اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أيهما تختار: الراتب الأعلى أم العمل الذى تحبه؟

أيهما تختار:  

30 اصوات

1. 1. الراتب الأعلى أم العمل الذى تحبه؟

• الراتب الأعلى
      17
    • العمل الذى أحبه
      13
    • غير ذلك
      0

Recommended Posts

• الردود 51
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

فيه نقطة نسيتها

حط في كفة الفارق المادي بين الدخل فى المهنتين

وفى الكفة التانية

حط حبك للمهنة اللى انت فيها

وشوف مين هيطب

لو الفارق مش كبير

خلاص توكل على الله وخليك زي ما انت

ولو الفارق كبير

شوف بقى هتقدر تستغنى عن الشغل اللى بتحبه ولا لأ

مع تحياتى

رابط هذا التعليق

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

تقدم مصر سيمر بعدة مراحل

أول مرحلة هي القضاء على نظام مبارك

رابط هذا التعليق

الراتب الاعلى ... و بس

لا اعتقد يا باشمهندس يعني لو حضرتك اتعرض عليك و انت لسه متخرج تشتغل مدرس و دروس خصوصيه و تعملك مثلا 5000 شهريا - تسيب شغلك في مجالك الي بعد شويه صبر هيساوي فلوس كتير انا و جهه نظري ان المهندس الكويس زي القطعه الاثريه مع الوقت قيمته بتزيد

تحياتي

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

فى مقولة أجنبية لجيم بوكس تقول ( MY Father always told me,(Find a job you love and you will never have to work a day in your life

وتعنى ابحث عن العمل اللذى تحبة ولن تشعر انك عملت لمدة يوم فى حياتك.

وأسف على كتابة نص المقولة باللغة الانجليزية.. شكرا

تم تعديل بواسطة elfakhrany

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

أجاوب على طول ..ولا أتفلسف شوية؟ :blink:

خلاص حأجاوب من غير زعيق..:lol:

عن نفسى لم أعمل من قبل ....

لكن لو أتيحت لى فرصة الخيار....

أختار الوظيفة ذات الراتب الاعلى...طبعا ومن غير تفكير....:ninja:

أما عن حب نوع العمل...فأنا أتبع مبدأ - لا أدين له بالكثير....

حب ما تعمل...حتى تعمل ماتحب

يعنى مسيرى ان شاء الله أحب العمل اللى راتبه أعلى.....لكن مش مضمون ان راتب العمل اللى بحبه يرتفع.... :blink:

بس كده...

:roseop:

يا فولانة هانم ياريت تتفلسفى, الموضوع محتاج فلسفة فعلاً عشان نعرف إيه هى وجهات النظر وراء الاختيار.

ومادام فتحنا باب الفلسفة, أحب أقول رأيى واتفلسف أنا كمان وأمرى إلى الله.

وجهة نظرى فى العمل, إنه سبب من أسباب الرزق زى ما كلنا عارفين, بس العمل فى المطلق أو السعى للرزق هو اللى من أسباب الرزق وليس نوعية العمل, يعنى ربنا ضمن الرزق لكل المخلوقات, وليس على المخلوقات إلا أن تسعى لهذا الرزق المضمون, بالتالى لن تؤثر نوعية العمل على الرزق, الموضوع ليس له علاقة بالتواكل على الإطلاق.

مثل بسيط للتوضيح, واحد حرامى سرق, أليس ما سرقه هو رزقه؟ هو رزقه بالتأكيد ولكنه لم يطلبه بوسيلة حلال.

هل ربنا سيحاسبه على السرقة؟ أكيد ربنا سيحاسبه على السرقة وحسابه وجزاءه على الله.

طيب هل ربنا فرض على الحرامى إنه يسرق عشان يرزقه؟ بالتأكيد لا طبعاً لأن ربنا لا يأمر بالفحشاء والمنكر.

إذن فنوعية العمل ليست مفروضة على الإنسان للحصول على الرزق لأن الله عادل ولن يحاسب الله إنساناً على شئ أجبره الله عليه.

ومادمنا جميعاً متفقين على أن العمل وسيلة للحصول على الرزق.

طيب يبقى إيه المطلوب مننا فى العمل؟

المطلوب مننا فى العمل هو تقوى الله وأداء الحقوق كما أمرنا الله, حق العمل وحق صاحب العمل وحق العميل وكل من له حق يأخذه.

طيب ماهو ده أنا ممكن أعمله فى أى عمل حلال, سواء كنت بحب العمل ده أو مش بحبه.

طيب, يبقى مادمت أنا باسعى وبأقوم بدورى على قدر استطاعتى للحصول على الرزق, يبقى إيه اللى يجبرنى إنى أعمل عمل مش بحبه مادام متاح لى إنى أعمل عمل بحبه وبستمتع بيه وأقدر أبدع وأكون متميز فيه؟

طبعاً الاختيار زى ماحنا شايفين مشروط بإن يكون العمل الذى أحبه متاح أصلاً, أما لو كنا بنتكلم عن إنسان الفرص قدامه محدودة أو مضطر لظروف ما كما ذكرنا من قبل, فهو خارج إطار هذه المناقشة بالتأكيد وربنا يعينه على ظروفه.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

ممكن اتفلسف شوية؟

معلش استحملونى

ايه المقصود بوظيفة احبها ووظيفة مرتبها أعلى؟

ايه هى خبراتى ومؤهلاتى وتخصصى؟ راحوا فين ؟

والمرتب الاعلى ( الحلال ) حايتعرض على على اى اساس؟ خبرتى؟ تخصصى؟ أم مجاملة؟

مش متخيل انى اكون مهندس كمبيوتر ناجح واحب مهنتى ، ويعرضوا على وظيفة جراح مخ أو قلب بمرتب مليون دولار واقبل ، لانى واثق من الفشل فى اول عملية.

الا اذا كانت الوظيفة هى

رئاسة الولايات المتحدة زى بوش مثلا ، انا ماليش دعوة بمصر .... انا باقول من دلوقتى.

عموما لو كانت وظيفة مؤقتة ولاتحتاج لخبرات فسوف اختار المرتب الاعلى طالما انها حلال وانها مش مجاملة لواحد قريبى.

ياباشمهندس محمد بما إنك ذكرت مهنة مهندس الكمبيوتر بالذات, أحب أوضح نقطة الخبرة والتخصص اللى حضرتك أثرتها.

أنا كمهندس كمبيوتر, وتحديداً مبرمج, أستطيع أن أعمل فى مجالات مختلفة وفى بيئات مختلفة وبأدوات مختلفة, كل ذلك يتيحه لى تخصصى ودراستى وخبرتى.

يعنى أنا أستطيع أن أعمل مبرمج قواعد بيانات مثلاً, أو مبرمج تطبيقات إنترنت, أو ممكن كمان مدير قواعد بيانات, ممكن أحتاج أحياناً بعض الدراسات الإضافية للعمل فى مجال من هذه المجالات ولكن دى مش مشكلة.

ولا يخفى على حضرتك بالتأكيد إن كل وظيفة من الوظائف اللى أنا ذكرتها -واللى كلها ينفع أشتغلها طبقاً لدراستى وتخصصى وخبرتى- لها مدى معين من المرتبات والامتيازات الوظيفية.

هنا بقى ييجى السؤال, إنت بتحب تشتغل فى أى بيئة؟ وبأى أدوات؟

وبتحب هنا معناها بتكون مستمتع وإنت بتشتغل, وعندك قدرة على الإبداع والتميز, بتشعر إنك عملت شئ له قيمة, مش بتشتغل كآلة بتعمل مهامك الوظيفية بغض النظر عن أى شئ آخر.

وأنا هنا مش بقول إنك لما تشتغل كآلة يبقى بتقصر فى مهامك الوظيفية, لا طبعاً بتقوم بكل مهامك الوظيفية بس بتعانى نفسياً وإنت بتعملها, بتكون مكتئب وإنت رايح الشغل, وبتعد الساعات فى انتظار وقت انتهاء الدوام, وكل ده عشان الشغل ده مرتبه أعلى لأن دى متطلبات السوق.

يارب أكون قدرت أوضح وجهة نظرى.

بدون مبالغة، اللي ناقص عشان نفهم، إن المشير يطلع في بيان على الهوا وفي ايده السلاح ويقول: أيوة يا شعب احنا الطرف التالت، واحنا اللي ورا موقعة الجمل وماسبيرو والعباسية (1) والسفارة الإسرائيلية ومسرح البالون ومحمد محمود ومجلس الوزراء وبورسعيد والعباسية (2)، عايزين حاجة يا شعب؟

shawshank

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله....

حب ما تعمل...حتى تعمل ماتحب

:roseop:

بالنسبه لي اختار العمل الي احبه و ده الي عملته لما اتخرجت اشتغلت في شركه بمرتب 500 جنيه 4 سنين و طبعا المرتب كان بيزيد كل سنه و لما بقيت واقف علي رجلي في تخصصي استقلت و الان في شركه متعدده الجنسات و الحمد لله

اهم حاجه الصبر و الاجتهاد و المذاكره

أكيد حب العمل هو اللى قدرك على تطوير نفسك وخلاك تستحمل ضآلة المرتب فى البداية, وهو اللى خلاك تبدع فى عملك وتتميز فيه حتى تحصل على فرص أفضل فى أماكن أخرى.

وهو المطلوب إثباته.

shawshank

رابط هذا التعليق

انا هختار ساعتها الوظيفه بالراتب الاعلي

وبعدين امارس الي بحبه بعد كده كهوايه

ما انا لازم بردو اعمل الي بحبه و الا الاحباط والياس يتملكوني

وبعدين انا لما اشتغل الشغله الي براتب اعلي هحبها بردوا

حد يكره الشغله الي تمنجهه

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

الراتب الاعلى ... و بس

لا اعتقد يا باشمهندس يعني لو حضرتك اتعرض عليك و انت لسه متخرج تشتغل مدرس و دروس خصوصيه و تعملك مثلا 5000 شهريا - تسيب شغلك في مجالك الي بعد شويه صبر هيساوي فلوس كتير انا و جهه نظري ان المهندس الكويس زي القطعه الاثريه مع الوقت قيمته بتزيد

تحياتي

استاذنا الفاضل

انا مقصدتش ده خاااااااااااااااااالص

قصدى ببساطة تامة

انا مهندس ميكانيكا انتاج و غيرت الكاريير بتاعى و اشتغلت مهندس فى تخصص تانى

رغم انى بعشق هندسة الانتاج

انما لا بتاع دروس خصوصية ولا اى حاجة تانية

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

الراتب الاعلى ... و بس

تحياتي

استاذنا الفاضل

انا مقصدتش ده خاااااااااااااااااالص

قصدى ببساطة تامة

انا مهندس ميكانيكا انتاج و غيرت الكاريير بتاعى و اشتغلت مهندس فى تخصص تانى

رغم انى بعشق هندسة الانتاج

انما لا بتاع دروس خصوصية ولا اى حاجة تانية

ده كان مثال مش اكتر يا هندسه و اسف علي علي misunderstanding

Fight Like Brave

رابط هذا التعليق

مجال العمل مرتبط بطبيعة الدراسة الاكاديمية السابقة للعمل

وبالتالي فكل انسان اختار عمله وتخصصه ومجاله عندما اختار دراسته

منطقة الدراسة هي منطقة الحب .. فيجب ان تدرس ما تحبه لتتفوق فيه وتتقنه وتلم بأصول صنعة المستقبل المتوقع

منطقة العمل هي ليست منطقة اختيار .. فالاختيار تم اثناء الدراسة .. اذن العمل ليس فيه حب

العمل نفسه .. باختصار شديد .. أكل عيش

ان تذهب كل يوم لنفس المكتب لتؤدي نفس المهام الوظيفية .. هذا ليس ترف وليس فيه مجال للحب

فيه مجال للجديه والاجتهاد والتجويد والاتقان .. نعم بكل تأكيد

انا غيرت مكان عملي عشرين مرة .. وكل مرة ذهبت لراتب أعلى بكل تأكيد أو ظروف أفضل .. فالراتب بمفرده ليس كل شيء

بل الشركة (صاحبة عرض الوظيفة) هي لديها باقة تكاملة تعرضها عليك في شكل راتب وتأمينات وبدلات وحوافز وضمان صحي وتذاكر طيران واجازة مدفوعة الى غير ذلك من مفردات هذه الباقة (Package) وانت حر ان تقبلها او ترفضها

وقد تقبلها في البداية وبعد فترة تطول أو تقصر تظهر لك فرصة أفضل من عدة زوايها (ومن بينها الراتب) فتقرر ترك مكانك وتذهب لمكان جديد

من كل ماسبق .. اتصور بكل قناعه .. ان الوظيفة والعمل هو أكل عيش .. ليس فيه مجال للحب

أتفق معك فى أنه يجب على الإنسان أن يدرس ما يحب أن يعمل فى المستقبل, ولكن هذا غير ممكن فى بعض الحالات, أو قل فى أغلب الحالات فى زمننا هذا.

وأتفق معك فى أن الوظيفة والعمل أكل عيش, وأكل عيش = رزق , والرزق ضمنه الله لكل المخلوقات ولم يربطه بوظيفة أو عمل معين, كل ماهو مطلوب منك أن تسعى وتعمل فى المطلق, ولكن ليس مطلوباً منك أن تعمل فى المكتب الفلانى أو الشركة الفلانية أو الوظيفة الفلانية, إذن فهناك مساحة للاختيار فى هذه المنطقة.

أتصور أن يتقن الإنسان عمله الذى لا يحبه, لأنه يريد أن يكسب رزقه بالحلال, أما أن يجود بمعنى يبدع ويتميز فيه, ويستمتع بالعمل لدرجة عدم شعوره بمرور الوقت فيه, فهذا لن يكون إلا فى عمل يحبه.

shawshank

رابط هذا التعليق

على راى الاعلان بتاع الماستر كارد هناك اشياء لا تسطيع النقود شراؤها للاشياء الاخرى هناك ماستر كارد

من احب عمله اتقنه و ابدع فيه و من ثم تحصل على النجاح

هل النجاح ان تحصل على نقود اكثر اعتقد ان ذلك معيار مضلل للنجاح

و بكينا.. يوم غنّى الآخرون

و لجأنا للسماء

يوم أزرى بالسماء الآخرون

و لأنّا ضعفاء

و لأنّا غرباء

نحن نبكي و نصلي

يوم يلهو و يغنّي الآخرون

رابط هذا التعليق

اولا حمدا لله ع السلامة يا استاذنا

بقالك فترة مش بتكتب .. عساه خير

ثانيا: طب ممكن اعرف من حضرتك معيار النجاح الصحيح باطلاقه ف العمل

مع العلم انى مش بقول ان الفلوس بس هى المعيار الصحيح

دم بود

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

على راى الاعلان بتاع الماستر كارد هناك اشياء لا تسطيع النقود شراؤها للاشياء الاخرى هناك ماستر كارد

يا استاذى الفاضل

اعلان ماستر كارت الذى استشهدت به

هو اكبر اعلان مضلل و يكرس الفكره التى نتكلم عنها

لان كل الاشياء التى حصلت عليها من سعادة و غيره طبقا للاعلان

تكون دفعت ثمنها لماستر كارت

و لو تاخرت عن السداد تكون دفعت و بفائده ايضا

اذا فى الاخير هى اشياء اشترتها ايضا النقود

و انما بتاجيل الدفع ( مقابل نقود اضافيه ) :lol: :lol: :lol:

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

يا استاذى الفاضل

اعلان ماستر كارت الذى استشهدت به

هو اكبر اعلان مضلل و يكرس الفكره التى نتكلم عنها

لان كل الاشياء التى حصلت عليها من سعادة و غيره طبقا للاعلان

تكون دفعت ثمنها لماستر كارت

و لو تاخرت عن السداد تكون دفعت و بفائده ايضا

اذا فى الاخير هى اشياء اشترتها ايضا النقود

و انما بتاجيل الدفع ( مقابل نقود اضافيه ) :lol: :lol: :lol:

كلام مظبوط 100 % :lol:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

بحيادية تامه و اذا تعذر الدمج بين الموضوعين و لو بنسب متفاوته

الاعلى دخلا

كل العمل فيه مشاكله و همومه

لذلك يطل الراتب هو عامل المفاضله بالنسبه لى

هذا ان لم يكن هناك عيوب اخرى جوهريه

بالفعل لا يوجد عمل بدون ومشاكل وهموم, ولكن إذا أضيف إلى هذه المشاكل والهموم بعض الملل والضجر نتيجة عدم الاستمتاع بالعمل, فهل سيعوض ذلك الراتب الأعلى؟

أليس الاستمتاع بالعمل دافع لتحمل كل المشاكل بل والنجاح فى حلها أيضاً؟

ارى ان كلمه استمتاع بالعمل مطاطه بعض الشيىء

العمل اساسا نقوم به لتحصل على مقابل

اذا السبب لرئيسىمن عمل ايا منا هو الدخل الناتج عنه

قل او كثر

و هذا من ابواب دفع الله الناس بعضهم ببعض فى الارض

الا فى حاله الاعمال التطوعيه الغير ربحيه

فهى مجال اخر و ننخرط فيها من اجل اهداف و غايات اخرى

انا لا اقول ان المقابل المادى هو العامل الاوحد فى المفاضله بين الفرص

و لكن هو العامل الاكثر اهميه

ما اجمل الانوثه عندما تمتطى صهوه الحياه

رابط هذا التعليق

أتفق مع الأخت فيروز ..... فى بدايه الحياه يكون الأختيار للمرتب الأعلى ....بعد فتره هتحب الشغل اللى أنت فيه فالمشكله هتنتهى :lol:

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...