اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مين بيخلص اوراقه اليومين دول للسفر للسعوديه يفيدني ..

Recommended Posts

السلام عليكم ...

مين عنده خبرة قريبة في موضوع الشهاده الصحية المطلوبة للسعوديه يفيدني في سؤالي ..

زوجي يقوم حاليا بانهاء اوراقه للسفر للسعوديه واستوفى جميع الاجراءات وقام بعمل الشهاده الصحية وراح سلمها للمكتب بتاع السفريات يوم خمسة مارس تقريبا .. الموظف او الشخص الي بنتعامل معاه قاله بأن في قانون طلع من اول واحد مارس بان الشهادات الصحية لا تسلم باليد زي ماكان بيحصل الاول وانما عن طريق المكان الي عمل فيه الشهاده نفسها يعني المفروض هو مكانش يستلمها ويتركهم هم يرفعوها بنفسهم للقنصلية .. طبعا بيقول ان ده قرار جديد ..

اخذ منه الاوراق كلها من وقته وكان ميعاد استلام الفيزا النهرده او الاربعاء القادم على اقصى تقدير ..

النهرده الموظف اتصل وطلب من زوجي انه يحضر لاخذ اوراقه عشان يروح يوديها المستشفى او المكان الي حلل فيه عشان ياخذ رقم نت جديد نتيجه الاجراءات الي حصلت او ان في لخبطه او اوو .. قعد يقول كلام كتير حسيت منه انه بيلف ويدور وخلاص وان في شيء ما بس مش عارفه ايه هو .. يجوز يكون صادق ويجوز يكون في أن ..

الخلاصة اننا لم ناخذ فيزا ولا شيء وانما طلب مننا استكمال الاجراءات وبيؤكد ان كل شيء تمام برغم انه قالي في بدايه كلامه ان في لخبطه حاصلة ومش عارف الوضع هيرسي على ايه ..

على كل حال سؤالي هو .. في حاله زي حالة زوجي دي بعد القرار الي بيقولوا عليه ده ماطلع هيكون التصرف الصح ايه ؟

السؤال التاني دلوقت الموظف ده اخذ مننا مقدم 900 جنيه مصاريف انهاء الاوراق لا تشمل توثيقات ولا شيء مجرد بس اخذ الفيزا على الجواز .. على حد علمي ان الناس كلها بتاخذ من 450 الى 500 فهل في ناس بتاخذ 900 كده عادي ولا الراجل ده شكله مش مظبوط ؟ مع العلم احنا بنتعامل مع الموظف نفسه مش مع المكتب ومعرفش ليه ..

ياريت الرد السريع لان في ترتيبات لسفري انا متوقفه على موضوع الفيزا دي يعني لو شكلها كده فيها شيء ياريت تنوروني عشان اعمل حسابي من دلوقت ..

..إذا دعتك قدرتك على ظلم الناس فتذكر قدرة الله عليك ..

رابط هذا التعليق

بعد السلام عليكم

شوفى يا مدام ضحى انا بجهز اوراقى اليومين دول انا كمان وهقولك على كل اللى تم معايا

1- روحت المكتب استلمت ما يسمى برقم النت يوم 7/3/2009 ذهبت بيه لمعامل وزارة الصحه علشان تحليل الفيرس والنتيجه يوم 12/3/2009

2- بعدها فى نفس اليوم روحت معمل جامكا اللى بيحولنى مستشفى معينه معتمده لدى اللجهات المعنيه القنصليه السعوديه يعنى واخذت منهم فى نفس اليوم جواب تحويل مستشفى القاهره التخصصى وروحت المستشفى وعملت الكشوفات اللازمه لاستخراج الشهاده الصحيه اللى انتى بتتكلمى عنها وقالولى النتيجه بكره ورحت تانى يوم استلمت الشهاده الصحيه بنفسى

3- فضلت الشهاده الصحيه معايا لغاية ما نتيجة تحليل الفيرس طلعت يوم 12 /3/2009 وذهبيت يوم الخميس الماضى بالشهاده الصحيه ونتيجة تحليل الفيرس للمكتب اللى انا بنتعامل معاه وسلمته كل حاجه

4- مفيش حاجه خالص ولا حد قالى اى حاجه استلموا الاوراق والتأشيره طلعت الحمد لله وهروح استلمها بكره انشاء الله

عارف انى وجعت دماغك ويمكن أكون ما أفدتكيش

والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ليت الدنيا مثل أمــــــــــــــــــــــــــى ......... أزعلها تراضينى

رابط هذا التعليق

ماشاء الله تبارك الله ربنا يتم لك سفرك على الف خير ..

بالعكس مافدتنيش ازاي .. ده انت جبت المفيد كله ..

دلوقت زوجي عمل نفس الخطوات الي انت عملتها بالظبط وفي نفس التواريخ تقريبا او قبلك بكام يوم .. بعد ماسلم اوراقه كلها لمكتب السفريات رجع المكتب اتصل بيه تاني النهرده وقاله ماخذتش التاشيرة لانك استلمت اوراقك بنفسك وكان الصح ان معامل وزارة الصحه والمستشفى هم الي يرفعوها للسفارة وانت ملكش دخل وطلب منه يرجع ياخذ تحاليله واوراقه من المكتب ويسافر هو بيها القاهرة بكرا عشان يجيب رقم نت وكلام كتير مفهمتوش لانه قعد يلف ويدور وحسيت انه بيألف ففضلت ان لا اخوض في التفاصيل ..

بصراحة انا مش فاهمه ازاي المكتب بيخلص الاجراءات وازاي الي مسافر هو الي يروح يودي اوراقه بنفسه .. ده غير كلامك دلوقت يعني انت سلمت حاجتك بنفسك والكلام الي الراجل قاله شكله كده مشكوك فيه ..

ربما الموظف بيستهبل وفي سبب ما خلى التاشيرة اترفضت .. ربنا يستر ..

على كل حال ننتظر مزيد من الردود يمكن يكون الموظف معاه حق ويمكن انا الي فاهمه غلط ..

رابط هذا التعليق

يا أخت ضحى

فى حاجه لازم تاخدى بالك منها وهى متعلقه بنتيجة التحليل بتاع معامل وزارة الصحه انا أو غيرى لما يروح يستلم النتيجه بياخد ورقه مهم لكن مش موجود فيها نتيجة التحليل بس اللى بياخد الورقه دى يعنى سليم ده معناها لكن النتيجه الأصليه بانسبة للفيرس سلبى ولا إيجابى دى فعلا بتروح للقنصليه فى جواب مغلق ومن المفروض ان معامل وزارة الصحه مش بتسلمه لاى حد غير للقنصليه

أما بالنسبة لموضوع المكتب خد كام دى على حسب الاتفاق وبقصد هنا ثمن الفيزا لكن اللى فهمتو من كلامك المبلغ اللى بيدفع عند استلام رقم النت وهو اسمه كده اصلا ثمن رقم النت ما بين 150 جنيه أو 200 جنيه يعنى انا دفعت 150 جنيه للرقم ده

أما بالنسبه لأمى الله يرحمها ويرحمنا جميعاً ياريت تتدعى ليها بالرحمه تشابه أسماء

رابط هذا التعليق

جزاك الله كل خير اخ عبد المنعم بصراحة لا اخفي عليك قلقت جدا من ردك السابق لانه زود شكوكي في الموظف بتاع مكتب السفريات لكن ردك التاني حط النقاط على الحروف .. الي حصل اننا استلمنا النتيجة كاملة في ظرف مغلق كما هي العاده من سنين طويلة والموظف قال لزوجي انه هيرسل الاوراق وياتقبل على حالها او لا تقبل ورجع قاله النهرده انها رفضت عشان القانون الجديد .. ربنا يعين ويطلع صادق في كلامه ..

بالنسبة لمصاريف الفيزا لاه طبعا دفعنا فيها مبلغ وقدره ربنا يعوض علينا .. لكن انا بتكلم عن مصاريف تخليص الاوراق فقط ..يعني انا لما جيت اسافر بفيزا زيارة دفعت للمكتب مع الجواز اظن 500 او 450 حاجه زي كده .. دي غير رسوم الفيزا الي هنا ملناش دخل بيها دي بس الي اخذها المكتب عشان يخلص الفيزا وتنختم على الجواز .. بالنسبة لزوجي المكتب طلب منه اضافة لثمن الفيزا الحرة الي دفعناه هنا مبلغ 900 مصاريف اخذها على الجواز وده يندفع في مصر .. سألت ناس كتير فمحدش قال دفع المبلغ ده .. بناقص المبلغ انا بعتبره فوق ثمن الفيزا مش قضية ربنا يعوض لكن خوفي ان كانت البداية كده وواخد فلوس زياده لنفسه على مايبدوا يبقى ربنا يستر من الي جاي ..

بالنسبة للوالده الله يتغمدها برحمته هو فعلا تشابه كبير في الاسماء والظروف .. ربنا يديلك طولة العمر وتكون نعم الولد الصالح لها الله يرحمها ويرحمنا جميعا ..

رابط هذا التعليق

مش تقولى ان زوجكك استلم النتيجه كامله طيب ما مينفعش اصلا لازم تكون فى ظرف مسوجر يعنى لو هو فتح الظرف قبل ما يسلمه يبقى الموظف كلامه صح وزى ما انتى قولتى بناقص 900 جنيه بس المكتب يخلص الاجراءات

لكن اللى هيتم كالآتى ...

زوجك يتفضل مشكور ويروح معامل وزارة الصحه تانى ويعمل تحليل جديد بس الصراحه بقه مش عارف تحليل جديد برقم نت جديد ولا بنفس الرقم

وتحياتى ليكى وربنا يصلح الاحوال كلها

ويجمع شملكوا على خير بس انا عندى استفسار صغير

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ياجماعه الخير

الاجراءات بالتفصيل حتي يعلم الجميع

اولا اخذ رقم نت من الشركه ويذهب الي معمل الصحه الا موجود خلف مجلس الشعب بعد اخذ العينه من الدم بيقول راجع بعد يومين

ممكن تعمل الشهاده الاخري الا بيحولك اليها جاميكا ولكن افضل تاخير هذه الشهاده لبعد شهاده الفيروس حتي لسمح الله طلع عن الانسان شي فمشيكون خسر كمان تمن الشهاده الاخر المهم بيروح يعمل الشهاده من المستشفيات الاستثماريه ويدفع مبلغ وقدره 180 جينه موضوع تسليم الشهاده في اليد خلاص وجميع الشهادات الان علي النت

رابط هذا التعليق

طيب ممكن حد يوضح الاتي:-

يعني اروح لمكتب سفريات وهو اللى يعطيني رقم النت ؟ واروح بيه اعمل تحاليل؟

وبالنسبة لجاميكا ؟ مش الاول كنا نروح مستشفى خاص مباشرة الان لازم نروح لمكتب يوزعنا ولا ايه ؟

وهل ممكن اعمل التحاليل قبل الفيزا ما تصل للسفارة السعودية ولا لازم تكون وصلت من الكفيل للسفارة بمصر؟

شكرا مقدما

تم تعديل بواسطة OmarBak
رابط هذا التعليق

يا مدام ضُحى .. جمعي كل مواضيع وإستفساراتك وأسئلتك في موضوع واحده ولا داعي للتشتيت .

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

بالنسبة لانه فتح الظرف فلاه متخافش انا اكدت عليه ان لا يفتحه نهائيا لان سبق وكان لي اقامه هنا وعارفه اجراءات السفر القديمه كمان هو عمل التحليل قبل مانشتري التاشيرة اساسا في معمل خاص عشان منتورطش لو اتضح لا قدر الله عنده شيء يعني هو عارف انه سليم والحمد لله ولم يفتح الظرف هو بس استلمه وراح سلمه للمكتب الي بيخلص الاجراءات ..

على كل حال لو رسيت على انه يعيد التحاليل تاني يبقى الامر لله بس هي تيجي على كده ..

=====

الاخ OmarBak

بالنسبة لسؤالك فالاجراء المتبع ان تنتظر لما التاشيرة توصل ودي بتعرفها من الي بعت لك التاشيرة هنا في السعوديه .. هو بيقولك تراجع عند مكتب مين في مصر بيتعامل معاه ده لو تاشيرة عمل اما لو زياره عائلية فاي مكتب ينفع يعني انت تختار الي على مزاجك غالبا .. بتروح المكتب وتاخذ معاك جواز سفرك وهو هيرد عليك بعد كده برقم نت .. تاخذ رقم النت ده وتعمل حاجتين تحليل وفحوصات صورية كده عند مستشفى معتمد .. زمان كانوا بيحددوا لك ثلاث اربع مستشفيات وانت تختار الي يعجبك دلوقت بتروح مكتب جاميكا عشان يقولك تروح لمين عشان ميبقاش في مستشفى بتاخذ اكتر من التانية لانهم بيدفعوا فلوس مقابل الامتياز بتاع كشوفات السفر دي فعشان محدش منهم يطلع خسران عملوا مكتب تنسيق يوزع عليهم الزباين ..

بعد ماتطلع نتيجة التحليل ودي بتاخذ ثلاث ايام تقريبا ( وطبعا التحليل ده جد الجد يعني لو لاقدر الله عندك الفايروس مفيش حل للحكايه دي لكن بقية الكشوفات الي في المستشفى كده وكده .. وانتبه لو سألوك بتعاني من شيء انك تقول ايوه انا عندي حاجه لان هيدبسوك في اشعات وكشف بقد كده من باب السبوبه لا اكتر فلو سالوك قول الصحه بمب وتمام التمام ) بعد ماتطلع التحاليل ونتيجه الكشف كان زمان بناخذها في ظرف ونروح نوديها القنصلية بعدين بقينا نوديها المكتب آخر كلام دلوقت قالوا متاخذوش حاجه المكتب هو الي هيوديها ..

بس هتودي جوازك بعد كده للمكتب مع الصور والاوراق المطلوب توثيقها وهو هيتصرف ..

بس اهم شيء اسال المكتب ايه الشهادات المطلوب تتوثق وفين لان الحاجات دي مهمه اوي هم بيبقوا عارفين بس للاسف انا مش خبيرة فيها اوي فمقدرش افيدك لكن مبدئيا بتوثق شهادة التخرج على الاقل من المحافظة ومن القنصلية السعوديه وقالوا عقد الزواج بيوثق برضه قريت على النت انه بيوثق من وزارة العدل بينما بتاع المكتب قال من كل حته بيتوثق .. اشتريت دماغي وخليت الموضوع ده على الباشمهندس هو يسال ويتصرف فيه لاني زهقت بصراحة ..

====================

اعتذر بشده استاذ سيد عن وضع استفساراتي في موضوعين بس انا اعتقدت ان كده هيكون افضل فيما لو جاء حد بعدي وقرأ الكلام ده يعني يبقى موضوع فرص العمل للمهندسين الزراعييين ده موضوع لوحده كمرجع لكل من عاوز يسال في نفس الموضوع ويبقى موضوع اجراءات الفيزا مرجع تاني للي عاوز يعرف برضه عنها وبرضه لما حطيت استفساري بتاع اضافة الاطفال على الاقامة كان رد في موضوع بيتكلم في نفس الموضوع قلت فرصة يبقى الاسئلة المتعلقة بموضوع واحد كلها تحت سقف واحد .. مش عارفه انا تعودت على كده في كتاباتي في اي منتدى ان كل موضوع يبقى وحده على بعضه مدخلش كذا استفسار في موضوع واحد عشان يبقى مرجع للي يجي بعدي ..

على كل حال اسفه لو لخبطت الدنيا كده وهحاول ان شاء الله اجمعها كلها فيما بعد بموضوع خاص او دعواتك ان حكايه التاشيرة دي تخلص على خير ومحتاجش اي استفسارات تاني ...

رابط هذا التعليق

انتم مكبرين موضوع التاشيره والتاشيره اسهل ما يمكن بس الانسان يكون عارف ماشي ازي وجميع الاوراق مش بتخذ اسبوع من تاريخ التحيل يعني الشهاده الصحيه ثلاث ايام والتاشيره يومين وفي ايام كتيره بتخرج في نفس اليوم المهم ان اعرف ايه هي ترتيب الاوراق

ياجماعه الا بيسافر بالنسبه للطبيب مهندس مدرس محاسب ويكون نفس المهنه بيتطلب توثق مؤهله الا بيوثق المؤهل الشركه العماله اي مهن اخر بيتطلب مقياس مهاره الا هو تحديد مستوي اما مهنة العامل ليه لها اي شي سوي الجواز والفيش وايصال الشهادات الصحيه بالنسبه للسائق الخاص للازم يكون عمره من 25 عام ويكون يحمل رخصه درجه تلاثه واتمني للجميع التوفيق

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

آخر التطورات ..

بعد ماصاحب الشركه او الشخص الي بنتعامل معاه اتصل بينا عشان زوجي يسافر له ياخذ منه الورق ويعمل رقم نت جديد سافر له زوجي ولم يعطيه شييء وقاله انه هيحاول يرسل الورق كده زي ماهو ويمكن يوافقوا عليه .. ذهب زوجي وعاد بدون اي اجراء

بعد يومين اتصلنا بيه فقال خلاص العمليه مشيت ومش محتاج منكم اي شيء لان خلاص اخذنا ( العلامه المائية على الجواز ) ودخلنا الجواز القنصلية ومتوقع تاخذ التاشيرة خلال اسبوع ولا حاجه ..

مر وقت بعد الحكايه دي واتصلت بنفسي بيه مرة تانيه عشان اشوف اخر الي تم فقعد يحلف بان الاوراق في القنصلية ( معرفش اوراق ايه يمكن اوراق حد تاني ماعلينا خاصه وانا مطلبتش منه حلفان انا بس بساله وده حنفية حلف وانفتحت ) المهم قال ان الجواز في القنصليه واني انتظر اسبوعين كده وباذن الله ناخذ التاشيرة بعدهم .

وبالمناسبة فانا حسبتها لقيت ان زوجي استخرج الشهاده الصحية في شهر فبراير وتقريبا باقي عليها اسبوعين تلاته وتنتهي فمعرفش هو قصده اسبوعين ويتحجج بعدها بنهايه الشهاده عشان يستعجلهم في قبول الجواز ولا في سبب تاني ..

المهم اتصلنا بالشخص الي اخذنا منه التاشيرة في السعوديه وقال اسبوع بالكثير باذن الله وتكون عندكم ..وبرضه اكد على نفس الكلام الي قاله لنا بتاع مصر وهو ان مش مطلوب مننا حاليا اي شيء سوى الانتظار لان الورق في القنصلية فعلا ..

النهرده ( الفجر ) اتصل بي الشخص بتاع مصر وقالي فورا زوجك يحضر عندنا النهرده بحيث يكون في القاهره قبل الساعه 10 عشان ياخذ رقم نت جديد .. نفس الكلام الي قاله المرة الي فاتت من اسبوعين تلاته بالظبط . .سألته ايه الي جد قالي ان الورق اترفض تاني وان لازم رقم نت جديد ..

قلت له طيب ربنا يسهل

بس انا دلوقت مش عارفه ايه الي بيحصل .. الشخص ده عاوز ايه بالظبط وايه الي مانعه يطلع التاشيرة للآن . بصراحه انا مش مقتنعه انه دخل الورق القنصلية من الاساس بس ايه سبب التاخير وهل هو بيحاول يكسب وقت طيب ليه ؟ واذا كنا عدنا لنفس النقطه الي توقفنا عندها من ثلاث اسابيع يبقى طول الفترة دي هو عمل ايه ؟ ولو معملش حاجه مصلحته ايه انه يماطل؟

مع العلم انه قبض اتعابه بالكامل مقدما ..

عاوزه راي اهل الخبرة بعد اذنكم .. حد يفهمني ايه الي بيحصل وايه المطلوب نعمله في المرحلة دي

رابط هذا التعليق

آخر التطورات ..

بعد ماصاحب الشركه او الشخص الي بنتعامل معاه اتصل بينا عشان زوجي يسافر له ياخذ منه الورق ويعمل رقم نت جديد سافر له زوجي ولم يعطيه شييء وقاله انه هيحاول يرسل الورق كده زي ماهو ويمكن يوافقوا عليه .. ذهب زوجي وعاد بدون اي اجراء

بعد يومين اتصلنا بيه فقال خلاص العمليه مشيت ومش محتاج منكم اي شيء لان خلاص اخذنا ( العلامه المائية على الجواز ) ودخلنا الجواز القنصلية ومتوقع تاخذ التاشيرة خلال اسبوع ولا حاجه ..

مر وقت بعد الحكايه دي واتصلت بنفسي بيه مرة تانيه عشان اشوف اخر الي تم فقعد يحلف بان الاوراق في القنصلية ( معرفش اوراق ايه يمكن اوراق حد تاني ماعلينا خاصه وانا مطلبتش منه حلفان انا بس بساله وده حنفية حلف وانفتحت ) المهم قال ان الجواز في القنصليه واني انتظر اسبوعين كده وباذن الله ناخذ التاشيرة بعدهم .

وبالمناسبة فانا حسبتها لقيت ان زوجي استخرج الشهاده الصحية في شهر فبراير وتقريبا باقي عليها اسبوعين تلاته وتنتهي فمعرفش هو قصده اسبوعين ويتحجج بعدها بنهايه الشهاده عشان يستعجلهم في قبول الجواز ولا في سبب تاني ..

المهم اتصلنا بالشخص الي اخذنا منه التاشيرة في السعوديه وقال اسبوع بالكثير باذن الله وتكون عندكم ..وبرضه اكد على نفس الكلام الي قاله لنا بتاع مصر وهو ان مش مطلوب مننا حاليا اي شيء سوى الانتظار لان الورق في القنصلية فعلا ..

النهرده ( الفجر ) اتصل بي الشخص بتاع مصر وقالي فورا زوجك يحضر عندنا النهرده بحيث يكون في القاهره قبل الساعه 10 عشان ياخذ رقم نت جديد .. نفس الكلام الي قاله المرة الي فاتت من اسبوعين تلاته بالظبط . .سألته ايه الي جد قالي ان الورق اترفض تاني وان لازم رقم نت جديد ..

قلت له طيب ربنا يسهل

بس انا دلوقت مش عارفه ايه الي بيحصل .. الشخص ده عاوز ايه بالظبط وايه الي مانعه يطلع التاشيرة للآن . بصراحه انا مش مقتنعه انه دخل الورق القنصلية من الاساس بس ايه سبب التاخير وهل هو بيحاول يكسب وقت طيب ليه ؟ واذا كنا عدنا لنفس النقطه الي توقفنا عندها من ثلاث اسابيع يبقى طول الفترة دي هو عمل ايه ؟ ولو معملش حاجه مصلحته ايه انه يماطل؟

مع العلم انه قبض اتعابه بالكامل مقدما ..

عاوزه راي اهل الخبرة بعد اذنكم .. حد يفهمني ايه الي بيحصل وايه المطلوب نعمله في المرحلة دي

فى اعتقادى الشخصى يامدام ضحى ان ده نوع من أنواع المماطلة لأن كل مكتب بيكون ليه عدد معين من الجوازات بيدخلها كل أسبوع والمشكلة ان المكاتب مبيقولكش كدة أنا المكتب اللى خرجت منه تأشيرتى قالى بعد اسبوعين وواللهى قعدت شهر مع العلم ان المكتب تقريبا بيدخل الجواز السفارة يوم الحد وبياخده الأربع :lol:

يدهشني أن يقول الأجانب :

Share What You Can To benefit The Others

وقد عملوا بذلك فتقدموا !

وقد قالها قبلهم أشرف الخلق سيدنا محمد (حب لأخيك ما تحب لنفسك)

أتمني أن لا نكون كالفراعنة القدامي أخفوا عِلمهم فمات معهم !

[وسط][/وسط]

رابط هذا التعليق

فى اعتقادى الشخصى يامدام ضحى ان ده نوع من أنواع المماطلة لأن كل مكتب بيكون ليه عدد معين من الجوازات بيدخلها كل أسبوع والمشكلة ان المكاتب مبيقولكش كدة أنا المكتب اللى خرجت منه تأشيرتى قالى بعد اسبوعين وواللهى قعدت شهر مع العلم ان المكتب تقريبا بيدخل الجواز السفارة يوم الحد وبياخده الأربع :blink:

كلامك سليم .. هي شكلها مماطلة واضحه بس على الله تكون الحكايه مجرد ان العدد محدود وميكونش في سبب تاني ..

الي حصل ان زوجي عمل زي ماقاله الراجل وراح على المستشفى قالوا له لاه ارجع جاميكا الاول هات علامه مائية وهناك اتضح ان الجواز معليهوش علامه مائية الي يفترض ان الراجل بتاع مصر حالف على النعمه وان شاله يعمه انه جابها على الجواز من اسبوعين او اكتر .. الغريب ان اتضح من الاجراءات الي زوجي عملها النهرده ان الراجل تقريبا مش عارف الخطوات شكله كده جديد في المهنه ولا نايم في بيته ومش عارف ايه الي بيحصل ..

ان كان على عدد محدود يبقى مقدور عليها انا كل خوفي ان الراجل اساسا لا راح ولا جاء وراكن الجواز عنده لان هو ساكن في قرية ومواصلاتها بعيده جدا عن القاهره والي قاهرني ان زوجي بيروح يودي له الجواز ويجيبه من القريه دي يعني لا شفنا مكتب ولا يحزنون .. معرفش هل هو بيسمسر من ورا مكتبه الاصلي بدليل انه واخد ضعف المبلغ المطلوب ولا هو اصلا معندوش مكتب ومحتاس ولا عنده والعدد محدود زي مابتقولوا الله اعلم ..

انا كل خوفي انه مكسل يتحرك من مكانه ومنتظر لما يجمع له جوازين تلاته يدخلهم القاهره مرة وحده بدال مايروح ويرجع على جواز واحد .. الله اعلم ..

رابط هذا التعليق

فى اعتقادى الشخصى يامدام ضحى ان ده نوع من أنواع المماطلة لأن كل مكتب بيكون ليه عدد معين من الجوازات بيدخلها كل أسبوع والمشكلة ان المكاتب مبيقولكش كدة أنا المكتب اللى خرجت منه تأشيرتى قالى بعد اسبوعين وواللهى قعدت شهر مع العلم ان المكتب تقريبا بيدخل الجواز السفارة يوم الحد وبياخده الأربع :rolleyes:

كلامك سليم .. هي شكلها مماطلة واضحه بس على الله تكون الحكايه مجرد ان العدد محدود وميكونش في سبب تاني ..

الي حصل ان زوجي عمل زي ماقاله الراجل وراح على المستشفى قالوا له لاه ارجع جاميكا الاول هات علامه مائية وهناك اتضح ان الجواز معليهوش علامه مائية الي يفترض ان الراجل بتاع مصر حالف على النعمه وان شاله يعمه انه جابها على الجواز من اسبوعين او اكتر .. الغريب ان اتضح من الاجراءات الي زوجي عملها النهرده ان الراجل تقريبا مش عارف الخطوات شكله كده جديد في المهنه ولا نايم في بيته ومش عارف ايه الي بيحصل ..

ان كان على عدد محدود يبقى مقدور عليها انا كل خوفي ان الراجل اساسا لا راح ولا جاء وراكن الجواز عنده لان هو ساكن في قرية ومواصلاتها بعيده جدا عن القاهره والي قاهرني ان زوجي بيروح يودي له الجواز ويجيبه من القريه دي يعني لا شفنا مكتب ولا يحزنون .. معرفش هل هو بيسمسر من ورا مكتبه الاصلي بدليل انه واخد ضعف المبلغ المطلوب ولا هو اصلا معندوش مكتب ومحتاس ولا عنده والعدد محدود زي مابتقولوا الله اعلم ..

انا كل خوفي انه مكسل يتحرك من مكانه ومنتظر لما يجمع له جوازين تلاته يدخلهم القاهره مرة وحده بدال مايروح ويرجع على جواز واحد .. الله اعلم ..

اختي الفاضله انتي بتقولي ان جوزك بيروح للراجل قريته بمعني جوزك مش بيروح المكتب ولا يعرف المكتب علي اي اساس زوجك اعطه الاوراق وايه الدليل ان فيه تاشيره اصلا التاشيره ياجماعه مش بطول اكتر من كم يوم بعد الكشف الطبي وفعلا كل مكتب مرتبط بعدد معين وهو الاتي الشركات الفرديه بتروح القنصليه يوم الاحد والثلاثاء بعدد 15 جواز في يوم الاحد و15 جواز يوم الثلاثاء اما الشركات الزوجيه بتروح يوم الاثنين والاربعاء بنفس العدد الشركات الا بيكون عندها جوازات كتيره وممكن الشهادات الصحيه تنتهي بتقدم خطاب استثني بعدد معين اي ان كان عدد الجوازات حتي لو مائه جواز بيدخلهم يوم الخميس اما الزيارات واقامه الزوجه واطافه الاطفال ليس لهم عدد بمعني ان الشركه عندها صلاحيه تدخل اي عدد من الزيارات واقامه الزوجه والاطقال جميع ايام الاسبوع من الاحد حتي الخميس ياجماعه الكل عارف ان في سمسره في مصر كتير في النصب علي الناس باذات في موضوع السفر فا اتمني من مدام ضحى تتاكد من الشركه الا فيها اوراق زوجها لان الكلام الا انتي بتقوليه يعتبر انه بيضحك عليكم وتاخير علي الفاضي لان ممكن يكون مفيش تاشيره وده من كلامه الا انتم اتصلتم بيه في السعوديه الا جاب التاشيره يعني بيطبق نفس كلام السمسار وعلي اي اساس اخذ المبلغ معرف ان محدش بيدفع فلوس للشركه الا تمن النت فقط والباقي بعد التاشيره واتمني لزوجك التوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

فى اعتقادى الشخصى يامدام ضحى ان ده نوع من أنواع المماطلة لأن كل مكتب بيكون ليه عدد معين من الجوازات بيدخلها كل أسبوع والمشكلة ان المكاتب مبيقولكش كدة أنا المكتب اللى خرجت منه تأشيرتى قالى بعد اسبوعين وواللهى قعدت شهر مع العلم ان المكتب تقريبا بيدخل الجواز السفارة يوم الحد وبياخده الأربع :roseop:

اختي الفاضله انتي بتقولي ان جوزك بيروح للراجل قريته بمعني جوزك مش بيروح المكتب ولا يعرف المكتب علي اي اساس زوجك اعطه الاوراق وايه الدليل ان فيه تاشيره اصلا التاشيره ياجماعه مش بطول اكتر من كم يوم بعد الكشف الطبي وفعلا كل مكتب مرتبط بعدد معين وهو الاتي الشركات الفرديه بتروح القنصليه يوم الاحد والثلاثاء بعدد 15 جواز في يوم الاحد و15 جواز يوم الثلاثاء اما الشركات الزوجيه بتروح يوم الاثنين والاربعاء بنفس العدد الشركات الا بيكون عندها جوازات كتيره وممكن الشهادات الصحيه تنتهي بتقدم خطاب استثني بعدد معين اي ان كان عدد الجوازات حتي لو مائه جواز بيدخلهم يوم الخميس اما الزيارات واقامه الزوجه واطافه الاطفال ليس لهم عدد بمعني ان الشركه عندها صلاحيه تدخل اي عدد من الزيارات واقامه الزوجه والاطقال جميع ايام الاسبوع من الاحد حتي الخميس ياجماعه الكل عارف ان في سمسره في مصر كتير في النصب علي الناس باذات في موضوع السفر فا اتمني من مدام ضحى تتاكد من الشركه الا فيها اوراق زوجها لان الكلام الا انتي بتقوليه يعتبر انه بيضحك عليكم وتاخير علي الفاضي لان ممكن يكون مفيش تاشيره وده من كلامه الا انتم اتصلتم بيه في السعوديه الا جاب التاشيره يعني بيطبق نفس كلام السمسار وعلي اي اساس اخذ المبلغ معرف ان محدش بيدفع فلوس للشركه الا تمن النت فقط والباقي بعد التاشيره واتمني لزوجك التوفيق ان شاء الله

بالنسبة للتاشيرة فاحنا اخذنا رقمها وكشفنا عليها في النت ولقيناها موجوده فعلا اما بالنسبة ليه اعطينا الفلوس مقدما فده كان شرط الراجل الي جاب التاشيرة وهو الى حد ما يعتبر مضمون لانه من طرف ناس مضمونين تعهدوا لنا بضمان التاشيرة وقالوا ان جابوا ناس عن طريقه فعلا ..

طيب سؤال مهم هل لو مفيش تاشيره فعلا يقدر عادي يجيب لنا رقم نت وعلامه مائية والكلام ده ولا كل من هب ودب ياخذ رقم نت عادي مفيش مشاكل؟

على كل حال انا بستبعد جزئيا حكايه عدم وجود تاشيره فبغض النظر عن ان في ناس ضامنه فلو كان نصاب ابسط شيء بعد مااخذ فلوسه كلها بالكامل انه يتنصل مننا خلاص مش منتظر مننا حاجه فلوسه واخذها واحنا نخبط راسنا في الحيط ولا ايه؟

على كل حال الاحتمالات كلها وارده ويجوز يكون نصاب الله اعلم الايام القادمه هتبين .. وربنا يعين

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اختي الفاضله

نعم اي انسان عادي جدا يخذ نت المهم امانه الشركه لان النت ممكن اعطيكي ن نت وبخد تمنه انا مش خسران حاجه ولما تجي التاشيره من السعوديه اقولك للازم تغيري نت وترجعي مره تانيه ده بالنسبه الا عايز ينصب والمعامل بتخد منك في تعديل النت 40 جنيه

والشركه تخد مره اخري 100 جنيه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم اختي الفاضله

نعم اي انسان عادي جدا يخذ نت المهم امانه الشركه لان النت ممكن اعطيكي ن نت وبخد تمنه انا مش خسران حاجه ولما تجي التاشيره من السعوديه اقولك للازم تغيري نت وترجعي مره تانيه ده بالنسبه الا عايز ينصب والمعامل بتخد منك في تعديل النت 40 جنيه

والشركه تخد مره اخري 100 جنيه

فهمت من كلامك ان اي مكتب ممكن يديني رقم نت حتى لو معندوش تاشيره .. ولا تقصد ان اي شخص عادي ممكن يدعي ان عنده مكتب ويروح يطلع رقم نت لاي حد ؟

يعني سؤالي بعد اذنك بما انك اصلح شخص ممكن تجيبني عليه .. هل فعلا ممكن يكون ده شخص عادي معندوش مكتب ولاتاشيره ولا شيء وبياخذ الفلوس يحطها في جيبه وخلاص ؟ ولا بما انه طلع رقم نت يبقى الى حد ما في امل ان في شركه فعلا ؟

الي انا فكرت فيه ان الراجل ده مجرد وسيط بينا وبين المكتب الي مشفناهوش وهو عامل كده عشان ياخذ فرق السعر في جيبه يعني يدي للمكتب اتعابه 500 وياخذ هو لنفسه 500 وكل دوره انه ياخذ مننا الاوراق ويسلمها للمكتب والعكس .. هل ده احتمال وارد ولا الاحتمال الاقوى ان مفيش مكتب ولا تاشيره ولا يحزنون ؟

بالنسبة لي مش هتفرق لو مفيش تاشيره هنتعب شويه بس ان شاء الله لنا طريقتنا في استرداد فلوسنا منه وهتكون دي نتيجه الاستخاره ففي كل الاحوال السفر مش ( امله اوي )ومحدش عارف الخير فين . لكن الي يغيظ ان الواحد يرتب نفسه على وضع معين ويكتشف عكسه وعشان كده بسأل .. هل كده بالظروف دي احتمال النصب اقوى من الاحتمالات التانيه ولا نديله فرصه كمان ؟

على كل حال من نقاشي معاك وضحت لي نقطه كانت غايبه عني وهي مسالة وجود التاشيرة من اساسه .. يعني انا فارضه من البدايه ان في تاشيره وفعلا مماطلته قد تدل على ان في مكتب وكل شيء لكن برغم كده معندوش تاشيره وعمال يضيع وقت لغايه مايلاقي وحده او ربنا يفرجها ..

طيب لو كده امال الي شفناها على النت دي ايه ؟ وهل ممكن تكون تاشيره قديمه مثلا ومتباعه من زمان ومع ذلك تظهر على النت ؟ طيب بعد اذنك هل في طريقة نتاكد منها ان في تاشيره فعلا مع العلم عندي رقمها ورقم سجل صاحبها وسبق وكشفت عليها في موقع الوزارة ولقيتها موجوده بس مكانش في حاجه تدل ان كانت اتاخذت ولا لسه متاحه .. ياريت تفيدني في النقطه دي برضه ..

تم تعديل بواسطة doha

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاجرائات اللي مريت بيها كاالتالى:

اخدت رقم نت من المكتب وده كلفنى 200 جنيه

بعد كده رحت الاداره المركزيه اللي في التحرير خدو منى عينه دم ودفعت 120 جنيه وكان معادى لتسليم النتيجه بعد 5 ايام

وفي نفس اليوم طلعت على مركز جامكا وخدت جواب من هناك وكان توزيعي على مستشفى الصفا بالمهندسين

رحت المستشفى ودفعت 180 جنيه وخدو منى عينه دم وعملو اشعه صدر وكشف باطنه ورمد وكان معادى لتسليم النتيجه تانى يوم رحت استلمت نتيجه التحاليل طلعلى ورقه وسمعت ان الظرف بيروح للقنصليه مباشره وبعد كده استلمت نتيجه الكشوفات طلعلى ورقه وسالت واحد هناك عن ظرف لانى سمعت ان فيه ظرف باخده من هناك قالى لا الظرف برده بيروح على القنصليه مباشره وخدت ورقه مكتوب فيها ارقام واديته للمكتب وبعد كده قدمت اوراقي للمكتب عشان التاشيره

وربنا ييسر الامور

أستغفر الله العظيم الذي لا إله إلا هو الحي القيوم وأتوب إليه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

الاجرائات اللي مريت بيها كاالتالى:

اخدت رقم نت من المكتب وده كلفنى 200 جنيه

بعد كده رحت الاداره المركزيه اللي في التحرير خدو منى عينه دم ودفعت 120 جنيه وكان معادى لتسليم النتيجه بعد 5 ايام

وفي نفس اليوم طلعت على مركز جامكا وخدت جواب من هناك وكان توزيعي على مستشفى الصفا بالمهندسين

رحت المستشفى ودفعت 180 جنيه وخدو منى عينه دم وعملو اشعه صدر وكشف باطنه ورمد وكان معادى لتسليم النتيجه تانى يوم رحت استلمت نتيجه التحاليل طلعلى ورقه وسمعت ان الظرف بيروح للقنصليه مباشره وبعد كده استلمت نتيجه الكشوفات طلعلى ورقه وسالت واحد هناك عن ظرف لانى سمعت ان فيه ظرف باخده من هناك قالى لا الظرف برده بيروح على القنصليه مباشره وخدت ورقه مكتوب فيها ارقام واديته للمكتب وبعد كده قدمت اوراقي للمكتب عشان التاشيره

وربنا ييسر الامور

طيب مااحنا عملنا كل الاجراءات دي ومرتين على مايبدوا وسلمنا الورق وربنا يسهل منتظرين النتيجة ولو اني بدأت افقد الامل ..

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      موجة هاليو عالية ملحوظة فى مصر السنوات الأخيرة.الهاليو هى الثقافة الكورية الجنوبية من أول الأفلام والمسلسعرض الصفحة
    • 0
      جالى عقد عمل بالسعوديه عامل وانا موظف حكومه ومحتاج اغير المهنه لعامل للسفر وجهه العمل رافضه هل يوجد جواب رسمى باحقيه تغير المهنه وموافقه جهه العمل   
    • 0
      حد يفدني انا عامل عملية فتق سره وعندي كشف طبي للسفر للسعوديه وخايف من بطني اعمل اَي 
    • 0
      انا حديث تخرج تجارة انجليزى قدمت على شغل فى شركه اسمها الاصدقاء فقالى راتب ٢٥٠٠ والفيزا مسمي اخصائي تسويق هل الشركه مضمونه وهل الراتب كويس انا معنديش اى خلفيه عن السفر للمملكه واول مرة اسافر ياريت تعتبرونى اخوكم الصغير وتنصحونى 
    • 4
      السلام عليكم  لو سمحتوا حد يفيدني ضروري بالله عليكم  انا جوزي قدم جوازه تبع شركه وهو ف القنصليه من يوم ٢٥/١٢  ولحد الان التأشيره مطلعتش وللأسف راح أجل تذكرة السفر والمفروض هيسافر الخميس الجاي ولحد الان مفيش اي اخبار مع ان الكشف الطبي سليم وكل ورقه سليم وللعلم كان معاه زمايله وسافروا خلاص وفاضل هو و٣ باقيين  اعمل ايه حد يفيدني  احنا مش فاهمين حتي المشكله فين  واللي عرفت اوصله عن طريق المنتدي هنا ان في استاذ خالد شحاته واحمد رسلان وبقالهم فتره كبيره مش موجودين  حد يس
  • أضف...