اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

لن أعيش داخل البالطو الأبيض...

icehearted girl

Recommended Posts

من يومين كنت بتصفح أحد المواقع ولقيت قدامي العنوان دا

لن أعيش داخل البالطو الأبيض :roseop:

علي وزن لن أعيش في جلباب أبي

العنوان د اختصر كلام كتير أوي جوايا باخد وقت طويل إني أطلعه bv:-

وهي إني أخرج عن عباءة هذا البالطو اللعين

صحيح الطب مهنة سامية زي مبيقولوا

بس انتو عارفين لما تلاقوا بدلة أو فستان غاية في الروعة

بس للاسف مقاسهم واسع وهيخلوا الناس تضحك عليك :roseop:

أو حتي مقاسهم ضيق وهيضيقوا خلقك :roseop:

وبالتالي مينفعوكش

في هذه اللحظة

i'v 2 shift my career :roseop:

بغض النظر عن كلام الناس اللي بيفرق بين مهنة وأخري

وبيتدخل في مستقبل كل فرد فينا

ولازم كلنا طول الوقت نتجمل في كل تصرفاتنا قدام المجتمع دا...ومحدش برده بيعجب الناس كلها في الآخر

طيب يبقي ليه في الاول نضحي بسعادتنا عشان شوية كلام والقاب وحاجات_سوري بس _ متسواش حقيقة :roseop:

حد فيكم هنا غير مجال عمله؟؟..أو راودته الفكرة دي في سن متأخر؟؟؟...أو درس حاجة مكنش راضي عنها؟؟

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

ســـــــــــــــر الجاذبيـــــــــة

رابط هذا التعليق

شوفي يادكتورة

مشكلة الطب هو STRESS

الحل لو شخصيتك زي حالاتي اختيار تخصص يتناسب مع طبيعة الشخصية

مثلا جلدية

اخر روقان وروشنة

طبعا انا اجاوب علي سؤال حضرتك

مش مهم الالقاب اهم حاجة الراحة النفسية والاحساس بالرضا والسعادة

بعنب بالنسبة للطب ممكن نمسك العصاية من النص في تخصص يناسب شخصياتنا وطموحاتنا صدقيني هتنجحي فيه

ولتذهب الفلوس اللي بتيجي من تخصصات تانية الي الجحيم

راحة البال اولا

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

يعني حضرتك عاوز تفهمني ان الجلدية مبتكسبش؟

يعني اللهم لاحسد الكتور اللي برحله قاطم وسطي في الفلوس :roseop: والمفروض انه قريبي كمان

الميزة ان مفيهاش طوارئ وقرف كتير

بس يفندم اللي مضايقني مش دا

المجال كله

انا لما كت بشتغل حاجة بحبها ممكن اقعد 12 ساعه محسش بنفسي ولا بتعب خالص وبكون مبسوطة

انما حاليا بعد الثواني عشان اخلص :roseop: ماللي انا فيه

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

رابط هذا التعليق

يعني حضرتك عاوز تفهمني ان الجلدية مبتكسبش؟

يعني اللهم لاحسد الكتور اللي برحله قاطم وسطي في الفلوس :roseop: والمفروض انه قريبي كمان

الميزة ان مفيهاش طوارئ وقرف كتير

بس يفندم اللي مضايقني مش دا

المجال كله

انا لما كت بشتغل حاجة بحبها ممكن اقعد 12 ساعه محسش بنفسي ولا بتعب خالص وبكون مبسوطة

انما حاليا بعد الثواني عشان اخلص bv:- ماللي انا فيه

ده قر بقي :roseop:

يعني انا عاوز اسال حضرتك لو لسة ما اخدتيش تخصص يبقي لسه فيه فرصة انك تاخدي حاجة بتحبيها وتبدعي فيها ايا كان التخصص

بالتجربة الجلدية فن بعيد عن الطب التقليدي وكل يوم فيها جديد

اتوكلي علي الله

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

اعتبر دا وعد؟؟؟ :wub: mfb:

الشغل علي حضرتك يعني؟؟؟؟ :lol:

لا فعلا ولا اي مجال يخص الطب بفكر فيه

السنة دي مبعملش اي حاجة غير اني اذاكر وبس عشان الضغط جامد

بس اللي قلب عليا المواجع ا ن الاذاعة اللي كنت بشتغل فيها كلموني وطلبوا مني اقدم برنامج جديد السيزون دا

وفعلا مش قادرة

لا انا قادرة اشتغل بضمير bsh:)

ولا حتي اذاكر بنفس B)

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

رابط هذا التعليق

الاخت العزيزة انا فعلا بعد مرور 13 سنه منذ التخرج وبعد حصولى على الدكتوراة فان هذا التفكير يراودنى فى ترك هذه المهنة وفعلا الموضوع مالوش علاقة بالتخصص كما ان الاخ الطبيب اللذى يرد عيكى فهم الموضوع له علاقة بنفسية الانسان ومش كل الناس اللتى تدخل فى الطب تستريح فيه فعلا عندما نعمل فى اشياء اخرى بعيده نعمل بجد ونشاط وليس كما فى المهنة الخاصة بنا

رابط هذا التعليق

بظبط داللي اقصده بظبط :wub:

انا حسه اني لو كملت في الطب هعيش واموت انسانة هامشية مهمشة

انما لو حولت للكارير اللي بحبه مين عارف ممكن أوصل ليوم لإيه؟

انا حاليا في سنة ستة

فاكرة مرة ونا في خمسة اتخنقت جدا ورحت احول لكليه اعلام

ساعتها سمعت كلااااااااااااااااام وتعليقات حتي من الموظفين وعقدوني في عيشتي

والكلمة اللي كانت علي لسانهم هي( هتضيعي خمس سنين من عمرك درستيهم)؟؟؟

ونا اجابتي كانت بتكون اني صحيح ضيعت خمسه بس هحاول انقذ عمري كله

يقلولي عالاقل اهي شهادة

مش عارفة ليه بنعمل في نفسنا كدا mfb:

ليه بندفع التمن دا كله عشان حتت ورقة في الاخر مش هشتغل بيها

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

رابط هذا التعليق

اولا انا مش طبيب ولا ليا اي علاقة بالطب غير لما باكون عيان باروح للدكتور زي باقي مخاليق الله

لكن كان ليا اتنين جيراني زماااان

الاول دخل طب و بعد اول ستة ماقدرش يستحمل وأخدها من قصيرها وحول تجارة باين و طلق الطب بالثلاثة

التاني بقى هو اللي عمل زي ما انتي بتفكري

بعد النخرج والماجستير وشوط كبير في الدكتوراة ( مش فاكر خد دكنوراه ولا لأ ) مع العلم بان الاسرة معظمها اطباء

فجأة لقيناه ساب المهنة وقفل العيادة واشتغل مقاول بناء .... وعلى فكرة هو مقاول ناجح ... ومستمر للآن

...

عموما انا دايما باشوف ان الطب من اصعب المهن على صاحبها .... يمكن لأن حياته اليومية بيبقى المرض والآلام جزء لا يتجزء منها .... يعني طول عمره بيعيش داخل آلام الناس

طبعا ده شيء اكتر من محترم و اكتر من انساني .... والطب رسالة رحمة

لكن تعالو بقى للانسان اللي بيشتغل طبيب .... اكيد كل يوم بيفطر ويتغدي ويتعشى ...آلام

حتى لو كان دوره تخفيفها .... لكن اكيد مش كل واحد يستحمل كدة

المهن الاصعب من وجهة نظري المتواضعة

الطبيب

ضابط الشرطة

المحامي

...

احمد ابراهيم

رابط هذا التعليق

طب واي رأيك في مذيعي الإذاعة :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

رابط هذا التعليق

طب واي رأيك في مذيعي الإذاعة :rolleyes: :rolleyes: :rolleyes:

مهنة جميلة وشيقة جدا ... وشهرة ونفوذ

وان كان مجال الاعلام مش مجال سهل و انا باعتبره من اكثر المجالات مسئولية عن الفساد والوضع المزري اللي بقينا فيه

طبعا انا باتكلم عن المجال مش المهنة

بس المهم تكوني لاقيه نفسك فيها

...

فعلا انتي لو مش مبسوطة في مجالك وقادرة تتحولي الى اتجاة تاني تكوني بتحبية وامامك فرصة

لا تترددي

الحياة اغلى ان نعيش فيها واحنا بنكره شغلنا

...

ياما دكاترة ... بقو مشاهير في مجالات تانية

علاء صادق

يحي الفخراني

عزت ابو عوف

وكتيييير غيرهم

تم تعديل بواسطة aif

احمد ابراهيم

رابط هذا التعليق

أيس هارت

انتي بتفكري صح ميه في الميه

لو دخلت الطب وانت عندك الشعور اللي قلتيه مش حتسعدي في حياتك .....بس عندي نقطه واحده معترض معاكي فيها ...

أنت خلاص في النهايه خلصي وشوفي المجال اللي أنت عاوزاه وأوعي تضيعي وقت بعدها ..بس خلصي الأول

ولو حبيتي تكملي في الطب يبقي جلديه أنسب تخصص أو ميكرو بيولوجي وتشتغلي بالمعامل بعيد عن دوشه النوباتجيات والمرضي ...ده لو حبيتي ...لكن أنا أشجعك جدا علي ترك المجال وتشوفي مجال تاني ...والحمد لله هو موجود فحافظي عليه ...وطبعا دراسة الطب حتفيدك جدا في مجال الأذاعه

وربنا يوفقك

الأمضاء

أخصائي جراحة تجميل ونفسي أفتح مطعم

أستعين بالصبر عند مواجهة نفاذ صبرك

مثل صيني

رباعيات الغربه

رابط هذا التعليق

والله انا ليا راى تانى

اذا لم تعمل ما تحب فحب ما تعمل

انا شخصيا كان نفسى ادخل كلية الصيدله لكن راحت منى على واحد بالميه كان اقدامى كذا حاجه بيطرى وعلوم

اقلت ادخل حاجه اقريبه من الصيدله اقلت ادخل علوم ودخلت علوم واتخصصت كيمياء حيوى وعملت دراسات عليا والحمد لله شغال فى مكان كويس جدا وناجح ولله الحمد فى شغلى ولما بقعد افكر بينى وبين نفسى اقول الحمد لله انى دخلت علوم مع ان الكليه كانت فى الاول غلسه وصعبه لكن ولله الحمد بعد اول سنه حبيتها جدا جدا جدا وبقت كل حاجه فى حياتى دراستى والمعامل لحد لما خلصت واشتغلت فانا بقولك طول ما انتى حاطه فى دماغك انك مش عاوزه الطب لا انتى هتنجحى فى الطب ولا هتبقى مذيعه ناجحه انا من راى ممكن تخلصى الطب وتنجحى فيه وممكن تشتغلى مذيعه وتكونى ناجحه فى الاتنين وليه لاء طالما بتحبى الاتنين لكن صعب تسيبى خمس سنين من عمرك وتقولى علشان عمرى انا مش معاك خالص وحاولى تحبى الطب هتلاقى نفسك بتتغيرى لكن الموضوع فى الاول بيكون صعب

لما الدنيا تقسى عليك اوعى تخاف منها وتكش تربس عترس فيها ياولدى هى كده متجش غير وش

دوس فيها وجمد قلبك بس اياك على ضعيف تفش توصل فيها لاعلى مناصب بس اياك فى يوم تغش

رابط هذا التعليق

الاخت الطبيبة الشابة ولا اقولك الاخت المذيعة ايس هارت متهيالى احسن بجد بجد دا احسن تفكير وقرار تاخديه خلصى دراستك فى الطب اولا وبعد كده خدى الشهاده وفى اى درج عندك وانسيها وعيشى واشتغلى مذيعة وسيبك من الطب خالص

اناخلصت الطب وكان نفسى اسيبه من الاول ولكن كملت فيه واخدت تخصص نساء وولادة وبعد عشر سنين باحلم بمجال تانى لا احتك فيه باى نوعيه من البشر نهائى فالتعامل مع الناس وخاصة فى وزارة الصحة هو العذاب بعينه ولكن هيهات فالوقت فات والعمر ضاع وكمان انى اعيش فى مقبره فى صعيد مصر ليس بها اى امل فى الحياه

اهربى بنفسك وعقلك من التهلكه والعذاب وانتى لسه فى اول الطريق.

هذه المقولة لا تنطبق على مهنة الطب ودا راى الخاص لا افرضه على احد

من يتهيب صعود الجبال يعش ابدا الدهر بين الحفر

رابط هذا التعليق

أوشك الطريق على نهايته و أصبح الأمر محسوم كما قال الزملاء .... كملي دراستك طبعا و اللي فاضل مش كتير ...

أتخصصي تخصص ظريف زي الجلدية ......... زي ما بيقولوا عليهم دايما ..... دكاترة الجلدية محظوظين و زباينهم مستديمين ..... علشان المريض لا بيخف .... و لا بيموت :rolleyes: .

واضح من كتاباتك أنك موهوبة أعلاميا و ربنا هايوفقك في المجالين أن شاء الله ....... و أبقي شوفيلنا علاج لــ حمو النيل الله يباركلك بعد التخرج :rolleyes:

دعواتنا بالتوفيق :rolleyes:

من لي سواك .. و من سواك ... يرى قلبي و يسمعه

كل الخلائق ظل في يد الصمد ... أدعوك يا ربي فاغفر ذلتي كرما

و أجعل شفيع دعائي حسن معتقدي

رابط هذا التعليق

icehearted girl

اختى الصغيرة

بصى انا اكبر منك شويتين يعنى اتخرجت من 5 سنين وبحضر الماستر دلوقتى

وعاوزة اقولك حاجة

كلناا مرينا بالمراحل دى بتاعة الزهقان والملل من الكلية و الضغط النفسى بتاع الدراسة

خصوصا ف البكالوريوس

وربنا معاكى فى هذة المرحلة الشاقة جدا ف راىى ف الدراسة

بصى نصيحتى انك تمارسى الطب يعنى عاوزة اقولك ادى لنفسك فرصة تمارسى الطب ممكن تغيرى رايك تماااااااااااماااااا

لان الدراسة ف الكتب حاجة والتعامل مع البشر حاجة تانية

اذا عملتى كدة ف الامتياز وبردو مالاقتيش نفسك ف المهنة دى

انا معاكى انك تشوفى كارير تانى تحبية لان طريق الطب طويييييييييييييييييييييييييييل جدا

موش هتقدرىتكملية وانتى كارهاة

وربنا يوفقك

اذا اردت ان تعرف نعم اللة عليك............ اغمض عينيك.]

رابط هذا التعليق

شوفي يادكتورة

مشكلة الطب هو STRESS

مثلا جلدية

اخر روقان وروشنة

بعنب بالنسبة للطب ممكن نمسك العصاية من النص في تخصص يناسب شخصياتنا وطموحاتنا صدقيني هتنجحي فيه

راحة البال اولا

حبيبى يا قناوى مش كنت تنورنى من الأول قبل ما أغرق أخوك ساب النساء والولادة واخذ الأطفال علشان يروق راسة طلعت الأطفال هباب يا ولدى وزفت ممكن اقل من النساء شوية بس حرق أعصاب والله لما تحضر لك حالة أرستد كدة وعمال تعمل CPR لها الواحد بيلعن ويسب للطب وسنينة وعلى اليوم الى فكرت فية أكون طبيب وخُصوصاً ، طبيب عناية الأطفال والرضع )PICU , NICU(

bv:-

تُريد معرفة كل شيئ عن العمل الحكومى كطبيب أو صيدلى أو تمريض فى السعودية

نتشرف بزيارتك لنا

http://www.egyptiantalks.org/invb/?showtop...075&st=1890

رابط هذا التعليق

طب واي رأيك في مذيعي الإذاعة bv:- bv:- bv:-

مهنة جميلة وشيقة جدا ... وشهرة ونفوذ

وان كان مجال الاعلام مش مجال سهل و انا باعتبره من اكثر المجالات مسئولية عن الفساد والوضع المزري اللي بقينا فيه

طبعا انا باتكلم عن المجال مش المهنة

بس المهم تكوني لاقيه نفسك فيها

...

فعلا انتي لو مش مبسوطة في مجالك وقادرة تتحولي الى اتجاة تاني تكوني بتحبية وامامك فرصة

لا تترددي

الحياة اغلى ان نعيش فيها واحنا بنكره شغلنا

...

ياما دكاترة ... بقو مشاهير في مجالات تانية

علاء صادق

يحي الفخراني

عزت ابو عوف

وكتيييير غيرهم

حضرتك نسيت اسمي bv:-

ابقي حطه بقي معاهم المرة الجيه bv:-

أيس هارت

انتي بتفكري صح ميه في الميه

لو دخلت الطب وانت عندك الشعور اللي قلتيه مش حتسعدي في حياتك .....بس عندي نقطه واحده معترض معاكي فيها ...

أنت خلاص في النهايه خلصي وشوفي المجال اللي أنت عاوزاه وأوعي تضيعي وقت بعدها ..بس خلصي الأول

ولو حبيتي تكملي في الطب يبقي جلديه أنسب تخصص أو ميكرو بيولوجي وتشتغلي بالمعامل بعيد عن دوشه النوباتجيات والمرضي ...ده لو حبيتي ...لكن أنا أشجعك جدا علي ترك المجال وتشوفي مجال تاني ...والحمد لله هو موجود فحافظي عليه ...وطبعا دراسة الطب حتفيدك جدا في مجال الأذاعه

وربنا يوفقك

الأمضاء

أخصائي جراحة تجميل ونفسي أفتح مطعم

اخصائي مرة واحدة..ياماشاء الله واكلينها والعه مش عاوز حد يشتلك ي العيادة؟bv:-

والله انا ليا راى تانى

انا شخصيا كان نفسى ادخل كلية الصيدله لكن راحت منى على واحد بالميه كان اقدامى كذا حاجه بيطرى وعلوم

اقلت ادخل حاجه اقريبه من الصيدله اقلت ادخل علوم ودخلت علوم واتخصصت كيمياء حيوى وعملت دراسات عليا والحمد لله شغال فى مكان كويس جدا وناجح ولله الحمد فى شغلى ولما بقعد افكر بينى وبين نفسى اقول الحمد لله انى دخلت علوم مع ان الكليه كانت فى الاول غلسه وصعبه لكن ولله الحمد بعد اول سنه حبيتها جدا جدا جدا وبقت كل حاجه فى حياتى دراستى والمعامل لحد لما خلصت واشتغلت فانا بقولك طول ما انتى حاطه فى دماغك انك مش عاوزه الطب لا انتى هتنجحى فى الطب ولا هتبقى مذيعه ناجحه انا من راى ممكن تخلصى الطب وتنجحى فيه وممكن تشتغلى مذيعه وتكونى ناجحه فى الاتنين وليه لاء طالما بتحبى الاتنين لكن صعب تسيبى خمس سنين من عمرك وتقولى علشان عمرى انا مش معاك خالص وحاولى تحبى الطب هتلاقى نفسك بتتغيرى لكن الموضوع فى الاول بيكون صعب

مين قالك كدا يندم

انا مش بكره الطب انا بحب المجال دا دا بس مينفعنيش يبقي ليه اتمسك بحبال الهوا الديبة

والاوقات اللي اشتغلت فيها بالاذاعة كانت فترة جميلة جدا من حياتي وحققت يها نجاحات كتير

بس المشكلة ان بسبب الكليه مبقدرش التزم بمواعيد وشغل ثابت wst::

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

رابط هذا التعليق

الاخت الطبيبة الشابة ولا اقولك الاخت المذيعة ايس هارت متهيالى احسن بجد بجد دا احسن تفكير وقرار تاخديه خلصى دراستك فى الطب اولا وبعد كده خدى الشهاده وفى اى درج عندك وانسيها وعيشى واشتغلى مذيعة وسيبك من الطب خالص

اناخلصت الطب وكان نفسى اسيبه من الاول ولكن كملت فيه واخدت تخصص نساء وولادة وبعد عشر سنين باحلم بمجال تانى لا احتك فيه باى نوعيه من البشر نهائى فالتعامل مع الناس وخاصة فى وزارة الصحة هو العذاب بعينه ولكن هيهات فالوقت فات والعمر ضاع وكمان انى اعيش فى مقبره فى صعيد مصر ليس بها اى امل فى الحياه

اهربى بنفسك وعقلك من التهلكه والعذاب وانتى لسه فى اول الطريق.

هذه المقولة لا تنطبق على مهنة الطب ودا راى الخاص لا افرضه على احد

ياحبيبتي دنتي شيلة كتير اوي

ربنا معاكي ويوقيكي ييا قمر وديما جددي نيتك ونتي بتشتلي ي الصعيد وان شاء الله هيكون ي ميزان حسناتك bv:-

أوشك الطريق على نهايته و أصبح الأمر محسوم كما قال الزملاء .... كملي دراستك طبعا و اللي فاضل مش كتير ...

أتخصصي تخصص ظريف زي الجلدية ......... زي ما بيقولوا عليهم دايما ..... دكاترة الجلدية محظوظين و زباينهم مستديمين ..... علشان المريض لا بيخف .... و لا بيموت bv:- .

واضح من كتاباتك أنك موهوبة أعلاميا و ربنا هايوفقك في المجالين أن شاء الله ....... و أبقي شوفيلنا علاج لــ حمو النيل الله يباركلك بعد التخرج bv:-

دعواتنا بالتوفيق bv:-

انتو هتخدوا نسبة عليا لو اشتغلت جلدية ولا اييييييييي bv:-

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

رابط هذا التعليق

icehearted girl

اختى الصغيرة

بصى انا اكبر منك شويتين يعنى اتخرجت من 5 سنين وبحضر الماستر دلوقتى

وعاوزة اقولك حاجة

كلناا مرينا بالمراحل دى بتاعة الزهقان والملل من الكلية و الضغط النفسى بتاع الدراسة

خصوصا ف البكالوريوس

وربنا معاكى فى هذة المرحلة الشاقة جدا ف راىى ف الدراسة

بصى نصيحتى انك تمارسى الطب يعنى عاوزة اقولك ادى لنفسك فرصة تمارسى الطب ممكن تغيرى رايك تماااااااااااماااااا

لان الدراسة ف الكتب حاجة والتعامل مع البشر حاجة تانية

اذا عملتى كدة ف الامتياز وبردو مالاقتيش نفسك ف المهنة دى

انا معاكى انك تشوفى كارير تانى تحبية لان طريق الطب طويييييييييييييييييييييييييييل جدا

موش هتقدرىتكملية وانتى كارهاة

وربنا يوفقك

بس المشكلة انها مش مجردد مرحلة

دا كان من اول لحظة bv:-

شوفي يادكتورة

مشكلة الطب هو STRESS

مثلا جلدية

اخر روقان وروشنة

راحة البال اولا

حبيبى يا قناوى مش كنت تنورنى من الأول قبل ما أغرق أخوك ساب النساء والولادة واخذ الأطفال علشان يروق راسة طلعت الأطفال هباب يا ولدى وزفت ممكن اقل من النساء شوية بس حرق أعصاب والله لما تحضر لك حالة أرستد كدة وعمال تعمل CPR لها الواحد بيلعن ويسب للطب وسنينة وعلى اليوم الى فكرت فية أكون طبيب وخُصوصاً ، طبيب عناية الأطفال والرضع )PICU , NICU(

bv:-

جلدية تانىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىىى bv:- bv:- bv:-

عفـــــــــــوا نيوتن..

أنـــــــــا...

رابط هذا التعليق

حبيتي ايس أنا عن نفسي اشتغلت حاجات كتير وكذلك زوجي والحمد لله كلها بعيدة عن التخصص

وكل مرة أقول هو ده ........

ولما أغير وأنجح تاني أقول أيوه النجاح جميل لما بقيت سبع صنايع ............

الحلو في رايي هو النجاح في حد ذاته

استخيري وربنا معاكي

وأتمنالك النجاح في حياتك وربنا يرزقنا جميعا الرضا bv:-

تم تعديل بواسطة بركة

قال الله تعالى في حديث قدسي

( أنا عند ظن عبدي بي فليظن بي ما شاء........... )

نستطيع تغيير حياتنا بهذا الحديث من الان

مع الأخذ بالأسباب............

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...