اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

تحياتى من كيبيك سيتى

Recommended Posts

شكرا ليكى يادعاء على المعلومات الدقيقة دى وهى بالنسبة ليكى بسيطة لكن مهم لاى حد فينا ومأجلين الأسئلة لحد متخلصى وربنا يعينك

رابط هذا التعليق

• الردود 659
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

الصور المنشورة

:roseop:

اخوانى واخواتى الكرام

وصلنا كيبيك سيتى الساعة تسعة الا ربع مساءا كما ذكرت سابقا

محطة ( saint foy ) وهى المحطة قبل الاخيرة لان المحطة الاخيرة هى كيبيك القديمة

نزلنا من الاتوبيس وحسينا ان الجو بارد بس دخلنا على طول المحطة من جوة ( قد ايه التدفئة الداخلية هنا حلوة جدا كانك منعزل تماما عن الجو الخارجى ) وانتظرنا وبعد لحظات وصل اخونا فى الله ورفيق اخر وحملوا مع جوزى الهم ما يتلم اللى على الرصيف ( قصدى الشنط طبعا ) وبعد كدة ركبنا العربيات ووصلنا البيت

وطبعا هذا الاخ الفاضل كان سايب لنا بعض من العفش وطبعا كان اهمها فى وضعنا ساعتها هو السراير ( صحيح من غير مخدات ولا فرش ) بس مش مهم وكان الواحد مشتاق انه يفرد جسمه وينام بعد هذه الرحلة الطويلة

** ملاحظات عامة على الشقق فى كيبيك سيتى ( وطبعا بتكلم من خلال شقتى )

- الاراضى والحيطان خشب ( علشان كده حاسة ان اقل صوت بيسمع كانه اضعاف الصوت اللى طلع اصلا )

- الشبابيك محكمة الغلق جدا ومافيش منفذ للهواء ( واكيد ده علشان نظام التدفئة فى الشتاء )

- الدواليب كلها فى الحيطة ( كل غرفة فيها باب تانى لما يتفتح تلاقى ارفف ومكان تعليق الملابس )

- البوتوجاز كهربا مش غاز

- مافيش مناشر طبعا لنشر الغسيل ( بنشترى مناشر داخلية )

- المراتب سفنج مش قطن

طبعا نمنا نوم عميق وكان تانى يوم معركة مع الشنط لاستخراج ما فيها ورص كل حاجة فى المكان المخصص وعلى الرغم اننا قعدنا اليوم كله فى الموضوع ده الا ان المهمة ماخلصتش ولكن بعد كده خلصت بالتدريج على مدى ايام تالية

شكرا على حسن الاستماع

:waf:

رب اشرح لى صدرى 00ويسر لى امرى 00واحلل عقدة من لسانى00 يفقهوا قولى

رابط هذا التعليق

طبعا نمنا نوم عميق وكان تانى يوم معركة مع الشنط لاستخراج ما فيها ورص كل حاجة فى المكان المخصص وعلى الرغم اننا قعدنا اليوم كله فى الموضوع ده الا ان المهمة ماخلصتش ولكن بعد كده خلصت بالتدريج على مدى ايام تالية

شكرا على حسن الاستماع

:waf:

الله يقويكم و يعينكم و كل شئ في اوله صعب لكن الصبر و الارادة .... الله معكم و جزاكم الله خير على المعلومات المهمة

مع خالص التحية للجميع

م / احمـد صالـــــح

رابط هذا التعليق

مدام دعاء حمدالله على السلامة سرد رائع للتفاصيل من وجه نظر حريمي كنا منتظرينها، ربنا يسهلك كل امورك وفي انتظار جديدك دائماً.

تقبلي تحياتي

اللهم إننا نستودعك ديننا فارزقنا الثبات عليه حتى نلقاك يا ذا الجلال والإكرام

رابط هذا التعليق

:)

( استاذ نصار انا مش ناسية سؤالك ان شاء الله اجاوب عليه قريب )

براحتك خاص

وعلي اقل من مهلك

علي قد ان سؤالي مهم بالنسبه لي

علي قد ان كل الي بتحكيه مهم جدا برده

يعني انا كده كده كسبان متقلقيش

وبعدين انت هتروحي مننا فين

ده احنا بينا وبينك يادوبك فركة كعب قد 10 ساعات سفر وزياده

يارب يبارك لك في كل خطوه

وسلامنا ل يس وباقي الاطفال

l'important dans la vie

c'est de quelle maniére tu te perçois

انااااااااااااااااااااااااااا انا مش هرد

لالالا

وانا بعرف اصد

ده انا وانا رافع ايدي بكتب علي الكيبورد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

:)

اخوانى واخواتى الكرام

يبدو ان كلمات الشكر والعرفان لم تعد تكفى امام هذا الوابل من الكلمات الرقيقة المفعمة بالتشجيع والاحترام لشخصى الضعيف من قبلكم ولكنى للاسف لا اجد غيرها للتعبير عن امتنانى لكل من يدخل موضوعى ويضيف مداخلة تشجيع او سلام او حتى استفسار او حتى متابعة بدون تعليق

فشكرا جزيلا لكم وبارك الله فيكم جميعا ويارب اكون فعلا عند حسن ظنكم بى

الحقيقة الحلقة اللى فاتت سقطت منى بعض المعلومات البسيطة وهى كالتالى :

كان من المقرر ان تصل الطائرة مطار مونتريال الساعة واحدة وربع ظهرا لكن فى الحقيقة نزلت ( زى ماذكرت الشاشة على الطائرة ) الساعة 12 ونص ظهرا

وطبعا فرحنا جدا علشان قولنا هانلحق اتوبيس الساعة 2 الظهر اللى هايوصلنا لكيبيك سيتى

ولكن بعد ما نزلنا المطار اكتشفنا ان الساعة فى مونتريال زادت ساعة ( التوقيت الصيفى فى كندا ) وده طبعا غير الخطط خالص

فاذا قولنا ان احنا فعلا هبطنا بالطائرة الساعة واحدة ونص فاحنا خلصنا اجراءاتنا على الساعة 4 عصرا

وبكده ركنا اتوبيس الساعة 5 ووصلنا كيبيك سيتى حوالى الساعة 9 الا ربع مساءا

والاتوبيسات بتاعة كيبيك سيتى مواعيدها كالتالى ( 2 - 5 - 8 ونص مساءا ) ( حوالى 64 دولار الفرد ) والرحلة من مطار مونتريال الى كيبيك سيتى حوالى 4 ساعات

مش عارفة اذا كانت معلومات مهمة ولا ايه بس قولت اضيفها للمعرفة العامة

شكرا جزيلا على حسن الاستماع

يامدام دعاء كل حاجة مهمة لينا حتى ثمن تذكرة الاتوبيس 

طيب تعرفي انا المدام عندي كانت بتقول ليا وبتلح بقالها  اسبوع اسألك على حاجتين البطاطين والغسيل وانا كنت متحير اسألك ازاى  وبأي صيغة  والحمد لله  حضرتك

جاوبتي من غير مأسأل

بالنسبة لتذكرة الاتوبيس ماهو لازم الواحد يكون مخطط كويس  لرحلته وعارف هايعمل ايه ويركب ايه

ويبقى عامل حسابة يعني انا كان فى دماغي التذكرة تعمل حوالى 3.5 دولار مثلا

بس سؤال هنا مادام العدد كبير  والتذكرة كانت بالسعر ده مش كان الليموزين بتاع المطار كان نفس القيمة

تقبلي تحياتي

وفى انتظار كل تفصيله مهمة وغير مهمة  

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

:unsure:

اخوانى واخواتى الكرام

يبدو ان كلمات الشكر والعرفان لم تعد تكفى امام هذا الوابل من الكلمات الرقيقة المفعمة بالتشجيع والاحترام لشخصى الضعيف من قبلكم ولكنى للاسف لا اجد غيرها للتعبير عن امتنانى لكل من يدخل موضوعى ويضيف مداخلة تشجيع او سلام او حتى استفسار او حتى متابعة بدون تعليق

فشكرا جزيلا لكم وبارك الله فيكم جميعا ويارب اكون فعلا عند حسن ظنكم بى

الحقيقة الحلقة اللى فاتت سقطت منى بعض المعلومات البسيطة وهى كالتالى :

كان من المقرر ان تصل الطائرة مطار مونتريال الساعة واحدة وربع ظهرا لكن فى الحقيقة نزلت ( زى ماذكرت الشاشة على الطائرة ) الساعة 12 ونص ظهرا

وطبعا فرحنا جدا علشان قولنا هانلحق اتوبيس الساعة 2 الظهر اللى هايوصلنا لكيبيك سيتى

ولكن بعد ما نزلنا المطار اكتشفنا ان الساعة فى مونتريال زادت ساعة ( التوقيت الصيفى فى كندا ) وده طبعا غير الخطط خالص

فاذا قولنا ان احنا فعلا هبطنا بالطائرة الساعة واحدة ونص فاحنا خلصنا اجراءاتنا على الساعة 4 عصرا

وبكده ركنا اتوبيس الساعة 5 ووصلنا كيبيك سيتى حوالى الساعة 9 الا ربع مساءا

والاتوبيسات بتاعة كيبيك سيتى مواعيدها كالتالى ( 2 - 5 - 8 ونص مساءا ) ( حوالى 64 دولار الفرد ) والرحلة من مطار مونتريال الى كيبيك سيتى حوالى 4 ساعات

مش عارفة اذا كانت معلومات مهمة ولا ايه بس قولت اضيفها للمعرفة العامة

شكرا جزيلا على حسن الاستماع

:lol:

بس سؤال هنا مادام العدد كبير والتذكرة كانت بالسعر ده مش كان الليموزين بتاع المطار كان نفس القيمة

:roseop::roseop: :lol: :lol:

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

:unsure: :roseop::roseop: :lol:

عودا حميدا !!!!!

torontoz

تاني مشاركه :lol: :lol: :wub: :D

امال الاولي كانت ايه

:yay:

تم تعديل بواسطة Nassarlink

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

:lol: :lol: :lol: :lol:

عودا حميدا !!!!!

torontoz

تاني مشاركه :lol: :lol: :lol: :lol:

امال الاولي كانت ايه

Est-ce que vous me connaissez?

bonne journee

Av De Myrand!!!!

Torontoz- Ontarioz

A
c
u
m
s
un
t
i
n
QUEBE
C

رابط هذا التعليق

والله يا عم تورنتو انت بتفكرنى بأدهم صبري

رجل المستحيل

ومرة تانية ادمون صوفى

وبعدين أحمد صابر

ثم أشرف صادق

وحشتنا يا تورنتو

رابط هذا التعليق

:lol: :lol: :lol: :lol:

عودا حميدا !!!!!

torontoz

تاني مشاركه :lol: :lol: :lol: :lol:

امال الاولي كانت ايه

Est-ce que vous me connaissez?

bonne journee

Non mais Je sais votre sourire

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

Je suis désolé, Madame Doaa

J'ai changé le chemin du dialogue

Mais je pense que les choses vont aller sur la voie

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

فاكرين زمان ياجماعة لما واحد يحب يتنكر ويلبس دقن

او يحط جرنان على وشة او يتنكر باي طريقة من بتوع لسينما المصرية اياها دي

يللا كله فاهم قصدي ايه وكنا مفتقدينك يافانكوفر افندي

احلى حاجة فى فانكوفر انه بيحب رومانيا

حتى الاعداء بينهم شرف في التعامل

رابط هذا التعليق

هلا وغلا :lol:

انا بقولوكو من الاول اهوه مش عاوز اى شد ولا جذب ولا مطاولات ولا مهاترات....والكلام ده كله معناه واحد يعنى من الاخر مش عاوز كل ماموضوع كويس يتفتح الاداره تيجى تقفله :lol:

الاستاذ تورونتو نور المنتدى وبدل ما تتخانقو معاه نستفيد من خفة دمه وواقعيته فى عرض المواضيع حتى لو واقعيته غامقه شويه احنا الحمد لله عندنا الفواتح كتير وتقدرو تردو بكل منطق وعقل وحكمه وهدوووووووووءء

انا عاوز المشاركه دى تكون زى قوات حفظ السلام اللى واقفه على الحدود :lol: يعنى مالقيش ورايه اى مداخله فيهاكانى ولا مانى(حلوه اوى كانى ومانى دى)

وعلى الباغى تدور الدوائر :lol:

رابط هذا التعليق

هلا وغلا :lol:

انا بقولوكو من الاول اهوه مش عاوز اى شد ولا جذب ولا مطاولات ولا مهاترات....والكلام ده كله معناه واحد يعنى من الاخر مش عاوز كل ماموضوع كويس يتفتح الاداره تيجى تقفله :lol:

الاستاذ تورونتو نور المنتدى وبدل ما تتخانقو معاه نستفيد من خفة دمه وواقعيته فى عرض المواضيع حتى لو واقعيته غامقه شويه احنا الحمد لله عندنا الفواتح كتير وتقدرو تردو بكل منطق وعقل وحكمه وهدوووووووووءء

انا عاوز المشاركه دى تكون زى قوات حفظ السلام اللى واقفه على الحدود :lol: يعنى مالقيش ورايه اى مداخله فيهاكانى ولا مانى(حلوه اوى كانى ومانى دى)

وعلى الباغى تدور الدوائر :lol:

معاك حق

بارك الله فيك

vous avez reason

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

اية يا استاذ نصار الفرنساوى دة لالالا انت اتغيرت كتير بعد الفيدرال هههههههههههههههههههه طيب نحجز عندك بقى كم محاضرة قبل ما تقفل باب الحجز :lol:

دا عشان احس بشىء بسيط في محبتك محتاج ياربي لألف عمر اعيشه ليك...عمر اتعلم كلامك ...عمر اعيش افهم سلامك..والف عمر اتأمل ازاي اني ليك ...عمر افكر ليه قابلني ...وعمر تاني علشان حاببني ..والف عمر اكتب كلام عن حبي فيك........ ميكفنيييييييييييش

رابط هذا التعليق

اية يا استاذ نصار الفرنساوى دة لالالا انت اتغيرت كتير بعد الفيدرال هههههههههههههههههههه طيب نحجز عندك بقى كم محاضرة قبل ما تقفل باب الحجز :)

Je suis désolé, Madame Jessika

moi je peux pas

j'a beaucoup de chose a fair

Peut-être l'année prochaine

Au revoir

تم تعديل بواسطة Nassarlink

l'important dans la vie

لالالا

وانا بعرف اصد

نصار ابو اللينك

عاوز تهاجر الي امريكا

مينا ممكن يساعدك

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• الموضوعات المشابهه

• 0
      بعد تردد أسابيع مما سمعت عن الزحام فى كل الأماكن والتغير فى الطرق استخرت ربنا وتوكلت على الله ولميت عزالى وقعرض المقال كاملاً
    • 0
      سلم لى على كل فرد فى روزاليوسف وبطلب منك تبليغ تحياتى لكل العاملين فى أسرتها.. آخر ما قاله لى الفنان الراحل سعرض المقال كاملاً
    • 0
      جاردن سيتى أحد أهم الأحياء فى القاهرة سكنه الملوك والأمراء وكبرى العائلات وهو أول الأماكن المغلقة على فئعرض الصفحة
    • 9
      عايزين نعدى عقبة الفرنساوى بسهولة دلوقتى انا محتاج delf b2 علشان ملفى يتقبل اساسا ف كيبيك لان نقاطى قليلة قعدت ادور فى النت على كتب تساعدنى وعلى اليوتيوب اولا : اليوتيوب هتلاقى عليه سلسلة تعليمية اسمها imagier >>وليهم موقع اسمه imagier.net دا هتلاقى عليه دروس متتابعة 17 units وكمان دروس متفرقة فى vocabulary دا خطوة مبدئية كويسة جدا لتعريفك باللغة وانك تاخد على النطق وتحفظ كلمات جديدة وتفهم القواعد بعدين عندك الكتب المهمة الى هتعتمد عليها فى انك تعدى الامتحان ان شاء الله Connexi
    • 1
      السلام علكم انا عضو جديد اخواني جزاكم الله اجرا كثيرا قدمتم مجهود كبيرالله اجزيكم اريد ان اسالكم سوءال ان كان ممكن تقدم لي نصح الله اجزيكم خير لاني ذاهب الى كيبيك انا وزوجتي من اجل الاستقراروالعمل هناك وليس الدراسة انا لا اجيد اللغة الفرنسية قليلا والانجلزية لا اعرفها بثاتا زوجتي تعمل هنا في المغرب ممرضة في الدولة مع وزارة الصحة وتجيد اللغة الفرنسية والانجلزية قليلا و انا اعمل سائق شاحنة كبيرة مع العلم انني غير متوفر على اي دبلوم او شهادة ولا اتقن اي عمل معاذا السياقة احنا فوتنا كل شيء وبعثو ل
  • أضف...