اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

الي الدكاترة العاملين بالجامعات السعودية الرجا المشورة

Recommended Posts

الاخوة الدكاترة العاملين بالجامعات السعودية انا اخوكم اعمل باحدي الجامعات السعودية. عندي مشكلة و عايز مشورتكم. انني عندي موضوع بمصر قد يمنع عودتي بعد انتهاء اجازة الصيف مع بداية العام الدراسي الجديد او قد لا يمنع يعني بين بين. عموما انا مش هاعرف اني هارجع ولا مش هارجع الا في نصف شهر 8 اثناء تمضية الاجازة في مصر. و بالتالي مقدرش اني اخبرهم في الجامعة قبل ما اقوم بالاجازة بأنني سانزل نهائي لانه في احتمال اني ارجع. فسوالي هو في حالة عدم رجوعي كيفية تسوية الامور مع الجامعة و انا في مصر و هل هيبقي في خصومات علي لعدم رجوعي مع العام الجديد و بقائي في مصر. رجاء من يعرف كيفية التصرف او يعرف حالة مشابهة حدث مع نفس الموقف ان يدلني علي كيفية التصرف.

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ان شاء الله تيسر امورك

اولا قبل ما تنزل لو عندك عهد تنقلها لشخص اخر وتودى نسخة من نقل العهد للمخازن والمستوعادات والعميد وتؤدي ما عليك من فواتير ومستحقات مالية وكده كده بينزل لك راتب شهرين الاجازة قبل الاجازة يبقى لك مكافأة نهاية الخدمة تعمل توكيل لشخص أمين يستلمها عنك وكذلك توكيل ببيع السيارة لو عندك مثلا وبتقدم استقالتك من مصر فى الملحقية غالبا

لكن ليس أكيد 100% ان حضرتك علشان تتعاقد مع جامعة تانية فى السعودية يبقى مش اقل من سنتين وهسأل وأكد لحضرتك ان شاء الله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

ان شاء الله تيسر امورك

اولا قبل ما تنزل لو عندك عهد تنقلها لشخص اخر وتودى نسخة من نقل العهد للمخازن والمستوعادات والعميد وتؤدي ما عليك من فواتير ومستحقات مالية وكده كده بينزل لك راتب شهرين الاجازة قبل الاجازة يبقى لك مكافأة نهاية الخدمة تعمل توكيل لشخص أمين يستلمها عنك وكذلك توكيل ببيع السيارة لو عندك مثلا وبتقدم استقالتك من مصر فى الملحقية غالبا

لكن ليس أكيد 100% ان حضرتك علشان تتعاقد مع جامعة تانية فى السعودية يبقى مش اقل من سنتين وهسأل وأكد لحضرتك ان شاء الله

اخي اليوم السابع

شكرا لك علي ردك علي و توضيحك للامور بس انا لي استفسار . طبقا للائحة الجامعات السعودية يجب علي اخبار الجامعة بعدم رغبتي في تجديد العدم شهرين قبل انتهاء العقد و في حالتي انا مش هاعرف ان كنت هاكمل مع الجامعة ولا مش هاكمل الا قبل انتهاء العقد بشهر واحدوساعتها هاكون في مصر فهل في هذه الحالة هيطلبوا مني غرامة شهرين لعدم اخباري لهم بانهاء العقد قبل شهرين من بداية العقد الجديد كما هو بلائحة الجامعات السعودية ام لن يطلبوا من تلك الغرامة.

رابط هذا التعليق

الكلام ده من سنين طويلة استقلت من مصر ومفيش اي غرامات لان شهرين الاجازة محسوبين من العام الدراسي الحالي وغالبا ينتهى العقد فى اول 9

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

بالنسبة لمشكلتك اعتقد ان انت انهيت فترة اعارتك و تخشي عدم التجديد لك في مصر عموما

اذا تقدمت باساقلتك اثناء وجودك في مصر فهناك احتمالين

الاول : ان يقبل الاستقالة من قبل عميد الكلية في السعودية و في هذه الحالة لن تقوم بدفع اي غرامات و ستحصل على مكافاتك كاملة

الثاني: ان ترفض الاستقاله و في هذه الحالة ستتحمل شهرين غرامة و لا يحق لك مكافاه نهاية خدمة

و اقول هذا عن تجربة لزميل حصل معه هذا الموقف هذا العام و كنت انا وكيله في انهاء اجراءاته

تحياتي

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

بالنسبة لمشكلتك اعتقد ان انت انهيت فترة اعارتك و تخشي عدم التجديد لك في مصر عموما

اذا تقدمت باساقلتك اثناء وجودك في مصر فهناك احتمالين

الاول : ان يقبل الاستقالة من قبل عميد الكلية في السعودية و في هذه الحالة لن تقوم بدفع اي غرامات و ستحصل على مكافاتك كاملة

الثاني: ان ترفض الاستقاله و في هذه الحالة ستتحمل شهرين غرامة و لا يحق لك مكافاه نهاية خدمة

و اقول هذا عن تجربة لزميل حصل معه هذا الموقف هذا العام و كنت انا وكيله في انهاء اجراءاته

تحياتي

شكرا لك دكتور مصري

موقفي مشابه لزميلك لكن بالنسبة لشهرين الغرامة اللي هيطبقوا في حالة عدم قبول الاستقالة. هل يعتبر ابلاغي للمكتب الثقافي السعودي برغبتي بعدم تجديد العقد ده استقالة اثناء تواجدي في مصر. يعني اللي هيفرق بالنسبة لهم اني اقول في شهر سبعة اني لا اريد تجديد العقد و بالتالي مافيش غرامة من اني اقول في اول تسعة اني لا اريد تجديد العقد فيعتبروها استقالة و يبقي في غرامة. حاجة اخيرة هم ازاي بيخصموا مبلغ الغرامة. انا اسف بس محتاج اجابتك عشان تنور الطريق بالنسبة لي.

رابط هذا التعليق

حضرتك ابلاغك للمكتب الثقافي لا يعفيك من الغرامة لان العقد هيتجدد السنه دي قبل نزولنا مصر - اخر موعد لتجديد العقود في نصف شهر رجب و هنكون لسه هنا.

لازم تحسم امرك قبل ما تنزل من هنا او تنزل و تخليها على الله

بالنسبة للاستقالة اذا رفضهتها الكلية في السعودية سيحمولونك الشهرين بالاضافة الى الغاء مكافاه نهاية الخدمة و دي مبلغ كبير

اما اذا كانت علاقتك بالناس كويسه و شرحتلهم الموضوع و بالتالي وافقوا على الاستقالة فان شاء الله هتاخد كل حقوقك

حضرتك ممكن تبعت استقالتك للجامعة مباشرة و ليس المركز الثقافي مش دي المشكلة المشكلة في قبول الاستقالة او عدمه

و توقيت تقديمها

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...