اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المصريين المغتربين بالكويت

Recommended Posts

مفيش مكان كويس للخروج العائلي من خلال خبرتكم بعيدا عن اكوا بارك وشاطئء المسيله؟؟

طب ما تروح حديقة الشعب - ملاهى ونادى ممتاز

او روح شاطى راس الارض بس مش عارفة ممكن تدخل ولا لازم تكون عامل عضوية فى النادى

حاجات كويسة للاطفال

تحياتى

اغابي

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

• الردود 4.1k
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

مفيش مكان كويس للخروج العائلي من خلال خبرتكم بعيدا عن اكوا بارك وشاطئء المسيله؟؟

طب ما تروح حديقة الشعب - ملاهى ونادى ممتاز

او روح شاطى راس الارض بس مش عارفة ممكن تدخل ولا لازم تكون عامل عضوية فى النادى

حاجات كويسة للاطفال

تحياتى

اغابي

حديقة الشعب جنب السالميه على طول بس مفكرتش اروحها خالص مش عارف ليه

عموما ح جرب حاجات تانيه وابقى اقول لكوا خبرتي الويكانديه -_-

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

وصباحكوا شاي بالحليب

بعد مناقشة موضوعات اللحمة وخروجات الويك إند ، أسمحولي عندي شئ بيضايقني جدا من ساعة ما نزلت أرض الكويت ، وهو موضوع الرعاية الصحية بالكويت والتأمين الصحي المزعوم

حال المستوصفات لا يسر عدو ولا حبيب بداية من دكتور بيتكلم بالقطارة وإنتهاء بصيدليه مفيهاش غير بانادول، في الأسبوع ده الحمدلله جالي دور برد وأضطريت أراجع المستوصف في يوم واليوم التالي وديت البنت الصغيرة وفي اليوم اللي بعده وديت البنت ومامتها كمان بسبب نفس الدور، وبصراحة الرعاية هناك تعبانة خالص ..

كان أحد أصدقائي نصحني قبل كدة أني أروح المستشفى لأنها فيها تخصصات وبتقبل الكشف من غير تحويل يوم الجمعة وفعلا روحت ، ونسبيا كان الأمر أفضل شوية ، بس المشكلة أنك ساعات بتكون مضطر تروح في منتصف الأسبوع وبتكون الأمور سيئة جدا في المستوصفات..

ليا أستفسار.. أنا عاوز أعمل تأمين صحي خاص، أيه رأيكم ومن خبرتكم بيتكلف حوالي أد أيه ، وأيه رأيكم في المستشفيات الخاصة لأني سمعت أنهم نصبين شوية إلا من رحم ربي ؟

وسمعت أن الشركات اللي بتعمل تأمين صحي للموظفين بها بيدو الموظفين ورقة بالتأمين الصحي الخاص علشان ميكررش دفع تكاليف التأمين في تجديد الإقامة ؟

رابط هذا التعليق

اخى الغريب والله انا هستنى معك الرد على الاجابه دى وخصوصا ان كل اللى يعرفنى لما بقولهم انا مش بحب اروح المستوصف وانى باروح المستشفي على طول بيقولولى نفسنا نعرف ايه حبكم فى المستشفي ولما بقولهم هناك الدكتور لو قلقان من حاجه هيكشف ويعمل اشعه لمجرد الاطمئنان والتحاليلي اللازمه لكن فى المستوصف اخرهم اعمليله كذا وهو هبقي كويس وبجد انا لما بروح المستوصف ساعات بعملهم مشكله وبخليهم يحولونى على المستشفي وخصوصا اخر مره لما كان عندى نزله معويه حاده تخيلوا فى المستوصف انا اللى شخصت خالتى مش هو والدكتور كان سورى وبيقولى طب عايزانى اكتبلك ايه تخيلوا انا قلتله اكتبلي تحويل على المستشفي انا مش عايزه ادويه من هنا انا عايزه اعرف انا عندى ايه وبعد عده كلمات كتبلي التحويل

بس عايزه اعرف التامين الخاص ده ايه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

اهلا زهقان باشا

انا كنت ناوي ادخل باسم طهقان بس غيرته ف اخر لحظه :lol:

معلش هي البلد هنا الجو بتاعها يدعو رسميا للاكتئاب

منورنا

تحب تقعد مع بتوع السالميه ولا الجهرا ولا الفراونيه :rolleyes:

خللي بالك السالميه جامده جدا -_-

رابط هذا التعليق

صباح النور

واهلا العضو الجديد زهقان بس لا سمح الله زهقان ليه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

دا حتى الكويت مفهاش حاجه تدعوا لل زهق او الملل

}فقلت استغفروا ربكم إنه كان غفارا * يرسل السماء عليكم مدرارا * ويمددكم بأموال وبنين ويجعل لكم جنات ويجعل لكم أنهارا * {

"(الحمد لله الذي تواضع كل شئ لعظمته الحمد لله الذي استسلم كل شئ لقدرته)"

"سبحان الله يا فارج الهم ويا كاشف الغم فرج همى ويسر امرى وارحم ضعفي وقلة حيلتى وارزقني من حيث لا احتسب يارب العالمين"

رابط هذا التعليق

شكرا يا جماعة على الترحيب

الحقيقة أنا عضو جديد فى المنتدى ولست جديدا بالكويت (شهرين وأجفل 4 سنين. ده لو انا قعدت الـ شهرين ) وما دعانى للاشتراك هو الروح الجميله للاعضاء ربنا يديمها يا رب

أنا بقى زهقان لان مفيش حاجه هنا تدعو للبهجه

رابط هذا التعليق

مرحب بيك يا زهفان

انت طلعت كويت برضوه ولا جاى التوبيك

داه كارت زيارة

:lol: :lol:

عموما نورت المنتدى والتوبيك

وحنا جدعان اوى هنا

وكمان

فرحانين بوجودك

اختك

اغابي :roseop:

نـحن البلـــــدان الحقيقـيــة فى هــذا العـــالم . . . وليـــــس مــا يرســــم فـــوق الخرائــط

نـحن الرمـــوز الحقيقيــــة فى هــــذا العــالم . . . وليــــــس اسمـــــاء القـــــادة العظمــاء . . . لاننـا نحـن من صنعـناهـم

فرسـان العالـم الحقيقيـون . . هــم شعــوب الارض

رابط هذا التعليق

تامر بيك مصطفى

شكرا على ترحيبك

بصراحة مش عارف أبدأ منين بس هبدأ

منذ أن أخذت قرارى بالنزول الى مصر الحبيبة وأنا فى حيره من أمرى ولا أجد لى ملجأ سوى الشبكة العنكبوتية لأخفف عن نفسى ما أنا فية

وشأت الأقدار ان اجد هذا الموقع الجميل من خلال بحثى عن موضوع معين من خلال جوجل

تصفحت معظم موضوعات المنتدى ومن خلال تصفحى زادت حيرتى

فأجد من يتكلم عن أنه وجد الأدمية والحرية والكرامة التى لا يجدها من يعيشون على أرض الكنانه

والاخر يتحدث عن جوده المأكل والمشرب والتى لا يجده من يعيشون فى أم الدنيا

وهذا يتحدث عن الرعايه الطبية التى لن تجد لها بديلا فى من قال فيها رب العزه "إدخلوا مصر إن شاء الله آمنين"

وذاك بتحدث عن جودة التعليم

وسالت نفسى هل ما يتحدثون عنه صحيح؟ أم أنا من يرسم صورة سوداوية لدول تصنف على انها الاكثر انتهاكا لحقوق الانسان ؟ اى كرامة وانت تقف فى طابور الجوزات فى مطار الكويت الدولى (طابور جنسيات اخرى ) فى حين ان مواطنى دول مجلس التعاون لهم طابورهم الخاص؟ أى كرامة وانت فى مصلحة حكومية تقف لانجاز معاملتك وتنتظر طويلا لايأتى الكويتى وينجز معاملته وانت مازلت رهن الانتظار؟

أى جوده للمياه تتحدثون عنها وجمعيا يعلم ان معظم من عاشو بالخليج لفترات طويله أصيبو بالفشل الكلوى؟

أى جوده طعام وما نأكله كله أكل مهجن ومعالج كيميائيا حيث الارض هنا غير صالحة للزراعة ؟ أى جوده ونحن نأكل الأكل المحفوظ المثلج والتى لا يعلم احد ان كان تم تخزينه وتدواله بطريقة صحيحه أم لا ؟

أى رعاية طبيه ان كان تمن الكشف فى مستشفى حكومى ما يعادل 40 جم وليتك تأخذ المشورة الطبية الصحيحه؟ ونفس الكشف فى مستشفى خاص يعادل 400 جم وليتك تأخذ المشوره الطبيه الصحيحه أيضا؟

رب أشرح لى صدرى ويسر لى أمرى

رابط هذا التعليق

تسلم اخوي الغريب علي الرد,,, و بصراحة في عروض كدة بتيجي بتخلي الواحد يشك من المبلغ المطلوب واديك ذكرت بعضها,,, انا كنتا بفكر في ال توشيباi3

من يوريكا 321 دينار و كنت بقول بدل ما ادفع المبلغ مرة واحدة اخلية اقساط,,, مش عارف العرض اللي انت قلت علية دة فية اقساط ولا اية ,,, علي العموم اذا عندك اسم المحل يبقي الف شكر,

سيبك من أسم المحل لأن بتوع بن خلدون بصراحة مبثقش فيهم ولا في الضمان بتعهم روح يوريكا في الفرونية هتلاقي العرض بس يارب يكون مخلصش ولو مشيت بعد يوريكا بكام خطوة هتلاقي الغانم وقارن بنفسك

:roseop:

من خلال تجرتي المحدودة

توشيبا اولا

بعدين DELL

توشيباثم Dell ثم HP

وفيه أحسن كمان السوني بس غالي وملوش سوق لو عاوز تبيعه مستعمل ، وطبعا في حاجة قبل الناس دي كلها أسمها أبل بس السعر فوق 600 K.D.

يالهوي

شوف الدنيا بقت رخيصة ازاي ..

انا جايب اللاب توب بتاعي من 3 سنين من الغانم ب 612 دينار اتش بي ومواصفاته قدامه المواصفات اللي بسمعها دي ولا حاجة خالص

ما يجيبش دلوقتي 50 دينار

ياما نفسي اجيب الماكنتوش

علشان كدة يا سيمبا مبنصحش حد يجيب غالي وأنما حاجة تمشيك ثلاث سنين وبعدين جدد

طب خد عندك العرض الطازة دة و قلي اية رايك:

samsung intel core i3 2.13Ghz 330m

15.6 LED HD screen

webcam, wifi, bluetoot

memory reader, 3 usb port+network card

500GB HDD, DVD multi dual layer recorder

Microsoft Windows 7 Home Premiume

السعر 220 دينار

شفت مواصفاتة حلوة ازاي,,, بس انا عمري مااستعملت سامسونج ولا اعرف عنة حاجة,,

اية رايكو؟؟

تم تعديل بواسطة ياسر
رابط هذا التعليق

يا مرحب وأهلا بالزهقان (يبدو أنه أسم على مسمى) :lol:

أنت كأنك رميت جردل ميه كبير قوي على التوبيك

أهدى بس أنت شكلك زي ما بتقول فيه شوية تنشنة نفسية عندك هتزول أن شاء الله لما يزول سببها ، بس متقلقش كله بيعدي.

أما العيوب اللي أنت ذكرتها فدي موجودة فعلا في البلد بس زي ما بتقول كل واحد مننا بيحاول يرجح ما بين المصالح والمفاسد من وراء سفره للكويت ، وفي النهاية مبتستقرش على حاجة غير لما بتكون فيها مصلحتك.

أنما اللي بيدوس على نفسه وعلى كرامته وعلى راحته النفسية علشان فلوس مثلا فدا خارج عن كلامي لأن معادلته خسرانه بكل تأكيد

تحياتي .. وياريت الناس ترد على أسئلتي أنا وأم عمر بخصوص التأمين ، زهقان خطف الردود بالترحيبات بس خلاص هو بقى صاحب توبيك دلوقت :lol: ياريت تردوا من واقع خبرتكم :roseop:

رابط هذا التعليق

طب خد عندك العرض الطازة دة و قلي اية رايك:

samsung intel core i3 2.13Ghz 330m

15.6 LED HD screen

webcam, wifi, bluetoot

memory reader, 3 usb port+network card

500GB HDD, DVD multi dual layer recorder

Microsoft Windows 7 Home Premiume

شفت مواصفاتة حلوة ازاي,,, بس انا عمري مااستعملت سامسونج ولا اعرف عنة حاجة,,

اية رايكو؟؟

ياياسر سامسونج متقدرش تتخلص منه بسهولة ، سوقه في المستعمل تعبان ، وأديك شايف سمبا بيقولك جاب من ثلاث سنين مواصفات بقت تعبانة دلوقتي وكانت وقتها جامدة وجبها بـ 500 دينار

رابط هذا التعليق

تامر بيك مصطفى

شكرا على ترحيبك

منذ أن أخذت قرارى بالنزول الى مصر الحبيبة وأنا فى حيره من أمرى ولا أجد لى ملجأ سوى الشبكة العنكبوتية لأخفف عن نفسى ما أنا فية

فأجد من يتكلم عن أنه وجد الأدمية والحرية والكرامة التى لا يجدها من يعيشون على أرض الكنانه

وهذا يتحدث عن الرعايه الطبية التى لن تجد لها بديلا فى من قال فيها رب العزه "إدخلوا مصر إن شاء الله آمنين"

وسالت نفسى هل ما يتحدثون عنه صحيح؟ أم أنا من يرسم صورة سوداوية لدول تصنف على انها الاكثر انتهاكا لحقوق الانسان ؟ اى كرامة وانت تقف فى طابور الجوزات فى مطار الكويت الدولى (طابور جنسيات اخرى ) فى حين ان مواطنى دول مجلس التعاون لهم طابورهم الخاص؟ أى كرامة وانت فى مصلحة حكومية تقف لانجاز معاملتك وتنتظر طويلا لايأتى الكويتى وينجز معاملته وانت مازلت رهن الانتظار؟

أى جوده للمياه تتحدثون عنها وجمعيا يعلم ان معظم من عاشو بالخليج لفترات طويله أصيبو بالفشل الكلوى؟

أى جوده طعام وما نأكله كله أكل مهجن ومعالج كيميائيا حيث الارض هنا غير صالحة للزراعة ؟ أى جوده ونحن نأكل الأكل المحفوظ المثلج والتى لا يعلم احد ان كان تم تخزينه وتدواله بطريقة صحيحه أم لا ؟

أى رعاية طبيه ان كان تمن الكشف فى مستشفى حكومى ما يعادل 40 جم وليتك تأخذ المشورة الطبية الصحيحه؟ ونفس الكشف فى مستشفى خاص يعادل 400 جم وليتك تأخذ المشوره الطبيه الصحيحه أيضا؟

اخي الفاضل زهقان

انا فهمت من كلامك انك راجع مصر بشكل نهائي فهل فهمتك صح والا غلط؟

بالنسبة لسؤالك الملون باللون الأحمر

من خلال معيشتي في الكويت أبا عن جدا توصلت لمعلومة وهي واضحة للجميع الا وهي ان الدول الخليجية بشكل خاص تعامل الجنسيات المختلفه حسب قيمتها داخل بلادها الأصلية يعني على سبيل المثال من واقع عملي كمعلم

يوجد عدد من المعلمين التونسيين هنا في الكويت يعني وافد زيه زيك

بس لان دولته بتحترمه اكتر من احترام مصر لينا فبالتالي راتبه ازيد من المعلم المصري بحوالي 100 دينار

هذا بخلاف تذاكر السفر السنوية علاوة على انه يتم صرف مبلغ 1000 دينار بدل تأثيث بمجرد دخوله الى الكويت في حين ان الجنسيات الاخرى يتم صرف 170 دينار كويتي كسلفة وتخصم من الرواتب التالية

وكما قلت لك ان السبب هوأن احترام الدولة لمواطنيها يمنحهم نعمة الاحترام خارج حدودها

في الكويت انت تقف في طابور الجوازات والكويتي يمر من مكان مخصص له بدون عناء

وكذلك في مصر فأنت "كمصري" تقف طوابير طويلة في الجوازات في حين ان الاجنبي له بوابة خاصة

في الكويت تنتظر طويلا لانجاز معاملة والكويتي ينجزها دون انتظار

في مصر تقف طويلا في مكان غالبا ما يكون غير صالح آدميا ويأتي من لهم معارف أو دافعي الرسوم الخاصة وينهون المعاملة التي أضعت يوما كاملا لانجازها في دقائق قليلة ومع كثرة هؤلاء يضيع الوقت المخصص لك

اذا كنت تشتكي من المياة والطعام في الكويت

ففي مصر حدث ولا حرج ولأن الموضوع طويييييييييييييل في هذا المجال لن اناقشك فيه بل سأترك لك مساحة لتتذكر ما هو الحال عليه في مصر

وكذلك اذا قارنت الطب والمستشفيات الحكومية وبعض المستشفيات الخاصة فاسمح لي ان المقارنة سوف تكون لصالح الكويت غالبا

أدعوك للرجوع في نفس الموضوع " المصريين المغتربين في الكويت " لصفحات كثيرة تمت مناقشة أمور التعليم والصحة والراحة التي تعيشها خارج مصر

اخي الزهقان

كنت اعتقد ان اسوأ يوم في حياتي هو يوم الفحص الفني للسيارة في الكويت

ولكن بعد مروري بتجربة نقل ابناء اختي من مدارس مصر لمدارس الكويت اكتشفت ان الفحص الفني ارحم بالف مرة

يكفي اقولك اني اضطريت امسك خرطوم وارش حوش المدرسة بالمياه بدلا من الموظف اللي قاعد يرش علشان افرغه لختم اوراقي وانجاز معاملاتي

ويكفي اني اقولك اني اضطريت اشتغل مراسل في مبنى محافظة الجيزة واطلع اختم اوراق في الطابق الخامس وانزل 3 مرات حتى لا يتم تأجيل استلامي للاوراق لليوم التالي وهذا كله بسبب ان الموظف تعب ومش قادر يطلع الخامس يبقى تعالى بكرة او خد اختم لي دول معاك

يعني انت زهقان من غير حاجة وعمال تفتح مواضيع تزهق بيها نفسك اكتر :lol:

فرفش يا راجل وسيبك من الهم والغم ده

وتقبل تحياتي

رابط هذا التعليق

ردا ع الاخ زهقان معلش يمكن انا شهادتي تكون مجروحه لان الكويت بالنسبة ليا شيئ خاص يمكن طبعا لان طفولتي وذكريات جميله عيشتها هناك وكانت ايام خير ورخاء طبعا يمكن لو دلوقتي كنت ف الكويت هضايق الله اعلم

لكن يا اخ زهقان كل واحد وله ما يقيمة ويهمه ف حياته

يعني مصر كويسة وجميلة وكل السلبيات ده فيها بس ممكن ماتحسش بيها اذاكان معاك نفوذ+فلوس

ومازلت اقول مصر = فلوس + نفوذ

وبصراحه انا ف مصر بخلص مصالحي اسرع بكتر من الكويت او السعوديه عارفين ليه لان ف مصر لو فيه نفوذ حاجتك هتمشي بسرعه الصاروخ ويمكن لو عاوز تاخد حق غيرك كمان تاخده

ولو مش معاك يبقى فيه كلام تاني

لو انت شغال ف مكان راقي ف مصر يعني ماديا ومعنويا مرتاح يبقى فاضل المجتمع اللي حاوليك

هتنزل من شغلك تركب عربيتك وتشغل التكييف وترح شقتك او فيلتك ف الرحاب

فتقوم الاسعار ترتفع او لا مش فارق معاك ورقك ف المصالح الحكومية بيخلص وات بتشرب كوباية الشاي

لو انا او انت وغيرنا كده يبقى مصر هتكون ممتازة جدا وع فكرة ناس كتير قوووووووووي كده

اما اذاكان حقك ضايع ف بلدك فيعني اكيد اي دولة خليجيه هتكون احسن ولو نسبيا

اما موضوع المطار يا اخي انا نفسي يبقى لنا شباك ف مطار مصر لوحدنا والاجانب والعرب حتى نحس اننا داخلين بلدنا

وكل دول الخليج ابناء مجلس التعاون الخليجي لهم شباك لوحدهم GCC

ف السعوديه اللي ظريف ان الاجانب شباك واحد عرب او اوروبيين يعني كلنا زي بعض افتكر ف الكويت لا مفصولة

ومن الاخر الكل بيقيمك ع انت جاي منين اصلا

سيدي الاردني بيصنف اعلى منك ف المميزات والمرتبات حد يتخيل ذلك

ان اللبناني -الاردني المصري

وما ادراك حملة جوازات السفر الاجنبية ومميزرتها

عموما انزل مصر اجازة وتفاعل مع الحياة لان مصر قبل ماتسافر غير خالص مصر بعد ماتسافر هتقارن ونظرتك هتتغير

دايماالواحد بيقارن ظروفه هو مالناش دعوة بغيرنا

رابط هذا التعليق

تامر بيك مصطفى

شكرا على ترحيبك

اخي الفاضل زهقان

انا فهمت من كلامك انك راجع مصر بشكل نهائي فهل فهمتك صح والا غلط؟

بالنسبة لسؤالك الملون باللون الأحمر

من خلال معيشتي في الكويت أبا عن جدا توصلت لمعلومة وهي واضحة للجميع الا وهي ان الدول الخليجية بشكل خاص تعامل الجنسيات المختلفه حسب قيمتها داخل بلادها الأصلية يعني على سبيل المثال من واقع عملي كمعلم

يوجد عدد من المعلمين التونسيين هنا في الكويت يعني وافد زيه زيك

بس لان دولته بتحترمه اكتر من احترام مصر لينا فبالتالي راتبه ازيد من المعلم المصري بحوالي 100 دينار

هذا بخلاف تذاكر السفر السنوية علاوة على انه يتم صرف مبلغ 1000 دينار بدل تأثيث بمجرد دخوله الى الكويت في حين ان الجنسيات الاخرى يتم صرف 170 دينار كويتي كسلفة وتخصم من الرواتب التالية

وكما قلت لك ان السبب هوأن احترام الدولة لمواطنيها يمنحهم نعمة الاحترام خارج حدودها

في الكويت انت تقف في طابور الجوازات والكويتي يمر من مكان مخصص له بدون عناء

وكذلك في مصر فأنت "كمصري" تقف طوابير طويلة في الجوازات في حين ان الاجنبي له بوابة خاصة

في الكويت تنتظر طويلا لانجاز معاملة والكويتي ينجزها دون انتظار

في مصر تقف طويلا في مكان غالبا ما يكون غير صالح آدميا ويأتي من لهم معارف أو دافعي الرسوم الخاصة وينهون المعاملة التي أضعت يوما كاملا لانجازها في دقائق قليلة ومع كثرة هؤلاء يضيع الوقت المخصص لك

اذا كنت تشتكي من المياة والطعام في الكويت

ففي مصر حدث ولا حرج ولأن الموضوع طويييييييييييييل في هذا المجال لن اناقشك فيه بل سأترك لك مساحة لتتذكر ما هو الحال عليه في مصر

وكذلك اذا قارنت الطب والمستشفيات الحكومية وبعض المستشفيات الخاصة فاسمح لي ان المقارنة سوف تكون لصالح الكويت غالبا

أدعوك للرجوع في نفس الموضوع " المصريين المغتربين في الكويت " لصفحات كثيرة تمت مناقشة أمور التعليم والصحة والراحة التي تعيشها خارج مصر

اخي الزهقان

كنت اعتقد ان اسوأ يوم في حياتي هو يوم الفحص الفني للسيارة في الكويت

ولكن بعد مروري بتجربة نقل ابناء اختي من مدارس مصر لمدارس الكويت اكتشفت ان الفحص الفني ارحم بالف مرة

يكفي اقولك اني اضطريت امسك خرطوم وارش حوش المدرسة بالمياه بدلا من الموظف اللي قاعد يرش علشان افرغه لختم اوراقي وانجاز معاملاتي

ويكفي اني اقولك اني اضطريت اشتغل مراسل في مبنى محافظة الجيزة واطلع اختم اوراق في الطابق الخامس وانزل 3 مرات حتى لا يتم تأجيل استلامي للاوراق لليوم التالي وهذا كله بسبب ان الموظف تعب ومش قادر يطلع الخامس يبقى تعالى بكرة او خد اختم لي دول معاك

يعني انت زهقان من غير حاجة وعمال تفتح مواضيع تزهق بيها نفسك اكتر :lol:

فرفش يا راجل وسيبك من الهم والغم ده

وتقبل تحياتي

عزيزي استاذ تامر,,, بالنسبة للمدرسين التوانسة هم بياخدو المميزات دي عشان هم تعاقد بنظام الاعارة يعني الدولة بتاعتهم0 مقننة موضوع التعاقد مع دول الخليخ لذلك بيحطوا شروط يلتزم بها المتعاقد الخليجي مع المدرس التونسي و دة كان بيحصل مع المدرسين المصريين اللي جايين اعارة من مصر وكانو بياخدوا نفس المميزات,, اما حاليا فبقي في نظام التعاقد الحر او التعاقد الشخصي اليي بينك كفرد و بينهم كمؤسسة تعليمية لذلك شروطهم هي اللي تمشي ,, لكن انا مازلت معاك في انة برضة ظلم و عدم مساواة,,

تم تعديل بواسطة ياسر
رابط هذا التعليق

صح لسانك يا استاذ تامر

قلت شويه من اللى عندى بس بيكفى والله اللى ذكرته cl: ....

وبالمناسبه الفحص او التجديد للرخص الشخصيه او التسيير او فحص السياره فرق السما من الارض بين مرور الكويت ومرور مصر

يا مباااارك من 8 صباحا لتلاته العصر بجدد الرخصه فقط من غير فحص للسياره على حين اجراءات المرور عندنا فى الكويت بالنسبه لى مافيش اسهل منها ...كفايه ان الكمبيوتر لسه ما اتعرفش فى مصلحه المرور حتى الان فى مصر... كله يدوى

زهقان باشا .....قول يارب B)

رابط هذا التعليق

صح لسانك يا استاذ تامر

قلت شويه من اللى عندى بس بيكفى والله اللى ذكرته cl: ....

وبالمناسبه الفحص او التجديد للرخص الشخصيه او التسيير او فحص السياره فرق السما من الارض بين مرور الكويت ومرور مصر

يا مباااارك من 8 صباحا لتلاته العصر بجدد الرخصه فقط من غير فحص للسياره على حين اجراءات المرور عندنا فى الكويت بالنسبه لى مافيش اسهل منها ...كفايه ان الكمبيوتر لسه ما اتعرفش فى مصلحه المرور حتى الان فى مصر... كله يدوى

زهقان باشا .....قول يارب B)

عشتي وعاشت ايامك

تعرفي ان موضوع الكمبيوتر ده سألت فيه اكتر من موظف في اكتر من مكان

بس كان سؤالي كنوع من الاستنكار

يكفي اقولك انهم في اماكن عندها كمبيوتر بيطلع لك المعلومات على الشاشة ويمد ايده يجيب نموذج من اللي طالع بقرار سنة 52 ويعبيه يدويا وتلفي على مليون مكان علشان توقعي عليه وتختميه

ده غير ان كل الاماكن الحكومية نظيفة اليد وماشيين بمبدأ النزاهه ومش بياخدوا اي رسوم حكومية في ايديهم

لازم تروحي تعملي بيهم حواله وتلفي على 14 مكتب بريد على ما تلاقي مكتب منهم عنده دفتر حوالات

تخيلي اني قعدت من الساعة 8 صباحا لغاية 11 بلف على مكاتب البريد علشان اعمل حواله بنص جنيه فقط!!!

ده غير ان المكتب الوحيد اللي لقيته عامل زي اتوبيس النقل العام والاجساد البشرية متلاصقة فيه بشكل مقرف ومفيش فرق بين ست وراجل كله عجين

ما صحيح يعملوا فرق ليه

على رأي المثل

البنت زي الولد ما هيش كمالة عدد

تم تعديل بواسطة تامر مصطفى

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      نجحت المبادرة الرئاسية سكن لكل المصريين فى الاقتراب من حاجز الـ2 مليون وحدة سكنية وهو الحلم الذى سعت له العرض الصفحة
    • 1
      مجرد تكلفة تجديد ترخيص البرمجيات يتطلب اكثر من عشرة آلاف جنيه مصري وتكلفة استضافة الموقع تتطلب مائة دولار سنويا موقع الذكاء الاصطناعي gemeni.google.com  كر لي اكثر من مرة ان الموقع مغلق لوفاة مؤسسه عادل ابوزيد لا مفر من توقف موقع محاورات او ربما التوصل الى برمجيات اخرى غير الinvision board  في انتظار تعقيبكم على هذه الرسالة
    • 1
      يمكن مشاركة الموضوع عن طريق الواتسآب بالإضافة ل ال تويتر و الفيسبوك و غيرها
    • 8
      أرجو تصفح موضوعات دعم النزاهة و مانيفستو محاربة الفساد و الموضوعات الشبيهة فى محاورات المصريين. بإختصار شديد لقد توحش الفساد فى مصر و تحول إلى أسطورة و كالعادة - على مر التاريخ - يتجنب الجميع مواجهة الأساطير. أرى أن نقتحم أسطورة الفساد و لا نجلس كالفلاح اللى غرق دراه (للبهوات الفلاح اللى غرق دراه هو الفلاح الذى أغرق الفيضان محصول الأذرة الخاص به) ننعى سوء الطالع و ننعى العجز أمام توحش الفساد . على مر التاريخ بدأت المعارك بدراسة العدو أولا .. مواجهة الأوبئة تبدأ دائما بدراسة المرض ن
    • 2
      شركة الإستضافة التي تستضيف موقعنا  رفعت سعر الإستضافة و تطلبه بالدولار  و لتجديد الإستضافة أنا مطالب بدفع ما يقرب من 10000 جنيه   و هذا ليس في إمكانيات و لا هو مقبول  دفع هذا المبلغ من أجل الحفاظ على موقع لا يهدف للربح جار دراسة البدائل الممكنة لإستمرارية محاورات المصريين  لا أفهم كيف يتم إصدار فواتير بالدولار على خدمة تقدم في مصر دعواتكم
  • أضف...