اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

اه اه اه و الف ااااااااااااه عروسة يا سمبا يا ابنى ليه كده عملت فيك ايه ده اختك كب كيك مبقالهاش 4 سنين متجوزه و فى الاخر عايزة يجيبلى ضره مكنش العشم اقولك

بس عارف يا غريب لكلوك ده ممكن يرميه فى وشى بس شكرا عالمساعده

الشايع بقى بتاع العطور و البخور اسعاره حلوة يعنى ولا هيتخرب بيت الراجل

بوس بوس بخصوص الفرق بين البامبرز فى مصر و الكويت فبالرغم من ان الماركه واحده الا ان البامبرز المتصنع فى مصر سئ جدا مقارنه بالمصنوع فى السعوديه لفرق الخامات و قيسى على كده الصابون و مستحضرات التنضيف و غيرة فى مصر الخامات بتكون رديئه جدا فالمنتج بيطلع زى ما شفتى

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

انا عضو جديد هنا معاكم

ممكن تقبلوني ضيف خفيف تقيل سكر بره :give_rose:

وعندك واحد خفيف تقيل سكر زياده وصلحه للاستاذ سمبا

اتفضل يا بيه :coffeenews:

رابط هذا التعليق

بوسى ام عمر

الف الف الف حمد لله على السلامه

الكويت كلها نورت بيكم ويارب تكون احسن دلوقتى

كب كيك

عاش من شافك وسمع صوتك ايوة كده نورو بيت العيله يا جماعه

بصى يا كب كيك بالنسبه للهديه فانت ممكن تجبيله حاجه محتاجها بس مكسل يجبها او ماجلها شويه

وانتى ادرى بجوزك من اى حد تانى

يعنى نظاره شمس شيك كده مع اننا فى الشتاء جاكت جلد شيك

ولا اقولك انت تجبيله لعبه دهب عليهااسمه(كانها هديه عيد ميلاده) وتلبسيها انتى طبعا وتبقى ضربتى 5 عصافير بحجر واحد

بالنسبه للتامين الصحى فهو مش مفيد بصراحه غير فى الحاجات التقيله لا قدر الله

انما انتى لو جايه من مصر وجايبه معاكى الاجزخانه بتاعتك ممكن متحتاجيش تروحى حتى المستوصف

انما عموما فانا بعتيره احسن من مصر لو قارنتى اسعار الخاص بالمبلغ اللى بتدفعيه فى التامين

صحيح بالنسبه للفرق بين نفس المنتج هنا وفى مصر

فكل شركه بيبقى عندها درجات من المنتج بتاعها وحسب ما المستورد ما بيطلب حسب كل دوله

بس للاسف عندنا فى مصر بسبب طمع التجار والمستوردين وغياب كل اشكال الرقابه فهتلاقى فى مصر اسوء حاجه بتدورى عليها دى حتى البيبسى هتلاقى طعمه هنا حاجه وفى مصر حاجه تانيه

ماما قلب ابيض

مفتقدينك جداااا هنا والله

مسيو تامر

لازم نجيلك نرن عليك الجرس يعنى علشان تطلع من تحت البطانيه وتدخل على النت تطمنا عليك

ابو عمار

يا مساء الانوار

حسن درويش

فين السبوع يا ابو على ولا هو كلام الليل

الغريب

سندباد

الكاشف

حور العين

ااهات

اغابى

نونيم

فاتفوتا

استاذ العربى

اللى سمع اسمه يرفع ايده

دى منى ليكو :give_rose:

؟مين مسمعش اسمعه

رابط هذا التعليق

صباح جميل مشرق باشراقه رضا من الله سبحانه وتعالى

اخباركم ايه جميعا

سامح والشهير بابواحمد اخبارك ايه والكويت منوره بيك وباحمد وبمامته وربنا يكرمك بيهم يارب

بالنسبه للتامين الصحي هنا انا شايفه ان المستوصف لابد ان يتوفر به كل انواع التحاليل مثلا ليه تحاليل السكر بس الموجوده والباقي لازم اروح المستشفي واخد تحويل ده غير بقي انك لو هتتحول المستشفي فى اى شئ لازم تستنى كام يوم علشان يدوك موعد وتروح تاخد ورقه الموعد من المستوصف وبعدين تروح لموعدك فى المستفيي يمكن يبان ان الموضوع ده منظم او فى سيستم ماشين عليه بس انا شايفه انه تعطيل ليه استنى كام علشان اعرف الموعد امتى ؟؟؟؟؟وبعدين اروح الاسهل انى اروح المستشفي واخد الموعد وخلاص بس كده النسبه لى تعذيب لانى مضطره اروح تانى فى يوم تانى علشان اخد الورقه ومينفعش اروح بالليل لان موظفه المواعيد موجوده بالصبح بس فدى حاجه تضايق

وبالمقارنه فى مصر لو معاك فلوس ورحت مكان نضيف فهتلاقي احسن معامله واحسن فى كل شئ لكن لو رحت اى حته وخلاص فانت هتلاقي المحاباه وهتلاقي الواسطه وهتلاقي اى حاجه وحشه موجوده يعنى اتذكر انى رحت مستشفي الحميات فى مصر لو اقولكم على كميه التراب والعناكب اللى فى السقف ولا المناديل اللى شوفتها منتشره فى كل مكان بس كله تلاقي عامله النضافه مستنياك تخلص الكشف وبتدعى ربنا يشفي الولد وفاتحه ايديها تاخد منك حاجه بجد منظر انا حزنت عليه وفكرت لو فى ايدي زعافه كنت نضفتها انا سبحان الله ده غير طبعا الممرض اللى كان بيدى الحقنه لعمر بايد والايد التانيه بياكل لب وفى بقه سيجاره وبيتكلم كل ده فى نفس واحد ومن ساعه ما دخلت وانا نفسي اقوله اطفي السيجاره بس نقول ايه بقي ؟؟؟؟

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

لو سمحتوا ياجماعة حد يعرف الوزن كام كيلو على الخطوط الجوية الكويتية

وهل لو والدى عمل ليا التذكرة من الكويت لازم يحدد فيها اليوم اللى هسافر فية ولا مش شرط.وشكرا

رابط هذا التعليق

لو سمحتوا ياجماعة حد يعرف الوزن كام كيلو على الخطوط الجوية الكويتية

وهل لو والدى عمل ليا التذكرة من الكويت لازم يحدد فيها اليوم اللى هسافر فية ولا مش شرط.وشكرا

علشان تعرف الوزن المسموح بيه لازم تقول درجة التذكرة ايه؟ أولى - رجال أعمال - سياحية

وبخصوص لو والدك حجزلك من الكويت طبعا لازم يحدد اليوم والتاريخ والساعة ورقم الرحلةاللى هاتسافر عليها

كل دة هاتلاقيه مكتوب فى التذكرة مع الوزن المسموح بيه برضو

وتيجى بالسلامة

رابط هذا التعليق

ازيكو جميعا افتقدك بس الاولاد كان عندهم امتحانات نصف العام طبعا منتهي الاهميه والخطوره شهاده يا ناس

بوسي حمد الله علي السلامه ومتخديش في بالك مصر مامتنا بس هي هواها ملوث شويه عشان بتشرب نوع وحش من السجاير

بس هتفضل بردو مامتنا

وشكرا لك اللي سال عني واخص بالشكر الاخ سمبا زميل المهنه كويس انك شلت الصوره اللي كنت حطتها اخسن الناس تحسبا بنقطع في البشر في العمليات (محنا بنعمل كده فعلا)

رابط هذا التعليق

هلا باهلى وناسي في الكويت الحبيبه الى قلبي حبيت اصبح عليكم من شباك واسع بيطل على احلى نسمه هوا طايره والله انى لاحبكم فى الله

صباح الرضا والنعمه الجميله اللى اعطاها المعطى

ازيك يا اريك ياقمر الله يسلمك انتى اخبارك ايه ووصلتى لفين يارب تكونى فى احسن حال ومش ناويه تيجي بقي ؟؟؟؟

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

عااااااجل جدا

وطازه جدااااااا

عوده المدارس بعد عطله منتصف العام بالكويت ا مااااااارس

ولا عزاء لاخونا البصاصين

حد عاوز حاجه من كايرو يا جماعه ...بكتب فى عجاله وانتم هاتعذرونى ...ما بعرفش احكى تفاصيل كتير

بس بجد مفتقداكم جميعا :clappingrose: .. ومش قادره ارجع كام صفحه اقراهم عشان اتابعكم :clappingrose:

يارب تكونوا كلكم بخير ...واشوفكم على خير

رابط هذا التعليق

حمدلله على السلاااااااامة ياابيض قلب

وحشتييينا كلنا ومفتقدينك جدا :give_rose:

ربنا يعينك ويقضيلكو الاجازة على خير ان شاء الله

وياريت كل فترة تدخلى دقيقة واحدة طمنينا عليكو وارجعى تانى

ياخسارة احنا لسه معندناش مدارس

هنيئا للطلبة والمدرسين :cheer:

رابط هذا التعليق

عااااااجل جدا

وطازه جدااااااا

ولا عزاء لاخونا البصاصين

حد عاوز حاجه من كايرو يا جماعه ...بكتب فى عجاله وانتم هاتعذرونى ...ما بعرفش احكى تفاصيل كتير

بس بجد مفتقداكم جميعا :clappingrose: .. ومش قادره ارجع كام صفحه اقراهم عشان اتابعكم :clappingrose:

شايفاكم والنعمة ومتابعة ومش عاوزة اتكلم

اه منكن انتوا يا بتوع الكويت :Head:

رابط هذا التعليق

عااااااجل جدا

وطازه جدااااااا

ولا عزاء لاخونا البصاصين

:Head: اوووووووووووشاعات...... :Head:

:huh: يا شماتت طنط ظاظا فيااااااااا :ph34r:

رابط هذا التعليق

الطبطبائي يطالب الشركات بمنح موظفيها الوافدين مكافأة لمناسبة الأعياد الوطنية

دعا النائب وليد الطبطبائي إلى التأسي بصاحب السمو وإدخال البهجة والسرور علي قلوب المقيمين , مطالبا "اصحاب الشركات و المؤسسات الخاصة بمنح الموظفين غير الكويتيين العاملين لديهم منحة تعادل راتب شهر بمناسبة الأعياد الوطنية ، تأسياً بسمو امير البلاد ".

ولفت إلى أن "المكرمة السامية أدخلت الفرح و السرور علي جميع العائلات الكويتية ،و رجال الاعمال والتجار الكويتيين اياديهم بيضاء وعليهم أن يقتدوا بصاحب السمو ".

أكرمنا ياااارب

تم تعديل بواسطة الغريب

رابط هذا التعليق

دعا النائب وليد الطبطبائي إلى التأسي بصاحب السمو وإدخال البهجة والسرور علي قلوب المقيمين , مطالبا "اصحاب الشركات و المؤسسات الخاصة بمنح الموظفين غير الكويتيين العاملين لديهم منحة تعادل راتب شهر بمناسبة الأعياد الوطنية ، تأسياً بسمو امير البلاد ".

ولفت إلى أن "المكرمة السامية أدخلت الفرح و السرور علي جميع العائلات الكويتية ،و رجال الاعمال والتجار الكويتيين اياديهم بيضاء وعليهم أن يقتدوا بصاحب السمو ".

أكرمنا ياااارب

يسمع منك ربنا

قول امين :h!!!h:

رابط هذا التعليق

أكرمنا ياااارب

يسمع منك ربنا

قول امين :h!!!h:

وبحب اللي مخليها علي الله وما بيحسبهاش

ده العمر قصير ليه نتغير ولا منعشهاش

من اطرف التعليقات اللي شفتها في منتدي كويتي

خلاص اجهز الشناط

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كل عام وانتم بخير

ان شاء الله هوصل الكويت 5/2 القادم كنت عايز اعرف من حضراتكم ماهى اجراءات الكشف عند وصولى يعنى فية كشف باطنة واشعة وتحليل زى مصر كدة وهل فية تاخير فى الشكوفات ولا على السريع لان اتخنقت من الكشف بسبب مصر ياريت من الاخوة الاعضاء يفيدونى بمعلوماتهم والسلام عليكم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كل عام وانتم بخير

ان شاء الله هوصل الكويت 5/2 القادم كنت عايز اعرف من حضراتكم ماهى اجراءات الكشف عند وصولى يعنى فية كشف باطنة واشعة وتحليل زى مصر كدة وهل فية تاخير فى الشكوفات ولا على السريع لان اتخنقت من الكشف بسبب مصر ياريت من الاخوة الاعضاء يفيدونى بمعلوماتهم والسلام عليكم

يا رااااااااجل

انت لسه في مصر

انا فاكر انك كنت بتسال علي اللاب توب والهامر والحاجات دي

افتكرت انك خلاص هنا ومعاك شنطة الجميز وممنتظرنا في الجزيرة في الخضرا ....

شوف يا مصطفي تعال انت بس وما عليك لا شكوفات ولا غيره

ده حتي الشكوفات يا راجل هنا دمها خفيف وظريف ولطيف ...

تعال انت بس بالسلامة وما عليك كل حاجة هتبقي تمام ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله اخوانى الاعزاء المقيمين بالكويت انا اخوكم محمد مقيم فى الكويت برده كنت الاول ادخل المنتدى فيه نقاش كويس وكنا بنساعد بعض كويس واللى بيسئل بيترد عليه بأدب وده كان الهدف بصراحة انا بطلت ادخل واعملتعليق او رد بسبب انى لحظت استظراف من البعض على البعض الاخر واتقلب من مغتربين فى الكويت لنادى المصريين للقاء الاحبة فى الحدائق والتريقه على بعض والكلام الفارغ واحد بيسئل وغلط فى كتابته يكون الرد عليه الاستهزاء وياريت رد عليه ولقيت كتير بيفتوا فى اجراءات بتتعمل ويساهتروا بمصالح الناس يا ريت نعيد من تانى رؤيتنا لبعض ونساعد بعض كويس واللى ميعرفش ميفتيش هو اصل مش بالسنين ولكن بخبره فى المجال نفسه اللى ميعرفش يسكت يا ريت يا جماعه نحاول نتغير

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...