اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

أشكركم وإلى اللقاء

Katamando

Recommended Posts

أعزائي أعضاء المنتدى الكرام

أود أن اشكركم على استضافتي بينكم بكل المودة والإخاء طوال عام مضى.

وأشكركم على تحملي طوال هذه المدة والتي أرى أن تنتهي وأترككم في رعاية الله

والسلام عليكم ورحمة الله

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

الفاضل كتاماندو

عرفناك عضوا نشطا و سعدنا معك و بك بمساهماتك ..... !!!!

فوجئت برسالتك هذه و أرى أن حق الجميع عليك مزيد من الإيضاح

مواطنين لا متفرجين

رابط هذا التعليق

الأخوة الأعزاء

بناءاً على طلب أخونا الكبير الأستاذ عادل أبوزيد

أقول بصراحةأنني لم أعد أحتمل كمية الجدل السفسطي والحوار البيزنطي من البعض وحتى الوصول بنعت العموم بالشيوعية للإختلاف معهم في رأي أو لمجرد الجدل

لم أعد أحتمل هذا الشقاق الدائم وبيزنطية الحوار والتي كانت متعمدة مع كل مداخلاتي بشكل خاص ويمكنكم الرجوع للمواضيع ومتابعة ما عرضته وماذا كان يرد على به وبأي شكل

الأخوة الافاضل

ارجو ان تسامحوني أن كنت تسببت في أي ألم او جرح دون قصد لأي منكم وأسال الله المغفرة

واشكر أهتمامكم ومتابعاتكم لما كنت أطرحه من مواضيع أملت ان تكون مفيدة أو مسلية

والسلام عليكم ورحمة الله

قال تعالى في كتابه الحكيم :<span style='font-size:14pt;line-height:100%'> (وَمَنْ يَقْتُلْ مُؤْمِناً مُتَعَمِّداً فَجَزَاؤُهُ جَهَنَّمُ خَالِداً فِيهَا وَغَضِبَ اللَّهُ عَلَيْهِ وَلَعَنَهُ وَأَعَدَّ لَهُ عَذَاباً عَظِيماً</span>) [النساء : 93] .صدق الله العظيم

بيض صنائعنا ... سود وقائعنا ... خضرمرابعنا ... حمر مواضينا

رأيت هم جميع الناس ماملكو وما ولدو فالحمد لله لا مال ولا ولد

رابط هذا التعليق

• الزوار

بسم الله الرحمن الرحيم...

الأخ كاتامندو....

رايح فين... انت نفسك قصير ولا ايه....

انت عارف احلي حاجة في الإنترنت المنتديات..... لإنها فرصة لمن يريد التعبير عن وجهة نظر (ليس بالضرورة تكون سليمة او علي الأقل متفق عليها) و فرصة لمن يريد أن يقول نعم أو لا أو من يريد ان يعلق بوجهة نظر شخصية علي موقف او حادث او قضية او حتي اي حاجة.....

و بعدين انت رايح فين ...دا انا واخد كرت اصفر في احدي مشاركاتك...تروح تدي لنفسك كرت احمر؟؟؟!!!!!

كل مكان ستجد فيه الطيب والغير طيب أقصد تجد فيه العاقل و المتزن و ذو الشطحات الغريبة و ستجد ايضا المتدين الملتزم و تجد السافر العلماني و تجد ما دون ذلك....

تخيل نفسك في مواصلات عامة يعني ركبت باص... و وقفت فيه و بقي زحام و بعض الركاب داسوا علي رجليك من كترة الزحام.... هل العيب في الباص أم فيك أم في اللي نظرهم علي قدهم و داسو عليك....

خلي صدرك واسع.... و خليك حليم.... ...وعدي..ولما تلاقي الموضوع تحول لسفسطة فارغة تجاهله أو قول اسف و حقكوا عليا يا جماعة ...

رابط هذا التعليق

خلي صدرك واسع.... و خليك حليم.... ...وعدي..ولما تلاقي الموضوع تحول لسفسطة فارغة تجاهله أو قول اسف و حقكوا عليا يا جماعة ...

برافو عليك يا mgramoun

عزيزي Katamando

إيه رأيك في الكلام ده؟

رابط هذا التعليق

عزيزي Katamando

اسمع اخوك الكبير سقراط هيقولك إيه:

انا قلت أخوك الكبير لأنك بدأت تنسحب بسرعه ، يعني عضمك طري ، هاقولهالك بالبلدي- مع إنه مش اسلوبي- انت ماطلطمتش مناقشات.

والمنتدى رأيي فيه انه مش وحش ، بالعكس هو منتدى مش هايف ، والناس اللي فيه مثقفه فعلاً ، وماتزعلش من البعض والذي يصر أن يثبت لك إنه مثقف .

شوف إختلاف الرأي مش عيب

إختلاف الثقافات برضه مش عيب

إنك تاخد على خاطرك وتزعل بسبب نعت البعض لك بصفات ما ، برضه مش عيب ، لانك عايز تحافظ على كرامتك. لكن العيب بقى يا بطل إنك تجري وتسيب الملعب.

شوف ، هتقابل كتير ،هنا ولا بره ، وهتسمع كلام يخليك تشد في شعرك ، ولو شديت شعرك بجد هيضحكوا عليك .

وكمان خد بالك من حاجه ، المنتدى ده مفيد لانك بتعرف فيه معلومات جديده وانواع مختلفه من العقول والثقافات ، وعلى الأقل انت بتعرف الناس وصلت بتفكرها لعند فين ، وأي كلمه يمين او شمال حاول تفوتها لانها بصراحه مش ناقصه.

وكمان مشاركتك معنا ولو بأي معلومه او وجهة نظر - مهما كانت قيمتها -فأكيد هتفيد الأخرين (و البصاصين).

ارحع لعقلك واجمد ونشف عضمك وطري عقلك .

وطنش فالنار لاتأكل إلا نفسها .

سقراط المصري.........ابن النيل

<span style='font-family: Arial'><span style='font-size:14pt;line-height:100%'><span style='color: blue'><strong class='bbc'><br />زوجتي الحبيبه ، امي الغاليه ، حماتي الطيبه<br /><br />برجاء تجهيز مايلي يوم وصولي لأرض المحروسه :<br /><br />باميه باللحم الضاني ، محشي ورق عنب ، كباب حله ، قلقاس باللحمه ،نص دستة زغاليل محشيه ، بطه راقده على صينية بطاطس ، وزه متشوحه كفتح شهيه ، صينيه رقاق ، موزه مشويه على الفحم ، سلطة طحينه بالليمون ، مية "دقه" ، ملوخيه بالارانب ، شربة فرخه بلدي بالحبهان والمستكه، برميل تمرهندي............... وكفايه كده عشان انام خفيف.<br /><br />سقراط المصري<br /></strong></span></span></span>

رابط هذا التعليق

يا كاتامندو لا تتوقع أن تجد المدينة الفاضلة فى أي مكان طالما نحن مازلنا بشر ولسنا ملائكة إذن فسوف يكون هناك إختلاف في الرأي والأفكار والثقافات.. وكل واحد يدافع عن رأيه وأفكاره فى حدود القواعد والآداب العامة وبدون تجريح فى الآخرين .....

انما لو كل واحد عمل زيك كده هانلاقى المنتدى بتاعنا اتحول لمكان لإلقاء النكات ومناقشة المواضيع السطحية اللي ماحدش بيزعل فيها من التاني ...

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

ماندوا

عندي احساس انك زعلان مني انا

انا اسفة والله العظيم

انا ماكنش قصدي اي حاجا والله العظيم تلاتا

"وش حزييييين جدا"

انا اسفة جدا كمان مرة والله يا ماندوا

وانت عارف انك شعلةفي المنتدى وكلامك كله ضحك وجد و محترم جدا وكلنا بنعزك زي اخونا

طب ليه الزعل مننا بس ...:((((

وانا من البلد ديييييييييييي

رابط هذا التعليق

أعتقد أنك تسرعت عزيزي كاتامندو بالتفكير في الرحيل من هنا ، فأنت واحد من أنشط و أكثر الأعضاء احتراما ، و إن كنت قدووجهت بجدل سفسطي من البعض فليس معنى هذا أن كلنا يتبع نفس الأسلوب..

خليك هنا خليك و بلاش تفارق -مع الاعتذار لعبدالحليم حافظ

خلص الكلام

Sherief El Ghandour<br /><br />a furious Egyptian

رابط هذا التعليق

الموضوع اياه ماترفعش بالعند فيك يا كتاماندو

روح بس هناك و شوف أنا كتبت ايه

يا لهوىىىىىى ده أنا قلت قوالة.

بس بجد الموضوع مش مستاهل ؛و على رأى كاظم الساهر"استعجلت الرحيل و رحلت فى غير أوانك".

استقالتك مرفوضة بجد و بحق و حقيق.

أنا كنت شىء وصبحت شىء ثم شىء

شوف ربنا .. قادر على كل شىء

هز الشجر شواشيه ووشوشنى قال :

لابد ما يموت شىء عشان يحيا شىء

عجبى !!

رابط هذا التعليق

خليك هنا خليك و بلاش تفارق -مع الاعتذار لعبدالحليم حافظ

ايامنا كانت وردة اللى بتغنيها ... يجوز عبد الحليم غناها (وش واحد عايز يفك تكشيرة الناس)

أخى العزيز كتاماندو

اوافق جميع الأخوة و الأخوات فى أرائهم اللى كتبوها

وسع صدرك للنقاش و خليك معانا ...

الواحد و اللهى بقى بيزعل لما يشوف الناس بتمشي ... حد يسيب عيلته على الأنترنت برضه؟

و الا أنت مقموص زي أنك ماحدش بعتلك قفص مانجة فص عويس من اللى عماله تتوزع فى باب المناقشات العامة؟

رابط هذا التعليق

تخيل نفسك في مواصلات عامة يعني ركبت باص... و وقفت فيه و بقي زحام و بعض الركاب داسوا علي رجليك من كترة الزحام.... هل العيب في الباص أم فيك أم في اللي نظرهم علي قدهم و داسو عليك....

هل تقولهم "عيب كده" و لا تنزل و تسيبهم يولعوا في بعض ....

لا يا عزيزي ماندو ... أوعي تمشي ... هتروح فين ... و تسيبنا لمين ...

إحنا كلنا عيلة واحدة ... رغم كل إختلافتنا ... و غياب أي حد فينا يؤثر علي الجو العام في المنتدي .... أرجوك أوعي تكون السبب في تغيير الجو ... إحنا ما صدقنا موجة الحر إنكسرت و الناس بدأت ترجع ...

فكر مرة أخري ... و زي ما قالت كروس ... إستقالتك مرفوضة مرفوضة مرفوضة ...

رحم الله الأفاكاتو وإخناتون وإسكنهم فسيح جناته

__

وجوه في العاصفة - هل تحب عملك - كيف تعمل الأشياء - أزمة الحد الأدني

رابط هذا التعليق

أخي العزيز ..

قلم له وزنه في هذا المنتدى ليس من السهل التخلي عنه ..

في منتدى يتفقد فيه الأعضاء بعضهم البعض ويطمئنون على صحتهم لا يبقى منتدى لمجهولين .. بل هو بيت ومن فيه عائلة ..

فإذا اتفقت معي انها عائلة .. وأحسبها -بكل قناعة- كذلك .. فهل هذا هو الأسلوب في فض الخلافات بين أفراد العائلة؟!!

إذا ما اختلفت مع اخي أحاول تسويته معه بشكل مباشر .. فإذا ما فشلت في التوصل إلى حلول وسط .. فإنني ألجأ إلى وسائل متعددة لأظهر له عدم انسجامي معه وليس بآخرها "الإهمال" ..

فإذا ما تمادى في غيه وفشلت كل الوسائل معه .. فللبيت رب .. وللعائلة كبير .. لا بأس في الرجوع إليه ..

قناعة شخصية ..

لن تندم في رجوعك إلى كبير العائلة (رب البيت) .. فقد صقلته التجارب .. وأحسبه "عادلا" ..

ولا أزكي على الله أحدا ..

في كل الأحوال ..

بيت المنتدى الفرعي الصغير "القضية العربية الفلسطينية" بحاجة إلى كل قلم شريف ..

وكلي أمل ألا تحرمنا من الدور الجدير بالاحترام الذي تقوم به .. وأن تثري الحوار هناك مثلما أنت متواجد في مختلف أروقة هذا البيت العامر بأهله ..

يا حيف ع اللي جرحهم جرحي وفوق الجرح داسوا

صاروا عساكر للعدى وكندرة العدو باسوا

حسبنا الله ونعم الوكيل

رابط هذا التعليق

بصراحه يا عزيزى Katamando لو كنت انا اللى دست على رجلك ... فمعلهش حقك عليا ... صدقنى ماكانش قصدى .... و ادى راسك يا سيدى ابوسها ... بس يا ريت تخليك معانا فى الاوتوبيس لغايه نهايه الخط icon_smile.gif .... انا أتفق مع الجميع هنا .... فأرجوك لا تترك عائلتك ... فكما ترى جميعنا نحبك و نحرص على تواجدك بيننا ...

... أن واحدة من آساليب النُظم الديكتاتورية هى :

وهى بكل أسف كانت ومازالت مٌنتشرة ومُستخدمة في بلدنا الحبيب وعلى كافة المستويات بلا إستثناء !

رابط هذا التعليق

كاتاماندووووووووووووو...

انتم خدتوا دور أنفلونزا و الا ايه...و الا ديه سخونة ضربت في دماغك انت كمان يا كتماندو و عايز تسيبنا ... يا بني ما ينفعش .. غيرك كان أشطر... يالله يا بابا...الدور عليك... كتكت كتكت.. بيتك بيتك.. خلينا نشوف حشيش و عقله الباطن ده راخر...

كل اللي حيلتي زمزمية أمل... و إزاي تكفيني لباب القبر

"صلاح جاهين"

رابط هذا التعليق

هو ايه الموضوع بالظبط !!

اصل انا باحب اشوف المنتدى من الآخر للاول عشان كده بادخل باب شئون المحاورات الاول و بعدين ابتدى اطلع فوق على الابواب التانيه !! وماعرفش ليه بردو باحب آكل السندوتش من الآخر .. من الحته المقرمشه اللى تحت يعنى .. حد عنده تفسير للحاله دى !! icon_lol.gif

على فكره يا كاتماندو .. انت لو رحت منتديات كتير زى اللى رحتها وواجهت آراء و عقليات مثل التى رايتها هتعرف ان المنتدى هنا جنه بالنسبه لامكان كتير جدا .. الناس هنا حتى مع الاختلاف فى الراى مش بتجرح فى بعض ولا تلقى التهم جزافا و يمين و شمال و اظن عمر ما حد هيغلط فيك او يرميك بتهم باطله مثلا لمجرد الخلاف معه فى الراى بينما هذا يحدث بشده فى المنتديات الاخرى

المنتدى هنا ايضا يضم افكار و عقليات متنوعه وفى غاية الثراء و خساره كبيره تخسر صحبه جميله زى دى ..

خد موضوع المشاركه فى المنتديات على انه مجرد وسيله لعرض رايك والله عجب الآخرين كان بها ماعجبش انت لا تشارك لتغيير قناعات الناس و افكارهم انت بتشارك لعرض رايك الذى قد يتفق الناس معه او يختلفوا حوله ..

باقترح تاخد اجازه من اللمنتدى عشان ترجع تشارك بحماس و تحس بافتقاد الناس و المكان بس ماتكونش اجازه طويله عشان ماتاخدش على الغياب ..

ياللا العبوا مع بعض ما تتخانقوش icon_smile.gif

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

كتماندوا .. انت حتخلى كل واحد فى المنتدى يفتكر انه هو اللى داس على رجلك .. هاهاهاها .. يا راجل صلى على النبى كده و ارجه فى كلامك .. و ادى راسك أبوسها أمممموء ..

بسم الله الرحمن الرحيم .. إن المنافقين فى الدرك الأسفل من النار ولن تجد لهم نصيرا .. صدق الله العظيم ( النساء – 145 )
رابط هذا التعليق

عد الى اخواتك يا كاتماندو .. خلاص محدش هيكلمك عن موضوع الامتحان ولا النتيجه .. icon_redface.gif

"أَمْ مَنْ يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ أَإِلَهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِيلًا مَا تَذَكَّرُونٌَ"

صدق الله العظيم

-----------------------------------

قال الصمت:

الحقائق الأكيده لا تحتاج إلى البلاغه

الحصان العائد بعد مصرع فارسه

يقول لنا كل شئ

دون أن يقول أى شئ

مريد البرغوثى

رابط هذا التعليق

معقول

دينامو المنتدى كاتاماندو ينسحب بسهولة كدة

ياراجل خلى عندك صبر وكبر وتحمل اختلاف الرأى

تحياتى

مصر أكبر من نظام الحكم الفردى الديكتاتورى الإستبدادى

الذى فرضه علينا عسكر حركة يوليو فى الخمسينات

وصار نظاما لحكم مصر

برنامج الرئيس الإنتخابى لإسكان فقراء الشباب ..

سرقه مسؤولون وزارة الإسكان مع المقاولين ..!

رابط هذا التعليق

ليه بس كده يا أخ كتامندو؟

الأول قولى جبت مرايات جديدة للعربية غير اللى أتسرقوا ولا لسه؟icon16.gif

حاول تفوت يا راجل ومحدش بيجبر حد على رأى هنا.اكتب ما يمليه عليك ضميرك وأترك الباقى للمولى يتصرف كيفما شاء ومتعقدهاش أكثر من كده.

مش كده ولا أيه؟

ربنا لا تؤاخذنا بما فعل السفهاء منا.

With great power comes great responsibility

وحدة المرء خير ......... من جليس السوء عنده

وجليس الصدق خير ... من جلوس المرء وحده

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...