت وضاع عبيرها ..... ولم يبقى فيها غير الاشواك فلا تنسى انها منحتك عطرا جميلا اسعدك

رابط هذا التعليق

نصائح غالية وهامة جدا للفاضل الاستاذ وجدي

نويت خلاص الهجرة وأتكلت على الله فإليك بعض النصائح الهامة..

==============================

-بداية قبل سفرك أكتب قائمة بكل ممتلكاتك من أثاث ومجوهرات وفضيات...ولا تستثني أي شئ...حتى النجف والسجاجيد والمراتب...كل شئ..

.وجهز نسختين من هذه القائمة مع تقييم مبدئي لها...

عند وصولك لكندا سوف تقدمها في المطار للجمارك وسوف يختمونها ويحتفظون بصورة..

.وبذلك لو جئت بأي شئ من القائمة بعد ذلك لن تدفع عليها جمارك...هذه القائمة لن تكلفك شيئاً ولكنها قد توفر لك الكثير بعد ذلك...

- حاول بقدر الإمكان أن تأتي في الشهور بين أبريل إلى نوفمبر...خاصة لو ستأتي مع زوجتك وأطفالك..

.تجنب أن تأتي في شهور الشتاء بقدرالمستطاع...فدرجة الحرارة هنا في الشتاء تتراوح بين 15 و30 تحت الصفر...وعادي جداً إنها توصل ل -40...فتجنب الشتاء...

-قبل وصولك حاول أن تحجز في فندق في الdowntown... لمدة عشرة ايام على الأقل...فهناك ستكون قريباً من جميع المكاتب لإستخراج كارت التأمين الصحي وا لSIN

وكذلك ستكون قريباً من وسائل المواصلات الرئيسية...

-التأمين الصحي لا يبدأ العمل به إلا بعد ثلاثة اشهر.

..لذلك من الضروري جداً أن تقوم بعمل تأمين مع أحدى الشركات الخاصة لهذه المدة- ولا أبالغ لو قلت أن هذا أول ما عليك عمله بعد وصولك للفندق...

-انهاء جميع اوراقك والتقديم على الكروت لن يستغرق منك أكثر من يوم أو يومين على الأكثر..

.لذلك أستغل باقى الوقت في التعرف على المدينة وإيجاد مكان للسكن...

-بالنسبة للسكن حاول ان تؤجر شقة بالشهر وليس بعقد سنوي حتى لو كانت اغلى شوية...ولذلك حكمة...

فمن الطبيعي أنك لن تجد عمل قبل ثلاثة أو اربعة شهور...لذلك عند حصولك على العمل فعندها يمكنك أن تتعاقد على شقة أو منزل بعقد سنوي أو حتى تشتريه...

- بالنسبة للعمل...واقعياً الشركات هنا لا تعترف كثيراً بدراساتك و خبراتك إن لم تكن حصلت أمريكية او اوروبية...لذلك..

.فنصيحتي الذهبية هو ألا تضيع وقتك في البحث عن عمل بل حاول الحصول على اي certification في المجال الذي تريد العمل به من اي جامعة او معهد...

عندها سوف تكون فرصتك للحصول على عمل جيدة جداً....

-نسبة المسلمين هنا عالية والحمد لله وهي تزداد كل يوم...والمساجد منتشرة في معظم أحياء المدينة...وكذلك الجزارات الإسلامية...

والمراكز الإسلامية هنا نشطة وتقدم الكثير من الخدمات الإجتماعية...وكذلك يوجد العديد من المدارس الإسلامية والعربية...

نصائح اكتر من رائعة للاستاذ الفاضل هادي

===========================================

وانا الحقيقة اريد أن يعرف القادمين الجدد بعض حقوقهم الهامة

مثل انه يجوز لك التقديم على سكن مدعوم من الدولة

في حالة كونك صاحب اسرة ذات دخل منخفض

(يساوي 22500 $ سنوياً في اونتاريو)

واليك العنوان

http://www.housingconnections.ca/

وهذا من أهم الاجراءات التي يجب ان تنتهي منها بمجرد وصولك

لان طابور الانتظار طويل وقد يستغرق سنوات

لكن عندما يأتي دورك ستحصل على سكن تدفع انت 30% فقط من ايجاره والباقي تدفعه الدولة

اذن ادخل الموقع السابق

(او اذهب لهم بنفسك في العنوان .. أو اتصل بهم هاتفياً

176 Elm St., Toronto, Ontario, M5T 3M4

Automated telephone system: (416) 981-6111 Fax: (416) 981-6112

Resource Centre hours: Monday, Wednesday, Thursday, Friday: 8:30-4:30 Tuesday: 2:00-5:00

Phone representatives are available: Monday, Wednesday, Thursday, Friday: 9:00-12:00, 2:00-4:00 Tuesday: 2:00-5:00 )

وبعدما تحدد الاماكن التي تريد السكن فيها (اختر اماكن كثيرة ليكون لك اولوية)

====================

قم بملء الاستمارة .. كل هذا مجاني !!

كذلك أود الحديث عن دعم الدواء

================

فأنت تعرف ان اهم ميزات كندا هي الضمان الصحي

وكارت الضمان الصحي يجعل زيارة أي طبيب مجانية (عدى الاسنان والعيون)

وكذلك اجراء أي عملية جراحية – لا قدر الله تعالى-

ولكن الدواء تشتريه من مالك الخاص

وهناك طريقة تجعل الدولة تدعم لك الدواء فتدفع انت منه نسبة قد لا تجاوز 15% من سعره

وهذا الدعم للاسر اصحاب الدخول الضعيفة

وهو شيء مفيد طبعا في حالة ان هناك شخص مصاب مثلا بالسكر أو مرض يحتاج تكرار الدواء بشكل دوري

كيف تحصل على دعم الدواء ؟

اذهب إلى أي صيدلية في الشارع واطلب من الصيدلي نموذج (form TRILLIUM)

اقرأ التعليمات جيدأ والشروط (هناك مبلغ سنوي مقطوع قد يساوي 240 $)

قم بملء الاستمارة وارسلها بالبريد

تم تعديل بواسطة somayasaleh

رابط هذا التعليق

لله عليك يا دكتور هشام

ولله انتا انسان جميل و روحك حلوه عشان كده ربنا هيكرمك باذن لله

مفيش منك صيدلي ؟؟؟؟

ههههههههه

اصل الصيادله مش موجودين الايام ديه

عمله نادره بستغرب على اللي يقوولك ان الصيادله متنتورين في كل حته انا حاسس انى الوحيد الصيدلي هنا في المنتدى معايا اخويا حسام صيدلي برده ربنا يكرمه انشالله

رابط هذا التعليق

بجد أنا اتشرف بوجودي وسط كل أسامي الناس الأفاضل اللي بتحاول تساعد ديه ..... جزاك الله كل خير يا باشمهندسة .....مجهود وافر تستحقي عليه كل تقدير و ربنا يتقبل من الجميع :lol:

الفاضل drbeso الله يخليك يا سيدي الفاضل .... اديك شايف حضرتك أهو كوكبة من كافة التخصصات كلهم ساهموا باللي قدروا عليه ....حاجة تفرح فعلا

Her şey kişisel bir

رابط هذا التعليق

موضوع السكن

السكن في كندا....... اما ايجار..... او تمليك،...... اما شقق..... او بيوت{فيلل} .

لنبدأ بالشقق الايجار:

عاده تحتوي الشقه علي جهازين،.... ثلاجه وبوتاجاز، بالاضافه للماء الساخن والتدفئه.

بعض الشقق الاغلي سعرا تحتوي علي اجهزه اكثر{غساله ملابس ومجفف، غساله اطباق، تكييف

} يعض الشقق يكون الايجار متضمنا الكهرباء.

معظم العمارات بها غسالات للاستعمال العام عن طريق وضع عملات معدنيه.

ان لم يوجد ، فالغسالات العامه منتشرة بالمحلات بكل حي. معظم الشقق تؤجر بعقد سنوي ولا تستطيع ترك الشقه قبل نهايه العقد

عند البحث عن شقة:

اصعب واغلي مدينتين هما تورونتو وفانكوفار،

وتورونتو اصعب لأن معظم المهاجرين بينزلوا عليها،...... واول صعوبة هو ان معظم الشركات المؤجرة لاتوافق علي التعاقد مع من ليس له عمل دائم في كندا.

ويشفع لك ان يكون لك رصيد كبير في البنك( ماتقلقوش، هنا اي مبلغ فوق ال 10 آلاف بيعتبروه رصيد كبير.

انا مشكلة الشقة بالنسبة لي كانت اسهل لأني نزلت في مونتريال، وهي من اجمل مدن كندا ولها طابع اوروبي ولكن بها اعلي نسبة بطالة.

(ايجار شقة بنفس المستوي في تورونتو يزيد عن 1100)

ولكني وقعت في مشكلة ان العقد كان سنوي ،

وبالتالي عندما وجدت عمل في محافظة اخري بعد 3 اشهر ، عرضت علي صاحب الشقة 3 اشهر مقابل ان لا يقاضيني،

فلم يقبل واصر علي ان يأخد قيمة العقد بالكامل. فما كان مني الا ان عملت اعلان عن Sublet وللاغراء قدمت للمستأجر الجديد 3 اشهر مجانا

، في تورونتو بيكون شهر واحد كفاية في الاغلب لأن فيه ازمة شقق.

كثير من المصريين في مونتريال تخلصو من المشكلة دي بان اخذوا شقة في مونتريال بايجار شهري بزيادة 100 دولار.

وهو نظام موجود بكثرة في مانيتوبا ونيوبرونزويك ايضا، ولكنه نادر في تورونتو.

علي بال ما ستلمت الشقة كنت رحت محل used furniture واشتريت عفش بسيط ،

واتفقت معاهم علي تسليمه لي في الشقة في يوم استلامها.

وطبعا في خلال الفترة دي كنا علي طول بناكل في مطاعم تركي ولبناني علشان الاكل الحلال (مطعم الباشا في وسط البلد عليه كفتة وشاورمة ماحصلوش)

المساعد الاول لك في كل هذه المشاوير هو شيئان يجب ان يكونا معك من اول يوم

1. ال Yellow pages وهو دليل تليفون مقسم بحسب المواضيع،

والWhite pages وهو دليل تليفون مقسم بترتيب الاسماء،

ولكن يوجد في آخره الBlue pages وهو دليل تليفون للمصالح الحكومية

2. خريطة تورونتو: وهي نوعان :

نوع ب2 او 3 دولار، والنوع الذي افضله ب10 دولار ويكون علي شكل كتاب ،

ويكون اسهل في البحث سواء راكب سيارة او اوتوبيس او سابواي.

بالاضافة لوجود فهرس بآخره للاماكن الهامة(مدارس مستشفيات مكتبات .. الغ )

والوصول الي الاماكن عن طريق الخريطة من اسهل ما يكون لدرجة اني لما نزلت اجازة لمصر كنت اتمني وجود خريطة!

ويلي ذلك ذهابك الي شركة التليفونات المحلية، وهي Bell Canada في تورونتو ولازم يكون معاك عقد الشقة للتقديم علي التليفون،

وان كان ايجار شقتك لا يتضمن الكهرباء فتقوم بالاتصال بشركة الكهرباء لتوصيل الكهرباء وتخطرهم بالتاريخ الذي ستستلم الشقة فيه

احياء تورونتو كلها آمنة و لله الحمد .. ما فيش غير تقاطع "جين / فينش" هوه اللى سيئ السمعه ..

فيه ناس بتفضل السكن فى "سكاربرو" و هى شرق تورونتو لأن هناك غالبية عربية هناك .. و محلات عربى و اسلامى بالهيل .. و هناك محل "نصر" الذى يستورد مأكولات من مصر ..

و لكن انا ساكن فى غرب تورونتو .. برضه فيه عرب و مسلمين كثيييييييييير .. و مساجد و كل حاجة .. و لكنه "أهدأ" من سكاربو من وجهه نظرى .. و هذه نقطة تهمنى ..

عموما السكن فى حدود 1000 دولار كندى شهريا .. يقل قليلا أو يزيد قليلا ..

السكن بتاعى 1025 + الباركنج 50 ( إذا أردت ) .. غرفتين و صالة و "سان رووم" و غرفة مخرن و حمامين .. الشقة مكيفة بالكامل سخن و بارد .. و الماء كذلك .. و هذا الإيجار شامل الكهرباء .. يعنى ما بدفعشى كهرباء .. و هناك حمام سباحة مغطى بالعمارة ..

أنت الان وصلت بسلامة الله إلى كندا

==================

النصيحة المبدئية أن تأتي إلى كندا بمفردك في البداية

هذا يقلل مصاريفك في فترة البداية حتى تستقر بك الأمور وتجد عمل ثابت

ثم ترسل للزوجة والاطفال أن يلحقوا بك بسهولة ويسر

تريد أن تسكن .. بسيطة..

الكثير من أصحاب البيوت يؤجرون غرفاً في بيوتهم بأسعار معقولة

350-450 دولار للغرفة الواحدة شهرياً

والكثير منهم يطلب منك الشهر الأول والأخير فقط

وبالتالي يمكنك تركه بعد شهرين لو استقرت بك الأمور من ناحية العمل والوظيفة

كما يمكنك أن تحجز قبل وصولك في بيت شباب مثل هذا بسعر معقول

http://www.canadianalodging.com/

وستجد أن الأسعار تتفاوت بحسب الفترة من السنة ونوع الغرفة

25 $ للسرير في غرفة مشتركة – 70$ في غرفة مفردة

ويمكنك استعراض موتيلات أخرى في هذا الموقع

http://www.tripadvisor.com/ShowUserReviews...to_Ontario.html

ولكنك ستحتاج إلى خريطة تورنتو التي لا يستغنى عنها كل قادم

وهي خريطة يتم شراؤها من أي مكتبة

وستجد خريطة تفاعلية في هذا الموقع

http://www.4torontoinfo.com/maps/toronto.asp

واليك موقع آخر

http://www.lonelyplanet.com/mapshells/nort...nto/toronto.htm

أما خريطة المواصلات فتحصل عليها مجاناً من أي محطة مترو Subway

وبعدما تستقر بك الأمور، ستبدأ في البحث عن سكن مستمر

===========================

اختر سكن يكون قريب من مدارس أولادك ومن الأسواق و خطوط المواصلات

وفي مكان متوسط البعد من مكان عملك. والسكن قد يكون استئجار:- طابق في منزل / شقة في عمارة (Condo)

وللبحث عن السكن، طالع مجلات (مجانية) ستجدها في هذا الصندوق الموجود في كل شارع وكل ناصية وكل محطة مترو.

من تلك المجلات :-

=======

Renters news .. وإليك موقعها على الشبكة

http://www.rentersnews.ca/

حدد أولاً المنطقة ثم عدد الغرف ثم السعر الذي تريده.

أو تجول في هذا الموقع المفيد في الإيجار لتشاهد صور الشقة المعروضة

http://www.viewit.ca/vwhome.asp

حدد أولاً المنطقة ثم عدد الغرف ثم السعر الذي تريده.

أطلب منك قبل سفرك أن تتجول في هذا الموقع الهام جداً

-------------------------------------------

http://www.settlement.org/index.asp

وفيه ستجد معلومات ضخمة عن كل ما تسأل عنه حول كندا

وهو من أهم مصادر المعلومات

وكذلك، هذا هو موقع مجلس مدينة تورنتو

وهو يعد بحق من أجمل المواقع وأوفرها في المعلومات حول حياتك في المدينة

http://www.city.toronto.on.ca/index.htm

وكذلك هذا الموقع الحكومي الذي يعرفك كافة حقوقك، وما تستحقه من مساعدات حكومية

http://canadabenefits.gc.ca/faechome.jsp?lang=en

انت الآن وصلت بسلامة الله

وسكنت أيضا، سواء سكن مؤقت في هوستل أو سكن دائم بالإيجار

لاحظ انه يمكنك أن تفرش منزلك بأشياء مستعملة في البداية

وذلك عن طريق تتبع أي إعلان عن (Garage Sale) وستجد الناس تقوم بلصقه على أعمدة النور..

ويكون يومي السبت والأحد فقط. ولو ذهبت اليه مبكراً، قد تشتري أشياء رائعه بأسعار زهيدة.

كذلك

يمكن التجول في محلات الأشياء المستعملة، مثل Value Village

http://www.valuevillage.com/main/

ومثل Thrift Store، ومثل محلات Salvation Army ، وكذلك تقوم بعض الكنائس بعمل Garage Sale لبيع الكثير من الأدوات في حالة رائعة

ويمكنك زيارة محلات مثل IKEA

http://www.ikea.com/ms/en_CA/

من اول يوم في الشقة واجهتني 3 مشاكل :

1. مشكلة الشطافة: سبق تعرضنا لها وقلنا ان المصريين بيحلوها بطريقة من تلاتة: استخدام الكوز، او يتفننوا ويعملو شطافة,وده اللي انا عملته، او يتبعوا المثل القائل ان كنت في روما فافعل كما يفعل الرومان

2. مفتاح الشقة يوجد نسخة منه مع ال superintendent اوالcaretaker. وده مبدأ مطبق علي جميع الشقق بلا استثناء ، ولا يوجد حل سوي تركيب ترباس داخلي!

3. تشترك مع سكان العمارة في استخدام غسالات عامة بعملات معدنية مخصصة لسكان العمارة، وطبعا دي حاجة -

بالنسبة لبعضنا، مش مرغوب فيها وخصوصا لما شفت البلاوي اللي بتتحط في الغسالات دي! وعادة لا يكون مسموح لك بادخال غسالة الي الشقة، ولكني دخلت واحدة سرا فيما بعد

ولكن بعد الاستقرار في الشقة ، تصبح الحياة اهدئ قليلا، وتبدأ بعدها تاخد بالك انك وصلت كندا لأن آخر حاجة بتكون فاكرها هي لحظة وداعك لأهلك في مطار الريان الدولي :dozingoff:

بالنسبه لأفضل المدن في كندا

===========

فهي المدن الصغيره مثل:

لندن ,هاملتون, ووترلوو و كتشنر ( هذا في اونتاريو )

وهناك مدينه تقع بالقرب من أوتاوا و تعتبر في كوبيك اختيرت هذا العام كأفضل مدينه في كندا وهي Gatineau

و كثير من العاملين في اوتاوا يسكنون فيها لقربها و لرخص اسعار البيوت مقارنة مع اوتاوا والتي بالمناسبه من أجمل المدن الكنديه .

بالنسبه لأسعار السيارات والمنازل فهي تتفاوت و لكن ممكن ان تشتري منزل ( 3-4 غرف نوم ) في احد المدن التي ذكرتها ( ما عدا أوتاوا ) بحدود 150000 دولآر

وسياره مستعمله بحاله جيده بحدود 3000-4000 دولآر

احياء تورونتو كلها آمنة و لله الحمد .. ما فيش غير تقاطع "جين / فينش" هوه اللى سيئ السمعه ..

فيه ناس بتفضل السكن فى "سكاربرو" و هى شرق تورونتو لأن هناك غالبية عربية هناك .. و محلات عربى و اسلامى بالهيل .. و هناك محل "نصر" الذى يستورد مأكولات من مصر ..

و لكن انا ساكن فى غرب تورونتو .. برضه فيه عرب و مسلمين كثيييييييييير .. و مساجد و كل حاجة .. و لكنه "أهدأ" من سكاربو من وجهه نظرى .. و هذه نقطة تهمنى ..

عموما السكن فى حدود 1000 دولار كندى شهريا .. يقل قليلا أو يزيد قليلا ..

السكن بتاعى 1025 + الباركنج 50 ( إذا أردت ) .. غرفتين و صالة و "سان رووم" و غرفة مخرن و حمامين .. الشقة مكيفة بالكامل سخن و بارد .. و الماء كذلك .. و هذا الإيجار شامل الكهرباء .. يعنى ما بدفعشى كهرباء .. و هناك حمام سباحة مغطى بالعمارة ..

فاصل ونعود لاستكمال موضوع السكن ان شاء الله

رابط هذا التعليق

تابع.......خاص بالسكن

بالنسبة لمبدأ حجز البيت اللي هنؤعد فيه في تورونتو

========================

حتة موقع زُبَد... Craig's List ... وده يا أستاذنا موقع له شعبية كبيرة جداً سواء في أمريكا أو في كندا

، أو ف العالم كله (مصر موجودة برضه). وفيه عليه لينكات لكل حاجة! وبيع وشرا لكل حاجة تتخيلها!

طبعاً اللي كان يهمنا الـــ Rooms مش الشقق الكاملة.

وطبعاً بالاستعانة بجوجل إيرث ؛ تقدر تعرف فين أماكن الشقق والبيوت اللي موجودة ف الإعلان ؛ وتفاضل ما بينها.

وكان تركيزي في البحث عن القرب من الداون تاون ؛

بالقرب من جامعة تورونتو.

وكنت مرة هاموت أنا وهند على شقة في فيكتوريان هاوس ، والشهر كله بـــ 700 دولار. وصور الشقة ومكانها مالهاش حل

! ألاقي البيه يقوللي سيبك منها! يا احمد المكان كويس ، وقريب من وسط البلد ، وسعره حلو! سيبك منها ، المنطقة مش أد كده ، ومش هترتاح ف البيت وما تتخدعش بالصور! هاقول إيه؟ حاضر يا احمد بيه!

وفضلنا كده ، لغاية ما غيرنا تفكيرنا للجست هاوسز (Guest Houses) ، واخترنا واحد ، وإيه رأيك يا احمد افندي ... راح مشوار وتفحص المكان ، ودخل الشقة واتفرج على نظامها من جوه مع صاحبتها ، ورد علينا ... مش بطال! ياااااه ... أخيراً!

ا فكرنا برضه في الأماكن أو البيوت اللي بتقدم خدمة المبيت والإفطار.

هيه بصراحة كانت فكرة دمها خفيف ؛

بس أسعارها هيه اللي مش خفيفة خالص! ممكن تاخد فكرة عنها برضه...

مش هتخسّر! والموقع ده بيديلك معلومات عن الجست هاوسز والبد آند بريكفاست كمان في تورونتو.

والقاعدة عموماً ... كل ما تبعد عن الداون تاون ؛ الأسعار بتقل. وكل ما بتحجز مدة أطول ؛ الريت بيقل. وما تقلقش ... المواصلات العامة هناك رائعة.

الجست هاوس ده يا سيدي زي البنسيون ، .

الرومز بقى -- دي بتاخد انتا أوضة في شقة. مثلاً ، طالبة مغتربة مأجرة شقة أوضتين ، وبتدفع لها 1000 دولار ف الشهر

، والميزانية مخرّمة معاها. تنزل إعلان إنها طالبة حد ياخد الأوضة التانية ، والنص بالنص ف المصاريف.

وتشيل هيه (صاحبة الشقة) الميّه والكهربا (بيسموها الهايدرو) والنت والتليفون مثلاً.

وفيه منهم اللي بيشترط (بنات فقط) ، وفيه اللي بتدور على واحدة عشرية تكون ليها أخت وصديقة ، يروحو السينما ويتفسحوا مع بعض مثلاً ، وفيه اللي طالبة الخصوصية.

يمكن الجيست هاوس يعتبر أرحم شوية من النقطة دي ، آهو حاجة زي الفندق.

المفروض إن الحجوزات دي كلها فترة مؤقتة (بحد أقصى شهر)

على ما ترستق أوضاعك هناك ، وتنقل على شقتك اللي هتستقر فيها. والمفروض برضه ، إن في الفترة دي هتكون انتا ومراتك دايماً بتلفوا مع بعض تنجزوا ف المشاوير دي! أو على الأقل ، ده اللي حصل معايا.

ولو انتا في المطبخ بتحضر أكلك ، محدش هيدخل المطبخ أصلاً لغاية ما تخلّص.

ولو باب الحمام مقفول ، محدش هيروح ويخبّط عليه أصلاً

! ومحدش بيحاول يفتح حوارات معاك أكتر من ابتسامة وصباح الخير صباح النور ، وكل واحد على أوضته! إحنا اللي كنا بنفتّح الحوارات!

ونفترض مثلاً إن مراتك قاعدة ف البيت لوحدها ، ومعاها ف البيت ده ذئب بشري (من بتوع كندا) ، لو قالتله لأ يا ديب ما تاكلنيش ؛ ........هيقول لها حاضر مش واكلك! بكل بساطة!

ولو اشتكت إنه تحرش بيها ، ولو حتى بكلمة ليها معنيين ، ضيّع نفسه! وهيه مُصدّقة ، ومش محتاجة إثبات! يثبت هوه بقى إنه ما حصلش! قل لي هيثبتها ازاي دي!

خلّي بالك من حاجة ... اللي بيغلط غلطة في كندا بيضيع ، وبتتسجّل على سمعته (الكريديت كولليكشن) ، وكله موجود في الهاند أوفرز ، ما تستعجلش على رزقك.

خلاصة الكلام ، آخر حاجة ممكن تفكر فيها هيه إنك تخاف على مراتك من تعدي حد عليها ، أو حتى إنه يتمحك فيها!

.. البيت اللي كنا حاجزينه يا ريس إسمه Elma Guest house Hostel ،

، فيه 4 أُوَض ، إحنا حجزنا أوضة لمدة شهر بـــ 550 دولار كندي.

طبعاً هند ظبطت الحجز والاتفاقات مع إيمي (صاحبة الشقة) بالنت وبالتليفون ، وطبعاً أحمد هوه اللي راح دفع لنا 100 دولار ديپوزيت ، ودفعنا الباقي لما وصلنا.

وإيمي على فكرة (صاحبة الشقة) ممكن تيجي تستقبلك من المطار بعربيتها ، وتكلفة المشوار ده 40 دولار.

بس بالنسبالنا ليه تدفع أكتر ، لما ممكن ما تدفعش خالص؟!

إيمي أول ما وصلنا طلبت تبص بصة ع الباسبورتات بتاعتنا (مش أكتر من البصة!) ، وطلبت باقي الفلوس (كان أحمد راح دفع لها 100 دولار عربون بس ، وكنا حاجزينها شهر كامل بـــ 550 دولار).

الشقة دي يا سيدي موجودة في منطقة اسمها سكاربرو (Scarborough)

ودي موجودة في شرق تورونتو ، وعشان توصل منها لمنطقة وسط البلد ، يا دوب هتعدي الشارع ، تاخد أتوبيس 190 أو 85 اللي هيوصلك لمحطة دون ميلز (Don Mills Subway Station) ، وتاخد منها المترو يا ريّس غرباً لمحطة شيپَرد (Sheppard) وتبدل تاخد الخط التاني جنوباً زي مانتا عاوز بأه.

ده أساساً (الخط التاني ، أو خط المترو القديم ، زي المرج – حلوان بتاعنا) ماشي تحت شارع يَانج (Yonge street) ،أطول شارع ف العالم

(بيتنطق زي ما بتنطق كلمة young بمعنى شاب)، واللي قاسم تورونتو نُصّين شرق وغرب ، ومعظم المناطق المهمة هتلائيها بتتمحور حواليه. وممكن تتفرج على خريطة مترو تورونتو وتمتع عينيك ، وعلى فكرة ، شقتنا الجديدة تحت حرف الـــ N بتاع تورونتو مُباشَرتَن! نتكلم عليها كمان شوية.

وكنت مش مستريّح بصراحة لموضوع الأكل اللي كله في تلاجة مشتركة دي! لكن سبحان الله... محدش بيلمس حاجة مش بتاعته ؛ وكل واحد حاطط حاجتة في ناحية وعارفها! ومن منطلق إننا شعب مصري – من بلد الخير والعز – كنا محتلّين نص التلاجة على تلات تربع الفريزر!

وبرضه طبعاً ما تقدرش تتفسح بره أوضتك على مزاجك سيادتك! كنت لازم ألبس اليونيفورم كامل قبل ما اعتب باب الأوضة! وهند ماسكاني تريقة... بقى سيادتك مكسوف؟ ما تروح تشوف البت الأوكرانية اللي مقضياها اليوم كله بالشورت!

بس تيجي بأه للحاجات اللي تخنؤ ف الشقة دي ؛

لما تلاقي إنكو بتتخانئو على حمام واحد ، لدرجِت إني عودت الـ ... متجيش غير فترة الضُهرية أو العصرية لما مبيكونش فيه حد ف البيت ،

عشان آخد راحتي! دانا أساساً باحب آخد راحتي أوي ف الحمام ، وأحلى مكان نقرا فيه الجرايد ، فما بالك بأه بحمامات كندا؟ مش عشان حلوة ؛ لأ عشان مؤرِفة!

العالم دول ما بيعترفوش بحاجة اسمها شطاف! لو عاوز تركّب شطاف ممكن تعمل أوردر بواحد ، هيكلفك 100 دولار وتركيبه هيكلفك 50 دولار!

ماهو مش شطاف وماسورة وخلاص؟ ده بيديه ؛ يعني جهاز بيتركّب يا ريس ، وفيه الميَّه بتطلع بـــ 3 سرعات وزرار يظبط درجة حرارة الميَّه وزرار للتنظيف الذاتي للشطاف نفسه! وممكن تاخدلك فكرة م الويب سايت بتاعه أو بتاع الراجل اللي بيبيعه في تورونتو.

وعلى فكرة ، يُستحسن إنك ما تجيبش سيرة للــ لاند لورد (صاحب الشقة أو العمارة) أو الأپارتمنت مانيدچر إنك هتركّبه ، الناس دي ما بتحبش إنك تلعب ف السباكة ،

عشان ممكن يحصل ليكيدچ والميَّه تسأَّط على جارك اللي تحت ، وتبئى مشكلة! يعني م الآخر تخليها ف السكرتة! وطبعاً ،

على فكرة ، اتكلف 210 دولار (جاب معاه ماسورة ليّ مرنة ، ومحبسين ركِّبهم ؛ احتياطي لو حصلت منه مشكلة تقدر تفصل المياه عنه لوحده ، بدل ما تفصل المياه عن الشقة كلها) ، وهند لسه مركباه من كام يوم

(10/1/2008) على الرغم من إننا واصلين كندا 9/9/2007! كسل يا سيدي

شراء البيت والتأسيس

=============

سألت صديقى على بيته و كيف اشتراه...و كذلك تأثيث البيت...

وقال ان موضوع شراء البيت مش بيتم فى الشهور الأولى طبعا..

.سيادتك تشرف و تختار المدينة...

و الحى اللى حابب تسكن فيه...وطبعا بيحكمك فى كده مدارس الاولاد و مكان عملك...

واذا تراءى لك ان الأمور مستقرة بتبدأ فى البحث عن شراء منزل حسب امكانياتك....و تروح البنك...و يستحسن يكون معاك مقدم معقول عشان تقلل الأقساط وقيمة الفائدة اللى بتكون على 25 سنة مثلا أو حسب ما تختار.

تأثيث البيت مش مشكلة ...لو حابب أثاث جديد موجود ...وحتى المستعمل بتكون حالته جيدة... العثور عليه سهل من الاعلانات أو النشرات و الجرائد المجانية المنتشرة على ناصية كل شارع فى المدن الكبيرة.... و يمكن كمان انتظار ما يسمى بال Garage Sale كل سبت و أحد بيكون فيه حاجات حلوة....

مدينة لندن

=======

المدينة جميلة و هادئة ...وفيها كل شىء بعيدا عن صخب تورونتو...والعرب موجودين كتير ولهم نشاط ملحوظ.... مدرسة اسلامية يوم الأحد..... و هناك مجالات لأعمال تطوعية كئيرة من بازارات و غيرها....

..وجوب متابعة الاولاد بشكل مكثف ......تأثير المجتمع المحيط بهم عليهم..... و اللى احيانا بيكون أقوى تأثيرا من التوجيهات المنزلية....

الحياة الكندية....و البداية كانت وجبة ما بين الفطار و الغدا و عملتها لنا على الطريقة الكندية....طبق فيه انواع من الجبن...معاه خضار شبه الكرنبيت و خس و كرفس.....

قعدنا فى حوارات مستمرة حتى الساعة خمسة....اتغدينا...و كانت قد أعدت فى جدول الزيارة جولة ميدانية فى المدينة عشان نشوف كل شىء بنفسنا....و عشان تقنعنا ان يكون مستقرنا معاهم..

واضح طبعا انها مدينة كبيرة مقارنة بكينجستون ..لكنها طبعا أصغر من تورونتو...

مدارس الأولاد ابتدائى و ثانوى....و مركز المدينة.... و اخذناجولة و اسعة فى جامعة وسترن اونتاريو...... ذات المساحة الشاسعة

كندا أغلب الناس ساكنة في الجنوب قرب الحدود مع أمريكا و الكثافة بتقل كلما اتجهنا شمالا ....

كندا حاجة و تلاتين مليون منهم فوق ال-3 مليون في تورنتو اللي حابتدي أتكلم عليها

المقاطعات الشرقية أو تعرف أحيانا بمقاطعات الأطلنطي

1- Newfoundland and Labrador

2- New Brunswick

3- Nova Scotia

4- Prince Edward Island

ديه مقاطعات فيها عجز شديد في الأطباء في جميع التخصصات بالذات طب الأسرة و الطريق فيهم أسهل نسبيا من بقية المقاطعات انما عيبهم الأساسي الطقس القاسي في الشتاء

تورنتو مدينة عجيبة و متميزة جدا ... يمكن أهم ما يميز تورنتو انها مش بتاعة حد ...الحكاية ديه بتفرق مع المهاجر الجديد قوي ..... يعني تمشي في شينا تاون تقول ديه حتة من الصين و أهلها كلهم بلديات شنجهاي

ربع ساعة ماشي تلاقي نفسك في الحي الكوري .... نهائي كاس العالم بين ايطاليا و البرتغال تقول المشجعين اللي موجودين في الحي الايطالي و البرتغالي دول مستوردين رأسا من روما و لشبونة ....و هكذا ....

تمشي في شارع لورنس في سكاربورو تضرب سندوتش شاورمة شامي و تشتري بقالتك من محل البقالة العربي .... عسل أسود و طحينة حلواني و عصير بست .....و اللي غاوي ممكن يقعد على أي قهوة يشرب شيشة ....

لو تسمع الناس اللي في الشارع بيتكلموا قليل ما تلاقي حد بيتكلم انجليزي كله بيتكلم لغته .... تركب تاكسي لو السواق مش من شبه القارة الهندية أنا شخصيا باقلق

التوليفة ديه موجودة في نيويورك بس تورنتو أهدي و انضف و آمن ( معدلات الجريمة في تورنتو في ارتفاع للاسف بس ما زالت آمنة إلي حد كبير و لا تقارن مثلا لا بنيويورك و لا القاهرة )

أظرف حاجة إن كتير من الأفلام الامريكاني بتتصور في تورنتو على انها نيويورك .... طبعا بيغيروا نمر العربيات اللي في المشهد و يجيبوا كام صندوق بريد عليه علامة نيويورك و يرموا على الأرض شوية زبالة محترمين علشان تبان انها نيويورك

تورنتو في الحقيقة بتتكون من كذا مدينة ... زي القاهرة الكبري كده ما هي قاهرة و جيزة و قليوبية (و دلوقتي كمان 6 أكتوبر و حلوان ) ..

.. تورنتو بتتكون من أربع أقسام كبار ..

.Peel و York و Durham و Halton كل واحدة من دول بتنقسم لمدن صغيرة

زي سكاربورو و ميسيسوجا و إتوبيكو و أوكفيل و نورث يورك و تورونتو نفسها اللي بنقول عليها وسط البلد

الحياة في تورنتو سهلة إلي حد كبير بمعني أن الخدمات متوفرة و على مستوى من جيد إلي جيد جدا إلي ممتاز ...

بعض الفنادق اللي الاعضاء نزلوا فيها

================

دخلنا الفندق و لقينا الحجز بتاعنا موجود على السيستم و الراجل اللى فى الإستقبال كان بشوش و العملية لم تأخذ أكثر من عشرة دقائق.

طلعنا الغرفة و كانت نظيفة و فيها كل حاجة ( أنا إتأكدت من مكونات الغرفة على الإنترنت قبل الحجز) .

. بس كانت ضيقة شوية أو إحنا كان معانا شنط كثيرة جدا. فيه حاجة كويسة للأطفال فى الفندق ده و هو وجود حمام سباحة فيه مياه مسخنة و الأولاد نزلوا مرتين و إتبسطوا جدا.

فيه شبكة إنترنت لاسلكية فى الفندق و هى نصيحة إنك تأخذ معاك لابتوب .. أنا كنت بأستخدمه فى البحث عن أى معلومات عايزها و من أهمها أحوال الطقس الأيام القادمة..و أتكلم من برنامج السكايب ..

. بس لفرق التوقيت و تغيير المكان صحينا بدرى و قررنا نغزو تورونتو بأول زيارة ...

(أنا زى ما قلت ما أجرتش عربية و إخترت نقعد فى نص البلد) ... كانت الشمس طالعة بس الجو سقعة جدا.. بعد أول يوم كانت شفايفنا كلها عاوزه زبدة كاكاو ..

لقيتها منتشرة هناك لإنتشار هذه الظاهرة و هى متوفرة بكذا ماركة و كذا شكل و منها الغالى و الرخيص ..

المهم إتجهنا إلى إيتون سنتر .. ( أنا طبعت الخريطة من الإنترنت ) .. و هى مشى حوالى ربع ساعة من الفندق .

مول كبير جدا و جميل على عدة أدوار ... كان أكلنا مركز على الأسماك و الخضروات علشان يكون إسلامى و الجيلاتى هناك خطير!!

فاصل ونعود لاستكمال السكن والفنادق

رابط هذا التعليق

نيجي لمصاريف المعيشة في تورنتو ..

================

.. طبعا تورنتو هي أغلي مدينة في كندا في كل الأحصائيات في كل المجالات فاي حتة تانية المصاريف حتبقى أقل ... بس ساعات و في وظائف معينة الدخل كمان بيبقى أقل

أكبر جزء في المصاريف هو السكن سواء ايجار أو رهن أو قسط .... طبعا يفضل الأول الأيجار لحد ما الأمور توضح ... أنا عن نفسي مأجر من يوليو 2005 الحقيقة لو رجع بي الزمن كنت يمكن أخد قرار مختلف انما ظروفي إن كل سنة بابقي أملي اني اجتاز أمتحان و أخش السيستم لكن ما كانش فيه توفيق

زميل لي من جامعة القاهرة ... مدرس بالجامعة برضه بس أصغر مني بسنة هاجر من مصر بقاله سنة و نصف ... ده بقى قرر إنه يقتني بيت بنظام الرهن العقاري بعد 6 شهور من وصوله و فعلا عمل كده

الفكرة إن الأيجار فلوس رايحة لكن الاقتناء كل مليم ....قصدي سنت بتدفعه بيقعد في تمن البيت ...

نرجع لمرجوعنا ايجار شقة في وسط تورنتو حجرة نوم واحدة و رسبشن ممكن يكون في متوسط 1500 دولار في الشهر ... تطلع أو تنزل حسب المكان و امكانيات العمارة و موقعها من الخدمات .... مترو ..مراكز تسوق ...إلخ .... كل ما بعدت عن وسط البلد الرقم ده في الأغلب الأعم بينزل

الحجرة الأضافية ممكن تزود الأيجار 300 400 دولار .... أغلب الناس الجديدة اللي عندها أطفال بتفضل تبعد شوية عن وسط البلد لكذا سبب

أولا الأيجار أقل .... بتمن ايجار شقة في وسط تورونتو ممكن تأجر شقة أكبر أو حتي بيت

ثانيا الضواحي أفضل لتربية الأطفال .... المدارس أحسن و نوعية الناس اللي ساكنة أحسن و المناظر المؤذية اللي ممكن تبقى في الشارع أقل كتير

طبعا تبرز مشكلة المواصلات لذلك يفضل لو حتسكن بعيد عن وسط البلد تبقى قريب على قد ما تقدر من محطة مترو ... و ده موجود بكثرة الحقيقة و فيه عمارات كتير متوصلة بانفاق تحت الأرض توصلك لمحطة المترو مباشرة من غير ما تطلع للشارع ( في الشتا ديه ميزة كبيرة )

ما دام جينا للمواصلات نجيب بقية تفاصيلها ... زاي ما قلت قبل كده مقارنة بمدن تانية كتير زاي باريس مثلا مواصلات تورنتو محتاجة تطوير ... انما هي مش بطالة ... فيه شبكة مترو و اوتوبيس و ترام (street car) و اسعارها معقولة جدا و مواعيدها مظبوطة ..... يوم ما بيحصل مشكلة بسبب الجو أو أي عطل أو اضراب أو أي سبب الموضوع بيبقى متذاع على الراديو و التلفزيون و التأخير عن الشغل بيبقى متوقع و ما حدش بيلومك عليه

بالنسبة لاقتناء سيارة خاصة سعر السيارات أرخص من مثيلاتهم في مصر مثلا ... انما المصاريف الدورية كتير ... صيانة و تأمين و مصاريف ركن خصوصا في وسط البلد إلخ .... أغلب الوقت مش حتحتاج العربية غير في الويك اند علشان التسوق .... أنا قضيت أول كام شهر من غير سواقة خالص و كانت ماشية بعد كده سنة و شوية بأجر عربية في الويك اند اللي محتاج فيه عربية و دمتم

على ذكر التسوق تورنتو من أكبر المراكز الاقتصادية في العالم و كمان مليانة أسواق متعددة و منها كتير ليها طبيعى اثنية ... يعني ممكن قوي تلاقي مطعم تركي جنبه معرض سجاد ايراني جنبه بقال طلياني جنبه عطار صيني و هكذا .... مراكز التسوق العملاقة موجودة بكثرة طبعا و فيه منها كتير مصمم برضه انك ما تخرجش للشارع من محطة المترو

مصاريف الأكل و اللبس و ما شابه لا تقارن بمصاريف السكن ... لو قلنا انك حتصرف نصف مرتبك على السكن و النص على الباقي يبقى الدنيا أخر رحرحة .... مثلا حتأجر شقة ب-1500 دولار و تصرف أنت و مراتك 1500 كمان يبقى أنت كده عايش كويس أوي .... كل طفل طبعا بييجي بمصاريفه الأضافية .... مستريح 500 دولار لكل طفل أكتر أو أقل حسب التساهيل ... مرتب نايب التخدير في سنة أولي نيابة 45 ألف دولار في ألسنة .... غير التسهيلات و الخصومات اللي بياخدها تبع الجامعة و اتحاد النواب و ما يوازي نقابة الأطباء (CMA)

طبعا المصاريف ديه تقربية و مش ملزمة و الناس بتختلف في طريقة صرفها انما أكيد الأطباء من أعلي الدخول في كندا و مرتب نايب حتي كافي كبداية

محلات الجزارة و البقالة و مطاعم الأكل الحلال موجودة .... عادة بتنقسم لقسمين ... محلات مملوكة لعرب أو لغير عرب ... باكستان و هنود و افغان الخ .....الحاجات الرفيعة اللي ساعات بتفرق مع الواحد موجودة برضه ...أنا حكاية الجبنة الرومي ديه كانت عاملة لي أزمة لحد ما لقيتها ....

أكبر منطقتين فيهم نسبة عرب هما ميسيسوجا و سكاربورو ... طبيعى قوي تلاقي يفط المحلات مكتوبة بالعربي و الناس اللي فيها ما بيتكلموش غير عربي

-----------------------------

رابط هذا التعليق

التسوق في كندا وخاصة تورونتو

نيجي لمصاريف المعيشة في تورنتو ..

================

.. طبعا تورنتو هي أغلي مدينة في كندا في كل الأحصائيات في كل المجالات فاي حتة تانية المصاريف حتبقى أقل ..

. بس ساعات و في وظائف معينة الدخل كمان بيبقى أقل

أكبر جزء في المصاريف هو السكن سواء ايجار أو رهن أو قسط ....

طبعا يفضل الأول الأيجار لحد ما الأمور توضح ...

. مدرس بالجامعة برضه بس أصغر مني بسنة هاجر من مصر بقاله سنة و نصف ...

ده بقى قرر إنه يقتني بيت بنظام الرهن العقاري بعد 6 شهور من وصوله و فعلا عمل كده

الفكرة إن الأيجار فلوس رايحة لكن الاقتناء كل مليم ....قصدي سنت بتدفعه بيقعد في تمن البيت ...

نرجع لمرجوعنا ايجار شقة في وسط تورنتو حجرة نوم واحدة و رسبشن ممكن يكون في متوسط 1500 دولار في الشهر ...

تطلع أو تنزل حسب المكان و امكانيات العمارة و موقعها من الخدمات .... مترو ..مراكز تسوق ...إلخ .... كل ما بعدت عن وسط البلد الرقم ده في الأغلب الأعم بينزل

الحجرة الأضافية ممكن تزود الأيجار 300 400 دولار .... أغلب الناس الجديدة اللي عندها أطفال بتفضل تبعد شوية عن وسط البلد لكذا سبب

أولا الأيجار أقل .... بتمن ايجار شقة في وسط تورونتو ممكن تأجر شقة أكبر أو حتي بيت

ثانيا الضواحي أفضل لتربية الأطفال ....

المدارس أحسن و نوعية الناس اللي ساكنة أحسن و المناظر المؤذية اللي ممكن تبقى في الشارع أقل كتير

طبعا تبرز مشكلة المواصلات لذلك يفضل لو حتسكن بعيد عن وسط البلد تبقى قريب على قد ما تقدر من محطة مترو ..

. و ده موجود بكثرة الحقيقة و فيه عمارات كتير متوصلة بانفاق تحت الأرض توصلك لمحطة المترو مباشرة من غير ما تطلع للشارع ( في الشتا ديه ميزة كبيرة )

ما دام جينا للمواصلات نجيب بقية تفاصيلها ... زاي ما قلت قبل كده مقارنة بمدن تانية كتير زاي باريس مثلا مواصلات تورنتو محتاجة تطوير ...

انما هي مش بطالة ... فيه شبكة مترو و اوتوبيس و ترام (street car) و اسعارها معقولة جدا و مواعيدها مظبوطة .....

يوم ما بيحصل مشكلة بسبب الجو أو أي عطل أو اضراب أو أي سبب الموضوع بيبقى متذاع على الراديو و التلفزيون و التأخير عن الشغل بيبقى متوقع و ما حدش بيلومك عليه

بالنسبة لاقتناء سيارة خاصة سعر السيارات أرخص من مثيلاتهم في مصر مثلا ...

انما المصاريف الدورية كتير ... صيانة و تأمين و مصاريف ركن خصوصا في وسط البلد إلخ ..

.. أغلب الوقت مش حتحتاج العربية غير في الويك اند علشان التسوق ...

. أنا قضيت أول كام شهر من غير سواقة خالص و كانت ماشية بعد كده سنة و شوية بأجر عربية في الويك اند اللي محتاج فيه عربية و دمتم

على ذكر التسوق

=======================

تورنتو من أكبر المراكز الاقتصادية في العالم و كمان مليانة أسواق متعددة و منها كتير ليها طبيعى اثنية ..

. يعني ممكن قوي تلاقي مطعم تركي جنبه معرض سجاد ايراني جنبه بقال طلياني جنبه عطار صيني و هكذا ....

مراكز التسوق العملاقة موجودة بكثرة طبعا و فيه منها كتير مصمم برضه انك ما تخرجش للشارع من محطة المترو

مصاريف الأكل و اللبس و ما شابه لا تقارن بمصاريف السكن ...

لو قلنا انك حتصرف نصف مرتبك على السكن و النص على الباقي يبقى الدنيا أخر رحرحة ....

مثلا حتأجر شقة ب-1500 دولار و تصرف أنت و مراتك 1500 كمان يبقى أنت كده عايش كويس أوي ...

. كل طفل طبعا بييجي بمصاريفه الأضافية .... مستريح 500 دولار لكل طفل أكتر أو أقل حسب التساهيل ...

مرتب نايب التخدير في سنة أولي نيابة 45 ألف دولار في ألسنة .... غير التسهيلات و الخصومات اللي بياخدها تبع الجامعة و اتحاد النواب و ما يوازي نقابة الأطباء (CMA)

طبعا المصاريف ديه تقربية و مش ملزمة و الناس بتختلف في طريقة صرفها انما أكيد الأطباء من أعلي الدخول في كندا و مرتب نايب حتي كافي كبداية

محلات الجزارة و البقالة و مطاعم الأكل الحلال موجودة ....

عادة بتنقسم لقسمين ... محلات مملوكة لعرب أو لغير عرب ... باكستان و هنود و افغان الخ .....الحاجات الرفيعة اللي ساعات بتفرق مع الواحد موجودة برضه ...أنا حكاية الجبنة الرومي ديه كانت عاملة لي أزمة لحد ما لقيتها ....

أكبر منطقتين فيهم نسبة عرب هما ميسيسوجا و سكاربورو ... طبيعى قوي تلاقي يفط المحلات مكتوبة بالعربي و الناس اللي فيها ما بيتكلموش غير عربي

-----------------------------

كل شيئ موجود .. هذا صحيح تماما ..

حيث ان هناك وزن كبير متاح .. مطلوب احضار مستلزمات الأيام الأولى .. لو ان هناك بطاطين زائدة عن الحاجة فى مصر ..

يمكن احضارها للشتاء القادم .. بدلا من شراء بطاطين اخرى .. الملابس الثقيلة مطلوبة .. لزوم السير فى الشارع .. و انتظار الأوتوبيس ..

الشتاء هذا بطولة لم ارتد انا و الأولاد فى المنزل سوى الملابس الصيفى ..

الأدوات الكهربائية .. هنا من ارخص ما يكون و احدث صيحة فى العالم .. و الكهرباء 110 فولت كما تفضل اخى سام ..

الأغذية رخيصة للغاية ولا ضرائب عليها ( الغير مصنعة ) .. و المصنعة عليها ضرائب خفيفة ..

الحلل و الطاسات الخ .. غالية فعلا .. و يمكن احضار الأحتياجات الأولية ..

يوجد هنا و خاصة فى الصيف .. ما يسمى جراج سيل .. الأسر هنا تشترى اشياء كثيرة جدا .. و بعد فترة يقررون التخلص منها ..

و لأن عقليتهم اقتصادية فهم يقررون بيعها .. يعملوا اعلانات و يعلقوها على اعمدة النور و محطات الأتوبيس ..

و يعملوا هذا البيع فى ساحة المنزل او فى الجراج .. او حتى على الرصيف ان كانوا من سكان العمارات و ليس الهاوس ..

الكثير من هذه الأسر تكون محترمة و غنية .. و هؤاء يبيعون اشياء مستخدمة استخدام نظيف و احيانا غير مستخدمة بالمرة ..

اما ماذا يباع .. فكل ما يخطر على البال ..

غرف باكملها .. نوم جلوس .. سفرة .. الخ .. كراسى طرابيزات .. ادوات مطبخ .. اجهزة منزلية .. كتب .. ملابس .. ساعات يد و حائط .. نظارات .. احذية تزلج على الجليد .. لعب اطفال ..

عرائس بالهبل .. سجاجيد .. كل شيئ و اى شيئ ..

و البعض يبيع باسعار غالية .. و البعض يبيع باسعار رخيصة للغابة .. و بشكل مذهل ..

الأدوية التى انتم متعودين عايها .. لا بأس من احضار البعض منها .. خاصة اذا كانت رخيصة بمصر .. قطرة معينة .. مرهم معين .. طبعا الميريكريكروم .. غير موجود فى العالم الأن .. الا فى مصر !

الأوراق احضروها بحالتها .. و ترجموا الشهادات التخرج من اى مكتب ترجمة ..او احضروا النسخة الأنخليزية منها

شهادة التطعيمات للأطفال مهمة لدخول المدرسة .. و توقيع الطبيب كافى .. لا تصديقات .. مش مهم الأختام .. اى مستشفى اى طبيب اطفال .. يكتب الشهادة بالأنجليزية .. ودمتم

شهادة اخر سنة للطفال مهمة .. وان كانوا بيدخلوهم حسب السن .. ملهمشى دعوة هما اتعلموا ايه .. سنة كذا ..

الكندى اللى سنة كذا بيدخل صف كذا .. يحطوة فيه ..

ولا يعطوا الأطفال الجدد المنهج كاملا و لكن يتدرجوا معهم و يرقوهم ..

التسوق يكون اما لشراء الخضار او لشراء الملابس والفسحة

بالنسبة للخضار

: فارخص المحلات في تورونتو هي "No frills وبها الخضار واللبن .. الخ من المنتجات الغذائية متضمنا اللحوم والاسماك.

الاكل الحلال "اللحوم" والاكل الشرقي"متضمنا العيش الشامي" توفره المحلات العربية واكبرها محلات نصر في حي سكاريورو.

محلات الخضار الاخري تتضمن سوبيز و لابلوز وسوبرستورز وبروفيجو وسيف واي.

بالنسبة للملابس والفسحة ، فيوجد اكثر من مول في كل حي ، والملابس غالية ولكن عادة ما يكون هناك خصومات طول السنة ، تصل احيانا ال 80 في المائة،

ومع هذه الاوكازيونات تكون الاسعار ارخص من مصر.

من ارخص المحلات ًWall Mart ولكنه، لرخص اسعاره، يندر ان يقدم خصومات كبيرة.

Winners ايضا محل رخيص جدا ،

Zellers ايضا رخيص ولكن اذواق الملابس به مش قد كده.

باقي المحلات مثل The Bay, Eatons, Sears, اسعارها اعلي.

معظم الملابس في هذه المحلات كاجوال كما انها Departments stores {بها كل شئ ، ملابس، اجهزة منزلية .. الخ} ،

ومن يريد ملابس السهرات فعليه الشراء من المحلات المتخصصة.

===============================================================

نيجي لتدويرنا عن الشقة ...

==============

كنا بنعتمد في البداية على الإعلانات في الجرايد (من أبو بلاش)

، أو شركات السماسرة (خصوصاً إن ف العمارة اللي جمبنا – أيام إيلما جِست هاوس – كان فيه شركة من دول).

لكن بعد كام يوم ؛ لقينا إن أحسن حاجة إنك تروح المنطقة اللي تحب تسكن فيها ، وتدخل على أي العمارة ، وتتصل بالإنتركَم اللي تحت بالسوبر انتندنت (مندوبة الشركة اللي ماسكة إدارة العمارة) ، وتسألها على شقق فاضية.

وبصفة عامة ؛ العمارة اللي فيها شقق فاضية بتلاقيهم حاطّين إعلان أمام المبنى ،

برضه تدخل ع السوبر انتندنت وتستفسر منها ؛ وتاخدك تفرجك ع الشقة ، وتعرف منها كل التفاصيل. ولو قررت خلاص إنك عاوز الشقة ؛ بتديلك أپليكيشن تملاها ببياناتك ، وطبعاً السِن نَمبر ، وهمه بعد كام يوم هيردوا عليك ، ولو أوكيه ؛ تروح تمضي عقد الشقة ، وتدفع شهرين من الإيجار (الشهر الأول – مقدماً يعني – والشهر الأخير – بمعنى آخر شهر ليك ف الشقة أبل ما تسيبها مش هتدفعه).

ومفيش طبعاً قصة شهر ولا شهرين التأمين السافلة اللي بنعملها ف مصر! مانتا اللي هتبوّظُه هتصلحه قبل ما تمشي! مفيش حاجة اسمها تخلع وتدبّسُه في الإصلاحات (ما تنساش الكريديت بيرو)!

سوبر ماركت (Hasty Market) وده كنت باسمع عنه من زمان ؛

رحنا بعد كده على الناحية التانية (الـــ East) ،

وافكرك تاني ؛ البلد مقسومة إيست و ويست بـــ يانج ستريت.

- في شيربورن ستريت ، و إيتون سنتر على آخر الشارع.:........الشارع ده شارع البروستيتيوتس!

. إيه رأيك في شارع چارفيس؟ ........."ده شارع الجايز Gays"!

ودي كانت منطقة يانج آند إجلنتون.

فيما بعد بقى بدأنا نكتشف إن منطقة يانج آند إجلنتون دي من أحلى الأماكن في تورونتو... تعتبر ف الميد تاون (ربع ساعة بالصابواي وتكون ف الداون تاون). بخلاف إن المنطقة نفسها هادية ، وراقية

، وفيها - تقريباً - كل حاجة ممكن تحتاجها. حتى هند لما كانت ف الشغل ويسألوها زمايلها ساكنة فين

، وتقول لهم يانج آند إجلنتون ؛ تسمع الـــ واااااو ... دي حتة تحفة! يا بختك! وهيه نفسها – هند – يوم بعد يوم ؛ ومع اللف في كافة نواحي تورونتو ، بيتأكد لها إننا أحسنّا الاختيار.

نفس الموضوع بالنسبة للسكن في أي مكان...... فيه عندك مثلاً المنطقة المحيطة بجامعة تورونتو (University of Toronto, U of T) ،

اللي هيه في سپاداينا (China Town) أو الحي الصيني. ممكن هناك تشتري حاجات كتير وهدايا ومستلزمات الكمبيوتر ؛ وأسعارها رخيصة جداً.

لكن ما يتسكنش فيها. فيها تجارة المخدرات ، والهومليس. والنصيحة دي أحمد اللي قالهالي.

وعندك كمان چين آند فِينش (Jane and Finch West) حتة هادية وكل حاجة...

بس أوعى تفكّر فيها! هند اللي قالتلي ع المعلومة دي. كانت رايحة هناك عشان كانت شركتها عاملة بانكويت (وليمة – حفلة غدا) هناك. بتحكيلي عن الأشكال اللي نازلة معاها م الأتوبيس هناك

، والناس اللي ساكنة هناك... تجمع غير طبيعي من السود! حست إنها توريست وهيه هناك! جوّ لبش!

بتقوللي فيه سود تحس إنهم ولاد ناس ومحترمين ، وفيه سود تحس بالإجرام على وشُّهم! وعرفِت بعدها إن المنطقة دي من أخطر الأماكن في تورونتو ، وإن البوليس كل فترة بيعمل زي حملة تفتيش هناك ع الأسلحة!

وفيه واحد مصري كندي مع هند ف الشغل حالياً. الراجل ده بيحكيلها إن واحد صاحبه كان سكن في المنطقة بتاعت چارفيس وشيربورن وتشيرش

(الـــ 3 شوارع متوازيين ، وموازيين ليانج ستريت شرقاً ف الداون تاون)

. وكان رايح يعدي عليه ، وتاه شوية ف العنوان. لقى أوفيسَر (بوليس) جاي يسأله انتا رايح فين ، وبتعمل إيه هنا؟! رد عليه ، وقال له : جاي أزور واحد صاحبي ساكن هنا بس تايه ف العنوان.

آل له أوكيه سير. مش الطبيعي إن حد يتكلم معاك أصلاً! تلاقي كان فيه مشاكل ساعتها أكيد!

يجي بأه للشقة اللي حجزناها في الميد تاون..

وبتبص على يانج ستريت. وتحتنا على طول فرع لـــ تيم هورتونز (Tim Hortons) أشهر كافي شوپ ف كند

والمنطئة تحفة ، هادية جداً وراقية ، وخطوتين بينك وبين كل حاجة تحتاجها ؛ خطوتين شمالاً تلاقي فيوتشر شوپ (حاجة كده زي كمبيو مي في مصر) فيه كل حاجات الكمبيوتر (وهوه اللي اشترينا منه اللاپتوپ لهند) ،

وسيديهات وأجهزة إلكترونية وكهربائية وخلافه.

خطوتين شرقاً العمارة رقم 66 برود واي اللي أحمد ساكن فيها (بيننا وبينه 4 عمارات). تعدي الشارع ؛ فرع رئيسي من فروع البوسطة ، وهوه مبنى حكومي لخدمات الهجرة والجنسية في نفس الوأت.

خطوتين جنوباً ......هتلاقي ميدان أو تقاطع (يانج آند إجلنتون)

، فيه بأه فرعين لبنك TD Canada Trust وبنك CIBC ودول أشهر بنكين في كندا

، وهمه اللي فتحنا فيهم حساباتنا ، وكمان بنك RBC وبنك HSBC. وف التقاطع ده (يانج آند إجلنتون) فيه محطة مترو رئيسية تحت الميدان ، ومعاها محطة أتوبيس (برضه تحت الأرض)

، ومنها بتدخل لمول تجاري تحت الأرض ، واخد الأدوار الأرضية ودورين تلاتة تحت الأرض من مجموعة العمارات الموجوده بالميدان ده ، والمسافات اللي بينها ، وفيه بأه كل حاجة تتخيلها

؛ محل إسمه H.M.V. وده بتاع اسطوانات أغاني وأفلام وبس لكن على مساحة محترمة!

وجمبه محل لمستلزمات الحيوانات الأليفة ؛ قطط وكلاب وأرانب وفيران وعصافير وسمك وحرباية وحشرات غريبة!

وكل أنواع المطاعم (إضافة للي فوء الأرض ف التقاطع) ، وسوبر ماركت قد نُص كارفور كده (دومينيون) ، ومحلات لبس ، وأجهزة كهربائية وإلكترونية، وسينما ، ومحل ضخم متخصص للعب الأطفال ، ومكتبة ضخمة دورين تشتري منها الكتب والمجلات ،

وفرع من فروع كارلتون كاردس (كروت التهاني) لو بتاخد بالك من الماركة دي. م الآخر ، مش هتحس إنو ناءصاك حاجة ف المنطقة دي!

وبرضه جمب البيت (3 دقايق مشي) فيه فرع محترم من فروع (Toronto Public Library) ، المكتبة كبيرة موووت ، وفيها جناح للكمبيوتر والإنترنت ، وممكن تستلف منها الكتب وترجّعها بعد شهر باين ، وممكن تجدد الاستعارة تاني. كل المطلوب إنك تعمل كارنيه من عندهم ببلااااااااش

والشقة نفسها لزيزة ؛ حندوءة (وَن بد روم أپارتمنت) بس واسعة فعلاً ،

وفيها كم غير طبيعي م الكلوزيتس (الدواليب اللي ف الحيطة يعني) ،

والأرضيات باركيه (هارد وود فلور) ، والحيطان اللي ما بين الأُوَض عبارة عن خشب مش طوب (ولاحظت إن ده من أساليبهم في الإنشاءات هنا على فكرة) ،

وطبعاً أساسي وحدات وأدراج وضلف المطبخ - تلاجة – غسالة أطباق – بوتاجاز كهربا ، والمية السخنة طبعاً بتيجي من سنترال صابلاي

. آه طبعاً نظام التدفئة (والتكييف) ماشي دوران ع الأرض تحت الواجهة الإزاز ماسك الشقة كلها ، ممكن مسلاً تشغله نص ساعة وتفصله ؛ تفضل الشقة دافية لتاني يوم (العزل هنا تحفة – سواء للحرارة أو للصوت) ،

وبرضه التكييف موجود (پري إنستولد Pre-Installed يعني)! وليك لوكر (مساحة للتخزين) تحت في البيزمنت (البدروم) تسع زي ما تقول كده 4 غسالات فول أوتوماتيك ، ممكن تخزّن فيهم الكراكيب بتاعتك ، وليها فريم حديد بقفل.

من غير ما تتكلم ، المانيدچر يعمل تشيك ع الشقة ، وما عجبهوش النجف اللي موجود ، فقرر يغيره ، عشان احنا جينا جُداد ومن حقنا نلاقي النجف جديد ، وغيَّر حاجات ف السباكة والدش والحنفيات! مش محتاج طبعاً إني أئول لك إنو ف نفس اليوم اللي البنت اللي أبلنا سابت الشقة ، جه الپينتر ودهن الشقة كلها ، تاني يوم تروح تلاقي الدنيا مختلفة تماماً ، والسوبر انتندنت ظبَّطت الشقة واتنضفت صح! الدنيا هناك ماشية صح الصح زي ما الكتاب بيئول!

بالنسبة لنظام الشقق

==========

: العمارة اللي احنا فيها (مبنى من 4 أدوار – Low-Rise Building) تحت إدارة وملك لشركة اسمها ترانس جلوب ، هيه المسئولة عن كل حاجة ، ويمثلها الأپارتمنت مانيدچر ، هوه اللي بيمضيلك ع العقد ، وليها مندوب ف العمارة هوه السوبرانتندنت ، هوه المسئول عن متابعة أحوال العمارة ، وتلقي شكاوي السكان ، ومتابعة تنفيذها ، وتجميع الإيجار وما إلى ذلك.

وف المقابل الشركة طبعاً بتديلُه مرتب وشقة ببلاش في نفس العمارة يسكن فيها ، شاملة كل اليوتيليتيز (متطلبات الإقامة – أنظر البند القادم). والسوبر انتندنت عندنا واحدة م المجر اسمها سيلفيا ، حتّت سكرة. بنت طعمة وحليوة وبتتكلم انجليزي بسرعة غير طبيعية (زي نشوى مصطفى كده)! جوزها مُبرمِج كمبيوتر وعندها ولد وبنت ، ومتعاونة لأقصى درجة وخدومة برضه وفريندلي مووت.

وبالنسبة للعقد هنا يا سيدي ، فانتا بتمضي عقد لمدة سنة ، ويمتد بعد كده شهر بشهر ، ولو سيبته قبل انتهاء السنة ، فانتا مُلزَم تدفع باقي الأقساط! وقبل ما تمشي ؛ لازم تبلَّغ قبلها بشهرين (two months notice) ، وكل سنة بيعاد النظر في الرِنت أو الإيجار الشهري بتاع الشقة (اللي هوه 1.075 دولار).

طبعاً الإيجار بيختلف تبعاً لموقع الشقة ، من منطئة لمنطئة ، وعلى حسب حجم الشقة واليوتيليتيز المتضَمَّنة ف العأد! وف المتوسط – كما قالت لنا سيلفيا – الزيادة من 3 – 4 % كل سنة!

وطبعاً ، الزيادة دي مش بعبط ، لآ دي بتكون محسوبة ؛ حسب الارتفاع المعتاد في الأسعار ، وطبعاً الشقة معاك طالما هتدفع الإيجار اللي الشركة طالباه ، وما حصلش منك مشاكل تخليهم يئولوا بجيرانها! وعلى فكرة ؛ ترانس جلوب بعتوا لهند إخطار بالزيادة في الإيجار الشهري بدءأ من السنة الجديدة (أكتوبر 2008) ، وإن الإيجار هيزيد 15 دولار (1.5 %) أنا بصراحة اتنقطت! يعني الإيجار هيبقى 1.090 دولار. طب ما يخلوه 1.100 دولار ونخلص ، ويبقى رقم صحيح!

وبالمناسبة ، ما بيرضوش ياخدوا الفلوس كاش ؛ لازم بشيك! يقولولك التعامل الكاش فيه قلق ؛ ولما كل شقة هتاخد منها فوق الألف دولار ؛ يبقى كل شهر هتروح السوبر انتندنت للشركة شايلة فوق الـــ 30 ألف دولار؟! مجازفة طبعاً!

نفس الموضوع ده حسينا بيه لما رحنا نسحب الـــ 8 تلاف دولار من CIBC ، والواد قال لنا ده مبلغ كبير. في المبالغ الكبيرة كلمونا قبلها ولو بالتليفون نعدهم ونحضرهم لكم على جمب!

! الواد بتاع البنك عمال يقول لنا خلو بالكو ، وحرّصوا وانتو شايلينه! واحمد الديب برضه عمال يقول لنا خبوا الفلوس! محدش بيمشي بمبلغ زي ده! والغريب إني أنا وهند ما كانش في دماغنا الإحساس ده أساساً ، وعادي ولا كإننا ماسكين في إيدينا خمسة جنيه! يمكن عشان احنا كنا لسّه جايين من مصر ؛ اللي ما بقاش فيها أي شيئ له طعم ولا معنى ولا قيمة!

وطبعاً – مع ترانس جلوب - لازم تملا أپليكيشن ببياناتك ، ومعاها أي پرووف إنك ليك دخل يكفي إنك تدفع الإيجار (زي ما تيجي تقسط عربية ؛ هيئولولك هات ما يثبت قدرتك على الدفع).

وف حالتي أنا رحت عملت داونلود للپاي رول سليپ بتاع الشهر اللي فات (أغسطس) من سانتافي من ع الكارير كونّكت (الويب سايت بتاع سنتافي). وفيه الپوزيشن والمرتب وإيميل وتليفون الپاي رول سنتر بتاعنا في مانيلا (لو حبو يتصلوا يستفسروا!). وطبعاً ،

بياخدو شوية وقت يستفسروا عنك من الكريديت بيرو (بالـــ SIN Number) ، يشوفوا لو ليك سوابق في الدفع ، ولا راجل محترم وملتزم.

رابط هذا التعليق

لله عليك يا دكتور هشام

ولله انتا انسان جميل و روحك حلوه عشان كده ربنا هيكرمك باذن لله

مفيش منك صيدلي ؟؟؟؟

ههههههههه

اصل الصيادله مش موجودين الايام ديه

عمله نادره بستغرب على اللي يقوولك ان الصيادله متنتورين في كل حته انا حاسس انى الوحيد الصيدلي هنا في المنتدى معايا اخويا حسام صيدلي برده ربنا يكرمه انشالله

ليه بس ياسيدى نحن هنا

والصيادلة كتير فى المنتدى لو دخلت موضوع الصيادلة هتعرفنا كلنا

عموما اهلا بيك

ليس ما يدخل الفم ينجس الانسان

بل

ما يخرج من الفم هذا ينجس الانسان

رابط هذا التعليق

تابع المعيشة في كندا

بالنسبه لأفضل المدن في كندا فهي المدن الصغيره مثل:

لندن ,هاملتون, ووترلوو و كتشنر ( هذا في اونتاريو )

وهناك مدينه تقع بالقرب من أوتاوا و تعتبر في كوبيك اختيرت هذا العام كأفضل مدينه في كندا وهي Gatineau

و كثير من العاملين في اوتاوا يسكنون فيها لقربها و لرخص اسعار البيوت مقارنة مع اوتاوا والتي بالمناسبه من أجمل المدن الكنديه .

بالنسبه لأسعار السيارات والمنازل فهي تتفاوت

و لكن ممكن ان تشتري منزل ( 3-4 غرف نوم ) في احد المدن التي ذكرتها ( ما عدا أوتاوا )

بحدود 150000 دولآر

وسياره مستعمله بحاله جيده بحدود 3000-4000 دولآر

طبعاً بلإمكان عمل ميزابيه للمعيشه و ذلك لأي دخل كان و هذا هو الأفضل بالتأكيد

. يراعى عند عمل ذلك أن يتم حساب أولاً مصاريف السكن و توابعه مثل الكهرباء و الغاز

و هذه عموماً يشكل ما مقداره 30% من الدخل

أى لو كان الدخل 2000 دولآر فأعمل حسابك عند البحث عن سكن أن يكون بحدود 700 $ شاملاً مصاريف الكهرباء و الغاز كحد أقصى

والباقي للأكل و المواصلآت .

Gatineau تابعه ادارياً لمقاطعة كيبيك ولكن لقربها الشديد من أوتاوا ( تكاد أن تكون المدينتين واحده )

يفضل بعض الناس السكن فيها للإنخفاض تكاليف المعيشه فيها

Gatineau مدينه تابعه لمقاطعة كيبيك يبلغ عدد سكانها حوالي 245000 نسمه منهم حوالي 4000 من أصل عربي .

تعتبر من المدن المتوسطه حجماً في كندا . هادئه و تعتبر مثاليه لحياه أسريه .

تظل أوتاوا حسب رأيْ أفضل من ناحيه فرص العمل من مونتريال او كيبيك سيتي وذلك للراغبين بتعليم أولآده اللغتين الرسميتين لكندا .

حتى بالنسبه لك ففرص عملك إذا كنت تتحدث اللغتين أكثر في أوتاوا أو حتى في Gatineau حيث تكثر الدوائر الحكوميه .

الموقع الرسمي للمدينه:http://www.ville.gatineau.qc.ca/page.asp?p=accueil

اذا كان كالعمل مثلاً في محطات البنزين أو البقاله فهذا موجود و أدنى أجر هنا في أونتاريو هو 8.5 $ بالساعه

و لكن ..... بما اننا مقبلين على اجازة الصيف لطلبة المدارس و الجامعات يزيد عدد المتقدمين لشغل هذه الأعمال من الشباب في الفتره القادمه .

أصحاب الحرف و المهنيين مطلوبين دائماً والساعه ب 30 $ وأكثر .

لآأعتقد أن هنال مهنه في كندا محصوره بجنسيه معينه .

قد تكون هنال مهنه يكثر فيها العاملين من بلد أو جنس معين

لكن ليس معنى ذلك أنها محصوره لهم فقط .

الشهاده المناسبه و الخبره و إثبات المهاره هي التي تحدد .

رابط هذا التعليق

الجامعات في كندا

====================================

أكبر و أعرق الجامعات الكنديه موجوده بالفعل في أونتاريو و على رأسها جامعة تورونتو

و من الجامعات المشهوره : وستيرن في لندن

, مك ماستر في هاملتون ,

كويينز في كينغستون

و جامعة أوتاوا

( هذه الجامعات موجوده بلآئحة أفضل 10 جامعات كنديه ) بالآضافه الى الجامعات الأخرى .

تعتبر جامعة تورونتو من أفضل 20 جامعه في العالم حسب النتصيف العالمي للجامعات

كما أن جميع الجامعات الكنديه تقريباً موجوده بلآئحة أفضل 500 جامعه بالعالم .

بلإضافه الى هذه الجامعات يوجد بكل مدينه تقريباً في أونتاريو ( و كل كندا ) ما يسمى ب community colleges

أو كليات المجتمع التي تمنح شهادة الدبلوما بسنتين أو ثلآث سنوات في مختلف التخصصات ويمكن في بعضها للمتخرج أن يكمل في أحد الجامعات لنيل الشهاده الجامعيه .

رابط هذا التعليق

تابع تكاليف المعيشة

=================

نيجي بأه لمتطلبات الإقامة يا ريس

عندك المياه ، ودي بتكون إنكلودِد ف الرِنت. عندك الميَّه السُخنة اللي جايّه من سنترال صابلاي ،

برضه إنكلودد ف الرِنت.

بعد كده عندك الهايدرو (اللي هيه الكهربا يعني) طبعاً على حساب جنابك ،.......... في حدود 35 دولار ف الشهر (تبعاً لكلام هند).

بعد كده عندك الجاز (الغاز يعني) وده بيستخدم ف التدفئة ف الشتا أحياناً (في حالتنا احنا الشقة تدفئتها كهربا).

و لو عاوز تليفون ف البيت طبعاً انتا اللي هتقدم عليه ، وهتحاسب على فاتورته طبعاً.

وبرضه لو عاوز تشترك في تليفزيون الكيبُل ، مع نفسك ، والأسعار بتبدأ من 33 لـــ 96 دولار ف الشهر حسب الپاكيدچ اللي انتا واخدها.

لو معاك عربية ومحتاج مكان للپاركنج بتاعها بتدفع لها مصاريف شهرية ......(في حالتنا حوالي 120 دولار ف الشهر أو 5 دولار ف اليوم ؛

يمكن عشان احنا عمارتنا ما فيهاش جراچ خاص بيها ، فبتروح جراچ العمارة اللي جمبنا ، محدش هيتكلم طالما انتا دافع!

وف نفس الوقت همه حاطّين يافطة بتقول إنو فيه أماكن للپاركنج).

عاوز تقدم ع النت عندك ف البيت برضه براحتك وانتا اللي بتدفع

(41 دولار في حالتنا مع روچرز ،...... وبيدخل لك كابل نت – مالوش علاقة بالتليفون – بسرعة 7 ميجابِت بالراوتر بتاعه

وهند اشترت له راوتر وايرلِس بـــ 22 دولار عشان اللاپتوب وهيه ع السرير مسلاً! إضافة لـــ 4 فتحات للتوصيل بكمبيوتر عادي مثلاً.

وعلى فكرة ، هند لسه مجربة الداونلود الوايَرليس ؛ وسرعة الداونلود 834 كيلوبايت ف الثانية ، جوجل إيرث اللي حجمه 12.7 ميجابايت نزل في 18 ثانية!

والفيلم من دول اللي من 700-900 ميجا بايت بياخد معاها 15-20 دقيقة!

والداونلود كان مفتوح ، بس تأريباً من شهرين أو تلاتة (مارس أو أبريل اللي فاتو) بئى المسموح لك 64 جيجا بايت داونلود ف الشهر ،

والجيجا الزيادة بدولار ونص باين أو باتنين دولار! معلش بأه ، آهو الواحد يلم إيده شوية ف الداونلود ، ويخليه أد المسئولية شوية!

، ومعاه جهاز (نظام الـــ VoIP) ، بس مختلف شوية ..

الجهاز بياخد الآر چيه (الچاك بتاع الدي إس إل) من ناحية ، وم الناحية التانية بياخد الچاك العادي بتاع التليفون

(ماهو بيبقى عندك اسپليتر بيقسم خط التليفون لخط تليفون وخط نت) ،

والمفروض أحمد عنده جهاز زيه في تورونتو. المفروض إن أهله ممكن يتصلو من الجهاز ده (اللي واخد رقم محلي في تورونتو) بأحمد ،

وطبعاً المكالمة ببلاش! وأحمد كذلك ممكن يكلمهم بالعكس. الجديد بأه ، إنه ممكن يتصل بأي نمرة داخل مصر ، المكالمة هتتم من تورونتو لميت غمر عبر النت ، والجهاز يحولها عن طريق خط التليفون للنمرة المصرية ،

وبقت مكالمة داخل مصر! واتصل بيا مرة ، وكنت حتى عند عمك الزهار في بورسعيد ، وبيقوللي تخيل يا محمد أنا باكلمك من كندا ، والدئيئة بـــ 45 إرش

عشان كده أحمد طلب سرعة النت تكون 512 كيلو بت (مش 256) ، ومع ذلك اتنأط من البطء ، وكل ما يضغط على لينك مثلاً ع البراوزر ، يؤعُد يحط إيده على خدُّه ، ويستنى! المهم ،

بعد ما مرارته اتفقعت ، إتصل بخدمة العملاء ، واشتكى إن كل كليك لازم يعزِّم عليها على ما تفتح ، فكان رد الراجل باستغراب : "هوه انتا عاوز تضغط ع الصفحة تفتح؟"! هيهيهيهيهيهيهي

ولاَّ لما راح سايبر كافيه على شارع البحر (كغيم دو لا كغيم – Crème de la crème - المفروض) ، ونفس البطء برضه ، فـــ نده ع الراجل اللي هناك ، و ورّاه البطء ، الراجل آل له : "أيوه يا بيه ...

أصبر ؛ الصفحة بتحمِّل"!

طبعاًً أحمد وهوه بيوصل التليفون بتاعه ده ، وبيكونفيجَرُه ، فبتصادفه مشاكل ؛ ييجي يتصل بالـــ ISP بتوعه في مصر ،

محدش فاهم حاجة ف البطيخ! ولا حد فاهم يعني إيه أصلاً الــ Voice over IP! إضطر يتصل بالشركة اللي مقدماله الخدمة (الـــ VoIP) في كندا لغاية ما ظبّط الموضوع! تخيل انتا بأه!

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...