اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

غمضوا عنيكوووووووووووا

Recommended Posts

• الردود 188
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

يا استاذ السيد منير دلوقتى حضرتك بتقول انة بيتاكد ان الورق كلة تمام

طيب هو عرف منين انة تمام يعنى مثلا كاتبين زوجى المستوى السابع وهو لازال فى الخامس؟

اتاكد ازاى من شغلة وهو متصلش يسال عنة؟

اش عرفة اصلا ان جوزى بيتكلم فرنساوى هل مجرد انة اداب فرنساوى وخد فرنساوى فى ثانوى وكاتب كورسات بدون شهادة ياكد انة بيتكلم ويثق فية؟

وهل لو كل دة صح هل نطمن انهم فى الفيدرال مش هيسالوا عنة فى شغلة ؟

حاجة تانى دلوقتى هو ماضى على ورقة الاقرار والمحامى باعتها انة هياخد 10 الاف دولار كندى ودة من ساعة تقديم الفايل علشان كدة مبعتوش ورقة يطلبوا امضتة

طيب احنا الملبغ اللى فى البنك ميكملش العشر تلاف دولار بالظبط والمحامى قال حاولا تكملوهم بس فعلا الوقت صعب يحصل فى كل دة

فهل دى مشكلة ولا عادى مش مهم نكملهم والاهم انة ياخد العشر تلاف وبس وهو مسافر؟

اخر حاجة ان فعلا حصل شد مع المحامى لانة كان عايز يخلى اصل السى اس كيو معاة ودة ضايقنا ومكنش هايكملنا الفيدرال

بس بصراحة خفت اكمل وحدى والغبط كل حاجة فى لحظة فقلت اكمل معاة وخلاص وربنا يستر ويشد حيلة بيقلى سيبينا نشتغل على مهلنا

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

بجد يمدام جسيكا

الف مبروووووووووووووووووك

وربنا يوفقك

حقيقي انتي تستهالي

وبقيت ماشاء الله حديث مدينة كيبك فرع المحاورات

بالتوفيق ان شاء الله

وريرب نتقابل كلنا هناااااااااااك.

رابط هذا التعليق

magedghonim بجد مرسى جدا

مش عارفة فعلا اقلكم اية على محبتكم دى....... بس دىحاجة مش غريبة عنكم فعلا

فعلا المنتدى دة زى بيت العائلة كدة فية دفى بجد ومحبة حقيقية وانا مديونالكم فعلا كل كلامكم كنت فكراة وخدت بالى حتى وانا عند المحامى وكنت بفتكر اللى قريتة واتكلم وانا فاهمة....... فعلا ليكم فضل كبير عليا

ويارب كلكم تفرحوا

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

مدام هدهد وthesaintmanwr ومدام ايناس

واخويا الكبير...........قصدى العجوز .......... ييى شكلى بعك ............خلاص ابية نصااااااااار مش لاقية رد بجد اقلهولك وواثقة فى فرحتك انت طيب وحساس زى هانى شاكر فعلا احساس وشكل

سبحان اللة ههههههههههههههههههبس بجد دة من اية؟ معجزة بردو صح هههههههههههههه

قصدى على الشكل مش الاحساس طبعا اصلك صورة من هانى شاكر

رابط هذا التعليق

magedghonim بجد مرسى جدا

مش عارفة فعلا اقلكم اية على محبتكم دى....... بس دىحاجة مش غريبة عنكم فعلا

فعلا المنتدى دة زى بيت العائلة كدة فية دفى بجد ومحبة حقيقية وانا مديونالكم فعلا كل كلامكم كنت فكراة وخدت بالى حتى وانا عند المحامى وكنت بفتكر اللى قريتة واتكلم وانا فاهمة....... فعلا ليكم فضل كبير عليا

ويارب كلكم تفرحوا

مدام جيسكا انا اول مرة اكلمك لكن بجد فرحت ليكى و مبروك عليكى محبة الناس قبل الخطاب انا زيك مقدم على كيبك والفايل نمبر جالى 8/08 و جواب الانتظار 1/09
رابط هذا التعليق

الاخوة الاعزاء (بعد اذن جيسيكا طبعا) انا شايف انكم تفتحوا عنيكم وتنزلوا لارض الواقع شوية

لاني شايف ان الى حصل لجيسيكا صدفة ومش هاتتكرر ( الا اذا كانت دي هاتبقى سياسة الهجرة بتاعة حكومة كيبك بعد كدة) ده بالنسبة لبتوع كيبك والى فى انتظار المقابلة و عليهم وعلى الفرنساوي الى ان يظهر ليهم تجاوز للمقابلة

لكن انا مش شايف ان حد يبالغ فى تفاؤله حتى لو معدي الدرجات او يقيس نفسه على جيسيكا

اما بالنسبة لبتوع كيبك الى مقدمين فيدرال من فضلكم اعرفوا انك ماتعتبرش مهاجر الا لما يبقى معاك تأشيرة كندا

فبلاش نبالغ فى فرحتنا وننسى الطبي بتاعنا والامني بتاعنا حتى نتجاوز هذه الخطوات مااريد قوله ان احنا مانتجاوزش اى خطوة بالتمنى والحلم والامل لما نتجاوز مرحله نقول ان احنا تجاوزناها ؟لسه فيها مانتجاوزش الخط الاحمر بتاعها

:roseop: :) :)

كلام حضرتك صح

كلام جميل كلام معقول منقدرش نقول حاجة فيه

مبروك مبروك جالك السى اس كيووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو

وحوالى تقدمى مع نفسك للفيدرال شريف اديب بياخر من غير لازمةاسمعى الكلام ولو لمرة

رابط هذا التعليق

طيب هو عرف منين انة تمام يعنى مثلا كاتبين زوجى المستوى السابع وهو لازال فى الخامس؟

اش عرفة اصلا ان جوزى بيتكلم فرنساوى هل مجرد انة اداب فرنساوى وخد فرنساوى فى ثانوى وكاتب كورسات بدون شهادة ياكد انة بيتكلم ويثق فية؟

حاجة تانى دلوقتى هو ماضى على ورقة الاقرار والمحامى باعتها انة هياخد 10 الاف دولار كندى ودة من ساعة تقديم الفايل علشان كدة مبعتوش ورقة يطلبوا امضتة

طيب احنا الملبغ اللى فى البنك ميكملش العشر تلاف دولار بالظبط والمحامى قال حاولا تكملوهم بس فعلا الوقت صعب يحصل فى كل دة

اخر حاجة ان فعلا حصل شد مع المحامى لانة كان عايز يخلى اصل السى اس كيو معاة ودة ضايقنا ومكنش هايكملنا الفيدرال

بس بصراحة خفت اكمل وحدى والغبط كل حاجة فى لحظة فقلت اكمل معاة وخلاص وربنا يستر ويشد حيلة بيقلى سيبينا نشتغل على مهلنا

مدام جيسكا الف مبروك على السى اس كيو ومش تسالى بعتوها ازاى وتحللى تانى ملفك وازاى ومش عارفه ايه و علموا تقيمهم ازاى من حيث الغه هو كرم من عند ربنا واكيد انتم ناس كويسين ومحترميين جدا وربنا بيحبكم فاتكلى على الله واشتغلى على الفيدرال وربنا بامر الله هيكرمك والمدام يستى بعته لك مليون سلام ومبروك معنها لسا متابعه الموضوع من انبارح وسوال المحماى الرخم الى انتم معاه هل هو الى فى بالى ولالا بتاع مصر الجديده بتاع المكتب المشهور قوى الى مطلع روحى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

{بلى من أسلم وجهه لله وهو محسن فله أجره عند ربه ولا خوف عليهم ولا هم يحزنون}

صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مدام جيسكا الف مبروك على السى اس كيو ومش تسالى بعتوها ازاى وتحللى تانى ملفك وازاى ومش عارفه ايه و علموا تقيمهم ازاى من حيث الغه هو كرم من عند ربنا واكيد انتم ناس كويسين ومحترميين جدا وربنا بيحبكم فاتكلى على الله واشتغلى على الفيدرال وربنا بامر الله هيكرمك والمدام يستى بعته لك مليون سلام ومبروك معنها لسا متابعه الموضوع من انبارح وسوال المحماى الرخم الى انتم معاه هل هو الى فى بالى ولالا بتاع مصر الجديده بتاع المكتب المشهور قوى الى مطلع روحى!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

1-هو خد بشهادة الجامعة مش بالمستويات

2-مش انتوا بعتين تامين؟

3-فى الفيدرال الملف بيتفلى ورقة ورقة وبيشيكوا على كل حاجة

4-هياخد10 الاف معاة امال هموا ممضيانة على الاقرار لية؟!

4- ممكن فى الفيدرال يطلبوا منكم حساب البنك وهيكون 90 الف مصرى

5- يعنى اية شد معاه انتوا اعطولة فلوسة وخدوا ورقكم وكملوا لواحدكم هو بيعمل البالو دة عشان يهتكوا وتخافوا ويحسسكوا انكوا هتغرقوا من غيرة والله العظيم اللى انا كنت شغال معاه اول مرة هو السبب المباشر فى سقوطى وصدقونى هياخركم احنا كملنا لوحدنا وخدنا الفايل نمبر فى نفس اليوم اللى معاهم محامى مخدهوش الا بعد طلوع الروح وانتوا معاكم كل الورق مترجم ومستف الابليكشن زوج حضرتك هيملاة وهو مرتاح من غير مشاكل

6- السى اس كيو خدوا اللى عليهاtitulaireمن تحت وعينوها مع اوراقكوا الشخصية فى البيت عشان هتدخلوا بيها كيبك عند السفر وابعتوا السفارة اللى عليهاimmigration-canada

7- فية ورقة اسمها avis de transmission جاتلكوا الحمد لله مع السى اس كيو ولا لآ؟

بمعنى اخر السى اس كيو بتاعتكم كلها على بعضها13ورقة لو كدة يبقى تمام

ربنا يوفقكم ونخلص كلنا باذن الله من اصعب مطب (((((((((((((((الفيدرال))))))))))))))))))))))))))))))))))

رابط هذا التعليق

ياصباح الخير علي الناس الحلويين اخوانا الكيبوكيين

صباح خاص لمدام جيسكا...... ومباركة شريفة افندم علي...............السي اس كيو.........

بس سؤال محرج شويتيين.......... هو ايه يا اخوانا السي اس كيو ده اللي الناس مستنياه علي احر من الجمر؟؟؟؟؟؟

سؤال تاني...... هو ليه لازم تقدموا تاني فيدرالي؟؟؟؟

عمدة كيبك.... الاستاذ نصار...... ياريت تشرح لنا باختصار ايه الفرق اللي بينا وبينكم....... بصفتي فدراليه قديمة... ولا اعرف شئ قسمكم الموقر

بس شايفة ان الناس كلها عندكم .......مستنيين البتاع ده..... السي اس كيو..... ولا كانهم في انتظار نتيجة الثانوية العامية المصرية.....

الف مبررررررررروك مرة تالتة يا جيسكا .... وربنا يوفقك لباق الخطوات

اختكم في الله............. الفيدرالية المقاتله........

(الباشمهندسه سابقا)

سومية

لا تجبر الانسان و لا تخـــــــــيره ........ يكفيه ما فيه من عقل بيحيــــــره

اللي النهارده بيطلبه و يشتهــــيه ........ هو اللي بكره ح يشتهي يغيـــــره

معلومات تهم المسافر حديثا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtopic=76997&st=30

رابط هذا التعليق

بصي يا مدام سمية...بصفتي فيدرالي سابق ، وكيبكاوي حالي

أقولك الفرق بين الاتنين

ال CSQ دي اختصار كلمة Certificat de Selection du Quebec أو شهادة الاختيار لكيبك

ودي معناها إن مقاطعة كيبك وافقت على اختيارك للهجرة ليها ، وبالتالي خلاص بقى موضوع الهجرة مسألة وقت وإجراءات روتينية مش أكتر

سبب فتح ملف الفيدرال إن كيبك مقاطعة ومش دولة مستقلة وبالتالي مالهاش صلاحية إصدار الفيزا، فشهادة ال CSQ دي كأنها رسالة من كيبك للحكومة الفيدرالية إن احنا عايزين الشخص ده ومن فضلك يا حكومة طلعيله الفيزا، فتقوم الحكومة تقولها حاضر بس بشرط أتأكد من سلامة ملفه الأمني وسلامته الصحية

وده بالظبط اللي بيحصل في الفيدرال إنه يتعمل الفيش والتشبيه ويتقدم مع ملف الفيدرال وبعدين الميديكال لما يطلبوه قبل إصدار الفيزا، وأحيانا في الفيدرال بيعملوه تشيك على صحة الأوراق بشكل عام ، إنما ما القرار خلاص اتاخد من كيبك ومش محتاجة يتعملك assessment مرة تانية

طبعاً نظام النقاط بين الفيدرال وكيبك مختلف بشكل كامل.

رابط هذا التعليق

السيد منير........انت كدة قلقتنى وانا مبصدق اقلق 13 ورقة اية بس؟!!! هم اربع ورقات بس

وكمان مخدتش اى حاجة تانية عليهم زى ال titulaire اللى حضرتك بتقول علية دة

كمان احنا مبعتناش اى تامينات لان مفيش اصلا

و90 الف اية بس احنا مش حاطين غير 40 الف فقط لا غير والمحامى بيقول زودوهم قبل الفيدرال بس مستحيل لان الموضوع جة فجأة وانت عارف لسة محتاجين كتير للفيدرال فهل ممكن ابعتلهم عقد عربية مثلا او شقة مع ورقة البنك ولا لازم احط فلوس؟

astrophy انا مش بسال بعتوهالى ازاى لانى واثقة انها من عند ربنا مش منهم

لكن برد على كلام السيد منير علشان الناس تفهم انى حالة عادية مش سوبر يعنى وان دة توفيق ربنا ولا معانا دلف ولا غيرة وكمان انا كاتبة فى الابلكيشن انى لا اعمل فهمت قصدى؟

رابط هذا التعليق

الباحث وميدو منصور مرسى كتير ليكم وربنا يوفقكم

رابط هذا التعليق

جيسيكا...مع احترامي لكلام الأستاذ السيد منير

انتي مش محتاجة أي كشف حساب للفيدرال على الإطلاق

والدليل في المرفقات

هتلاقي checklist بتاعت ال documents المطلوبة ، العمود التالت خاص بكيبك

راجعيه واتأكدي من الورق المطلوب...مش هتلاقي فيه كشف حساب البنك أو حاجة ليها علاقة بالنواحي المالية

السيد منير........انت كدة قلقتنى وانا مبصدق اقلق 13 ورقة اية بس؟!!! هم اربع ورقات بس

وكمان مخدتش اى حاجة تانية عليهم زى ال titulaire اللى حضرتك بتقول علية دة

كمان احنا مبعتناش اى تامينات لان مفيش اصلا

و90 الف اية بس احنا مش حاطين غير 40 الف فقط لا غير والمحامى بيقول زودوهم قبل الفيدرال بس مستحيل لان الموضوع جة فجأة وانت عارف لسة محتاجين كتير للفيدرال فهل ممكن ابعتلهم عقد عربية مثلا او شقة مع ورقة البنك ولا لازم احط فلوس؟

astrophy انا مش بسال بعتوهالى ازاى لانى واثقة انها من عند ربنا مش منهم

لكن برد على كلام السيد منير علشان الناس تفهم انى حالة عادية مش سوبر يعنى وان دة توفيق ربنا ولا معانا دلف ولا غيرة وكمان انا كاتبة فى الابلكيشن انى لا اعمل فهمت قصدى؟

documents_kit.pdf

تم تعديل بواسطة الأهلاوي الأصيل
رابط هذا التعليق

ربنا يطمنك يا اهلاوى يا اصيل ياريت فعلا يكون كدة لان ملهاش اى حل اصلا قبل الفيدرال

بس الفكرة علشان ماضيين على ورقة الاقرار المالى ب 10 الاف دولار كندى يعنى اكتر من 40 الف مصرى

واحنا مش حاطين بالبنك غير 40 الف فاهمنى؟ فلحسن يعتبروا دة كذب او ازاى نمضى والفلوس مش كاملة بس بصراحة هم مالهم مش عليهم نكون مسافرين بيهم وخلاص ولا اية ولو بعت عقد عربية مثلا معاة ممكن ولا لا ؟

رابط هذا التعليق

فينك يا استاذ نصار تعالى ياراجل شكلى هاتعبك فى الفيدرال كمان انا فعلا اتلغبطت والقلق شكلة بقى صديقى ياريت تفيدنى فى الكلام دة؟

وتقلى هم اتصلوا بيك فى شغلك ولا لا؟

وتحاريتهم بتبقى ازاى؟ وممكن يتصلوا بية فى البيت يسالوا عن حاجة؟

رابط هذا التعليق

اقري الفايل اللي في المرفقات الأول وانتي تطمني

عموماً مش مطلوب منك كشف حساب تاني، وهما أصلاً مش هيدققوا وراكو بالمليم يعني

واضح إنك بتحبكي الدنيا زيادة عن اللزوم وبتحبي تعيشي نفسك في قلق ، ويمكن عشان كده ربنا رحمك من الانترفيو رأفة بيكي

ربنا يطمنك يا اهلاوى يا اصيل ياريت فعلا يكون كدة لان ملهاش اى حل اصلا قبل الفيدرال

بس الفكرة علشان ماضيين على ورقة الاقرار المالى ب 10 الاف دولار كندى يعنى اكتر من 40 الف مصرى

واحنا مش حاطين بالبنك غير 40 الف فاهمنى؟ فلحسن يعتبروا دة كذب او ازاى نمضى والفلوس مش كاملة بس بصراحة هم مالهم مش عليهم نكون مسافرين بيهم وخلاص ولا اية ولو بعت عقد عربية مثلا معاة ممكن ولا لا ؟

رابط هذا التعليق

روحي على بند رقم 11 من ال documents checklist واسمه settlement funds

هتلاقيه مش مطلوب غير من اللي مقدمين فيدرال فقط ، ولا مطلوب من اللي مقدمين كيبك ولا من اللي مقدمين تبع ال Provincial Nominee Program

رابط هذا التعليق

شوفي يا جسيكا

استاذ سيد ممكن يكون حسب الفلوس غلط

لان 10000 دولار كندي بتقريبا 45000 جنيه مصري

يعني مش 90 الف جنيه

اما بالنسبه لكشف الحساب هو صحيح مش مطلوب في الورق الي بتقدميه للفيدرال

وانا محطيتش كشف الحساب بتاعي في الملف فيدرال

ولكن لو ال45 الف جنيه معاكي فعلا في البنك

طب ما تحطي كشف الحساب في الملف وتخلصي

وانتي شفتي بنفسك ان ال سي اس كيو بتاعتك جت واحنا مكناش عارفين السبب ايه

يبقي مادام ورقك كامل سلميه للفيدرال وزياده مش هيخسر

الله اعلم يمكن نلاقيهم باعتيلك الفيزا من غير كشف طبي

طبعا ده مستحيل

لكن اقصد ان مامدام الفلوس معاكم مش هتخسري حاجه

وبعدين انتي بتدحكي علينا

45 الف جنيه ايه الي بتقولي انهم معاكم بس

دا تلاقيكم نايمين علي 450 الف وبتبعدي عنك الحسد

آه منكم يا كيبيكاويين

انا بقول كده وانا عارف ان كشف الحساب مش مكتوب في الورق المطلوب

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...